Life for Life
"Το θαύμα δεν είναι πουθενά
παρά κυκλοφορεί μέσα
στις φλέβες του ανθρώπου!!!"


"Στης σκέψης τα γυρίσματα μ’ έκανε να σταθώ
ιδέα περιπλάνησης σε όμορφο βουνό.
Έτσι μια μέρα το ’φερε κι εμέ να γυροφέρει
τ’ άτι το γοργοκίνητο στου Γοργογυριού τα μέρη !!!"


ΣΤΗΝ ΑΥΛΗ ΜΑΣ
Εμείς στο χωριό μας έχουμε ακόμα αυλές. Εκεί μαζευόμαστε, αμπελοφιλοσοφούμε,
καλαμπουρίζουμε, ψιλοτσακωνόμαστε μέχρι τις... πρώτες πρωινές ώρες! Κοπιάστε ν' αράξουμε!!!
-Aναζητείστε το"Ποίημα για το Γοργογύρι " στο τέλος της σελίδας.

12.11.20

Κώστας Γαβράς, αποσπάσματα από συνέντευξη που έδωσε στον Θανάση Λάλα.

 

Φίλες και Φίλοι αγαπητοί συνοδοιπόροι της Επικούρειας φιλοσοφίας, της υπερβατικής φιλομάθειας και καλλιτεχνικής δημιουργίας κ.ο.μ. σας καλημερίζω.

🤔🤔🤔🤔🤔

Σήμερα σας παρουσιάζω μερικά αποσπάσματα από μια συνέντευξη του σκηνοθέτη Κώστα Γαβρά που έδωσε στον Θανάση Λάλα το 1998!!

Αξίζει τον κόπο να την διαβάσετε για να δείτε κάποιες βασικές αλήθειες που σίγουρα σας έχουν απασχολήσει. 


-Πιστεύετε ότι μπορεί να υπάρξει συνδυασμός ποσότητας και ποιότητας;

"Νομίζω ότι μπορεί να βρεθεί ένας μέσος όρος. Ο οποίος όμως δεν μπορεί να προσδιοριστεί από νόμους.

Πρέπει να μπει σιγά σιγά μέσα στα κύτταρα των ανθρώπων. Το μέτρο δεν επιβάλλεται, αφομοιώνεται με το χρόνο.

Το μέτρο είναι ζήτημα καλλιέργειας. Στην αρχαιότητα υπήρχε ο πολιτισμός των Φοινίκων και των Ελλήνων. Οι Έλληνες ξέρουμε βέβαια πως δεν ήταν άγιοι. Η Ελληνική δημοκρατία ήταν μία δημοκρατία με πολλούς δούλους. Μεταξύ αυτών των δύο πολιτισμών οι Φοίνικες ως πρωταρχικό τους στόχο είχαν μόνο το εμπόριο. Το πνεύμα ερχόταν σε τελείως δεύτερη μοίρα. Οι Έλληνες είχαν και το πνεύμα και το εμπόριο. Τελικά τι έχει μείνει σήμερα από τους δύο αυτούς αρχαίους πολιτισμούς; Το ελληνικό πνεύμα μόνο. Γι' αυτό νομίζω ότι η τέχνη, αν δεν έχει λίγο πνεύμα μέσα, αν έχει μόνο εμπόριο δεν αξίζει. Διότι τότε δεν είναι σε θέση να παίξει έναν ρόλο μέσα στην κοινωνία, όπως έπαιξε ο ελληνικός πολιτισμός. Δηλαδή είναι σαν μια γιορτή - βαστάει όμως μια στιγμή".


-Η επέμβαση των εμπόρων στον "ναό" της τέχνης που λέγατε μήπως είναι μια επέμβαση από την πλευρά της εξουσίας για να αποδυναμώσει την τέχνη, επειδή έχει συνειδητοποιήσει η εξουσία ότι το μόνο πράγμα από το οποίο κινδυνεύει τελικά είναι η τέχνη;

"Η τέχνη είναι μέρος της εξουσίας. Η εξουσία έχει καταλάβει ότι παίζει μεγάλο ρόλο η τέχνη στην κοινωνία και προσπαθεί να την χρησιμοποιήσει. Όπως και η εκκλησία το είχε καταλάβει.

Όσο περισσότερες μορφές του Χριστού και των αγίων είναι ζωγραφισμένες πάνω σε τοίχους τόσο περισσότεροι είναι οι αυτοί που μπορεί να προσελκυστούν. Σήμερα τι συμβαίνει; Το ό,τι η "κουλτούρα" η αμερικανική μέσω της τηλεόρασης, του θεάτρου και του κινηματογράφου έχει τόσο μεγάλη απήχηση σε όλο τον κόσμο, τροφοδοτεί την αμερικανική μυθολογία και φυσικά αυτή με τη σειρά της βοηθά το εμπόριο. Όλοι μας κάποια στιγμή φτάνουμε μέσω της αμερικανικής τέχνης να πιστεύουμε ότι στην Αμερική είναι ο παράδεισος. Ακόμα και σήμερα όλος ο κόσμος ζει μ' αυτή τη μυθολογία νομίζουν ότι φθάνει να πάει κανείς στην Αμερική για να γίνει Ροκφέλερ. Η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική. Αλλά δεν μας αφήνει να δούμε την αλήθεια η τέχνη που έχει κυριαρχηθεί  από τους εμπόρους.... Φροντίζει αυτού του είδους η τέχνη να μας τρέφει και έτσι τρέφεται συνεχώς αυτή η μυθολογία. Πώς μπορεί ο κόσμος να βλέπει τα πολεμικά αμερικανικά πλοία, μέσα από τις τηλεοπτικές οθόνες, να περιοδεύουν στα ανοιχτά του Ιράκ έτοιμα να σκορπίσουν το θάνατο, χωρίς να αντιδρά; Σε όλες τις ταινίες όμως που βλέπουμε τα αμερικανικά πολεμικά πλοία φαίνονται σαν κάτι πολύ ειρηνικό τελικά. Με ανθρώπους επάνω σαν τον Γκάρι Κούπερ, τον Τζακ Λέμον... με όλες τις βεντέτες , με ωραίες κοπέλες που συχνά διασκεδάζουν τους ναύτες... Δίνεται προς τα έξω μία εικόνα μάλλον παραδεισένια. Να πως γίνεται λοιπόν. Επιπλέον, το ό,τι η τηλεόραση είναι καθημερινά πολλές ώρες μέσα στη ζωή μας είναι κι αυτό αμερικανική συνήθεια. Τα αμερικανικά σίριαλ παίζονται παντού, έτσι μπορούν να περνάνε στον κόσμο αυτό που θέλει από τη ζωή μας το εμπόριο και όχι η ψυχή μας. Ενώ κάποτε η τέχνη επεδίωκε να κατανοήσει  τι θέλει η ψυχή μας, τώρα προσπαθεί με κάθε τρόπο να μας την κλέψει. Αυτή είναι μια σοβαρή διάφορα. Και το σοβαρότερο σήμερα είναι ότι η αμερικανική τέχνη έχει διεισδύσει σε όλες τις χώρες και εκτός ΗΠΑ. Σήμερα το 85% των ανθρώπων στην Ιταλία πηγαίνει στον κινηματογράφο για να δει ταινίες αμερικανικές. Στη Γερμανία το 90%, στην Ασία το 90% - 95%".


-Παραμένετε "αριστερός"; Και αν "ναι", πως ανέχεται το Χόλιγουντ έναν "αριστερό";

"Εγώ έλεγα πάντα "και τι είναι αριστερά;". Αν κάποιος πιστεύει στην ελευθερία -στην ελευθερία την δική μου και την δική σας - , αν σέβεται  την προσωπικότητα και την αξιοπρέπεια του άλλου, αν υπάρχει μια κοινωνία που δίνει σε όλους τις ίδιες δυνατότητες και από κει και πέρα οι πιο γρήγοροι πηγαίνουν πιο μπροστά, αν υπάρχει μία δημοκρατία που δεν είναι εξαγορασμένη και αν όλα αυτά τα έλεγαν "δεξιά", εγώ θα ήμουν δεξιός. Τα λένε αριστερά, -δεν ξέρω γιατί - και γι' αυτό είμαι αριστερός. Θέλω να πω, όταν λέω "αριστερός", δεν σημαίνει πως θα πάω αυτόματα με κυβερνήτες, βουλευτές με το κόμμα που λέει "είμαστε Αριστερά". Απλά τους βλέπω με ένα μάτι πολύ πιο θετικό αλλά ως εκεί.

- Πιστεύετε στη μεγάλη δύναμη της τηλεόρασης;

"Τρομακτική η δύναμη της. Ως σήμερα λέγαμε ότι υπάρχουν τρεις εξουσίες: η νομοθετική, η εκτελεστική και η δικαστική.  Και ο τύπος αναφερόταν ως η τέταρτη εξουσία. Δυστυχώς ο τύπος πια δεν είναι η τέταρτη εξουσία, σήμερα είναι η πρώτη. Διότι όλοι εξαρτώνται από αυτόν. Κανένας δεν μπορεί να γίνει σήμερα πρόεδρος της Δημοκρατίας ή πρωθυπουργός ή βουλευτής χωρίς να έχει την τηλεόραση μαζί του. Δεν είναι καν ανάγκη να έχει τις δυνατότητες να κυβερνήσει τη χώρα. Κανένας δεν του ζητάει να έχει δυνατότητες. Η μόνη δυνατότητα που του ζητάνε είναι να βγαίνει όμορφος στην τηλεόραση, να έχει τηλεοπτικό χάρισμα και να απαντά γρήγορα και έξυπνα στις ερωτήσεις των δημοσιογράφων. Αυτό που μας ενδιαφέρει όλους πλέον είναι μόνο το θέαμα. Αν δεν δύνασαι να υπηρετήσεις το θέαμα, δεν μπορείς να υπάρξεις".


- Σε ένα συνέδριο που έγινε στη Θεσσαλονίκη ο διευθυντής ειδήσεων του  Channel 4 είπε ότι σε έρευνες που έγιναν στην Βρετανία, κατά την διάρκεια της τελευταίας προεκλογικής περιόδου, απεδείχθη ότι η τηλεόραση δεν κατάφερε να αλλάξει άποψη σε ανθρώπους που είχαν μια συγκεκριμένη άποψη για το τι πρέπει να ψηφίσουν... Τελικώς μήπως η τηλεόραση δεν έχει τη δύναμη να επηρεάσει ανθρώπους με άποψη;

"Ακούστε... Ξέρετε σε όλες τις χώρες του κόσμου ποιοί καθορίζουν το εκλογικό αποτέλεσμα κάθε φορά; Ένα 10% με 15% του πληθυσμού, που πάει από τη μία μεριά στην άλλη με σχετική ευκολία. Οι υπόλοιποι δεν αλλαζουν, είναι σταθεροί στο κόμμα το οποίο ψηφίζουν. Για το αν θα έχουμε στην εξουσία τον Μητσοτάκη ή τον Τσίπρα υπεύθυνο είναι αυτό το 10% με 15% που δεν έχει άποψη και διαμορφώνει την τελική επιλογή του την τελευταία στιγμή. Όλοι αυτοί επομένως άγονται και φέρονται από τα μίντια".

ΥΓ. Επικούρειου Πέπου.

Εσείς αγαπητοί αναγνώστες τι λέτε; Συμφωνείτε ή διαφωνείτε;

Σας χαιρετώ με σεβασμό και Επικούρεια διάθεση Επίκουρος ο Γοργογυραίος.

20.9.20

Μπέρτραντ Ράσελ: «Μια καλή ζωή είναι αυτή που εμπνέεται από την αγάπη και καθοδηγείται από τη γνώση». Μαγευτικό, Υπέροχο και Πανέμορφο Γοργογύρι Σεπτέμβριος 2020

Πάντων κτημάτων κράτιστον εστί φίλος σαφής και αγαθός.
Φίλες και Φίλοι μ' αυτό το μότο πορεύθηκα σε όλη μου τη ζωή, στάθηκα τυχερός γιατί ο δικός μου πλούτος είναι οι πιστοί - εκλεκτοί και διαχρονικοί φίλοι οι οποίοι προσθέτουν κι άλλα χρώματα στην παλέτα μου με αποτέλεσμα ο καμβάς να μεγαλώνει και το έργο να γίνετε πιο συναρπαστικό. Τα τελευταία χρόνια δε, με την παρουσία της Αφροδίτης, της Αρμονίας, του Ηλία, του Διόνυσου, του Ζήνωνα, και φέτος με την Αμαρυλλία, τον Γιάννη, τον Ντίνο και την Στέλλα προστέθηκαν ανεξίτηλα χρώματα που έχουν ήδη διευρύνει τον ορίζοντα και αρχίζει ο πίνακας να αποκτά άλλη γοητεία και φωτεινότητα. Ειλικρινά είμαι ευγνώμων στον Θεό των μικρών πραγμάτων. Σας χαιρετώ με σεβασμό και Επικούρεια διάθεση ο δόκιμος Επικούρειος και δόκιμος άνθρωπος Επικούρειος Πέπος. 

Ο Μπέρτραντ Άρθουρ Γουίλιαμ Ράσελ (Bertrand Arthur William Russell, 18 Μαΐου 1872 – 2 Φεβρουαρίου 1970), υπήρξε σπουδαίος φιλόσοφος, μαθηματικός και ειρηνιστής. Ως ένας εκ των διαπρεπέστερων προσωπικοτήτων του 20ου αιώνα, ο Ράσελ τιμήθηκε με Νόμπελ Λογοτεχνίας το 1950 ενώ άσκησε έντονη κριτική στα πυρηνικά, όπως και στην εισβολή των ΗΠΑ στο Βιετνάμ.

Ο Ράσελ έμεινε ορφανός και από τους δύο γονείς του όταν ήταν τεσσάρων ετών, με την ανατροφή του ίδιου να την αναλαμβάνει η γιαγιά του. Ξεκίνησε τις σπουδές του με υποτροφία στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ ενώ τις συνέχισε το 1890 στο Κολλέγιο Τρίνιτι (Trinity College) ώστε να σπουδάσει μαθηματικά. Το 1893 τελείωσε τις σπουδές του και το 1902 παντρεύτηκε. Η προσωπική του ζωή απασχολούσε και εκείνη τη δημοσιότητα, καθώς τα ερωτικά του σκάνδαλα υπήρξαν περιβόητα.

Υπήρξε φανατικός πολέμιος κάθε είδους φανατισμού, λαμπρό μυαλό και σπουδαίος επιστήμονας, με μαθητές όπως το φιλόσοφο Λούντβιχ Βιτγκενστάιν. Απεβίωσε από γρίπη στην οικία του στην Ουαλία στις 2 Φεβρουαρίου του 1970. Ας δούμε μερικές από τις σπουδαιότερες ρήσεις του μεγάλου φιλοσόφου:

10 από τις σπουδαιότερες ρήσεις του μεγάλου φιλοσόφου και μαθηματικού


«Αν στον κόσμο σήμερα υπήρχε ένας μεγάλος αριθμός ανθρώπων που επιθυμούσε τη δική του ευτυχία περισσότερο απ’ ό,τι επιθυμούσε τη δυστυχία των άλλων, σε μερικά χρόνια θα είχαμε έναν παράδεισο»

«Δεν θα πέθαινα ποτέ για τα πιστεύω μου, γιατί μπορεί να είναι λάθος»

«Μια καλή ζωή είναι αυτή που εμπνέεται από την αγάπη και καθοδηγείται από τη γνώση»

«Τρία πάθη, απλά, αλλά κατακλυσμιαία, εξουσιάζουν τη ζωή μου: Η λαχτάρα για αγάπη, η αναζήτηση της γνώσης και η αβάσταχτη θλίψη για τα βάσανα του ανθρώπινου είδους»

«Δεν ξέρω γιατί, όμως κανένας δεν κουτσομπολεύει για τις αρετές των άλλων»

«Είναι σπατάλη ενέργειας να θυμώνεις μ’ έναν άνθρωπο που συμπεριφέρεται άσχημα, όπως είναι να θυμώνεις με ένα αμάξι που δεν παίρνει μπροστά»

«Οι άνθρωποι γεννιούνται αμόρφωτοι, όχι ηλίθιοι. Γίνονται ηλίθιοι με την εκπαίδευση»

«Η μεγάλη δυστυχία του κόσμου είναι πως οι ανόητοι είναι τόσο σίγουροι και οι έξυπνοι τόσο διστακτικοί»

«Είδα μια μέρα ένα παιδί στο σχολείο να κακομεταχειρίζεται ένα μικρότερο αγόρι. Αγανάκτησα, αλλά μου απάντησε: «Οι μεγαλύτεροι με χτυπούν και εγώ χτυπώ τους μικρότερους. Είναι δίκαιο». Με αυτά τα λόγια συνόψισε την ιστορία του ανθρώπινου είδους»

«Μη φοβάσαι να έχεις εκκεντρικές απόψεις, γιατί κάθε άποψη που σήμερα είναι γενικά αποδεκτή, κάποτε ήταν εκκεντρική» Πηγή:https://enallaktikidrasi.com/


Αποφθέγματα σοφίας από τον Μαχάτμα Γκάντι. Μαγευτικό Υπέροχο και Πανέμορφο Γοργογύρι 2020 Η επιλογή έγινε από τον Επικούρειο Πέπο.

Φίλες και Φίλοι αγαπητοί Επικούρειοι και όχι μόνο σας καλημερίζω από το Μαγευτικό και Πανέμορφο Γοργογύρι. Πλησιάζουν οι μέρες της αναχώρησης για επιστροφή στα χειμαδιά που έλεγαν και οι πιο παλιοί και λόγω του καιρού που κρύωσε λιγουλάκι, αποφάσισα να ασχοληθώ με την ''αλίευση'' αποφθεγμάτων από τον ωκεανό του διαδικτύου. Από το καλοκαίρι κρατώ την συνάντηση φίλων από την εποχή της θητείας στα Ελληνικά στρατά, 28 μήνες παρακαλω!!! Χαίρε Ντίνο, Χαίρε Γιάννη, Χαίρε Μανδραγόρα, την συνάντηση με την αγαπητή μας Στέλλα από την χρυσή εποχή της περιόδου Μακρυγιάννη, την συνάντηση με την καταξιωμένη ζωγράφο σύζυγο του Γιάννη την διάσημη Αμαρυλλία, και τις συναντήσεις με τον Ζήνωνα, την Αφροδίτη της Πιαλείας, τον Ηλία, την Νίκη, τον Μανδραγόρα, τον πατέρα Γεώργιο, την Κική, την Αρμονία, τον Διόνυσο, τον Αρκά, τον Γενικό, τον δάσκαλο και την Έφη με τα 5!!!!! παιδιά, την επίσκεψη στο πάρκο του Άη Νικόλα στη Νάουσα, το ετήσιο συνέδριο που έγινε στον Άη Νικόλα Δομβραίνας όπου μας φιλοξένησε ο πειρατής Μανδραγόρας με την καπετάνισσα σύζυγό του, και φυσικά την βάπτιση του Απόλλωνα του γιού της Διοτίμας. ΥΓ. Πριν λίγα λεπτά δέχθηκα ένα τηλεφώνημα από Κοζάνη, ήταν ο Γιάννης και είχε κοντά του αγαπημένα πρόσωπα, φίλε Γιάννη σας περιμένουμε ξανά στο Μαγευτικό. Χαιρετισμούς σε όλη την παρέα. Επικούρειος Πέπος.

Ο Μοχάντας Καραμτσάντ Γκάντι (2 Οκτωβρίου 1869 – 30 Ιανουαρίου 1948) ήταν Ινδός πολιτικός, στοχαστής και επαναστάτης ακτιβιστής. Υπήρξε η κεντρική μορφή του εθνικού κινήματος για την ινδική ανεξαρτησία και εμπνευστής της μεθόδου παθητικής αντίστασης χωρίς τη χρήση βίας έναντι των καταπιεστών.

Η διδασκαλία του επηρέασε το διεθνές κίνημα για την ειρήνη και μαζί με τον ασκητικό βίο του συνέτειναν στο να καταστεί παγκόσμιο σύμβολο και ορόσημο της φιλοσοφικής και κοινωνικοπολιτικής διανόησης του 20ού αιώνα. Έγινε ευρύτερα γνωστός με την προσωνυμία Μαχάτμα, που φέρεται να του απέδωσε στα 1915 ο Ινδός νομπελίστας ποιητής και φιλόσοφος Ραμπιντρανάθ Ταγκόρ και στα σανσκριτικά σημαίνει Μεγάλη Ψυχή.

  1. Μ’ αρέσει ο Χριστός σας. Δεν μ’ αρέσουν οι χριστιανοί σας. Οι χριστιανοί σας είναι τόσο διαφορετικοί από τον Χριστό.
  2. Πρέπει να ζούμε σαν να πρόκειται να πεθάνουμε αύριο και να μελετάμε σαν να πρόκειται να ζήσουμε για πάντα.
  3. Ο Θεός δεν έχει θρησκεία.
  4. Πρέπει να είσαι η αλλαγή που θέλεις να έρθει.
  5. Ένας δειλός είναι ανίκανος να δείξει αγάπη. Αυτό είναι προνόμιο των γενναίων.
  6. Τη μέρα που η δύναμη της αγάπης θα υπερνικήσει την αγάπη της δύναμης, ο κόσμος θα γνωρίσει την ειρήνη.
  7. Η ικανότητα να συγχωρείς είναι προσόν του δυνατού. Οι αδύναμοι ποτέ δεν συγχωρούν.
  8. Κανείς δεν μπορεί να με πληγώσει χωρίς τη συγκατάθεσή μου.
  9. Ένας άνθρωπος είναι το σύνολο των πράξεών του. Τι έχει κάνει, τι μπορεί να κάνει. Τίποτε άλλο.
  10. Το μόνο αποτέλεσμα που θα έχει το «οφθαλμόν αντί οφθαλμού» είναι ότι θα καταλήξει να κάνει όλον τον κόσμο τυφλό.

  11. Ο ελεύθερος άνθρωπος μπορεί να είναι ελεύθερος και στο κλουβί της φυλακής του
  12. Ένα «όχι» που βγήκε από μια βαθιά πεποίθηση, είναι πολύ καλύτερο -και πιο μεγαλειώδες- από ένα «ναι» που ειπώθηκε για να ευχαριστήσει ή, χειρότερα, για να αποφύγει φασαρίες.
  13. Ευτυχία είναι όταν αυτά που σκέφτεσαι, αυτά που λες και αυτά που κάνεις, βρίσκονται σε αρμονία.
  14. Σχεδόν ό,τι κάνεις είναι ασήμαντο, αλλά είναι σημαντικό να το κάνεις.
  15. Ο φόβος έχει κάποια χρησιμότητα, η δειλία όμως δεν έχει καμία.
  16. Είναι καλύτερα να στέκεσαι όρθιος με σπασμένο και μπανταρισμένο κεφάλι, από το να σέρνεσαι με την κοιλιά για να γλιτώσεις το κεφάλι σου.
  17. Είναι λάθος να παίρνεις υποχρεωτικά για λάθος εκείνο που δεν καταλαβαίνεις
  18. Αυτοί που λένε πως η θρησκεία δεν έχει σχέση με την πολιτική, δεν ξέρουν τι είναι η θρησκεία.
  19. Μια θρησκεία που δεν λαμβάνει υπόψη της πρακτικά ζητήματα και δεν βοηθάει στη λύση τους, δεν είναι θρησκεία.

  20. Η γη παράγει αρκετά για να ικανοποιήσει τις ανάγκες όλων των ανθρώπων, αλλά όχι την πλεονεξία όλων των ανθρώπων.
  21. Η μη-βία προϋποθέτει διπλή πίστη: πίστη στο Θεό και πίστη στον άνθρωπο.
  22. Είμαι έτοιμος να πεθάνω, αλλά δεν υπάρχει σκοπός για τον οποίο να είμαι έτοιμος να σκοτώσω.
  23. Η δράση δηλώνει τις προτεραιότητες.
  24. Η χειρότερη μορφή βίας είναι η φτώχεια.
  25. Μπορεί να μην ξέρεις ποτέ τα αποτελέσματα όπου οδηγούν οι πράξεις σου. Αλλά αν δεν κάνεις τίποτα, δεν πρόκειται να υπάρχει κανένα αποτέλεσμα.
  26. Η αλήθεια ποτέ δεν βλάπτει έναν σκοπό που είναι δίκαιος.
  27. Είναι καλύτερα να είμαστε βίαιοι, αν έχουμε βία μέσα μας, παρά να φοράμε το μανδύα της μη-βίας για να καλύψει την ανικανότητά μας.
  28. Η χρήση βίας μπορεί να φαίνεται καμιά φορά ότι κάνει καλό, το καλό αυτό όμως είναι προσωρινό, ενώ το κακό που προξενεί είναι μόνιμο.
  29. Τι γνώμη έχω για το Δυτικό πολιτισμό; Νομίζω πως θα ήταν καλή ιδέα.
  30. Ο θυμός και η έλλειψη ανοχής είναι εχθροί της ορθής κρίσης.
  31. Να χάνεις την υπομονή σου σημαίνει να χάνεις τη μάχη.
  32. Δικαιώματα που δεν προκύπτουν από ένα καθήκον που επιτελέσαμε καλά, δεν αξίζουμε να τα έχουμε.
  33. Ένας αδύναμος άνθρωπος είναι δίκαιος μόνο κατά τύχη. Ένας δυνατός, μη-βίαιος άνθρωπος είναι άδικος μόνο κατά τύχη.
  34. Οι υπερβολικοί έπαινοι προσβάλλουν. Είσαι αναγκασμένος να πεις πως δεν τους αξίζεις.
  35. Αυτοί που ξέρουν πώς να σκέφτονται δεν χρειάζονται δασκάλους.
  36. Η υγιής δυσαρέσκεια είναι προάγγελος της προόδου.
  37. Ο μόνος τύραννος που δέχομαι είναι η σκληρή φωνή μέσα μου.
  38. Η ελευθερία δεν αξίζει τίποτα αν δεν συμπεριλαμβάνει την ελευθερία να κάνεις λάθη.
  39. Τα εφτά που δεν πρέπει να έχεις: Πλούτο χωρίς μόχθο, Γνώση χωρίς χαρακτήρα, Πολιτική χωρίς αρχές, Απόλαυση χωρίς συναίσθημα, Εμπόριο χωρίς ήθος, Επιστήμη χωρίς ανθρωπιά, Αγάπη χωρίς θυσία.
  40. Ένα λάθος δεν γίνεται αλήθεια επειδή είναι ευρέως διαδεδομένο, ούτε η αλήθεια γίνεται λάθος επειδή δεν τη βλέπει κανείς.

Πηγή: enallaktikidrasi.com

ΦΙΟΝΤΟΡ ΝΤΟΣΤΟΓΙΕΦΣΚΙ ΑΠΟΦΘΕΓΜΑΤΑ Μαγευτικό και Πανέμορφο Γοργογύρι 2020 Η επιλογή έγινε από τον Επικούρειο Πέπο.

Φίλες και Φίλοι, αγαπητοί Επικούρειοι και όχι μόνο σας στέλνω την καλημέρα μου από το Μαγευτικό και Πανέμορφο Γοργογύρι όπου το φετινό καλοκαίρι είχαμε την τιμή και χαρά να υποδεχθούμε και να φιλοξενήσουμε πολλούς εκλεκτούς φίλους. Θ.Θ. αν του χρόνου είμαστε καλά ελπίζω να φιλοξενήσουμε πιο πολλούς γιατί δεν έχει νόημα η ζωή χωρίς φίλους στην αυλή των θαυμάτων και στον κήπο του Επίκουρου. Το μενού σήμερα έχει Ντοστογιέφσκι.

Ο Fyodor Dostoyevsky είναι ένας από τους πιο διάσημους συγγραφείς της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Τα  αριστουργηματικά έργα του ερευνούν  ερωτήματα  γύρω από την ζωή και τον θάνατο.

Διαβάστε παρακάτω 25 από τα πιο διορατικά ρητά αυτού του μεγάλου συγγραφέα. Σίγουρα θα σας δώσουν πολλή τροφή για σκέψη.

  1. Πρέπει να αγαπάς την ζωή περισσότερο από το ίδιο το νόημα της ζωής.
  2. Ένα καινούργιο βήμα, μια καινούργια λέξη είναι ότι οι άνθρωποι φοβούνται.
  3. Υπάρχουν όρια στο μυαλό του κάθε ενός, που πέρα από αυτά είναι επικίνδυνο να περάσεις. Μόλις περάσεις την γραμμή, είναι αδύνατο να γυρίσεις πίσω.
  4. Η ευτυχία δεν βρίσκεται στην ευτυχία αλλά στην προσπάθεια για αυτήν.
  5. ‘Όταν σταματάς να διαβάζεις βιβλία, παύεις να σκέφτεσαι.
  6. Η ευτυχία δεν βρίσκεται στο να περιορισμό αλλά στον έλεγχο το εαυτού σου.
  7. Η ευτυχία δεν αποκτάται με τα εύκολα πλούτη αλλά όταν μοχθήσεις για να τα αποκτήσεις.
  8. Σε μια καρδιά που αγαπά πραγματικά ή η ζήλια θα σκοτώσει την αγάπη ή η αγάπη θα σκοτώσει την ζήλια.

  9. Δεν χρειάζεται πολύ για να καταστρέψεις έναν άνθρωπο. Το μόνο που χρειάζεται είναι να τον πείσεις ότι η δουλειά που κάνει στερείται εντελώς και αναμφισβήτητα  κάθε χρησιμότητα και νόημα.
  10. Η σιωπή είναι πάντα όμορφη και το σιωπηλό πρόσωπο είναι πάντα όμορφο από αυτό που μιλάει.
  11. ‘Ένα πρόσωπο μπορεί να είναι σοφό αλλά για να ενεργήσει σοφά, μόνο η εξυπνάδα δεν φτάνει.
  12. Δεν θα φτάσεις ποτέ στον προορισμό σου αν σταματάς και ρίχνεις πέτρες σε κάθε σκυλί που γαβγίζει.
  13. Θέλω να μιλήσω για όλα με ένα τουλάχιστον πρόσωπο όπως μιλάω για τα πράγματα με τον εαυτό μου.
  14. Είναι απίστευτο τι μπορεί να κάνει μια αχτίδα του ήλιου στην ψυχή σου.
  15. Κανείς πρέπει να μιλά ανοιχτά με τους άλλους ώστε να αποκαλύπτει τις σκέψεις του μέσα από το πρόσωπό του, που δείχνει την ανησυχία που κρύβει η καρδιά του. Μια λέξη που λέγεται με πειθώ, με απόλυτη ειλικρίνεια και χωρίς κανένα δισταγμό, ενώ κοιτάς τον άλλον μέσα στα μάτια σημαίνει πολλά περισσότερα από ότι πολλές σελίδες από ένα βιβλίο.
  16. Κανείς αισθάνεται να πνίγεται χωρίς ένα σκοπό στην ζωή.
  17. Η ψυχή γιατρεύεται όταν είσαι κοντά σε παιδιά.
  18. Ακόμη και με τα χέρια δεμένα μπορεί κανείς να κάνει το καλό, αν το θέλει.
  19. Η ομορφιά θα σώσει τον κόσμο.
  20. Οι άνθρωποι μερικές φορές μιλάνε για  θηριώδη κακία αλλά αυτό είναι μεγάλη αδικία για τα θηρία. Ένα θηρίο δεν μπορεί ποτέ να είναι τόσο κακό όσο ο άνθρωπος, τόσο επιδέξια κακό.
  21. Οι μεγάλοι δεν ξέρουν ότι ένα παιδί μπορεί να δώσει μια πολύ καλή συμβουλή ακόμη και για την πιο σοβαρή περίπτωση.
  22. Μην γεμίζεις την μνήμη σου με όλες εκείνες τις φορές που αισθάνθηκες να σε προσβάλλουν. Ίσως καταλήξεις να μην έχεις χώρο για τις υπέροχες στιγμές που πέρασες.
  23. ‘Ένας άνθρωπος που ξέρει πως να αγκαλιάσει έναν άλλον,  είναι καλός άνθρωπος.

Πηγή: tilestwra.com

ΟΥΜΠΕΡΤΟ ΕΚΟ ΑΠΟΦΘΕΓΜΑΤΤΑ Μαγευτικό και Πανέμορφο Γοργογύρι 20 Αυγούστου 2020 Η επιλογή έγινε από τον Επικούρειο Πέπο.

Φίλες και Φίλοι αγαπητοί Επικούρειοι και όχι μόνο καλημέρα από το Μαγευτικό και Πανέμορφο Γοργογύρι. Το μενού σήμερα έχει ΟΥΜΠΕΡΤΟ ΕΚΟ αποφθέγματα, σας εύχομαι καλή ανάγνωση. Όλοι οι πίνακες είναι του Μίτσιγκαν.

Ο Ουμπέρτο Εκο αγαπήθηκε και διαβάστηκε όσο λίγοι σύγχρονοι διανοητές και συγγραφείς. Κάθε του νέο βιβλίο αποτελούσε τεράστιο εκδοτικό γεγονός και χωρία από τα έργα του απαντώνται πάντα στις συλλογές με γνωμικά και αποφθέγματα. Ακολουθούν μερικά από τα πιο διάσημα:

Κάθε φορά που ένας ποιητής, ένας ιεροκήρυκας, ένας αρχηγός, ένας μάγος ξεστομίζει ασυναρτησίες, η ανθρωπότητα ξοδεύει αιώνες αποκρυπτογραφώντας το μήνυμα.

Σήμερα μόνο οι ηλίθιοι κάνουν δικτατορίες με τανκς, από τη στιγμή που υπάρχει η τηλεόραση.

Μου φτάνει που ξέρω να διαβάζω, γιατί έτσι μαθαίνω αυτά που δεν ξέρω, ενώ όταν γράφεις, γράφεις μόνο αυτά που ξέρεις ήδη.

Τίποτε δεν δίνει σ’ έναν φοβισμένο άνθρωπο περισσότερο κουράγιο από το φόβο ενός άλλου.

Η τέχνη του διαβάσματος έγκειται στο να ξέρεις ποιες σελίδες να πηδήξεις.

Να φοβάσαι τους προφήτες κι αυτούς που είναι έτοιμοι να πεθάνουν για την αλήθεια, επειδή κατά κανόνα κάνουν και άλλους να πεθάνουν μαζί τους, μερικές φορές πριν από αυτούς και καμιά φορά αντί για αυτούς.

Ο πολιτισμός δεν ακυρώνει τη βαρβαρότητα, αλλά, πολλές φορές, την επικυρώνει. Όσο πιο πολιτισμένος είναι ένας λαός, τόσο πιο βάρβαρος και καταστροφικός μπορεί να γίνει.

Όταν οι άνθρωποι σταματούν να πιστεύουν στο Θεό, δεν είναι ότι δεν πιστεύουν πια τίποτα. Πιστεύουν στα πάντα.

Η μαζική κουλτούρα είναι αντι-κουλτούρα.

Οι κρίσεις πουλάνε καλά.

Κωμικό είναι η κατανόηση του αντιφατικού. Χιούμορ είναι η υποψία γι’ αυτό.

Τον Αύγουστο δεν υπάρχουν ειδήσεις στην Ελλάδα.

Η υπερβολική συσσώρευση στοιχείων κιτς αποτελεί μια αξιοσημείωτη υφολογική πρόταση.

Το ρόδο είναι τόσο πλούσιο σε νοήματα, που δεν του έχει μείνει πια σχεδόν κανένα νόημα.

Η μετάφραση είναι η τέχνη της αποτυχίας.

Έχω φτάσει να πιστεύω ότι ολόκληρος ο κόσμος είναι ένα αίνιγμα, ένα άκακο αίνιγμα που γίνεται τρομερό λόγω της δικής μας μανιώδους προσπάθειας να το ερμηνεύσουμε σαν να είχε δήθεν κάποια βαθύτερη αλήθεια.

Οι ιστότοποι κοινωνικής δικτύωσης έδωσαν το δικαίωμα να μιλάνε σε λεγεώνες ηλιθίων που άλλοτε δεν μίλαγαν παρά μόνο σε μπαρ, αφού είχαν πιει κανένα ποτήρι κρασί, χωρίς να βλάπτουν την κοινότητα. Τους αναγκάζαμε αμέσως να σωπάσουν, αλλά σήμερα έχουν το ίδιο δικαίωμα λόγου με ένα βραβείο Νόμπελ. Είναι η εισβολή των ηλιθίων.

«Τι όμορφο που είναι ένα βιβλίο, που επινοήθηκε για να πιάνεται στο χέρι, ακόμη και στο κρεβάτι, ακόμη και μέσα σε μία βάρκα, ακόμη και εκεί όπου δεν υπάρχουν ηλεκτρικές πρίζες, ακόμη κι αν έχει αποφορτιστεί κάθε μπαταρία και αντέχει τα σημάδια και τα τσαλακώματα, μπορεί να αφεθεί να πέσει καταγής ή να παρατηθεί ανοιγμένο στο στήθος ή στα γόνατα όταν μας παίρνει ο ύπνος, μπαίνει στην τσέπη, φθείρεται, καταγράφει την ένταση, την επιμονή ή τον ρυθμό των αναγνώσεών μας, μας υπενθυμίζει (αν φαίνεται πολύ καινούργιο ή άκοπο) ότι δεν το διαβάσαμε ακόμη…»

Πηγή: kserolas.com

18.9.20

ΑΘΗΝΑ ''Πρόμαχος'' - ΠΑΝΑΓΙΑ '' Υπέρμαχος''. Ηλίας Γιαννακόπουλος.

 (Απάντηση σε ένα σχόλιο του Μητροπολίτη Σταγών και Μετεώρων στο άρθρο μου «Θεά Αθηνά – Παναγία: Βίοι παράλληλοι;»)

«Ό,τι μας ενοχλεί στους άλλους, μπορεί να μάς βοηθήσει να καταλάβουμε καλύτερα τον εαυτό μας» (Jung)

Είναι γνωστό πως η πορεία της σκέψης και της ιστορίας γενικότερα συντελείται μέσα από τις αντιθέσεις και τις εποικοδομητικές διαφωνίες. Και δεν είναι μόνον ο Ηράκλειτος («παλίντονος αρμονία») και ο Έγελος που θεμελίωσαν τους βασικούς νόμους της διαλεκτικής (Θέση – Αντίθεση – Σύνθεση) αλλά και πολλοί άλλοι φιλόσοφοι και στοχαστές (Ζήνων, Μαρξ…).

 


Με βάση την παραπάνω διαπίστωση το σχόλιο του σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Σταγών και Μετεώρων στο άρθρο μου «Θεά Αθηνά και Παναγία: Βίοι παράλληλοι;» (Διαδίκτυο), συνέβαλε σημαντικά στην αποσαφήνιση και κατανόηση κάποιων παραμέτρων τόσο της θρησκείας μας (Χριστιανισμός) όσο και του τρόπου που βιώνει διαχρονικά ο άνθρωπος την έννοια του θείου.

Λόγοι δεοντολογίας και σεβασμού στην «αντίθετη άποψη» και στοχεύοντας στη «σύνθεση» (σύμφωνα και με τα τρία στάδια διαλεκτικής) νιώθω την ανάγκη να σχολιάσω το απαντητικό άρθρο του Μητροπολίτη και να δώσω κάποιες διευκρινίσεις για το περιεχόμενο και το στόχο του άρθρου μου.  

Θρησκεία και Χριστιανισμός

Σύμφωνα με το σχόλιο του Μητροπολίτη: η «Ορθοδοξία δεν αποτελεί θρησκεία… αλλά Αποκάλυψη». Όποια νοήματα – έστω και σε μεταφορικό επίπεδο – υποδηλώνει η θέση αυτή, δεν παύει να έρχεται σε αντίθεση με την επικρατούσα άποψη περί σχέσης θρησκείας και Χριστιανισμού και φυσικά με το άρθρο 3 του Ελληνικού συντάγματος «Επικρατούσα θρησκεία στην Ελλάδα είναι η θρησκεία της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Χριστού…».

Ομοιότητες και Αναλογίες

Στο άρθρο μου «Θεά Αθηνά και Παναγία: Βίοι παράλληλοι;» στοχεύω στην ανάδειξη κάποιων ομοιοτήτων και αναλογιών μεταξύ της αρχαιοελληνικής θρησκείας και του Χριστιανισμού σε επίπεδο λατρευτικό και τελετουργικό αλλά και του τρόπου με τον οποίο ο διαχρονικός άνθρωπος και ιδιαίτερα ο Έλληνας προσεγγίζει το «θείο».

 


Στην απόπειρά μου αυτή σύμφωνα με το απαντητικό άρθρο του Μητροπολίτη: «Οι ομοιότητες και οι αναλογίες που συναντούνται μεταξύ του αρχαιοελληνικού πολιτισμού και του χριστιανισμού, εντοπίζονται σε επίπεδο λατρευτικό, σε επίπεδο σχήματος, επ’ ουδενί σε θεολογικό, δογματικό… Ιδιαιτέρως, ο χριστιανισμός δεν έχει ουδεμία σχέση με το ειδωλολατρικό δωδεκάθεο…». Δύσκολα θα μπορούσε να διαφωνήσει κάποιος με τη θέση αυτή. Ούτε και υποστήριξα στο άρθρο μου κάτι αντίθετο, δηλαδή περί ταύτισης ή συγγένειας των δύο θρησκειών.

Εξάλλου, είναι γνωστό πως για μία περίοδο ο Ελληνισμός (ως κοσμοθεωρία) και ο Χριστιανισμός ήλθαν σε σύγκρουση. Στο Βυζάντιο οι Έλληνες αποκαλούνταν «εθνικοί» (ειδωλολάτρες), ο Μ. Θεοδόσιος κατήργησε τους Ολυμπιακούς αγώνες και ο Ιουστινιανός το 529 μ.Χ. έκλεισε τη Φιλοσοφική σχολή των Αθηνών. Άρα οι απόψεις μας στο σημείο αυτό συμπίπτουν και επ’ ουδενί το άρθρο μου δεν συνιστά κάτι «αιρετικό και λίαν επικίνδυνο.. προσβλητικό και υβριστικό…».

 

Ο θεός είναι ένας…

Στο άρθρο μου εμφαντικά τονίζω πως: «Ο θεός είναι ένας. Οι τρόποι λατρείας είναι πολλοί». Με τη θέση μου αυτή συμφωνεί απόλυτα και το άρθρο του Μητροπολίτη: «Ο Θεός, πράγματι, είναι Ένας, Ένας είναι όμως και ο τρόπος λατρείας του…». Ωστόσο η ποικιλότητα των λατρευτικών εκδηλώσεων στο ίδιο το σώμα της Ορθοδοξίας δεν φαίνεται να δικαιώνει την άποψη «περί ενός τρόπου λατρείας» (όπως αποδεικνύουν και τα πολλά ονόματα που συνοδεύουν την Παναγία και τους Αγίους…).

Η απαξίωση του «θρησκευτικού συγκρητισμού» και της «θρησκευτικής παγκοσμιοποίησης» από το απαντητικό άρθρο – σχόλιο του Μητροπολίτη είναι θέμα ευρύτερης μελέτης και όχι προϊόν κάποιων βιαστικών αφορισμών.

 



Η διαφοροποίηση του σχολίου του Μητροπολίτη έγκειται στον εντοπισμό της ταυτότητας του Θεού και του τρόπου λατρείας. Σύμφωνα με το απαντητικό άρθρο για τον Χριστιανισμό ο μοναδικός θεός είναι ο Τριαδικός («Ένας είναι ο θεός, ο Τριαδικός»). Επ’ αυτού καμία αντίρρηση, αν είσαι χριστιανός. Κάθε πιστός, όμως, άλλης θρησκείας θεωρεί πως ο μοναδικός και αληθινός θεός είναι ο δικός του θεός. Μπορούμε, όμως, να αποκλείσουμε την πίστη των άλλων και να απαγορεύσουμε τις λατρευτικές τους εκδηλώσεις; Οι μουσουλμάνοι μάς αποκαλούν «άπιστους». Το άρθρο 13 του συντάγματος κατοχυρώνει την θρησκευτική ελευθερία.

Εξάλλου είναι γνωστό πως η σύλληψη και η κατανόηση του θείου είναι δύσκολη, προσωπική και άκρως βιωματική. Ο άνθρωπος διαχρονικά πλάθει τον θεό του «κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν» των δικών του αναγκών και νοητικών αναζητήσεων. Επ’ αυτού σημαντικές θεωρούνται οι επισημάνσεις του Ξενοφάνη που έκρινε αυστηρά τον Όμηρο για τον τρόπο που περιγράφει τους θεούς.


α) …τραγούδησαν πολυάριθμες παράνομες θείες πράξεις: κλοπή, μοιχεία, κι αμοιβαία εξαπάτηση.

(ὼς πλεῖστ(α) ὲφθέγξατο θεῶν ὰθεμίστια ἔργα, κλέπτειν μοιχεύειν τε καὶ ὰλλήλους απατεύειν) (Β12)

β) Οι Αιθίοπες λένε ότι οι θεοί τους είναι μαύροι κοντή μύτη, Οι Θράκες πως οι δικοί τους είναι γαλανομάτηδες και κοκκινοτρίχηδες.

(Αἰθίοπές τε <θεούς σφετέρους> σιούς μἐλανάς τε Θρῆκές τε γλαυκοὺς καὶ πυρρούς <φασι πὲλεσθαι>) (Β16)

γ) Στο απόσπασμα Β15 προσθέτει και μια σατιρική νότα λέγοντας:

Αν τα άλογα και τα βόδια είχαν τα χέρια και μπορούσαν να ζωγραφίσουν οι θεοί τους θα ‘μοιαζαν πολύ με άλογα και βόδια.

(ἀλλ’ εὶ χεῖρας ἔχον βόες <ἴπποι τ’> ἠὲ λέοντες ῆ γράψαι χείρεσσι καὶ ἔργα τελεῖν ἄπερ ἄνδρες, ἴπποι μέν θ’ ἴπποσι, βόες δὲ τε βουςὶν ὀμοίας […])

 


  Ο Αϊνστάιν όταν ρωτήθηκε για το εάν πιστεύει στον θεό, απάντησε χαρακτηριστικά: «Πιστεύω στον Θεό του Σπινόζα, ο οποίος αποκαλύπτεται στην αρμονία όλων των υπαρκτών πραγμάτων, αλλά όχι σε έναν Θεό ο οποίος ασχολείται με το πεπρωμένο και τις πράξεις των ανθρώπων».

Άρα ο σεβασμός του τρόπου που ο κάθε πιστός συλλαμβάνει και κατανοεί ή λατρεύει το θεό του θεωρείται αυτονόητος, αφού αποτελεί το κρηπίδωμα της θρησκευτικής ελευθερίας.

«Να μη χλευάζουμε, να μη θρηνολογούμε. Χαρά είναι η μετάβαση από μια μικρότερη σε μια μεγαλύτερη τελειότητα. Οι ψυχές δε νικιούνται με τα όπλα αλλά με την Αγάπη και τη Γενναιοφροσύνη. Δεν επιθυμούμε κάτι επειδή το κρίνουμε καλό, αλλά, αντιθέτως, κρίνουμε κάτι καλό επειδή το επιθυμούμε. Αισθανόμαστε και βιώνουμε ότι είμαστε αιώνιοι… Μην με ψάχνεις έξω, δεν θα με βρεις, ψάξε με μέσα… εκεί είμαι, παλλόμενος μέσα σου» (Μπαρούχ Σπινόζα).

 

Οι συμπτώσεις

Στο απαντητικό άρθρο – σχόλιο αναφέρεται πως αποπειράθηκα να ταυτίσω τη Θεά Αθηνά με την Παναγία: «Οι συμπτώσεις, στις οποίες αναφέρεται ο συντάκτης (Η. Γιαννακόπουλος) του, δεν είναι ικανές να ταυτίσουν την Αθηνά με την Θεοτόκο…». Λάθος. Πουθενά δεν διαφαίνεται στο άρθρο μου μία τέτοια προσπάθεια για ταύτιση. Πώς θα μπορούσε άλλωστε να γίνει αυτό;

Εκείνο που δηλώνεται καθαρά στο άρθρο μου «Θεά Αθηνά και Παναγία: Βίοι παράλληλοι;» είναι οι ομοιότητες και οι αναλογίες των ανθρώπων στον τρόπο με τον οποίο επικαλούνται τη βοήθεια υπέρτερων δυνάμεων και τις ιδιότητες που προσδίδουν σε αυτές (Πρόμαχος / Υπέρμαχος). Ο Οδυσσέας και οι Αθηναίοι ζητούν τη βοήθεια ή τη μεσολάβηση της Θεάς Αθηνάς για τη σωτηρία τους. Παρόμοια φαινόμενα συμπεριφοράς έχουμε και για την Παναγία, την οποία ικετεύουμε για βοήθεια (προσωπική ή εθνική) ή μεσολάβηση (ως Μητέρα) προς τον υιόν της, τον Χριστό (Η πολιορκία – σωτηρία της Κων/λης κατά το έτος 626 μ.Χ. Ο «ακάθιστος ύμνος»).

Αιμομιξίες και οιδιπόδεια συμπλέγματα

Ο σεβαστός Μητροπολίτης σε μία αναφορά του στον τρόπο γέννησης της Θεάς Αθηνάς επισημαίνει αιμομιξίες και οιδιπόδεια συμπλέγματα («Θεογονία», Ησίοδος). Συνιστά ερμηνευτική αστοχία να κρίνουμε και να ερμηνεύουμε τους αρχαίους μύθους και ποιήματα ή τραγωδίες με τη λογική και την ηθική του σήμερα. Οι μύθοι έχουν μία λογική αυθυπαρξία κι αποτελούν το προστάδιο της ερμηνείας του κόσμου και των νόμων που τον διέπουν.

Αν, ωστόσο, οδηγηθούμε σε μία απόρριψη ή καταγγελία του Ομήρου και του Ησιόδου για τις αιμομιξίες και τα οιδιπόδεια συμπλέγματα, τότε αναπόφευκτα αμφισβητείται και η αξία των αρχαίων τραγωδιών («Οιδίπους τύραννος»«Αντιγόνη»…) ως ανθρωποπλαστικών μέσων. Αμφισβητείται, επίσης, και ο ίδιος ο Φρόϊντ που δόμησε την ψυχανάλυση πάνω στους αρχαίους μύθους. Είναι αυτό, όμως, θεμιτό ή εφικτό;

 

 

Η Παναγία Θεοτόκος

Πουθενά στο άρθρο μου δεν διαφαίνεται η πρόθεσή μου να εμφανιστεί η θεά Αθηνά ως πρόδρομος της Παναγίας (όπως διατείνεται το απαντητικό άρθρο, έστω και με υποθετικό τρόπο). Τη μόνη ομοιότητα – αναλογία που εντοπίζω είναι η σχέση και των δύο με τον θεό.

Η θεά Αθηνά γεννήθηκε από το κεφάλι του Δία (πατέρα των θεών) και η Παναγία γέννησε τον υιόν του θεού. Τίποτα λιγότερο ή τίποτα περισσότερο. Η παραπάνω αναλογία δεν συνιστά προσβολή ούτε για τη θεά Αθηνά ούτε για την Παναγία.

Τα αρχέτυπα

 

 

Κάθε λαός στην ιστορική του διαδρομή δομεί την ζωή του (προσωπική, κοινωνική, εθνική) πάνω σε αρχέτυπα που αισθητοποιούν το «συλλογικό ασυνείδητο» (Γιούνγκ). Πάνω σε αυτά τα αρχέτυπα στη συνέχεια σχηματοποιεί τις εσωτερικές του ανησυχίες, αγωνίες, φόβους και προσδοκίες. Οι θεοί είναι παράγωγα αυτών των αρχετύπων. «Η αφετηρία όλων των γυναικείων εκφάνσεων του θείου προέρχονται παγκοσμίως από μία θεά, την Γαία, την μητέρα του κόσμου, την Πότνια θεά των όφεων στον χώρο του Αιγαίου. Η Μεγάλη Μητέρα, Μητέρα Θεά ή Μητέρα Γη είναι ένα μητριαρχικό αρχετυπικό μοντέλο που επαναλαμβάνεται σε διάφορες μυθολογίες ανά τον κόσμο...».

 

 

Ο θρησκευτικός συγκρητισμός, λοιπόν, συνιστά μία πραγματικότητα – αναγκαιότητα, όπως την καταγράφει η ιστορία του παγκόσμιου πολιτισμού. Οι κατακτήσεις του Μ. Αλεξάνδρου έδωσαν ένα ξεχωριστό περιεχόμενο στο θρησκευτικό συγκρητισμό.

Η ανίχνευση της ποικιλότητας των μορφών που έλαβαν τα αρχέτυπα στην ιστορία της θρησκείας και του πολιτισμού αποτέλεσε και τον κυρίαρχο στόχο του άρθρου μου «Θεά Αθηνά και Παναγία: Βίοι παράλληλοι;» καθώς και η αέναη αναζήτηση του ανθρώπου – μέσα από τις πολιτιστικές και θρησκευτικές αλληλεπιδράσεις – προτύπων ζωής που θα έδιναν διέξοδο στις ποικίλες ανάγκες και αναζητήσεις του (Ήρωες, ημίθεοι, θεοί / μύθοι, θρύλοι, ιστορίες…).

Κορυφαία αρχετυπική μορφή ο Προμηθέας που συμβολίζει την ελευθερία και την αντίσταση ενάντια στις παραδοσιακές θεότητες. Η προσφορά του στο ανθρώπινο γένος συνοδεύτηκε από την πιο σκληρή τιμωρία.

Στην θυσία του Προμηθέα και στην τιμωρία του πολλοί βρήκαν αναλογίες με το Χριστό που η σταύρωσή του συντέλεσε στη σωτηρία του ανθρώπου (σύμφωνα πάντα με τα δόγματα του Χριστιανισμού). Κανείς φυσικά δεν διανοήθηκε να θεωρήσει «προσβολή» αυτήν την αναλογία.

 

Σε κάποιες εκκλησίες στην Ελλάδα και περισσότερο στον Άθω βρίσκονται οι μορφές του Σωκράτη, του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη που εικονίζονται ως άγιοι. Κι αυτό γιατί σύμφωνα με την αντίληψη πολλών προετοίμασαν με τις ιδέες τους τον ερχομό του χριστιανισμού. Φυσικά δεν τόλμησε κανείς να θεωρήσει «υβριστές» τους αγιογράφους ή «προσβολή» την αγιοποίηση των τριών τιτάνων της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας.

Επιμύθιο

Η κριτική, λοιπόν, μπορεί να είναι καλοδεχούμενη και εποικοδομητική όταν συνοδεύεται από επιχειρήματα και αντι – επιχειρήματα ή προτάσεις και όταν αποφεύγονται οι χαρακτηρισμοί του τύπου: «αιρετικές απόψεις, αδολεσχίες… αιρετικό και λίαν επικίνδυνο… προσβλητικό και υβριστικό… μολυσμό…».

Κανείς δεν κατέχει την απόλυτη αλήθεια και ιδιαίτερα σε θέματα που κινούνται στο χώρο του πνεύματος. «Το πνεύμα είναι όπως του ποταμού το ρεύμα που κινείται προς τα εμπρός και διαρκώς ανανεώνεται…». Στην κριτική εκείνο που προσμετράται ως θετικό είναι η πρόθεση και ο στόχος. Εξάλλου το περιεχόμενο μιας κριτικής περισσότερο χαρακτηρίζει (θετικά ή αρνητικά) το υποκείμενο αυτής (τον κρίνοντα) και λιγότερο το αντικείμενο (κρινόμενο).

 

Η χρήση του όρου «δογματικός» (με όλα τα παράγωγά του) αδυνατίζει τα επιχειρήματα, αφού ο όρος είναι σημασιολογικά αρνητικά φορτισμένος και υπόρρητα δηλώνει την τυφλή προσήλωση σε απόλυτες αλήθειες (αξιώματα) που εξ αντικειμένου οδηγούν στην ακινησία της σκέψης.

Μπορεί κατά τον Ηράκλειτο «Οίησις ιερά νόσος», ωστόσο η κριτική και ο διάλογος χρειάζονται καλές προθέσεις, μετριοφροσύνη, διαλλακτικότητα και επιχειρήματα. Προπάντων χρειάζεται η αποδοχή του λάθους μας. Γιατί στόχος μας πάντα είναι ο φωτισμός του νου και η προσέγγιση της αλήθειας, όσο αυτό είναι εφικτό…

Οι «δίκες ασεβείας» των αρχαίων και ο Index των Καθολικών δεν μπόρεσαν να αποτρέψουν το αναπόφευκτο και το αναγκαίο. Ο νόμος της αλλαγής και της προόδου είναι αμείλικτος. Μπορούμε και πρέπει να βλέπουμε τα πράγματα στην ολότητά τους και όχι εξατομικεύοντας το «μέρος». Γιατί «η ενότητα και η συμπληρωματικότητα συνιστούν την πραγματικότητα» (Χάϊζενμπεργκ).

 

 

«Προσπαθούμε να κατανοήσουμε τα φαινόμενα, και στην πορεία συνειδητοποιούμε ότι όλη η κατανόηση αρχίζει με την αναγνώριση ομοιοτήτων και σταθερών επαναλήψεων στα φαινόμενα» (Χάϊζενμπεργκ).

 

Χρήσιμα άρθρα και βιβλία:

1.     «ΙΔΕΟπολις», (Εκδόσεις Λιβάνη), Ηλία Γιαννακόπουλου.

2.     «Ψυχολογία και θρησκεία», (Εκδόσεις Ιάμβλιχος), Κ. Γιούνγκ.

3.     «Το μέλλον μιας αυταπάτης», Φρόϊντ.

4.     «Το γράμμα για τον θεό», Αϊνστάιν.

5.     «Ψυχανάλυση και θρησκεία», Έριχ Φρομ.

6.     «Προμηθέας – Χριστός: Η πάσχουσα ανθρωπότητα», Ηλία Γιαννακόπουλου, διαδικτυακό άρθρο.

7.     «Ο θάνατος και η ανάσταση των θεών: Θρησκευτικός συγκρητισμός», Ηλία Γιαννακόπουλου, blog «ΙΔΕΟπολις» και διαδικτυακό άρθρο.

8.     «Σωκράτης, Χριστός, Γκάντι: Η συνάντηση», Ηλία Γιαννακόπουλου, blog «ΙΔΕΟπολις» και διαδικτυακό άρθρο.

9.     «Αναζητώντας το θεό», Ηλία Γιαννακόπουλου, blog «ΙΔΕΟπολις» και διαδικτυακό άρθρο.

10.  «Η επιστροφή στη θρησκεία», Ηλία Γιαννακόπουλου, blog «ΙΔΕΟπολις» και διαδικτυακό άρθρο. Πηγή:https://iliasgiannakopoulos.blogspot.com/