Life for Life
"Το θαύμα δεν είναι πουθενά
παρά κυκλοφορεί μέσα
στις φλέβες του ανθρώπου!!!"


"Στης σκέψης τα γυρίσματα μ’ έκανε να σταθώ
ιδέα περιπλάνησης σε όμορφο βουνό.
Έτσι μια μέρα το ’φερε κι εμέ να γυροφέρει
τ’ άτι το γοργοκίνητο στου Γοργογυριού τα μέρη !!!"


ΣΤΗΝ ΑΥΛΗ ΜΑΣ
Εμείς στο χωριό μας έχουμε ακόμα αυλές. Εκεί μαζευόμαστε, αμπελοφιλοσοφούμε,
καλαμπουρίζουμε, ψιλοτσακωνόμαστε μέχρι τις... πρώτες πρωινές ώρες! Κοπιάστε ν' αράξουμε!!!
-Aναζητείστε το"Ποίημα για το Γοργογύρι " στο τέλος της σελίδας.

5.3.24

Γυναίκες και Στερεότυπα: Πρόσωπα, Ρόλοι, Μύθοι, Πρότυπα. Ένα αφιέρωμα για την γιορτή της γυναίκας από τον φιλόλογο - συγγραφέα Ηλία Γιαννακόπουλο.

Φίλες και φίλοι καλησπέρα, έλαβα αρκετά ποιήματα και όχι μόνο από πολλούς φίλους  για την γιορτή της γυναίκας, τους οποίους κι ευχαριστώ, επέλεξα να σας στείλω το κείμενο που έγραψε ο φίλος μου ο Ηλίας για ευνόητους φιλολογικούς και φιλοσοφικούς λόγους,  *Η Γυναίκα στην Ποίηση


    
“Α δε στοιχειώσετε άνθρωπο, γιοφύρι δε στεριώνει, / και μη στοιχειώσετε ορφανό, μη ξένο, μη διαβάτη, / παρά του πρωτομάστορα την όμορφη γυναίκα, / πόρχεται αργά τ’ αποταχύ, και πάρωρα το γιόμα” (“Του Γιοφυριού της Άρτας”).

       “Κάλχας δ΄ ο μάντις απορία κεχρημένος / ανείλεν Ιφιγένειαν ην έσπειρ’ εγώ / Αρτέμιδι θύσαι τη τόδ΄ οικούση πέδον, και πλουν τ’ έσεσθαι…” (Ευριπίδη, ”Ιφιγένεια εν Αυλίδι”. στιχ.88-91, Κι ο μάντης Κάλχας, ενώ σταυρώναμε τα χέρια πια, / δίνει χρησμό, την Ιφιγένεια, το βλαστάρι μου, / να τη σφάξω στην Άρτεμη, που κατοικεί σ’ αυτή τη γη. / για να φύγουν τα πλοία…).

           Όταν προσπαθείς να αιτιολογήσεις κάποια φαινόμενα που σχετίζονται με τις διακρίσεις και τη βία εναντίον κάποιων ομάδων ανθρώπων (όχι υποχρεωτικά μειονοτήτων) δεν αρκούν οι ψυχολογικές θεωρίες. Χρειάζεται να μελετήσεις σωστά κι εκείνα τα στερεότυπα που διαμόρφωσαν και πυροδότησαν τη συγκεκριμένη βίαιη συμπεριφορά σε όλες τις εκδοχές της (λεκτική, ψυχολογική, σωματική…). 

        Κι αυτό γιατί ο άνθρωπος κατεξοχήν είναι προϊόν και των κοινωνικών επιδράσεων. Σε αυτές τις επιδράσεις συγκαταλέγονται τα Στερεότυπα, οι Προκαταλήψεις και οι Διακρίσεις. Οι έννοιες αυτές είναι συναφείς αλλά όχι και ταυτόσημες.

        Τα Στερεότυπα ορίζονται ως πεποιθήσεις και η Προκατάληψη ως μία αρνητική στάση απέναντι στα μέλη μιας ομάδας. Συνεπώς τα στερεότυπα αποτελούν το γνωστικό υπόβαθρο των προκαταλήψεων. Η Διάκριση ορίζεται ως συμπεριφορά που εκφράζεται ως άνιση μεταχείριση ατόμων ή ομάδων πάνω στη βάση των φυσικών ή κοινωνικών τους γνωρισμάτων.

         Έτσι και σύμφωνα με τον Fiske, τα “Στερεότυπα αποτελούν το γνωστικό στοιχείο, η Προκατάληψη το συναισθηματικό στοιχείο και η Διάκριση το συμπεριφορικό στοιχείο”.

         Οι παραπάνω διευκρινίσεις για τις σημασιολογικά όμορες λέξεις (στερεότυπα, προκαταλήψεις, διακρίσεις) στοχεύουν στην ακριβή εστίαση στην αιτία του φαινομένου των βιαιοπραγιών (που ενίοτε φθάνουν έως το φόνο-γυναικτονίες) εναντίον των γυναικών, που τελευταία πληθαίνουν ανεξήγητα και επικίνδυνα.

         Όταν, λοιπόν, και η ίδια η Τέχνη-Λογοτεχνία (άθελά της βέβαια) διαχρονικά κατασκευάζει, αναπαραγάγει και διαδίδει ή και διδάσκει εκείνα τα στερεότυπα που περιγράφουν τη γυναίκα ως “αναλώσιμο” ον και ως “αντικείμενα χρήσης” διαφόρων ανδρικών σκοπιμοτήτων, τότε ας μην νιώθουμε κατάπληκτοι όταν γινόμαστε δέκτες μίας ακόμη είδησης γυναικοκτονίας δια «ασήμαντον αφορμήν».

        Τα αποσπάσματα από την τραγωδία «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» και από το ποίημα «Του Γιοφυριού της Άρτας»  είναι ενδεικτικά του τρόπου με τον οποίο αντιμετώπιζαν τη γυναίκα διαχρονικά οι άνδρες που είχαν, βεβαίως, γαλουχηθεί με τα ανάλογα και άκρως απαξιωτικά και υποτιμητικά για τη γυναίκα στερεότυπα και προκαταλήψεις.

        Η Γυναίκα (σύζυγος και θυγατέρα), δηλαδή, θύμα στο θυσιαστήριο  των ανδρικών φιλοδοξιών και σκοπιμοτήτων. Το περίεργο και το ανησυχητικό είναι που και στα δύο κείμενα δεν υπάρχει καμία αντίθετη φωνή από το κοινωνικό περιβάλλον. Αυτό καταδεικνύει τον διαβρωτικό ρόλο των στερεοτύπων στη συνείδηση του κοινωνικού σώματος. Μία διάβρωση που υπόγεια και αφανώς διαμορφώνει και πυροδοτεί συμπεριφορές που υποβιβάζουν το γυναικείο φύλο σε αντικείμενο πάνω στο οποίο οι «ισχυροί» δοκιμάζουν την δύναμή τους και ασκούν μία sui generis εξουσία.

          Κι αυτό γιατί όλα (και όχι μόνον σύμφωνα με την μαρξιστική θεωρία) είναι θέμα Δύναμης και Εξουσίας. Αυτός, δηλαδή, που νιώθει δυνατός αρέσκεται κατά καιρούς να ασκεί και την Εξουσία του «επί του αδυνάτου»

        Στην λογοτεχνία - και όχι μόνον -  πλεονάζουν τα αρνητικά πρότυπα-στερεότυπα για τη Γυναίκα. Μία καταγραφή αυτών των αρνητικών προτύπων-στερεοτύπων θα ερμήνευε ως ένα βαθμό κάποιες συμπεριφορές που κατατάσσουν τη Γυναίκα σε πλάσμα δεύτερης κατηγορίας ή και  όχι ως φορέας επικίνδυνων στοιχείων-γνωρισμάτων.

        Στον κατάλογο αυτόν των αρνητικών προτύπων-στερεοτύπων συγκαταλέγονται και τα ονόματα των: Ωραία Ελένη (μοιχαλίς), Κίρκη (μάγισσα), Εύα (προπατορικό αμάρτημα-απαγορευμένος καρπός), Κλυταιμνήστρα (συζυγοκτόνος), Κλεοπάτρα (σύμβολο ερωτικών φαντασιώσεων), Μήδεια (παιδοκτόνος)…

          Βέβαια, για να μην αδικούμε τη λογοτεχνία και την ιστορία, υπάρχουν και θετικά γυναικεία πρότυπα που καταξιώνουν τη γυναίκα σε όλα τα πεδία του ανθρώπινου πολιτισμού, όπως: Υπατία, Πηνελόπη, Εκάβη, Αντιγόνη, Ανδρομάχη, Ιωάννα της Λωραίνης, Μαρί Κιουρί,  η μπρεχτική "Μάνα Κουράγιο"), η Βιρτζίνια Γουλφ, Σιμόν ντε Μπωβουάρ…

          Στα παραπάνω ονόματα θα μπορούσαν να προστεθούν και τα ονόματα των εννέα Μουσών και των τριών Μοιρών με ό,τι αυτά συμβολίζουν. 

       Ως σύμβολα Ιερότητας και Κάλλους δεσπόζουν στο νότιο τμήμα του Ερέχθειου, στην Ακρόπολη,  οι Καρυάτιδες.

      "Βουβά κορμιά, μαλλιά πλεγμένα...στου καιρού τα μπερδέματα. / Ρημαγμένα κάλλη.../ Χαμένη νιότη, σμιλεμένη στη σκουριά του κόσμου και του αλμυρού πελάγους / Στήθη, βορά στων απανταχού ορδών το αντίτιμο. / Ξεψυχισμένων ερώτων, τάχα το καθρέφτισμα" ("Φοίβος Σταμπολιάδης "Καρυάτιδες¨").

        Στα θετικά πρότυπα - στερεότυπα των Γυναικών θα μπορούσαν να συμπεριληφθούν και οι Αμαζόνες, που σκορπούσαν τον τρόμο ακόμα και στους άνδρες πολεμιστές.

        Η αναφορά των αρνητικών και θετικών προτύπων είναι ενδεικτική και δεν φιλοδοξεί να καταγράψει το σύνολο των γυναικών που με την παρουσία τους το έργο τους και την συμπεριφορά τους σημάδεψαν την ιστορία.

           “Η γυμνή γυναίκα μπροστά στον ραγισμένο καθρέφτη / συνθέτει τα κομμάτια της…/ Προσπαθεί να καταλάβει την ψυχή της / το Αέναο παζλ / Είναι η Εύα του χαμένου παραδείσου; / Η Κίρκη που μάγεψε τον Οδυσσέα; /…Ή μήπως η Αντιγόνη που αντιστέκεται στην παντοδύναμη εξουσία; / …H  ωραία Ελένη; η Κασσάνδρα; η εργάτρια της διπλανής φάμπρικας; / Η Μαρία η Μαγδαληνή; / Όλες μαζί κι η καθεμιά ξεχωριστά / Ένα πολύπλοκο αίνιγμα / Ένα μυστήριο άλυτο η Γυναίκα” (Πόπη Παντελάκη).

        Εξάλλου τα “πρόσωπα”, οι ρόλοι και οι μύθοι που πλάστηκαν για τη γυναίκα είναι πάμπολλοι και αντικρουόμενοι και καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα. Μέσα από αυτά τα πρόσωπα, τους ρόλους και τους μύθους αντανακλάται και η θέση της γυναίκας στην κοινωνία αλλά και οι κυρίαρχες αντιλήψεις γι αυτήν.

    "Όσο υπάρχουν Αχαιοί θα υπάρχει μία Ωραία Ελένη" (Οδ. Ελύτης, "Μαρία Νεφέλη")

       Η Γυναίκα ως πρότυπο ομορφιάς και ερωμένης, η Γυναίκα ως εκδικητική, πονηρή,  και τιμωρός, η Γυναίκα Φόνισσα (Μήδεια - Φραγκογιαννού), αλλά και ως Μάνα (η αιώνια Μάνα), θυγατέρα, σύζυγος.

     Χαρακτηριστικό παράδειγμα  των αντινομιών που συνοδεύει το γυναικείο στερεότυπο-πρότυπο είναι κι αυτό της περίπτωσης της Κασσιανής στο Βυζάντιο, που ενώ η στάση της απέναντι στο βασιλιά τίμησε το γυναικείο φύλλο, εντούτοις στην κοινή γνώμη έμειναν γνωστά τα λόγια του τροπαρίου της που προβάλλουν εμφαντικά την αμαρτωλή γυναίκα.

       “Κύριε, η εν πολλαίς αμαρτίαις περιπεσούσα γυνή…Μην με την σην δούλην παρίδης…”.

           Μία άλλη παράμετρος  της αρχετυπικής όσο και στερεοτυπικής αντίληψης και θεώρησης της Γυναίκας στα αρχαία ελληνικά κείμενα είναι και απόδοση κάποιων συμπαντικών νόμων που καθαρίζουν απόλυτα και με σκληρό τρόπο τη ζωή των ανθρώπων με γυναικείες θεότητες. Θεότητες που προκαλούν φόβο και τρόμο στον άνθρωπο που αγωνιά για το μέλλον του.Τέτοιες γυναικείες θεότητες ήταν: Ειμαρμένη, Μοίρα, Αίσα, Τύχη, Ανάγκη. 

        Στην ίδια στερεοτυπική αντίληψη για τη φύση της Γυναίκας ανήκουν και οι φοβερές μορφές  των Ερινύων. Οι Ερινύες, που ο αριθμός τους ήταν απροσδιόριστος, ήταν μυθικές χθόνιες θεότητες, δαιμονικές, αποκρουστικές και φοβερές στην όψη και εξέφραζαν τις τύψεις συνειδήσεων. Όλοι, θεοί και άνθρωποι, υπόκεινταν στην εξουσία τους (Μέγαιρα, Αληκτώ, Τισιφόνη...). 

        Μία άλλη στερεοτυπική γυναικεία μορφή, αρνητικά φορτισμένη, είναι και η Πανδώρα που θεωρείται  και η πρώτη θνητή γυναίκα που έγινε με την περιέργειά της, την ανοησία και την αβελτηρία της η αιτία πολλών δεινών για τους ανθρώπους, σύμφωνα πάντα με τον Ησίοδο που δεν έκρυψε τον μισογυνισμό του στα έργα του. Σχετικά γράφει:

      "Από αυτήν αυτήν κατάγονται όλες οι γυναίκες και το θηλυκό γένος. Από αυτήν προήλθε το καταστροφικό γένος των γυναικών  (της γαρ ολώϊον εστι γένος γυναικών) που ζει μεταξύ των θνητών ανδρών για να τους βασανίζει, σύντροφος μόνο στα πλούτη και ποτέ στη μισητή φτώχεια. Ο Δίας έπλασε τις γυναίκες για να βλάψει τον άνδρα" (Θεογονία). 

       Δεν είναι τυχαίο, επίσης, πως οι αρχαίοι Έλληνες στην προσπάθειά τους  να ερμηνεύσουν κάποιες αρνητικές συμπεριφορές των ανθρώπων και την απότοκη τιμωρία τους δόμησαν το σχήμα "Ύβρις, Άτη, Νέμεσις, Τίσις", που το ανήγαγαν  σε συμπαντικό νόμο. Όλες αυτέ οι μορφές-δυνάμεις (που προκαλούσαν φόβο και δέος) παρέπεμπαν στη γυναικεία φύση.

       Στην εποχή, λοιπόν, της Πολιτικής Ορθότητας και του κινήματος της Woke Culture είναι αδύνατο να προβληθούν περιγραφές και πρότυπα τύπου «Ιφιγένειας εν Αυλίδι» και «Γιοφυριού της Άρτας». Κι αυτό γιατί και τα στερεότυπα της Λογοτεχνίας και της καθημερινής μας ομιλίας-επικοινωνίας  έχουν τη σημασία τους.

           Προς το σκοπό αυτό δεν λείπουν και ποιήματα που «προπαγανδίζουν» την άλλη εικόνα της γυναίκας που γνωρίζει το ρόλο της και τη θέση της στην κοινωνία και τολμά να τα διεκδικεί με θάρρος και αποφασιστικότητα.

       “Απαρνηθείτε γυναίκες, / την ατελέσφορη υπομονή / Μη χαμογελάτε ενώ είστε οργισμένες / Μη σιωπάτε ενώ είστε εξοργισμένες / Μη φοβάστε το λεξιλόγιο των ανδρών / Ακυρώστε αυτόν τον μηχανισμό εξουσίας / που τους βόλεψε για χρόνια” («Στις Γυναίκες», Ζωή Καραπατάκη).

        Στο παραπάνω ποίημα-παιάνα  για την απελευθέρωση της Γυναίκας θα μπορούσε να προστεθεί και το εξομολογητικό όσο και διδακτικό ποίημα της Αλεξίας Καλογεροπούλου.

         “Έκανα τα χέρια μου κουπιά / και κολύμπησα, όσο μου επέτρεπε / το βάρος της προπατορικής ενοχής, / προς την ελευθερία. / Κι άλλες είχαν προσπαθήσει πρωτύτερα / να βγουν στη στεριά, / μα δεν τα κατάφεραν./ Οι πιο πολλές υποτάχτηκαν στου ανδρός / το θέλημα που βαφτίστηκε όμοιο με του Θεού”.

          Περισσότερο, όμως, και εξίσου αναγκαία θεωρείται η υπόμνηση-προτροπή προς τους άνδρες όπως αναδύεται μέσα από το ποίημα του Κώστα Λιννού:

       “ Όσοι χτυπούν τις γυναίκες είναι σαν να καίνε τους κήπους, / Όσοι τις φιμώνουν είναι σαν ν΄ αλυσοδένουν το φως. / Όσοι αδικούν τις γυναίκες είναι σαν να σβήνουν τ΄ αστέρια. / Όσοι τις βιάζουν είναι σαν να ξεριζώνουν την ψυχή τ΄ουρανού. / Οι Γυναίκες, που το σώμα τους είναι μια αστείρευτη θάλασσα, / Οι Γυναίκες, που η καρδιά τους αγκαλιάζει το πνεύμα της γης!”.

 

           Και όσες-οι είναι απαισιόδοξοι ας ακούσουν τα λόγια της Κατερίνας Γώγου που αποπνέουν μία βεβαιότητα και μία ελπίδα πως όλα θα αλλάξουν προς το καλύτερο για τις γυναίκες και όχι μόνον.

       “Θα ΄ρθει καιρός που θ΄ αλλάξουν τα πράγματα. / Να το θυμάσαι Μαρία /Είναι Μαρίa  - δε θέλω να λέω ψέματα - / δύσκολοι καιροί. / Και θα ΄ρθουνε κι άλλοι./...«Σημασία έχει να παραμένεις άνθρωπος». / Θα την αλλάξουμε τη ζωή! / Παρ΄ όλα αυτά Μαρία”.  

              *Aφιέρωμα στην Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας.

 

18.2.24

Οι καθρέφτες της Ζωής μας. Ηλίας Γιαννακόπουλος φιλόλογος - συγγραφέας.

 Eς το έσοπτρον εμβλέψαντα δει, ει μεν καλώς φαίη, καλά ποιείν, ει δε αισχρός, το της φύσεως ελλιπές διορθούσθαι τη καλοκαγαθία” (Βίας ο Πριηνεύς, Κοίταξε τον καθρέφτη σου, και αν φαίνεσαι ωραίος, πρέπει να κάνεις όμορφα πράγματα, αν φαίνεσαι άσχημος, πρέπει να διορθώνεις τη φυσική σου έλλειψη με ευγένεια και καλοσύνη).

          Πόσες και πόσες φορές δεν κοιτάζουμε τον καθρέφτη αναζητώντας κάποια άσπρη τρίχα στο κεφάλι μας ή μία ρυτίδα στο πρόσωπό μας. Πόσες και πόσες φορές, όμως, πάλι μπροστά σε έναν άλλο καθρέφτη για μια στιγμή καταλάβαμε ποιοι πραγματικά είμαστε  και  αμέσως σπάσαμε αυτόν τον καθρέφτη γιατί δεν ταίριαζε σε αυτό που νομίζαμε ότι είμαστε ή θα θέλαμε να είμαστε!

      Για τα ευρήματα του πρώτου καθρέφτη οι λύσεις είναι πάμπολλες, εύκολες, γρήγορες και άκρως αποτελεσματικές, έστω και κάπως παραπλανητικές αφού μας καθησυχάζουν πως κερδίσαμε την πρώτη μάχη με το χρόνο. Έτσι βαυκαλίζονται οι περισσότεροι και συνεχίζουν τον αγώνα για την αιώνια νεότητα.

      Για τον δεύτερο καθρέφτη δεν υπάρχουν εύκολες λύσεις και  συνταγές. Η αυτογνωσία και η αποδοχή κάποιων στοιχείων της εσωτερικής μας πραγματικότητας προϋποθέτουν  και μία ανάλογη ψυχική και πνευματική δύναμη. Για να πας μπροστά, όμως, πρέπει πρώτα να αναγνωρίσεις το λάθος σου, να απαλλαγείς από τα βάρη του παρελθόντος, να ξαναχαράξεις την πορεία σου και να βλέπεις μακριά. 

     “Εδιζησάμην εμεωυτόν…Ψυχής πείρατa ιών ουκ αν εξεύροιο πάσαν επιπορευόμενος οδόν. Ούτω βαθύν λόγον έχει..Αναζήτησα τον εαυτό μου…Τα πέρατα της ψυχής δεν θα βρεις προχωρώντας, όσο μακριά και αν σε φέρει ο δρόμος σου. Τόσο βαθύ λόγο περιέχει, Ηράκλειτος).  

      Γενικά πρέπει να αλλάζουμε, όπως τα φίδια αλλάζουν το δέρμα τους. Και να μην ξεχνάμε, όμως,  πως τα φίδια όσο μεγαλώνουν ηλικιακά τόσο πιο αραιά αλλάζουν το δέρμα τους. Έτσι κι εμείς θα μετρήσουμε την ηλικία μας από την ανάγκη και την βούλησή μας να αλλάζουμε - αλλάξουμε και να μην εμπιστευόμαστε και τόσο πολύ τους καθρέφτες.

           “Μακάρι οι καθρέφτες να φωτογράφιζαν και τις ψυχές μας… Τότε θα ήξερε ο καθένας μας τι είναι αυτό που πρέπει να αλλάξει, για να μείνει πάντα νέος και φωτεινός” (#Κίκκα Ουζουνίδου #Ανορεκτικά Όνειρα)”.

             Η πάλη με το χρόνο και την πραγματικότητα είναι σκληρή και προαπαιτεί συνεχή εγρήγορση, γρήγορη απόφαση, ατέλειωτη καρτερία, ψυχρή υπομονή και όχι άγονες εμμονές και ιδεοληψίες. Η θέση-προτροπή του Μπρεχτ είναι πάντα επίκαιρη:

       “Μονάχα η πραγματικότητα μπορεί να μάς μάθει πως / την  πραγματικότητα ν’ αλλάξουμε”.

        Η πραγματικότητα με τη διπλή της εκδοχή (εξωτερική και εσωτερική) μάς διδάσκει όχι μόνον τα όριά μας αλλά και τον τρόπο με τον οποίο θα πρέπει ως ανθρώπινα όντα  να την ερμηνεύουμε αλλά και να επιλέγουμε ή την άκριτη αποδοχή και συμμόρφωση προς αυτήν ή την αλλαγή και ανατροπή της.

    "Δεν είμαι αυτό που μου συνέβη. Είμαι αυτό που επέλεξα εγώ να γίνω" (Καρλ Γιουνγκ).

            Άλλες οι ευθύνες των “γονιδίων” (κληρονομικότητα) μας και άλλες οι δικές μας   γι αυτό που “είμαστε-γίναμε”. Στη ζωή μας δεν είναι όλα “έτσι γεννηθήκαμε” ή  έτσι τα βρήκαμε”. Τις τυχόν ισορροπίες ή ανισορροπίες της ζωής μας μπορεί και εμείς να τις επιλέξαμε με την ανοχή μας ή με την δράση μας.

      “Όταν γεννιόμαστε δεν κάνουμε παραγγελία το πως  θέλουμε να είμαστε... Όλα πάνω μας είναι μια τυχαία ισορροπία ή μια τυχαία ανισορροπία! Άλλος θα γεννηθεί κοντός, άλλος ψηλός, άλλος με χρωματιστά μάτια, ενώ άλλος με πρόβλημα στα μάτια και πάει λέγοντας...

         Ποιος δεν θα ήθελε να είναι όλα πάνω του σε αρμονία; Όμως αυτά δεν τα ορίζουμε εμείς! Κι έτσι, γεννιούνται άνθρωποι με μια λιγότερο όμορφη εξωτερική εμφάνιση...

        Άνθρωποι που δεν έχουν καλή όραση και όμως βλέπουν μέσα στη ψυχή σου. Άνθρωποι που δεν μπορούν να περπατήσουν κι όμως θα πήγαιναν παντού για να σε βοηθήσουν. Άνθρωποι που δεν μπορούν να ακούσουν κι όμως καταλαβαίνουν όλα σου τα συναισθήματα.  Άνθρωποι που δεν μπορούν να μιλήσουν κι όμως έχουν να σου μάθουν τόσα πολλά.

         Να αγαπάμε το διαφορετικό και  το ίδιο να μάθουμε στα παιδιά μας! Να αγαπάμε τις ψυχές και όχι το περιτύλιγμα... Άλλωστε το περιτύλιγμα μπορεί εύκολα να αλλάξει για τον καθένα μας...(#Κίκκα Ουζουνίδου #Ανορεκτικά Όνειρα)”.

         Η ζωή μας χρειάζεται περισσότερο συναίσθημα,  λιγότερα υλικά αγαθά, κατανόηση, ενσυναίσθηση,  συμπερίληψη, μετριοφροσύνη και ψαλίδισμα του ναρκισσισμού μας. Στον κόσμο αυτό δεν είμαστε μόνοι, ούτε οι “μόνοι”.  Η μοναδικότητά μας να γίνει κάλεσμα για συνάντηση και όχι κάστρο για συγκρίσεις και ανάδειξη της ανωτερότητάς μας.

             Ο Τσάρλυ Τσάπλιν το είδε καθαρά και γι αυτό συμβούλευε:               

      «Η μηχανή της αφθονίας μας έδωσε φτώχεια. Η επιστήμη μας έκανε κυνικούς, η απληστία μας έκανε σκληρούς και κακούς. Σκεφτόμαστε πάρα πολύ και αισθανόμαστε πολύ λίγο. Περισσότερο από μηχανές, χρειαζόμαστε ανθρωπιά. Περισσότερο από δεξιότητες, χρειαζόμαστε ευγένεια και ευγένεια. Χωρίς αυτές τις ιδιότητες, η ζωή είναι βία και όλα χάνονται!»

       Πηγή:   

13.2.24

31/12/2023 ΒΡΑΒΕΙΟ ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑΣ ''ΧΡ. Β. ΜΗΤΣΙΑΚΗ'' στην ιστορική και πνευματική - λογοτεχνική Πιάλεια.

Με την όμορφη εκδήλωση που έγινε στην ιστορική και πνευματική Πιάλεια για την απονομή του βραβείου << ΧΡ. Β. ΜΗΤΣΙΑΚΗ>> έκλεισε και το 2023, << ΤΟ ΈΤΟΣ ΤΗΣ ΠΙΑΛΕΙΑΣ>

Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους ο ιερέας μας πατήρ Αλέξανδρος Αγγελόπουλος, ο νεοεκλεγείς πρόεδρος του χωριού κ. Β. Παφίλης, οι δημοτικοί σύμβουλοι Γ. Καπέλος, Δ. Καλατζής και Ευθ. Ζάχος.

Η κ. Φ. Υφαντή, πρόεδρος του συλλόγου γυναικών, και ο κ. Κ. Κανδύλης, πρόεδρος του συλλόγου πεζοπορίας και ορειβασίας.

Πολλοί Πιαλειώτες αλλά και αρκετοί επισκέπτες μεταξύ των οποίων ο πρόεδρος του πολιτιστικού συλλόγου Φιλύρας κ Παπαχαρίσης Κ, τέσσερα  μέλη της ομάδας εθελοντών από το Γοργογύρι,  και ο Αθ. Μπρέντας ο συγγραφέας της γενεαλογίας των Φιλυριωτών και ερευνητής αλλά και πολυτάλαντος αφού με την κιθάρα του τραγουδήσαμε το «Αρχιμηνιά»,τα «Τρίγωνα κάλαντα «κλπ''.


Τις πέντε ιστορίες-μυθοπλασίες διάβασαν με πολύ ωραία ανάγνωση οι:

Σοφία Πατσιούρα, Χριστίνα Ζαρίδα, Ραφαηλία Νάκου, Ρούλα Χατζιάρα και ο Αθανάσιος Μπρέντας και τους ευχαριστούμε.

Και οι πέντε εργασίες ήταν υπέροχες και ισάξιες.

Το κοινό που ψήφισε τις κατέταξε με τη σειρά:


Α’Βραβείο (με έπαθλο 200 €):<< Η Πιάλεια, ο Ασκληπιός και ο μικρός Κερκέτης>> που έγραψε ο Επικούρειος Πέπος (Σπύρος Γκοβίνας από το Γοργογύρι).


Β’ Βραβείο: << Η νεράιδα Πιάλεια>> αγνώστου συγγραφέα μέχρι στιγμής.


Γ’ Βραβείο:<< Η θεραπεία του Στρατόνικου >> του προέδρου μας Β. Παφίλη.


Δ’ Βραβείο: << Η παραμυθένια Πιάλεια>> του δασκάλου Απ. Σπαθή από τη Φιλύρα.


Ε’ Βραβείο: << Ο κότσυφας Ασκληπιός>> του Χρ.Β.Μητσιάκη που το έστειλε από τη Γερμανία (ήταν εκτός συναγωνισμού).

Ο βραβευθείς Επικούρειος Πέπος, [Σπύρος Γκοβίνας] επέστρεψε το έπαθλο των 200 € στον διδάσκαλο Δημήτρη Παπαγιαννόπουλο που είχε τον συντονισμό και την παρουσίαση της εκδήλωσης με την παράκληση να αξιοποιηθεί αυτό το ποσό για το Λαογραφικό Μουσείο ή για την Πιάλεια όπου νομίζει ο διδάσκαλος πως υπάρχει ανάγκη. Θα υπάρξει σχετική ανακοίνωση για την διάθεση των χρημάτων

Το σημαντικό και άξιο συγχαρητηρίων είναι ό,τι ο κ. Χρήστος Μητσιάκης ανακοίνωσε ότι το ΒΡΑΒΕΙΟ του θα συνεχίσει να το προσφέρει κάθε χρόνο . Και για το 2024 θα δοθεί στην καλύτερη ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΠΡΟΣΦΟΡΆ είτε είναι ατομική είτε είναι ομαδική.

Έτσι, τόσο όμορφα και τόσο ελπιδοφόρα έκλεισε η εκδήλωση μαζί με το κλείσιμο του ΕΤΟΥΣ της ΠΙΑΛΕΙΑΣ

Την εκδήλωση διοργάνωσε ο Εκπολιτιστικός σύλλογος «Φίλοι του Μουσείου» Πιάλειας με τη συμμετοχή του συλλόγου Γυναικών, του συλλόγου Πεζοπορίας και Ορειβασίας και του απερχόμενου προέδρου Κ. Πατσιούρα.

Τον συντονισμό και την παρουσίαση είχε ο δάσκαλος Δημήτριος Παπαγιαννόπουλος που με τον δικό του ξεχωριστό και υπέροχο τρόπο διεύθυνε μία απόλυτα επιτυχημένη εκδήλωση! Πηγή: pylinews.gr

----------------------------------

Μαγευτικό και Πανέμορφο Γοργογύρι 06/01/24

Αγαπητέ κύριε Μητσιάκη καλημέρα, Χρόνια Καλά! Καλή χρονιά! Σήμερα λόγω της ημέρας θα ήθελα να σας πω το πόσο φωτεινό παράδειγμα είσαστε, η κορυφαία πράξη σας που είχατε την τύχη να την υλοποιήσει ο κατ' εμέ κορυφαίος Διδάσκαλος Δημήτρης Παπαγιαννόπουλος, ίσως φωτίσει και κάποιους άλλους συνανθρώπους μας ώστε να πράξουν κι αυτοί κάτι ανάλογο. Ο φίλος μου ο Δημήτρης μού έχει μιλήσει για εσάς με τα καλύτερα λόγια. Αμφιβάλω πάντως αν οι φίλοι μου οι Πιαλειώτες έχουν καταλάβει το πόσο σημαντικός είναι ο Δημήτρης Παπαγιαννόπουλος για την Πιάλεια, τι κρίμα.. Κανένας άλλος δεν θα μπορούσε να οργανώσει καλύτερη εκδήλωση, αν μάλιστα υπήρχαν - ως έπρεπε - αρκετοί ακόμα Πιαλειώτες θα ήταν μια τομή για τα δρώμενα της ιστορικής και πνευματικής Πιάλειας. Σας αξίζουν πολλά συγχαρητήρια, χάρηκα που γνώρισα τα δύο ανίψια σας, ελπίζω κάποια στιγμή να σας συναντήσω. Ως αναφορά για τα χρήματα είπα στον Δημήτρη να τα διαθέσει αυτός όπου νομίζει όπου μπορούν να πιάσουν τόπο, ας επιλέξει ο Διδάσκαλος αν θα τα διαθέσει στο Μουσείο, ή για κάποιον άλλον σκοπό στην Πιάλεια, αυτός γνωρίζει καλύτερα το πως και το που. Στάθηκα τυχερός στη ζωή μου, γνώρισα υπέροχους φίλους, τα τελευταία χρόνια είχα την εύνοια των θεών και των ανθρώπων με αποτέλεσμα να γνωρίσω τον Ηλία Γιαννακόπουλο και την σύζυγό του την Αφροδίτη, τον Δημήτρη και την Γιώτα, αυτοί οι δύο δάσκαλοι έχουν γίνει οι μέντορες μου, γεμίζουν τις δεξαμενές της ύπαρξης μου και αυτό μου επιτρέπει να παραμένω Όλβιος και Ευδαίμων. Υ.Γ. Πάντων κτημάτων κράτιστον εστί φίλος σαφής και αγαθός! 

Μ' αυτό το απόφθεγμα πορεύθηκα στη ζωή μου. Αγαπητέ κύριε Μητσιάκη έρρωσθε και Ευδαιμονείτε που λέει και ο σοφός διδάσκαλος της Πιάλειας.

Σας χαιρετώ με σεβασμό και επικούρεια διάθεση Επίκουρος ο Γοργογυραίος, κατά κόσμον Σπυρίδων Γκοβίνας.

------------------------------------------

Ένα ποίημα για την Μούσα του Κερκετίου όρους, την ιστορική Πιάλεια.

Μούσα, εσύ, Πιάλεια, πανταχού παρούσα/

Στίς καρδιές μας και στις σκέψεις μας/

Προστάτιδα εσύ της ποίησης, οιστροκυματούσα/

Γλυκόφθαλμη Κερκέτια Μούσα/

Αχτιδομίλησε και στάσου απόψε/

Στον κήπο του Ασκληπιού στην ιστορική Πιάλεια/

Άνοιξε και φώτισε τις ψυχές των κατοίκων/

Ν' αστράψει μέσα τους η φλόγα της ποίησης/

Που σιγοκαίει βαθιά τα σωθικά των πνευματικών ανθρώπων/

Βοήθησέ τους να υμνήσουν τον έρωτα και την φιλία/

Εσύ μόνο Μυστηριομάτα Μούσα, ιστορική Πιάλεια/

Μπορείς να δώσεις φωνή στις λέξεις που μας κατακλύζουν/

Για να συνεχίσουμε να σε υμνούμε Πιάλεια αγαπημένη.

Το πιο πάνω, τρόπον τινά, ''ποίημα'' είναι του δόκιμου ποιητή Επικούρειου Πέπου και ανήκει στην συλλογή με τον τίτλο "Μούσες και Νύμφες".

Έρρωσθε.

-------------------------------------------

Το νέο οικολογικό ποίημα είναι κι αυτό του Επικούρειου Πέπου.

Τα πλατάνια στο τάμπλετ.


Θα 'ρθει μία μέρα που τα πλατάνια/

Θα μισήσουν την αχαριστία των ανθρώπων/

Και θα σταματήσουν να παράγουν ίσκιο, θρόισμα και οξυγόνο.


Θα 'ρθει μία μέρα που τα πλατάνια/

Θ' αρρωστήσουν και τότε οι άνθρωποι/

θα καταλάβουν τη χρησιμότητα τους/

Τότε όμως θα είναι αργά.


Θα 'ρθει μία μέρα που ο γεροπλάτανος/

Δεν θα μπορεί πλέον να λέει ιστορίες/

Ούτε και ν' ακούει ιστορίες που συνήθιζαν να λένε/

Στον ίσκιο του οι άνθρωποι.


Θα 'ρθει μία μέρα που στη θέση τους/

Απλά θα υπάρχουν κάποιες τρύπες/

Και ως συνήθως οι επιμηθείς άνθρωποι/

Θα κλαίνε πάνω σ' αυτές τις τρύπες.


Πολλοί από αυτούς θα είναι λυπημένοι και άρρωστοι

 όπως τα πλατάνια/

Τα μικρά παιδιά θ' ακούνε για πλατάνια/

Και δεν θα γνωρίζουν πως ήταν η μορφή τους/

Θα ανατρέχουν φυσικά στα τάμπλετ.

Το ποίημα ανήκει στην συλλογή "εικόνες μιας άλλης εποχής" 

και είναι αφιερωμένο σε όσους έχουν ακόμα ευαισθησίες για το περιβάλλον.

-----------------------------------------

Ακολουθεί η αληθινή μυθοπλασία που πήρε το πρώτο βραβείο, αφού πρώτα σας διηγηθώ το πως προέκυψε η συμμετοχή μου. 

Η επιτροπή σοφών της Πιάλειας αποφάσισε να απονέμει το βραβείο για το 2023, δηλαδή την πρώτη φορά της θεσμοθέτησης, στην καλύτερη ιστορία Μυθοπλασίας που θα είχε σχέση με το ΚΕΡΚΕΤΙΟΝ όρος, με τον ΑΣΚΛΗΠΙΟ και την ΠΙΑΛΕΙΑ. Με ρώτησε τότε ο διδάσκαλος αν θα επιθυμούσα να λάβω κι εγώ μέρος ως φιλοπιαλειώτης μιας και τα τελευταία χρόνια έχω αναπτύξει πολλές σχέσεις με υπέροχους φίλους από την Πιάλεια, γνώριζε επίσης κάποιες αληθινές ιστορίες με βάση την Μυθοπλασία που είχα γράψει ήδη για το Μαγευτικό και Πανέμορφο Γοργογύρι. Αποδέχθηκα την πρόταση και την περίοδο του καλοκαιριού που βρισκόμουν στο χωριό, και συγκεκριμένα στις 10 Ιουνίου με επισκέφθηκε στον ύπνο μου η καλή νεράιδα για να μου ανακοίνωση ευχάριστα νέα, σύντομα θα δεχόμουν την επίσκεψη των Μουσών προκειμένου να μου μεταφέρουν πληροφορίες για την αληθινή ιστορία της Μυθοπλασίας που ήθελα να γράψω. Πράγματι σε λίγες μέρες ένα βράδυ με πανσέληνο, μ' επισκέφθηκαν οι Μούσες και άρχισαν να μου μιλάνε για το ΚΕΡΚΕΤΙΟΝ ΟΡΟΣ, για τον ΑΣΚΛΗΠΙΟ και για την ΠΙΑΛΕΙΑ. Για τρεις ώρες περίπου μου υπαγόρευαν τις πληροφορίες που χρειαζόμουν για την συγγραφή, ευτυχώς που έχω καλή μνήμη και συγκράτησα σχεδόν το 100% των πληροφοριών. Αμέσως μετά σηκώθηκα και πήγα στο αρχηγείο και κατέγραψα την ιστορία που κατέθεσα στην επιτροπή σοφών της Πιάλειας. Η επιτροπή αφού μελέτησε όλες τις ιστορίες που είχαν κατατεθεί κατέληξε στην επιλογή 5 ιστοριών που θα ελάμβαναν μέρος στο τελικό στάδιο. Κάποια στιγμή ενημερώθηκα από τον Διδάσκαλο πως μεταξύ των 5 ιστοριών ήταν και η δική μου!! Αυτό από μόνο του ήταν για μένα ένας θρίαμβος, το να βρίσκομαι στο τελικό στάδιο ήταν σα να είχα πάρει ήδη το πρώτο βραβείο, αν τώρα στο άκουσμα των ιστοριών το κοινό ψήφιζε ως καλύτερη ιστορία την δική μου αυτό θα ήταν τεράστια τιμή για μένα και ίσως η καλύτερη στιγμή της ζωής μου από συγγραφική άποψη. Κάποιες φίλες και κάποιοι φίλοι γνωρίζουν ήδη πολύ καλά το πόσο μ' αρέσει να γράφω, για μένα το αναπνέω σημαίνει να γράφω. Επίσης σκεφτόμουν το εξής, το πόσο χαρούμενους θα έκανα 4 δασκάλους μου, την κ. Μάρθα - Τζανέα Καρδούλα, τον Θάνο Καρρά, τον Ηλία Γιαννακόπουλο και τον Δημήτρη Παπαγιαννόπουλο. Μ' αυτές τις σκέψεις λοιπόν και με αγαπημένα πρόσωπα όπως η Λαμπρινή, η Μελισσάνθη, ο Μίνωας, η Φαίη, ο Γιάννης Γούναρης, ο Γιάννης Μπέης, ο Κώστα και η Αλέκα που ήρθαν από τα Τρίκαλα, παραβρέθηκα στο πνευματικό κέντρο του Ντόκα στην Πιάλεια όπου θα γινόταν η σχετική εκδήλωση. Και Ω! του θαύματος η πλειοψηφία ψήφισε ως την καλύτερη ιστορία Μυθοπλασίας αυτή που είχε γράψει ο Γοργογυραίος Επικούρειος Πέπος. Ίσως να έπαιξε ρόλο και η καταπληκτική αφήγηση της κυρίας Ρούλας που διάβασε το κείμενο, ήταν συναρπαστική και παραστατική, όσοι άκουγαν νόμιζαν πως συμμετείχαν στην ιστορία. Φίλες και φίλοι δεν μπορώ να σας περιγράψω τα υπέροχα συναισθήματα που με πλημμύρισαν, ήταν μοναδικά, το χάρηκα ιδιαίτερα που έδωσα χαρά στους δασκάλους μου, και στα αγαπημένα πρόσωπα που ήταν παρόντες, και φυσικά σε όλες τις φίλες και τους φίλους που γνωρίζω πως η δική μου χαρά είναι και δικοί τους. Τα ευχάριστα νέα σαν αστραπή ταξίδεψαν στη Νότια Αφρική, στην Φινλανδία, στην Ιαπωνία, στην Γαλλία και στην Αυστραλία. Το χρηματικό ποσό που συνόδευε το βραβείο θεώρησα υποχρέωσή μου να το παραχωρήσω στο Λαογραφικό Μουσείο της Πιάλειας που πάντα έχει την ανάγκη της οικονομική μας στήριξης, ή να το διαθέσει ο διδάσκαλος όπου υπάρχει ανάγκη αφού ο ίδιος γνωρίζει καλύτερα που πρέπει να γίνει κάτι χρήσιμο για την Πιάλεια. Φίλες και φίλοι Πιαλειώτες και όχι μόνο, σας ευχαριστώ για τη χαρά που μου δώσατε. Θα πρέπει εδώ να συγχαρώ τον κύριο ΧΡΗΣΤΟ ΜΗΤΣΙΑΚΗ για την υπέροχη πρωτοβουλία του και μακάρι να τον μιμηθούν και κάποιοι Γοργογυραίοι. Υ.Γ. εξίσου πολύ καλές ήταν και οι υπόλοιπες ιστορίες, απλά πιστεύω πως άρεσε πιο πολύ η δική μου λόγω και της παρέμβασης των Μουσών, η παρέμβαση αυτή ήταν καταλυτική. Επίσης αξίζουν πολλά συγχαρητήρια στον άνθρωπο ορχήστρα που είχε αναλάβει την οργάνωση όλης αυτής της προσπάθειας, φίλε Διδάσκαλε Δημήτρη Παπαγιαννόπουλε είσαι Μοναδικός, μόνον εσύ θα μπορούσες να φέρεις σε πέρας όλη αυτή την υπέροχη πρωτοβουλία. Υ.Γ. 2 δυστυχώς δεν μπόρεσαν να παραβρεθούν αγαπημένοι φίλοι όπως η Αφροδίτη και ο Ηλίας που έλειπαν στην Αθήνα. Κάπως έτσι μ' αυτά τα υπέροχα νέα έκλεισε το 2023 που τόσο πολύ μας είχε πληγώσει με τις φωτιές και τις πλημμύρες τους προηγούμενους μήνες.


ΚΕΡΚΕΤΙΟΝ ΟΡΟΣ, ΑΣΚΛΗΠΙΟΣ ΚΑΙ ΠΙΑΛΕΙΑ.

Η αληθινή ιστορία.

ΒΡΑΒΕΙΟ ΜΗΤΣΙΑΚΗ 

Φίλες και φίλοι καλημέρα, θα σας παρουσιάσω σήμερα την μικρή, πλην όμως αληθινή ιστορία για το ΚΕΡΚΕΤΙΟΝ ΟΡΟΣ, ΤΟΝ ΑΣΚΛΗΠΙΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΙΑΛΕΙΑ την κόρη του ΠΙΑΛΟΥ, (δηλαδή του Γενάρχη των Πιαλαίων), την οποία, με βάση τις πληροφορίες που μετέφεραν οι Μούσες στον Επίκουρο τον Γοργογυραίο όταν τον επισκέφθηκαν στον ύπνο του ένα βράδυ με πανσέληνο, τότε που οι λέξεις πετούσαν σαν πουλιά,  την ερωτεύτηκε ο Ασκληπιός και προς τιμήν της ονόμασε - το ως τότε άγνωστο και ασήμαντο χωριό Ουτοπία - με το όνομα Πιάλεια, που εκ παραδρομής κάποιοι αποκαλούσαν και αποκαλούν ακόμα και σήμερα Πιαλεία!! Χρειάστηκε να δώσει γραφειοκρατική μάχη ο διδάσκαλος Δημήτρης Παπαγιαννόπουλος προκειμένου να επανέλθει το πραγματικό - ιστορικό όνομα Πιάλεια.


"Το άτομο που ζει σε ένα σπίτι, γνωρίζει περισσότερα για αυτό, από τον αρχιτέκτονα που το σχεδίασε". Ryo Ogawa 


Έτσι κι εσύ σοφέ «Τσοπάνη», λόγω του ότι ζούσες πολλά χρόνια στο βουνό, γνωρίζεις πάρα πολλά για το ΚΕΡΚΕΤΙΟΝ ΟΡΟΣ. 

Γι' αυτό σε παρακαλώ να μας πεις την αληθινή ιστορία του βουνού, και της ιστορικής Πιάλειας είπε η μικρή Μαρίλια.  

Και άρχισε ο «Τσοπάνης» την διήγηση με την παρακάτω εισαγωγή:

Θα σου διηγηθώ Μαρίλια, αφού μου το ζήτησες, την αληθινή ιστορία όπως την άκουσα από τον παππού τού πατέρα μου, ο οποίος την είχε ακούσει στην πλατεία του χωριού, όταν ήταν μικρός να την διηγούνται οι επτά σοφοί γέροντες του χωριού οι οποίοι συνεδρίαζαν δημόσια τέσσερις φορές το χρόνο, ώστε να δίνουν και τις κατάλληλες συμβουλές στους συγχωριανούς για διάφορα θέματα.  

Σύμφωνα λοιπόν με την προφορική παράδοση αλλά και την μυθολογία, και με βάση τις πληροφορίες που έδιναν παλιά οι Μούσες στους καλοπροαίρετους κατοίκους, υπάρχει η πιο κάτω εκδοχή για το «ΚΕΡΚΕΤΙΟΝ ΟΡΟΣ», για τον Ασκληπιό και την όμορφη Πιάλεια.

Ο Ασκληπιός όπως είναι σε όλους γνωστό γεννήθηκε στην Πιάλεια, εκεί μεγάλωσε κι εκεί γνώρισε την πανέμορφη κόρη τού Πίαλου την τρισχαριτωμένη και γλυκοφθαλμούσα Πιάλεια, η οποία ήταν ένα αριστούργημα θε'ι'κής ομορφιάς, ο έρωτας ήταν αμοιβαίος και κεραυνοβόλος. Η μεγαλύτερη και πιο γοητευτική ιστορία αγάπης που υπήρξε και έχει καταγραφεί στην αρχαιότητα είναι του Ασκληπιού και της Πιάλειας. Δυστυχώς όμως δεν χάρηκαν για πολύ τον έρωτά τους γιατί την Πιάλεια την τσίμπησε ένα φίδι, ο Ασκληπιός δεν είχε ανακαλύψει ακόμα κάποιο βότανο για την θεραπεία από το τσίμπημα του φιδιού και η δαντελένια και ελκυστική κόρη μετά από λίγες μέρες, άφηνε στην αγκαλιά του Ασκληπιού, την τελευταία της πνοή. Πέρασαν αρκετά χρόνια ώσπου ο Ασκληπιός να γνωρίσει και να αγαπήσει την Ηπιόνη, ποτέ όμως δεν ξέχασε την Πιάλεια της καρδιάς του και γι' αυτό πρότεινε στην επιτροπή σοφών να δώσουν στην περιοχή το όνομα της αγαπημένης του. Η επιτροπή σοφών για να τιμήσει τον Ασκληπιό και την Πιάλεια έκανε άμεσα δεκτή την πρόταση και από τότε η ευρύτερη περιοχή πήρε την ονομασία Πιάλεια. Να γιατί δεν πρέπει να προφέρουμε λάθος το όνομα της Πιάλειας, από σεβασμό και μόνο θα πρέπει όλοι μας να το προφέρουμε σωστά. 

Σε κάποια επίσκεψη τού Ασκληπιού, στο δικό μας βουνό, στο Κερκέτιον όρος όπου συνέλεγε τα βότανά του, συνάντησε τον μικρό Κερκέτη!!! Από εκείνη την ημέρα και μετά ο μικρός Κερκέτης έγινε ο πιο καλός μαθητής και φίλος του Ασκληπιού. Ήταν μόνο 10 χρονών αλλά γνώριζε τα πάντα για το βουνό που ζούσε.

Κάποιοι λένε πως ο μικρός Κερκέτης ήταν το μικρότερο παιδί μιας οικογένειας τσοπαναραίων που ζούσε στο βουνό και ο ίδιος λένε, ήταν αυτός που γνώριζε το βουνό από την μια άκρη ως και την άλλη και φυσικά γνώριζε πού υπάρχουν τα καλύτερα βότανα, διότι τού τα είχε μάθει η γιαγιά του η Ευτέρπη η οποία ήταν αυτοδίδακτη βοτανολόγος. Όμως  και ο ίδιος αγαπούσε πάρα πολύ τη φύση και ήταν εξαιρετικά παρατηρητικός.

Άλλοι λένε πως ο Κερκέτης ήταν το πνεύμα του βουνού το οποίο παρουσιαζόταν μόνον στον Ασκληπιό για να του υποδείξει τα καλύτερα σημεία όπου μπορούσε να συλλέξει τα αρωματικά και φαρμακευτικά του βότανα.  

Λένε επίσης πως ο Ασκληπιός αγάπησε πάρα πολύ τον μικρό Κερκέτη και τον έκανε βοηθό του λόγω των γνώσεων που είχε για τα βότανα και γενικότερα για το βουνό.

Επειδή λοιπόν, έως εκείνη τη στιγμή, το βουνό δεν είχε κάποιο γνωστό όνομα και ο καθένας έδινε την δική του ονομασία, ο Ασκληπιός πρότεινε να το ονομάσουν ΚΕΡΚΕΤΙΟΝ ΟΡΟΣ προς τιμήν του μικρού του φίλου και βοηθού.  

Αυτό και έγινε, το βουνό πήρε το όνομα του μικρού Κερκέτη του βοτανολόγου και όλοι πια το γνώριζαν ως Κερκέτιον όρος. Αργότερα όμως και επί τουρκοκρατίας, οι Τούρκοι   τού έδωσαν το όνομα Κόζιακας, δηλαδή μεγάλος γιακάς. Δυστυχώς αυτό  επικρατεί μέχρι σήμερα και  είναι λίγοι αυτοί που το προφέρουν πια ως ΚΕΡΚΕΤΙΟΝ ΟΡΟΣ. Γι' αυτό και η μικρή Βανέσα όταν ακούει τον παππού της να το αποκαλεί Κόζιακα τον μαλώνει.

Αυτός είναι ένας, ίσως ο πιο αληθινός μύθος από τους πολλούς που υπάρχουν γι' αυτό το πανέμορφο βουνό που αγκαλιάζει την ιστορική και πανέμορφη Πιάλεια με όλα τα γειτονικά της χωριά που υπάρχουν στους πρόποδές του.

Τα τελευταία χρόνια ένας λαϊκός καλλιτέχνης, ο ξυλογλύπτης Άγγελος - Φειδίας Πατσιατζής αποφάσισε να ζωντανέψει αυτόν τον μύθο και δημιούργησε με την φαντασία την πανέμορφη Πιάλεια και τον μικρό Κερκέτη ξυλογλυπτικά. 

Έκανε τις  προτομές τους στο μονοπάτι του Ασκληπιού που υπάρχει δίπλα στο ποτάμι, τον Κερκέτη ως φύλακας του δάσους πια, και την Πιάλεια ως Μούσα του δάσους για να βρίσκεται για πάντα κοντά στον αγαπημένο της Ασκληπιό, αυτό το μονοπάτι υπάρχει στο Μαγευτικό και Πανέμορφο Γοργογύρι, το οποίο συνδέεται με την ιστορική Πιάλεια με άρρηκτους φιλικούς δεσμούς και πάνω απ’ όλα με το μονοπάτι του Ασκληπιού το οποίο ενώνει τα δυο χωριά στην υψηλότερη κορυφή του Κερκετίου, την Αστραπή.  

Και ο «Τσοπάνης» συνεχίζει την διήγησή του με το ποίημα που φημολογείται πως έγραψε τότε ο μικρός Κερκέτης και το τραγουδούσαν οι Μούσες του βουνού:


Όπου βρεθώ κι όπου σταθώ η σκέψη μου τριγυρίζει/ 

μέσα στο όμορφο βουνό με τις Μούσες και τις Νύμφες/


Όπου γροικάς πανέμορφες φωνές να σε μαγεύουν όπως οι Σειρήνες/

Οι Μούσες και οι νύμφες του δάσους και του ποταμού, χαρωπές σαν ξωτικά το νού να ξεμυαλίζουν…  


Όπου γοργόφτερα πουλιά αναπετούν στ’ αστέρια/ 

στων αετών τ’ απάτητα στ’ απόκρημνα λημέρια/


Εκεί μεγάλωσα κι εγώ, ανάμεσα στα βότανα/

εκεί, αγάπησα την όμορφη Αηδώνα/

όταν την πρωτοαντίκρισα πίσω από τον καταρράκτη.


Εγώ αυτά είχα να σου πω, είπε ο σοφός "Τσοπάνης» στην μικρή Μαρίλια, με την παράκληση όταν μεγαλώσει να διηγηθεί κι αυτή με τη σειρά της αυτόν τον αληθινό μύθο στα παιδιά της και στους φίλους της, αν ωστόσο εσείς γνωρίζετε κάποιαν άλλη ιστορία για την Πιάλεια, τον Ασκληπιό και το Κερκέτιον όρος, θα ήθελα να  την πείτε και σε μένα, η να την στείλετε στον διδάσκαλο της Πιάλειας Δημήτρη Παπαγιαννόπουλο που συλλέγει αυτές τις ιστορίες ώστε κάποια στιγμή να τις παρουσιάσει στο κοινό ο φιλόλογος - συγγραφέας Ηλίας Γιαννακόπουλος.

Έρρωσθε και Ευδαιμονείτε με Σανατατί ντι άκουα.

Η ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΕΓΙΝΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΠΙΚΟΥΡΟ ΤΟΝ ΓΟΡΓΟΓΥΡΑΙΟ.