Life for Life
"Το θαύμα δεν είναι πουθενά
παρά κυκλοφορεί μέσα
στις φλέβες του ανθρώπου!!!"


"Στης σκέψης τα γυρίσματα μ’ έκανε να σταθώ
ιδέα περιπλάνησης σε όμορφο βουνό.
Έτσι μια μέρα το ’φερε κι εμέ να γυροφέρει
τ’ άτι το γοργοκίνητο στου Γοργογυριού τα μέρη !!!"


ΣΤΗΝ ΑΥΛΗ ΜΑΣ
Εμείς στο χωριό μας έχουμε ακόμα αυλές. Εκεί μαζευόμαστε, αμπελοφιλοσοφούμε,
καλαμπουρίζουμε, ψιλοτσακωνόμαστε μέχρι τις... πρώτες πρωινές ώρες! Κοπιάστε ν' αράξουμε!!!
-Aναζητείστε το"Ποίημα για το Γοργογύρι " στο τέλος της σελίδας.

13.2.22

Ηλίας Γιαννακόπουλος. Ταγμένος με πάθος στον λόγο και στη γραφή / Συνέντευξη στη Δήμητρα Σμυρνή. [faretra.info]

Φίλες και φίλοι καλησπέρα, είμαι πολύ χαρούμενος σήμερα αλλά και πολύ λυπημένος γιατί μία φιλόλογος, η κ. Σμυρνή εν προκειμένω, μας έκλεψε τη δόξα!!! Είχα στο μυαλό μου αυτό το καλοκαίρι μαζί με την Διοτίμα και κάποια άλλα παιδιά της ΛΟΓ να συναντούσαμε στο πιο ποιητικό - λογοτεχνικό καφέ των Τρικάλων, φυσικά και μιλάω για το cafe retus τον φίλο μας Ηλία Γιαννακόπουλο για μία συνέντευξη εφ όλης της ύλης και ξαφνικά λίγες ώρες πριν λαμβάνω από την Αφροδίτη της Πιαλείας την συνέντευξη που παραχώρησε ο συγγραφέας - φιλόλογος Ηλίας Γιαννακόπουλος στην κ. Σμυρνή του πολύ καλού και ποιοτικού ιστολογίου με τίτλο https://faretra.info/ και κάπως απογοητεύτηκα!!!!! Κυρία Σμυρνή συγχαρητήρια, μας κλέψατε μεν τη δόξα αλλά αυτή επέστρεψε στον εκπληκτικό φίλο μας και δάσκαλό μας που εδώ και κάποια χρόνια μας προσφέρει αφιλοκερδώς πνευματική τροφή. Είναι όντως σπάνιο είδος σε όλους τους τομείς, όταν με το καλό ξανά επισκεφθείτε την πόλη μας θυμηθείτε πως είσαστε και δική μας φιλοξενούμενη στο Μαγευτικό και Πανέμορφο Γοργογύρι. Σας ευχαριστούμε που μέσω αυτής της συνέντευξης μάθαμε και κάποια πράγματα που δεν γνωρίζαμε γι' αυτόν τον σκαπανέα του πνεύματος που έχουμε την τιμή να μας θεωρεί φίλους του. Ακολουθεί αμέσως μετά η συνέντευξη που επιμελήθηκε η κυρία Σμυρνή.

Ανήκει σε κείνο το σπάνιο είδος ανθρώπων, που γι' αυτούς η έκφραση μέσα από τον λόγο και τη γραφή αποτελεί καθημερινή ανάγκη.

Συγγραφέας ενός πρώτου βιβλίου, "Ιδεόπολις", εκδόσεις Λιβάνης, κι ενός δεύτερου,  δοκιμιακού και πάλι περιεχομένου, εκδόσεις Απόπειρα, που κυκλοφορεί σε λίγο, ο Ηλίας Γιαννακόπουλος, πέρα από συγγραφέας, υπήρξε δυνατός φιλόλογος και είναι δεινός και πολυγραφότατος αρθρογράφος.

Ανακάλυψε τη Φαρέτρα μας πριν από λίγα χρόνια  και από τότε τα άρθρα του ταξιδεύουν από τα Τρίκαλα και κοσμούν το site μας, έχοντας την ιδιαιτερότητα της προσωπικής του γραφής και της ενατένισης του κόσμου μέσα από τη δική του ματιά.

Τα άρθρα του στη Φαρέτρα ξεπέρασαν τα 200, όμως δεν είμαστε οι μοναδικοί τους αποδέκτες. Συνεργάστηκε με μεγάλες εφημερίδες της Θεσσαλονίκης, της Αθήνας και με άλλα sites της περιοχής του και όχι μόνο.

Τα άρθρα του χαρακτηρίζονται από την ευρύτατη γνώση, την πολυμορφία των θεμάτων, την ικανότητα  σύνδεσης του παρελθόντος με το παρόν, τη χρήση της παγκόσμιας σοφίας μέσα από φράσεις που αποδίδουν το μέγεθός της, την ευστοχία της προσωπικής του γραφής, τη δημοκρατική του στάση αντιμετώπισης των πραγμάτων.

Στη σημερινή συνέντευξη μιλά για τα παιδικά και νεανικά του χρόνια, για τους ανθρώπους που τον καθόρισαν, για το πέρασμά του μέσα από τη διδακτική πράξη ως φιλολόγου - που τον πλούτισε ψυχικά και πνευματικά -  αλλά πάνω απ' όλα μιλά για τη δύναμη του λόγου και την ανάγκη του για γραφή, που νιώθει πως της είναι ταγμένος.

..................

 Είστε Θεσσαλός. Ζείτε στα Τρίκαλα κι από κει τα ιδιαίτερα άρθρα σας ταξιδεύουν όχι μόνο προς τη Βέροια, προς τη Φαρέτρα, αλλά και σε Θεσσαλονίκη, Αθήνα, σε μεγάλες εφημερίδες και sites. Γεννιέστε στην Πιαλεία Τρικάλων. Ποιες είναι οι πρώτες προσλαμβάνουσες παραστάσεις, που σάς διαμορφώνουν;

Γεννημένος και μεγαλώνοντας σε ένα χωριό αγροτικό στη δεκαετία του 1950 είχα όλα εκείνα τα ερεθίσματα που άμεσα ή έμμεσα έπλεξαν τον ιστό του χαρακτήρα μου. Η επαφή με τη φύση, οι σχέσεις μου με τους απλούς ανθρώπους, η συμμετοχή μου σε κάποιες αγροτικές εργασίες και φυσικά η ιδιαίτερη στοργή και αγάπη των γονέων μου και της γιαγιάς μου συνδιαμόρφωσαν όλα εκείνα τα στοιχεία που εντυπώθηκαν ανεξίτηλα στην μετέπειτα πορεία μου ως βιολογικού, πνευματικού, κοινωνικού και ηθικού όντος. Η ζωή στο χωριό ήταν ήσυχη, απλή χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα. Φτωχή ζωή, αλλά χαρούμενη και με αποθέματα αισιοδοξίας για ένα καλύτερο μέλλον. Εμβληματική μορφή στην ηλικία αυτή η γιαγιά μου που με την αγάπη της μού έδειξε-και ως ένα βαθμό αποτέλεσε- το πρότυπο αγωνιστικότητας και αδάμαστης θέλησης.

 

Και τα σχολικά χρόνια, παιδικά και εφηβικά; Άφησαν κάποιοι δάσκαλοι πάνω σας την αύρα της παρουσίας τους;

Συνήθως στην ηλικία αυτή ο νέος δένεται συναισθηματικά με κάποια πρόσωπα τα οποία ασκούν μία sui generis εξουσία πάνω του. Σε αυτά αναζητά  δύναμη, ασφάλεια για να καλύψει τυχόν ψυχολογικά κενά αλλά και έμπνευση για έναν άλλο βηματισμό και προοπτική. Τα πρόσωπα που μου άφησαν μία θετική αύρα ήταν άτομα που τα διέκρινε το ήθος, η ανθρωπιά αλλά και η σκέψη τους που γονιμοποίησε δημιουργικά τις ανησυχίες μου για τη ζωή μου και τον κόσμο.

Στο δημοτικό κυρίαρχες μορφές η καλωσυνάτη δασκάλα Μαριάνθη Ζορμπά και η εμβληματική μορφή του Γεωργίου Κούγκουλου. Ήταν ο τύπος ενός αντισυμβατικού δασκάλου, πρωτοπόρος στις πράξεις και ρηξικέλευθος στις ιδέες του. Προηγείτο της εποχής του κατά πολλές δεκαετίες – αριστερός γαρ – και γι’ αυτό ίσως προκάλεσε τον θαυμασμό πολλών αλλά και τις επιφυλάξεις – αμφισβητήσεις κάποιων.

Πιαλεία Τρικάλων

Οργάνωσε τα μαθητικά εστιατόρια, κατασκεύασε λουτρά, οικοδόμησε ένα αμφιθέατρο υπαίθριο, καλλιέργησε – σχεδίασε έναν αγροτικό κήπο και συνέβαλε στην ίδρυση και λειτουργία του αγροτικού συνεταιρισμού του χωριού μου.

Πρωταγωνίστησε με πάθος στην δενδροφύτευση του σχολείου μας αλλά και στην τέχνη – τεχνική του εμβολιασμού πολλών δέντρων του χωριού μας. Απλός, προσιτός αλλά και οραματιστής.

Στις Γυμνασιακές και Λυκειακές μου τάξεις οι μορφές των καθηγητών που προκάλεσαν το ενδιαφέρον ήταν ο Μαθηματικός Ιωάννης Γεωργίου που με την διδακτική του και το μειλίχιο ύφος τροφοδοτούσε με πειθώ το μικρό ενδιαφέρον μου στα Μαθηματικά. Επίσης ο φιλόλογος και άτυπα διευθυντής του Λυκείου κ. Βασίλειος Αρβανίτης με κέρδισε για την ευγένειά του και το πάθος του για τα αρχαία ελληνικά γράμματα. Ωστόσο οι καθηγητές που ξεχώρισαν για το σπινθηροβόλο πνεύμα τους και τις νεωτερικές ιδέες ήταν οι αδελφοί Βάϊος και Αντώνης  Πρεκατές, αμφότεροι φιλόλογοι. Πληθωρικοί σε όλα και κοινωνοί νέων ιδεών για την πολιτική, την κοινωνία και τους ανθρώπους. Ήταν ξεχωριστοί.

Υπήρξα θύμα της μιας και μοναδικής αποβολής μου (διήμερης) επειδή «μειδίασα» την ώρα της πρωινής συγκέντρωσης. Βαρύτατο αδίκημα, το θυμάμαι και διασκεδάζω. Φυσικά δεν κρατώ κακία σε κανέναν. Άλλες εποχές, άλλες λογικές, άλλες παιδαγωγικές, άλλες τιμωρίες.

Φοιτητικά χρόνια στην Αθήνα. Σπουδάζετε φιλολογία. Γιατί την επιλέγετε; Επιλογή αβασάνιστη με στόχο τον διορισμό – που ήταν εύκολος τότε – ή όνειρο ζωής;

Η επιλογή της Φιλοσοφικής σχολής ήταν απόλυτα αβασάνιστη. Ο λόγος που με ώθησε στην επιλογή των φιλολογικών μαθημάτων ήταν οι «κακές σχέσεις» που είχα με τα θετικά μαθήματα. Το αν δικαιώθηκα μετά από αυτήν την επιλογή και πόσο αυτό καθόρισε την πνευματική μου πορεία συνιστά μία άλλη παράμετρο της ζωής μου, ενδιαφέρουσα. Εξάλλου τότε, την δεκαετία του 1970 ποιος να μάς συμβουλέψει και να μάς καθοδηγήσει; Και ποιος μπορεί να γνωρίζει στα 15-18 ποιο επάγγελμα του ταιριάζει;

Το 1971, που μπαίνετε στη Φιλοσοφική, το σκοτάδι της Δικτατορίας δεν επιτρέπει αντιστασιακή δράση. Νιώθετε όμως πολιτικοποιημένος; Και Νοέμβρη του ’73 προλαβαίνετε τα γεγονότα του Πολυτεχνείου; Τα ζείτε έστω από μακριά;

Η φοιτητική ζωή αποτέλεσε ένα ξεχωριστό στάδιο της ζωής μου σε όλα τα επίπεδα, όπως συμβαίνει εξάλλου σε όλους. Η Ελλάδα τυραννοκρατούμενη  και τα Πανεπιστήμια συντηρητικά και ιδιαίτερα το «Εν Αθήνησι  Καποδιστριακό  Πανεπιστήμιον». Ωστόσο η δικτατορία λειτούργησε θετικά στην πολιτικοποίησή μου, αφού βίωσα και κατάλαβα ως νέος – αν και δεν συμμετείχα σε καμία φοιτητική ή πολιτική οργάνωση – πως τα προβλήματα μιας χώρας δεν λύνονται με την εξουσία των στρατιωτικών, όσο κι αν η πολιτική και οι πολιτικοί πολλές φορές μάς απογοητεύουν. Οι φοιτητικές παρέες αλλά και οι σχέσεις με διάφορα άλλα άτομα αποτέλεσαν έναυσμα για την ευδοκίμηση της πολιτικής μου σκέψης.

Σημαντική επιρροή στον δημοκρατικό προσανατολισμό μου διαδραμάτισε ο νουνός μου Κλειδωνόπουλος  Απόστολος, Δικηγόρος.

Στα γεγονότα του Πολυτεχνείου ήμουν παρών έξω από την κεντρική πύλη, αλλά αποχώρησα κατά τις 20.00 το βράδυ εξαιτίας μιας υφέρπουσας φήμης για επέμβαση της αστυνομίας και του στρατού. Τα υπόλοιπα γεγονότα τα παρακολούθησα από το ραδιόφωνο. Έντονα έμεινε στη μνήμη μου και η κατάληψη της Νομικής Σχολής Αθηνών, αφού εκεί φοιτούσα και ως γεγονός προηγήθηκε των γεγονότων του Πολυτεχνείου.

Πάντως με απογοήτευση παρακολουθώ τώρα την καπήλευση εκείνης της εξέγερσης από ομάδες που το χρησιμοποιούν για αλλότριους σκοπούς. Πάντως ο αριθμός των αστυνομικών που φρουρούν τις επετειακές πορείες είναι κατά πολύ μεγαλύτερος από τους αστυνομικούς στα γεγονότα του Πολυτεχνείου 1973. Αυτό κάτι λέει… Τα γεγονότα ως βίωμα τα κατέγραψα στο άρθρο μου «Η εκδίκηση της Προπαραλήγουσας» και βρίσκεται σε περίοπτη θέση αναγνωστών στο blog μου «ΙΔΕΟπολις».

Δεν διεκδικώ κανένα παράσημο αγωνιστή και ήρωα. Ήμουν και είμαι ένας σκεπτόμενος και «φιλήσυχος πολίτης». Τις κορυφαίες πολιτικές εκρήξεις και πράξεις τις εκκολάπτουν οι μεγάλες και πρωτοπόρες σκέψεις σύμφωνα και με την ρήση «Και δεν θα επαναστατήσεις, αν δεν συνειδητοποιήσεις…», (Όργουελ, «1984»).

Όταν πια διορίζεστε και μπαίνετε στις τάξεις, νιώθετε δικαιωμένος για την επιλογή σας; Τι ήταν για σας η διδασκαλία; Ποια ήταν η σχέση με τους μαθητές σας;

Ίσως είναι από τις λίγες επιλογές μου που δικαιώθηκε απόλυτα, αν και ήταν προϊόν αβασάνιστης σκέψης. Η διδασκαλία ήταν για μένα μία λειτουργία και μέθεξη με τα ανώτερα πνευματικά αγαθά. Συνεπής και αγχωμένος για το τέλειο διάβασα πολλά και έμαθα πολλά. Χωρίς αυτό το επάγγελμα με ό,τι αυτό συνεπάγεται θα ήμουν ένας διαφορετικός άνθρωπος. Τελικά το επάγγελμα «φτιάχνει» τον άνθρωπο, αρκεί να το εκμεταλλευτείς σωστά και με ζέση τις ευκαιρίες που σου δίνει.

Οι σχέσεις μου με τους μαθητές μου ήταν καλές και καρποφόρες. Με θυμούνται όλοι για το πάθος μου, τις γνώσεις μου και τα ερεθίσματα που τους έδινα, όπως με πληροφορούν με μηνύματα διαδικτυακά μετά από πολλά χρόνια. Κατεξοχήν θυμούνται όλοι την εμβληματική φράση του Βιτγκενστάϊν «Τα όρια της γλώσσας μας σημαίνουν και τα όρια του κόσμου μας». Πρώην μαθητής μου μού εκμυστηρεύτηκε πως μού χρωστάει πολλά για το επάγγελμά του από τη φράση που πρωτοάκουσε στο μάθημα της Ιστορίας «Λαοί που δεν γνωρίζουν την Ιστορία τους είναι υποχρεωμένοι να την ξαναζήσουν» (Σανταγιάννα). Τη φράση αυτή την είπε σε μία  συνέντευξη για μία θεατρική ομάδα. Εξέπληξε τους καθηγητές του και τον προσέλαβαν. Μαθητοπατέρας δεν υπήρξα και ήμουνα λίγο αυστηρός σε θέματα που σχετίζονται με τα όριά μας και την ύβρη.

Συνάντησα προβλήματα όταν προσπαθούσα να θρυμματίσω χρόνια συντηρητικά στερεότυπα κυρίως σε θέματα Ιστορίας, όπως: Κρυφό Σχολείο, Μέγας Κων/νος, Ιουλιανός, Βυζάντιο… Υπήρξαν και καταγγελίες στον Δ/ντή αλλά δεν υπήρξε συνέχεια. Δικαιώθηκα πλήρως σε όλα, έστω και αργά. Γενικά κατάλαβα τη σαθρότητα κάποιων στερεοτύπων «Οι νέοι φορείς ανανέωσης και προοδευτικότητας». Μάλλον το αντίθετο έβλεπα στα αμαθή βλέμματά τους και κοπίασα πολύ διακινδυνεύοντας πολλά. Το προοδευτικό σχετίζεται με τη γνώση και όχι με ηλικιακά κριτήρια. Τους έλεγα πάντα πως ως καθηγητής τους δεν σκοπεύω να κολακεύω τις παρωχημένες αντιλήψεις τους, αλλά να ανοίγω δρόμους στη σκέψη τους…

Με τη γυναίκα του, φιλόλογο, Αφροδίτη Μαργαρίτη

Ο φιλόλογος, και μάλιστα αυτός που βαθμολογήθηκε στις εισαγωγικές εξετάσεις μ’ ένα απογοητευτικό 10(!) στην έκθεση, εξελίσσεται στην πορεία – και ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια – σε δεινό αρθρογράφο! Πότε ξεκινά αυτό το πάθος για τη γραφή, ενός τόσο μάλιστα δύσκολου είδους, του άρθρου;

Είναι από τα ευτράπελα της ζωής μου και αναδεικνύει την αρχή της απροσδιοριστίας – αβεβαιότητας του Χάϊζενμπεργκ ως την κορυφαία αρχή της λειτουργίας του σύμπαντος ενάντια στην αρχή της αιτιοκρατίας (Αϊνστάιν). Το θέμα που εξετάστηκα ήταν φοβερό στη σύλληψη και το αναφέρω σε πολλά άρθρα μου. Το ζητούμενο ήταν το «Οκότερος ημέων πλέω αγαθά την πατρίδα εργάζεται» (Ηρόδοτος). Διάλογος Θεμιστοκλή – Αριστείδη πριν την ναυμαχία της Σαλαμίνας 480π.Χ.

Ο «δεινός αρθρογράφος» δεν προέκυψε ως αντίδραση σε αυτό το «απογοητευτικό 10». Τυχαία προέκυψαν όλα ακολουθώντας μια φυσική νομοτέλεια και πειθαρχώντας στην αριστοτελική «εντελέχεια», στο «εν δυνάμει» και στο «εν ενεργεία». Το πάθος της συγγραφής ξεκινά κάπως αργά, στα δεύτερα - «άντα» - της ζωής μου πειραματιζόμενος σε αναλύσεις λογοτεχνικών έργων. Μάλλον ευδοκίμησα και το ένα φέρνει το άλλο.

Πρώτη ανάλυσή μου ήταν αυτή στο ποίημα του Γ. Σεφέρη «Ο Γυρισμός του Ξενιτμένου», ανέκδοτη. Πολλές αναλύσεις μου δημοσιεύτηκαν σε εκπαιδευτικά περιοδικά, και σε βιβλία του Υπουργείου Παιδείας και βρίσκονται όλες  στο blog μου. Κορυφαία αυτή του διηγήματος του Μ. Χάκκα «Το ψαράκι της γυάλας» (Ν. Παιδεία, τ. 39, 1986). Έκτοτε το ενδιαφέρον μου απλώθηκε και στο χώρο της φιλοσοφίας, ψυχολογίας και κοινωνιολογίας.

Τα άρθρα σας είναι ιδιαίτερα. Διαθέτετε μία εκπληκτική μνήμη, συνδέοντας εύστοχα τα σύγχρονα γεγονότα με ανάλογα του παρελθόντος, κρίνοντας, συγκρίνοντας, φιλτράροντας πάντα μέσα από τη φιλοσοφική σκέψη σπουδαίων πνευματικών ανθρώπων και τελικά εντυπωσιάζοντας τον αναγνώστη με την πολυμάθειά σας, η οποία δεν παρατίθεται αναίτια, αλλά για να οδηγήσει πάντα στο πολυπόθητο ζεύγος, «αίτιον και αιτιατόν»! Ποια είναι η συνταγή αυτής της τόσο ποιοτικής υπερπαραγωγής; Ποιες δυσκολίες έχει να υπερνικήσει ο αρθρογράφος; Μόνο στην ηλεκτρονική μας εφημερίδα, τη Φαρέτρα, έχετε δημοσιεύσει πάνω από 200 άρθρα. Λοιπόν;

Για την υπερπροβολή των άρθρων μου στην  Faretra  ευθύνονται και οι χρήστες που με την αισθητική και το προσωπικό ενδιαφέρον τους μου δώσανε βήμα. Σάς χρωστάω πολλά, χωρίς ίχνος κολακείας. Τέτοια προβολή δεν έχω ούτε και στα τοπικά site.

Η συνταγή γραφής είναι η πιο απλή. Δεν σπούδασα ούτε το μάθημα της δημιουργικής γραφής ούτε άλλο σχετικό μάθημα. Όλα υπακούουν στον νόμο του de profundis (εκ βαθέων). Πολλές φορές – όσο κι αν ακούγεται περίεργο – αρκεί ένα ερέθισμα – σκέψη, γεγονός – για να γραφεί ένα κείμενο των 1500 λέξεων. Η μόνιμη γκρίνια των αναγνωστών  μου είναι η έκταση των άρθρων μου. Δεν μπορώ να την περιορίσω γιατί νομίζω θα είναι ημιτελές το κείμενο. Ένα ρητό ή μία σκέψη του παρελθόντος (κλασική Ελλάδα) μου δίνει την ευκαιρία να βρω τις αναλογίες του σήμερα και πάνω σε αυτό το πλαίσιο αρθρώνω τα επί μέρους. Αρέσκομαι στη χρήση κάποιων γνωμικών ως υποστήριγμα των θέσεών μου. Κάτι που κουράζει κάποιους – θυμούνται τα άρθρα του Πλωρίτη στο «ΒΗΜΑ». Σε άλλους, όμως, αρέσει αυτή η τακτική και όπως μου εκμυστηρεύτηκε φανατική αναγνώστριά μου περιμένει με αγωνία το επόμενο άρθρο μου για να διαβάσει τα ρητά μου. Έχω μεγάλο απόθεμα τέτοιων – όχι από τα εύκολα του διαδικτύου.

Αρέσκομαι να διαβάζω εκείνα τα κείμενα που έχουν να πουν κάτι διαφορετικό ή και που διαφωνούν με τις απόψεις μου. Γιατί αυτό που διαβάζω και το γνωρίζω το προσπερνώ. Μου είναι αδιάφορο κι ας με κολακεύει που κάποιος συμφωνεί μαζί μου. Πάντα διδάσκομαι από το διαφορετικό. Η φιλοσοφία με κέρδισε γι’ αυτό τα περισσότερα άρθρα έχουν φιλοσοφικό υπόβαθρο εξ ου και οι διαμαρτυρίες πολλών αναγνωστών μου για τη δυσκολία τους. Δεν μπορώ να γράψω ευκολότερα. Αν το κατορθώσω κάποτε, δεν θα είμαι εγώ.

Το «αίτιον – αιτιατόν» προκύπτει νομοτελειακά γι’ αυτό επέλεξα το δοκίμιο. Δεν θα μπορούσα ποτέ να γράψω διήγημα ή πόνημα. Θέλω απόδειξη – ερμηνεία. Αυτό με εκφράζει. Είμαι λίγο δύσκολος – δύσπιστος απέναντι στη μυθοπλασία. Σε αυτό είμαι λίγο Πλατωνιστής που θεωρούσε ψευδή Τέχνη – απείκασμα τη Λογοτεχνική παραγωγή. Δοκίμασα κάτι σε ένα ενιαίο κείμενο με την εκλεκτή συνάδελφο – καθηγήτρια Ευαγγελία Μινάρδου και νομίζω προέκυψε κάτι ενδιαφέρον. Εγώ το δοκιμιακό μέρος κι η συνάδελφος το λογοτεχνικό στο ίδιο θέμα με τίτλο «Η ανθρώπινη ζωή: Ύλη και Πνεύμα», blog «ΙΔΕΟπολις».

Η μόνη δυσκολία στην γραφή ενός άρθρου μου είναι να περιορίσω την έκτασή του. Όλα είναι απροσχεδίαστα και αφήνεται η γραφή τους στην έμπνευση της στιγμής. Αδυνατώ να προσχεδιάσω κάτι. Με στενεύει αυτό κι ας ακούγεται περίεργο. Δεν είμαι και φανατικός – υπομονετικός αναγνώστης. Έχω διαβάσει πολύ λιγότερα από ό,τι κάποιοι άλλοι. Πολλοί νομίζουν πως όλη μέρα γράφω και διαβάζω. Η απόλυτη πλάνη. Αν είχα διπλάσιο χρόνο στη ζωή μου θα έγραφα περισσότερο. Ο χρόνος είναι το μόνιμο πρόβλημά μου. Τα ερεθίσματα και τα θέματα άπειρα…

Πέρα από το site σας «ΙΔΕΟπολις», κυκλοφόρησε και ομώνυμο βιβλίο σας, εκδόσεις Λιβάνης, με επιτυχία. Γοητευτικός τίτλος και για τα δύο! Παραπέμπει άθελα τον αναγνώστη στον Καβάφη, «πολίτης εις των ιδεών την πόλιν»… Πέρα από τον Καβάφη, που αναμφίβολα σας καθόρισε, όπως πολλούς από μας, ποιοι άλλοι ποιητές αλλά και συγγραφείς, Έλληνες και ξένοι, κοσμούν τη βιβλιοθήκη σας και αγαπάτε;

Σίγουρα ο τίτλος αντανακλά εν πολλοίς και τον σχετικό στίχο του αγαπημένου μου ποιητή του Κ. Καβάφη. Πιστεύω πως όλα τα σπουδαία πράγματα γεννήθηκαν από μια «ιδέα» που όταν αυτή ωρίμασε και γονιμοποίησε θετικά την πραγματικότητα προέκυψε κάτι μεγάλο. Είναι ο ποιητής που τα «είπε όλα» σε λίγους στίχους, χωρίς παρανοήσεις και μεγαλόπνοες αναλύσεις. Ο καθένας μπορεί να διαβάσει τα ποιήματά του και να τα καταλάβει.

Οι μεγάλοι ποιητές Παλαμάς και Σικελιανός ξεχάστηκαν στα μεγαλόπνοα οράματά τους και στους αμέτρητους στίχους, αν και ο «Δωδεκάλογος του Γύφτου» με συγκίνησε. Ο ποιητής Ελύτης μου δίδαξε πολλά και όχι μόνον το «μπλε του Αιγαίου». «Της αγάπης αίματα» από το «Άξιον Εστί» κορυφαίο. Σεφέρης και Ρίτσος και λίγο Αναγνωστάκης και Μ. Κατσαρός συμπληρώνουν την ομάδα των αγαπημένων ποιητών μου. Ευτύχησαν όλοι να γίνουν γνωστοί κι από την μελοποίηση των ποιημάτων τους. Όποιος τόλμησε να μελοποιήσει Καβάφη απέτυχε. Λέει κάτι αυτό; Ίσως.

Από τους πεζογράφους στην προτίμησή μου κυριαρχούν οι Ν. Καζαντζάκης και Αλ. Παπαδιαμάντης. Γενικά δεν είμαι λάτρης της λογοτεχνίας όπως προείπα για τους γνωστούς λόγους.

Από τους ξένους δεσπόζουσα θέση στην ανάγνωσή μου κατά απόλυτη σειρά κατέχουν οι: Έριχ Φρομ, Μπουκάϊ, Φρόϋντ, Μάρξ, Βίλχελμ Ράϊχ, Καμύ και Μορέν. Γενικότερα από τα βιβλία με συγκινούν αυτά με φιλοσοφικό προβληματισμό, ψυχολογικό ενδιαφέρον και κοινωνιολογική σκοπιά. Νομίζω πως είναι το βαθύτερο – ίσως κι αφανές – υπόβαθρο της δομής της σκέψης μου.

Οι αρχαίοι Τραγικοί και φιλόσοφοι (Ηράκλειτος…), ο Θουκυδίδης (κορυφαίος) και φυσικά ο Όμηρος δεν επιδέχονται σύγκριση. Θα ήταν «ύβρις» κάθε σύγκριση με τους σύγχρονους. Ό,τι και να σκεφτώ ή γράψω ο νους μου επιστρέφει σε αυτούς. Ο συμπαντικός νόμος των αντιθέτων «Παλίντονος  αρμονία» είναι από τα πιο θεμελιακά  της σκέψης μου.Τακτικά γυρίζω σ’ αυτόν και δυσκολεύομαι να την αποφύγω  ως αναφορά, όπως και το εμβληματικό του Hobbes «Homo homini lupus».

 

 

Έχετε την εμπειρία δύο εκφραστικών μέσων γραφής και επικοινωνίας, δικό σας site και δικό σας βιβλίο. Ενώ ο ηλεκτρονικός τύπος κερδίζει αναμφίβολα έδαφος, πόσο πιστεύετε πως μπορεί να αντισταθεί ακόμα το βιβλίο; Ποια χαρακτηριστικά του βιβλίου θεωρείτε πως είναι ακαταμάχητα;

Τα σύγχρονα δίκτυα επικοινωνίας αναμφισβήτητα κυριαρχούν και προσφέρουν πολλές δυνατότητες γνωριμίας και ανάγνωσης των άρθρων μου. Ενδεικτικά αναφέρω πως οι αναγνώστες του blog μου «ΙΔΕΟπολις» από την U.S.A. είναι οι πολυπληθέστεροι έναντι των άλλων κρατών της Ευρώπης. Εμφανίζονται  αναγνώστες μου σε χώρες που με εκπλήσσουν. Ποιο βιβλίο θα έφθανε τόσο μακριά; Ας μην λιθοβολούμε, λοιπόν, το διαδίκτυο άκριτα. Μιλάμε για κατάχρηση. Μην απολυτοποιούμε κάποιες χρήσεις υπερβολικές. Αυτό ισχύει για όλα τα μέσα, T.V…

Το blog μου έφερε κοντά μου παλιούς μαθητές μου και ξεχασμένους φίλους που με συγκίνηση μού τηλεφώνησαν για να με συγχαρούν. Οι ιδέες υπάρχουν για να μεταδίδονται και ο ηλεκτρονικός τύπος δίκαια κυριαρχεί απόλυτα λόγω της ταχύτητας.

Το βιβλίο συνιστά μία διαχρονική αξία και όσο κι αν αποδυναμωθεί δεν θα πάψει να υπάρχει και να γοητεύει. Είναι άλλη η αίσθηση του χαρτιού και η στάση που απαιτείται απέναντί του. Σε υποχρεώνει σε μία στάση αυτοσυγκέντρωσης κι επικοινωνίας με το περιεχόμενό του με ένα μολύβι δίπλα μου και τον απαραίτητο υπογραμμιστή με κίτρινο να σημειώνω τα καίρια σημεία. Τελικά το μέσο είναι το μήνυμα. Το βιβλίο μένει πάντα σιωπηλό και περιμένει υπομονετικά την στιγμή που θα το διαβάσουμε… Ενώ το διαδικτυακό κείμενο χάνεται εύκολα στο χείμαρρο των πολλών κειμένων που μάς πλημμυρίζουν. Είναι η πρώτη μας αγάπη και δεν ξεχνιέται. Είναι κι αυτή η μυρωδιά του χαρτιού που σε κρατά κοντά του. Προαπαιτεί την βραδεία ανάγνωση και συμμετέχουν όλες οι αισθήσεις του ανθρώπου. Το διαδίκτυο παρέχει την ταχύτητα, αλλά δεν σε κρατά πολύ κοντά στην προσεκτική μελέτη…

Εγώ πάντως επιμένω τα κείμενά μου να τα γράφω πρώτα στο χαρτί πριν πάρουν την ηλεκτρονική μορφή. Παραδοσιακός στη γραφή, σύγχρονος στην κοινοποίηση… Δίδυμες δυνάμεις…

Με τη γυναίκα του και τα δυο τους παιδιά στο Λούβρο

Η ηλικία των 70 χρόνων για τους περισσότερους δεν ανήκει στη δράση. Είναι ηλικία αναπόλησης, συμπερασμάτων, ίσως αναθεωρήσεων… Εσείς έχετε πετύχει πολλά μέχρι τώρα. Μια δουλειά με όχι υλικό, αλλά σίγουρα πνευματικό και συναισθηματικό πλούτο, ως καθηγητής. Μια οικογένεια με μία σύντροφο στο ίδιο μήκος κύματος με σας – απ’ όσο μπορώ να γνωρίζω – δύο παιδιά αφιερωμένα στην ιατρική επιστήμη. Όμως, φαίνεται, πως το ταξίδι για τη δική σας «Ιθάκη» δεν τελειώνει εδώ. Για σας τα 70 δεν είναι ηλικία της αναπόλησης. Το δικό σας καράβι το λένε «Γραφή». Θα μπορούσατε να ζήσετε χωρίς αυτήν;

Σωστά το επισημαίνετε. Υλικά δεν κέρδισα τίποτα. Πνευματικά, όμως, πολλά, πάρα πολλά. Η οικογένεια πάντα συμμαχεί με κάποιες ικανότητές σου, αλλά ο δρόμος της δημιουργίας και της γραφής είναι πάντα μοναχικός, πολύ μοναχικός. Η «Ιθάκη» δεν τελειώνει και δεν ξέρω αν θα φθάσω κάποτε εκεί… Ούτε και το προσπαθώ. Θέλω να βρίσκεται μακριά μου για να γράφω ακόμη. Ζωή χωρίς γραφή είναι ένα κενό ζωής. Αν υπάρξει μέρα χωρίς να γράψω κάτι, θεωρώ πως κάτι μου λείπει. Αντίθετα νιώθω πλήρης και ευτυχής όταν μία ιδέα που φωλιάζει μέσα μου γίνεται κείμενο. Είναι κάτι απερίγραπτο ως συναίσθημα και βίωμα. Κάθε κείμενό μου είναι και μία γέννα. Με ηρεμεί και με σπρώχνει για το επόμενο.

Μέλημά μου η ποικιλία των θεμάτων για να μην εγκλωβιστώ μόνο στο γνωστό μου χώρο. Φιλοσοφία, κοινωνιολογία και ψυχολογία. Αν βρεθώ στην ανάγκη κάποιας απομόνωσης θα μπορούσα να ζήσω με ένα μολύβι, ένα χαρτί κι ένα ραδιοφωνάκι. Αυτή είναι η καθημερινή μου εικόνα. Μοναχικός και λίγο εσωστρεφής από τη φύση μου ασκούμαι στη γραφή σαν ναρκομανής. Δεν με τρομάζουν οι μεγάλες δόσεις. Μάλλον υγεία είναι κι ας είναι εθιστικό στοιχείο η γραφή…

Και κλείνοντας, πώς θα μπορούσατε να ορίσετε εσείς, με τη δική σας ματιά, τις λέξεις «Γλώσσα», «Λόγος» και «Γραφή», αφού σ’ αυτές αφιερώσατε ένα τόσο μεγάλο μέρος της ζωής σας;

Η «Γλώσσα»  συνιστά το απόλυτο επινόημα – πνευματικό και όχι μόνο – του ανθρώπου για την εξωτερίκευση των σκέψεων, των συναισθημάτων αλλά και της βούλησής του. Απογείωσε πνευματικά το ανθρώπινο είδος κι από βιολογικό το μετέτρεψε σε πνευματικό και κοινωνικό αφού διευκόλυνε τη σκέψη και την συν-κοινωνία. Ο άνθρωπος γίνεται άνθρωπος μέσα στην κοινωνία.

Η γλώσσα ως κώδικας σημείων δίνει μορφή (εικόνα, ήχο) στην άυλη σκέψη και στην έννοια. Είναι το όχημα – ένδυμα της σκέψης. Εξάλλου «σκεφτόμαστε με λέξεις κι εκφράζουμε τη σκέψη με τις λέξεις». Για μας πραγματικότητα είναι μόνον αυτή που υπάρχει λεκτικά. Ο κόσμος μας είναι ο κόσμος των λέξεών μας.

Ο «Λόγος» είναι αμφίσημη έννοια (ειδικό άρθρο στο blog μου, «Ο Λόγος και τα λόγια που έχουν τη χάρη», ενότητα ΓΛΩΣΣΟδρόμιον). Σημαίνει Ομιλία και Σκέψη. Τον εξωτερικό και τον ενδιάθετο – εσωτερικό λόγο. Ίσως συνιστά την πιο πλούσια σε νοήματα ελληνική λέξη. Μπορεί ο άνθρωπος να χάσει την ικανότητα της έκφρασης (παθολογικά ή απαγόρευση). Κανείς, όμως, δεν μπορεί να κοντύνει τον Λόγο ως δυνατότητα σκέψης και εσωτερικού διαλόγου. Ούτε ο Μεγάλος αδελφός δεν το μπόρεσε κι ας επινόησε την «διπλή σκέψη» με την κατάργηση των λέξεων (1984).

Η «Γραφή» είναι το τελευταίο στάδιο μετά το «Λόγο», τη «Γλώσσα» (λέξη – έννοια). Το αποτύπωμα μιας διαδικασίας σύμφωνα με το  Παρμενίδειο: ΕΙΝΑΙ – ΝΟΕΙΝ – ΛΕΓΕΙΝ – ΓΡΑΦΕΙΝ. Το τελευταίο συνιστά και το κορυφαίο στάδιο γιατί όλα τα προηγούμενα είναι η πρώτη ύλη που χρειάζεται την κατάλληλη επεξεργασία για να μορφοποιηθεί σε κάτι που θα αρέσει ως μορφή και περιεχόμενο. Κι αυτό γιατί οι άτακτες σκέψεις πρέπει να γίνουν ένα σώμα με αρχή, μέση και τέλος.

Σημείωση Φαρέτρας: Όλα τα άρθρα του Ηλία Γιαννακόπουλου στη Φαρέτρα μπορείτε να τα διαβάσετε https://faretra.info/

Τρίκαλα, καλοκαίρι του 2021. Ηλίας Γιαννακόπουλος, Δήμητρα Σμυρνή, Δημήτρης Τσιμούρας, Μιλτιάδης Παππάς

10.2.22

Οι σύγχρονοι «Π ο σ ε ι δ ω ν ι ά τ ε ς»: Η μελαγχολία για τη γλώσσα μας... Ηλίας Γιαννακόπουλος φιλόλογος - συγγραφέας.

 


" Π ο σ ε ι δ ω ν ι ά τ α ι "

«Την γλώσσα την ελληνική οι Ποσειδωνιάται

εξέχασαν τόσους αιώνας ανακατευμένοι

με Τυρρηνούς, και με Λατίνους, κι άλλους ξένους.

Το μόνο που τους έμενε προγονικό

ήταν μια ελληνική γιορτή, με τελετές ωραίες,

με λύρες και με αυλούς, με αγώνας και στεφάνους.

Κ’ είχαν συνήθειο προς το τέλος της γιορτής

τα παλιά τους έθιμα να διηγούνται,

και τα ελληνικά ονόματα να ξαναλένε,

που μόλις πια τα καταλάμβαναν ολίγοι.

Και πάντα μελαγχολικά τελείων’ η γιορτή τους.

Γιατί θυμούνταν που κι αυτοί ήταν Έλληνες –

Ιταλιώται ένα καιρό κι αυτοί∙

και τώρα πώς εξέπεσαν, πώς έγιναν,

να ζουν και να ομιλούν βαρβαρικά

βγαλμένοι – ω συμφορά! – απ’ τον ελληνισμό»

(Κ. Καβάφης)

Περιδιαβάζοντας τα διάφορα ειδικά λεξικά με στόχο τα ακριβή αίτια της μελαγχολίας διαπίστωσα πως ένα από τα γενεσιουργά αίτιά της είναι το αίσθημα αλλαγής κάποιας κατάστασης ή και απώλειας. Μία απώλεια που μπορεί να σχετίζεται με τον θάνατο ενός προσφιλούς προσώπου ή με το χωρισμό με άτομο που αποτελούσε στήριγμα στη ζωή μας. Κάθε απώλεια συνοδεύεται από αρνητικά συναισθήματα. Ωστόσο εκείνο που χρήζει μελέτης είναι το μέγεθος και η αξία εκείνου του προσώπου ή αντικειμένου που η απώλειά του μπορεί να μάς βυθίσει στην μελαγχολία.

Η μελαγχολία, όμως, ως απότοκο της απώλειας της εθνικής μας ταυτότητας σπανίζει ως σύμπτωμα. Είναι μία ξεχωριστή περίπτωση αυτή και αναδεικνύει όχι μόνον τον καταλυτικό ρόλο της εθνικής ταυτότητας στην εσωτερική μας ισορροπία αλλά και εκείνο το στοιχείο που κατεξοχήν συνέχει τον ιστό της εθνικής ταυτότητας. Κι αυτό δεν είναι άλλο από τη γλώσσα.

«Και πάντα μελαγχολικά τελείων’ η γιορτή τους./ Γιατί θυμούνται που κι αυτοί ήσαν Έλληνες»

Γλώσσα και Εθνική Ταυτότητα

Η γλώσσα – λέξεις είναι το απόθεμα της συλλογικής μνήμης, το καταστάλαγμα του πολιτιστικού θησαυρού του λαού, το απόσταγμα της πείρας αιώνων και το αποταμίευμα των διαχρονικών αξιών.Πάνω στο ζωντανό κορμί της γλώσσας χαράσσονται, κωδικοποιούνται κι εγγράφονται ανεξίτηλα όλα όσα ζήσαμε ή ονειρευτήκαμε ως εθνική κοινότητα «Κάθε έθνος μιλάει με τον τρόπο που σκέπτεται και σκέφτεται με τον τρόπο που μιλάει». Οι λέξεις – έννοιες που χρησιμοποιούν τα μέλη μιας εθνικής ταυτότητας διαμορφώνουν, συνυφαίνουν αλλά και διασώζουν την μοναδικότητα και την ιδιοπροσωπία του λαού.

Σε ένα άλλο επίπεδο η γλώσσα – λέξεις συντελεί στην ομογενοποίηση των μελών μιας εθνικής κοινότητας εξασφαλίζοντας έτσι τις προϋποθέσεις για την ενοποίηση των διαφορετικών στοιχείων. Έτσι μέσα από την ομογενοποίηση και ενοποίηση σφυρηλατούνται οι κοινωνικοί δεσμοί μεταξύ των μελών – πολιτών μιας οργανωμένης κοινωνίας και έθνους. Κι αυτό γιατί η γλώσσα – λέξεις διαμορφώνει την κοσμοθεωρία ενός λαού αλλά και τον τρόπο που συλλαμβάνει και βιώνει τα μεγάλα θέματα και ερωτήματα της ζωής του.

«Δεν πιστεύουμε στη γλώσσα ως αξία, αλλά ως εργαλείο. Δεν βλέπουμε ότι η γλώσσα είναι η ύπαρξή μας, η ελευθερία, η ταυτότητά μας, ατομική και εθνική».(Γ. Μπαμπινιώτης)

Η γλωσσική αλλοτρίωση

Όλα τα παραπάνω δεν αιτιολογούν μόνον την μελαγχολία που κατατρώγει τους Ποσειδωνιάτες αλλά αναδεικνύουν και το κενό που δημιουργεί στον ψυχισμό και τη συνείδησή τους η συνειδητοποίηση της γλωσσικής λήθης. Θλίβονται οι Ποσειδωνιάτες για την γλωσσική τους αλλαξοπιστία που συνιστά και το δομικό στοιχείο της γλωσσικής αλλοτρίωσης.

«Την γλώσσα την ελληνική οι Ποσειδωνιάται/ εξέχασαν τόσους αιώνας ανακατευμένοι»

Η απώλεια της προγονικής τους γλώσσας και ταυτότητας τούς φέρει θλίψη και ματώνει την μνήμη τους. Αυτή η επώδυνη συνειδητοποίηση τούς βυθίζει σε απόγνωση κι αναζητούν διέξοδο σε εορτές και πανηγύρεις όπου βρίσκουν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με αυτό που έχασαν, τις λέξεις – τα ονόματα.

«Και τα ελληνικά ονόματα να ξαναλένε»

Τις πληγές της γλωσσικής λήθης προσπαθούν να τις επουλώσουν με την εκφορά ελληνικών λέξεων – ονομάτων γιατί έτσι μπορούν – έστω και νοερά – να επανασυνδεθούν με εκείνα τα στοιχεία που νοηματοδοτούσαν την ζωή τους. Τους χαροποιεί το γεγονός πως κάποτε κι αυτοί ήταν Έλληνες με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ατομική και εθνική τους ελευθερία και ολοκλήρωση. Εξάλλου η ελληνική καταγωγή τούς ενισχύει την αυτοπεποίθησή τους, αφού τούς συνδέει με μία διαχρονική αξία, τη γλώσσα την ελληνική.

«Γιατί θυμούνται που κι αυτοί ήσαν Έλληνες»

Σε ένα άλλο ποίημά του ο Κ. Καβάφης εξιδανικεύοντας ίσως κάθε τι ελληνικό προβιβάζει την ελληνικότητα στην ανώτερη αξιακή κλίμακα. Κι αυτό γιατί τα κορυφαία πνευματικά δημιουργήματα των αρχαίων Ελλήνων θεμελιώθηκαν σε δύο αδιαχώριστες αξίες, την Γλώσσα και την Ελευθερία.

«Υπήρξεν έτι το άριστον εκείνο, Ελληνικός -/ ιδιότητα δεν έχ’ η ανθρωπότηςτιμιοτέραν∙/ εις τους θεούς ευρίσκονται τα πέραν»

(Επιτύμβιον Αντιόχου, βασιλέως Κομμαγηνής)

Οι σύγχρονοι «Π ο σ ε ι δ ω ν ι ά τ α ι»

Στην εποχή του Facebook, του instagram, του messenger, του viber, των Greeklish και της παντοδυναμίας των αλγόριθμων, της τεχνητής νοημοσύνης, του metaverse και της αλόγιστης χρήσης ξενικών όρων πόσο «φιλικοί» είμαστε με την ελληνική γλώσσα; Στην εποχή που τα συνθήματα πληθαίνουν και το επιχείρημα υποχωρεί πόσο νοιαζόμαστε για τη γλώσσα και τις λέξεις μας; Στην εποχή της πανεξουσίας της εικόνας και της αποβιταμίνωσης του λόγου πόσο νιώθουμε την απώλεια του γλωσσικού μας θησαυρού; Ερωτήματα και διλήμματα που ζητούν απαντήσεις από όλους μας.

Ποσειδωνιάτες είναι όσοι δεν μιλούνδεν σκέπτονταιδεν πράττουνδεν ονειρεύονται και δεν προγραμματίζουν με εργαλείο την Ελληνική γλώσσα. Αντίθετα δεν είναι λίγοι εκείνοι που χρησιμοποιούν ξενικούς όρους για τα πιο απλά πράγματα και επαίρονται γι’ αυτό. Δεν είναι κινδυνολογία το να επισημαίνεις την προδοσία της γλώσσας μας από πολλούς Έλληνες. Η γλώσσα μας συνιστά μία αξίααυταξία κι έτσι βιώνεται και όχι με συμβουλές και πατριωτικούς λόγους.

«Όμως αντισταθμίζει που γράφουμε Ελληνικά»

Ο ποιητής Κ. Μόντης αντισταθμίζει την πίκρα από την απουσία αναγνωστών των ποιημάτων του με το προτέρημα να γράφει ακόμη Ελληνικά. Οι χρήστες ξένων όρων νιώθουν αυτήν την παρηγοριά και την υπερηφάνεια που ακόμη μπορούν – άσχετα αν το αποφεύγουν – και μιλούν – γράφουν Ελληνικά;

Οι Ποσειδωνιάτες νιώθουν τρόμο και το θεωρούν συμφορά γιατί ενώ ήταν Έλληνες, τώρα μιλούν – γράφουν σε άλλη γλώσσα. Το θεωρούν ξεπεσμό και ντροπή.

«Και τώρα πως εξέπεσαν, πως έγιναν,/ να ζουν και να ομιλούν βαρβαρικά/ βγαλμένοι – ω συμφορά! – απ’ τον Ελληνισμό»

Αποτελεί ευκαιρία για όλους μας να επιλέξουμε εκείνο το δρόμο που θα μάς κάνει περήφανους για τη γλώσσα μας και να κατανοήσουμε βαθύτερα τόσο την ντροπή και την μελαγχολία των κατοίκων της Ποσειδωνίας όσο και το αίσθημα της τιμής που νιώθει ο Κ. Μόντης που ακόμη γράφει Ελληνικά.

Ας νιώσουμε κι εμείς σήμερα ως Έλληνες λίγη υπερηφάνεια για την γλώσσα μας που μόρφωσε και γαλούχησε γενιές και γενιές ανθρώπων σε όλον τον κόσμο. Μια γλώσσα που απλώθηκε παντού και τροφοδότησε με όρους – έννοιες όλες τις επιστήμες. Οδηγός μας ο παιάνας του Καβάφη για τη γλώσσας μας:

«Με τες εκτεταμένες επικράτειες,/ με την ποικίλη δράση των στοχαστικών/ προσαρμογών./ Και με την Κοινήν Ελληνική Λαλιά/ ως μέσα στην Βακτριανήν την πήγαμεν, ως τους Ινδούς».(«Στα 200π.χ.»)

 

Στα 200π.Χ. - Κ. Καβάφης

 

  *  Αφιέρωμα στην Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας

ΓΛΩΣΣΟδρόμιον: Ο «Λόγος» και τα «λόγια».... που έχουν τη χάρη. Ηλίας Γιαννακόπουλος φιλόλογος - συγγραφέας.

 «Είμαστε οι μόνοι σ’ ολόκληρη την Ευρώπη που έχουμε το προνόμιο να λέμε τον «ουρανό» και τη «θάλασσα» όπως την έλεγαν ο Όμηρος και ο Πλάτωνας πριν δυόμιση χιλιάδες χρόνια. Δεν είναι λίγο αυτό»

 

Ο Ελύτης με την παραπάνω θέση επισήμανε εκείνο το στοιχείο που συνιστά και την κορυφαία αξία της ελληνικής γλώσσας, τη διαχρονικότητά της. Όταν μία γλώσσα αντέχει στην φθορά του χρόνου κι εξακολουθεί μέχρι και σήμερα να εμπλουτίζει την επικοινωνία και την σκέψη μας, αυτό σημαίνει πως τα αποθέματά της είναι πλούσια και η δυναμική της αστείρευτη.

Ωστόσο ένα άλλο στοιχείο που αισθητοποιεί την αξία και τον πλούτο της γλώσσας μας είναι και το γεγονός ότι μάς προικοδότησε με λέξεις που χρησιμοποιούνται σε πολλαπλά σημασιολογικά επίπεδα χωρίς νοηματικές επικαλύψεις. Στην ομάδα αυτών των εννοιών – λέξεων κορυφαία θέση κατέχει η λέξη λόγος.

«αεί δε αιμυλίοισι λόγοισι θέλγει»

Ο Όμηρος διαπιστώνει πως ο Οδυσσέας είναι δέσμιος των γλυκών λόγων της Καλυψούς (λόγοισι). Η ομιλία αντιπαρατίθεται με το έργον παραπέμποντας στο νεοελληνικό «τα λόγια να συνοδεύονται από πράξεις».

«λόγω μεν λέγουσιν, έργω δε ουκ αποδεικνύσι»

Ωστόσο η λέξη λόγος δεν δηλώνει μόνο την ομιλία και την γλώσσα αλλά και τη διανόηση – σκέψη. Έτσι σύμφωνα και με τον Πλάτωνα έχουμε τον «εξωτερικό λόγο» (η ομιλία) και τον «εσωτερικό λόγο» (η διανόηση). Δηλαδή τόσο η «γλωσσική έκφραση» όσο και η «λογική διανόηση» χαρακτηρίζονται με έναν κοινό όρο, τη λέξη «λόγος». Σκέψη, λοιπόν, και Λόγος δεν χωρίζονται και βαδίζουν παράλληλα σύμφωνα και με τον Saussure.

«Ουκούν διάνοια μεν και λόγος ταυτόν»

Σύμφωνα με τα παραπάνω ο ενδιάθετος λόγος είναι κίνηση της ψυχής που συμβαίνει μέσα στο νου, ενώ ο προφορικός λόγος δείχνει την ενέργειά του με τη φωνή και τη βοήθεια της γλώσσας. Γενικότερα ο προφορικός λόγος (ομιλία) είναι ο αγγελιαφόρος της σκέψης.

Η έννοια και η χρησιμότητα του λόγου ως εργαλείου επικοινωνίας και πειθούς κυριάρχησε στην Αθηναϊκή δημοκρατία «εξορίζοντας» τη βία ως μέσο πολιτικής διαπαιδαγώγησης και άσκησης της εξουσίας.

«λόγω δε πείσαι…υπό λόγου δε διδασκομένους».(Λυσίας)

Εξάλλου όπως διακήρυξε και ο Αριστοτέλης μόνον ο άνθρωπος κατέχει το χάρισμα του λόγου με την διπλή σημασία του όρου (ομιλία – σκέψη).

«Λόγον δε μόνον άνθρωπος έχει των ζώων»

Μπορεί σύμφωνα με τον Θουκυδίδη η δημοκρατία στην Αθήνα να ήταν «λόγω μεν δημοκρατία, έργω δε υπό του πρώτου ανδρός αρχή», ωστόσο αυτό δεν εμπόδισε το εργαλείο του λόγου να κυριαρχήσει στη λήψη αποφάσεων και στην άσκηση εξουσίας. Εθεωρείτο πολιτική αρετή η ικανότητα να εκφέρεις και να αποδέχεσαι τον λόγον που συνιστά και τον πυρήνα του διαλόγου.

«Λόγον διδόναι και λαμβάνειν – αποδέχεσθαι».(Ξενοφώντας)

Τη δύναμη του λόγου πρόβαλε εμφαντικά ο Γοργίας με το εμβληματικό:

«Λόγος δυνάστης μέγας εστίν»

Κι αυτό γιατί αυτός που έχει το χάρισμα του λόγου μπορεί να πείθει με επιχειρήματα αλλά και να εξουσιάζει διαστρεβλώνοντας την αλήθεια. Ωστόσο για να αποφευχθούν τυχόν εκτροπές από την εξουσιομανία των ανθρώπων οι Αθηναίοι δια στόματος Αριστοτέλη δέχτηκαν μόνον την εξουσία του λόγου.

«Ουκ εώμεν άρχειν άνθρωπον αλλά τον λόγον»

Όντας, λοιπόν, ο λόγος όχι μόνον προϋπόθεση της σωστής λειτουργίας της δημοκρατίας αλλά και ψυχαγωγίας κυριάρχησε απόλυτα στην αθηναϊκή ζωή «Επειδή λόγου δύναμις τυγχάνει ψυχαγωγία ούσα».

Ωστόσο η έννοια του λόγου κατέχει κυρίαρχη θέση και στη Φιλοσοφία είτε ως διαδικασία ανίχνευσης της αλήθειας (δισσοί λόγοι) είτε ως η ανώτατη κοσμοποιός και ρυθμιστική αρχή (Ηράκλειτος).

Ο Πρωταγόρας διαβλέποντας τη σύνθετη δομή της πραγματικότητας θεώρησε πως ο δρόμος για την αλήθεια πρέπει να ισορροπεί πάνω σε διαφορετικά επιχειρήματα – λόγους προβάλλοντας έτσι την αξία – αναγκαιότητα των δισσών λόγων.

«Δύο λόγους είναι περί παντός πράγματος αντικείμενους  αλλήλοις»

Οι σοφιστές ωθούμενοι από έναν σκεπτικισμό προς την ύπαρξη αντικειμενικής αλήθειας οδήγησαν την μέθοδό τους στα άκρα, αφού κατηγορήθηκαν πως διαστρέφουν την πραγματικότητα.

«…και τον ήττω λόγον κρείττω ποιείν»

Η έννοια του Λόγου ως η απαρχή του κόσμου και ως η ανώτατη ρυθμιστική δύναμη κατέχει δεσπόζουσα θέση στην σκέψη του Ηράκλειτου. Ενδεικτικά παρατίθενται κάποια αποσπάσματα:

«Ηράκλειτος ουσίαν ειμαρμένης απεφαίνετο λόγον τον διά ουσίας παντός διήκοντα»

(Θεωρούσε ως ουσία της ειμαρμένης τον λόγο που διαποτίζει την ουσία του σύμπαντος)

Γι’ αυτό προτείνει με κατηγορηματικό τρόπο να ακολουθούμε πιστά τον Καθολικό/Κοσμικό/Συμπαντικό λόγο. Κι αυτό γιατί αυτός είναι κοινός για όλους, ενώ οι πολλοί ζουν σαν να έχουν δική τους φρόνηση.

«Διό δη έπεσθαι τω κοινώ∙ ξυνός γαρ ο κοινός∙ του λόγου δ’ εόντος ξυνού ζώουσιν οι πολλοί ως ιδίαν έχοντες φρόνησιν»

Η γνωσιακή πορεία του Ανθρώπου ακολουθεί τη βασική διαδρομή: Ερεθίσματα (είναι) που διαβιβάζονται στον εγκέφαλο ως αισθήματα και συμβάλλουν στην κατανόησή τους (νοείν) για να εκφραστεί αυτή η διαδικασία με λέξεις – Λόγο(λέγειν).

«Χρη το λέγειν τε νοείν τε εόν έμμεναι»

Συνεχίζοντας τη σκέψη του Ηράκλειτου ο Χριστιανισμός προσδίδει στην έννοια του Λόγου θεϊκή καταγωγή – δύναμη, αφού

«Εν αρχή ην ο λόγος, και ο λόγος ην προς τον θεόν και θεός ην ο λόγος».

Σύμφωνα, λοιπόν, με την παραπάνω θέση ο Λόγος συνιστά την απόλυτη κοσμοποιό δύναμη, αφού προϋπήρχε των πάντων και δημιουργεί τα πάντα «πάντα δ’ αυτού εγένετο» αφού «Ο Λόγος σαρξ εγένετο».

Σημαντική είναι και η θέση της έννοιας Λόγος στα μαθηματικά ως μία αναλογία, συμμετρική σχέση μεταξύ μεγεθών, όπως: Οι εξοπλισμοί Ελλάδας και Τουρκίας πρέπει να υπηρετούν τον λόγο 7/10.

Σημαντική, όμως, θέση κατέχει η λέξη Λόγος και στη νεοελληνική γλώσσα με πλήθος σημασιών που καταδεικνύουν το πλούσιο νοηματικό φορτίο της έννοιας. Η καταγραφή και παρουσίαση κάποιων είναι ενδεικτική και δεν στοχεύει στην πλήρη προβολή όλων των σημασιολογικών αποχρώσεων της έννοιας. Παράλληλα με τη λέξη λόγος χρησιμοποιείται και ο όρος λόγια.

Πολλές φορές παρατηρούνται ενέργειες αντικοινωνικές «άνευ αποχρώντος λόγου» (χωρίς σοβαρή αιτία). Όταν θέλουμε να δείξουμε την εγκυρότητα όσων υποστηρίζουμε χρησιμοποιούμε το «μετά λόγου γνώσεως»(με επίγνωση). Σε μια συζήτηση διεκδικούμε το δικαίωμα στο Λόγο και Αντίλογο, αν και σωστό είναι να μην μιλάμε όπου «δεν μας πέφτει λόγος»(δεν μας αφορά). Κι αυτό γιατί γίνονται πολλά λάθη «εν τη ρύμη του λόγου»(ροή) ή πολλές φορές «ήρθαν στα λόγια»(καβγάδισαν) κάποιοι.

Έντονη είναι και η παρουσία των δυο εννοιών και στις παροιμίες όπου επισημαίνεται η κατάχρηση του λόγου και η πολυλογία, όπως:

«Τα λίγα λόγια ζάχαρη και τα καθόλου μέλι»(λακωνικότητα) ή «Τα πολλά λόγια είναι φτώχεια»/ «από λόγια χορτάσαμε». Σε άλλη περίπτωση τονίζεται η αξία – πλούτος των θετικών λόγων – σχολίων για κάποιον «Ο λόγος σου με χόρτασε και το ψωμί σου φάτο» αλλά και ο κίνδυνος που απορρέει από τα λόγια γι’ αυτό «μετρημένα τα λόγια σου»αν και κάποιοι είναι πολύ ευθείς και «δεν μασάνε τα λόγια τους». Βέβαια όταν δεν πείθουμε με τα λόγια τότε ισχύει ο «συμπαντικός νόμος» της βίας «όπου δεν πίπτει λόγος, πίπτει ράβδος».

Προνομιακός είναι και ο χώρος της ποίησης που «φιλοξενεί» τις έννοιες λόγος – λόγια, όπως:

«Μας φοβούνται και μάς σκοτώνουν/…φοβούνται τα λόγια που θα λέμε αύριο όλοι μαζί» (Λειβαδίτης)/ «Μαλαματένια λόγια στο χορτάρι/ ποιος βρίσκει για την άλλη τη γενιά» (Μάνος Ελευθερίου)/ «Θα βρούμε αυτά τα λόγια/ που παίρνουνε το ίδιο βάρος/ σ’ όλες τις καρδιές» (Γ. Ρίτσος)/ «Γράφω και σβήνω λέξεις που αγάπησα,/ λόγια που με πρόδωσαν. Τίποτα δεν κράτησα» (Β. Πανάγος).

Αναμφισβήτητα, όμως, την ευεργετική επίδραση των «λόγων» την απέδωσε ο Β. Κορνάρος στον «Ερωτόκριτο».

«Απ’ ό,τι κάλλη έχει/ άνθρωπος, τα λόγια ‘χουν/ τη χάρη, που κάνουσι κάθε/ καρδιά παρηγοριά να/ πάρει. Κι οπού κατέχει να/ μιλεί με γνώση και με/ τρόπο, κάνει και κλαίσιν/ και γελούν τα μάτια των ανθρώπω»


­Στη στήλη αυτή «ΓΛΩΣΣΟδρόμιον» θα ανιχνεύονται οι σημασίες των λέξεων καθώς και οι υπόγειες διαδρομές της γλώσσας μας

­*Αφιέρωμα στην Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας

4.2.22

ΓΛΩΣΣΟδρόμιον: «Άρχεσθαι μαθών, άρχεινεπιστήσει» Ηλίας Γιαννακόπουλος φιλόλογος - συγγραφέας.

 Ατρείδη…/ εν σοι μεν ληξω, σέο δ’ άρξομαι, ούνεκα πολλών/ λαών εσσί άναξ»

Ο Νέστορας δηλώνει στον Αγαμέμνονα πως θα αρχίσει και θα τελειώσει από αυτόν γιατί είναι ο βασιλιάς πολλών λαών. Οι αρχαίοι αλλά και οι νεότεροι συνηθίζουμε – τιμής ένεκεν – να αρχίζουμε από τον ανώτερο, χρησιμοποιώντας τις φράσεις:

«Από Διός άρξασθαι», «Από θεού άρξασθαι»

Οι Κορίνθιοι θεωρούν πως οι Αθηναίοι διαπράττουν αδικία αρχίζοντας τον πόλεμο και παραβιάζοντας τις συνθήκες.

«Αδικείτε, ω άνδρες Αθηναίοι, πολέμου άρχοντες»

Γενικά από παλιά πιστεύεται πως η ευθύνη της αδικίας βαραίνει περισσότερο εκείνον που την αρχίζει «Ήρξατο χειρών αδίκων».

«Κάθε αρχή και δύσκολη»

Ο λαός θυμόσοφα επισημαίνει πως πάντα το πιο δύσκολο βήμα μιας προσπάθειας είναι το πρώτο.

Το ρήμα άρχω (ρίζα *αρχ-) απαντάται με δύο σημασίες: Αρχίζω από κάτι (άρχομαι Διός = αρχίζω από το Δία) και κυβερνώ – εξουσιάζω (άρχω του στρατεύματος). Οι λέξεις που παράγονται από το ρήμα άρχω είναι πολλές και εμπλουτίζουν το λόγο μας: αρχήαρχαίοςαρχείοναρχικόςάρχωναρκτέοναρχαϊκόςαρχήθενα.«Η υπόθεση μπήκε στο αρχείο»β.«Οι άρχοντες της χώρας μας χαρακτηρίζονται από ευαισθησία σε θέματα περιβάλλοντος»γ.«Το άγαλμα ανήκε στους αρχαϊκούς χρόνους».

Πλήθος, όμως, είναι και οι σύνθετες λέξεις με α΄ και β΄ συνθετικό λέξη που παράγεται από τη ρίζα *αρχ- του άρχωαρχαιογνωσίααρχαιοδίφηςαρχαιολογίααρχαϊσμόςαρχάριοςαρχέγονοςαρχειοφύλακαςαρχέτυποαρχηγείοαρχηγόςαρχίατροςαρχιεπίσκοποςαρχιερέαςαρχιμηνιάαρχιστράτηγοςαρχιφύλακαςέπαρχοςαναρχίαύπαρξηέναρξηεναρκτήριοςναύαρχοςα.«Ο Καβάφης υπήρξε έξοχος αρχαιογνώστης»β.«Η συντήρηση των μαρμάρων είναι έργο της αρχαιολογικής υπηρεσίας»γ.«Ο υπουργός αντέδρασε ως αρχάριος στις απαιτήσεις των συνδικαλιστών»δ.«Ο άνθρωπος χαρακτηρίζεται και οδηγείται ακόμη από το αρχέγονο ένστικτο της αυτοσυντήρησης»ε.«Στα Ομηρικά έπη βρίσκουμε πάμπολλα παραδείγματα αρχέτυπης συμπεριφοράς»στ.«Το αρχηγείο του ΝΑΤΟ μεταφέρθηκε από τη  Λάρισα σε πόλη της Τουρκίας»ζ.«Ο αρχίατρος απαγόρευσε την έξοδο του ασθενούς»η.«Στη Μητρόπολη Αθηνών θα ψαλεί θεία αρχιερατική λειτουργία»θ.«Η αναρχία ως πολιτική ιδεολογία κυριαρχεί ανάμεσα στους νέους»ι.«Η δυαρχία στην κυβέρνηση δημιουργεί λειτουργικά προβλήματα».

Γνωστές, επίσης, είναι και οι φράσεις που έχουν ως πυρήνα τη λέξη αρχή, όπως: α.«Το αυτοκίνητό μου παρουσίασε προβλήματα ευθύς εξαρχής»β.«Άντε πάλι, φτου κι από την αρχή τα ίδια και τα ίδια»γ.«Αφού φοβάσαι, θα κάνω εγώ την αρχή»δ.«Έτσι είναι τα πράγματα, κάθε αρχή και δύσκολη»ε.«Αποτελεί αξίωμα ζωής, το “η αρχή είναι το ήμισυ του παντός”»στ.«Η κυβέρνηση αποφάσισε να προβεί σε βαθιές τομές, αρχής γενομένης από το ασφαλιστικό».

Συχνή, επίσης, είναι και η χρήση (λανθασμένη κατά τεκμήριον) του «κατ’ αρχήν» και «κατ’ αρχάς». Το κατ’ αρχήν σημαίνει: Είναι θέμα αρχής – προσωπικής θέσης, βιοθεωρίας… «Κατ’ αρχήν διαφωνώ με την όλη συμπεριφορά σου προς άτομα που έχουν ανάγκη από προστασία». Το κατ’ αρχάς σημαίνει: Αρχικά… «Ο καταναλωτισμός κατ’ αρχάς είναι προϊόν και σύμπτωμα ψυχολογικού κενού του σύγχρονου ατόμου.

Σημαντική είναι η παρουσία στο νεοελληνικό λόγο της μετοχής άρχοντες που με το χρόνο ουσιαστικοποιήθηκε. Γνωστός είναι ο θεσμός των εννέα αρχόντων στην αρχαία Αθήνα: «Αύται μεν ουν οι αρχαί κληρωταί… οι δε καλούμενοι εννέα άρχοντες».

Ο Προμηθέας προαναγγέλοντας την πτώση του Δία επισημαίνει – απειλώντας πως θα μάθει τη διαφορά του άρχειν (αφέντης) και του δουλεύειν (δούλος).

Στο βαθμό που η λέξη *αρχή παρέπεμπε στην άσκηση εξουσίας υπάρχουν πολλές φράσεις που παραπέμπουν στον τρόπο που πρέπει αυτή να ασκείται: α.«Τον άρχοντα τριών δει μεμνήσθαι»β.«Άρχεσθαι μαθών άρχειν επιστήσει ή το άρχειν πρώτον μαθών άρχεσθαι»γ.«Το άρχειν ήδιστον»δ.«Χαλεπόν άρχεσθαι υπό χείρονος».

Κατεξοχήν, όμως, η φράση που αναδεικνύει το ρόλο της *αρχής= εξουσίας στη διαμόρφωση του ανθρώπινου χαρακτήρα, αλλά και αποκαλύπτει ταυτόχρονα το εσώτερο εγώ του είναι η εμβληματική θέση του Βία του Πριηνέως.

«Αρχή άνδρα δείκνυσι»

 

Ωστόσο η κυριαρχία της έννοιας αρχή είναι απόλυτη σε φράσεις, όπως: Αρχήτ ης αδράνειας, της απροσδιοριστίας, της πλειοψηφίας, της δεδηλωμένης, των εθνοτήτων.

Εν αρχή ην ο Λόγος

Ίσως αυτή η φράση να είναι η πιο εμβληματική στο βαθμό που δηλώνει με τρόπο αξιωματικό την προΰπαρξη του Λόγου = Θεού.

Άμα δε τω ήρι αρχομένω…

 Οι περισσότεροι – λάτρεις ή εχθροί – του αρχαίου λόγου έχουν ταυτίσει τη μαθητική τους ζωή με την παραπάνω φράση που συνοδεύει πολλά κείμενα των αρχαίων, υποδηλώνοντας την έναρξη κάποιας εποχής.