Life for Life
"Το θαύμα δεν είναι πουθενά
παρά κυκλοφορεί μέσα
στις φλέβες του ανθρώπου!!!"


"Στης σκέψης τα γυρίσματα μ’ έκανε να σταθώ
ιδέα περιπλάνησης σε όμορφο βουνό.
Έτσι μια μέρα το ’φερε κι εμέ να γυροφέρει
τ’ άτι το γοργοκίνητο στου Γοργογυριού τα μέρη !!!"


ΣΤΗΝ ΑΥΛΗ ΜΑΣ
Εμείς στο χωριό μας έχουμε ακόμα αυλές. Εκεί μαζευόμαστε, αμπελοφιλοσοφούμε,
καλαμπουρίζουμε, ψιλοτσακωνόμαστε μέχρι τις... πρώτες πρωινές ώρες! Κοπιάστε ν' αράξουμε!!!
-Aναζητείστε το"Ποίημα για το Γοργογύρι " στο τέλος της σελίδας.

25.3.19

«Ο Αφορισμός της Επανάστασης του 1821: Μία ιδεολογική προσέγγιση», του Ηλία Γιαννακόπουλου

«Ο Αφορισμός της Επανάστασης του 1821: Μία 
ιδεολογική προσέγγιση»

    «Αφωρισμένοι υπάρχειεν και κατηραμένοι και ασυγχώρητοικαι μετά θάνατον άλυτοικαιτω αιωνίω υπόδικοι αναθέματι….. αν δεν αναλάβωσιν τον εντελή χαρακτήρα τουρεαγιαδικού αυτών επαγγέλματος».  (απόσπασμα από το αφοριστικό κείμενο)
    Στη νεοελληνική ιστορία υπάρχουν γεγονότα που αποτελούν σημείο αντιμαχόμενο μεταξύτων ιστορικώνΟι αντιτιθέμενες ερμηνείες άλλοτε φωτίζουν περισσότερο το γεγονός καιάλλοτε προκαλούν σύγχυσηΟι ιστορικές πηγέςαν και είναι αρκετέςπολλές φορέςχρησιμοποιούνται ως μέσο για να δικαιωθούν κάποιες  σκοπιμότητες και όχι να αποκαλυφθεί ηαλήθειαΕξάλλου πάντοτε η ιστορική αλήθεια παραμένει το μεγάλο ζητούμενο ενάντια σταεθνικά στερεότυπα ή και στις ιδεολογικές σκοπιμότητεςΤα στοιχεία αυτά τρέφουν καισυντηρούν κάποιους εθνικούς μύθους που από τη φύση τους ως ένα σημείο λειτουργούν ωςενοποιητικός παράγοντας μεταξύ των πολιτών ενός κράτους ή έθνους αλλά από την άλλη δρουνανασταλτικά στην αποκάλυψη της ιστορικής αλήθειας.
     Στα γεγονόταλοιπόνπου αποτελούν σημείο τριβής μεταξύ των μελετητών είναι και οαφορισμός της Ελληνικής επανάστασης από τον Πατριάρχη Γρηγόριο ΕΤο κείμενο τουαφορισμού υπογράφηκε (23/3/1821) επάνω στην Αγία Τράπεζα από τον Πατριάρχη ΓρηγόριοΕ’ και άλλους 22 ιεράρχεςΜετά την υπογραφή διαβάστηκε ο αφορισμός στο εκκλησίασμα: «φρικώντων των ακροατών και των υπογραψάντων» (Μιχαήλ Οικονόμου), αφού πριν τηνυπογραφή είχαν εγκρίνει το κείμενο οι ΤουρκοκρήτεςΑντίγραφα του αφορισμού στάλθηκαναμέσως προς όλες τις κατευθύνσεις με ειδικούς εξάρχουςΤο κείμενο του αφορισμούπρωτοδημοσιεύτηκε στο ελληνικό περιοδικό «Λόγιος Ερμής» που τυπωνόταν στη Βιέννη τηςΑυστρίας.
     Άλλοι στο κείμενο και στην πράξη του αφορισμού διαβλέπουν μια σκοπιμότητα για νασωθεί ο ελληνικός πληθυσμός από τις απειλές του σουλτάνου και άλλοι μια ιδεολογικήαπόρριψη της επανάστασης και κατ’ ακολουθίαν μια επαίσχυντη και προδοτική ή εθνοκτόναπράξηΣτις αντιτιθέμενες κρίσεις για τον αφορισμό μπορεί να προστεθεί και η παραδοξολογίατης γενικής αποδοχής της επανάστασης του 1821 ως της κορυφαίας πράξης ελευθερίας τουνεότερου Ελληνισμού κι από την άλλη πλευρά η ανακήρυξη του Πατριάρχη ως εθνικού ήρωα(ανδριάντας…).
    Το παρόν άρθρο δεν στοχεύει να τροφοδοτήσει τον ερμηνευτικό μανιχαϊσμό των ειδικώναλλά και πολλών άλλων που αρέσκονται να αναπαράγουν τους εθνικούς μύθους ή νααποδομούν με ευκολία και χωρίς επιχειρήματα (ιστορικές πηγέςκείμενα…) τα ιστορικάδεδομέναΣτόχος είναι η περιδιάβαση του κειμένου και η ανάδειξη εκείνων των στοιχείων πουαποκαλύπτουν τα ενδότερα «δώματα» της πράξης του αφορισμού ως μιας ιδεολογικο-πολιτικής πράξης που επηρέασε καταλυτικά την επανάσταση του 1821 (αν και πολλοίδιαφωνούν με αυτό).
Το ιδεολογικό υπόβαθρο
    Το ιδεολογικό και πολιτικό υπόβαθρο του αφοριστικού κειμένου είναι σαφώςπροσδιορισμένο και διάκειται εχθρικά σε κάθε πράξη – ατόμουκράτους ή έθνους – πουστοχεύει στην ανατροπή της κατεστημένης «τάξης» και στην απελευθέρωσή του (ατομική,κοινωνικήεθνική…..). Ιδιαίτερα είναι διαποτισμένο από μια εχθρότητα προς το πνεύμα και τιςκατακτήσεις του διαφωτισμούΌσοι (άτομα ή έθνηδιεκδικούν την ελευθερίαν τουςχαρακτηρίζονται αχάριστοι και αποστάτες «πνεύμα κακοποιόν και αποστατικόν».
    Ιδιαίτερα το αφοριστικό κείμενο στηλιτεύει τον Υψηλάντη και τον Σούτσο που τόλμησαν νακηρύξουν την επανάσταση στη Μολδαβία με χαρακτηρισμούς που καταδεικνύουν τονιδεολογικό συντηρητισμό της εκκλησίας την εποχή εκείνη «απονενοημένοι και αλαζόνες καιδοξομανείςεκήρυξαν του γένους ελευθερίαν…». Σε άλλο σημείο οι δυο αγωνιστές της εθνικήςελευθερίας στιγματίζονται αρνητικά «συμπράκτορες φιλελεύθεροιμάλλον δεμισελεύθεροι..». Κατηγορούνται δεως υποκινητές πράξεων που αντίκεινται στη λογικήστοΘεό και στο συμφέρον των υπόδουλων (ο ραγιαδισμός εθεωρείτο ατομική αρετή….)«επιχείρησαν εις έργον μιαρόνθεοστυγές και ασύνετονθέλοντες να διαταράξωσιν τηνάνεσιν και ησυχίαν των ομογενών μας πιστών ραγιάδων της κραταιάς βασιλείας».
     Η αντίθεση του αφορισμού σε κάθε εξέγερση είναι εμφανής και επικυρώνει τον ιδεολογικόσυντηρητισμό της εκκλησίας που ως ένα σημείο λειτουργούσε εις βάρος των υπόδουλων «ότιτο σατανικόν της δημεγερσίας φρόνημα επινοήσαντες»Ο όρκος δε των φιλικών λύνεταιμε τον αφορισμόαφού χαρακτηρίζεται ως απάτη «ο όρκος αυτός είναι όρκος απάτηςείναιαδιάκριτος και όμοιος με τον όρκον του Ηρώδου…».
    Ο ιδεολογικός συντηρητισμός του αφορισμού πήγασε κι από ένα άλλο κείμενοτην«Πατρική Διδασκαλία» (1798) που θεωρείται ως το δοξαστικό του ραγιαδισμού
Κάποιεςθέσεις τουίσως να αποτέλεσαν και πηγή για το κείμενο του αφορισμού. 
«Ο πρώτοςαποστάτης ο Διάβολος (….) εμεθοδεύη… μια άλλη πονηρίαν και απάτην… δηλαδή το νυνθρυλούμενον σύστημα ελευθερίας…. Αδελφοίμην πλανηθήτε… 
μη δώσετε καμίαν ακρόασινεις ταύτας τας νεοφανείς ελπίδας της ελευεθερίας».
    Η εναντίωση στο αρχαίο Ελληνικό πνεύμα του Πατριάρχη Γρηγορίου Ε’ φαίνεται 
καθαράκαι σε μια άλλη πατριαρχική εγκύκλιο με την οποία απαγορεύει τους Έλληνες να βαπτίζουντα παιδιά τους με αρχαία ελληνικά ονόματα «… είναι διόλου 
απροσφυής  καιανάρμοστος»Σε άλλο σημείο της εγκυκλίου καταδικάζονται οι 
θετικές επιστήμες και οιδιαφωτιστές δάσκαλοιΑυτοί χαρακτηρίζονται με επίθετα που δεν συνάδουν με το πνεύμα τηςΕκκλησίας «εις τας ομιλίας των βάρβαροιεις τας 
γραφάς των σόλοικοι, εις τας θρησκείαςανίδεοιεις τα ήθη παράφοροι και 
διεφθαρμένοιεις τα πολιτεύματα επιβλαβείςκαιάσημοι πατριώταικαι ανάξιοι 
της προγονικής κλήσεως». 
Αυτήλοιπόνείναι η γνώμη του πατριάρχη Γρηγορίου του Ε’ και της 
εκκλησίας για τους δασκάλους του γένους και συλλήβδην για τους επιστήμονες.
    Και εάν ο αφορισμός ήταν προϊόν πιέσεων και απειλών του σουλτάνουη ΠατρικήΔιδασκαλία και η πατριαρχική εγκύκλιος ποιον σκοπό εξυπηρετούσαν και πόσο 
φιλελληνικάκείμενα ήτανΔιαχρονικά ερωτήματα και απορίες.
Θρησκεία και Ραγιαδισμός
    Ένα σημείο του αφορισμού είναι κι αυτό που αναγνωρίζει την οθωμανικήν 
αυτοκρατορία ως σωτηρία των ραγιάδωναφού είναι θεόσταλτηΓι’ αυτό και είναι αναγκαία η υποταγή στοσουλτάνο «εναντίον της κοινώς ημών ευεργέτιδος και τροφούκραταιάς και αηττήτονβασιλείας» και αλλού ένα άλλο δοξαστικό για το 
σουλτάνο «όσα η αένναος της εφ’ ημάςτεταγμένης κραταίας βασιλείας» 
ή «δια τα άπειρα ελέη όπου απολαμβάνομεν παρά τηςβασιλικής φιλανθρωπίας».
    Την ιδεολογική κάλυψη στην υποταγή την δίνει και η θεωρία πως κάθε εξουσία  
πηγάζει απότο Θεό «επειδήουκ έστιφησίβασιλεία και εξουσία ειμί υπό θεού 
τεταγμένη˙ όθεν καιπας ο αντιταττόμενος αυτή τη θεόθεν εφ’ ημάς τεταγμένη 
κραταιά βασιλείατη του θεούδιαταγή ανθέστηκε». Η θέση αυτή του αφορισμού 
πηγάζει από μια ανάλογη θέση τουΑποστόλου Παύλου «Πάσα ψυχή εξουσίαις 
υπερεχούσαις υποτασσέσθω˙ ου γαρ έστινεξουσία ει μη υπό Θεού˙ αι δε ούσαι 
εξουσίαι υπό του Θεού τεταγμένοι εισίνΏστε οαντιτασσόμενος τη εξουσία τη του θεού διαταγή ανθέστηκεν˙ οι δε ανθεστηκότες εαυτοίςκρίμα λήψονται» 
(Προς Ρωμαίους 13-1, 2).
    Παράγωγα των παραπάνω θέσεων είναι και η προτροπή του Πατριάρχη προς τους 
ιερωμένους για απόλυτη υποταγή στο σουλτάνο «και εξ όλης ψυχής και καρδίας σας ναδιαφυλάττετε την πίστιν και κάθε υποταγήν και ευπείθειαν εις αυτήν την 
θεόθεν εφ’ ημάςτεταγμένης κραταιάν και αήττητον βασιλείαν»Το αφοριστικό
δηλαδήκείμενο συναρτά τηνπίστιν προς το θεό με την υποταγή στο σουλτάνοΚάθε ανυπακοή θα τιμωρείται κι από τοσουλτάνο κι από το θεό «καθότι η μετ’ ευχαριστίας και ειλικρινείας υποταγή χαρακτηρίζεικαι την προς θεόν αγάπην και πίστιν».
    Ο αφορισμός δεν φείδεται και απειλών εναντίον των επαναστατών «αμέσως θέλει 
εξαφθεί ηδικαία οργή του κράτους του καθ’ ημώνκαι ο θυμός της εκδικήσεως…. και θέλουνεκχυθή τόσων αθώων αίματα….». Στις απειλές υπάγονται και οι 
ιερωμένοι που δεν θαυπακούουν στις εντολές του Πατριάρχη «έχομεν υμάς αργούς 
πάσης ιεροπραξίαςκαι τηδυνάμει του παναγίου πνεύματος… εκπτώτους… και το πυρί γεννης ενόχους».
    Το μένος δε του Πατριάρχη εναντίον των εξεγερμένων διαφαίνεται και στην 
προτροπήμίσους προς αυτούς «να τους μισήτε και να τους αποστρέφεσθε και 
διανοία και λόγω,καθότι και η εκκλησία και το γένος τους έχει μεμισημένουςκαι επισωρεύει κατ’ αυτώνφρικαδεστάτας αράς ως μέλη σεσηπότα»
    1. Ο αφορισμός δεν εμπεριείχε δόλο εναντίον των Ελλήνωναλλά όπως συντάχτηκε αδικεί την εκκλησίανΟι πηγές αναφέρουν πως τελικά η εκκλησία απέσυρε αργότερα τον αφορισμό.
    2. Ο αφορισμόςσύμφωνα με πολλούς μελετητέςπολύ λίγο επηρέασε την 
επανάστασηΚι αυτό γιατί όλοι διείδαν σε αυτόν την πίεση – βία που άσκησε ο σουλτάνος στον ΠατριάρχηΓια άλλους ο αφορισμός θεωρήθηκε 
ως ένας ελιγμός για τη σωτηρία των Ελλήνων της Κων/λης.
    3Στο κείμενο του αφορισμού δεν αναφέρεται ούτε μια φορά το όνομα Έλληνες
Αντίθεταπλεονάζουν οι όροι ομογενείς και ραγιάδες.
    4Είναι τυχαίο πως το κείμενο του αφορισμού απουσιάζει από τα βιβλία της 
ιστορίαςέστω και ως πηγή;
    5Τελικά η ιστορική αλήθεια έχει ακόμη δρόμο…. Ωστόσο κάποια ιστορικά 
γεγονότα πεισματικά μας καλούν να τα γνωρίσουμε μακριά από σκοπιμότητες και 
ερμηνευτικά στερεότυπα…..
    6. Ο Σουλτάνος στο τέλος θανάτωσε με οικτρό τρόπο τόσο τον Γρηγόριο Ε όσο 
και τον θρησκευτικό ηγέτη Χατζή Χαλίλ Εφέντη (Σεϊχουλισλάμηςπου αρνήθηκε να εκδώσει φετφά(διαταγήγια τη σφαγή και εξόντωση των Ελλήνωνμε το σκεπτικό ότι 
το κοράνι δεν επέτρεπε τη σφαγή αθώων. Πηγή: lamiatimes.gr

ΗΛΙΑΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ-ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ.
Πρόσφατα κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις ''ΛΙΒΑΝΗ'' το πρώτο του βιβλίο με τίτλο ''ΙΔΕΟΠΟΛΙΣ'' Σας το προτείνουμε γιατί αυτό το πόνημα του συγγραφέα εμπεριέχει φιλοσοφία, ψυχολογία, τέρψη ανάγνωσης, ιδέες και λέξεις που ο συγγραφέας κατέχει και απλόχερα μας τις 'κοινωνεί''. Αγαπητέ Ηλία εκ μέρους της συντακτικής ομάδας του ιστολογίου θέλω να σ' ευχαριστήσω που μας παραχωρείς όλη αυτή την πνευματική ''τροφή'', είναι τιμή για μας να φιλοξενούμε τα άρθρα σου γιατί μ' αυτόν τον τρόπο τα απολαμβάνουν οι επισκέπτες-αναγνώστες της Λογοτεχνικής Ομάδας Γοργογυρίου [filomatheia.blogspot.gr

20.3.19

Επιτέλους κυκλοφόρησε το πρώτο βιβλίο του συγγραφέα Ηλία Γιαννακόπουλου το οποίο σαν πρώτο θα έχει φυσικά και συλλεκτική αξία.

«Οι ιδέες δεν είναι μόνο εργαλεία γνώσης, αλλά κτητικές οντότητες. 
Οι ιδέες μάς χειραγωγούν περισσότερο από ό,τι τις χειραγωγούμε εμείς» 
(Εντγκάρ Μορέν). 
Είμαστε όλοι ―άνθρωποι, κοινωνίες, πολιτισμός― γεννήματα των Ιδεών, από τη στιγμή που εμείς, ως δημιουργοί τους, τις χρησιμοποιούμε για να αποκωδικοποιήσουμε την πραγματικότητα. Κάθε πνευματικό μας βήμα ή άλμα εμπεριέχει μια ιδέα ως πλοηγό. Οι ιδέες μάς καθορίζουν, αλλά και μάς χαρακτηρίζουν. 
Οι λέξεις μας, οι συγκρούσεις μας, η φιλοσοφία μας, ο πατριωτισμός μας, η ελευθερία μας, η πολιτική μας συμπεριφορά, οι μηχανισμοί χειραγώγησης, ο τρόπος που ερμηνεύουμε τον εσωτερικό μας κόσμο, το μέγεθος της αγωνιστικότητάς μας, το πώς βλέπουμε τον ρόλο και τη θέση μας στη ζωή και στην κοινωνία, το πώς αντιδρούμε στα σύγχρονα φαινόμενα, το πώς ορίζουμε το χρέος των πνευματικών ανθρώπων, την ευθύνη μας απέναντι στο φυσικό περιβάλλον και, τέλος, το πώς χειριζόμαστε τον χρόνο είναι πλημμυρισμένα από τις ιδέες και τα παράγωγά τους. 
Είμαστε όλοι πολίτες στων «Ιδεών την πόλιν», στην ΙΔΕΟ-πολη. Οι ιδεολογίες, οι ιδεοληψίες, τα ιδεολογήματα, τα ιδανικά, τα ιδεώδη και ο ιδεαλισμός διαποτίζουν κάθε ενέργειά μας και συνθέτουν, με έναν μυστηριακό τρόπο, την τοιχογραφία τόσο των παραδοσιακών όσο και των σύγχρονων κοινωνιών. 
Χωρίς φανατισμούς, δόγματα και προκαταλήψεις τα δοκίμια του βιβλίου μπορούν να βοηθήσουν να δούμε την αθέατη πλευρά της πραγματικότητας και της ζωής. Οδηγός μας η επινοητικότητα του Οδυσσέα, η «αυθάδεια» του Θερσίτη, η προσπάθεια του Σισύφου και βέβαια το Απολλώνειο Φως. Γιατί σύμφωνα και με τον Αισχύλο «φάος σκότ? ?ντίμοιρον».

Ο Ηλίας Γιαννακόπουλος γεννήθηκε στην Πιαλεία Τρικάλων το 1953. 
Είναι φιλόλογος, πτυχιούχος της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών. Εργάστηκε ως καθηγητής σε σχολεία της Μέσης Εκπαίδευσης. Συνταξιοδοτήθηκε το 2010. 
Συμμετείχε με κείμενά του στο βιβλίο Η Δυναμική του Επιχειρήματος. Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στα περιοδικά Λόγος και Πράξη, Νέα Παιδεία, Τα Εκπαιδευτικά, Σύγχρονη Εκπαίδευση και Αντιτετράδια της Εκπαίδευσης. Άρθρα του έχουν φιλοξενηθεί στις εφημερίδες Τα Νέα, Η Εφημερίδα των Συντακτών, Η Αυγή. 
Σήμερα αρθρογραφεί στις τοπικές εφημερίδες των Τρικάλων Η Έρευνα, Πρωινός Λόγος, Τα Μετέωρα και παλιότερα στα Τρικαλινά Νέα μέσα από τις στήλες «ΙΔΕΟΔΡΟΜΙΟ» και «Σκέψης Εγκώμιον». Τα τελευταία χρόνια άρθρα του φιλοξενούνται σε διάφορα sites των Αθηνών, Θεσσαλονίκης, Βόλου και Τρικάλων, και φυσικά στο δικό μας ιστολόγιο της Λογοτεχνικής Ομάδας Γοργογυρίου. Τα άρθρα του επικεντρώνονται σε θέματα που άπτονται της Φιλοσοφίας, της Ψυχολογίας, της Κοινωνιολογίας και της Γλώσσας.
Αγαπητέ φίλε Ηλία εύχομαι το βιβλίο σου να έχει καλή πορεία στην εκτίμηση των βιβλιοφάγων κ.ο.μ.
Σε χαιρετώ με σεβασμό και επικούρεια διάθεση ο Επικούρειος Πέπος. Ελπίζω οι Τρικαλινοί να το αγαπήσουν, και σύντομα να δούμε στις προθήκες των βιβλιοπωλείων και το δεύτερο βιβλίο σου.

Κοινωνική Αλληλεγγύη: Κοινωνικός ανθρωπισμός. ΗΛΙΑΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ-ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ

«Εφ’ όσον εποιήσατε ενί τούτων των αδελφών μου των ελαχίστων, εμοί εποιήσατε….. εφ’ όσον ουκ εποιήσατο…… ουδέ εμοί εποιήσατε» 
Ιησούς Χριστός, Ευαγγέλιον Κατά Ματθαίον «Η ημέρα της μελλούσης κρίσεως» ΚΕ, 40.

             Τα λόγια αυτά του Χριστού αναδεικνύουν όχι τόσο την αναγκαιότητα και ωφελιμότητα της βοήθειας στον«πλησίον» συνάνθρωπό μας ως στοιχείο – τεκμήριο αγάπης προς τον ίδιο, αλλά την αποδέσμευση της βοήθειας – αλληλεγγύης από τα γνωρίσματα του ομοεθνούς, του ομόθρησκού ή του ομόγλωσσου. Εκείνο που προέχει είναι η ανιδιοτελής προσφορά στον αναξιοπαθούντα συνάνθρωπό μας. Η αποπροσωποποίηση και η απουσία υστεροβουλίας νοηματοδοτούν με έναν ξεχωριστό τρόπο την αλληλεγγύη. («πεινώντα», «διψώντα», «ξένον», «γυμνόν», «ασθενή», «εν φυλακή», Κατά Ματθαίον, ΚΕ, 44).

α. Η φαιά πραγματικότητα

            Η οικονομική κρίση των ημερών μας και τα παρεπόμενα κοινωνικά ρήγματα συνθέτουν τη φαιά πραγματικότητα μέσα στην οποία πολλοί άνθρωποι, συνάνθρωποί μας, πασχίζουν να επιβιώσουν και να σταθούν όρθιοι σε συνθήκες που τρέφουν τη στέρηση, τη φτώχεια και την απόρριψη. Ανθρώπινες τραγωδίεςκαι κοινωνικά δράματα προκαλούν συναισθηματικούς κραδασμούς, πληγώνουν την ανθρωπιά μας, ενοχοποιούν το Κοινωνικό μας Εγώ και αφυπνίζουν τη συνείδησή μας.

            Ο πεινασμένος, ο διψασμένος, ο ξένος, ο γυμνός, ο ασθενής και ο φυλακισμένος της ευαγγελικής περικοπής κεντρίζουν τις ευθύνες μας και αποκαλύπτουν τις ενοχές μας. Ο καθένας χωριστά και όλοι μαζί ως κοινωνικό σώμα αναζητούμε τρόπους υπέρβασης του Εγώ μας και προσέγγισης αυτών των δεινοπαθούντων συνανθρώπων μας με στόχο να φανούμε χρήσιμοι. Είναι η στιγμή που η ανθρώπινη ευαισθησία μετασχηματίζεται σε αλληλεγγύη και κοινωνική προσφορά.
            Ωστόσο, η κοινωνική αλληλεγγύη ως αντίδραση στο ναρκισσιστικό μας εγώ δεν πρέπει να εκδηλώνεται μόνο σε ακραίες καταστάσεις (φυσικές καταστροφές, οικονομική κρίση….) αλλά να αποτελεί καθημερινή πρακτική. Επίσης, δεν πρέπει να βασίζεται απλά και μόνο σε ένα συναισθηματικό γεγονός, ούτε να τροφοδοτείται από συμπεριφορές οίκτου και ελεημοσύνης, αλλά να αποτελεί λογική επιλογή ενός υπαρξιακά συνειδητοποιημένου όντος.

            Βέβαια, το περιεχόμενο της κοινωνικής αλληλεγγύης δεν προσδιορίζεται μόνο από τη ζοφερή αντικειμενική πραγματικότητα των ημερών μας αλλά και από το φορέα αυτής. Η έκφραση, δηλαδή, της κοινωνικής αλληλεγγύης μπορεί να λάβει τόσο ατομικό όσο και συλλογικό χαρακτήρα. Η μορφή αυτή των δράσεων καθορίζει τόσο την αποτελεσματικότητα όσο και την ταχύτητά τους. Οι μορφές, λοιπόν, που μπορεί να λάβει η κοινωνική αλληλεγγύη είναι πολλές και προσδιορίζονται από τις ανάγκες – προβλήματα των συνανθρώπων μας αλλά κι από τη βούληση και το ηθικό υπόβαθρο των φορέων.

β. Οι μορφές της κοινωνικής αλληλεγγύης

            Η κοινωνική αλληλεγγύη – όταν δεν λαμβάνει τη μορφή ελεημοσύνης – μπορεί να εκφραστεί σε τρία επίπεδα.

            1. Υλικό – οικονομικό: Η οικονομική στήριξη και η υλική προσφορά μπορούν να ανακουφίσουν τις ευαίσθητες οικονομικά ομάδες ανθρώπων που αγωνιούν και αγωνίζονται για την υλική επιβίωσή τους. Η κάλυψη, δηλαδή, των βασικών υλικών αναγκών συνιστά μια προτεραιότητα για τη ζωή του φτωχού, του άστεγου, του μετανάστη ή πρόσφυγα. Το περίσσευμα του δικού μας «αρρωστημένου» καταναλωτισμού μπορεί να αποτελέσει για τους οικονομικά ανήμπορους ανάσα ζωής και ελπίδα για το αύριο. Το δικό μας υλικό πλεόνασμα μέσα από την αλληλεγγύη μπορεί να γίνει ο «πλούτος» των οικονομικά δυσπραγούντων.

            2. Κοινωνικό:Ο φτωχός, ο άστεγος και ο μετανάστης δεν υφίστανται μόνον τις συνέπειες της οικονομικής δυσπραγίας αλλά κι από τη βαρβαρότητα της μοναξιάς και του κοινωνικού αποκλεισμού. Την ψυχοφθόρα δράση των παραπάνω μπορεί να αμβλύνει η δική μας θέληση για επικοινωνία και αποδοχή. Κι αυτό γιατί οι φτωχοί, οι άστεγοι και οι αποκλεισμένοι δεν αποτελούν το κατώτερο τμήμα της κοινωνίας μας αλλά το άλλο πρόσωπό της. Αποτελούν κομμάτι ζωντανό της κοινωνίας μας που φωτίζει το γκρίζο πρόσωπό της. Στους ανθρώπους αυτούς χρωστάμε ένα χαμόγελο, μια γλυκιά λέξη, έναν έπαινο, μια επιβεβαίωση. Γιατί κι εμείς υπάρχουμε και «ξεχωρίζουμε» μέσα από την παρουσία και των άλλων και όχι υποχρεωτικά εξαιτίας του«χαρισματικού» εγώ μας.

            3. Ψυχο-συναισθηματικό: Ο οικονομικά άπορος και κοινωνικά μοναχός εύκολα βιώνει σε δραματικό βαθμό τα αρνητικά συναισθήματα της μειονεξίας και της μοιρολατρίας. Οι άνθρωποι αυτοί αισθάνονταιαδικημένοιαποτυχημένοι και εξορισμένοι από τους άλλους τους πετυχημένους, τους τυχερούς και τους ευνοημένους της ζωής. Σε αυτά τα συναισθήματα η ψυχο-συναισθηματική μας αλληλεγγύη μπορεί να διέπεται από τη θερμότητα μιας συζήτησης προσωπικής, από την προβολή του ανθρώπινου προσώπου – κι όχι προσωπείου – του εαυτού μας κι από μια άδοληκατάθεση ψυχής. Έτσι ο οικονομικά, κοινωνικά και ψυχολογικά αποδιοργανωμένος συνάνθρωπός μας μπορεί να νιώσει πως δεν είναι μόνος και πως μπορεί να ελπίζει σε μια ανθρώπινη συμ-παρουσία. Εξάλλου όλοι υποκείμεθα στον αδυσώπητο νόμο της αβεβαιότητας και της εντροπίας.

γ. Αλληλεγγύη και Κοινοτισμός


            Βέβαια πέρα από την κοινωνική αλληλεγγύη στα τρία παραπάνω επίπεδα (οικονομικό, κοινωνικό, ψυχο-συναισθηματικό) υπάρχει και η ηθική παράμετρος που μας διαφοροποιεί από το υπόλοιπο ζωικό βασίλειο και καταδεικνύει την ποιότητα του πολιτισμού μας. Η έκφραση της κοινωνικής αλληλεγγύης αποκαλύπτει το ηθικό υπόβαθρο τόσο του ατόμου όσο και των σύγχρονων κοινωνιών.

            Αντίθετα, μια κοινωνία που αδιαφορεί και προσπερνά τη φτώχεια και τη δυστυχία των άλλων είναι μια κοινωνία ανάπηρη, μια μη-κοινωνία. Γιατί η κοινωνία προϋποθέτει και συνεπάγεται την κοινότητα και το κοινό. Ο κοινοτισμός ως ιδέα, κίνημα και πολιτική επιλογή εξανθρωπίζει το άτομο και το μετατρέπει σε «πρόσωπο». Κι αυτό γιατί ο κοινοτισμός δίνει έμφαση στις διανθρώπινες σχέσεις και στον ψυχικό σύνδεσμο των ανθρώπων που ζουν στην κοινότητα.

            Σε αυτό το σημείο, λοιπόν, συγκλίνουν και αλληλονοηματοδοτούνται η κοινωνική αλληλεγγύη και ο κοινοτισμός. Οι ηθικές προτεραιότητες και η αναγωγή του συν-ανήκειν και συν-κοινωνείν σε απόλυτες ατομικές και κοινωνικές αξίες συνιστούν τα βάθρα μιας υγιούς κοινωνίας.

            Η κοινωνική αλληλεγγύη, λοιπόν, απορρέει από τη φυσική ανάγκη να συνυπάρχουμε με άλλα ανθρώπινα όντα. Συνιστά μια από τις πολλές εκφράσεις της κατηγορικής προσταγής του Καντ που συμπληρώνει το χριστιανισμό πρόταγμα «Πάντα ουν όσα αν θέλητε ίνα ποιώσιν υμίν οι άνθρωποι, ούτω και υμείς ποιείτε αυτοίς. Ούτος γαρ έστιν ο νόμος και οι προφήται»(Ματθαίος, Ζ, 12).

            Και επειδή πολλοί θα αντιτείνουν πως η βοήθεια στον «πλησίον» συνιστά μια υπέρβαση τουναρκισσισμού μας και γι’ αυτό η αλληλεγγύη είναι δύσκολο έργο, τότε το λιγότερο που έχουμε να κάνουμε ως άτομο και κοινωνία είναι αυτό που διακήρυξε ο Δαλάι Λάμα.

            «Αν μπορείς να βοηθάς τους άλλους. Αν δεν μπορείς να το κάνεις αυτό, τουλάχιστον μην τους προκαλείς κακό». 
Πηγή: mythagogia