Opus
67. Αυτό το έργο όταν είχε ολοκληρωθεί τέσσερα χρόνια αργότερα το 1808,
παρουσιάσθηκε στην Βιέννη, και σημείωσε τεράστια επιτυχία, ενώ σήμερα
αναγνωρίζεται ως ένα έργο της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς του
ανθρώπου.
Είναι η περίφημη 5η Συμφωνία του Μπετόβεν!
Εκατόν
τριάντα τρία χρόνια αργότερα, το 1941, αυτή η Πέμπτη Συμφωνία άλλαξε
όνομα και άρχισε να προσδιορίζεται ως η «Συμφωνία της Νίκης». Αυτή η
μετονομασία σπανίως συμβαίνει σε έργο παγκοσμίου αναγνωρισιμότητας, όταν
ήδη αυτό βρίσκεται καθιερωμένο στην ανθρώπινη συνείδηση και μάλιστα
όταν μεσολαβούν τόσα χρόνια.
Με
το ξέσπασμα του ανθρωποκτόνου Δεύτερου Παγκόσμιου Πόλεμου και τις
πρώτες γερμανικές επιτυχίες, οι κατεχόμενοι από αυτούς λαοί, καθιέρωσαν
ένα σύνθημα – ευχή στην ουσία, που εκπληρωνόταν στην φράση “V for Victory” δηλαδή κατ΄αντιστοιχία στα ελληνικά το «Ν για τη Νίκη», καθώς Victory στα αγγλικά είναι η νίκη. Αυτό το σύνθημα ξεκίνησε να διαδίδεται από το Βρετανικό Ραδιόφωνο B.B.C.,
στις γαλλόφωνες εκπομπές του για τους κατεχόμενους Βέλγους, αλλά
σύντομα επικράτησε παντού. Οι κατεχόμενοι λαοί το έκαναν σύνθημα στους
τοίχους, σε παράνομα έντυπα, αλλά και μεταξύ τους, όταν σήκωναν το χέρι
σχηματίζοντας την χειρονομία “V” με τον δείκτη και μέσο των δακτύλων. Αυτό το “V”
όμως στη λατινική αρίθμηση αναλογεί στον αριθμό «Πέντε» που ήταν η ήδη
γνωστή συμφωνία του Μπετόβεν! Και η ταύτιση δεν σταματούσε μόνο στη
χειρονομία “V”, αλλά συνεχίζονταν καθώς το BBC,
δημιούργησε και το ηχητικό σήμα της «νίκης» που στο σύστημα Μόρς ήταν
τρεις παύλες και μια τελεία, που σχημάτιζαν τυχαία βέβαια, τον ήχο
εκκίνησης της Πέμπτης Συμφωνίας!!
Έτσι
κάθε φορά που κρυφά ή φανερά οι κατεχόμενοι λαοί, αλλά και αυτοί που
μάχονταν ανεξάρτητοι ακόμα τους Γερμανούς, όπως οι Βρετανοί,
συγκεντρώνονταν στο ραδιόφωνο προκειμένου να ακούσουν τα πολεμικά
ανακοινωθέντα της ημέρας, αυτά ξεκινούσαν με το μορσικό σήμα “V” που στον τηλέγραφο έβγαζε τον ήχο «Ντί Ντί Ντί Ντά» παραπέμποντας στην Πέμπτη Συμφωνία.
Ο
Βρετανός Πρωθυπουργός Ουίνστον Τσόρτσιλ έκανε το σήμα της νίκης παντού
γνωστό, όταν άρχισε να το χρησιμοποιεί ευρέως και ο ίδιος. Έτσι όταν οι
Γερμανοί στο Ραδιόφωνο, στους τοίχους των σπιτιών, στις φωτογραφίες των
εφημερίδων, έβλεπαν ή άκουγαν το σήμα της νίκης, καταλάβαιναν ότι ένα
πλήθος εκατομμυρίων ανθρώπων, πρόσμενε με λαχτάρα την ήττα τους,
δημιουργώντας τους ένα ασφυκτικό ψυχολογικό πόλεμο! Το ίδιο αίσθημα
ένιωθαν οι Γερμανοί και όταν άκουγαν το ξεκίνημα της Πέμπτης Συμφωνίας.
Εκμεταλλευόμενοι οι Σύμμαχοι τα αρνητικά συναισθήματα των Γερμανών,
καθιέρωσαν αργότερα στο ραδιόφωνο, το σύνθημα της νίκης να παίζεται με
τύμπανα, δίνοντας ένα τόνο επιβλητικότητας, μεγαλείου και της
επερχόμενης Θείας Δικαιοσύνης.
Η
Πέμπτη Συμφωνία καθιερώθηκε λοιπόν την εποχή εκείνη ως η Συμφωνία της
Νίκης, το ξεκίνημα αυτής προκαλούσε ρίγη συγκίνησης και ανατριχίλας,
στους ανθρώπους που έζησαν τα σκληρά και μαρτυρικά χρόνια του πολέμου.
Το πέρασμα των χρόνων, η λησμονιά των ανθρώπων και η τάση να σβηστούν τα
σημάδια του παρελθόντος, έκαναν τους περισσότερους να ξεχάσουν τη
«Συμφωνία της Νίκης» και να την ξανά προκαλούν χρόνια αργότερα «Πέμπτη
Συμφωνία».
Πολλοί,
ειδικά οι έφηβοι των ετών της δεκαετίας του ’70 και του ’80 την
γνώρισαν διασκευασμένη από την εποχή της Ντίσκο, ως σάουντρακ της ταινία
«Πυρετός το Σαββατόβραδο» αγνοώντας την ένδοξη ιστορία της και την
συμβολή της στη συμμαχική νίκη!
Πηγή: ΧΡΗΣΤΟΣ ΒΕΚΡΗΣ
Ανιχνευτης ο Πεπέ της Ουτοπίας.