Life for Life
"Το θαύμα δεν είναι πουθενά
παρά κυκλοφορεί μέσα
στις φλέβες του ανθρώπου!!!"


"Στης σκέψης τα γυρίσματα μ’ έκανε να σταθώ
ιδέα περιπλάνησης σε όμορφο βουνό.
Έτσι μια μέρα το ’φερε κι εμέ να γυροφέρει
τ’ άτι το γοργοκίνητο στου Γοργογυριού τα μέρη !!!"


ΣΤΗΝ ΑΥΛΗ ΜΑΣ
Εμείς στο χωριό μας έχουμε ακόμα αυλές. Εκεί μαζευόμαστε, αμπελοφιλοσοφούμε,
καλαμπουρίζουμε, ψιλοτσακωνόμαστε μέχρι τις... πρώτες πρωινές ώρες! Κοπιάστε ν' αράξουμε!!!
-Aναζητείστε το"Ποίημα για το Γοργογύρι " στο τέλος της σελίδας.

29.12.20

ΤΑ ΔΙΔΥΜΑ ΔΙΟΝΥΣΙΑ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ μια συγκλονιστική ιστορία. Μέρος Α' Από τον Επικούρειο Πέπο.

 ΚΑΝΤΖΑ 29 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2020.

Φίλες και Φίλοι καλημέρα, και καλησπέρα γιατί δεν πρέπει να ξεχνάμε πως ταυτόχρονα σε κάποιο άλλο σημείο της γης μπορεί να νυχτώνει, και κάπου αλλού να ξημερώνει.

Αφορμή για να σας στείλω το πιο κάτω κείμενο είναι απορία κάποιον ευλογημένων φίλων που  όταν έμαθαν την αληθινή ιστορία, δηλαδή το πως είμαι δίδυμος, με παρότρυναν να γράψω αυτή τη συγκλονιστική ιστορία, αυτό ξεκίνησα να κάνω σήμερα δύο μέρες πριν μας αφήσει αυτός ο χρόνος. Ένας χρόνος που άλλαξε ριζικά τις ζωές μας προς το χειρότερο. Η δίδυμη αδερφή μου  ακούει στο όνομα Διονυσία!!  και είναι η πιο γλυκιά σε ολόκληρο τον πλανήτη, ειλικρινά δεν υπερβάλω καθόλου.

Είναι μια συγκλονιστική ιστορία που την εξομολογούμαι για πρώτη φορά. Ίσως κάποιος αναρωτηθεί γιατί αυτή η ιστορία να είναι τόσο συγκλονιστική; τι το διαφορετικό έχει; θα σας εξηγήσω, φαντασθείτε λοιπόν το πιο κάτω σενάριο: 
να έχεις εσύ τα γενέθλιά σου στις 23/05 και η δίδυμη αδερφή σου στις 03/01!!!!!!!!!!! γίνεται; δεν γίνεται είπατε; έλα όμως που η πραγματικότητα πολλές φορές ξεπερνάει τη φαντασία!!!!!! 
Κι όμως αυτό συνέβη στη δική μου περίπτωση και της αδερφής μου. 
Η μόνη διαφορά που υπήρχε ήταν τα 2 με τρία λεπτά διαφοράς που γεννήθηκε πιο πριν η αδερφή μου. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή γιατί η ιστορία εκτός από απίστευτα συγκλονιστική είναι και αρκετά περιπετειώδης και θα χρειασθεί να σας την κοινωνήσω σε συνέχειες. Σήμερα θα διαβάσετε το πρώτο μέρος.

Σας έχει τύχει να διαβάσετε, η ν' ακούσετε αυτό που είχε γράψει ο ΚΟΥΕΛΙΟ ΣΤΟΝ ΑΛΧΗΜΗΣΤΗ πως κάποιες φορές συνωμοτεί το σύμπαν; ε! αυτό συνέβη στη δική μας περίπτωση. Φαντασθείτε να ήσασταν εσείς στη θέση τη δική μου και της αδερφή μου και από ένα παιχνίδι της τύχης να συναντήσεις τη δίδυμη αδερφή σου -εντελώς τυχαία- το 1977, 
δηλαδή 22 χρόνια μετά τη γέννησή μας, και που δεν ήξερες βέβαια, όχι πως έχεις αδερφή, αλλά ούτε καν πως ήσουν δίδυμος, δηλαδή δεν το ήξερε ούτε η ίδια η μάνα σου και ο πατέρας σου, και φυσικά ούτε η αδερφή σου!!!! πως είπατε; τη σας λέω τώρα;;;;;;;;;;; 
Ψυχραιμία φίλοι μου, ψυχραιμία  και θα σας τα διηγηθώ όλα με τη σειρά, κάντε λίγη υπομονή, εγώ το έμαθα στα 55μου, δηλαδή 55 χρόνια μετά, απίστευτο; κι όμως είναι ΑΛΗΘΙΝΟ.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή, το 1977 κι ενώ βρίσκομαι στην Αρεοπαγίτου 18 όπου κάνω το μεταπτυχιακό μου στη μαγειρική στο διεθνούς φήμης εργαστήριο ''PEPOS SCOOL OF DELICATESEN'' ξεκινάει το ξετύλιγμα του κουβαριού της πιο απίστευτης, αλλά αληθινής, όπως προείπα,  ιστορίας, της δικής μου ιστορίας και της δίδυμης πανέμορφης Θεάς αδερφής μου που έως το 2010 γιόρταζε τα γενέθλιά της στις 03/01

Ας αφήσουμε τον Επικούρειο Πέπο σ' αυτό το σημείο, κι εγώ ο αφηγητής αυτής της ιστορίας, δηλαδή ο Πεπέ, θα πάρω τη σκυτάλη για να σας διηγηθώ τη συνέχεια. Για να έχετε στο κάδρο σας όλα τα κομμάτια του παζλ θα πρέπει να σας μεταφέρω πίσω στο χρόνο και συγκεκριμένα στο 1953 και ειδικότερα στο κτίριο της πρεσβείας της Νοτίου Αφρικής. 
Εκεί έχουν μετατεθεί από τις αρχές του 53 ένα ζευγάρι διπλωματών ηλικίας 37 χρονών ο άνδρας και 35 η γυναίκα. Το ζευγάρι μιλάει άπταιστα τα ελληνικά, γιατί εκτός από καλοί διπλωμάτες είναι και φιλέλληνες και η μετάθεση αυτή ήταν γι' αυτούς όνειρο ζωής. Είχαν αποφασίσει πως όταν με το καλό θα αποκτούσαν παιδιά, θα τους έδιναν ελληνικά ονόματα, το αγόρι θά το ονόμαζαν  Όμηρο, και το κορίτσι Αμάλθεια.
Δυστυχώς όμως παρ' ό,τι ήταν ήδη επτά χρόνια μαζί, αυτό λόγω κάποιου προβλήματος της γυναίκας δεν ήταν εφικτό. Μετά από δυο χρόνια παραμονής στην Ελλάδα είχαν σχεδόν ενσωματωθεί στην ελληνική κοινωνία. Κάποια στιγμή ένας φίλος τους γιατρός, ο ενδοκρινολόγος που παρακολουθούσε τη γυναίκα, τους έκανε την πρόταση να υιοθετήσουν κάποιο παιδί. 
Το ζευγάρι αποδέχθηκε πια το γεγονός πως δεν θα είχαν δικό τους βιολογικά παιδί και η πρόταση του γιατρού άρχισε να τους απασχολεί. Το ξανασυζήτησαν με το γιατρό και του άναψαν το πράσινο φως προκειμένου να τους ενημερώσει για τις απαραίτητες ενέργειες που έπρεπε να κάνουν για την υιοθεσία. Η καταγωγή του γιατρού ήταν από τα Τρίκαλα, ο αδερφός του είχε γυναικολογική κλινική στα Τρίκαλα.

Ας αφήσουμε το ζευγάρι των Νοτιοαφρικανών για την ώρα και ας μεταφερθούμε σ' ένα χωριό των Τρικάλων το Γοργογύρι, [τότε δεν ήταν ακόμα ούτε Μαγευτικό ούτε Πανέμορφο] με τα δυο ποτάμια, εκεί σ' αυτό το χωριό ζούσε ένα ζευγάρι που είχαν ήδη ένα αγόρι και η σύζυγος ήταν ήδη έγκυος, βρισκόμαστε στο έτος 1954 όπου ένας πολύ βαρύς χειμώνας ταλαιπωρεί το σύνολο της επαρχίας, το χιόνι στο Γοργογύρι εκείνον το χειμώνα είχε φθάσει σχεδόν τα δυο μέτρα. 
Η γυναίκα σύμφωνα με τους υπολογισμούς που έκανε θα έπρεπε να γεννήσει περίπου στα μέσα Μα'ί'ου, ο βαρύς χειμώνας συνεχίστηκε μέχρι τα τέλη Απριλίου και η μάνα πολλές φορές φοβήθηκε πως το παιδί της θα το γένναγε πρόωρα λόγω των συνθηκών. 
Ευτυχώς αυτό δεν συνέβη, και μετά την πρωτομαγιά ο καιρός έφτιαξε, σε μια βδομάδα τίποτα δεν θύμιζε πια το χιονισμένο τοπίο. Η γυναίκα ηρέμησε και περίμενε στωικά να έρθει η ώρα της γέννας. Το πρώτο παιδί το είχε γεννήσει στο σπίτι αλλά για το δεύτερο είχαν συνεννοηθεί με τον σύζυγό της πως θα το γεννούσε στην κλινική των Τρικάλων γιατί λόγω της ταλαιπωρίας του χειμώνα, και λόγω κάποιων επίσης προβλημάτων που είχε όλους αυτούς τους μήνες είχε μια φοβία και ήθελε να νιώθει ασφαλής. 

Ας αφήσουμε όμως την υποψήφια μητέρα στη γαλήνη της αναμονής του νέου της παιδιού και κάνοντας ένα άλμα ας μεταφερθούμε  στην Αθήνα και συγκεκριμένα στην οδό Δ. Αρεοπαγίτου 18, και ειδικότερα στο πανεπιστημιακό εργαστήριο γκουρμέ μαγειρικής το φημισμένο ''PEPOS YARD SCOOL OF DELICATESEN''. 

Ιούλιος 07/07/77 η ζέστη στην Αθήνα αφόρητη και ο τουρισμός στο αποκορύφωμά του, εκείνη την εποχή οι επισκέπτες-τουρίστες έμεναν στην Αθήνα κάποιες μέρες γιατί τότε η πόλη ήταν ελκυστική, δεν είχε αυτό το χάλι που έχει σήμερα. Στο εργαστήριο εκείνη την ημέρα βρισκόταν ο μεταπτυχιακός σπουδαστής γαστρονομίας Επίκουρος, ο δόκιμος σπουδαστής Πλάτων-Κωνσταντίνος Γκοτζιό, ο καθηγητής Μαστορίκας Νικόλαος- Αίσωπος, και ο αρχιμάγειρας  Βασίλειος  Σκρούτζ. 
Όλα, έως εκείνη την ώρα έδειχναν πως θα ήταν μια συνηθισμένη μέρα, στο εργαστήρι γαστρονομίας ήταν έτοιμοι να υποδεχθούν τους πεινασμένους επισκέπτες.
Για να βοηθήσω λίγο τους φίλους που γνωρίζουν την περιοχή το εργαστήριο σπουδών ήταν απέναντι από το σημερινό Μουσείο, για την ακρίβεια ήταν 50 μέτρα δεξιά όπως κοιτάζουμε την οδό Θρασύλλου. Το πιάτο ημέρας ήταν ''γεμιστές πιπεριές και τομάτες'' και ''μοσχαράκι γιουβέτσι'' σε πήλινα σκεύη, κατά τις 14.30 κι ενώ ο Επίκουρος βρισκόταν  στον πανέμορφο κήπο και εξηγούσε στον μικρό Γκοτζιό, ο οποίος τον παρακολουθούσε με ανοιχτό το στόμα, μια συνήθεια που την έχει ακόμα και σήμερα όταν του μιλάει ο ''δάσκαλός του'' έτσι τον αποκαλούσε τον Επίκουρο για ειδικούς λόγους, του έλυνε λοιπόν διάφορες απορίες, όπως π.χ. γιατί οι περισσότερες τουρίστριες δεν φορούσαν σουτιέν; 
αυτή ήταν η απορία που είχε ο μικρός Κωστάκης από τότε που τον δέχθηκαν στο ''PEPOS SCOOL'' και κάθε μέρα ρωτούσε το ίδιο πράγμα, να σκεφτείτε πως ακόμα και σήμερα όταν ο Επίκουρος επισκέπτεται τη γενέτειρά του τον ρωτάει το ίδιο πράγμα. 

Ενώ λοιπόν βρίσκονται στον κήπο, όπως προείπα, βλέπουν ένα ζευγάρι να έρχεται αναζητώντας κάποιο τραπέζι, προς στιγμήν έμειναν  και οι δυο στήλη άλατος!!!!!!!
Η γυναίκα θύμιζε την Αφροδίτη τη  θεά της ομορφιάς. 
Ο άνδρας θύμιζε τον Θεό Απόλλωνα, είχε μαλλιά σαν του Υπερίωνα, μέτωπο όμοιο με του Ασκληπιού, μάτια σαν του Άρη που φοβερίζουν και προστάζουν, κορμοστασιά σαν του κήρυκα Ερμή.
Αγνωστο γιατί, με το που ο Επίκουρος αντίκρισε αυτό το ζευγάρι, και ειδικότερα τη γυναίκα ένιωσα μια φοβερή ταραχή.... 
Αφού χαιρέτησε τους νεοφερμένους τους πρότεινε  να καθίσουν στο μοναδικό τραπέζι που ήταν ελεύθερο, είχε εντυπωσιασθεί τόσο πολύ από την παρουσία του ζευγαριού που δεν ήταν  σε θέση να λειτουργήσει σωστά. Χρειάστηκε να περάσει αρκετή ώρα έως ότου συνέλθει, όταν κάθισε μαζί τους για να τους ρωτήσει τι είχαν επιλέξει από τον κατάλογο, του είπαν:  
''δεν έχουμε επιλέξει κάτι απλά θέλουμε να μας προτείνετε εσείς'' 
Τους πρότεινε τα δυο πιάτα ημέρας, συν σαλάτα Γοργογυρέϊκη, συν ορεκτικά, και κρασί ροζέ Καλιγά.

Εντωμεταξύ εν όσο το ζευγάρι γευμάτιζε ο Επίκουρος δεν ξεκολλούσε τα μάτια του από πάνω τους. Επειδή αυτό το κατάλαβαν τους πλησίασε και τους εξήγησε το τι του συμβαίνει χωρίς να μπορεί  να το εξηγήσει, τους ρώτησε αν είχαν ξανάρθει και του απάντησαν, όχι, ήταν η πρώτη φορά που ερχόντουσαν στο κατάστημα, και η πρώτη φορά που επισκεπτόντουσαν την Ελλάδα. 

Ούτε και οι ίδιοι μπόρεσαν να δώσουν κάποια λογική εξήγηση γι' αυτό και δεν δώσανε συνέχεια. Αφού στην πορεία είπαν πολλά και διάφορα, έμαθε ο Επίκουρος πως η καταγωγή του ζευγαριού ήταν από Νότια Αφρική (Γιοχάνεσμπουργκ) πως πριν έρθουν στην Ελλάδα είχαν διαβάσει αρκετά για τους αρχαίους Έλληνες, πως ο άνδρας ήταν γιατρός, καρδιολόγος, και πως το ιατρείο-διαγνωστικό το είχε ονομάσει ''ΠΑΡΘΕΝΩΝ''!!!!!!!!! πως ο γιατρός είχε τρέλα με τα παλιά κτίρια, αυτός ήταν άλλωστε και ο λόγος που επέλεξε το δικό τους εργαστήριο γαστρονομίας, και πως τα ονόματά τους ήταν Ντέρικ-Derrick και Ντενίς-Denice. 
Κάποια στιγμή αφού τους είχαν ήδη προσφέρει τα σχετικά κεράσματα σε φρούτα και οίνο, ζήτησαν το λογαριασμό. 
Όταν πήγε ο Επίκουρος το λογαριασμό o γιατρός διαπίστωσε πως δεν είχε μαζί του αρκετά μετρητά και ζήτησε να πληρώσει με κάρτα!! την εποχή εκείνη η λέξη κάρτα ήταν ακόμα άγνωστη στην Ελλάδα. 

Τους εξήγησε πως αυτό δεν ήταν εφικτό και τους παρακάλεσε να δεχθούν να τους κάνει το τραπέζι. Ο γιατρός πρότεινε να πεταχτεί έως το ξενοδοχείο ΤΙΤΑΝΙΑ για να πάρει χρήματα και να έμεινε εκεί η γυναίκα του έως ότου γυρίσει. Εννοείται πως αυτό δεν το επέτρεψε ο Έπικουρος  και τις αντιρρήσεις τους της έκαμψε μόνο όταν  τους είπε πως αυτό θα τον βοηθούσε να ηρεμήσει σχετικά με την ταραχή που τους είχε εξηγήσει στην αρχή, με την παρέμβαση της θεάς!!  έγινε αυτό αποδεκτό. Ζήτησαν μια κάρτα για να επικοινωνούν μαζί του και αποχαιρετίστηκαν, όταν ο Επίκουρος αποχαιρέτησε την κοπέλα, η οποία  θα πρέπει να ήταν κάτω από 25 και ο σύζυγός της το πολύ 30ρης η καρδιά τού Επίκουρου πήγε να σπάσει!!! το ανάφερε αυτό στον γιατρό, μιας και ήταν και καρδιολόγος, και επιτόπου του πήρε τους σφυγμούς, είχε 140!!!!!!!!!! παλμούς, του έβαλε το αυτί του στο στήθος του για να αφουγκραστεί την καρδιά του και τότε για πρώτη φορά άκουσε τη λέξη ''μεγαλοκαρδία'' είχε πιο μεγάλη καρδιά!!! 
Κάπως έτσι έληξε η πρώτη συνάντηση, από το κατάστημα που ήταν δίπλα με είδη λα'ι'κής τέχνης ο Επίκουρος είχε ήδη αγοράσει τον όρκο του Ιπποκράτη και ένα μικρό αγαλματίδιο με την Αφροδίτη τα οποία χάρισε στους νέους φίλους. όταν άνοιξαν τα δώρα ξετρελάθηκαν από τη χαρά τους.

Την επόμενη κατά τις 10.30 που πήγε  στο εργαστήριο βρήκε έξω από την είσοδο μία τεράστια γλάστρα κι ένα γράμμα ήταν από το ζευγάρι, τα ονόματά τους ήταν DENICE KAI DERRICK ήταν ένα πολύ συγκινητικό γράμμα, είχαν ξετρελαθεί με την πράξη του, τους είχε κάνει φοβερή εντύπωση, ήταν γι' αυτούς κάτι το πρωτόγνωρο, την ίδια μέρα αναχώρησαν με την ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ για ΓΙΟΧΑΝΕΣΜΠΟΥΡΓΚ. 

Όλα αυτά συνέβησαν την εβδόμη Ιουλίου του έτους 1977 την επόμενη 08/07/77 
ο Επίκουρος πήρε μεν μεγάλη χαρά από το γράμμα, αλλά δεν ήταν  πια ο ίδιος άνθρωπος, κάτι μέσα του είχε αλλάξει, κάτι τον είχε συγκλονίσει, κάτι τον είχε αναστατώσει, σκεφτόταν  συνέχεια το ζευγάρι, οι μορφές τους, και ειδικότερα της γυναίκας είχαν χαραχθεί πολύ έντονα στη μνήμη του. 
Προσπαθούσε να δώσει μια λογική εξήγηση αλλά, μάταια, για ένα πράγμα μόνο ήταν σίγουρος, η έλξη που ένιωθε δεν ήταν ερωτική, κάθε άλλο, ναι μεν η γυναίκα ήταν Θεά, αλλά αυτό το συναίσθημα που είχε ο Επίκουρος ήταν κάτι ξεχωριστό, τί όμως; Όταν ανάφερε το περιστατικό στον φίλο του τον σοφό γέροντα τον Πατροκοσμά, τον γίγαντα της περιοχής Μακρυγιάννη-Πλάκα του έδωσε μια λογικοφανή εξήγηση που την αποδέχθηκε. 
Του είχε αναφέρει τη δική του θεωρία η οποία ήταν η εξής: 
Αν με κάποιον άνθρωπο τύχει και γεννηθείς την ίδια ώρα, είτε ο ένας γεννηθεί στην Ελλάδα και ο άλλος στην Ιαπωνία, και κάποια στιγμή συναντηθούν αυτά τα πρόσωπα, θα νιώσουν και οι δυο το ίδιο συναίσθημα που ένιωσε ο Επίκουρος!! 
Κρίμα που δεν είχε ρωτήσει την DENICE πότε είχε γεννηθεί. Η άποψη του Πατροκοσμά του άρεσε και σκέφτηκε σε κάποιο γράμμα του να ρωτούσε την DENICE, το θέμα ήταν να του γράψουν όμως γιατί το ζευγάρι είχε τη διεύθυνση του αλλά αυτός δεν είχε τη δική τους, άρα όλα ήταν στο χέρι τους.
Κάπου εδώ θα σταματήσω την εξιστόρηση αυτής της συγκλονιστικής ιστορίας, αν όλα πάνε καλά αύριο θα συνεχίσω με το δεύτερο μέρος. Θερμές ευχαριστίες εκφράζω στον αφηγητή τον κράτιστο φίλο μου Πεπέ για την βοήθειά του. Εις αύριον τα νεότερα.

23.12.20

ΠΡΟΟΔΟΣ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ του Ηλία Γιαννακόπουλου. Φιλόλογος, Συγγραφέας, Αρθρογράφος, Δοκιμιογράφος, Στοχαστής και κυρίως φίλος της σοφίας.

 

«Άλλως τε και τας επιδόσεις ίσμεν γιγνομένας και των τεχνών και των άλλων απάντων ου δια τους εμμένοντας τοις καθεστώσιν, αλλά δια τους επανορθούντας και τολμώντας αεί τι κινείν των μη καλώς εχόντων»

(Ισοκράτους, Ευαγόρας «Εξάλλου, ξέρουμε ότι η πρόοδος και στις τέχνες και σ’ όλα τα άλλο συντελείται όχι εξαιτίας αυτών που μένουν προσκολλημένοι στα παραδομένα, αλλά εξαιτίας εκείνων που διορθώνουν και τολμούν πάντα κάτι ν’ αλλάξουν απ’ αυτά που παρουσιάζουν λάθη»).

 

 

          Η παραπάνω θέση – ύμνος του Ισοκράτη στο υποκείμενο της αλλαγής δικαιώνει την άποψη του Walter Bagehot που διατύπωσε το 1872: «Οι αρχαίοι δεν διέθεταν την έννοια για την πρόοδο∙  δηλαδή όχι μόνο δεν απέρριπταν απλώς την ιδέα, αλλά, ακόμη περισσότερο, δεν την είχαν καν διανοηθεί»

          Όσο κι αν αυτή η άποψη ενέχει στοιχεία υπερβολής, αποτυπώνει μια πραγματικότητα με την οποία συμφωνεί και η επιστήμη της γλωσσολογίας. Ότι, δηλαδή, οι λέξεις δεν υπάρχουν στο βαθμό που δεν υπάρχει και η αντίστοιχη έννοια. Αυτή με τη σειρά της αντανακλά μια υλική (χώμα) ή άυλη πραγματικότητα (ελευθερία). Υπάρχει, επομένως, μια αλληλένδετη σχέση μεταξύ της πραγματικότητας (ΕΙΝΑΙ), της έννοιας (ΕΝΝΟΕΙΝ) και της λέξης (ΛΕΓΕΙΝ). Ο ίδιος ο Παρμενίδης είχε διακρίνει αυτήν την σχέση «Το γαρ αυτό νοείν εστίν και είναι» ή «χρη το λέγειν τε και νοείν τ’ εόν έμμεναι» (Αυτό για το οποίο μπορεί κανείς να μιλάει και να σκέφτεται πρέπει να υπάρχει).

 

α. Η απουσία της έννοιας

          Προκειμένου για την έννοια Πρόοδος (από το προ + οδός) πραγματικά η λέξη αυτή απουσιάζει από την αρχαία Ελληνική γραμματεία. Ίσως αυτό να σημαίνει πως οι αρχαίοι Έλληνες ψυχολογικά «τρέφονταν» με το παρελθόν, ενώ η πρόοδος κατεξοχήν εκφράζει θεωρητικά ή εικοτολογικά το μέλλον. Μια άλλη ερμηνεία για την απουσία της λέξης Πρόοδος είναι κι αυτή που σχετίζεται με την ίδια τη δομή του οικονομικού – κοινωνικού συστήματος όπου κυρίαρχη θέση είχαν οι δούλοι και όχι η τεχνολογία. (Δουλοκτητικό σύστημα).

           Ένα άλλο στοιχείο που ερμηνεύει πειστικά την απουσία της προόδου (ως έννοιας) είναι κι αυτό της γραμμικής πορείας της (από υποδεέστερες μορφές ζωής σε ανώτερες). Οι αρχαίοι Έλληνες, όμως, διακατέχονταν από μια αντίθετη αντίληψη – βίωση του χρόνου (κυκλική επιστροφή). Ενώ, δηλαδή, η πρόοδος ως πορεία σηματοδοτεί κάτι θετικό και υγιές (γραμμική πορεία), η κυκλική πορεία αποτυπώνει την έκπτωση των ανθρώπων από υγιέστερες μορφές ζωής σε ασθενέστερες (πνευματικά και ηθικά).

 

 

          Λόγοι, δηλαδή, οικονομικοί, φιλοσοφικοί και θρησκευτικοί εγκλώβισαν τους αρχαίους Έλληνες σε μια αντίληψη όπου η πρόοδος ως σκοπός (τελολογία), κατεύθυνση, πορεία προς τα εμπρός δεν είχε σημείο αναφοράς. Η λέξη «επίδοσις» που σημασιολογικά γειτνιάζει με την έννοια πρόοδος είναι πολύ γενική και βρίσκεται κοντά στην έννοια «εξέλιξη» που χρησιμοποιείται με διττό τρόπο (θετικό ή αρνητικό) ή στις λέξεις προκοπή και βελτίωση.

          Εκείνο, όμως, το στοιχείο που εξοστράκισε τη λέξη – έννοια από την αρχαία ελληνική γραμματεία ήταν κι αυτό της αξιολόγησης της ανθρώπινης πορείας και ζωής. Για τους αρχαίους η στοιχειώδης τεχνολογική πρόοδος δεν συνοδεύτηκε κατ’ ανάγκην και με την ηθική πρόοδο. Το αντίθετο μάλλον. Οι μύθοι τους και η θρησκεία τους σκηνοθέτησαν την ηθική έκπτωση του ανθρώπου και την οπισθοδρόμησή του.

          Ο Ζαν Γκρενιέ αποδίδει με το δικό του τρόπο την παραπάνω αντίληψη: «Οι Αρχαίοι είχαν τοπολογικούς μύθους. Κατανοούσαν τον κόσμο σαν μια τεράστια οικοδομή με πολλά πατώματα και κάθε ανθρώπινη φιλοδοξία απέβλεπε στην προσέγγιση του ανώτερου επιπέδου από ενδιάμεσες βαθμίδες, αλλά πάντοτε με τον κίνδυνο της πτώσης στο χαμηλότερο πάτωμα. Συναντούμε αυτό τον κόσμο στον Πλάτωνα, τον Πλωτίνο και ακόμη στη ‘’Θεία Κωμωδία΄΄. Αλλά οι Σύγχρονοι τούς αντικατέστησαν με χρονολογικούς μύθους. Ανακάλυψαν πως το μετά ήταν καλύτερο από το πριν, όπως οι Αρχαίοι πίστευαν πως το ψηλότερο ήταν καλύτερο από το χαμηλότερο. Το κέντρο ενδιαφέροντος μετατοπίστηκε: δεν ενδιέφεραν πια οι σχέσεις της γης και του ουρανού και των αβύσσων, αλλά οι σχέσεις του παλιού και του καινούργιου. Η τελειοποίηση έδωσε την θέση στην πρόοδο».

 

β. Πρόοδος και διαφωτισμός

          Για τους περισσότερους μελετητές η πρόοδος ως έννοια και ιδέα θεωρείται τέκνο του Διαφωτισμού (17ος – 18ος αιώνας). Οι εγκυκλοπαιδιστές, ο Ρουσσώ και οι διανοούμενοι – φιλόσοφοι του 18ου και 19ου αιώνα κατέστησαν την έννοια της προόδου βασικό γνώρισμα του πολιτισμού της εποχής τους. Ιδιαίτερα ο 18ος και 19ος αιώνας κατακλύστηκαν από την ιδέα της γραμμικής προόδου, αδιάκοπης και χωρίς όρια. Σύμφωνα με τους ίδιους μελετητές η πρόοδος ως έννοια και διαδικασία ανθοφορεί και καρπίζει στους νεότερους χρόνους και απουσίαζε από το πλαίσιο – κύκλο των πολιτισμών της αρχαίας Ελλάδας και Αιγύπτου.

 

 

           Ωστόσο, κάποιοι άλλοι και ιδιαίτερα ο Ludwig Edelstein στο έργο του «Η ιδέα της προόδου στην κλασσική αρχαιότητα», διατείνονται πως οι Έλληνες κατασκεύασαν την ιδέα της προόδου, ανεξάρτητα αν αυτή ως έννοια και λέξη απουσιάζει από το λεξιλόγιό τους.

          Η ανάγνωση των αρχαιοελληνικών μύθων, των ιστορικών και φιλοσοφικών ή ποιητικών κειμένων ίσως δικαιώσει τη θέση πως η έννοια της προόδου έχει τις ρίζες της στην αρχαία Ελλάδα, έστω και με το δικό της τρόπο. Μια ταχεία εξέταση και περιγραφή του γενεαλογικού δέντρου της προόδου να βοηθούσε στην κατανόηση της ψυχολογικής στάσης των αρχαίων Ελλήνων προς την πρόοδο και να άρει την αντιφατικότητα που τη συνθέτουν οι μύθοι για την πρόοδο και η απουσία της έννοιας από το λεξιλόγιο – κείμενα. Οδηγός σε αυτήν την προσπάθεια τα κείμενα της αρχαιοελληνικής γραμματείας, όπως παρατίθενται στο έργο «Η ιδέα της προόδου στην κλασική αρχαιότητα» (Εκδόσεις «Εξάντας»).

         

γ. Πρόοδος και Κείμενα

          Α. ΗΣΙΟΔΟΣ: Ο ποιητής στο έργο του «Έργα και Ημέραι» μέσα από τους μύθους προβάλλει τον εκφυλισμό του ανθρώπινου γένους από μια κατάσταση ιδανική (παράδεισος) σε μια κατάσταση υλικής και ηθικής έκπτωσης και παρακμής. Είναι η ιστορία των πέντε φυλών, που συνοδεύουν ως μυθολογικό εφεύρημα το μύθο των τεσσάρων μετάλλων, (χρυσός, ασήμι, χαλκός, σίδηρος). Αν και το τέλος της ιστορίας ενέχει στοιχεία εσχατολογικά (η πτώση του ανθρώπου), εύκολα υπονοεί την ανάγκη επιστροφής στη «χρυσή» εποχή, σύμφωνα και με την επικρατούσα αντίληψη (κυκλική θεωρία):

          1. «Χρύσεον μεν πρώτιστα γένος μερόπων ανθρώπων/ αθάνατοι ποίησαν Ολύμπια δώματ’ έχοντες». (Χρυσό γένος), (Πρώτη φυλή).

          2. «Δεύτερον αύτε γένος πολύ χειρότερον μετ όπισθεν/ αργύρεον ποίησαν..» (Ασημένιο γένος), (Δεύτερη φυλή).

          3. «Ζευς δε πατήρ τρίτον άλλο γένος/ μερόπων ανθρώπων/ χάλκειον ποίησ’, ουκ αργυρέω ουδέν ομοίον» (Χάλκινο γένος), (Τρίτη φυλή).

          4. «Αύτις έτ’ άλλο τέταρτον…/ ανδρών ηρώων θείον γένος, οι καλέονται ημίθεοι…» (Θεϊκό γένος), (Τέταρτη φυλή).

          5. «Μηκέτι έπειτ’ ώφελλον εγώ πέμπτοισι μετείναι…/ νυν γαρ δη γένος εστί σιδήρεον» (Σιδερένιο γένος), (Πέμπτη φυλή).

 

 

          Ο μύθος τελειώνει με μια απαισιόδοξη πρόβλεψη για το μέλλον του ανθρωπίνου γένους. «Τα δε λείψεται άλγεα λυγρά/ θνητοίς ανθρώποισι˙ κακού δ’ ουκ έσσεται αλκή» (Στους θνητούς ανθρώπους θα μείνουν μόνο πικροί πόνοι, κι απ’ το κακό δεν θα υπάρχει σωτηρία).

          Β. ΞΕΝΟΦΑΝΗΣ: Ο Ίωνας ποιητής και φιλόσοφος αντιτίθεται στην πεσιμιστική άποψη του Ησιόδου και διαβεβαιώνει πως οι άνθρωποι, προϊόντος του χρόνου, θα βελτιώσουν τη θέση τους στον κόσμο με τη βοήθεια των ανακαλύψεων και εφευρέσεών τους. Είναι ο πρεσβευτής της ανοδικής και εξελικτικής πορείας του ανθρώπου και του πολιτισμού «Ούτοι απ’ αρχής πάντα θεοί θνητοίσ’ υπέδειξαν,/ αλλά χρόνωι ζητούντες εφευρίσκουσιν άμεινον» (Οι θεοί δεν υπέδειξαν από την αρχή τα πάντα στους θνητούς. Ύστερα από έρευνα βρίσκουν αυτοί στην πορεία του χρόνου ολοένα και καλύτερα πράγματα).

          Γ. ΑΙΣΧΥΛΟΣ: Ο Προμηθέας ως μυθικό πρόσωπο είναι ο βασικότερος εκφραστής της μετάβασης του ανθρώπινου γένους από μια κατάσταση άγνοιας και πενίας στη γνώση και στον πλούτο. Ο άνθρωπος, δηλαδή, με εφόδια τη φωτιά και τη λογική κυριάρχησε στη φύση και δημιούργησε τον πολιτισμό. Βέβαια όλα αυτά τα χρεώθηκε ο ίδιος και γι’ αυτό τιμωρήθηκε σκληρά. Ο Προμηθέας είναι το αιώνιο σύμβολο της ανήσυχης σκέψης του ανθρώπου που διακινδυνεύει και συγκρούεται με ανώτερες δυνάμεις. Είναι η ανθρώπινη προσπάθεια για πρόοδο με τους δικούς του όρους: α. «Ταν βροτοίς δε πήματα/ ακούσαθ’, ως σφας νηπίους όντας το πριν/ έννους έθηκα και φρενών επηβόλους» (Ακούστε όμως τις δυστυχίες των θνητών, που ενώ πριν ήταν σαν παιδιά, εγώ τους έδωσα νου και σκέψη). β. «και μην αριθμόν, έξοχον σοφισμάτων,/ εξηύρον αυτοίς, γραμμάτων τε συνθέσεις,/ μνήμην απάντων…»  (Αλλά τον αριθμό, την κυριότερη σοφία, ανακάλυψα εγώ γι’ αυτούς, και των γραμμάτων τα συνταιριάσματα, μνήμη των πάντων, γ. «πριν γ’ εγώ σφίσιν/ έδειξα κράσεις ηπίων ακεσμάτων,/ αις τας απάσας εξαμύνονται νόσους» (εγώ όμως τους έδειξα πώς να αναμειγνύουν καταπραυντικά βότανα και με αυτά να καταπολεμούν όλες τις αρρώστιες), δ. «βραχεί δε μύθω πάντα συλλήβδην μάθε,/ πάσαι τέχναι βροτοίσιν εκ Προμηθέως» (Με λίγα λόγια, όμως, μάθε πως ο Προμηθέας δίδαξε όλες τις τέχνες στους θνητούς). (Αισχύλος, «Προμηθέας δεσμώτης»).

           Δ. ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ: Ο Ευριπίδης με τα λόγια του Θησέα διακηρύσσει τη συμβολή των Θεών στην ανθρώπινη πρόοδο αλλά και καταγγέλλει όλους εκείνους που συμπεριφέρονται αλαζονικά και στοχεύουν να ξεπεράσουν τους Θεούς. «Πρώτον μεν ενθείς σύνεσιν, είτ’ δ’ άγγελον/ γλώσσαν λόγων δους, ώστε γιγνώσκειν όπα…» (Πρώτα το λογικό φύτεψε μέσα μας, ύστερα μας έδωσε τη γλώσσα ως αγγελιαφόρο της σκέψης, ώστε να καταλαβαίνουμε τα λόγια των άλλων). (Ευριπίδης, «Ικέτιδες»).

           Ε. ΣΟΦΟΚΛΗΣ: Ο Σοφοκλής δια του στόματος του Χορού διαφωνεί με τον Ευριπίδη (περί θεόσταλτης προόδου) και καταφάσκει υπέρ της ανθρώπινης εξέλιξης μέσα από τις ενέργειες του ιδίου του ανθρώπου. Προβάλλεται, δηλαδή, εμφαντικά η «ανθρωπιστική ερμηνεία της προόδου» με όπλο τον αναδυόμενο ορθολογισμό: α. «Πολλά τα δεινά κουδέν ανθρώπου, δεινότερον πέλει˙…» (Πολλά τα θαυμαστά πράγματα, μα τίποτα πιο θαυμαστό δεν υπάρχει από τον άνθρωπο), β. «και φθέγμα και ανεμόεν/ φρόνημα και αστυνόμους οργάς εδιδάξατο….» (και ομιλία και σκέψη γρήγορη σαν τον άνεμο και την τάση να διαμορφώνει οργανωμένες πόλεις έμαθε…)

          Ωστόσο, ο άνθρωπος με όλα τα επιτεύγματα και την πρόοδο του δεν είναι πάντα δημιουργός – φορέας του καλού «Σοφόν τι το μηχανόεν/ τέχνας υπέρ ελπίδ’ έχων,/ τοτέ μεν κακόν, άλλοτ’ επ’ εσθλόν έρπει…» (θεωρώντας την πέρα από κάθε προσδοκία εφευρετικότητά του στα τεχνάσματα σημαντική ικανότητα, άλλοτε προς το κακό, άλλοτε προς το καλό ρέπει), («Αντιγόνη»). Προβαίνει δε ο Σοφοκλής – μέσα από τα λόγια του χορού – σε αξιολόγηση εκείνων των πράξεων που προάγουν την πόλιν (τήρηση νόμων και του θεϊκού δικαίου) και εκείνων που δρουν ως ολετήρες αυτής. Το αντιθετικό Υψίπολις vs Άπολις καταγράφει με ενάργεια τους δυο τύπους ανθρώπων. (Σοφοκλής, «Αντιγόνη»).

 

 

          ΣΤ. ΚΡΙΤΙΑΣ: Μια ρηξικέλευθη άποψη για την εξελικτική πορεία του ανθρώπου και του πολιτισμού ήταν κι αυτή του Ποιητή – φιλοσόφου – πολιτικού και ρήτορα Κριτία που υποστήριζε (όπως και ο Ξενοφάνης) ότι οι θεοί είναι κατασκευάσματα ανθρώπινα. Σκοπός αυτής της θεωρίας ήταν να καταδείξει την ανοδική πορεία του ανθρώπου από μια χαοτική και ερεβώδη κατάσταση σε μια άλλη όπου κυριαρχεί το δίκαιο και η κοινωνική ευταξία: 1. «Ην χρόνος, ότ’ ήν άτακτος ανθρώπων βίος/ και θηριώδης ισχύος θ’ υπηρέτης…» (Υπήρξε καιρός όπου η ανθρώπινη ζωή ήταν ακατάστατη, θηριώδης και υποταγμένη στη δύναμη), 2. «Τηνικαύτα μοι δοκεί/ πρώτον πυκνός τις και σοφός γνώμην ανήρ γνώναι/ θεών δέος θνητοίσιν εξευρείν, όπως/ είη τι δείγμα τοις κακοίσι, καν λάθραι/ πράσσωσιν ή λέγωσιν ή φρονώσι τι/ εντεύθεν ουν το Θείον εισηγήσατο» (Μου φαίνεται πως κάποιος έξυπνος και σοφός άνθρωπος επινόησε για πρώτη φορά το φόβο των θεών για τους θνητούς, ώστε να υπάρχει κάτι που να το φοβούνται οι κακοί, ακόμη κι όταν κάνουν ή λένε ή σκέφτονται κάτι στα κρυφά. Επινόησε, λοιπόν, έτσι το θείο – Θεό).

          Ζ. ΜΟΣΧΙΩΝ: Ανάλογες με τον Κριτία τις απόψεις είναι και οι θέσεις του τραγικού ποιητή (3ος π.Χ.) Μοσχίωνα που περιγράφει την πορεία του ανθρώπου από τον πρωτογονισμό στον «πολιτισμό». Ήταν οπαδός της εξέλιξης του ανθρώπου. «Ην γαρ ποτ’ αιών κείνος, ην που’ ηνίκα/ θηρσίν διαίτας είχον εμφερείς βροτοί…. βοραί δε σαρκοβρώτες αλληλοκτόνους/ παρείχον αυτοίς δαίτας… επεί δ’ ο τίκτων πάντα και τρέφων χρόνος/ τον θνητόν ηλλοίωσεν έμπαλιν βίον,/ είτ’ ουν μέριμναν την Προμηθέως σπάσας/ είτ’ ουν ανάγκην είτε τη μακρά τριβή/ αυτήν παρασχών την φύσιν διδάσκαλον/ τοθ’ ηυρέθη μεν καρπός τροφής/ Δήμητρος αγνής….» (Γιατί κάποτε ήταν μια εποχή όπου οι άνθρωποι ζούσαν σαν θηρία…. Οι άνθρωποι έτρωγαν τους ομοίους τους…. Και όταν ο χρόνος, που γεννά και τρέφει τα πάντα, άλλαξε τη ζωή των θνητών, είτε από μέριμνα του Προμηθέα είτε από αναγκαιότητα είτε από τη μακρόχρονη τριβή, κάνοντας την ίδια τη φύση δάσκαλό τους, τότε βρέθηκε ο καρπός ο ήμερος, η τροφή της αγνής Δήμητρας). Η αφήγησή του τελειώνει με τη θετική κατάσταση που προέκυψε από την εξέλιξη. «Τον ηγριωμένον/ εις ήμερον δίαιταν ήγαγον βίον….» (Οι άνθρωποι ημέρεψαν την άγρια ζωή τους).

          ΣΤ. ΠΛΑΤΩΝ – ΠΡΩΤΑΓΟΡΑΣ: Αυτός, όμως, που διατύπωσε μια ολοκληρωμένη εικόνα για την εξέλιξη και την «πρόοδο» ανθρώπων και κοινωνιών ήταν ο Πλάτων μέσα από το μύθο του Πρωταγόρα. Αν και ο Πλάτων θεωρούσε τον υπαρκτό κόσμο ως «απείκασμα» του κόσμου των ιδεών (δηλαδή μια φενάκη), εντούτοις με το μύθο του Πρωταγόρα υμνεί την προσπάθεια του ανθρώπου για πρόοδο με τη συνδρομή βέβαια των Θεών. Τα αποσπάσματα που ακολουθούν είναι ενδεικτικά και καταδεικνύουν τα στάδια της εξέλιξης του ανθρώπινου γένους.

 

 

          1. «Ην γαρ ποτέ χρόνος ότε θεοί μεν ήσαν, θνητά δε γένη ουκ ην… τυπούσιν αυτά θεοί γης ένδον εκ γης και πυρός μείξαντες….» (Ήταν κάποτε η εποχή που υπήρχαν θεοί, όχι όμως και άνθρωποι….. τους έπλασαν οι θεοί στο εσωτερικό της γης από γη (χώμα) και φωτιά….)

           2«Άτε δη ουν ου πάνυ τι σοφός ων ο Επιμηθέας έλαθεν αυτόν…. Λοιπόν δη ακόσμητον έτι αυτώ ην το ανθρώπων γένος….» (Επειδή, όμως, ο Επιμηθέας δεν ήταν και πολύ σοφός ξεχάστηκε…. και δεν είχε χαρίσει τίποτα στο ανθρώπινο γένος).

          3. «απορία ουν σχόμενος ο Προμηθεύς ήντινα σωτηρίαν τω ανθρώπω εύροι, κλέπτει Ηφαίστου και Αθηνάς την έντεχνον σοφίαν συν πυρί…. Και ούτω δη δωρείται ανθρώπω. Την μεν ουν περί τον βίον σοφίαν άνθρωπος ταύτη έσχεν, την δε πολιτικήν ουκ είχεν….» (Και καθώς ο Προμηθέας βρισκόταν σε αμηχανία να βρει κάποια σωτηρία για τον άνθρωπο, έκλεψε την τεχνική ικανότητα του Ηφαίστου και της Αθηνάς και μαζί τη φωτιά…. Κι έτσι τη δώρισε στον άνθρωπο. Έτσι απέκτησε ο άνθρωπος τις τέχνες που του χρειάζονται για τη ζωή του, την πολιτική ικανότητα όμως δεν την είχε).

          4. «έπειτα φωνήν και ονόματα ταχύ διηρθώσατο τη τέχνη…..πόλεις δε ουκ ήσαν… εζήτουν δη αθροίζεσθαι και σώζεσθαι κτίζοντες πόλεις…. Ερμήν πέμπει άγοντα εις ανθρώπους αιδώ τε και δίκην, ίν’ είεν πόλεων κόσμοι τε και δεσμοί φιλίας συναγωγοί….» (Έπειτα γρήγορα πέτυχε να διαρθρώσει με τέχνη φωνή και λέξεις…. Δεν υπήρχαν πόλεις… προσπαθούσαν, λοιπόν, να είναι όλοι μαζί και να σωθούν χτίζοντας πόλεις…. Ο Δίας έστειλε τον Ερμή να φέρει στους ανθρώπους την αιδώ και τη δικαιοσύνη, για να υπάρξουν αρμονία στις πόλεις και δημιουργικοί δεσμοί φιλίας). Καταγράφεται η πορεία του ανθρώπου από την πρωτόγονη κατάσταση που με την πνευματική καλλιέργεια (γλώσσα…) συγκρότησε πόλεις που αποτέλεσαν το πλαίσιο μέσα στο οποίο το ανθρώπινο γένος προόδευσε και εξελίχθηκε πνευματικά, πολιτικά, ηθικά και κοινωνικά.

            Ζ. ΔΙΟΔΩΡΟΣ Ο ΣΙΚΕΛΙΩΤΗΣ: Ο αρχαίος Έλληνας ιστορικός και συγγραφέας (80-20 π.Χ.) επισήμανε κι αυτός τον καταλυτικό ρόλο που έπαιξε η γλώσσα (λέξεις….) στην πρόοδο κι εξέλιξη του ανθρώπου: «της φωνής δ’ ασήμου και συγκεχυμένης ούσης εκ του κατ’ ολίγον διαρθρούν τας λέξεις, και προς αλλήλους τιθέντα σύμβολα περί εκάστου των υποκειμένων γνώριμον σφίσιν αυτοίς ποιήσαι την περί απάντων ερμηνείαν…. Και συνεργούς έχοντι προς άπαντα χείρας και λόγον και ψυχής αγχίνοιαν» (Η φωνή ήταν αρχικά δίχως νόημα και συγκεχυμένη˙ σιγά – σιγά όμως άρχισαν να αρθρώνουν τις λέξεις και να χρησιμοποιούν, με κοινή συμφωνία, σύμβολα για να δηλώνουν κάθε πράγμα. Έτσι δημιούργησαν ένα γνωστό σε όλους τρόπο για να δηλώνουν όλα τα πράγματα…. Και σε κάθε περίσταση έχει ο άνθρωπος συνεργούς τα χέρια του, τη γλώσσα του και την ευστροφία της ψυχής του).

          Η. ΘΟΥΚΥΔΙΔΗΣ: Ο ιστορικός Θουκυδίδης βλέποντας τις αγριότητες του Πελ/κού πολέμου θεωρεί πως αυτά θα επαναλαμβάνονται, αφού η φύση του ανθρώπου παραμένει η ίδια. Τη θέση αυτή του Θουκυδίδη άλλοι τη μετέφρασαν ως αποδοχή της άποψης περί κυκλικής πορείας κι άλλοι ως άρνηση προόδου – εξέλιξης της ανθρώπινης φύσης. Η δικαίωση του ιστορικού έγκειται στο γεγονός ότι επισήμανε με ευκρίνεια τη βαθύτερη αιτία της συμπεριφοράς των ανθρώπων, που δεν είναι άλλη από το «αμετάβλητον» της ανθρώπινης φύσης: «Και επέπεσε πολλά και χαλεπά κατά στάσιν ταις πόλεσι, γιγνόμενα μεν και αεί εσόμενα, έως αν η αυτή φύσις ανθρώπων η» (Και έπεσαν πάνω στις πόλεις από τους εμφυλίους πολέμους πολλές συμφορές που γίνονταν και θα γίνονται πάντα όσο η φύση του ανθρώπου θα μένει η ίδια).

          Σε ένα άλλο χωρίο υποστηρίζει πως οι εκδηλώσεις της ανθρώπινης φύσης είναι δύσκολο να αποτραπούν από εξωγενή στοιχεία. Και όσο ο άνθρωπος ή η ανθρώπινη φύση παραμένει η ίδια πως μπορούμε να μιλάμε για πρόοδο ή εξέλιξη του πολιτισμού; «απλώς τε αδύνατον και πολλής ευηθείας, όστις οίεται της ανθρωπείας φύσεως ορμωμένης προθύμως τι πράξαι αποτροπήν τινα έχειν ή νόμων ισχύι ή άλλω τω δεινώ» (Με δυο λόγια, είναι αδύνατον και είναι πολύ ανόητος εκείνος που νομίζει πως, όταν η ανθρώπινη φύση σπρώχνεται από το πάθος να κάνει κάτι, μπορεί να αποτραπεί απ’ αυτό, είτε με τη δύναμη του νόμου είτε με κάποιο άλλο φόβητρο).

          Ο κατάλογος των αναφορών στην έννοια πρόοδος στους αρχαίους κλασικούς (ποιητές, ιστορικοί, φιλόσοφοι…) είναι μεγάλος και κάθε προσπάθεια αναλυτικής καταγραφής κινδυνεύει να αδικήσει κάποιους. Η δυσκολία καταγραφής πηγάζει, επίσης, είτε από το μέγεθος του έργου (Πλάτων, Αριστοτέλης) είτε από τις αντιτιθέμενες ερμηνείες που αναπτύχθηκαν για την αναφορά τους στην έννοια «πρόοδος».

          Για τον Πλάτωνα π.χ. «πρόοδος» θεωρείται η επιστροφή – επάνοδος σε μια προϋπάρχουσα και σταθερή ουσία του κόσμου (ιδέες). Για τον Πλάτωνα κάθε εφεύρεση δεν είναι τίποτα άλλο παρά μια «ανάμνησις» του κόσμου των Ιδεών. Άρα υποβόσκει μια άρνηση της εξέλιξης – προόδου. Για τον Πλάτωνα αξία δεν έχει η κίνηση προς τα εμπρός (γραμμική πορεία), αλλά προς τα επάνω (χώρος ιδεών).

 


δ. Πρόοδος και Αριστοτέλης

          Αλλά και στο έργο του Αριστοτέλη υπάρχει μια αμφισημία σχετικά με την πρόοδο. Ο φιλόσοφος συμπυκνώνει την άποψή του για την πρόοδο – εξέλιξη στο «εν δυνάμει» και «εν ενεργεία» αλλά και στην «τελεολογική» αντίληψη για την πορεία του ανθρώπου και του πολιτισμού του. Ό,τι συμβαίνει, δηλαδή, υπηρετεί έναν υπέρτατο στόχο «τέλος» και είναι η έκφραση «εν ενεργεία» αυτού που προϋπήρχε ως δυνατότητα «εν δυνάμει». Αυτή η sui generis άποψη για την πρόοδο και μεταβολή διαπνέει ολόκληρο το έργο του.

          Στα «Πολιτικά» (1268b31 -1269a8) εκφράζει τη δυσπιστία κάποιων, αν η αλλαγή των νόμων συνιστά κάτι ωφέλιμο ή όχι για την πόλιν αλλά και για το αν η αλλαγή συνιστά κάτι αναγκαίο για την πολιτική: «απορούσι γαρ τινες πότερον βλαβερόν ή συμφέρον ταις πόλεσι το κινείν τους πατρίους νόμους, αν η τις άλλος βελτίων…. Και δόξειεν αν βέλτιον είναι το κινείν…. ώστ’ επεί μίαν τούτω θετέον και την πολιτικής, δήλον ότι και παρί ταύτην αναγκαίον ομοίως έχειν», (Γιατί μερικοί δεν γνωρίζουν αν είναι βλαβερή ή συμφέρουσα για τι πόλεις η αλλαγή των πατροπαράδοτων νόμων με κάποιους αν βρεθούν καλύτεροι… Θα μπορούσε να φανεί ότι είναι καλύτερη η αλλαγή… και αφού κατατάσσουμε την πολιτική ανάμεσα σε αυτές τις τέχνες (ιατρική…), είναι φανερό ότι είναι αναγκαίο να ισχύσουν τα ίδια και γι’ αυτήν).

          Αν και η φύση για το φιλόσοφο Αριστοτέλη λειτουργεί «τελεολογικά»η άποψή του για το «κινούν ακίνητο» προκαλεί αντιγνωμίες ως προς τη θέση του Αριστοτέλη για την πρόοδο. Πως μπορεί να υπάρξει κίνηση από κάτι που δεν κινείται; Και το «κινούν ακίνητον» είναι η τελική αιτία της κίνησης ή η ποιητική; Αν η κίνηση είναι κάτι «αΐδιον», ποια η θέση του «ακίνητου κινούντος»; Ερωτήματα που έτσι κι αλλιώς τρέφουν τον προβληματισμό για το περιεχόμενο της έννοιας «πρόοδος» στην αρχαία Ελληνική γραμματεία.

 


ε. Πρόοδος και Αλλαγή

          Τελικά φιλόσοφοι, ιστορικοί και ρήτορες επισημαίνουν και προβάλλουν εμφαντικά πως η πρόοδος – αλλαγή είναι συνυφασμένη με το «αεί τι κινείν των μη καλώς εχόντων» (Ισοκράτης) και το «βέλτιον είναι το κινείν» (Αριστοτέλης).

          Ένας διαρκής και διαχρονικός προβληματισμός συντηρείται πάνω στο ερώτημα αν η αλλαγή συνοδεύεται κατ’ ανάγκην από την πρόοδο.

          α. «Δεν μπορώ να πω ότι τα πράγματα θα γίνουν καλύτερα, αν αλλάξουν. Το μόνο που μπορώ να πω είναι ότι για να γίνουν καλύτερα τα πράγματα πρέπει να αλλάξουν», (Γκέοργκ Λαϊχτενμπερκ)

          β. «Κάθε αλλαγή δεν είναι πρόοδος… Όμως η πρόοδος στους οργανισμούς και κοινωνίες δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς αλλαγές», (Μπουραντάς)

         

 

 

­ ΧΡΗΣΙΜΑ ΒΙΒΛΙΑ:

  1. Περιοδικό «ΕΥΘΥΝΗ»: Πρόοδος και Προοδευτικοί (Τ. 60, 1976)

  2. «Η Ελληνική ιδιαιτερότητα» (1 και 2): Κορνήλιος Καστοριάδης

  3. «Η ιδέα της προόδου στην κλασική αρχαιότητα», Εκδόσεις «Εξάντας» 2000.

22.12.20

Είμαστε… τα βιβλία που διαβάσαμε; Ηλίας Γιαννακόπουλος. Φιλόλογος - Συγγραφέας.

 «Απ’ όσα έκαμα κι απ’ όσα είπα/ να μη ζητήσουνε να βρουν ποιος ήμουν./ … Οι πιο απαρατήρητές μου πράξεις/ και τα γραψίματά μου τα πιο σκεπασμένα/ από εκεί μονάχα θα με νιώσουν»

(Κ. Καβάφης, «Κρυμμένα»)

 

Ο Αλεξανδρινός ποιητής σε μια έκρηξη ειλικρίνειας και αυτογνωσίας προτρέπει τους πιθανούς αναγνώστες του να αναζητήσουν την ταυτότητά τους όχι τόσο στα εμφανή αλλά στα αφανή και στα «κρυμμένα». Κι αυτό γιατί ο άνθρωπος ως οντότητα δεν συνιστά μία αυτοφυή και απόλυτα γενετικά προγραμματισμένη ύπαρξη, αλλά προϊόν ποικίλων παραγόντων και στοιχείων. Παράγοντες και στοιχεία που καθορίζουν καταλυτικά την ταυτότητά μας και κατ’ ακολουθίαν τις επιλογές μας.

 


Στους παράγοντες αυτούς ανήκουν το ευρύτερο περιβάλλον (οικονομικό, κοινωνικό, πολιτικό, πολιτιστικό, γλωσσικό…), το επάγγελμα, το αξιακό σύστημα, οι ιδεολογικές καταβολές, τα προσωπικά βιώματα και εμπειρίες, η οικογένεια, η παρέα και φυσικά κάποια πρόσωπα που έτυχε να βρίσκονται κοντά μας. Ο κατάλογος είναι μακρύς και είναι δύσκολο να καταγραφούν όλοι οι παράγοντες. Κι αυτό γιατί κάθε άτομο συνιστά μία ξεχωριστή περίπτωση όπως και οι παράγοντες που το διαμορφώνουν.

 

Τα βιβλία και η ταυτότητά μας

Από τους παράγοντες που καθορίζουν σημαντικά – αλλά και αφανώς – είναι και το βιβλίο. Για πολλούς η φράση – ομολογία «Είμαι τα βιβλία που διάβασα» εμπεριέχει μια μεγάλη αλήθεια και συνιστά την κορυφαία πράξη αυτοσυνειδησίας. Μία αναδρομή στο παρελθόν της ζωής μας με τη συνακόλουθη καταγραφή των βιβλίων που μας συντρόφεψαν, όχι μόνο στα μαθητικά μας χρόνια, αλλά και στον ελεύθερο χρόνο μας, θα επικύρωνε την παραπάνω θέση. Όσο κι αν τα βιβλία των μαθητικών μας χρόνων ενείχαν το στοιχείο του υποχρεωτικού, άρα και του καταναγκασμού, δεν παύουν για τους περισσότερους να αποτελούν το αφετηριακό σημείο της πνευματικής μας πορείας. Αυτό γίνεται αντιληπτό από το γεγονός ότι φράσεις από τα βιβλία αυτά συνοδεύουν ως συμπλήρωμα το λόγο αλλά και την επιχειρηματολογία μας όπου χρειάζεται.

Στον κύκλο αυτών των βιβλίων και φράσεων – με τη μορφή αποφθεγμάτων – ανήκουν και τα Ομηρικά έπη (Οδύσσεια και Ιλιάδα). Φράσεις – αποφθέγματα που ενσωματώθηκαν ανεξίτηλα στη μνήμη μας και καθόρισαν το αξιακό μας σύστημα είναι: «Άνδρα μοι έννεπε μούσα»«Εις οιωνός άριστος αμύνεσθαι περί πάτρης»«Αιδώς αργείοι»«Έπεα πτερόεντα»«Δούρειος Ίππος»«Αιέν αριστεύειν…». Η αναφορά στις ομηρικές φράσεις είναι ενδεικτική, αλλά άκρως αποκαλυπτική για την επίδραση που άσκησαν τα ομηρικά έπη στην πνευματική μας πορεία.

 


Ωστόσο τα βιβλία που επιλέξαμε μάς επηρέασαν και μάς διαμόρφωσαν σε απόλυτο βαθμό, αφού συνειδητά σε αυτά ανακαλύψαμε ιδέες και απόψεις που βρίσκονταν στο ιδεολογικό και αξιακό μας πλαίσιο ή και το διαμόρφωσαν στις βασικές του συντεταγμένες σε ένα ύστερο επίπεδο. Το βιβλίο είναι ο άψυχος σύντροφός μας και ο ιδεολογικός μας καθοδηγητής. Βρισκόμαστε συνέχεια μαζί του σε μία σχέση δημιουργικής επικοινωνίας και μάς συντροφεύει σε κάθε χρόνο και χώρο της επιλογής μας. Κεντρίζουν τη μνήμη μας και μελαγχολούμε όταν σε ένα αγαπημένο μας βιβλίο βλέπουμε και διαβάζουμε στις σελίδες του τις σημειώσεις μας σε κάποια θέση του συγγραφέα. Ένας γόνιμος και δημιουργικός διάλογος συγγραφέα και αναγνώστη… Και τα βιβλία έχουν μία ιδιομορφία ως αντικείμενα ανταλλακτικής αξίας. Όσο κιτρινίζουν τα φύλλα, τόσο η αξία μεγαλώνει.

 

Τα αγαπημένα μου…

Μία απόπειρα να καταγράψω τα βιβλία που με διαμόρφωσαν και καθόρισαν το πνευματικό μου «είναι» ενέχει τον κίνδυνο να αφήσει εκτός «καταλόγου» πολλά βιβλία και σημαντικά. Ωστόσο η οικονομία του χώρου με υποχρεώνει να παρουσιάσω τα πέντε αγαπημένα μου βιβλία:

 

α. Η υγιής κοινωνία


Η «Υγιής Κοινωνία» εξετάζει τη δύσκολη θέση στην οποία έχει περιέλθει ο άνθρωπος σε μια κοινωνία, όπου το κύριο ενδιαφέρον συγκεντρώνεται στην οικονομική παραγωγή και όχι στην ανάπτυξη της ανθρώπινης προσωπικότητας και όπου ο άνθρωπος έχει χάσει την κυρίαρχη θέση του. Ο σύγχρονος άνθρωπος – τονίζει ο Φρόμ – έχει αποξενωθεί από τον κόσμο που δημιούργησε ο ίδιος, από τούς συνανθρώπους του, από τον ίδιο τον εαυτό του. Είναι μία  «προσωπικότητα που άγεται και φέρεται». Αν οι τάσεις αυτές αφεθούν να  αναπτυχθούν ανεξέλεγκτα, το αποτέλεσμα θα είναι – σύμφωνα με τον Φρόμ – μια κοινωνία όχι υγιής, που θα την αποτελούν απαλλοτριωμένοι άνθρωποι.

Τί μπορούμε να κάνουμε; Ανάμεσα στην καπιταλιστική κοινωνία των διευθυντών και την ολοκληρωτική δικτατορία, υπάρχει ένας τρίτος δρόμος, ο δρόμος της δημιουργίας μιας υγιούς κοινωνίας, όπου κανένας άνθρωπος δε θα χρησιμεύει σα μέσο για την επιτυχία των σκοπών ενός άλλου, όπου ο άνθρωπος θα είναι το κέντρο και όπου όλες οι οικονομικές και πολιτικές δραστηριότητες θα υποτάσσονται στο σκοπό της ανάπτυξής του.

Ενώ παρουσιάζει (για πρώτη φορά στα κείμενά του) μια ολοκληρωμένη και συστηματική έννοια της ανθρωπιστικής ψυχανάλυσης, ο Φρόμ προβάλλει ορισμένες δυνατότητες κοινωνικής αλλαγής που μπορούν να μας απομακρύνουν από το δρόμο του αυτοματισμού και να μας οδηγήσουν στην ψυχική υγεία, σαν παραγωγικά, υπεύθυνα άτομα μιας υγιούς κοινωνίας.

Ο Φρόμ, πρωτοποριακός ψυχολόγος, ενδιαφέρεται έντονα για το τόσο ουσιαστικό ερώτημα σχετικά με την σύγχρονη δυτική κοινωνία: είναι υγιής; Και παραθέτει τους σοβαρούς λόγους που τον έκαναν να θέσει αυτό το ερώτημα.  Αποδείχνει με πειστικότητα ότι είναι δυνατή, η σύγκριση ανάμεσα στις κοινωνίες, ότι οι κοινωνίες ασκούν είτε εξυψωτική είτε παραμορφωτική επίδραση πάνω στα άτομα που τις αποτελούν.

Ασκεί δριμύτατη κριτική σε εκείνους τους κοινωνιοψυχολόγους που εκφράζονται ως ειδικοί απολογητές του κατεστημένου και στη σύγχρονη Αμερική υπηρετούν ως «ιερείς της νέας θρησκείας της διασκέδασης, της κατανάλωσης και της ομοιομορφίας». Εκφράζει την άποψη ότι οι κοινωνιοψυχολόγοι πρέπει να ασκούν κριτική της κοινωνάς και όχι να είναι απλώς ειδικοί των τρόπων χειραγώγησης του ανθρώπου.

 

β. Ψυχολογία των μαζών και ανάλυση του Εγώ


Στον κύκλο των βιβλίων του Φρόϋντ που ασχολούνται με προβλήματα της κοινωνικής ψυχολογίας εξέχουσα θέση, δίπλα στο Τοτέμ και ταμπού και στο Ο πολιτισμός πηγή δυστυχίας, κατέχει αναμφισβήτητα το μικρό σε όγκο, αλλά πλούσιο σε περιεχόμενο βιβλίο Ψυχολογία των μαζών και ανάλυση του Εγώ.

Ξεκινώντας από προηγούμενες εργασίες άλλων μελετητών, κυρίως αυτή του Λε Μπον, που εξέταζαν τις μάζες από φαινομενολογική κατά κανόνα άποψη, ο Φρόϋντ, έχοντας στο χέρι του επιπλέον το νέο, μοναδικό και εξαιρετικά διεισδυτικό εργαλείο της ψυχανάλυσης, κάνει ένα βήμα παραπέρα, όπως δηλώνει μάλιστα και ο ίδιος: «στον δρόμο από την ανάλυση του ατόμου στην κατανόηση της κοινωνίας».

Με μια θαυμαστή σύνδεση κοινωνικής ανθρωπολογίας και ψυχανάλυσης ο Φρόϋντ εξετάζει το ξεχωριστό άτομο μέσα στη μάζα, αλλά και τη μάζα μέσα στο άτομο, την πρωταρχική οικογένεια και τους μεγάλους μαζικούς σχηματισμούς, την εκκλησία και τον στρατό, και καταλήγει σε σκέψεις και συμπεράσματα που εκπλήσσουν με την πρωτοτυπία της σύλληψής τους και την οριστικότητα της διατύπωσής τους. Είναι και αυτό ένα από τα βιβλία μεγάλης εμβέλειας, με τα οποία ο ψυχαναλυτής Φρόϋντ γίνεται δάσκαλος και διαφωτιστής, συνεχιστής της μεγάλης παράδοσης του Νίτσε, του Σοπενχάουερ, του Φόουερμπαχ, του Δαρβίνου, αλλά και του Σπινόζα, του Βολταίρου και του Ντιντερό.

 

γ. Άκου, ανθρωπάκο!


Το Άκου, Ανθρωπάκο! είναι ένα ανθρώπινο βιβλίο, ένα βιβλίο χωρίς επιστημονικές αξιώσεις. Ο Βίλχελμ Ράιχ το έγραψε το καλοκαίρι του 1946 για τα Αρχεία του Οργονικού Ινστιτούτου, χωρίς να έχει σκοπό να το δημοσιεύσει. Ήταν το αποτέλεσμα της εσωτερικής πάλης ενός φυσικού επιστήμονα και γιατρού, που για δεκαετίες ολόκληρες βίωσε, αρχικά με αφέλεια, μετά με έκπληξη και τελικά με τρόμο, τον τρόπο με τον οποίο ο απλός άνθρωπος του λαού μεταχειρίζεται τον εαυτό του: είδε πώς ο άνθρωπος υποφέρει και επαναστατεί, πώς δοξάζει τους εχθρούς του και δολοφονεί τους φίλους του, πώς, όποτε αποκτά εξουσία σαν «αντιπρόσωπος του λαού», κάνει κατάχρηση της δύναμής του και μεταχειρίζεται τους άλλους πιο απάνθρωπα απ’ ό,τι ο ίδιος υπέφερε κάποτε στα χέρια των σαδιστών της άρχουσας τάξης.

 


δ. Αφήνοντας τον Εικοστό Αιώνα

Ο Εντγκάρ Μορέν προσπαθεί στο βιβλίο αυτό ν’ αναλύσει τα μεγάλα φιλοσοφικά, επιστημονικά και ιδεολογικά προβλήματα του αιώνα που τελειώνει σε λίγο, τις μεγάλες συγκρούσεις κι αναστατώσεις, και προπάντων τα φαινόμενα του Ναζισμού και του Σταλινισμού. Προσπαθεί κυρίως ν’ αναλύσει το πώς τα γεγονότα διαθλάστηκαν μέσα στις συνειδήσεις των ανθρώπων ή πώς συνελήφθηκαν από τους γνωστικούς τους μηχανισμούς, κάτω από τους τεράστιους μηχανισμούς πληροφόρησης, προπαγάνδας, αποπληροφόρησης, που διαθέτουν οι σύγχρονοι πολιτικοί οργανισμοί.

Πώς πρέπει να βλέπουμε τον κόσμο; Τί και ποιον πρέπει να πιστέψουμε; Τί σχέση έχει η βεβαιότητα της πίστης με την αβεβαιότητα μέσα στην οποία προχωράει η γνώση; Πώς προσδιορίζεται η αλήθεια; Ιδού μερικά από τα ερωτήματα όπου προσπαθεί ν’ απαντήσει ο Ε. Μορέν. Όπως γράφει και ο ίδιος, «αυτό το βιβλίο μάς λέει ανάμεσα στ’ άλλα, ότι για να δούμε σωστά τον κόσμο πρέπει να κοιτάξουμε τους εαυτούς μας να κοιτάζουν τον κόσμο».


ε. ΙΔΕΟπολις

«Οι ιδέες δεν είναι μόνο εργαλεία γνώσης,

αλλά κτητικές οντότητες.

Οι ιδέες μάς χειραγωγούν περισσότερο

από ό,τι τις χειραγωγούμε εμείς»

(Εντγκάρ Μορέν)




Είμαστε όλοι – άνθρωποι, κοινωνίες, πολιτισμός – γεννήματα των Ιδεών, από τη στιγμή που εμείς, ως δημιουργοί τους, τις χρησιμοποιούμε για να αποκωδικοποιήσουμε την πραγ-ματικότητα. Κάθε πνευματικό μας βήμα ή άλμα εμπεριέχει μια ιδέα ως πλοηγό. Οι ιδέες μάς καθορίζουν, αλλά και μάς χαρακτηρίζουν.

Οι λέξεις μας, οι συγκρούσεις μας, η φιλοσοφία μας, ο πατριωτισμός μας, η ελευθερία μας, η πολιτική μας συμπεριφορά, οι μηχανισμοί χειραγώγησης, ο τρόπος που ερμηνεύουμε τον εσωτερικό μας κόσμο, το μέγεθος της αγωνιστικότητάς μας, το πώς βλέπουμε τον ρόλο και τη θέση μας στη ζωή και στην κοινωνία, το πώς αντιδρούμε στα σύγχρονα φαινόμενα, το πώς ορίζουμε το χρέος των πνευματικών ανθρώπων, την ευθύνη μας απέναντι στο φυσικό περιβάλλον και, τέλος, το πώς χειριζόμαστε τον χρόνο είναι πλημμυρισμένα από τις ιδέες και τα παράγωγά τους.

Είμαστε όλοι πολίτες στων «Ιδεών την πόλιν», στην ΙΔΕΟ – πολη. Οι ιδεολογίες, οι ιδεοληψίες, τα ιδεολογήματα, τα ιδανικά, τα ιδεώδη και ο ιδεαλισμός διαποτίζουν κάθε ενέργειά μας και συνθέτουν, με έναν μυστηριακό τρόπο, την τοιχογραφία τόσο των παραδοσιακών όσο και των σύγχρονων κοινωνιών.

Χωρίς φανατισμούς, δόγματα και προκαταλήψεις τα δοκίμια του βιβλίου μπορούν να βοηθήσουν να δούμε την αθέατη πλευρά της πραγματικότητας και της ζωής. Οδηγός μας η επινοητικότητα του Οδυσσέα, η «αυθάδεια» του Θερσίτη, η προσπάθεια του Σίσυφου και βέβαια το Απολλώνειο Φως. Γιατί σύμφωνα και με τον Αισχύλο «φάος σκότω άντίμοιρον».

 

 

«Ο κόσμος είναι φτιαγμένος για να καταλήξει σ’ ένα ωραίο βιβλίο» (Μαλαρμέ)

 

­ Το περιεχόμενο των βιβλίων έχει ληφθεί από το οπισθόφυλλο των αντίστοιχων βιβλίων.