Life for Life
"Το θαύμα δεν είναι πουθενά
παρά κυκλοφορεί μέσα
στις φλέβες του ανθρώπου!!!"


"Στης σκέψης τα γυρίσματα μ’ έκανε να σταθώ
ιδέα περιπλάνησης σε όμορφο βουνό.
Έτσι μια μέρα το ’φερε κι εμέ να γυροφέρει
τ’ άτι το γοργοκίνητο στου Γοργογυριού τα μέρη !!!"


ΣΤΗΝ ΑΥΛΗ ΜΑΣ
Εμείς στο χωριό μας έχουμε ακόμα αυλές. Εκεί μαζευόμαστε, αμπελοφιλοσοφούμε,
καλαμπουρίζουμε, ψιλοτσακωνόμαστε μέχρι τις... πρώτες πρωινές ώρες! Κοπιάστε ν' αράξουμε!!!
-Aναζητείστε το"Ποίημα για το Γοργογύρι " στο τέλος της σελίδας.

24.3.22

Νταλάρας: «Δε συμμετέχω σε κανένα πολιτικό παιχνίδι»- Η ανάρτηση εν μέσω σχολίων για την αφίσα της συναυλίας «Όποιος κάνει τον πόλεμο είναι ένοχος» συνέντευξη στην LIFO

Την στήριξή του στην Ουκρανία, εξέφρασε δημοσίως ο Γιώργος Νταλάρας, εν μέσω σχολίων για το περιεχόμενο της αφίσας της «συναυλίας ειρήνης» που διοργανώνουν αρκετοί καλλιτέχνες, και από την οποία απουσιάζει κάθε σαφής αναφορά στην Ουκρανία, τον πόλεμο και την εισβολή της Ρωσίας. 

«Είναι τόσο σκληρά κι απάνθρωπα αυτά που γίνονται γύρω μας για να σκεφτόμαστε οπαδικά. Εγώ, λοιπόν, είμαι με τους άμαχους. Με τους ανθρώπους που αφανίζονται που βλέπουν να καταστρέφονται οι πόλεις τους. Με τα παιδιά που θάβονται κάτω από τα ερείπια. Με τις στρατιές προσφύγων που φεύγουν κυνηγημένοι από τον τόπο τους. Είμαι με τα θύματα του πολέμου και δεν θα συμμετέχω σε κανένα πολιτικό παιχνίδι» γράφει ο Γιώργος Νταλάρας στη σημερινή ανάρτησή του που συνόδευσε, μεταξύ άλλων, από τα χάσταγκ #standwithukraine#stopwar#standwithpeopleofukraine (μτφρ Στηρίζουμε την Ουκρανία, Σταματήστε τον πόλεμο, Στεκόμαστε στο πλευρό του λαού της Ουκρανίας).


«Αυτή τη στιγμή δεν είναι η δουλειά μου να κάνω πολιτική. Το μόνο που με ενδιαφέρει είναι να σταθώ δίπλα στην απόγνωση, στον εφιάλτη που ζουν οι άμαχοι αυτού του κόσμου. Οι άνθρωποι που τρέχουν να σωθούν χωρίς να φταίνε. Με ενδιαφέρουν τα ανώνυμα θύματα κι όχι οι ανταγωνισμοί της εξουσίας. Σκέφτομαι ένα παιδί κλεισμένο σε ένα υπόγειο, σε μια τρύπα, σε μια σκηνή, χωρίς όνειρα, χωρίς αύριο, στη Σερβία, στη Συρία, στnν Υεμένη ,στη Μαριούπολη, στο Χάρκοβο, παλιότερα στην Κύπρο και τρελαίνομαι!

Αυτούς σκέφτομαι. Αυτούς που το μόνο αίτημά τους είναι μια πιο δίκαιη ζωή. Γι αυτό θα συμμετέχω σε κάθε προσπάθεια που θα βοηθήσει να στείλουμε τα αναγκαία για τη ζωή των αμάχων του πολέμου. Για τη φαρμακευτική περίθαλψη, την υλική βοήθεια, την ασφάλειά τους. Είμαι πλάι σε κάθε αθώο παιδί, κάθε άνθρωπο που ξυπνάει το πρωί χωρίς σπίτι, χωρίς φαγητό, χωρίς πατρίδα και με τους σταυρούς των δικών του στα χέρια. Αυτή την ώρα Η ΠΑΡΑΤΑΞΗ ΜΟΥ είναι τα αθώα θύματα αυτού του πολέμου. Γι αυτούς τραγουδάω τώρα για να μαζέψουμε ό,τι μπορούμε, ό,τι τους είναι αναγκαίο να το στείλουμε ώστε να αντέξουν τον εφιάλτη που ζουν.

Είμαι με όποιον σηκώνεται από το ζεστό καναπέ της άνεσής του και κάνει κάτι για τα αθώα θύματα του πολέμου. Γεννήθηκα σε μια προσφυγική γειτονιά κι από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου ακούω τη μάνα μου να λέει ‘’όποιος κάνει τον πόλεμο είναι ένοχος».  Πηγή: LIFO

Ακολουθεί απόσπασμα από τη στήλη ''μικροπράγματα'' της LIFO.

Έτσι, λοιπόν, ο κ. Νταλάρας δεν ψελλίζει καν τη λέξη «Ρωσία», η οποία είναι ο εισβολέας, εν προκειμένω. Δεν ακούει, μάλλον, καθαρά τη φωνή της μητέρας του: «Όποιος κάνει τον πόλεμο είναι ένοχος». Φαίνεται πως γι’ αυτόν δεν υπάρχει εισβολή. Υπάρχει ένας …αόριστος πόλεμος, στον οποίο τα θύματα είναι… τα ίδια με την Σερβία, Συρία κ.ο.κ. Η Ρωσία, ως υπερδύναμη που στρέφεται κατά αδυνάτου, ο άτεγκτος Πούτιν, δεν σας λένε κάτι κ. Νταλάρα;

Δικό μου σχόλιο Επικούρειος Πέπος. Κύριε Γιώργο Νταλάρα συγχαρητήρια για την στάση σας, μήπως όμως ξεχάσατε κάτι; δεν διάβασα πουθενά τη λέξη εισβολή, Πούτιν, Ρωσία,  μήπως σας λογοκρίνανε; ποιος έχει κάνει την εισβολή; ο Κανένας; κάποτε δεν μασούσατε τα λόγια σας, τώρα τι πάθατε; 

Εισβολή στην Ουκρανία.

Ρώσοι στρατιώτες ακούστε αυτά που θα σας πω/

Τα σύνορα της χώρα σας κάνεις Ουκρανός δεν παραβίασε/

Εσείς όμως τι άνθρωποι είσαστε που εξολοθρεύσατε ήσυχα Ουκρανικά χωριά;

Που με των ηχώ των κανονιών σας διώξατε μάνες και παιδιά/

Και τώρα αναζητούν στέγη και τροφή στην προσφυγιά;

Σκοτώνεται, κλέβετε, βιάζεται αλλά δεν θα κερδίσετε/

Το κεφάλι σας σκυφτό θα έχετε στον αιώνα τον άπαντα/

Όλους εσάς θα σας ακολουθούν τα βλέμματα των αθώων παιδιών/

Θα είσαστε γι' αυτά και για όλους μας αιμοσταγείς και μισητοί/

Ρώσοι στρατιώτες τι σας έκαναν οι αδερφοί σας οι Ουκρανοί;

Επικούρειος Πέπος.

25 ΜΑΡΤΙΟΥ 2022 φόρος τιμής στους απανταχού φιλέλληνες. ΦΙΛΕΛΛΗΝΕΣ «ΧΑΣΑΜΕ ΤΑ ΠΑΝΤΑ, ΠΛΗΝ ΤΗΣ ΤΙΜΗΣ». Καρλ Φριντριχ Λέμπερεχτ Γκραφ φον Νόρμαν-Έρενφελς και λοχαγέ ΚΑΡΛ ΚΡΑΤΑΪΖΕΝ σας ευχαριστούμε.

 

Φίλες και Φίλοι καλησπέρα, ιστορική μέρα η σημερινή για τον Ελληνισμό, τους Έλληνες ανά τον κόσμο και για τους Φιλέλληνες, θα έλεγα μάλιστα κυρίως για τους Φιλέλληνες που θυσιάστηκαν για την Ελλάδα των ονείρων τους. Σήμερα θα σας διηγηθώ 2 ιστορίες, την πρώτη τη διάβασα στο τρίτο καταπληκτικό βιβλίο του ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΑΜΠΟΥΡΑΚΗ με τίτλο ΄΄Μια σταγόνα Ιστορία''. Τι θα λέγατε αν σας πληροφορούσα πως το ό,τι έχουμε σήμερα τις πραγματικές μορφές, και όχι κάποιες φανταστικές μορφές των αγωνιστών του 1821 το χρωστάμε σ' έναν Γερμανό Φιλέλληνα αξιωματικό που ήρθε το 1826 να πολεμήσει στο πλευρό των Ελλήνων ενάντια στους Τούρκους; Απίστευτο; Κι όμως είναι αληθινό, σας μεταφέρω ένα μικρό απόσπασμα από το βιβλίο που προείπα.


''Το 1826 μετά από ένα μακρύ και επίπονο θαλάσσιο ταξίδι, ένα τσούρμο από ενθουσιώδεις νεαρούς αποβιβάστηκε στο Ναύπλιο. Με τα χίλια ζόρια, καθώς δεν μιλούσαν ούτε λέξη ελληνικά, εξήγησαν ότι ήταν εθελοντές και είχαν έρθει να πολεμήσουν εναντίον των Τούρκων στο πλευρό των επαναστατημένων Ελλήνων. Προέρχονταν από το Βαυαρία, αυτόνομο τότε γερμανικό κρατίδιο, και υπολοχαγός τους ήταν ένας στρατιωτικός καριέρας που είχε πολεμήσει στους Ναπολεόντειους Πολέμους εναντίον του Βοναπάρτη, ο ΚΑΡΛ ΚΡΑΤΣΑΪΖΕΝ.
Οι εθελοντές προωθήθηκαν αμέσως στα σημεία των συγκρούσεων και πολλοί απ' αυτούς σκοτώθηκαν, αφού πήραν μέρος σε σημαντικές μάχες με μεγαλύτερη την πολιορκία της Αθήνας και της Ακρόπολης στα 1826 και 1827''.

(Θα μου επιτρέψετε να κάνω εδώ ένα δικό μου σχόλιο: ακούσατε κάτι σήμερα γι' αυτούς τους ήρωες; Θέλω να δηλώσω πως εις ότι με αφορά πρώτα τιμώ αυτούς τους ήρωες Φιλέλληνες και κατόπιν τους δικούς μας ήρωες γιατί για τους δικούς μας ήταν η πατρίδα τους.)

Συνεχίζω από το βιβλίο.
''Κανένας όμως δεν μπορούσε τότε να φανταστεί ότι η προσφορά του ΚΡΑΤΣΑΪΖΕΝ θα αφορούσε ένα εντελώς διαφορετικό πεδίο και θα ήταν πολύ διαχρονικότερη από τη συμμετοχή του σε κάποιες μάχες. Ο Βαβαρός υπολοχαγός ήταν αυτοδίδακτος ζωγράφος -όπου βρισκόταν λοιπόν, άνοιγε το μπλοκ του, έπαιρνε ένα μολύβι η κάρβουνο και ζωγράφιζε όσα έβλεπε. Τοπία, φορεσιές, πλοία, στιγμιότυπα και άλλα. Το σημαντικότερο όμως ήταν ότι σχεδίαζε τα πορτραίτα των αρχηγών της επανάστασης, τα οποία μάλιστα τους έβαζε να υπογράφουν, Τους περισσότερους τους βρήκε στα στρατόπεδα και μερικούς στη Γ' Εθνοσυνέλευση της Επιδαύρου, στην οποία παρευρέθηκε.''

Περισσότερα γι' αυτή την ιστορία, και το πως ο δικός μας ζωγράφος ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΓΥΖΗΣ ανακάλυψε αυτούς τους θησαυρούς θα διαβάσετε στο βιβλίο που προανάφερα. Ένα μόνο θα σας πω, αν δεν υπήρχε αυτός ο ΚΡΑΤΣΑΪΖΕΝ δεν θα είχαμε σήμερα τις μορφές των: Θ. ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗ, Γ. ΤΟΜΠΑΖΗ, Ν. ΣΤΑΜΑΤΕΛΟΠΟΥΛΟΥ, ΝΙΚΗΤΑΡΑ ΤΟΥ ΤΟΥΡΚΟΦΑΓΟΥ, Γ. ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗ, Α. ΜΑΥΡΟΚΟΡΔΑΤΟΥ, Κ. ΝΙΚΌΔΗΜΟΥ, Γ. ΚΑΡΑΪΣΚΑΚΗ, Ι. ΜΑΚΡΗ, Α. ΖΑΪΜΗ, Κ. ΚΑΝΑΡΗ, Γ. ΣΙΣΙΝΗ, Κ. ΤΣΖΒΕΛΑ, Α. ΜΙΑΟΥΛΗ, Ι. ΜΙΛΑΪΤΗ, Δ. ΠΛΑΠΟΥΤΑ, Κ. ΑΞΙΩΤΗ, Ι. ΦΙΛΗΜΟΝΑ, Ι. ΠΕΤΑ, Κ. ΜΠΟΤΣΑΡΗ, ΚΑΡΟΛΟΥ ΦΑΒΙΕΡΟΥ, ΦΡΑΝΚ ΧΕΙΣΤΙΝΓΚΣ, και ΤΟΜΑΣ ΓΚΟΡΝΤΟΝ.''
Φίλες και φίλοι όπως λέει ο συγγραφέας στο τέλος της ιστορίας ''κανείς από μας δεν μπορούσε να φανταστεί ότι τα κάδρα που μας συντρόφευαν πάνω από τα θρανία μας στο σχολείο και οι φυσιογνωμίες που μας κοίταζαν δαφνοστεφανωμένες στις εθνικές εορτές είχαν διασωθεί χάρη σε έναν Γερμανό υπολοχαγό που είχε έρθει να πολεμήσει στο πλευρό μας.''
Αυτή είναι η πρώτη συγκλονιστική ιστορία και καλό θα είναι κάποια πράγματα να τα γνωρίζουμε και να τα θυμόμαστε.

Και τώρα θα έρθω στη δεύτερη ιστορία, όπως ήδη γνωρίζετε γιατί σας  έχω κοινοποιήσει την άλλη συγκλονιστική ιστορία με το μικρό δρομάκι στο Μοναστηράκι, την οδό ΝΟΡΜΑΝΟΥ, είναι μια μικρή πάροδος της Ερμού στον αριθμό 99, σήμερα λοιπόν 25/03/2017 ένιωσα την ανάγκη από ευγνωμοσύνη να παρευρεθώ στην οδό ΝΟΡΜΑΝΟΥ για να πω ένα πολύ μεγάλο ευχαριστώ σ' εκείνα τα παλληκάρια, σ' εκείνους τους ήρωες που ήρθαν από την Γερμανία προκειμένου να πολεμήσουν δίπλα μας για την δική μας λευτεριά. Δυστυχώς δεν υπάρχει εκεί κάποιο μνημείο η κάποια μαρμάρινη πλάκα που να μας πληροφορεί για την ιστορία του ονόματος αυτής της οδού. Μιας και βρέθηκα εκεί και λόγω της ημέρας αποφάσισα να ρωτήσω τους καταστηματάρχες αν γνωρίζουν κάτι για την ιστορία του ονόματος, αν γνωρίζουν κάτι γι' αυτόν τον Νορμάνο, η Νορμανό. Όλοι τους με χαμόγελο και καλοσύνη μίλησαν μαζί μου αλλά δυστυχώς ΟΥΔΕΙΣ γνώριζε κάτι, ουδείς γνώριζε κάτι για εκείνα τα παλληκάρια που θυσιάστηκαν για τη δική μας πατρίδα. Όταν έφθασα στο σπίτι μου σκέφτηκα να κάνω την εξής πρόταση στην πρόεδρο του Συλλόγου Αιμοδοσίας Κορωπίου, την κ. Αντιγόνη Διακάκη, να πάρει ο Σύλλογος την πρωτοβουλία να αναρτηθεί μία μαρμάρινη πλάκα στην οδό ΝΟΡΜΑΝΟΥ με την ιστορία του εν λόγω Γερμανού Αξιωματικού και φυσικά με τα ονόματα των παλληκαριών αν υπάρχουν κάπου καταγεγραμμένα. Κάποια στιγμή ελπίζω να επικοινωνήσουν μαζί μου από την πρεσβεία της Γερμανίας γιατί τους είχα ζητήσει να μ' ενημερώσουν αν υπάρχει κάποια ημέρα μνήμης, και αν μπορώ να έρθω σε επαφή με κάποιους από τους απογόνους εκείνων των υπέροχων Φιλελλήνων ώστε να φιλοξενήσω κάποιους εξ αυτών στο σπίτι μου και να τους πω από κοντά ένα πολύ μεγάλο ευχαριστώ.

Κάποτε θα πρέπει να μάθουμε την ιστορία του.

25 ΜΑΡΤΙΟΥ 2022 Τιμή και Δόξα στους Γερμανούς Φιλέλληνες που έδωσαν τη ζωή τους για την δική μας πατρίδα. Ένας ελάχιστος φόρος τιμής σ' εκείνους τους ΗΡΩΕΣ.

Φίλες και Φίλοι αυτή τη φορά θα μου επιτρέψετε ανήμερα της εθνικής μας γιορτής να αφιερώσω την ανάρτηση σε κάποια Ηρωικά Παλληκάρια Γερμανικής καταγωγής που το 1821 θυσίασαν τις ζωές τους για την ελευθερία της δικής μας πατρίδας. Στη μνήμη εκείνων των Παλληκαριών αύριο μαζί με κάποιους φίλους θα μεταβώ στην οδό ΝΟΡΜΑΝΟΥ στο Μοναστηράκι για να αποθέσουμε λίγα λουλούδια στο μνημείο που υπάρχει εκεί. Όταν διάβασα αυτή τη συγκλονιστική ιστορία ένιωσα την ανάγκη να επικοινωνήσω με την πρεσβεία της Γερμανίας στην Αθήνα για τους λόγους που θα διαβάσετε αμέσως μετά. Μακάρι κάποια στιγμή να μπορέσω να φιλοξενήσω κάποιους από τους απογόνους εκείνων των Ηρωικών Παλληκαριών, μακάρι να με βοηθήσουν από την πρεσβεία ώστε αυτή η επιθυμία ευγνωμοσύνης να γίνει πραγματικότητα. Ακολουθεί το μέιλ που έστειλα στην πρεσβεία.


Αξιότιμοι κ.κ. της Γερμανικής Πρεσβείας σας καλημερίζω, προσπαθώ πολλές μέρες να επικοινωνήσω τηλεφωνικά μαζί σας αλλά δεν τα κατάφερα. Ονομάζομαι Γκοβίνας Σπυρίδων και ο λόγος που σας ενοχλώ –πάλι- είναι ο εξής. Στο Μοναστηράκι όπως θα διαβάσετε πιο κάτω υπάρχει ένας μικρός δρόμος που ονομάζεται ‘’ΝΟΡΜΑΝΟΥ’’ επίσης εκεί υπάρχει και ένα μικρό μνημείο. Δυστυχώς για μένα πολύ πρόσφατα έμαθα γι’ αυτή την καταπληκτική ιστορία. Η αυταπάρνηση και η θυσία αυτών των παλληκαριών υπέρ της πατρίδας μου με συγκλόνισε. Θα ήθελα να σας ρωτήσω αν υπάρχει κάποια ημέρα μνήμης γι’ αυτούς τους μοναδικούς φιλέλληνες, αν υπάρχει θα σας παρακαλούσα να μου την γνωστοποιήσετε. Επίσης αν υπάρχει η δυνατότητα μέσω της πρεσβείας να έρθω σε επαφή με κάποια μέλη της οικογένειας από τους απογόνους  του Norman von Ehrenfels και όχι μόνο προκειμένου να τους φιλοξενήσω στο σπίτι μου στην Αθήνα και στο Γοργογύρι Τρικάλων ως ένδειξη ευγνωμοσύνης. Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων. Μετά τιμής ένας  ευγνώμων  Έλληνας  Σπυρίδων Γκοβίνας.

''ΜΙΑ  ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ:  Αν  καθίσετε  στο Μοναστηράκι  σ’ ένα δρομάκι,  πάροδο της κεντρικής Ηφαίστου, στη οδό Νορμάνου  ή  Νορμανού  και  ρωτήσετε  τους  καταστηματάρχες και τους  περαστικούς «ποιος ήταν αυτός,  ρε  παιδιά,  ο Νορμάνος»; κανένας  δεν  θα  σας  απαντήσει.
Αυτός  ο  "Νορμάνος"  όμως,  που  οι  πολυάσχολοι  πραματευτάδες  της  περιοχής  δεν  γνωρίζουν,  ήταν  ένας  ξένος,  που  ήρθε  από  μακριά  και  πολέμησε  για  την ελευθερία  τους  και  σκοτώθηκε  για  δαύτους.  Κανένας  δεν  τον  εξανάγκασε   να  κάνει  κάτι  τέτοιο.  Πολέμησε   και  σκοτώθηκε,  γιατί   μία  ΙΔΕΑ  που  είχε  στο  κεφάλι  του,  η  ιδέα  ΕΛΛΑΔΑ,  του  υπενθύμιζε  ότι  άξιζε  να  κάνει  γι  αυτήν,  ό,τι  έκανε.
Ο  δρόμος  ΟΔΟΣ  ΝΟΡΜΑΝΟΥ είναι αφιερωμένος στον Norman von Ehrenfels, τον ευγενή Γερμανό αξιωματικό που έφτασε στην Ελλάδα επικεφαλής σώματος 120 επιλέκτων στρατιωτών και θυσιάστηκε για την πατρίδα μας.  

Ο  Γερμανός στρατηγός κόμης Νόρμαν Έρενφελς, διακρίθηκε για τη γενναιότητα που επέδειξε στη μάχη του Πέτα,  στις 4 Ιουλιου του 1822.  Στην  μάχη επικεφαλής  σώματος  που αποτελούνταν από  93  Γερμανούς Φιλέλληνες, γνώρισε την ήττα και τον αποδεκατισμό του σώματος του πολεμώντας ηρωικά και με αυταπάρνηση  στην  πρώτη  γραμμή.
 Από τους 93, γλύτωσαν μόνο οι 25.
«ΧΑΣΑΜΕ  ΤΑ  ΠΑΝΤΑ,  ΠΛΗΝ  ΤΗΣ  ΤΙΜΗΣ».
Ο ίδιος ο Νόρμαν πολύ βαριά πληγωμένος αναφέρθηκε στον Μαυροκορδάτο με όσες δυνάμεις του είχαν απομείνει, λέγοντας τα εξης: «Πρίγκιπά μου, χάσαμε τα πάντα,  πλην της τιμής».
  Μετά  από  λίγο   καιρό  ξεψύχησε στο Μεσολόγγι.-
ΠΟΛΕΜΗΣΕ ΕΝΑΝΤΙΟΝ  ΤΩΝ  ΤΟΥΡΚΩΝ  ΓΙΑ  ΤΗΝ  ΔΙΚΗ  ΜΑΣ  ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ.
Ο Καρλ Φριντριχ Λέμπερεχτ Γκραφ φον Νόρμαν-Έρενφελς (γερμ.Karl von Normann-Ehrenfels, εξελληνισμένα: Κάρολος Νόρμαν, Στουτγκάρδη, 14 Σεπτεμβρίου 1784 – Μεσολόγγι, 15 Νοεμβρίου 1822) ήταν στρατιωτικός από την Βυρτεμβέργη ο οποίος πολέμησε στους Ναπολεόντιους Πολέμους. Ως Φιλέλληνας μετέβη στην Ελλάδα, προκειμένου να ενισχύσει των αγώνα των Επαναστατών κατά την Επανάσταση του 1821. 

Ο Καρλ φον Νόρμαν-Έρενφελς ήταν εκ των υιών του δικαστικού Φίλιπ Κρίστιαν φον Νόρμαν-Έρενφελς, ο οποίος υπηρέτησε ως πρωθυπουργός του Βασιλείου της Βυρτεμβέγης την περίοδο 1806–1812. Το 1799, εντάχθηκε σε ένα σύνταγμα Αυστριακών θωρακοφόρων. Σύντομα, έλαβε τίτλο διοικητή και πολέμησε μαζί με τους Αυστριακούς ως την υπογραφή της Ειρήνης της Λυνεβίλ. Με την βοήθεια του πατέρα του, στη συνέχεια, μετατοπίστηκε στο στρατό της Βυρτεμβέργης, φτάνοντας ως το αξίωμα του Αντισυνταγματάρχη και διοικητή του συντάγματος των ελαφρών ιππέων της βασιλικής φρουράς το 1810. Το 1812, ηγήθηκε του συντάγματός του στην Γαλλική εισβολή στη Ρωσία. Το 1813, ως υποστράτηγος, οργάνωσε και ηγήθηκε μιας ταξιαρχίας ιππικού, αρχικά με το μέρος των Γάλλων, αν και στις 18 Οκτωβρίου προτίμησε να ταχθεί με το μέρος των Συμμαχικών Δυνάμεων, κι αυτό παρά το γεγονός ότι η Βυρτεμβέργη εξακολουθούσε να είναι σύμμαχος δύναμη του Ναπολέοντα. Η πράξη αυτή οδήγησε τον Βασιλιά Φρειδερίκο Α΄ της Βυρτεμβέργης να απαγορεύσει στον Νόρμαν την επιστροφή στη Βυρτεμβέργη. Δεν ήταν παρά μονάχα μετά τον θάνατο του Βασιλιά, τον Μάρτιο του 1817, που του επετράπη η επιστροφή του στην πατρίδα του, αν και η απαγόρευση εισόδου παρέμενε όσον αφορά την πρωτεύουσα του κρατιδίου, Στουτγκάρδη.

Μετά τον θάνατο του πατέρα του, τον διαδέχτηκε ως κύριος των γαιών που διέθετε αυτός στο Έρενφελς, αλλά στις αρχές του 1822, μαζί με άλλους Φιλέλληνες, αναχώρησε για την Ελλάδα για να συμπαρασταθεί στους Έλληνες Επαναστάτες κατά τον ξεσηκωμό τους ενάντια στην Οθωμανική Αυτοκρατορία. Υπηρέτησε ως αρχηγός του επιτελείου του Αλέξανδρου Μαυροκορδάτου στην καταστροφική Μάχη του Πέτα στις 16 Ιουλίου 1822.  Βαριὰ πληγωμένος, κατόρθωσε νὰ φτάσει στο Μεσολόγγι, όπου και  πέθανε τον Νοέμβριο του 1822.
Πηγή: Ζήνων Παπαζάχος.

ΟΔΟΣ ΝΟΡΜΑΝΟΥ ΣΤΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΑΚΙ ΠΡΟΣ ΤΙΜΗΝ ΤΟΥ ΦΙΛΕΛΛΗΝΑ Γερμανού στρατηγού κόμη Νόρμαν Έρενφελς. 25 ΜΑΡΤΙΟΥ 2022

Αν  καθίσετε  στο Μοναστηράκι  σ’ ένα δρομάκι,  πάροδο της κεντρικής Ηφαίστου, στη οδό Νορμάνου  ή  Νορμανού  και  ρωτήσετε  τους  καταστηματάρχες και τους  περαστικούς «ποιος ήταν αυτός,  ρε  παιδιά,  ο Νορμάνος»; κανένας  δεν  θα  σας  απαντήσει.


Αυτός  ο  "Νορμάνος"  όμως,  που  οι  πολυάσχολοι  πραματευτάδες  της  περιοχής  δεν  γνωρίζουν,  ήταν  ένας  ξένος,  που  ήρθε  από  μακριά  και  πολέμησε  για  την ελευθερία  τους  και  σκοτώθηκε  για  δαύτους.  Κανένας  δεν  τον  εξανάγκασε   να  κάνει  κάτι  τέτοιο.  Πολέμησε   και  σκοτώθηκε,  γιατί   μία  ΙΔΕΑ  που  είχε  στο  κεφάλι  του,  η  ιδέα  ΕΛΛΑΔΑ,  του  υπενθύμιζε  ότι  άξιζε  να  κάνει  γι  αυτήν,  ό,τι  έκανε.
Ο  δρόμος  ΟΔΟΣ  ΝΟΡΜΑΝΟΥ είναι αφιερωμένος στον Norman von Ehrenfels, τον ευγενή Γερμανό αξιωματικό που έφτασε στην Ελλάδα επικεφαλής σώματος 120 επιλέκτων στρατιωτών και θυσιάστηκε για την πατρίδα μας.  Ο  Γερμανός στρατηγός κόμης Νόρμαν Έρενφελς, διακρίθηκε για τη γενναιότητα που επέδειξε στη μάχη του Πέτα,  στις 4 Ιουλιου του 1822.  Στην  μάχη επικεφαλής  σώματος  που αποτελούνταν από  93  Γερμανούς Φιλέλληνες, γνώρισε την ήττα και τον αποδεκατισμό του σώματος του πολεμώντας ηρωικά και με αυταπάρνηση  στην  πρώτη  γραμμή.

 Από τους 93, γλύτωσαν μόνο οι 25.

«ΧΑΣΑΜΕ  ΤΑ  ΠΑΝΤΑ,  ΠΛΗΝ  ΤΗΣ  ΤΙΜΗΣ».

Ο ίδιος ο Νόρμαν πολύ βαριά πληγωμένος αναφέρθηκε στον Μαυροκορδάτο με όσες δυνάμεις του είχαν απομείνει, λέγοντας τα εξης: «Πρίγκιπά μου, χάσαμε τα πάντα,  πλην της τιμής».
 Μετά  από  λίγο   καιρό  ξεψύχησε στο Μεσολόγγι.-
ΠΟΛΕΜΗΣΕ ΕΝΑΝΤΙΟΝ  ΤΩΝ  ΤΟΥΡΚΩΝ  ΓΙΑ  ΤΗΝ  ΔΙΚΗ  ΜΑΣ  ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ.

Ο Καρλ Φριντριχ Λέμπερεχτ Γκραφ φον Νόρμαν-Έρενφελς (γερμ.Karl von Normann-Ehrenfels, εξελληνισμένα: Κάρολος Νόρμαν, Στουτγκάρδη, 14 Σεπτεμβρίου 1784 – Μεσολόγγι, 15 Νοεμβρίου 1822) ήταν στρατιωτικός από την Βυρτεμβέργη ο οποίος πολέμησε στους Ναπολεόντιους Πολέμους. Ως Φιλέλληνας μετέβη στην Ελλάδα, προκειμένου να ενισχύσει των αγώνα των Επαναστατών κατά την Επανάσταση του 1821. 

Ο Καρλ φον Νόρμαν-Έρενφελς ήταν εκ των υιών του δικαστικού Φίλιπ Κρίστιαν φον Νόρμαν-Έρενφελς, ο οποίος υπηρέτησε ως πρωθυπουργός του Βασιλείου της Βυρτεμβέγης την περίοδο 1806–1812. Το 1799, εντάχθηκε σε ένα σύνταγμα Αυστριακών θωρακοφόρων. Σύντομα, έλαβε τίτλο διοικητή και πολέμησε μαζί με τους Αυστριακούς ως την υπογραφή της Ειρήνης της Λυνεβίλ. Με την βοήθεια του πατέρα του, στη συνέχεια, μετατοπίστηκε στο στρατό της Βυρτεμβέργης, φτάνοντας ως το αξίωμα του Αντισυνταγματάρχη και διοικητή του συντάγματος των ελαφρών ιππέων της βασιλικής φρουράς το 1810. Το 1812, ηγήθηκε του συντάγματός του στην Γαλλική εισβολή στη Ρωσία. Το 1813, ως υποστράτηγος, οργάνωσε και ηγήθηκε μιας ταξιαρχίας ιππικού, αρχικά με το μέρος των Γάλλων, αν και στις 18 Οκτωβρίου προτίμησε να ταχθεί με το μέρος των Συμμαχικών Δυνάμεων, κι αυτό παρά το γεγονός ότι η Βυρτεμβέργη εξακολουθούσε να είναι σύμμαχος δύναμη του Ναπολέοντα. Η πράξη αυτή οδήγησε τον Βασιλιά Φρειδερίκο Α΄ της Βυρτεμβέργης να απαγορεύσει στον Νόρμαν την επιστροφή στη Βυρτεμβέργη. Δεν ήταν παρά μονάχα μετά τον θάνατο του Βασιλιά, τον Μάρτιο του 1817, που του επετράπη η επιστροφή του στην πατρίδα του, αν και η απαγόρευση εισόδου παρέμενε όσον αφορά την πρωτεύουσα του κρατιδίου, Στουτγκάρδη.

Μετά τον θάνατο του πατέρα του, τον διαδέχτηκε ως κύριος των γαιών που διέθετε αυτός στο Έρενφελς, αλλά στις αρχές του 1822, μαζί με άλλους Φιλέλληνες, αναχώρησε για την Ελλάδα για να συμπαρασταθεί στους Έλληνες Επαναστάτες κατά τον ξεσηκωμό τους ενάντια στην Οθωμανική Αυτοκρατορία. Υπηρέτησε ως αρχηγός του επιτελείου του Αλέξανδρου Μαυροκορδάτου στην καταστροφική Μάχη του Πέτα στις 16 Ιουλίου 1822.  Βαριὰ πληγωμένος, κατόρθωσε νὰ φτάσει στο Μεσολόγγι, όπου και  πέθανε τον Νοέμβριο του 1822. 
Πηγή: Ζήνων Παπαζάχος. 
Ανιχνευτής ο Πεπέ.

19.3.22

Η «ηχηρή απουσία» της Εκκλησίας από τον πόλεμο της Ουκρανίας. Ηλίας Γιαννακόπουλος φιλόλογος - συγγραφέας - στοχαστής.

 «Το θείον και οι νόμοι, ευ μεν αγόντων, εισίν ωφέλιμοι, κακώς δε αγόντων ουδέν ωφελούσιν»

(Όταν η θρησκεία και οι νόμοι εφαρμόζονται σωστά είναι ωφέλιμοι, αλλά όταν εφαρμόζονται λάθος δεν έχουν καμιά ωφέλεια, Σόλων)

 

Ο πόλεμος στην Ουκρανία, ανεξαρτήτου αποτελέσματος και των εκατέρωθεν ευθυνών – έθεσε σε δοκιμασία την χρησιμότητα και αποτελεσματικότητα παραδοσιακών θεσμώνκινημάτων ή και ομάδων ανθρώπων. Κι αυτό γιατί κανένας θεσμός, πρόσωπο ή κίνημα δεν μπόρεσε να αποτρέψει τον συγκεκριμένο πόλεμο παρόλη την ενημέρωση και τα μέσα που παρέχει η σύγχρονη παγκοσμιοποιημένη και διαπλανητική επικοινωνία. Το γεγονός αυτό προκαλεί έναν προβληματισμό αλλά και μία αμφισβήτηση για την αναγκαιότητα ύπαρξης αυτών των θεσμών, αφού αποδείχτηκαν ανεπαρκείς στο «μείζον», την αποτροπή ενός πολέμου στην Ευρώπη του 2022.

Όταν το διεθνές δίκαιο καταπατείται βάναυσα και όταν μία στρατιωτική επιχείρηση με όλα τα «αξεσουάρ» της (αεροπλάνα, τανκς, στρατιώτες…) βαπτίζεται από τον εισβολέα ως «πατριωτικό καθήκον», τότε ο κάθε πολίτης όπου γης αναρωτιέται προς τι η αναγκαιότητα και η χρησιμότητα κάποιων θεσμών;

 Κι αυτά τα ερωτήματα διατυπώνονται κι από ένα μεγάλο πλήθος Ρώσων στο εσωτερικό της χώρας. Και όλοι αυτοί οι θεσμοί και τα πρόσωπα δεν αποδείχτηκαν μόνον ανεπαρκείς στην πρόληψη – αποτροπή του συγκεκριμένου πολέμου, αλλά και αδύναμοι να επηρεάσουν τον υπαίτιο για την λήξη του, αφού άρχισε και προκάλεσε πολλά προβλήματα ανθρωπιστικού περιεχομένου (πρόσφυγες…).

Στην ομάδα των θεσμών, των κινημάτων και των προσώπων που αποδείχτηκαν αναποτελεσματικοί ανήκει ο Ο.Η.Ε., το Συμβούλιο Ασφαλείας, το Διεθνές Δικαστήριο, τα διάφορα κινήματα Ειρήνης, οι διπλωμάτες, οι διάφορες ανθρωπιστικές οργανώσεις ή ακόμη και κάποιες ακτιβιστικές οργανώσεις, όπως και η ηχηρή απουσία των πνευματικών ανθρώπων. Ωστόσο η μεγάλη απούσα ήταν η Εκκλησία τόσο η Ορθόδοξη όσο και η Καθολική.

Οι αντιδράσεις των Εκκλησιών

Οι προκαθήμενοι των δύο χριστιανικών εκκλησιών εκτός από τη συνήθη καταδίκη του πολέμου, τις επιστολές προς τον Πούτιν και την παροχή κάποιας ανθρωπιστικής βοήθειας «ουδέν έτερον». Η Ρώσικη Εκκλησία έτσι κι αλλιώς είναι απόλυτα συντεταγμένη στα σχέδια και τις αποφάσεις του Ρώσου Ηγέτη. Η Ουκρανική Εκκλησία μετά την αναγνώρισή της από το πατριαρχείο Κων/λεως ως αυτοκέφαλη διέρρηξε τις σχέσεις της με την Ρωσική εκκλησία και ως εκ τούτου αδυνατεί να παρέμβει. Το ανησυχητικό έως απογοητευτικό είναι πως ο πόλεμος διεξάγεται από δύο ορθόδοξες χώρες και οι «ορθόδοξες οβίδες» σκοτώνουν ορθόδοξους στρατιώτες και άμαχους.

Όταν τελειώσει αυτός ο πόλεμος οι εκκλησίες και οι εκπρόσωποί της θα επαίρονται για το ανθρωπιστικό έργο και θα εκφράζουν την συμπάθειά τους στους πρόσφυγες. Ίσως – ίσως για εντυπωσιασμό να επισκεφτούν τις δομές των προσφύγων, να σφίξουν χέρια, να φωτογραφηθούν, να μοιράσουν δώρα στα μικρά παιδιά και να δηλώσουν τον «αποτροπιασμό» τους για τον πόλεμο. Ένας πόλεμος που ακυρώνει τα ορθόδοξα ήθη, και αναδεικνύει τον πρωταγωνιστικό ρόλο των ανθρώπινων παθών που είναι ισχυρότερα από κάθε χριστιανική διδαχή και ηθική.  Ένας πόλεμος που φανερώνει την υποκρισία κάποιων ηγετών στο βαθμό που η «θρησκευτική» τους εικόνα είναι μη συμβατή με τις αποφάσεις που λαμβάνουν για την κήρυξη – διεξαγωγή του πολέμου (επίσκεψη και προσκύνημα Πούτιν στο Άγιον Όρος).

Αναγκαίος ένας ακτιβισμός της Εκκλησίας

Η εκκλησία έχασε στον πόλεμο αυτό μία ευκαιρία για να δείξει τον ειρηνοποιό της ρόλο και τη δύναμή της. Έπρεπε να λειτουργήσει με  τις πρακτικές ενός sui generis «θρησκευτικού ακτιβισμού». Πατριάρχης και Πάπας θα μπορούσαν μπαίνοντας στο ίδιο αεροπλάνο να «πετάξουν» για μία συνάντηση με τον Πούτιν στην Μόσχα. Σε περίπτωση άρνησης του Πούτιν οι δύο ηγέτες θα μπορούσαν να συλλειτουργήσουν στην κόκκινη Πλατεία απευθύνοντας έκκληση για συμμετοχή και στον πατριάρχη Ρωσίας κ. Κύριλλο. Έτσι θα κινητοποιούσαν και τους Ρώσους πολίτες – που δεν είναι λίγοι – σε αντιπολεμικές εκδηλώσεις. Γιατί αυτό που τόλμησε η Μαρίνα  Οβσιανίκοβα στη ρωσική TV να μην το τολμήσουν οι θρησκευτικοί ηγέτες με τον τρόπο τους;

Η παραπάνω ενέργεια είναι πιο συμβατή με τη ζωή και τη δράση του Χριστού απ’ ό,τι οι πλατωνικές και άνευρες δηλώσεις τους για ειρήνη. Ο αντίκτυπος θα ήταν μεγάλος, αφού οι κάμερες όλου του κόσμου θα ήταν στραμμένες και θα εστίαζαν στο γεγονός αυτό της δυναμικής παρέμβασης των θρησκευτικών ηγετών. Αλήθεια πόση αντοχή θα μπορούσε να επιδείξει ο κ.Πούτιν και με ποια επιχειρήματα θα αντέκρουε το αίτημα για παύση του πολέμου; Μία τέτοια ενέργεια ίσως ξυπνούσε από το λήθαργο όλες τις χριστιανικές εκκλησίες του κόσμου αλλά και την παγκόσμια συνείδηση που αναλώνεται σε αναλύσεις του τύπου «Τα ίδια έκαναν και οι Αμερικάνοι».

Ίσως – ίσως αν αποτύγχανε η επίσκεψή τους στη Μόσχα θα μπορούσαν να κατασκηνώσουν για μέρες στις βομβαρδισμένες πόλεις της Ουκρανίας για να σταματήσουν την καταστροφή τους και τα κύματα των προσφύγων. Πόση βαρβαρότητα θα μπορούσε να επιδείξει ο Ρώσος ηγέτης βομβαρδίζοντας περιοχές όπου για διαμαρτυρία είχαν κατασκηνώσει οι θρησκευτικοί ηγέτες; Ποιος πολίτης ανά την υφήλιο δεν θα εκτιμούσε μία τέτοια στάση της εκκλησίας που θα αποδείκνυε με πράξεις ότι νοιάζεται για τον άνθρωπο και την ειρήνη και όχι για άλλα ξένα προς την ζωή και τις προσδοκίες των λαών του κόσμου;

Η εκκοσμίκευση της εκκλησίας

Κάποιοι, βέβαια, θα αντιτείνουν πως έργο της εκκλησίας είναι η «σωτηρία των ψυχών» και όχι η ανάμειξή της σε γεγονότα που ενέχουν και το στοιχείο της πολιτικής. Όμως τι να την κάνεις την «σωτηρία της ψυχής» όταν καταστρέφεται μία χώρα, όταν 3.000.000 άνθρωποι πήραν το δρόμο της φυγής και της προσφυγιάς (τα μισά είναι παιδιά) και οι μαχητές στην Οδησσό και το Κίεβο κινδυνεύουν να γίνουν ολοκαύτωμα ενός αναίτιου και παράλογου πολέμου; Όταν χύνεται αίμα άδικα και το σώμα πληγώνεται, τότε οι προσευχές και οι εκκλήσεις για πνευματική ανάταση και ψυχική σωτηρία είναι ατελέσφορες.

Πολλοί μιλούν για έναν εκκοσμικευμένο  χριστιανισμό, φορέα κοσμικής εξουσίας, με εκκλησιαστικές ηγεσίες κατ’ όνομα χριστιανικές (και μάλιστα ορθόδοξες) στην ουσία, όμως, διεκδικήτριες κοσμικής εξουσίας και προβολής. Η εκκοσμίκευση συνιστά μία φαρισαϊκή συμμόρφωση στα πρότυπα της φιλαυτίας και του ανθρώπινου εγωισμού. Αποτέλεσμα  αυτής της εκκοσμίκευσης είναι ο περιορισμός του ρόλου της θρησκείας στις σύγχρονες κοινωνίες, είναι η μείωση της θρησκευτικότητας. Αυτός ο θρησκευτικός αποχρωματισμός και η περιθωριοποίηση της εκκλησίας αποδυναμώνει τόσο τον  ρόλο της εκκλησίας και την παρεμβατική της δύναμη όσο και την εμπιστοσύνη των πιστών προς αυτήν.

«Ουαί υμίν γραμματείς και φαρισαίοι υποκριταί»

Διάχυτη, λοιπόν, είναι μία υποβόσκουσα απογοήτευση για την απουσία της εκκλησίας από τον σημερινό πόλεμο. Ίσως όλοι μας περιμέναμε μία πιο έντονη διαμαρτυρία και καταγγελία. Ο Χριστός όταν διείδε κάποιο λάθος ή παραβίαση των ιερών κανόνων και του δικαίου μεταχειρίστηκε σκληρή γλώσσα εναντίον όλων εκείνων που θεώρησε υπεύθυνους: Το εμβληματικό «Ουαί υμίν γραμματείς και φαρισαίοι υποκριταί» συνιστά το διαχρονικό ηθικό ράπισμα σε κάθε εξουσία που θυσιάζει τον άνθρωπο στα ανομολόγητα συμφέροντά της. Αντί αυτού, όμως, οι σημερινοί εκκλησιαστικοί ηγέτες περιορίστηκαν σε μία άνευρη επιστολή προς τον Ρώσο ηγέτη, σε μία καταγγελία διπλωματών.

Το σύγχρονο «κακό» και το «άδικο» απαιτούν έναν διαφορετικό τρόπο αντιμετώπισης και μία εκκλησία να μην χάνεται στην τυπολατρία και σε κάποιους αναχρονιστικούς ιερούς κανόνες. Οι πιστοί και το εκκλησίασμα θέλουν μία εκκλησία καταγγελτική απέναντι στο άδικο  και σε ό,τι υποβιβάζει ή αφαιρεί την ανθρώπινη ζωή. Θέλουν τους εκκλησιαστικούς ηγέτες να υψώνουν το δικό τους ανάστημα απέναντι στις «αμαρτίες» και ηθικές παρεκτροπές της πολιτικής εξουσίας.

Η χριστιανική Ευρώπη και οι εκκλησίες της Ευρώπης (Ορθόδοξες, Καθολικές…) έχασαν μία ευκαιρία για μία συν-ένωση ή σύμπραξη για την καταγγελία του άδικου πολέμου. Μία ευκαιρία  για να αναδειχτεί η δύναμή της και να μη θεωρηθεί διάκονος των αυθαιρεσιών της πολιτικής εξουσίας (Ρωσική εκκλησία) και της ισορροπίας ή των ίσων αποστάσεων απέναντι στους «μεγάλους» της Γης.

 

14.3.22

Διαδίκτυο και Εκπαίδευση. Ηλίας Γιαννακόπουλος φιλόλογος - συγγραφέας.

 

«Οι υπολογιστές είναι άχρηστοι, μόνον απαντήσεις

μπορούν να δώσουν».(Πικάσο)

Η έλλογη πορεία του ανθρώπου δικαιώνεται ιστορικά τόσο από το πλήθος και την ποιότητα των πνευματικών του δημιουργημάτων (γλώσσα, επιστήμες, θεσμοί, ιδεολογίες) όσο και από τα αντίστοιχα υλικά – τεχνολογικά. Τα τελευταία έχουν επιφέρει ριζικές αλλαγές σε όλο το φάσμα της προσωπικής, κοινωνικής και οικονομικής ζωής. Κορυφαίο τεχνολογικό επίτευγμα οι Η/Υ, διεκδικούν δικαιώματα πάνω στην εξουσία του ανθρώπου αμφισβητώντας την αποκλειστικότητα της σκέψης. 

Οι σκεπτόμενες μηχανές επιτελώντας μια σειρά από λειτουργίες και εργασίες συνιστούν τον ύμνο του Homo Sapiens στον αιώνα μας. Η οικονομία, η επιστήμη, η κοινωνική ζωή, η επικοινωνία, η εκπαίδευση, η εργασία και ένα πλήθος άλλων ανθρώπινων δραστηριοτήτων υφίστανται τις αλλαγές που επέβαλαν οι Η/Υ προσαρμοζόμενες στις προδιαγραφές αυτών των «άψυχων» αλλά «σκεπτόμενων» μηχανών.

Ειδικότερα η εκτεταμένη χρήση των Η/Υ στη σχολική τάξη και με δεδομένη την εμπειρία των διαδικτυακών μαθημάτων λόγω του Covid -19 διχάζει τους ειδικούς και γεννά ερωτήματα για τον τύπο ανθρώπων που θέλουμε να εκπαιδεύσουμε και τον τύπο του πολίτη που θα διαμορφώσουμε.

Οι ενστάσεις που διατυπώνονται σχετίζονται με τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει η χρήση των Η/Υ στη μαθησιακή διαδικασία τόσο στον πνευματικό κόσμο του μαθητή (κρίση, φαντασία, γλώσσα) όσο και στην ψυχοσυναισθηματική του ωρίμανση. Τελευταία δε πληθαίνουν και οι διαμαρτυρίες για τη «μοναξιά» που τρέφει η καθημερινή ενασχόληση (πολύωρη) του νέου με τον Η/Υ.

Ωστόσο για λόγους μεθοδολογικούς κρίνεται σκόπιμο να καταγραφούν τα θετικά στοιχεία που απορρέουν από την χρήση των Η/Υ και του διαδικτύου – είτε στην σχολική τάξη, είτε στην διαδικτυακή διδασκαλία. Τα θετικά ευρήματα αισθητοποιούνται σε πολλά επίπεδα – όπως βέβαια και τα αρνητικά – και ανοίγουν νέους ατραπούς στον αγώνα των νέων για την κατάκτηση της γνώσης.

Η θετική συμβολή

Ενεργητική μάθηση

Αρχικά οι Η/Υ και το διαδίκτυο ευνοούν και καλλιεργούν την ενεργητική σχέση με την γνώση. Στο νέο πλαίσιο που υφαίνεται ο μαθητής διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο. Γίνεται ο ίδιος «θηρευτής» του άγνωστου και αρέσκεται στην ιδέα της προσωπικής αποκάλυψης της αλήθειας. Αναλαμβάνει πρωτοβουλίες, αναλύει τα δεδομένα, συνθέτει τα ευρήματα και καταλήγει σε συμπεράσματα. Σε ένα προχωρημένο στάδιο ο μαθητής από «καταναλωτής» ετοιμοπαράδοτης γνώσης γίνεται "παραγωγός" γνώσης. Παράλληλα καλλιεργείται το ερευνητικό πνεύμα, η αυτενέργεια, η φαντασία και η δημιουργικότητα. Αποτέλεσμα όλων των παραπάνω η βίωση ενός υψηλού αισθήματος αυτοεκτίμησης και αυτοπεποίθησης.

Παιδαγωγική αυτονομία

Σε ένα δεύτερο επίπεδο η θετική συμβολή των Η/Υ και του διαδικτύου διαφαίνεται – διαπιστώνεται και στην καλλιέργεια της παιδαγωγικής αυτονομίας του μαθητή απέναντι στον διδάσκοντα.  Αυτή η αυτονομία – απεξάρτηση του μαθητή από τον «διδάσκαλο – αυθεντία» κλώθει την πνευματική ελευθερία. Η διδασκαλία, δηλαδή, παύει να έχει ως μοναδική πηγή γνώσης τον δάσκαλο κι από «δασκαλοκεντρική» μετατρέπεται σε «μαθητοκεντρική». Επαναπροσδιορίζονται οι σχέσεις διδάσκοντα και διδασκομένου και γκρεμίζονται τα αυστηρά τείχη της από «καθέδρας διδασκαλίας». Οι μαθητές αντιμετωπίζονται ως συνεργάτες και συνεπιβάτες στο γοητευτικό ταξίδι της γνώσης. Έτσι συντελείται μία άτυπη μετάβαση από την μαγική διδασκαλία στην εξατομικευμένη. Η διδασκαλία έχει ως κέντρο τις ανάγκες του κάθε μαθητή χωριστά και όχι του απρόσωπου συνόλου. Ο μαθητής νιώθει πιο ελεύθερος απέναντι στην οθόνη, αυτοαξιολογείται χωρίς το άγχος της επίπληξης του διδάσκοντα και το χλευασμό των συμμαθητών του. 

Ήχος και Εικόνα

Στα αναμφισβήτητα θετικά του διαδικτύου συγκαταλέγεται και ο συνδυασμός ήχου και εικόνας, ως εποπτικού εργαλείου. Η εικόνα και ο ήχος αλληλοϋποστηρίζονται και καθιστούν το γνωστικό αντικείμενο περισσότερο εύληπτο και νοηματικά κατανοητό. Η οπτικοποίηση της γνώσης την καθιστά περισσότερο ελκυστική, αφού παύει να είναι ένα σύνολο «άτακτων» λέξεων. Η πραγματικότητα αυτή τον καθηλώνει και αναζωπυρώνει την φαντασία και το ενδιαφέρον του για μάθηση. Σημαντική, επίσης, κρίνεται και η συμβολή των πολυμέσων ως εργαλείων διδασκαλίας στην αφομοίωση και δημιουργική αξιοποίηση του γνωστικού υλικού χωρίς το βαρύ φορτίο της αποστήθισης που καλλιεργεί μόνον την επιφανειακή προσέγγιση. 

Το οικουμενικό σχολείο

Στα θετικά των Η/Υ και του διαδικτύου χρεώνεται και η δημοκρατικοποίηση της γνώσης στο βαθμό που καταργούνται οι διαμεσολαβητές, ακυρώνονται οι έλεγχοι της γνώσης και διευκολύνεται η ελευθερία του χρήστη – μαθητή. Στην κοινωνία της πληροφορίας ως ένα βαθμό αίρονται οι ταξικοί φραγμοί απέναντι στη γνώση και η «ανοιχτή κοινωνία» δίνει ίσες ευκαιρίες σε όλους. Έτσι δημιουργείται ένα οικουμενικό σχολείο, μία παγκόσμια κοινότητα γνώσης και μία διαπλανητική τράπεζα πληροφοριών. Τα όρια της μνήμης διευρύνονται και οι διαστάσεις του χώρου και του χρόνου παύουν να αποτελούν εμπόδιο στη γνώση.

Τα αρνητικά – Οι κίνδυνοι

Η αφυδάτωση της γλώσσας

Αρχικά η χρήση των Η/Υ και του διαδικτύου μπορεί να αποβεί επιβλαβής κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις στη γλώσσα. Επικοινωνώντας ο μαθητής μέσω των νέων τεχνολογιών αναγκάζεται να προσαρμόσει και τις λέξις σύμφωνα με τις προδιαγραφές του μέσου. Αυτό σημαίνει αυτόματα περιορισμό του λεξιλογίου και πειθαρχία σε κάποιες σταθερές γλωσσικές νόρμες. Ο λόγος κωδικοποιείταιαπλοποιείται και ασφυκτιά μέσα στα στενά πλαίσια που ορίζουν οι ανάγκες των Η/Υ και διαδικτύου. Εδώ κυριαρχεί ο συνθηματικός λόγος που από τη φύση του είναι λόγος απλόςεπιφανειακόςφτωχός και χωρίς σημασιολογικό πλούτο. Με άλλα λόγια εξυπηρετεί τις βασικές επικοινωνιακές ανάγκες χωρίς ιδιαίτερο περιεχόμενο.

Έτσι ευνοείται ο τυποποιημένος και στερεότυπος λόγος που αδυνατεί να  εκφράσει όλες τις συνιστώσες των διανοημάτων, των συναισθημάτων και των επιθυμιών του πομπού. Αποτέλεσμα όλων των παραπάνω είναι μία τάση για γλωσσική εξομοίωση που αναπόφευκτα συνοδεύεται από ένα γλωσσικό ισοπεδωτισμό. Οι γλωσσικές ιδιαιτερότητες εξαφανίζονται κι εκείνο που κυριαρχεί είναι η λεξιλογική ομοιομορφία. Η πολυπλοκότητα και η συνθετότητα της δομής της γλώσσας υποχωρεί μπροστά στην ανάγκη να διοχετευθούν στο δέκτη πληροφορίες σύντομες και εύπεπτες. 

Αυτό, όμως, μαθηματικά οδηγεί στην ατροφία του γλωσσικού οργάνου με αρνητικές επιπτώσεις και στη σκέψη των χρηστών. Γίνεται, λοιπόν, κατανοητό πως η χρήση ενός νέου επικοινωνιακού μέσου (Η/Υ…) μπορεί να συνοδευτεί – αν δεν τηρηθεί το μέτρο – από φαινόμενα γλωσσικής ένδειας. Κάθε έκπτωση, όμως, του γλωσσικού πλουραλισμού του ανθρώπου έχει ως αποτέλεσμα το στένεμα του κόσμου του σύμφωνα και με τη ρήση του Wittgenstein«Τα όρια της γλώσσας μου σημαίνουν τα όρια του κόσμου μου».

Η τυποποίηση των σχέσεων

Αξίζει δε, να επισημανθεί και ο αρνητικός ρόλος των Η/Υ στις σχέσεις των εμπλεκομένων στη μαθησιακή διαδικασία (μαθητής – διδάσκων). Οι διαπροσωπικές σχέσεις κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας λαμβάνουν καθαρά έναν τυπικό χαρακτήρα. Παύουν να έχουν το χρώμα της προσωπικής επαφής και την αυθεντικότητα μιας ανθρώπινης επικοινωνίας. Οι αντιδράσεις μαθητών και διδάσκοντα είναι μηχανικές και αφυδατωμένες από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε προσώπου χωριστά. Ο ενθουσιασμός, η χαρά, η συγκίνηση, η απογοήτευση κι ένα πλήθος άλλων συναισθημάτων υποχωρούν ή εξωτερικεύονται με ένα μηχανικό τρόπο.

Έτσι η επικοινωνία μετασχηματίζεται σε μηχανική, το «πρόσωπο»αρχίζει να ξεθωριάζει (αφού κανέναν πλέον δεν ενδιαφέρει), ο διάλογος αντικαθίσταται από την πειθαρχία στους κανόνες λειτουργίας του Η/Υ και γενικότερα προωθείται ένα κλίμα εσωστρέφειας και εγωκεντρισμού. Στη σχολική τάξη έχουμε ένα σύνολο – άθροισμα μοναχικών υπάρξεων που αδυνατούν να επικοινωνήσουν ως ψυχές. Όλα τα παραπάνω, όμως, απογυμνώνουν το διδάσκοντα από τον παιδαγωγικό του ρόλο και στερούν από τους μαθητές τις προϋποθέσεις να καλλιεργηθούν κοινωνικά και ψυχοσυναισθηματικά.

Η απουσία συνεργασίας

Επιπρόσθετα, ως αποτέλεσμα του παραπάνω κλίματος παρατηρούνται φαινόμενα έλλειψης συνεργασίας και απουσίας ομαδικού πνεύματος. Με τη χρήση των Η/Υ ο καθένας λειτουργεί ως απρόσωπη «μοναχική μονάδα». Οι μαθητές φαντάζουν ως μοναχικοί περιπατητές στον εικονικό κόσμο όπου οι ήχοι του πληκτρολογίου γεμίζουν το κενό του συνεπιβάτη – μαθητή. Ο χρήστης του Η/Υ σε μακροπρόθεσμο επίπεδο εθίζει στη μοναχική πορεία και αδυνατεί να συνεργαστεί ή να λειτουργήσει ως μέλος μιας ευρύτερης ομάδας. Πολλές φορές δε, λόγω της μακροχρόνιας εξάρτησης αναπτύσσει μια αντικοινωνική συμπεριφορά που όχι σπάνια εκδηλώνεται και ως επιθετικότητα.

Προβλήματα προσαρμογής

Πέρα, όμως, από την επιθετικότητα παρουσιάζονται – και θα διογκωθούν στο μέλλον – φαινόμενα αδυναμίας προσαρμογής στο περιβάλλον. Ο νέος βυθισμένος για πολύ χρόνο στις δαιδαλώδεις ατραπούς μιας εικονικής πραγματικότητας σχηματίζει μια λανθασμένη εικόνα για τη ζωή και τα γεγονότα. Ζει την ψευδαίσθηση της εικόνας και αδυνατεί να προσδιορίσει με ακρίβεια τα όρια του φανταστικού και του πραγματικού.

Όλα αυτά, όμως, δυσκολεύουν την κατανόηση ακόμη και των απλών φαινομένων της καθημερινής ζωής με αποτέλεσμα ο νέος να εμφανίζει προβλήματα προσαρμογής με το περιβάλλον μέσα στο οποίο υποχρεωτικά καλείται να ζήσει, να εργαστεί και να συνυπάρξει. Από τη χρήση του Η/Υ απουσιάζουν οι εμπειρίες και τα βιώματα γεγονός που δυσκολεύει ακόμη περισσότερο την ένταξη του νέου στο κοινωνικό σώμα αλλά και την ανεμπόδιστη εξέλιξή του ως κοινωνικού και ψυχοσυναισθηματικού όντος.

Επιμύθιον

Αναγκαία, λοιπόν, κρίνεται η λελογισμένη χρήση του Η/Υ και του διαδικτύου γενικότερα ως μέσων διδασκαλίας, γιατί κινδυνεύουμε πάντα να αφεθούμε στην γοητεία και την εξουσία του. Θα ήταν τραγικό λάθος για τον σύγχρονο νέο – παραφράζοντας τη σχετική ρήση του Wittgenstein – να αφήσει τα «μέσα» να ορίσουν αυτά τα όρια του κόσμου του.


Σίγουρα οι Η/Υ και το διαδίκτυο διευρύνουν τα όρια του κόσμου μας, αλλά αυτά δεν είναι τα μοναδικά, τα επιθυμητά, ούτε και τα κοινωνικά αναγκαία. Η ωρίμανση και η τελείωση του νέου είναι μία σύνθετη διαδικασία και δεν μπορεί να πραγματωθεί μόνον μέσα από ένα τελειοποιημένο μηχάνημα.

«Το διαδίκτυο γίνεται η κεντρική πλατεία για το παγκόσμιο

χωριό του αύριο».(BillGates)