Life for Life
"Το θαύμα δεν είναι πουθενά
παρά κυκλοφορεί μέσα
στις φλέβες του ανθρώπου!!!"


"Στης σκέψης τα γυρίσματα μ’ έκανε να σταθώ
ιδέα περιπλάνησης σε όμορφο βουνό.
Έτσι μια μέρα το ’φερε κι εμέ να γυροφέρει
τ’ άτι το γοργοκίνητο στου Γοργογυριού τα μέρη !!!"


ΣΤΗΝ ΑΥΛΗ ΜΑΣ
Εμείς στο χωριό μας έχουμε ακόμα αυλές. Εκεί μαζευόμαστε, αμπελοφιλοσοφούμε,
καλαμπουρίζουμε, ψιλοτσακωνόμαστε μέχρι τις... πρώτες πρωινές ώρες! Κοπιάστε ν' αράξουμε!!!
-Aναζητείστε το"Ποίημα για το Γοργογύρι " στο τέλος της σελίδας.

19.5.24

ΜΟΥΣΕΙΑ: ΧΩΡΟΙ ΜΝΗΜΗΣ ΚΑΙ ΣΥΝΕΙΡΜΩΝ - Μαΐου 18, 2019 *Γράφει ο Ηλίας Γιαννακόπουλος, Blog "ΙΔΕΟπολις"

 *Αφιέρωμα στην Παγκόσμια Ημέρα των Μουσείων

     **Το Μουσείο της Ακρόπολης: Η Πόλη, η Τέχνη, η Αρμονία, η Πολιτική και η Δημοκρατία. 

     1.Οι ρίζες είναι για να βγάζουμε κλαδιά και όχι να επιστρέφουμε σ’ αυτές(Κατερίνα Γώγου).

        2.“Ο Θεός κρίνει το δέντρο από τους καρπούς, όχι από τις ρίζες” (Πάουλο Κοέλιο).

         3.“Ευτυχισμένος είναι ο άνθρωπος, που ξέρει τι να θυμάται από το παρελθόν, τι να απολαμβάνει στο παρόν και τι να σχεδιάζει στο μέλλον!” (Arnold HGlasow).

           Ίσως θα μπορούσε κάποιος να συμφωνήσει ή και να διαφωνήσει με τις παραπάνω διαπιστώσεις στο βαθμό που αξιολογούν με έναν αιρετικό τρόπο τη σχέση μας με το παρελθόν και την παράδοσή μας. Κι αυτό γιατί έχουμε ταυτίσει το ριζικό μας σύστημα με ό,τι μάς δένει ή αποκαλύπτει την πολιτιστική μας παράδοση, όπως αυτή αποτυπώνεται κατεξοχήν - και όχι μόνον - στα αρχαιολογικά ευρήματα.

 

         Αυτά τα αρχαιολογικά ευρήματα  φυλάσσονται στα μουσεία και καταυγάζουν την πορεία μας ως λαού στο βάθος του παρελθόντος χρόνου. Όσο λάθος είναι να αδιαφορούμε γι αυτά, άλλο τόσο λάθος είναι η άκριτη προσκόλληση και η άγονη μίμηση όλων εκείνων που προβάλλονται ως πρότυπα ζωής μέσα από τα εκθέματλα τους. Ίσως ο Arnold HGlasow  να συμβουλεύει σωστά για την δημιουργική διαχείριση τόσο του παρελθόντος όσο και του παρόντος και του μέλλοντος.

          Τα Μουσεία είναι ο διαχρονικός μας ιστορικός καθρέφτης και το κάτοπτρο μέσα από το οποίο βλέπουμε το παρελθόν μας (ρίζες), αλλά και το χρέος μας για δημιουργία και ανανέωση (άνθη, καρποί).

          Με αφορμή τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Μουσείων, 18 Μαΐου 2024, η προσοχή και το ενδιαφέρον όλων εστιάζεται για άλλη μία φορά στο νεότευκτο και περικαλλές μουσείο της Ακρόπολης που στεγάζει τα ευρήματα του αρχαιολογικού χώρου του ιερού βράχου της Ακρόπολη με την ευχή και προσδοκία για την γρήγορη επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα.


            Ένα μουσείο που φιλοδοξεί να συντηρήσει τη μνήμη των Ελλήνων και να διδάξει στους ξένους τη διαχρονική αξία της αρμονίας αλλά και τη σχέση της τέχνης με την πόλη, την εξουσία, την  πολιτική και τη δημοκρατία.   

            Παρατηρώντας τα εκθέματα στον καλαίσθητο χώρο του Μουσείου το βλέμμα εύκολα στρέφεται στο βράχο της Ακρόπολης. Ο ιερός βράχος της Ακρόπολης και ιδιαίτερα ο Παρθενώνας δεν μαγνητίζουν μόνο το βλέμμα του επισκέπτη αλλά προκαλούν και τα ανάλογα συναισθήματα και τους αναγκαίους στοχασμούς. Γιατί ο ναός του Παρθενώνα είναι πανανθρώπινο έργο με την κεντρική αξία τον άνθρωπο.

    Κι αυτό γιατί τα γλυπτά του ναού και η αρχιτεκτονική του εναρμονίζουν την ομορφιά με τη συμμετρία, το υψηλό με το γήινο. Η θέα αυτού του αριστουργήματος βοηθά το πέρασμα από τον έξω κόσμο στον έσω, από το γήινο στοιχείο στο άυλο και στην απεραντοσύνη του ουρανού, από το ανθρώπινο στο ιερό – θεϊκό, από το καθημερινό στο αιώνιο κι από τη φύση στην τέχνη.   


Έξω από τα Προπύλαια του Ναού και στις «όχθες» του ιερού βράχου ίσχυαν οι νόμοι του κράτους. Μέσα στο ναό κι ευρύτερα στον περιβάλλοντα χώρο ίσχυαν οι νόμοι των Θεών και της Τέχνης. Άνθρωποι, ήρωες και θεοί συνυπήρχαν αρμονικά μέσα από θυελλώδεις αντιθέσεις και συγκρούσεις. Στα γλυπτά κι άλλα ευρήματα του Παρθενώνα δεν βλέπεις μόνο την απόλυτη αρμονία αλλά και τη διαμάχη του Ηράκλειτου με τον Παρμενίδη για την αιώνια μεταβολή και τη σταθερότητα του κόσμου. 

Ένα σύστημα, δηλαδή, αξιών συμπυκνώνεται σε ένα αρχιτεκτόνημα που υπερέβη το χρόνο και το χώρο. Χτίστηκε από τη θέληση του Ενός (Περικλής) σε μια πόλη που κυβερνούσαν πολλοί (Δημοκρατία). «Λόγω μεν δημοκρατία, έργω υπό του πρώτου ανδρός αρχή».  



Την ακτινοβολία του ιερού χώρου δεν την άντεξαν κάποιοι βυζαντινοί αυτοκράτορες και γι’ αυτό έκλεισαν τη φιλοσοφική σχολή Αθηνών (Ιουστινιανός). Για το θεοκρατικό Βυζάντιο ο χώρος θύμιζε ειδωλολατρία

Ο Έλγιν, όμως, φάνηκε πιο πρακτικός, αφού με την κλοπή κάποια έργα – μάρμαρα μελαγχολούν στο μουσείο του Λονδίνου. Ποιος, τώρα, μπορεί να τα διεκδικήσει επικαλούμενος το δίκαιο και την ηθική; Εξάλλου πάντα οι δυνατοί γράφουν την Ιστορία του κόσμου αλλά οι φιλότεχνοι την ομορφαίνουν.

«Συνήθως, την ιστορία τη γράφουν οι νικητές. Μερικές, όμως, φορές οι χαμένοι κατακτούν τη συνείδηση ότι η μακροχρόνια ήττα τους είναι προσωρινή, και τότε η ιστορία δεν  γράφεται ΓΙΝΕΤΑΙ» (Σύνθημα αναρχικών).

Η ζωή, δηλαδή, ανθρώπων κι εθνών γράφεται και εμπλουτίζεται από εκείνους που υπερβαίνουν το καθιερωμένο και δημιουργούν μορφές αιώνιες και πανανθρώπινες. Μια σημαία των κατακτητών (Γερμανοί) βεβήλωσε την ιερότητα του χώρου, αλλά  γέννησε κι ένα πρόσωπο – σύμβολο αντίστασης (Γλέζος). Το πνεύμα, τελικά, νίκησε το «ξίφος» και η δημοκρατία επέπλευσε.
 

 Ο Περικλής επέβαλε την απόφασή του για τη δημιουργία του Παρθενώνα, αλλά ο «επιτάφιός» του έπαψε να διδάσκεται στο Ελληνικό σχολείο στις αναγκαίες προς τούτο διδακτικές ώρες. Γιατί άραγε; Κρίθηκε αναχρονιστικός;

Όπου η πολιτική αδιαφορεί για την τέχνη, τότε ο ορθολογισμός υποχωρεί. Τελικά από το «η πολιτική είναι η τέχνη του εφικτού» φτάνουμε στο «ο άνθρωπος είναι μια δέσμη ερωτήσεων». Γι’ αυτό όποιος ρωτά ανοίγει ένα παράθυρο στο μέλλον, όπως και ένα βλέμμα στα αιώνια μνημεία της τέχνης, κι ας στέκονται σιωπηλά στις ψυχρές αίθουσες των μουσείων. 

Λένε πως τα «ζώα είναι μια δέσμη απαντήσεων» γι’ αυτό δεν έχουν πολιτισμό. Οι απαντήσεις εφησυχάζουν, ενώ οι ερωτήσεις αφυπνίζουν.

Τελικά στο παραστράτημα των συνειρμών ο Παρθενώνας ήταν μια απάντηση στα ερωτήματα της Αθήνας του 5ου αιώνα π.Χ. αλλά κι ένα συνεχές ερώτημα για τη φύση του ωραίου, της αρμονίας, του θείου, της διαλεκτικής, του δικαίου και της τέχνης του «ευ ζην» (ευδαιμονία).


Όταν η επίσκεψη σε ένα μουσείο τελειώνει, αρχίζει ο αγώνας για την ετυμολογία της λέξης άνθρωπος.

Ο άνθρωπος είναι τελικά και μόνον ο «άνω θρώσκων»;
 
 

                         Σχόλια Αναγνωστών

                Πολύ καλησπέρα σας αγαπητέ μου κύριε Ηλία.

   Εύχομαι να είστε καλά. Ακμαίος και δημιουργικός. Σας ευχαριστώ θερμά για το σημερινό σας άρθρο το οποίο γράφτηκε με αφορμή την σημερινή, Παγκόσμια Ημέρα Μουσείων.

  Φρονώ πως το κείμενο σας θα μπορούσε κάλλιστα να δημοσιευθεί σε κάποιο θεματικό αφιέρωμα περιοδικού, σχετικά με την σχέση τέχνης και δημοκρατίας. Ή αλλιώς, μεταξύ τέχνης και πολιτικής. Οι δε στοχευμένες αναφορές σας στο μουσείο της Ακρόπολης, αρκούν για να μας υπενθυμίσουν τα ακόλουθα:

   Πρώτον, την μεγάλη του αξία, που εν προκειμένω συνιστά απόρροια και των αριστουργημάτων που φιλοξενεί στους χώρους του. Δεύτερον, την συμβολή του στη διατήρηση της μνήμης της Αρχαίας Αθήνας, των όλων όσων προσέφερε στον εν ευρεία εννοία Δυτικό πολιτισμό. Τρίτον, την μεγάλη του παιδαγωγική αξία, καθότι 'διαπαιδαγωγεί' τους πολίτες και ειδικά τα άτομα νεότερων ηλικιών, πάνω σε έννοιες όπως είναι η 'ομορφιά,' η 'τέχνη,' η 'Δημοκρατία'.

   Τέταρτον, το γεγονός πως είχε και έχει την τύχη να διοικείται  από δύο φωτισμένους αρχαιολόγους (Δημήτρης Παντερμαλής και τώρα Νίκος Σταμπολίδης), για τους οποίους η αρχαιολογία είναι η επιστήμη εκείνη που αποτελεί 'οδηγό' και για να μάθουμε 'ποιοι είμαστε' αλλά και για το που 'θέλουμε να πάμε'.

    Πέμπτον, πως από μόνο του το μουσείο της Ακρόπολης, μουσείο μεγάλης επισκεψιμότητας, συνιστά το βασικό 'εργαλείο' της χώρας και των εκάστοτε κυβερνήσεων στην προσπάθεια που κάνουν για την επιστραφούν τα Μάρμαρα του Παρθενώνα πίσω στην Αθήνα.

   Και, πέμπτον, πως προσφέρει υπέροχη θέα στον ιερό βράχο της Ακρόπολης, συνδεόμενο διαλεκτικά με τον χώρο και κατ' επέκταση, με τον ναό του Παρθενώνα, αυτό το 'θαύμα' της αρχιτεκτονικής. Αυτόν τον περικαλλή ναό που μας θυμίζει με την σειρά του του το τι έργα και επιτεύγματα του πνεύματος προκύπτουν, όταν το δημοκρατικό πολίτευμα μπορεί και παραγάγει 'ελεύθερους' και απολύτως συνειδητοποιημένους πολίτες. Ικανούς να αναγνωρίζουν το 'ωραίο' και πρόθυμους να 'θυσιαστούν' για αυτό.

      Αυτό ακριβώς πράττει και ο 'Επιτάφιος' του Περικλή, μνημειώδες έργο το οποίο δεν σπεύδει να απαριθμήσει τα επιτεύγματα της Αθηναϊκής Δημοκρατίας, αλλά, το ό,τι εν καιρώ κινδύνου, αξίζει κανείς να πολεμήσει για την Αθηναϊκή Δημοκρατία ως το πολίτευμα των 'ελεύθερων ανθρώπων'.

     Θερμά συγχαρητήρια, αγαπητέ κύριε Ηλία!! Η ανάλυση σας εστιάζει στις πολύπλευρες λειτουργίες που αποκτά ένα μουσείο και δη ένα σύγχρονο μουσείο το οποίο σχεδιάστηκε και οικοδομήθηκε προκειμένου να αποτελέσει τον ακρογωνιαίο λίθο στην προσπάθεια της χώρας να ασκήσει 'πολιτιστική διπλωματία

                                                                             Σίμος  Ανδρονίδης

Φίλες και φίλοι αν θέλετε να διαβάσετε τα άρθρα του κ. Ηλία Γιαννακόπουλου, κάντε κλικ πάνω στο λίνκ  που υπάρχει πιο κάτω, και θα βρεθείτε στον Ωκεανό της γνώσης του συγγραφέα.  https://iliasgiannakopoulos.blogspot.com/

19.4.24

ΕΝΕΡΓΟΣ ΠΟΛΙΤΗΣ ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ Ο ΓΟΡΓΟΓΥΡΑΙΟΣ επιστολές προς Έλληνες αξιωματούχους.

Αθήνα ( Κάντζα - Παλλήνη) 13/04/2024

Από: Σπυρίδων  Γκοβίνας

Δ/νση: Αριστείδου 5Α

Τηλ:        6937013312                                                     

Email:       pepos_a@hotmail.com 

Προς:                                              

Τον εξοχότατο Πρωθυπουργό

κον  Κυριάκο  Μητσοτάκη.

Κοινοποίηση:  

Υπουργό Παιδείας κ. Πιερρακάκη,

Υπουργό υγείας κ. Γεωργιάδη  και  

Αρχηγούς των πολιτικών κομμάτων της Ελληνικής Βουλής.


Ανοιχτή επιστολή  

ΘΕΜΑ: 

Στο χείλος του γκρεμού.


Αξιότιμε κ. Πρωθυπουργέ, κύριοι υπουργοί κυρίες και κύριοι αρχηγοί των Ελληνικών κομμάτων,

Επικοινωνώ μαζί σας σήμερα προκειμένου να σας γνωστοποιήσω την ομιλία τού κ. Ευάγγελου Φιλόπουλου στην ΕΡΤ. Ο κ. Φιλόπουλος είναι ένας καταξιωμένος γιατρός, και πρόεδρος της ΕΑΕ (Ελληνικής Αντικαρκινικής Εταιρείας).  

Ο κ. Φιλόπουλος, ως ο πλέον ειδικός, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την τραγική πρωτιά μας στο θέμα της παχυσαρκίας. Ανάμεσα σε 38 χώρες του ΟΑΣΑ είμαστε δυστυχώς πρωταθλητές, έχουμε τα πιο παχύσαρκα παιδιά και αυτό από μόνο του είναι τραγικό.  

Αναφέρθηκε ακόμη ο κ. Φιλόπουλος και σε άλλα δύο εξ ίσου επικίνδυνα θέματα  

Α) Το Αλκοόλ στους νέους.

Β) Την έλλειψη γυμναστικής στα σχολεία.

Όπως είπε ο κ. Φιλόπουλος το αλκοόλ και η έλλειψη γυμναστικής θα είναι δύο βασικοί επιβαρυντικοί παράγοντες για τον καρκίνο στους νέους ενήλικες.  

Σε συνδυασμό με την υπογεννητικότητα, φθάσαμε ήδη στο χείλος του γκρεμού, αν δεν είμαστε ήδη στον γκρεμό;  

Τι περιμένετε λοιπόν ώστε να ξεκινήσετε μια σοβαρή και δυναμική εκστρατεία ενημέρωσης και παρεμβάσεων;

Θεωρώ ότι αργήσαμε πάρα πολύ, αλλά παρηγορούμαι όταν θυμάμαι τα σοφά λόγια του πατέρα μου: «ποτέ δεν είναι αργά» και «Κάλλιο αργά παρά ποτέ»


Μετά τιμής

Γκοβίνας Σπυρίδων

Υ.Γ. Μέχρι σήμερα 19/04/24 έχω λάβει απάντηση από τους δύο υπουργούς και τον αρχηγό του ΠΑΣΟΚ κ. Ανδρουλάκη. Ίδομεν.

-----------------------------------------------------

Κάντζα 08/04/24

Από: 

Γκοβίνας Σπυρίδων ενεργός πολίτης.

τηλ.6937013312 email pepos_a@hotmail.com

Προς:

Δήμαρχο Παλλήνης κ. Αϊδίνη.

Θέμα:

Χωματερή δίπλα στον σταθμό.


Κύριε Δήμαρχε, καλησπέρα, οφείλω να ομολογήσω πως πριν λίγο (17:00) εξεπλάγην ευχάριστα, καθ' οδόν προς τον σταθμό διαπίστωσα, - προφανώς με την δική σας παρέμβαση - πως η απαράδεκτη εικόνα χωματερής που υπήρχε λίγο πριν τον σταθμό σχεδόν έχει εκλείψει, ένα μικρό μέρος που έχει απομείνει πιθανόν αύριο να μην υπάρχει και ο χώρος να είναι και πάλι καθαρός.

Όταν υπάρχουν ενεργοί πολίτες, και κυρίως, όταν η δημοτική αρχή έχει τις δικές σας ευαισθησίες για το περιβάλλον, τότε προκύπτει το σημερινό αποτέλεσμα. Συγχαρητήρια ανήκουν σε όλους τους άξιους συνεργάτες σας, ζητώ συγγνώμη που δεν γνωρίζω τα ονόματά τους για να τα μνημονεύσω, που έδρασαν άμεσα. Σας εύχομαι καλή επιτυχία στο δύσκολο έργο σας.

Με εκτίμηση Σπύρος Γκοβίνας.

Υ.Γ. Φίλες και φίλοι συγγνώμη που θα ευλογήσω τα γένια μου, αλλά το κάνω απλά για να αναφέρω το γεγονός, χάρη στην ευαισθητοποίηση ενός ενεργού πολίτη είχαμε ένα πολύ καλό αποτέλεσμα που έχει να κάνει με μία χωματερή που υπήρχε κοντά στον σταθμό της ΚΑΝΤΖΑΣ. Προφανώς αξίζουν πολλά συγχαρητήρια στη νέα δημοτική αρχή που όταν ενημερώθηκε έδρασε άμεσα, μακάρι αυτό να συμβαίνει σε όλους τους δήμους της χώρας μας. Έχω όμως μία απορία, από τις δεκάδες, ίσως, και εκατοντάδες μάτια που έβλεπαν την ίδια απαράδεκτη εικόνα που αντίκριζαν και τα δικά μου μάτια, γιατί δεν προέβη κάποιος/κάποια στην αυτονόητη πράξη; μήπως έχουμε συνηθίσει το τέρας; αυτό δυστυχώς είναι το χειρότερο, αν παρόμοιες εικόνες δεν μας κάνουν να αντιδράσουμε άμεσα το μόνο σίγουρο είναι πως η κατάσταση θα γίνετε όλο και χειρότερη. Η αύξηση των ενεργών πολιτών είναι η μόνη σωτηρία, τουλάχιστον μέχρι η παιδεία μας φθάσει στο σημείο των πολιτισμένων κοινωνιών όπου όλοι οι πολίτες θα έχουν μάθει να σέβονται το περιβάλλον και τους συνανθρώπους τους.

Σας χαιρετώ, με σεβασμό και Επικούρεια διάθεση Επίκουρος ο Γοργογυραίος.

---------------------------------------------------

Κάντζα - Παλλήνη 20 Απριλίου 2024
Από:
Σπυρίδων Γκοβίνας
Διεύθυνση:
Αριστείδου 5Α
Τηλέφωνο: 6937013312
email: pepos_a@hotmail.com


Προς:
πρώην πρωθυπουργό κύριο Κώστα Καραμανλή.

Κοινοποίηση: κυρία Ζαχαράκη, Υπουργό Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας.

Ανοιχτή επιστολή.
Θέμα:
Υπογεννητικότητα.

Ακολουθεί απόσπασμα από ομιλία του πρώην πρωθυπουργού κ. Κώστα Καραμανλή.



"Αναφερόμενος στο δημογραφικό το οποίο χαρακτήρισε ωρολογιακή βόμβα στα θεμέλια του έθνους και ως εκ τούτου το κρισιμότερο εθνικό θέμα στα χρόνια που έρχονται ο κ. Καραμανλής είπε: «Έχοντας αυτά υπ΄ όψιν , σε κάθε περίπτωση απαιτείται η επεξεργασία και εφαρμογή μιας ολοκληρωμένης και στοχευμένης οικογενειακής πολιτικής. Με απλά λόγια, πολιτική για την στήριξη της οικογένειας και την αύξηση της γονιμότητας. Μια τέτοια πολιτική περιλαμβάνει από τη μια ένα πλέγμα μέτρων και κινήτρων φορολογικού, εργασιακού και επιδοματικού χαρακτήρα. Και από την άλλη αντίστοιχη δέσμη μέτρων κοινωνικού χαρακτήρα που σχετίζονται με την φροντίδα κατά την βρεφονηπιακή ηλικία, την πρόσβαση στην εκπαίδευση, την ιατροφαρμακευτική κάλυψη. Καίρια παράμετρος σε αυτή την δέσμη είναι και μια πολιτική διευκόλυνσης για τα νέα ζευγάρια να αποκτήσουν στέγη».



Κλείνοντας ο πρώην πρωθυπουργός υπογράμμισε: «Είναι σε αυτές τις συνθήκες που ο Ελληνισμός πρέπει να επιβιώσει και να σταθεί όρθιος. Μια από τις μεγαλύτερες, προοπτικά ίσως η μεγαλύτερη, από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε είναι το δημογραφικό. Αν δεν δράσουμε τώρα, άμεσα, αποφασιστικά θα καταστεί πρόβλημα υπαρξιακό.

Ακολουθεί δικό μου σχόλιο, Γκοβίνας Σπυρίδων.

Φίλες και φίλοι καλησπέρα, τα πιο πάνω λόγια είναι του πρώην πρωθυπουργού κ. Κώστα Καραμανλή, αν θυμάμαι καλά ο κύριος Καραμανλής υπήρξε για κάποια χρόνια πρωθυπουργός.

Αν δεν κάνω λάθος συνεχίζει να είναι βουλευτής και μέλος αυτής της κυβέρνησης.

Αν μου επιτρέπετε κύριε Καραμανλή θα ήθελα να σας ρωτήσω το εξής: τώρα θυμηθήκατε να κρούσετε τον κώδωνα του κινδύνου;

Είναι δυνατόν;

Δηλαδή σε 20 χρόνια θα έρθει και ο σημερινός πρωθυπουργός να μας πει τα ίδια;

Είμαστε σοβαροί;

Υ.Γ. Κύριε Καραμανλή, γνωρίζετε μήπως ποιο είναι το κόστος μιας εξωσωματικής; Γνωρίζετε ποιο είναι το κόστος μιας εγκυμοσύνης - γέννας; Γνωρίζετε ποιο είναι το κόστος μιας κατοικίας για να μείνει ένα ζευγάρι με το παιδί τους; αν πράγματι θέλετε να προσφέρετε, είμαι σίγουρος πως το θέλετε, ασχοληθείτε σοβαρά και όχι μόνο μία ημέρα από το βήμα ενός φόρουμ. Ξεκινήστε μια εκστρατεία βοήθειας των νέων ζευγαριών προς όλες τις κατευθύνσεις, αν το κάνετε θα σας θυμούνται οι Έλληνες για πάντα και θα έχουν ξεχωριστό λόγο.
Το ίδιο ισχύει και για εσάς κυρία Ζαχαράκη, εδώ που φθάσαμε πρέπει να γίνουν ουσιαστικές και στοχευμένες παρεμβάσεις άμεσα. Αν δεν τις κάνετε εσείς που λόγω ηλικίας είσαστε κοντά στα νέα παιδιά, θα έχουμε χάσει και την τελευταία ευκαιρία.

Με σεβασμό και εκτίμηση Σπύρος Γκοβίνας.

18.4.24

Απόλλων vs Διόνυσος: Μία αναγκαία συμφιλίωση. *Ο διχασμός των Ελλήνων *Ένα κείμενο τόσο παλιό (26/10/2020) όσο και επίκαιρο, γιατί ακόμη ως λαός δεν βρήκαμε μία Ισορροπία ανάμεσα στη Λογική μας (Απόλλων) και στην Καρδιά μας (Διόνυσος). Ηλίας Γιαννακόπουλος Φιλόλογος - Συγγραφέας.

Φίλες και Φίλοι καλησπέρα, διάβασα σήμερα ένα άρθρο που είχε γράψει το μακρινό 2020 ο συγγραφέας Ηλίας Γιαννακόπουλος, και διαπίστωσα το πόσο επίκαιρο είναι το 2024 και ειδικότερα τούτες τις μέρες λόγω της αφής της ολυμπιακής φλόγας. Αυτός είναι ο ένας από τους τρεις λόγους που αποφάσισα να σας κάνω αυτή την ανάρτηση και να σας την κοινοποιήσω. ο δεύτερος λόγος είναι τα τηλεφωνήματα που δέχθηκα από Γαλλία [ MO'I'RA, PATRICHIA and JIIL] από Ιαπωνία, [MIE, YUMIKO, RYO and SAKAMOTO], από Φινλανδία, [SANNA, MIKKO,and PEKKA], και από Νότια Αφρική, DENICE, DERRICK, JONATHAN and CRHRISTINE σχετικά με την εκδήλωση που έγινε στην αρχαία Ολυμπία για την Ολυμπιακή Φλόγα. Όλα τα ονόματα που προανάφερα έχουν επισκεφτεί την αρχαία Ολυμπία στο παρελθόν όταν είχαμε τη χαρά να τους φιλοξενήσουμε, και να συνταξιδέψουμε μαζί τους σε πολύ όμορφους και ιστορικούς προορισμούς ανά την Ελλάδα, τα σχόλιά τους ήταν όλα διθυραμβικά. Ο τρίτος λόγος είναι το πολύ καλό, θα έλεγα κορυφαίο άρθρο, του φίλου μας του Ηλία. Εννοείτε πως το άρθρο θα το στείλω και στους φίλους μου στο εξωτερικό και ελπίζω πως κάποιος Έλληνας θα βρεθεί να τους το διαβάσει και να τους το εξηγήσει. Σας προτρέπω κι εσάς να το μελετήσετε γιατί ανήκει στα φιλοσοφημένα άρθρα του συγγραφέα και παράλληλα ως Μύστης μας μυεί με τον δικό του μοναδικό τρόπο στην αρχαιότητα. Σας εύχομαι καλή ανάγνωση και καλό ταξίδι γιατί περί αυτού πρόκειται, ο Ηλίας έχει αυτόν τον μαγικό τρόπο μέσα από τα άρθρα του να μας ταξιδεύει. Έρρωσθε και ευδαιμονείτε.

Ο  Ύμνος στον Θεό Απόλλωνα

     «ΕΥΦΑΜΕΙΤΩ ΠΑΣ ΑΙΘΗΡ, / ΓΗ ΚΑΙ ΠΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΠΝΟΑΙ, / ΟΥΡΕΑ ΤΕΜΠΕΑ ΣΙΓΑΤΩ, / ΗΧΟΙ ΦΘΟΓΓΟΙ Τ' ΟΡΝΙΘΩΝ, /   ΜΕΛΛΕΙ ΓΑΡ ΠΡΟΣ ΗΜΑΣ ΒΑΙΝΕΙΝ    ΦΟΙΒΟΣ, /  ΑΚΕΡΣΕΚΟΜΑΣ ΕΥΧΑΙΤΑΣ»

Ιερά Σιωπή να ηχήσει όλος ο Αιθέρας,

η Γη, η Θάλασσα και οι Πνοές των Ανέμων,

Όρη και Τέμπη Σιγήστε,

Ήχοι και Φωνές των Πουλιών Παύσατε,

γιατί μέλλει να μας Συντροφεύσει ο Φοίβος,

                             ο Φωσφόρος Βασιλεύς


            Σύμφωνα με το τελετουργικό που έχει καθιερωθεί την αφή κάνει η πρωθιέρεια στο χώρο του ναού της Ήρας (Ηραίου), που βρίσκεται απέναντι από το ναό του Δία, στο αρχαιολογικό χώρο της Ολυμπίας. Εκεί η πρωθιέρεια ζητά τη βοήθεια του θεού του ήλιου Απόλλωνα ώστε να ανάψει η δάδα απαγγέλοντας την ακόλουθη επίκληση:

        «Ιερά σιωπή! / Να ηχήσει όλος ο αιθέρας, η γη, η θάλασσα / και οι πνοές των ανέμων. / Όρη και Τέμπη σιγήστε. / Ήχοι και φωνές πουλιών παύσατε. / Γιατί μέλλει να μας συντροφεύσει ο Φοίβος, /  ο Φωσφόρος Βασιλεύς. / Απόλλωνα, θεέ του ήλιου /  και της ιδέας του φωτός, / στείλε τις ακτίνες σου και άναψε την ιερή δάδα / για τη φιλόξενη πόλη της...(όνομα της διοργανώτριας πόλης).
            Και συ, ω Δία, χάρισε ειρήνη /  σ' όλους τους λαούς της Γης / και στεφάνωσε τους νικητές του Ιερού Αγώνα».
  

            Η  Ελλάδα αυτές τις μέρες βρίσκεται στο επίκεντρο με αφορμή την αφή της φλόγας για του Ολυμπιακούς αγώνες του Παρισιού. Ο Ύμνος προς τον Απόλλωνα (τον Θεό του Φωτός, της Μουσικής και της λογικής) κυριαρχεί υπενθυμίζοντας ταυτόχρονα την ανάγκη να βρούμε το σημείο ισορροπίας - ως λαός - ανάμεσα στο πνεύμα του Διόνυσου και του Φοίβου Απόλλωνα, ανάμεσα στο Συναίσθημα-αυθορμητισμό και την Φρόνηση-Περίσκεψη- Λογική.

      «Λέων μεν όνυξι κρατεί, κέρασι δε βους, άνθρωπος δε νω» (Αναξαγόρας)

Ιχνηλατώντας την πορεία του ανθρώπου από τις απαρχές της ύπαρξής του, επισημαίνουμε δυο βασικά στοιχεία – γνωρίσματα που καθόρισαν την επιβίωσή του και την εξέλιξή του. Τα στοιχεία αυτά είναι ο ΝΟΥΣ (Λογική, Σκέψη) αλλά και το πάθος – ορμή για ζωή. Και τα δυο βοήθησαν στην έξοδο του ανθρώπου από τον πρωτογονισμό και στη δημιουργία πολιτισμού. Η αρμονική σύμπλευση αυτών επιτάχυνε την πορεία του ανθρώπου από το «σκότος» στο «φως» από τη «δουλεία» στην «ελευθερία».

Άνθρωποι, ωστόσο, αλλά και λαοί που δεν μπόρεσαν να ισορροπήσουν τα δυο παραπάνω γνωρίσματα γνώρισαν την επιβράδυνση της πορείας τους αλλά και την καταστροφή. Η προτεραιότητα του ενός έναντι του άλλου είναι δύσκολο να αποτυπωθεί χωρίς να κινδυνεύουμε να αυθαιρετήσουμε στην αξιολόγησή μας. Κι αυτό γιατί η Λογική – Σκέψη και το Πάθος – Ορμή για τη ζωή συνθέτουν το βασικό υπόβαθρο της ανθρώπινης οντότητας και η ατροφία ή υπερτροφία του ενός δρα περιοριστικά – καταστρεπτικά και για το άλλο.

 

Ο Απόλλων και ο Διόνυσος

          Τα παραπάνω δυο βασικά, αλλά και αντίθετα μεταξύ τους, γνωρίσματα οι αρχαίοι Έλληνες τα ενσωμάτωσαν σε δυο θεούς. Τον Απόλλωνα και το Διόνυσο. Ο πρώτος λατρεύεται ως Θεός της λογικής, του φωτός και της ήρεμης δύναμης. Ο δεύτερος είναι ο εκφραστής του γήινου, του πάθους, της μανίας και των έντονων συναισθημάτων. Οι δυο θεοί συμπυκνώνουν δυο διαφορετικές βιοθεωρίες, δυο αντίθετα ρεύματα ζωής. Τα δυο αυτά ρεύματα – δυνάμεις βαδίζουν παράλληλασυγκρούονται μεταξύ τους για να ισορροπήσουν τελικά σε ένα ανώτερο επίπεδο ζωής και να συμπορευτούν. Οι αντίθετες αυτές δυνάμεις συντίθενται σύμφωνα με το Εγελιανό διαλεκτικό σχήμα (θέση – αντίθεση = Σύνθεση) οδηγώντας έτσι τον άνθρωπο σε νέες δημιουργίες και σε υψηλές μορφές ζωής και δημιουργίας (επιστήμη, τέχνη, θεσμοί, ηθική).

        Ειδικότερα, ο άνθρωπος και ο πολιτισμός του είναι δημιούργημα τόσο του Απολλώνειου πνεύματος όσο και του Διονυσιακού. Το Απολλώνειο το συνθέτουν το φως, η καθαρή μορφή, η λογική, ο στοχασμός, η περίσκεψη, η αυτοσυγκράτηση, ο προβληματισμός, η νηφαλιότητα, η αυτοκυριαρχία, η ψυχραιμία, η σκέψη, η φρόνηση, η ηρεμία και η πνευματική γαλήνη. Αντίθετα, το Διονυσιακό πνεύμα το χαρακτηρίζει η μανία, το πάθος, το συναίσθημα, οι ψυχικές εκρήξεις, οι παρορμήσεις, τα ένστικτα, ο ηρωισμός, ο ρομαντισμός, ο οργή, η ορμή, το γήινο στοιχείο του ανθρώπου, η εύθυμη πλευρά της ζωής. Το Απολλώνειο πνεύμα ορίζεται από το «μέτρο», τη μεσότητα και την αποφυγή των υπερβολών. Αντίθετα, το Διονυσιακό πνεύμα δεν τα γνωρίζει όλα αυτά και ωθεί τον άνθρωπο σε πράξεις και συμπεριφορές οριακές που όχι σπάνια τείνουν να θέσουν σε δοκιμασία και την ίδια τη ζωή. Την συνύπαρξη του Απολλώνειου και Διονυσιακού πνεύματος απέδωσε με φοβερή πιστότητα ο Φειδίας στο περίφημο αέτωμα του Ναού της Ολυμπίας.

Όπως περιγράφει ο Παπανούτσος: «Άνθρωποι και θηρία μάχονται από κάτω το δεινό αγώνα της ζωής και του θανάτου…. εδώ έχουν εξαπολυθεί οι φυσικές δυνάμεις του πάθους (Διονυσιακό πνεύμα)…. Από πάνω τους, όμως, αγρυπνάει μέσα στο σιωπηρό μεγαλείο του, ήρεμος, γαλήνιος, ο Απόλλων (Απολλώνειο πνεύμα)… και τώρα πια δεν αμφιβάλλουμε ότι η μάχη θα σταματήσει, η σύμπνοια πάλι θα βασιλέψει» (Η φρόνηση και το πάθος). 

 

 

Η αξιολόγηση

Βέβαια, αξιολογώντας τη συμβολή και την αναγκαιότητα των δυο αυτών αντίθετων «πνευμάτων» - ρευμάτων (Απολλώνειο πνεύμα vs Διονυσιακό πνεύμα) εύκολα θα μπορούσε κάποιος να διολισθήσει σε μια παραδοχή περί υπεροχής του Απολλώνειου πνεύματος έναντι του Διονυσιακού. Κι αυτό, γιατί η θετική συνεισφορά του πρώτου είναι πιο εμφανής. Ωστόσο, θα ήταν μεθοδολογικό ολίσθημα αν θεωρήσουμε τον άνθρωπο μόνο «πνεύμα» και τον αποκόβαμε από το υλικό και γήινο στοιχείο. Είναι, επίσης, λάθος αν δεχτούμε πως το Διονυσιακό στοιχείο καθηλώνει το ανθρώπινο γένος στο επίπεδο του «ζώου» και στον πρωτογονισμό, ενώ το Απολλώνειο στοιχείο το εξυψώνει και το βοηθά στη μέθεξη με τα ανώτερα και «ευγενέστερα» δημιουργήματα (πνευματικός – ηθικός πολιτισμός). 

       «Το πολύ ζώο παραμορφώνει τον πολιτισμένο άνθρωπο, ο πολύς πολιτισμός κάνει άρρωστα ζώα» (Καρλ Γιουγκ)

Η απάντηση, λοιπόν, βρίσκεται στο συνταίριασμα – συνύπαρξη των δυο «δίδυμων δυνάμεων», γιατί η πραγματική ζωή προϋποθέτει την ενότητα – σύζευξη της Διονυσιακής ζωτικότητας με το Απολλώνειο μέτρο – λογική.

«Νους εστί πάντων ηγεμών των χρησίμων» (Μένανδρος)

Η υπεροχή του Νου

Όσο, όμως, κι αν όλα επιχειρηματολογούν πως το βαθύτερο νόημα της ανθρώπινης ζωής και το υπόβαθρο του πολιτισμού εμπεριέχουν και προϋποθέτουν την παράλληλη πορεία και γόνιμη αλληλεπίδραση του Απολλώνειου και Διονυσιακού πνεύματος, δεν παύουν οι υπέρμαχοι του πρώτου να διατυπώνουν με ευκολία και πειστικότητα επιχειρήματα υπέρ του ρόλου αυτού στο σύγχρονο πολιτισμό. Κι αυτό γιατί η ήρεμη σκέψη και η αψεγάδιαστη φρόνηση – νηφαλιότητα (Απολλώνειο πνεύμα) διαμορφώνουν το πλαίσιο μέσα στο οποίο επωάζεται η συνείδηση του ανθρώπου που συνιστά και την ειδοποιό διαφορά αυτού από τα άλλα έμβια όντα.

 

Ο άνθρωπος, δηλαδή, είναι το ον «που έχει συνείδηση της συνείδησής του» και εξ αυτού του γεγονότος μπορεί να κυριαρχεί στο «ά–λογο» κομμάτι της ύπαρξής του. Όσο κι αν διαφωνεί ο Φιλόσοφος Κίρκεγκωρ για τον περιορισμό του πάθους «ο άνθρωπος που χάνεται μέσα στο πάθος του χάνει λιγότερα από εκείνον που χάνει το πάθος του», ο ρόλος της νηφάλιας κρίσης και της συνείδησης είναι εμφανής σε όλα τα επίπεδα της ζωής και του πολιτισμού.

Αναλυτικότερα, η συνείδηση – πνευματική γαλήνη (Απόλλωνας) συνέβαλε στον απεγκλωβισμό του ανθρώπου από το χάος κι από τα δεσμά – όρια του εαυτού του. Με τη συνείδηση – λογική ο άνθρωπος προσδιορίζει τη θέση του στον κόσμο – σύμπαν και αυτοπροσδιορίζεται. Οργανώνει τη συμπεριφορά του, ελέγχει τις ψυχικές του λειτουργίες, ενεργοποιεί τις πνευματικές του ιδιότητες και κυριαρχεί στις αντιδράσεις του. Έχει άμεση γνώση της δύναμής του συναισθήματος, όσο κι αν αυτό πολλές φορές λειτουργεί αυτόνομα, γιατί σύμφωνα και με τον Πασκάλ «Η καρδιά έχει τους λόγους της που ο «λόγος» δεν τους γνωρίζει καθόλου». Επιπρόσθετα, το Απολλώνειο στοιχείο – πνεύμα συνέβαλε καταλυτικά στον εξανθρωπισμό του ανθρώπου μέσα από τη θέσπιση ενός ηθικού κώδικα με βάση τον οποίο καθορίζει το «είναι» του, προδιαγράφει τα καθήκοντά του και αξιολογεί τις πράξεις του. Οδηγείται στην αυτογνωσία και αναγνωρίζει την κοινωνική του φύση. Μπορεί, δηλαδή, να εξηγήσει πως η κοινωνικότητα δεν προϋποθέτει και κατάργηση της ατομικότητας αλλά την υπέρβασή της.

Η ισορροπία Νου και Συναισθήματος

  Ωστόσο, ο σύγχρονος άνθρωπος τείνει να συνθλιβεί από το τεχνοκρατικό πνεύμα που συνέβαλε στη γιγάντωση της Τεχνολογίας και των επιτευγμάτων της και στη συναισθηματική αφυδάτωσή του. Βιώνει, δηλαδή, τα αποτελέσματα της ανατροπής της αρμονίας ανάμεσα στο Απολλώνειο και Διονυσιακό πνεύμα (Λογική vs Πάθος), διαπράττει ύβρη, νιώθει μια αδικαιολόγητη οίηση και πληρώνει το τίμημα της υπέρβασης του μέτρου «Ήλιος ουχ υπερβήσεται μέτρα˙ ει δε μη, Ερινύες μιν δίκης επίκουροι εξευρήσουσι». (Ηράκλειτος).

 

 

Απέναντι, λοιπόν, στην πραγματικότητα που δημιούργησε η δεσποτεία της τεχνολογίας οφείλουμε να αντιτάξουμε τη νηφαλιότητα που μας εμπνέει ο Απόλλωνας και το πάθος για τη ζωή που μας παρακινεί ο Διόνυσος. Χρειαζόμαστε, δηλαδή, να ισορροπούμε συνεχώς πάνω στη δύναμη της Λογικής (Απολλώνειο πνεύμα) και στην ένταση  του συναισθήματος (Διονυσιακό πνεύμα). Κι αυτό, γιατί ο τεχνοκρατικός πολιτισμός – δημιούργημα του τεχνολογικού γιγαντισμού – διογκώνει επικίνδυνα τα όρια – εξουσία της λογικής – γνώσης, ενώ αντίθετα αφυδατώνει τον άνθρωπο από την ευαισθησία και τα συναισθήματα.

Ο νιτσεϊκός υπεράνθρωπος – γέννημα του τεχνοκρατικού πνεύματος – απειλεί την ανθρωπιά μας, την ενότητά μας και υφαίνει την αλόγιστη «οίηση» και την ψευδαίσθηση της παντοδυναμίας του ανθρώπου – δημιουργού. Αντίθετα, η συναισθηματική αποξήρανση – προϊόν της άκρατης εξειδίκευσης – τείνει να μετατρέψει την καθημερινότητα του ανθρώπου και τις σχέσεις του με τους συνανθρώπους σε εφιάλτη.

        «Οι πιο σημαντικές σκέψεις μας είναι εκείνες που συγκρούονται με τα αισθήματά μας» (Πωλ Βαλερύ).

Ο άνθρωπος ως ενότητα

    Μπορούμε, επομένως, να αντισταθούμε στις σειρήνες της τεχνολογίας με σύμμαχο τη λογική και το συναίσθημα για να διασώσουμε τον «άνθρωπο» ως το πιο απλό και συνάμα το πιο σύνθετο δημιούργημα του σύμπαντος. Αυτή η ισορροπία λογικής και συναισθήματος (σκέψη και παρορμήσεις) θα αποδυναμώσει όλες εκείνες τις δυνάμεις της τεχνολογίας που στοχεύουν στον πνευματικό υπερτροφισμό και στη συναισθηματική ατροφία.

  Ο άνθρωπος, δηλαδή, θα πρέπει να παραμείνει «άνθρωπος» με τη ριζική έννοια του όρου (άνω + θρώσκω) αλλά διακονώντας και τον «έσω» κόσμο του. Δεν μπορούμε να «υψωθούμε» (λογική υπερτροφία) αδιαφορώντας για το συνάνθρωπο. Ο πολιτισμός (τεχνολογικός) τείνει να γεννά τέρατα που θαμπώνουν αλλά και τρομάζουν.

Με στοχαστικά, λοιπόν, βήματα και γαλήνιο πνεύμα (Απόλλων) και πλούσιοι σε συναισθήματα και πάθος για ζωή (Διόνυσος) να βαδίσουμε ενάντια σε δυνάμεις που μας αλλοτριώνουν και μας μεταλλάσσουν.

«Πολλά τα δεινά και ουδέν ανθρώπου δεινότερον πέλει»

 Το παραπάνω διακηρύττει εμφατικά ο χορός στην «Αντιγόνη» του Σοφοκλή. Μας υπενθυμίζει έμμεσα πως ο άνθρωπος είναι ικανός για την κορύφωσή του αλλά και για την αυτοκαταστροφή του. Η αποφυγή των αυτοκαταστροφικών συνεπειών μπορεί να επιτευχθεί μόνο με τον αυτοπεριορισμό. Οι υπερβολές της σκέψης («εργαλειακός ορθολογισμός») και της Ορμής – επιθυμίας για ζωή («τυφλές παρορμήσεις») θέτουν σε κίνδυνο την επιβίωση του ανθρώπου. 

 Μόνον, όταν ο άνθρωπος αποδεχθεί την αναγκαιότητα και των δυο Θεών (Απόλλων – Διόνυσος), θα προχωρήσει μπροστά, μένοντας αυτό που είναι εδώ και χιλιάδες – εκατομμύρια χρόνια……ΑΝΘΡΩΠΟΣ.

         «Όταν σκέπτεσαι ή πιστεύεις ή γνωρίζεις, είσαι πολλοί άλλοι άνθρωποι. Όμως τη στιγμή που αισθάνεσαι, δεν είσαι κανένας άλλος παρά ο εαυτός σου» (Μιχαήλ Λέρμοντορ, Ρώσος συγγραφέας)