Φίλες και φίλοι αγαπητοί αναγνώστες του ιστολογίου καλημέρα, η σημερινή ανάρτηση είναι εξόχως σημαντική για μένα, ελπίζω και για εσάς, γιατί αφορά έναν Υπέροχο Έλληνα της μικρής δημιουργικής Ελλάδας του εξωτερικού. Είχα την τύχη να συναντήσω αυτόν τον κορυφαίο Έλληνα επιστήμονα μαζί με τα μέλη της ΟΚΡΑ για μια συνέντευξη έφ όλης της ύλης. Αυτό έγινε πριν 12 χρόνια, εκείνη την συνέντευξη θα την βρείτε στο ιστολόγιο της Λ.Ο.Γ. (Λογοτεχνική Ομάδα Γοργογυρίου). Πιο κάτω σας παρουσιάζω τον καθηγητή κ. Νικόλαο Μαζαράκη και ένα μικρό, πολύ μικρό απόσπασμα από εκείνη την συνέντευξη. Ο λόγος που επανέρχομαι στον κ. Μαζαράκη είναι τα ποιήματα που έλαβα σήμερα. Άρα ο κ. Μαζαράκης εκτός από κορυφαίος επιστήμονας είναι και ποιητής, ο ίδιος αρνείται αυτή την ιδιότητα, αλλά εγώ είμαι σίγουρος πως και στην δεύτερη αγάπη του, η πρώτη είναι η επιστήμη του, κάποια στιγμή θα μας παρουσιάσει το ποιητικό του έργο. Κύριε καθηγητά για μία ακόμη φορά σας ευχαριστώ και ευελπιστώ πως όταν με το καλό επισκεφθείτε την πατρίδα να βρεθούμε.
Ο Νικόλαος Μαζαράκης είναι καθηγητής στην έδρα Lucas-Lee Μοριακής Βιοϊατρικής και διευθυντής του τμήματος Γονιδιακής Θεραπείας, στο Κέντρο Νευροεπιστημών της Ιατρικής του Imperial College του Λονδίνου, Hammersmith Campus. Πρωτοπόρος στην έρευνα με στόχο τη θεραπεία της νόσου του Πάρκινσον και άλλων εκφυλιστικών ασθενειών.
Ερώτηση.
Τι θυμάστε από τα παιδικά σας χρόνια και τι είναι αυτό που σας συντροφεύει ως ανάμνηση από εκείνα τα χρόνια;
Πολλά πράγματα θυμάμαι από τα παιδικά μου χρόνια. Μεγάλωσα σ' ένα πολύ όμορφο νησί και το θεωρώ μεγάλη τύχη που γεννήθηκα εκεί. Για μένα, άλλωστε, είναι το ωραιότερο μέρος του κόσμου και εννοώ την Κεφαλονιά. Θυμάμαι χαρακτηριστικά από αυτό το μέρος τη θάλασσα, μιας και το σπίτι μας ήταν απέναντι από την παραλία και το αλάτι στα τζάμια του σπιτιού μας. Επίσης, αδυνατώ να ξεχάσω τα χρώματα του ουρανού και της θάλασσας η οποία και με τράβηξε από πολύ μικρό γι’ αυτό και αργότερα αγάπησα ιδιαίτερα τα σπορ της θάλασσας. Ειδικά τα καλοκαίρια που ψαρεύαμε και κολυμπούσαμε και αυτό είναι κάτι που μου λείπει πάρα πολύ!
Έχω ταξιδέψει σε πολλά μέρη του κόσμου και μάλιστα πολύ όμορφα μέρη, αλλά το ελληνικό τοπίο δεν το συνάντησα πουθενά αλλού και ειλικρινά, μου λείπει πάρα πολύ αυτό το τοπίο. Κάθε φορά που ερχόμουν στην Ελλάδα, έλεγα στα παιδιά μου :"Θέλω να κοιμάμαι στο μπαλκόνι ή ακόμη και να ξαπλώσω στο πεζοδρόμιο". Ο τόπος αυτός, παρόλα τα προβλήματα που αντιμετωπίζει, μου ασκεί μια ισχυρή έλξη. Έχω βρεθεί στις Σεϋχέλλες, σε ηφαιστειογενή νησιά στον Ειρηνικό, σε τοποθεσίες μαγικές και ονειρεμένες. Κι όμως η Ελλάδα με το εναλλασσόμενο τοπίο της με συγκινεί ιδιαίτερα. Έχω, λοιπόν, πολύ καλές αναμνήσεις από την παιδική μου ηλικία. Θυμάμαι, επίσης, το σχολείο στην Αθήνα, στο οποίο είχα φοιτήσει για ένα διάστημα λόγω μεταθέσεων του πατέρα μου που ήταν τραπεζικός . Ήταν η σχολή Χατζηδάκη. Αυτό το σχολείο είχε ορισμένες ιδιαιτερότητες. Μας έβαζαν να κάνουμε διάφορες εκδηλώσεις, είχε παιδιά με ιδιαίτερη έφεση στο πιάνο και γενικότερα, πολύ ξεχωριστούς ανθρώπους. Θυμάμαι, επίσης, εκείνη την κατασκήνωση, το καλοκαίρι, στην Πεντέλη. Όλες αυτές οι αναμνήσεις από τότε που έγινα μετανάστης, από τότε που άλλαξε η ζωή μου, είναι διαρκώς στο μυαλό μου και έτσι, δε χάνω ποτέ την επαφή μου με την Ελλάδα. Αν και το όνειρο της επιστροφής έχει πεθάνει για οικογενειακούς λόγους, αισθάνομαι τυχερός που έχω όλες αυτές τις αναμνήσεις να μου κρατούν συντροφιά και σαφώς, πάντα αγκαλιάζω κάθε ευκαιρία που μου δίνεται να την επισκεφθώ, όπως τώρα που με κάλεσαν για να κάνω μια ομιλία στο συνέδριο, που πραγματοποιεί το Ιατροβιολογικό Ίδρυμα Ερευνών της Ακαδημίας Αθηνών.
Ερώτηση
Αν είχατε τη δυνατότητα να αλλάξετε τρία πράγματα στα ελληνικά πανεπιστήμια και γενικότερα στην παιδεία ποια θα ήταν αυτά?
Δε νομίζω πως είμαι ο κατάλληλος γιατί δεν έχω περάσει από την ανώτερη Ελληνική εκπαίδευση για να κρίνω τα πανεπιστήμια. Πάντως αν θα είχα αυτή τη δυνατότητα αυτό θα ήταν στις πρώτες τάξεις. Δε γνωρίζω πόσο καταρτισμένοι είναι οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν σ’ αυτές τις τάξεις ώστε να υψώσουν αυτά τα παιδιά για να έχουν όνειρα, να είναι δημιουργικά και να έχουν εφόδια για να μπορούμε αργότερα να βλέπουμε στα μάτια τους εκείνη τη σπίθα που αναφέρατε πιο πριν. Είναι πολύ κρίσιμο να βάλεις τους σωστούς δασκάλους σ’ αυτές τις ηλικίες ώστε να διαμορφώσουν τη νέα γενιά που να έχει τη σωστή νοοτροπία.
ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ ΤΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ
ΑΠΟΦΥΓΗ
Μετά τα Τέμπη μόνο ο Θρήνος μένει.
ΧΑΜΕΝΕΣ ΕΛΠΙΔΕΣ
Όταν ο βοριάς ορίζει τον δρόμο των άτυχων
Βγαίνουν στη στεριά σαν λύκοι οι μετανάστες
Και πλησιάζουν μέσ' τα βράχια και στα φύκια
Θαρρείς και ψάχνουν μία στάλα ελπίδα
Η αναζητούν κάποια χαμένη αγάπη
Θα τους ξανασπρώξουν σύντομα μέσ' τη θάλασσα οι αγέριδες
Μακριά από τα φρεσκοβαμμένα σπίτια
Με τις έγχρωμες τηλεοράσεις και τους αναπαυτικούς καναπέδες
Κι έτσι δεν θα βρουν ποτέ
Μιας ώρας θαλπωρή
Μια στερνή ανάσα.
ΦΩΤΙΕΣ
Άναψαν φωτιές απόψε τα παιδιά στις γειτονιές/
Και τις δρασκελίζουν τραγουδώντας/
Ύμνους λένε στο φεγγάρι και στον αποσπερίτη/
Τα νυχτοπούλια και οι κουκουβάγιες/
Τους κράζουν υπομονετικά μέσα από τις αραποσυκιές/
Τα μάτια των γυναικών λαμπυρίζουν με πόθο/
Και οι καρδιές των παλληκαριών
συσπάζουν γοργά/
Όταν ο τόπος γεμίζει βουές και δάκρυα.
ΜΗ ΣΤΕΚΕΣΑΙ.
Η ζωή ήταν μικρή και η πίκρα κάλπαζε/
Ο θερισμός τελείωνε μα ξεκινούσε ο χορός των αγρίων/
Γι' αυτό οι φυλακές γέμιζαν με πικραμένους/
Που ανταμώναν το πρωί με μία πληγή στα στήθια/
Και σιγοτραγουδούσαν άσματα λυπητερά/
Για να τους ακούν οι ελεύθεροι και να/
Αλυχτούν μέσ' στη ντροπή τους.
ΜΟΛΟΧΕΣ
Βάζε το καπέλο σου λοξά όταν βγαίνεις βόλτα/
Στα λιβάδια με τις μολόχες/
Φύτευε άνθη στις ακροθαλασσιές/
Και καρτέρα το αύριο χωρίς καμία ελπίδα/
Είσαι μοναχός μέσ' τον ντουνιά/
Και όλο σουρουπώνει/
Μη ξεχάσεις να πάρεις μαζί σου τις μνήμες σου.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΜΑΖΑΡΑΚΗΣ


