Οι Δωριείς της Σπάρτης άρχισαν κυρίως να επεκτείνονται μετά την εποχή του Λυκούργου, (σ. 30) Η
Πολιτεία της Σπάρτης οφείλει πολλά από το ένδοξο μεγαλείο της στους
νόμους που θέσπισε ο Λυκούργος για τους Λακεδαιμονίους. Ωστόσο, την
ευνομία που ευλαβικά προσέφερε στην Πολιτεία την πλήρωσε με την
αγανάκτηση των πλούσιων πολιτών της, και λίγο έλειψε με την ίδια του τη
ζωή. Αναφέρεται χαρακτηριστικά στη βιογραφία του, που παραθέτει ο
Πλούταρχος, το χτύπημα που δέχτηκε ο Λυκούργος στο πρόσωπο, από την
βακτηρία του πλούσιου Σπαρτιάτη Άλκανδρου έπειτα από καταδίωξη. (Ο
Λυκούργος λίγο έλειψε να χάσει το ένα μάτι του, αλλά μπόρεσε να
θεραπευτεί χάρη στην Αθηνά οφθαλμίτιδα, «Οπτιλλέτιν», γιατί οι Λάκωνες
Δωριείς λέγουν τους οφθαλμούς οπτίλους και στην οποία ίδρυσε το ομώνυμο
ιερό για να την ευχαριστήσει (Πλούτ. Λυκ. 116. 55-56). Ο Λυκούργος έζησε
το πιθανότερο κατά τον 8ο αιώνα. Κατά τον Ηρόδοτο υπήρξε επίτροπος του
βασιλέως Λεωβώτου και καταγόταν από τον κλάδο των Αγιαδών. Αντίθετα ο
Αριστοτέλης (Αριστ. Πολ. Β. 10-15), τον παρουσιάζει ως επίτροπο του
βασιλέως Χαρίλλου ή Χαρίλαου, έλκοντας έτσι την καταγωγή του από το
γένος των Ευρυπωντιδών. Κανείς όμως εκ των δύο προαναφερθέντων δεν
αμφισβητεί την ιστορικότητα του νομοθέτη, (σ.31)
Ο
Πλούταρχος (Λυκ. 6), έρχεται έπειτα να βάλει και αυτός την υπογραφή του
στην ιστορικότητα του Λυκούργου (όταν καταγράφοντας την Μεγάλη Ρήτρα),
λέει πως καλούσε λαοσυνάξεις (Απέλλα), από καιρό σε καιρό (σε τακτικά
δηλαδή διαστήματα), στο μέρος που είναι ανάμεσα στην γέφυρα Βάβυκα και
τον ποταμό Κνακίωνα, το σημερινό δηλαδή ρέμα της Μαγούλας ή αλλιώς
Τριπιώτικο ποτάμι, (σ. 32). Ο Λυκούργος όρισε ακόμη με την Ρήτρα του τη συνεδρίαση της Απέλλας κάθε πανσέληνο.
Ο
Πλάτων επίσης θαύμαζε και επικροτούσε τους νόμους του, πιστεύοντας πως
είναι θεϊκής προελεύσεως. Ακόμη και αρκετοί στωϊκοί φιλόσοφοι έδωσαν
πίστη στον «μύθο» για την νομοθεσία του Λυκούργου. Ένας από αυτούς που
ήταν θαυμαστής του αρχαίου μεγαλείου της Σπάρτης (και είχε ο ίδιος
προσωπικά μυήσει στη στωϊκή φιλοσοφία τους μεταρρυθμιστές βασιλείς Άγι
τον Δ΄ και τον Κλεομένη τον Γ΄), ο φιλόσοφος Σφαίρος ο Βορυσθενίτης, σε
δύο μελέτες του, Περί της Λακεδαιμονίων Πολιτείας και Περί Λυκούργου και Σωκράτους,
πρόβαλε το Λυκούργειο πολίτευμα, ως το πολίτευμα που θα φέρει την
ευτυχία στους ανθρώπους. Υπάρχει επίσης μια πλειάδα αρχαίων συγγραφέων
που παραδέχονται την ιστορικότητα του Λυκούργου, ανάμεσα σε αυτούς
συγκαταλέγονται οι Τίμαιος, Φύλαρχος, Διόδωρος, Ερατοσθένης,
Απολλόδωρος, Σιμωνίδης, Διευτυχίδας, (σ.32)
Για
να θεσπίσει τους νόμους του ο Λυκούργος θα ακολουθήσει και θα σεβαστεί
πολλές από τις ήδη υπάρχουσες παραδόσεις και θεσμούς των Σπαρτιατών,
όπως για παράδειγμα τον θεσμό της διπλής βασιλείας που προϋπήρξε όπως
και η διανομή της κατακτηθείσης από τους Δωριείς γης σε κλήρους, (σ.34).
Με τη ρήτρα του χώρισε την γη των Λακεδαιμονίων σε ίσους κλήρους, ίσους
σε παραγωγική απόδοση το κυριότερο όμως είναι πως τους έκανε
αναπαλλοτρίωτους, δηλαδή, ο κάτοχος του κλήρου δεν είχε το δικαίωμα να
πωλήσει τον κλήρο του, γιατί ανήκε στην Πολιτεία των Σπαρτιατών, (σ.34).
Ο
θεσμός των εφόρων πιστεύεται από τους σύγχρονους ιστορικούς, πως είναι
πολύ μεταγενέστερος της Ρήτρας του Λυκούργου (Ηρόδ. Ιστ. Α΄. 65),
(σ.35). Κατά τις εκστρατείες οι έφοροι (δύο των αριθμό), ήταν τα «μάτια
της ρήτρας του Λυκούργου», χωρίς το δικαίωμα της επεμβάσεως. Βασικό τους
μέλημα ήταν να ελέγχουν εάν τηρούνταν οι νόμοι του Λυκούργου, (σ. 36).
Ένα παλίμψηστο του Βατικανού (Βατ. Ελληνικά, 2306), το οποίο αναφέρεται
στις δικονομικές διαδικασίες των Λακεδαιμονίων, βεβαιώθηκε από τον J. J.
Keaney ?Theophrastus Greek Judicial Procedure?, ως γνήσιο και εκδόθηκε
πολλές φορές, πιστοποιώντας πως: «Η Γερουσία, οι δύο βασιλείς και οι
έφοροι συμπράττουν στην άσκηση της Δικαιοσύνης» (Richers 2001). (σ.28)
Επίσης οι έφοροι διαθέτουν δικό τους κατασκοπευτικό δίκτυο. Από την
πρώιμη κλασική εποχή και μεταγενέστερα «οι έφοροι είναι υπεύθυνοι για
την αστυνόμευση σε όλη την επικράτεια των Λακεδαιμονίων», (Cristien
2001). (σ. 28)
Ανέκαθεν
οι Σπαρτιάτες κοιτούσαν με νοσταλγία το παρελθόν, τον καιρό που έζησε ο
νομοθέτης τους, αναπολώντας την ευνομία των παρελθόντων ετών. Τον
Λυκούργο τίμησαν ως ημίθεο και τον περιέβαλαν με συμβολικές μορφές,
τελούσαν δε προς τιμήν του ειδική ενιαύσιο εορτή τα Λυκούργεια. Στην
πόλη της Σπάρτης υπήρχε και ναός του νομοθέτη, πίσω από τον οποίο
βρισκόταν ο τάφος του υιού του Ευκόσμου, (σ.42)
Όπως
σχολιάζει ο Ξενοφών οι νόμοι του Λυκούργου, αν και γράφτηκαν στην
απώτατη αρχαιότητα, ήταν πάντα επίκαιροι. Εμπνεύστηκαν από τον νομοθέτη
την εποχή των πρώτων απογόνων των Ηρακλειδών και μέχρι τις ημέρες του
Ξενοφώντος ήταν «ζωντανοί» και κατάλληλοι για όλες τις περιστάσεις,
(σ.42). Οι νόμοι του Λυκούργου γαλουχούσαν τους αρχιστράτηγους ?
πολέμαρχους ώστε να έχουν κοντά στο μαχητικό και στρατηγικό πνεύμα, (σ.
48). Πολλοί από τους νόμους που είχε θεσπίσει ο Λυκούργος ήταν
δυσδιάκριτοι ανάμεσα στις παραδόσεις των Σπαρτιατών, (σ. 49). Στην προ
Λυκούργου εποχή, υπάρχουν αναφορές πως οι Σπαρτιάτες πλούτιζαν από το
εμπόριο και ανθούσε η βιοτεχνία, καλλιεργούνταν δε συστηματικά οι καλές
τέχνες, (σ. 53)
Η
Μεγάλη Ρήτρα του Λυκούργου σφυρηλατεί την ιδανική Πολιτεία, (σ. 56). Ο
Λυκούργος για να προστατεύσει τους ευπατρίδες και τις οικογένειές τους
(ενώ παράλληλα θα θελήσει να κρατήσει το στράτευμα των Σπαρτιατών
αλώβητο), θα περάσει στην εφαρμογή αυτών των μέτρων για να τους
διασφαλίσει. Ο νομοθέτης προσπάθησε να δομήσει κατά τέτοιον τρόπο την
κοινωνία της πόλεως, ώστε η καθημερινότητά τους να περιστρέφεται γύρω
απ? την ζωή της τιμής. Ο Σπαρτιάτης με γνώμονα την πολεμική αρετή
ξεκινούσε έναν μεγάλο κύκλο, εκπαιδεύσεως που είχε ως αφετηρία του την
παιδική ηλικία των επτά ετών, (σ. 57)
Ο
νομοθέτης βρέθηκε μεταξύ σφύρας και άκμονος, όταν προσπάθησε να
επιβάλει στην Πολιτεία τα νέα του νομοσχέδια (Μεγάλη Ρήτρα), με στόχο, ο
πολίτης της Σπάρτης όταν συμπλήρωνε τα τριάντα του έτη να έχει πλήρη
πολιτικά δικαιώματα, ώστε να μπορεί, με την αξία του πλέον, να
διεκδικήσει κάθε στρατιωτικό και πολιτικό αξίωμα [?]. Μόλις στα είκοσι
του έτη ο νέος της Σπάρτης ήταν απόφοιτος της μοναδικής για την εποχή,
Ακαδημίας του Πολέμου και γινόταν μέλος μιας από τις φοβερότερες
πολεμικές μηχανές που υπήρξαν ποτέ, με παγκόσμια φήμη, (σ. 60). Κύριος
προσανατολισμός του Λυκούργου ήταν να δημιουργήσει καλούς και αγαθούς
πολίτες, δηλαδή ανδρείους, καταδικάζοντας την μαλθακότητα και την
πολυτέλεια, με τη λογική πως για να φθάσει στο επιθυμητό αποτέλεσμα ο
πολίτης, πρέπει να αφιερωθεί εξολοκλήρου στον τρόπο ζωής που ήθελε να
εφαρμόσει για τους Σπαρτιάτες, (σ. 65). Η εξοικονόμηση ελεύθερου χρόνου,
επιτεύχθηκε χάρη στην Ρήτρα του Λυκούργου, που είδε πως κάποιος
εργαζόμενος σε οποιαδήποτε εργασία, δεν θα μπορούσε ακόμη και αν το
ήθελε να γυμνάζει συγχρόνως και το πνεύμα του. Συν τοις άλλοις, επέβαλε
την απαραίτητη πειθαρχία στο στράτευμα, ώστε να δημιουργηθεί ένας
στρατός πρότυπο. Το κυνήγι εθεωρείτο μια πολύ ευχάριστη απασχόληση για
τον ομοίο, (σ. 68).
Οι
πηγές καταγράφουν την εισαγωγή του σιδερένιου νομίσματος από τον
Λυκούργο. Από τον Ξενοφώντα παραδίδεται, «Διότι πρώτον με τοιούτον όρισε
νόμισμα, του οποίου και δέκα μόνον μνων αξίας αν εις την οικίαν
μετακομιστεί, δεν θα μείνει απαρατήτητον ούτε από τους κυρίους ούτε από
τους δούλους, επειδή και τόπον πολύν θα χρειαστεί και άμαξαν προς
μεταφοράν (Λακ. Πολ. VII. 5), (σ. 76). «Εις την Σπάρτη όμως ο Λυκούργος
απαγόρευσεν εις τους ελευθέρους πολίτας όλα τα είδη του χρηματισμού, ως
μόνην δ? εργασία των διέταξε να θεωρούν όσα εξασφαλίζουν την ελευθερία
των πόλεων», (Ξεν. Λακ. Πολ. VII. 2), (σ. 79). Οι είλωτες αν και δεν
ήταν ομοίοι δηλαδή πολίτες της πόλεως της Σπάρτης και συνεπώς δεν είχαν
πολιτικά δικαιώματα και λόγο ή βήμα αν θέλετε, στην Απέλλα για όσα
διαδραματίζονταν, εν τούτοις ήταν ένα πολύ ισχυρό κομμάτι στο πολιτικό
ψηφιδωτό που είχε δημιουργήσει ο Λυκούργος, (σ. 111).
Παραδίδεται
επίσης από τον Ξενοφώντα πως ο Λυκούργος ήταν αυτός που συνέταξε και
τους κανονισμούς για τη μάχη των εφήβων (στον Πλατανιστά). Στη «μάχη»
αυτή χωρίς όπλα, η οποία ήταν καθοριστικής σημασίας αλλά και ένας
σημαντικός σταθμός στην εξέλιξη της ενηλικίωσης, (σ. 114). Η «καρτερία»
ήταν μια δοκιμασία επιδείξεως της αντοχής στον πόνο δημοσίως. Θεωρείται
πως εισηγητής της τελετής της διαμαστιγώσεως (αγώνας καρτερίας), ήταν ο
Λυκούργος, (σ. 119).
Σίγουρα
αυτό το μυστηριώδες πρόσωπο ο Λυκούργος, που η ύπαρξή του οριοβατεί
ανάμεσα στον μύθο και την πραγματικότητα, θα πρέπει να είχε μελετήσει
επί μακρόν την συμπεριφορά του λύκου και της κοινωνίας του, πριν
συντάξει την Μεγάλη Ρήτρα. Άλλωστε και το όνομά του μήπως δεν παραπέμπει
εκεί, κατά μια εκδοχή; Λυκούργος < λύκος + έργον>. Επικρατέστερη
άποψη βέβαια είναι το θέμα της λέξεωςλυκ να προέρχεται από το ουσιαστικό λύκη, «πρωινό φως, χάραμα», συνεπώς πρέπει να εξεταστεί σοβαρά και η πιθανότητα να προέρχεται από το ουσιαστικό λυκαεργός ? λυκούργειος, ο εργαζόμενος λαμπρά έργα, (σ. 124). Η Πυθία κατά την επίσκεψη του Λυκούργου στους Δελφούς τον είχε προσφωνήσει ως Λυκόεργε, Λυκόεργο, που ήταν επίθετα του Απόλλωνος, (Ηρόδ. Ιστορίαι. Α΄. 65). Ο λύκος δημιουργός, ο αρχιτέκτων, ο σοφός, Sol Invictus, (σ. 124).
Οι
ομοίοι με την ενηλικίωσή τους στελέχωναν τις δωδεκαμελείς ομάδες που
ονομάζονταν συσκηνίες. Προφανώς, επειδή έμεναν μαζί σε σκηνές ή
ιδιαίτερα οικήματα. Αρκετοί από τους θεσμούς της συντηρητικής όπως
νομίζεται Σπάρτης, όπως ήταν και αυτός της συσκηνίας προέρχονταν από μια
παλιά παράδοση, ίσως όχι έτσι οργανωμένοι και δομημένοι, αφού θεωρείται
έργο και αυτό του Λυκούργου. (σ. 125). Μόνο μετά την συμπλήρωση του
τριακοστού έτους της ηλικίας τους οι ομοίοι μπορούσαν να δειπνούν και να
κοιμούνται στις οικίες τους με τις γυναίκες τους κάποιες ημέρες το
χρόνο. Και αυτό για τον Λυκούργο είχε σίγουρα παιδαγωγικό σκοπό, που
είχε να κάνει μάλλον με την συζυγική διαγωγή και συμπεριφορά, (σ. 128).
Ο
Λυκούργος πιστεύοντας στην ευγονία των πολιτών, τους επέβαλε να
γυμνάζονται. Εκτός των νέων και οι νέες της Σπάρτης ακολουθούσαν ένα
πρόγραμμα αγωγής, ώστε εκτός των άλλων ωφελειών που είχαν, να
τεκνοποιούν υγιή παιδιά, (σ. 130). Ο Λυκούργος κατάφερε ώστε οι
Σπαρτιάτες να έχουν φίλαθλο και ηρωικό πνεύμα, (σ. 130).
Λέγεται
πως ο Λυκούργος επέβαλε μέσα από την Ρήτρα άπαντες οι πολίτες της
Σπάρτης να τρέφουν μακριά (μαλλιά) κόμη, (σ. 133). Ο Λυκούργος όπως
αναφέρεται στην Μεγάλη Ρήτρα εισηγήθηκε τον ερυθρό τρίβωνα, επειδή
έβλεπε πως η απόχρωση αυτή ήταν ιδανικότερη για τους άνδρες, που έχουν
ως στόχο να νικούν στο πεδίο της μάχης, (σ. 134).
Ο
ίδιος ο Λυκούργος, αναφέρεται πως είχε απαντήσει, όταν τον ρώτησαν
γιατί όρισε την συχνή μετακίνηση του στρατοπέδου: «Για να προκαλούμε
περισσότερο κακό στους εχθρούς», (Πλούτ. Ηθικά. 24. Λυκούργος). Αλλά και
στην Λακεδαίμονα μπορεί να παρατηρήσει κανείς πως υπάρχουν πανάρχαιες
αναπαραστάσεις των Διοσκούρων, ως ιππέων. Μήπως συνάμα αποτυπώνουν την
αριστοκρατική τάξη των ιππέων στην προ Λυκούργου εποχή; (σ.205). Υπάρχει
μεγάλη πιθανότητα ο τιμητικός τίτλος ιππείς να αντανακλά στη μνήμη μιας
ιδιαίτερης τάξης ευγενών, που στο παρελθόν, ίσως προ Λυκούργου υπήρξαν
έξοχο ιππικό σώμα, (σ. 207).
Η
θρυλική επανίδρυση της Σπάρτης στις όχθες του Ευρώτα από τον Λυκούργο
σηματοδότησε μια σειρά από κοσμογονικές αλλαγές, οι οποίες με την σειρά
τους θα επηρεάσουν αλυσιδωτά και ριζικά, πολιτικά συστήματα σε πολλές
χρονικές περιόδους. Ο νομοθέτης Λυκούργος, δημιουργώντας με τις ρήτρες
του μια ισορροπία εξουσιών, μεταξύ των αριστοκρατικών φατριών της
πόλεως, συγχρόνως θα σημάνει την στρατιωτική πρωτοκαθεδρία της Σπάρτης,
(σ. 222)
Πηγή: Δημήτριος Θ. Κατσούλης
Ανιχνευτής: Επικούρειος Πέπος.
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου