Life for Life
"Το θαύμα δεν είναι πουθενά
παρά κυκλοφορεί μέσα
στις φλέβες του ανθρώπου!!!"
"Στης σκέψης τα γυρίσματα μ’ έκανε να σταθώ
ιδέα περιπλάνησης σε όμορφο βουνό.
Έτσι μια μέρα το ’φερε κι εμέ να γυροφέρει
τ’ άτι το γοργοκίνητο στου Γοργογυριού τα μέρη !!!"
ΣΤΗΝ ΑΥΛΗ ΜΑΣ
Εμείς στο χωριό μας έχουμε ακόμα αυλές. Εκεί μαζευόμαστε, αμπελοφιλοσοφούμε,καλαμπουρίζουμε, ψιλοτσακωνόμαστε μέχρι τις... πρώτες πρωινές ώρες! Κοπιάστε ν' αράξουμε!!!
ΜΠΕΡΤΡΑΝΤ ΡΑΣΕΛ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣ Μέρος Δεύτερο
Το επιχείρημα της πρώτης αιτίας
Ίσως το πιο απλό και πιο εύκολο να εννοηθεί είναι το επιχείρημα της
πρώτης αιτίας. Θεωρείται ότι καθετί που βλέπουμε σ’ αυτόν τον κόσμο έχει
μιαν αιτία, κι όσο προχωράμε προς τα πίσω στην αλυσίδα των αιτιών όλο
και περισσότερο, πρέπει να φτάσουμε σε κάποιο πρώτο αίτιο, και σ’ αυτό
το πρώτο αίτιο αποδίδουμε το όνομα του Θεού. Αυτό το επιχείρημα,
υποθέτω, δεν έχει πολύ βαρύτητα στις μέρες μας, επειδή, κατ’ αρχάς, δεν
είναι ότι ακριβώς ήταν άλλοτε. Οι φιλόσοφοι κι οι άνθρωποι της επιστήμης
χρησιμοποιούσαν το αίτιο αλλά δεν έχει σήμερα τίποτα από τη ζωτικότητα
που είχε άλλοτε· μα εκτός από αυτό, μπορείς να δεις πως το επιχείρημα
ότι πρέπει να υπάρχει κάποιο πρώτο αίτιο είναι ένα επιχείρημα που δεν
έχει αξία. Ίσως πρέπει να πω ότι, όταν ήμουν νέος, και σκεφτόμουν αυτές
τις ερωτήσεις σοβαρά στο μυαλό μου, εγώ ο ίδιος για πολύ καιρό δεχόμουν
αυτό το επιχείρημα της πρώτης αιτίας, μέχρι που μιαν ημέρα, στην ηλικία
των δεκαοκτώ, διάβασα την αυτοβιογραφία του Τζον Στιούαρτ Μιλ κι εκεί
βρήκα αυτή την πρόταση: «Ο πατέρας μου με έμαθε ότι η ερώτηση, ποιός
με έφτιαξε, δεν μπορεί να απαντηθεί, επειδή αμέσως επιφέρει την
ακόλουθη ερώτηση: Ποιός έφτιαξε τον Θεό;». Αυτή η απλή πρόταση μου
έδειξε, όπως ακόμη σκέφτομαι, το σφάλμα στο επιχείρημα του πρώτου
αιτίου. Αν καθετί πρέπει να έχει μιαν αιτία, τότε κι ο Θεός πρέπει να
έχει μιαν αιτία. Αν μπορεί να υπάρχει κάτι χωρίς καμιά αιτία, θα
μπορούσε κάλλιστα να είναι ο κόσμος-θεός, έτσι δεν μπορεί να υπάρχει
καμιά αξία σ’ αυτό το επιχείρημα. Είναι ακριβώς της ίδιας φύσης με την
προοπτική των ινδουιστών, ότι ο κόσμος στηρίζονταν πάνω σ’ έναν
ελέφαντα, κι ότι ο ελέφαντας στηρίζονταν πάνω σε μια χελώνα· κι όταν
ρώτησαν: «Και η χελώνα; (πού στηρίζονταν;)», ο Ινδός απάντησε: «Ας αλλάξουμε θέμα».
Πράγματι το επιχείρημα της πρώτης αιτίας δεν είναι καλύτερο από αυτό.
Δεν υπάρχει λόγος για τον οποίο θα πρέπει να υποθέσουμε ότι ο κόσμος
είχε μιαν απαρχή. Η ιδέα ότι τα πράγματα θα πρέπει να έχουν μιαν απαρχή
οφείλεται στην έλλειψη της φαντασίας μας. Εκ τούτου, ίσως, δεν
χρειάζεται να χάσω άλλο χρόνο πάνω στο επιχείρημα της πρώτης αιτίας.
Το επιχείρημα του φυσικού νόμου
Μετά υπάρχει ένα πολύ κοινό επιχείρημα εκ του φυσικού νόμου. Αυτό ήταν
ένα αγαπημένο επιχείρημα κατά τη διάρκεια του δέκατου όγδοου αιώνα,
ιδίως κάτω από την επίδραση του σερ Ισαάκ Νιούτον και της κοσμογονίας
του. Οι άνθρωποι παρατηρούσαν τους πλανήτες που περιστρέφονταν γύρω από
τον ήλιο σύμφωνα με το νόμο της βαρύτητας, και πίστευαν ότι ο Θεός είχε
δώσει μια διαταγή σ’ αυτούς τους πλανήτες ώστε να κινούνται σύμφωνα με
κάποιον τρόπο. Κι αυτός ήταν ο λόγος που αυτό γίνονταν. Αυτή ήταν,
φυσικά, μια συμφέρουσα κι απλή εξήγηση που τους έσωζε από το πρόβλημα
της περαιτέρω εξέτασης για την ερμηνεία του νόμου της βαρύτητας. Σήμερα
εξηγούμε τον νόμο της βαρύτητας με κάποιο σύνθετο τρόπο που εισήγαγε ο
Αϊνστάιν. Δεν διατίθεμαι να σας δώσω διάλεξη για τον νόμο της βαρύτητας,
όπως ερμηνεύτηκε από τον Αϊνστάιν, διότι αυτό ξανά θα μας έπαιρνε
κάποιο χρόνο· από κάθε άποψη, δεν έχουμε πλέον το είδος του φυσικού
νόμου που είχαμε στο Νευτώνειο Σύστημα, όπου, για κάποιο λόγο που
κανένας δεν μπορούσε να καταλάβει, η φύση συμπεριφέρονταν κατά κάποιον
ομοιόμορφο τρόπο.
Τώρα ανακαλύπτουμε πως πολλά πράγματα που πιστεύαμε ότι ήταν φυσικοί
νόμοι είναι στην πραγματικότητα ανθρώπινες συμβάσεις. Γνωρίζετε πως
ακόμη και στο πιο απόμακρο βάθος του αστρικού διαστήματος χρειάζονται
τρία πόδια για να συμπληρωθεί μια γιάρδα μήκους. Αυτό είναι, χωρίς
αμφιβολία, ένα αξιοσημείωτο γεγονός, αλλά πολύ δύσκολα θα το βάπτιζες
φυσικό νόμο. Και πολλά πράγματα που θεωρήθηκαν φυσικοί νόμοι είναι στην
πραγματικότητα τέτοιου είδους. Από την άλλη μεριά, εκεί που μπορείς να
βρεις τη γνώση για το τι κάνουν πραγματικά τα άτομα, θα δεις ότι
υπόκεινται λιγότερο στους νόμους, από όσο οι άνθρωποι νόμιζαν, κι ότι οι
νόμοι στους οποίους θα φτάσεις είναι στατιστικές πιθανότητες οι οποίες
προκύπτουν τυχαία.
Υπάρχει, όπως όλοι γνωρίζουμε, ένας νόμος σύμφωνα με τον οποίο σαν
πετάξεις μια ζαριά θα πετύχεις εξάρες μόνο μια φορά στις τριάντα έξι
φορές, κι αυτό δεν το εκλαμβάνουμε ως απόδειξη της ρύθμισης της πτώσης
του ζαριού από κάποιο σχεδιασμό· αντίθετα, αν κάθε φορά λαμβάναμε εξάρες
θα σκεπτόμασταν ότι υπάρχει κάποιο σχέδιο. Οι περισσότεροι νόμοι της
φύσης είναι του αυτού ιδίου είδους. Είναι στατιστικές πιθανότητες
τέτοιες όπως προκύπτουν από τους νόμους της τύχης· κι αυτό μας λέει πως
όλη αυτή η ιστορία του φυσικού νόμου είναι πάρα πολύ λιγότερο
εντυπωσιακή από ότι ήταν πριν. Εκτός από αυτό, που αναπαριστά την
παρούσα κατάσταση της επιστήμης που μπορεί να αλλάξει αύριο, η όλη ιδέα
πως οι φυσικοί νόμοι απαιτούν κάποιον νομοθέτη είναι μια σύγχυση μεταξύ
φυσικού κι ανθρώπινου νόμου. Οι ανθρώπινοι νόμοι αποδίδονται για να
συμπεριφέρεσαι σύμφωνα με κάποιον τρόπο, στον οποίο τρόπο επιλέγεις να
συμμορφωθείς ή δεν επιλέγεις να συμμορφωθείς· αλλά οι φυσικοί νόμοι
είναι μια περιγραφή για το πως τα πράγματα συμπεριφέρονται στην
πραγματικότητα, και, αφού δεν είναι τίποτα άλλο παρά η περιγραφή του πως
πράγματι είναι, δεν μπορείς να επιχειρηματολογείς ότι κάποιος τους είπε
να είναι έτσι, διότι ακόμη κι αν υποθέσουμε ότι τους είπε, τότε είσαι
αντιμέτωπος με την ερώτηση: Γιατί ο Θεός διέταξε μόνο αυτούς τους
φυσικούς νόμους και όχι άλλους;
Αν υποστηρίξεις πως το έκανε απλά από την καλή του συμπεριφορά, και
χωρίς κανέναν λόγο, τότε θα ανακαλύψεις ότι υπάρχει κάτι που δεν
υπόκεινται στο νόμο και έτσι το τρένο του φυσικού νόμου διακόπτεται. Αν
πεις, όπως λένε οι περισσότεροι θεολόγοι, ότι ο Θεός είχε κάποιο λόγο
για τον οποίο διέταξε τους νόμους να είναι έτσι κι όχι αλλιώς -ο λόγος,
φυσικά, είναι η κατασκευή του καλύτερου σύμπαντος, αν και δεν θα
σκεφτόσουν ποτέ να το κοιτάξεις, αν υπήρχε κάποιος λόγος για τους νόμους
που ο Θεός έδωσε, τότε ο Θεός ο ίδιος υπόκεινται στον νόμο, και συνεπώς
δεν κερδίζεις τίποτα εισάγοντας τον Θεό ως διαμεσολαβητή. Έχεις
πράγματι έναν νόμο εκτός και προηγούμενο των θεϊκών εντολών, κι ο Θεός
δεν εξυπηρετεί τους σκοπούς σου, αφού δεν είναι ο απώτατος νομοθέτης.
Εν συντομία, όλο αυτό το επιχείρημα του φυσικού νόμου δεν έχει καμιά
δύναμη από όση είχε παλαιότερα. Ταξιδεύω στον χρόνο κατά την εξέταση
αυτών των επιχειρημάτων. Τα επιχειρήματα που χρησιμοποιούνται για την
ύπαρξη του Θεού αλλάζουν το χαρακτήρα τους καθώς περνά ο χρόνος. Ήταν
στην αρχή διαλεκτικά επιχειρήματα που ενσωμάτωναν ορισμένες καθοριστικές
σοφιστείες. Καθώς ερχόμαστε στην εποχή μας γίνονται λιγότερο σεβαστά κι
όλο και περισσότερο επηρεάζονται από μια ηθική ασάφεια.
Το επιχείρημα του σχεδίου
Το επόμενο βήμα μας φέρνει στο επιχείρημα του σχεδίου. Όλοι σας
γνωρίζετε το επιχείρημα του σχεδίου: Καθετί στον κόσμο κατασκευάστηκε
έτσι ώστε να μπορούμε να ζούμε στον κόσμο, κι αν ο κόσμος ήταν ελάχιστα
διαφορετικός δεν θα μπορούσαμε να ζήσουμε σ’ αυτόν. Αυτό είναι το
επιχείρημα του σχεδίου. Μερικές φορές λαμβάνει μια παράξενη μορφή· για
παράδειγμα, λέγεται πως οι λαγοί έχουν άσπρες ουρές, ώστε να είναι
εύκολο να τους πυροβολήσεις. Δεν γνωρίζω πως θα αντιλαμβάνονταν αυτή την
εφαρμογή οι λαγοί. Είναι ένα επιχείρημα το οποίο εύκολα γίνεται
παρωδία. Όλοι σας γνωρίζεται τη σημείωση του Βολτέρου, ότι η μύτη
σχεδιάστηκε έτσι ώστε να ταιριάζει στα θεάματα. Αυτή η μορφή της
παρωδίας δεν είναι τόσο επιτυχημένη όπως ήταν το δέκατο όγδοο αιώνα,
εξαιτίας τού ότι από την εποχή του Δαρβίνου καταλαβαίνουμε πολύ καλύτερα
γιατί τα ζωντανά πλάσματα προσαρμόστηκαν στο περιβάλλον τους. Δεν είναι
το ότι το περιβάλλον κατασκευάστηκε ώστε να είναι κατάλληλο γι’ αυτά,
κι αυτή είναι η βάση της προσαρμογής. Δεν υπάρχει απόδειξη του
σχεδιασμού.
Όταν εξετάζεις αυτό το επιχείρημα του σχεδίου, είναι πολύ εκπληκτικό
το ότι οι άνθρωποι μπορούν να πιστεύουν πως αυτός ο κόσμος, με όλα τα
πράγματα μέσα του, με όλα τα ελαττώματά του, πρέπει να είναι το καλύτερο
που ο παντοδύναμος κι ο παντογνώστης ήταν ικανός να κατασκευάσει σε
εκατομμύρια χρόνια. Πραγματικά δεν μπορώ να το πιστέψω. Πιστεύεις ότι,
αν σου δίνονταν παντοδυναμία και παντογνωσία κι εκατομμύρια έτη στα
οποία θα τελειοποιούσες τον κόσμο, εσύ δεν θα κατασκεύαζες τίποτα
περισσότερο από Κου Κλουξ Κλαν, τους φασίστες και τον κ. Ουίνστον
Τσόρτσιλ; Πραγματικά δεν είμαι τόσο εντυπωσιασμένος με τους ανθρώπους
που λένε: «Κοίταξέ με· είμαι ένα τόσο τέλειο προϊόν που πρέπει να
υπάρχει κάποιο σχέδιο στο σύμπαν.» Δεν είμαι τόσο πολύ εντυπωσιασμένος
από την λάμψη αυτών των ανθρώπων. Επιπλέον, αν δεχθείς τους νόμους της
επιστήμης, θα πρέπει να υποθέσεις ότι η ανθρώπινη ζωή κι η ζωή γενικά σ’
αυτόν τον πλανήτη θα τερματίσει κάποτε· είναι σαν μια σαπουνόφουσκα·
είναι ένα στάδιο στην παρακμή του ηλιακού συστήματος· σε ένα στάδιο της
παρακμής θα υπάρχει εκείνη η κατάσταση συνθηκών και θερμοκρασίας κ.ο.κ.
που είναι ιδανικές για το πρωτόπλασμα και που υπάρχει ζωή για ένα μικρό
διάστημα στην ζωή ολάκερου του ηλιακού συστήματος. Βλέπεις στο φεγγάρι
το είδος των πραγμάτων στα οποία η γη τείνει -κάτι νεκρό, κρύο αι άνευ
ζωής.
Μου λένε ότι αυτή η άποψη των πραγμάτων είναι μελαγχολική κι οι
άνθρωποι μερικές φορές λένε πως αν πίστευαν σε κάτι τέτοιο δεν θα
μπορούσαν να συνεχίζουν να ζουν. Μην το πιστεύετε· είναι όλα ανοησίες.
Κανένας στην πραγματικότητα δεν ανησυχεί πολύ για το τι πρόκειται να
γίνει εκατομμύρια χρόνια μετά από τώρα. Ακόμη κι όταν νομίζουν ότι
ανησυχούν πολύ γι’ αυτό, στην πραγματικότητα εξαπατούν τους εαυτούς
τους. Ανησυχούν για κάτι πολύ περισσότερο εγκόσμιο όπως για μια
δυσπεψία· αλλά στην πραγματικότητα κανείς δεν γίνεται δυστυχής από τη
σκέψη ότι κάτι πρόκειται να γίνει σ’ αυτόν τον κόσμο, εκατομμύρια χρόνια
μετά. Γι’ αυτό, αν κι είναι μια διαδικασία σκοτεινής οπτικής να
υποθέσει κανείς ότι η ζωή θα εκλείψει -τουλάχιστον υποθέτω ότι μπορούμε
να το πούμε, αν και μερικές φορές όταν ατενίζω τα πράγματα που κάνουν οι
άνθρωποι κατά τη διάρκεια της ζωή τους, το θεωρώ ως παρηγοριά- δεν
είναι τόσο ώστε να καταστεί η ζωή ελεεινή. Απλά και μόνο σε κάνεις να
στρέφεις την προσοχή σου σε άλλα πράγματα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου