Όταν
αναπτύχθηκε η κλασική μουσική στις Η.Π.Α. ήταν φυσικό οι Αμερικανοί με
τον χαρακτήρα που τους διακρίνει, να θέλουν να αριστεύσουν γρήγορα,
έχοντας έντονα την επιθυμία να ξεπεράσουν ακόμα και την Ευρώπη, την
ήπειρο που γεννήθηκε και ανδρώθηκε η κλασική μουσική. Μέσα στα πλαίσια
αυτά, κατασκεύαζαν διαρκώς μέγαρα μουσικής και όπερας, εντυπωσιακά
ομολογουμένως. Ένα από εξ αυτών ήταν και στο Λος Άντζελες, το «Hollywood Bowl».
Τον Σεπτέμβριο του 1950 για αυτό τον συναυλιακό χώρο, η εφημερίδα
«Ομπσέρβερ» του Λονδίνου, ανέφερε ένα περιστατικό που αξίζει να
καταγραφεί, αν όντως είναι αληθινό, καθώς δεν φαίνεται το γεγονός να
έχει καταγραφεί από πολλές πηγές! Οι υπεύθυνοι λειτουργίας του που
μάλλον θέλησαν να πρωτοτυπήσουν, υπέβαλλαν αίτηση στην Αυστριακή
Κυβέρνηση αν στείλει χώμα από τους τάφους των δύο μεγαλυτέρων μουσικών
της, του Αμαντέους Μότζαρτ και του Γιόχαν Στράους!
Παράλληλα το ίδιο αίτημα το είχαν αποστείλει σε 18 χώρες συνολικά, αλλά
μόνο από την Αυστριακή Κυβέρνησης ζήτησαν το χώρα να προέρχεται από τα
μνήματα των δύο προαναφερομένων μουσικών!
Η
τότε Αυστριακή Κυβέρνηση αφού ξεπέρασε την αρχική έκπληξη του παράξενου
αυτού αιτήματος απάντησε πως η αποστολή χώματος από τον τάφο του
Μότζαρτ, δεν θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί καθώς ο Μότζαρτ όταν πέθανε
ήταν φτωχός και ετάφη σε ένα κενό τάφο στο νεκροταφείο του Αγίου Μάρκου.
Οι λίγοι φίλοι που τον συνόδευσαν στην τελευταία του κατοικία,
αναγκάστηκαν να επιστρέψουν πριν ολοκληρωθεί η διαδικασία ταφής καθώς
ξέσπασε μια τρομερή χιονοθύελλα. Έτσι κανείς δεν είδε το μέρος εκείνο
που τέθηκε το σώμα του μεγάλου μουσουργού. Όταν αργότερα η χήρα σύζυγός
του πήγε να βρει το μνήμα του, την πληροφόρησαν πως το σώμα του
επανατοποθετήθηκε σε άλλη θέση, καθώς η αρχική που είχε θαφτεί ήταν
λανθασμένη! Ωστόσο ουδείς μπόρεσε τελικώς να τις δείξει που ήταν
θαμμένος. Αυτό δεν ήταν παράξενο για την Αυστρία την περίοδο του
χειμώνα, αφού εκατοντάδες άποροι πάγωναν εξ αιτίας του κρύου και
πάμπτωχοι καθώς ήταν θάβονταν προσωρινά σε κοινές θέσεις και αμέσως μετά
μεταφέρονταν σε κοινούς τάφους (ομαδικούς). Η δε επιτύμβια αναμνηστική
πλάκα που υπάρχει μέχρι σήμερα στο φερόμενο ως «μνήμα» Μότζαρτ, τέθηκε
στο νεκροταφείο του Αγίου Μάρκου, πολύ αργότερα και έχει συμβολικό
χαρακτήρα, αφού όπως αναφέραμε η συγκεκριμένη θέση ταφής του μουσουργού,
ουδέποτε έγινε γνωστή!
Έτσι
λοιπόν οι Αυστριακοί έκριναν πως θα ήταν τίμιο εκ μέρους τους να
απαντήσουν στο αίτημα των Αμερικανών με απόλυτη ειλικρίνια. Κατόπιν
τούτου, έστειλαν ένα δοχείο γεμάτο χώμα από το Σάλτσμπουργκ, την πόλη
δηλαδή που είναι ταυτισμένη με τον Μότζαρτ και που από πολλούς καλείται
και «Μοτσαρτούπολη». Το δοχείο με το χώμα από το Σάλτσμπουργκ
μεταφέρθηκε στο Λος Άντζελες από την Λόττε Λέμαν (Lotte Lehmann
- τραγουδίστρια της Όπερας). Εξάλλου το άλλο δοχείο γεμάτο με χώμα από
τον τάφο του Γιόχαν Στράους, μεταφέρθηκε από την Κόριους, μέλος του
θιάσου της Όπερας της Βιέννης.
Σε μια μεγαλοπρεπή τελετή που έλαβε χώρα στο «Hollywood Bowl»
έφθασαν όλοι όσοι μετέφεραν ανάλογα δοχεία από τις χώρες τους. Για την
Αγγλία κατέφθασε η κόρη του Ουΐνστον Τσώρτσιλ, ενώ για την Πολωνία χώμα
από τον τάφο του Σοπέν, μεταφέρθηκε από τον Άρτουρ Ροτζίνσκι. Μεταξύ των
χωρών ήταν η Τσεχοσλοβακία, το Ισραήλ, η Γερμανία, η Ελλάδα, κ.ο.κ. Ο Αυστριακός
τύπος προσπάθησε να ηρεμήσει τα πνεύματα στην Αυστρία γράφοντας την
εποχή εκείνη πως «η τελετή που έγινε στο Χόλιγουντ είχε χαρακτήρα
τιμητικό για τους μεγάλους μουσουργούς και δεν έγινε με σκοπό το κέρδος ή
την διαφήμιση».
Η Λέμαν (Lehmann)
αν και Γερμανίδα, επιλέχθηκε να εκπροσωπήσει την Αυστρία, επειδή ήταν
από μητέρα Εβραία, είχε μεταναστεύσει το 1938 από την Αυστρία που
σταδιοδρομούσε στις Η.Π.Α. διαβλέποντας την επερχόμενη θύελλα του
δευτέρου παγκοσμίου πολέμου. Την εποχή εκείνη δίδασκε μουσική στην Σάντα
Μπάρμπαρα της Καλιφόρνιας, ενώ το όνομά της ήταν ήδη γνωστό στην
Αμερική.
(Στην
φωτογραφία της ανάρτησης απεικονίζεται η μεταφορά του σώματος του
Μότζαρτ μέσα στην χιονοθύελλα. Μόνος πιστός ακόλουθος το σκυλί του, που
τον συνοδεύει μέχρι το τέλος…)
Πηγή: ΧΡΗΣΤΟΣ ΒΕΚΡΗΣ
Ανιχνευτής ο Πεπέ της Ουτοπίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου