Life for Life
"Το θαύμα δεν είναι πουθενά
παρά κυκλοφορεί μέσα
στις φλέβες του ανθρώπου!!!"


"Στης σκέψης τα γυρίσματα μ’ έκανε να σταθώ
ιδέα περιπλάνησης σε όμορφο βουνό.
Έτσι μια μέρα το ’φερε κι εμέ να γυροφέρει
τ’ άτι το γοργοκίνητο στου Γοργογυριού τα μέρη !!!"


ΣΤΗΝ ΑΥΛΗ ΜΑΣ
Εμείς στο χωριό μας έχουμε ακόμα αυλές. Εκεί μαζευόμαστε, αμπελοφιλοσοφούμε,
καλαμπουρίζουμε, ψιλοτσακωνόμαστε μέχρι τις... πρώτες πρωινές ώρες! Κοπιάστε ν' αράξουμε!!!
-Aναζητείστε το"Ποίημα για το Γοργογύρι " στο τέλος της σελίδας.

23.5.08

Στο όνομα της φωτεινότητας και της διαφάνειας. Oδυσσέας Ελύτης. το δεύτερο ΝΟΜΠΕΛ για την ΕΛΛΑΔΑ

Στην απονομή του βραβείου Νόμπελ ο Ελύτης έκανε ένα σύντομο χαιρετισμό στα Γαλλικά. Και είπε μεταξύ άλλων:
"Ας μου επιτραπεί, παρακαλώ, να μιλήσω στο όνομα της φωτεινότητας και της διαφάνειας. Επειδή οι ιδιότητες αυτές είναι που καθορίσανε τον χώρο μέσα στον οποίο μου ετάχθη να μεγαλώσω και να ζήσω. Και αυτές είναι που ένιωσα, σιγά - σιγά, να ταυτίζονται μέσα μου με την ανάγκη να εκφρασθώ. Είναι σωστό να προσκομίζει κανείς στην τέχνη αυτά που του υπαγορεύουν η προσωπική του εμπειρία και οι αρετές της γλώσσας του. Πολύ περισσότερο όταν οι καιροί είναι σκοτεινοί και αυτό που του υπαγορεύουν είναι μια όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ορατότητα. Δεν μιλώ για τη φυσική ικανότητα να συλλαμβάνει κανείς τ' αντικείμενα σ' όλες τους τις λεπτομέρειες αλλά για τη μεταφορική, να κρατά την ουσία τους και να τα οδηγεί σε μια καθαρότητα τέτοια που να υποδηλώνει συνάμα την μεταφυσική τους σημασιολογία. 0 τρόπος με τον οποίο μεταχειρίστηκαν την ύλη οι γλύπτες της Κυκλαδικής περιόδου, που έφτασαν ίσια-ίσια να ξεπεράσουν τηv ύλη, το δείχνει καθαρά. Όπως επίσης, ο τρόπος που οι εικονογράφοι του Βυζαντίου επέτυχαν από το καθαρό χρώμα να υποβάλλουν το "θείο".
Μια τέτοια, διεισδυτική και συνάμα μεταμορφωτική επέμβαση μέσα στην πραγματικότητα επεχείρησε πιστεύω ανέκαθεν και κάθε υψηλή ποίηση. Όχι να αρκεστεί στο "νυν έχον" αλλά να επεκταθεί στο "δυνατόν γενέσθαι" . Κάτι που, είναι η αλήθεια, δεν εκτιμήθηκε πάντοτε. Ίσως γιατί οι ομαδικές νευρώσεις δεν το επέτρεψαν. Ίσως γιατί ο ωφελιμισμός δεν άφησε τα μάτια των ανθρώπων ανοιχτά όσο χρειάζεται. Η ομορφιά και το φως συνέβη να εκληφθούν άκαιρα ή ανώδυνα. Και όμως. Η διεργασία που απαιτείται για να φτάσει κανείς στο σχήμα του Αγγέλου είναι, πιστεύω, πολύ πιο επώδυνη από την άλλη που εκμαιεύει όλων των λογιών τους Δαίμονες.
Βέβαια υπάρχει το αίνιγμα. Βέβαια υπάρχει το μυστήριο. Αλλά το μυστήριο δεν είναι μια σκηνοθεσία που επωφελείται από τα παιχνίδια της σκιάς και του σκότους για να μας εντυπωσιάσει απλώς. Είναι αυτό που εξακολουθεί να παραμένει μυστήριο και μέσα στο απόλυτο φως. Είναι τότε που προσλαμβάνει την αίγλη εκείνη που ελκύει και που την ονομάζουμε Ομορφιά. Την Ομορφιά που είναι μια οδός - η μόνη ίσως οδός προς το άγνωστο μέρος του εαυτού μας, προς αυτό που μας υπερβαίνει.
Επειδή αυτό είναι στο βάθος η ποίηση: η τέχνη να οδηγείσαι και να φτάνεις προς αυτό που σε υπερβαίνει.Από τα μυριάδες μυστικά σήματα, που μ' αυτά είναι διάσπαρτος ο κόσμος και που αποτελούν άλλες τόσες συλλαβές μιας άγνωστης γλώσσας, να συνθέσεις λέξεις και από τις λέξεις φράσεις που η αποκρυπτογράφησή τους να σε φέρνει πιο κοντά στην βαθύτερη αλήθεια.
Πού λοιπόν βρίσκεται σε έσχατη ανάλυση η αλήθεια; Στην φθορά και στον θάνατο που διαπιστώνουμε κάθε μέρα γύρω μας ή στη ροπή που μας ωθεί να πιστεύουμε ότι αυτός ο κόσμος είναι ακατάλυτος και αιώνιος; Είναι φρόνιμο να αποφεύγουμε τις μεγαλεπήβολες εκφράσεις, το ξέρω. Οι κατά καιρούς κοσμολογικές θεωρίες τις χρησιμοποίησαν, ήρθαν σε σύγκρουση, ακμάσανε, πέρασαν. Η ουσία όμως έμεινε, μένει. Και η Ποίηση, που εγείρεται στο σημείο όπου ο ορθολογισμός καταθέτει τα όπλα του για να τ' αναλάβει εκείνη και να προχωρήσει μέσα στην απαγορευμένη ζώνη, ελέγχεται να είναι ίσια-ίσια εκείνη που προσβάλλεται λιγότερο από τη φθορά. Διασώζει σε καθαρή μορφή τα μόνιμα, τα βιώσιμα στοιχεία που καταντούν δυσδιάκριτα μέσα στο σκότος της συνείδησης όπως τα φύκια μέσα στους βυθούς των Θαλασσών. Να γιατί μας χρειάζεται η διαφάνεια. Για να διακρίνουμε τους κόμπους στο νήμα που μες από τους αιώνες τεντώνεται και μας βοηθεί να σταθούμε όρθιοι πάνω σ' αυτή τη γη.
Από τον Ηράκλειτο έως τον Πλάτωνα και από τον Πλάτωνα έως τον lησού διακρίνουμε αυτό το "δέσιμο" που φτάνει κάτω από διάφορες μορφές ως τις ημέρες μας και που μας λέει περίπου το ίδιο: ότι εντός του κόσμου τούτου εμπεριέχεται και με τα στοιχεία του κόσμου τούτου ανασυντίθεται ο άλλος κόσμος, ο "πέραν", η δεύτερη πραγματικότητα, η υπερτοποθετημένη επάνω σ' αυτήν όπου παρά φύσιν ζούμε. Είναι μια πραγματικότητα που τη δικαιούμαστε και που από δική μας ανικανότητα δεν αξιωνόμαστε.
Δεν είναι διόλου τυχαίο ότι σε εποχές υγιείς το Κάλλος ταυτίσθηκε με το Αγαθόν και το Αγαθόν με τον Ήλιο. Κατά το μέτρο που η συνείδηση καθάρεται και πληρούται με φως, τα μελανά σημεία υποχωρούν και σβήνουν αφήνοντας κενά που - όπως ακριβώς στους φυσικούς νόμους - τα αντίθετά τους έρχονται να πληρώσουν τη Θέση τους. Κι αυτό, με τέτοιον τρόπο που τελικά το δημιουργημένο αποτέλεσμα να στηρίζεται και στις δύο πλευρές, Θέλω να πω στο "εδώ" και στο "επέκεινα". Ο Ηράκλειτος δεν είχε ήδη μιλήσει για μιαν "εκ των διαφερόντων καλλίστην αρμονίην";
Εάν είναι ο Απόλλων ή η Αφροδίτη, ο Χριστός ή η Παναγία, που ενσαρκώνουν και προσωποποιούν την ανάγκη να δούμε υλοποιημένο εκείνο που σε ορισμένες στιγμές διαισθανόμαστε, δεν έχει σημασία. Σημασία έχει η αναπνοή της αθανασίας που μας επιτρέπουν. Η Ποίηση οφείλει, κατά την ταπεινή μου γνώμη, πέραν από συγκεκριμένα δόγματα, να επιτρέπει αυτή την αναπνοή.
Πώς να μην αναφερθώ εδώ στον Φρειδερίκο Χαίλντερλιν, τον μεγάλο ποιητή που με το ίδιο πνεύμα εστράφηκε προς τους Θεούς του Ολύμπου και προς τον Ιησού; Η σταθερότητα που έδωσε σ' ένα είδος οράματος είναι ανεκτίμητη. Και η έκταση που μας αποκάλυψε μεγάλη. Θα έλεγα τρομακτική. Αυτή άλλωστε είναι που τον έκανε, όταν μόλις ακόμη άρχιζε το κακό που σήμερα μας πλήττει, ν' ανακράξει: Wozu Dichter in durftiger Zeit!
Oι καιροί, φευ, εστάθηκαν ανέκαθεν για τον άνθρωπο durftiger. Αλλά και η ποίηση ανέκαθεν λειτουργούσε. Δύο φαινόμενα προορισμένα να συνοδεύουν την επίγεια μοίρα μας και που το ένα τους αντισταθμίζει το άλλο. Πώς αλλιώς. Αφού και η νύχτα και τ' άστρα μας γίνονται αντιληπτά χάρη στον ήλιο. Με τη διαφορά ότι ο ήλιος, κατά τη ρήση του αρχαίου σοφού, εάν υπερβεί τα μέτρα καταντά "ύβρις". Χρειάζεται να βρισκόμαστε στη σωστή απόσταση από τον ηθικόv ήλιο, όπως ο πλανήτης μας από τον φυσικόν ήλιο, για να γίνεται η ζωή επιτρεπτή. Mας έφταιγε άλλοτε η αμάθεια. Σήμερα μας φταίει η μεγάλη γνώση. Δεν έρχομαι μ' αυτά που λέω να προστεθώ στην μακρά σειρά των επικριτών του τεχνικού μας πολιτισμού. Μια σοφία παλαιή όσο και η χώρα που μ' εξέθρεψε, μ' εδίδαξε να δέχομαι την εξέλιξη, να χωνεύω την πρόοδο μαζί με όλα της τα παρεπόμενα, όσο δυσάρεστα και αν μπορεί να είναι αυτά.
Τότε όμως η Ποίηση; Τι αντιπροσωπεύει μέσα σε μια τέτοια κοινωνία; Απαντώ: τον μόνο χώρο όπου η δύναμη του αριθμού δεν έχει πέραση. Και ακριβώς, η εφετεινή απόφασή σας να τιμήσετε στο πρόσωπό μου την ποίηση μιας μικρής χώρας δείχνει σε πόσο αρμονική ανταπόκριση βρίσκεστε με την χαριστική αντίληψη της τέχνης, την αντίληψη ότι η τέχνη είναι η μόνη εναπομένουσα πολέμιος της ισχύος που κατήντησε να έχει στους καιρούς μας η ποσοτική αποτίμηση των αξιών.
Είναι, το ξέρω, άτοπο ν' αναφέρεται κανείς σε προσωπικές περιπτώσεις. Και ακόμη πιο άτοπο να επαινεί το σπίτι του. Είναι όμως κάποτε απαραίτητο, στον βαθμό που αυτά βοηθούν να δούμε πιο καθαρά μιαν ορισμένη κατάσταση πραγμάτων. Και είναι σήμερα η περίπτωση. Μου εδόθηκε, αγαπητοί φίλοι, να γράφω σε μια γλώσσα που μιλιέται μόνον από μερικά εκατομμύρια ανθρώπων. Παρ' όλ' αυτά, μια γλώσσα που μιλιέται επί δυόμισι χιλιάδες χρόνια χωρίς διακοπή και μ' ελάχιστες διαφορές. Η παράλογη αυτή, φαινομενικά, διάσταση, αντιστοιχεί και στη υλικο-πνευματική οντότητα της χώρας μου. Που είναι μικρή σε έκταση χώρου και απέραντη σε έκταση χρόνου. Και το αναφέρω όχι διόλου για να υπερηφανευθώ αλλά για να δείξω τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένας ποιητής όταν χρησιμοποιεί για τα πιο αγαπημένα πράγματα τις ίδιες λέξεις που χρησιμοποιούσαν μια Σαπφώ ή ένας Πίνδαρος π.χ. - χωρίς ωστόσο να έχει το αντίκρισμα που είχαν εκείνοι επάνω στην έκταση της πολιτισμένης τότε ανθρωπότητας. Εάν η γλώσσα αποτελούσε απλώς ένα μέσον επικοινωνίας, πρόβλημα δεν θα υπήρχε. Συμβαίνει όμως ν' αποτελεί και εργαλείο μαγείας και φορέα ηθικών αξιών. Προσκτάται η γλώσσα στο μάκρος των αιώνων ένα ορισμένο ήθος. Και το ήθος αυτό γεννά υποχρεώσεις. Χωρίς να λησμονεί κανείς ότι στο μάκρος εικοσιπέντε αιώνων δεν υπήρξε ούτε ένας, επαναλαμβάνω ούτε ένας, που να μην γράφτηκε ποίηση στην ελληνική γλώσσα. Nα τι είναι το μεγάλο βάρος παράδοσης που το όργανο αυτό σηκώνει. Το παρουσιάζει ανάγλυφα η νέα ελληνική ποίηση.
Η σφαίρα που σχηματίζει η νέα ελληνική ποίηση έχει, θα μπορούσε να πει κανείς, όπως κάθε σφαίρα δύο πόλους: τον βόρειο και τον νότιο. Στον ένα τοποθετείται ο Διονύσιος Σολωμός που από την άποψη της εκφραστικής επέτυχε - προτού υπάρξει ο Mallarmé στα ευρωπαϊκά γράμματα - να χαράξει με άκρα συνέπεια και αυστηρότητα την αντίληψη της καθαρής ποίησης με όλα της τα παρεπόμενα: να υποτάξει το αίσθημα στη διάνοια, να εξευγενίσει την έκφραση και να δραστηριοποιήσει όλες τις δυνατότητες του γλωσσικού οργάνου προς την κατεύθυνση του Θαύματος. Στον άλλο πόλο, τοποθετείται ο K. Π. Καβάφης, αυτός που παράλληλα με τον T. S. Eliot έφτασε στην άκρα λιτότητα, στη μεγαλύτερη δυνατή εκφραστική ακρίβεια, εξουδετερώνοντας τον πληθωρισμό στην διατύπωση των προσωπικών του βιωμάτων.
Ανάμεσα στους δύο αυτούς πόλους κινήθηκαν οι μεγάλοι μας άλλοι ποιητές, ο Ανδρέας Κάλβος, ο Κωστής Παλαμάς, ο Άγγελος Σικελιανός, ο Νίκος Καζαντζάκης, ο Γιώργος Σεφέρης, άλλος λιγότερο άλλος περισσότερο προς το ένα ή το άλλο από τα δύο άκρα. Αυτή είναι μια πρόχειρη και όσο γίνεται πιο σχηματική χαρτογράφηση του νεοελληνικού ποιητικού λόγου. Το πρόβλημα για μας που ακολουθήσαμε, ήτανε να επωμιστούμε τα υψηλά διδάγματα που μας κληροδότησαν και, ο καθένας με τον τρόπο του, να τ' αρμόσουμε πάνω στη σύγχρονη ευαισθησία. Πέραν από τα όρια της τεχνικής, οφείλαμε να φτάσουμε σε μια σύνθεση που από το ένα μέρος ν' αναχωνεύει τα στοιχεία της ελληνικής παράδοσης και από το άλλο να εκφράζει τα κοινωνικά και ψυχολογικά αιτήματα της εποχής μας. Με άλλα λόγια, να φτάσουμε να προβάλλουμε τον τύπο του "Ευρωπαίου - Έλληνα". Δεν μιλώ για επιτυχίες, μιλώ για προσπάθειες. Οι κατευθύνσεις είναι που έχουν σημασία για τον μελετητή της Λογοτεχνίας.
ΑΝΙΧΝΕΥΤΗΣ Ο ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΟΣ ΠΕΠΟΣ

15.4.08

Ο Χουάν Ραμόν Ρότσα μιλάει στο filomatheia.blogspot.com

Λίγες μέρες μετά την ανακοίνωση της συνεργασίας του με τον Παναθηναϊκό και λίγο πριν την αναχώρηση του για την Αργεντινή, σε κλίμα συγκίνησης και αμοιβαίας εκτίμησης, λόγω της φιλίας του με ανθρώπους της Ο.KΡ.Α. και της Λ.Ο.Γ.,ο Χουάν Ραμόν Ρότσα μίλησε στο ιστολόγιο μας για όλους και για όλα!

Θα θέλαμε να μας πείτε τί αναμνήσεις σας άφησαν τα παιχνίδια με αντίπαλο την
Ο.KΡ.Α. πριν από 5-6 χρόνια.
Μόνο καλές μπορεί να είναι οι αναμνήσεις! Το ωραίο ήταν ότι η Ο.ΚΡ.Α ήταν μια παρέα καλών φίλων που είχε χόμπι το ποδόσφαιρο. Ήταν ομάδα που διέθετε ψυχή και είχε υψηλούς στόχους. Αυτό την έκανε ξεχωριστή!

Ήταν η Ο.KΡ.Α. το αντίπαλο δέος για την ομάδα σας;
Σαφώς και ήταν! Ήταν τόσο δύσκολος και δυνατός αντίπαλος που παραμονές των αγώνων με αντίπαλο την Ο.ΚΡ.Α δεν κοιμόμασταν τα βράδια (γέλια)! Αυτό είναι το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα που μπορώ να δώσω. Επίσης, ως ομάδα είχε έναν πολιτισμό, καθώς ακόμα και μετά από ήττες μπορεί να βράβευε!

-Για τη σύναψη συμφωνίας με τη διοίκηση της ΠΑΕ Παναθηναϊκός και τις νέες του αρμοδιότητες.

Είναι νομίζουμε η είδηση της εβδομάδας. Μετά από 9 χρόνια επιστρέφετε και επίσημα στον Παναθηναϊκό. Ποιες θα είναι ακριβώς οι αρμοδιότητές από το νέο σας πόστο;
Μετά από 9 χρόνια οι δρόμοι μας συναντιούνται με τον ΠΑΟ. Μετά από 2,5 μήνες διαπραγματεύσεων ήρθε η τελική συμφωνία. Αναλαμβάνω μεγάλες ευθύνες και δύσκολο έργο. Πιστεύω πως είμαι κατάλληλος γι’ αυτή τη θέση, γιατί ξέρω "από μέσα" τον ΠΑΟ και την αγορά της Ν. Αμερικής. Θα ταξιδέψω σε πολλές χώρες για να βρω καλούς παίχτες για τον ΠΑΟ, σε σχετικά μικρή ηλικία. Η βάση μου θα είναι η Αργεντινή και συγκεκριμένα το Μπουένος Άϊρες.
Η αγορά της Αργεντινής πιστεύω πως είναι η καλύτερη, όμως είναι και δύσκολο να διαλέξεις λόγω πληθώρας καλών παικτών. Έχω όμως γνωριμίες που μπορούν να με βοηθήσουν στο έργο μου. Πάντως χρειάζεται προσοχή στην επιλογή ποδοσφαιριστών.

-Για την κατάσταση στο Ελληνικό ποδόσφαιρο σήμερα.

Υπάρχει προοπτική στο Ελληνικό ποδόσφαιρο με βάση την εμπειρία σας και τη θητεία σας σε αυτό;
Υπάρχει σίγουρα προοπτική. Το Ελληνικό πρωτάθλημα είναι δύσκολο. Όσο τα χρόνια περνάνε, τόσο πιο καλοί γίνονται οι Έλληνες παίκτες. Υπάρχουν επίσης και καλύτερες υποδομές σε σχέση με το παρελθόν. Η οργάνωση είναι καλύτερη σε όλες τις κατηγορίες. Υπάρχουν βέβαια και ιδιαιτερότητες! Το παρασκήνιο υπάρχει αλλά όχι στον βαθμό που ισχυρίζονται πολλοί. Γενικά η Ελλάδα είναι η χώρα της υπερβολής. Χαρακτηριστικό παράδειγμα oi 14 αθλητικές εφημερίδες στην Αττική. Στην Αργεντινή δεν υπάρχει αυτό.

Τελευταία παρατηρούμε το φαινόμενο, ομάδες θεωρητικά μικρομεσαίες, όπως ο Αστέρας Τρίπολης, να παίρνουν αποτελέσματα από τις 3 "μεγάλες" ομάδες του κέντρου. Έχουν δυναμώσει οι "μικροί" ή έχουν αποδυναμωθεί οι "μεγάλοι";
Έχουν δυναμώσει οι "μικροί". Ομάδες όπως ο Αστέρας Τρίπολης, ήξεραν την δυσκολία της κάθε κατηγορίας κι έτσι με κατάλληλη προετοιμασία τα κατάφεραν. Έχει ισχυρούς επενδυτές, υποδομές και βεβαίως ποιοτικούς παίκτες. Σίγουρα δεν είναι τυχαία η πορεία του. Πάντως και άλλες ομάδες είναι αξιόμαχες και στέκονται καλά κόντρα στους "μεγάλους".


-Για το ποδόσφαιρο γενικά.

Ποιες είναι οι ομοιότητες και ποιες οι διαφορές ανάμεσα σε έναν Βραζιλιάνο ποδοσφαιριστή κι έναν Αργεντινό;

Κατ’ αρχάς πιστεύω πως η Βραζιλία πρέπει να χωριστεί στα δύο. Υπάρχει ένα κομμάτι της Βραζιλίας από το Σάο Πάολο και κάτω, Ρίο Γκράντε λέγεται, που οι κάτοικοι που ζουν εκεί έχουν υψηλό βιοτικό επίπεδο και διαφέρουν σε όλα με τους κατοίκους του βορείου τμήματος της χώρας, που έχουν χαμηλό επίπεδο διαβίωσης. Έχουν το Αφρικανικό στοιχείο.
Σχετικά με την ερώτηση τώρα, η βασική διαφορά ανάμεσα σε έναν Αργεντινό και έναν Βραζιλιάνο είναι τα φυσικά χαρακτηριστικά. Οι Αργεντινοί είναι λευκοί, οι Βραζιλιάνοι μελαμψοί. Παίζει ρόλο σε αυτό και το γεγονός ότι η Αργεντινή δεν είχε ποτέ προσμίξεις με άλλους λαούς. Είναι τεχνίτες αμφότεροι, οι ποδοσφαιριστές που προέρχονται από τις δύο χώρες. Αλλά οι Αργεντινοί έχουν μια άλλη κουλτούρα.

Είναι καλό να συνυπάρχουν πολλοί ομοεθνείς παίκτες σε μια ομάδα, όπως στον ΟΣΦΠ με τους 4 Αργεντινούς ή αυτό δημιουργεί και προβλήματα απειθαρχίας;
Όχι δεν νομίζω να δημιουργεί τέτοια προβλήματα. Προσωπικά σαν προπονητής εγκρίνω κάτι τέτοιο. Είναι καλό για κάποιον παίκτη να μπορεί να μιλάει εύκολα σε κάποιον άλλον και να κάνει εύκολα φιλίες. Το ποδόσφαιρο είναι ένα παιχνίδι. Οι ανθρώπινες σχέσεις δεν απαγορεύονται. Χώρια που δεν χρειάζεται μια ομάδα να έχει πολλούς μεταφραστές.

Τελικά τι κάνει έναν ποδοσφαιριστή να ξεχωρίζει, το ταλέντο ή η πολλή δουλειά;
Το ταλέντο είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να πετύχει ένας παίκτης. Δεν αγοράζεται με τίποτα. Και να δουλεύει ένας ποδοσφαιριστής πολύ, αν δεν έχει τα φυσικά χαρίσματα, δεν θα φτάσει ποτέ σε κορυφαίο επίπεδο. Αυτό που χάλασε από ένα σημείο και μετά το ποδόσφαιρο, είναι το αποτέλεσμα. Έτσι στόχος του κάθε παίκτη είναι να έχει δύναμη, αντοχές και να εφαρμόζει σωστή τακτική. Όμως το ταλέντο κάνει ένα παίκτη star, από το να χαρακτηρίζεται εργάτης.


-Για τις ακαδημίες που διατηρεί.

Τι σας έκανε να ασχοληθείτε με τα νέα παιδιά, δημιουργώντας την Ακαδημία;
Η διάθεσή μου να βοηθήσω τα νέα παιδιά να μάθουν τα μυστικά του αθλήματος. Παράλληλα κάνω και αυτό που μου αρέσει. Παραμένω κοντά στο ποδόσφαιρο, έστω από άλλο πόστο.

Ποια είναι η πρώτη συμβουλή που δίνετε στα παιδιά μόλις έρχονται στην Ακαδημία;
Δεν τους δίνω κάποια συμβουλή. Αυτό που επιδιώκω είναι να έρθω με τη συμπεριφορά και τη στάση μου στην ηλικία τους. Γίνομαι κι εγώ παιδί. Έτσι μπορώ να κατανοήσω τις αγωνίες και τα όποια προβλήματά τους. Αυτό που δίνω στα παιδιά να καταλάβουν είναι ότι το ποδόσφαιρο είναι μονάχα ένα παιχνίδι. Σημαντικό θέμα επίσης είναι και αυτό που έχει να κάνει με την συμπεριφορά των γονέων και την αντίληψή τους γύρω από τον αθλητισμό. Νομίζω πως είτε ωθούν τα παιδιά τους στον πρωταθλητισμό και όχι στην άθληση, είτε δεν θεωρούν σημαντικό τον αθλητισμό και δεν στέλνουν τα παιδιά τους να αθληθούν.


-Για τη ζωή γενικά (ασχολίες, απόψεις, προτιμήσεις).

Τι κοινό έχουν οι Έλληνες με τους Αργεντινούς;
Έχουν πολλά κοινά χαρακτηριστικά. Οι Αργεντινοί συμπεριφέρονται σαν μεσογειακός λαός, σαν τους Έλληνες. Είναι εξωστρεφείς ως άνθρωποι. Γι’ αυτό το λόγο έρχονται πολλοί Αργεντινοί στην Ελλάδα. Επίσης κοινή τους αγάπη είναι το ποδόσφαιρο.

Ποιοι Έλληνες τραγουδιστές σας αρέσουν;
Ο Πάριος και η Μαρινέλλα ανεπιφύλακτα! Τους έχω δει συνολικά εφτά φορές στα κέντρα που τραγουδούσαν! Είναι εκπληκτικοί στο είδος τους. Νομίζω επίσης ότι από τους νέους καλλιτέχνες δεν βλέπουμε μεγάλα πράγματα!

Ποιο μουσικό συγκρότημα της Αργεντινής σας αρέσει και ποιοι τραγουδιστές;
Δεν μου αρέσει η Latin μουσική. Μια εξαίρεση θα έκανα για τον Μεξικανό Luis Miguel. Είναι μεγάλος κιθαρίστας. Από τη χώρα μου ακούω φανατικά μόνο λαϊκά τραγούδια.

Ποιο Ελληνικό φαγητό σας ξετρελαίνει και ποιο Αργεντίνικο μας προτείνετε;
Να σας πω την αλήθεια δεν με ξετρελαίνει κάποιο (γέλια)! Προτιμώ το ψητό κρέας. Φαγητό που προτείνω από την Αργεντινή είναι το Asajo. Είναι ψητό χοιρινό. Ακόμα προτείνω για απεριτίφ το ποτό Mate. Μοιάζει με το τσάι και σερβίρεται πριν ή μετά το φαγητό.

Αν σας δινόταν η ευκαιρία να ταξιδέψετε στον Κρόνο ποιο βιβλίο θα παίρνατε μαζί σας, ποιο μουσικό cd και ποια φωτογραφία;
Δεν είμαι και πολύ καλός φίλος της λογοτεχνίας. Θα διάλεγα πάντως ένα βιβλίο του Χόρχε Βαλντάνος "Τα άπαντα του ποδοσφαίρου".
Όσον αφορά την μουσική θα έπαιρνα μαζί μου cd των Luis Miguel, Πάριου και Μαρινέλλας.
Φωτογραφία δεν θα επέλεγα μόνο μία αν πήγαινα ζήσω στον Κρόνο, αλλά θα έπαιρνα μαζί μου όλο το φωτογραφικό άλμπουμ της οικογένειάς μου που το φυλάει η μητέρα μου.

Όταν τον ρωτήσαμε για την γνώμη του σχετικά με τον πρώην ποδοσφαιριστή Νίκο Τσιαντάκη, ο οποίος κατάγεται από το Γοργογύρι Τρικάλων, τόπο προέλευσης της Λ.Ο.Γ. και κατά το ήμισυ της Ο.ΚΡ.Α, δήλωσε:
Ο Νίκος Τσιαντάκης είναι ένας άνθρωπος με ήθος. Ήταν πολύ καλός ποδοσφαιριστής και νομίζω πως ταίριαζε περισσότερο στον Παναθηναϊκό απ’ ότι στον Ολυμπιακό, όσον αφορά στο στυλ του ποδοσφαίρου που έπαιζε αλλά και σαν χαρακτήρας ήπιων τόνων που είναι. Το ίδιο πιστεύω και για τον Σάββα Κωφίδη.

Τέλος στο ερώτημά μας για το ποιος είναι πιο….. ερωτικός λαός οι Έλληνες ή οι Αργεντινοί μας απάντησε πως είναι με διαφορά οι Αργεντινοί και οι …… Ελληνίδες!
Σαφέστατα διπλωματική απάντηση!!!!


Εκ μέρους όλης της Ο.ΚΡ.Α. και της Λ.Ο.Γ. σας ευχαριστούμε θερμά για την συνέντευξη που μας παραχωρήσατε και γενικότερα για την βοήθειά σας.
Mίμης Κυριακού

20.10.07

Έτσι απλά..... Γοργογύρι 2006 Η χρονιά που στο Μαγευτικό και Πανέμορφο Γοργογύρι ιδρύθηκε η Λ.Ο.Γ.

Ιούλιος '06,
όταν έκλεισα το βιβλίο του Μ. Κασόλα που αναφερόταν στον ποιητή Ν. Καββαδία άκουσα την γνωστή φωνή να μου λέει:
"Φέτος τον Αύγουστο στο χωριό"!
Πέρασαν αρκετές μέρες ώσπου να αποκωδικοποιήσω το μήνυμα της φωνής. Μια βραδιά ποίησης στο Γοργογύρι με ποιήματα του Ν. Καββαδία.
13 Αυγούστου '06
Βρισκόμουν στην αυλή των θαυμάτων όταν από την διπλανή αυλή ακούστηκαν τα τιτιβίσματα υπέροχων φωνών.....
ο κύβος ερρίφθη!!!
Η Λ.Ο.Γ. γεννήθηκε στις 14/8/2006 στο Γοργογύρι
Poof
Βήμα Πρώτο
Δειλά δειλά στις 14/8/06 έγινε στο Γοργογύρι η πρώτη βραδιά ποίησης. Στις 21.00 η αυλή των θαυμάτων είχε γεμίσει από εκλεκτούς φίλους. Ο Poof καλωσόρισε τους καλεσμένους και άνοιξε την βραδιά. Ακολούθησαν o Kolakis και ο Jim Adams. Στην συνέχεια οι εφτά μούσες πήραν θέση για να απαγγείλουν τα ποιήματα. Τα ονόματα τους ήταν: Ρία, Δήμητρα, Βασιλική, Κατερίνα, Ζωή, Έλενα και Κωνσταντίνα. Στην πορεία προστέθηκαν κι άλλες 6 μούσες: η Ερατώ, η Σύλβια, η Τερψιχόρη, η Ανδρομέδα, η Αντιόπη και η Ζαν ντ’Αρκ. Νέες μούσες και το 2007: η Ζωή, η Αλεξάνδρα, η Ελένη και η Όλγα.
Ήταν μια υπέροχη βραδιά και αποφασίσαμε - τα μέλη της Λ.Ο.Γ.- να την επαναλάβουμε τον επόμενο Αύγουστο, με ποιήματα του Νίκου Γκάτσου. Κάποια στιγμή χρειάστηκε να βρούμε τη «μάνα του λόχου» όπως λένε και στον στρατό, εμείς θέλαμε τη «μάνα - ψυχή» της Λ.Ο.Γ. Ευτυχώς την βρήκαμε στο πρόσωπο της Βιβής.

Βήμα Δεύτερο
Η Λ.Ο.Γ. αποφάσισε να δημιουργήσει στο Γοργογύρι, Δανειστική Βιβλιοθήκη. Υπήρχαν ήδη αρκετά βιβλία στην κατοχή του Mr. Pepou.
Με ενέργειες της Ο.ΚΡ.Α, ευαισθητοποιήθηκε πάρα πολύς κόσμος και ειδικά από το Κορωπί Αττικής, όπως φυσικά και αρκετοί συγχωριανοί.
Τους ευχαριστούμε όλους.
Θα πρέπει να σταθούμε ιδιαίτερα όμως, στην άμεση παραχώρηση ενός ηλεκτρονικού υπολογιστή εκ μέρους της εταιρίας ΠΛΑΙΣΙΟ, καθώς επίσης και στην δωρεά πάρα πολλών βιβλίων εκ μέρους της ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗΣ και των ημερήσιων εφημερίδων ΤΑ ΝΕΑ, ΤΟ ΕΘΝΟΣ και Η ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ.

Όταν ο Μ.Σ.Γ. έκανε πρόταση στην Λ.Ο.Γ. για να παραχωρήσει το υλικό που κατείχε, η απάντηση ήταν θετική.
Με γοργούς ρυθμούς ετοιμάστηκε η βιβλιοθήκη και ήταν το καμάρι μας. Τη δεύτερη μέρα του Πάσχα 10/4/07 κάναμε τα εγκαίνια με μια λαμπρή γιορτή. Η δανειστική βιβλιοθήκη ήταν πλέον γεγονός και ήταν η πιο πλούσια στην ευρύτερη περιοχή.
Κάποιο στιγμή στον χώρο της βιβλιοθήκης, άρχισαν και τα μαθήματα πληροφορικής, υπό την επίβλεψη και την καθοδήγηση της Βιβής. Τα παιδιά του χωριού ήταν ενθουσιασμένα, αρκετά μέλη άρχισαν να δανείζονται βιβλία και το μέλλον φάνταζε ευοίωνο. Ο χώρος αυτός θα γινόταν ένα εργαστήρι, ένας πολιτιστικός χώρος του χωριού ώστε τα παιδιά κυρίως, να περνούν τις ώρες τους δημιουργικά.

Επίσης τον Μάιο η πρώτη έκδοση της τοπικής εφημερίδας της Λ.Ο.Γ. αποτελούσε πια γεγονός. Παράλληλα η Λ.Ο.Γ. ετοιμαζόταν για τον Αύγουστο του 2007.
Τον Δεκέμβριο του 2006, 4 από τα μέλη της Λ.Ο.Γ. επισκέφτηκαν εκλεκτούς φίλους στην Ν. Αφρική. Αναφέραμε στους φίλους μας τα σχέδια μας και η πρόταση του Γιατρού ήταν να γιορτάσουμε τα 30 χρόνια φιλίας στο Γοργογύρι και η βραδιά να περιλαμβάνει Ελληνική, Αγγλική και Αφρικανική ποίηση. Έτσι και έγινε.
Στις 17 Αυγούστου ’07, στις 20.30 το ουράνιο τόξο ήταν εκεί, οι εκλεκτοί φίλοι γέμισαν την αυλή των θαυμάτων και οι μούσες άνοιξαν την βραδιά τραγουδώντας "Αν θυμηθείς τ’ όνειρο μου". Όλα ήταν ονειρεμένα λες και κάποια νεράιδα είχε ρίξει τη μαγική της αστρόσκονη. Η νύχτα αυτή θα μείνει βαθιά χαραγμένη στην μνήμη όλων μας.

Η Λ.Ο.Γ. για τον επόμενο Αύγουστο προγραμματίζει η βραδιά ποίησης να είναι αφιερωμένη στον Λευτέρη Παπαδόπουλο.
ΥΓ. Ξεκινήσαμε με πολύ μεγάλο κέφι και όρεξη, μακάρι κάτι να μείνει στις ψυχές των παιδιών που έλαβαν μέρος σε 'κείνες τις ονειρεμένες βραδιές και κυρίως να συνεχίσουν να αναζητούν τους ποιητές, τους λογοτέχνες, τους ζωγράφους, τα Μουσεία και γενικότερα τον πολιτισμό. Σας χαιρετώ με σεβασμό και Επικούρεια διάθεση ο Επικούρειος Πέπος.

17.10.07

Το Μαγευτικό και Πανέμορφο Γοργογύρι "αποκαλύπτεται"...! Εκεί ιδρύθηκε η Λ.Ο.Γ. στον κήπο του Επικούρειου Πέπου.

Φίλες και Φίλοι αγαπητοί κάτοικοι του Μαγευτικού και Πανέμορφου χωριού μας καλημέρα, αυτή είναι μία ιστορική ανάρτηση γιατί είναι το πρώτο κείμενο που αναρτήσαμε στο ιστολόγιό μας. Ένα ποιητικολογοτεχνικό ιστολόγιο που ξεκίνησε από τον Επικούρειο Πέπο, την Μελισσάνθη και τον Αστροτόμ, και φυσικά από τα ιδρυτικά μέλη της ΛΟΓ [Λογοτεχνική Ομάδα Γοργογυρίου]. όλα ξεκίνησαν στις 14/08/2006 όταν για πρώτη φορά στην αυλή των θαυμάτων διοργανώσαμε την πρώτη βραδιά ποίησης με τιμώμενο ποιητή τον ΝΙΚΟ ΚΑΒΒΑΔΙΑ. Εκείνο το βράδυ μπήκαν τα θεμέλια του filomatheia.blogspot.com το τι ακολούθησε μετά μπορεί ο καθένας να το καταλάβει ρίχνοντας μία ματιά στις αναρτήσεις που έχουμε κάνει όλα αυτά τα χρόνια. Θεωρώ πως αυτή η πράξη ήταν μία βαθιά τομή πολιτισμού στα μέχρι τότε δρώμενα του χωριού. Το αποτέλεσμα ας το κρίνει ο κάθε αναγνώστης, εις ό,τι με αφορά θεωρώ πως απλά έκανα το καθήκον μου. Μακάρι αυτή τη ματιά περί καθήκοντος να την είχαν αρκετοί κάτοικοι του χωριού, όλα τότε θα ήταν διαφορετικά.
Ακολουθούν λίγες πληροφορίες για το Μαγευτικό και Πανέμορφο Γοργογύρι. Υ.Γ. Τα κορίτσια που συμμετείχαν στην πρώτη βραδιά ποίησης ήταν: Διοτίμα-Ζαν Ντ' Άρκ, Τερψιχόρη, Ερατώ, Αντιόπη, Ανδρομέδα, Σύλβια, στην συνέχεια προστέθηκαν και άλλες Νερά'ι'δες και Μούσες. Τον συντονισμό είχε αναλάβει η Βιβή Τσιούνη και στα λίγα υπόλοπα ο Επικούρειος Πέπος.

Το Γοργογύρι είναι κτισμένο στην ανατολική πλευρά της οροσειράς του ΚΕΡΚΕΤΙΟΥ ΟΡΟΥΣ [Κόζιακα] σε υψόμετρο 300 μέτρων και σε απόσταση 19 χλμ από την πόλη των Τρικάλων. Ανήκει στον δήμο Τρικαίων και συνορεύει με τα χωριά Ξυλοπάροικο, Πρόδρομος, Πρίνος και Δενδροχώρι. Το Γοργογύρι έχει πάρει το όνομα του από τα νερά του ποταμού Κεφαλοπόταμος - που το διασχίζει -, τα μαντάνια και τις δριστέλες που δούλευαν με τη δύναμη του νερού. Ο μεγαλύτερος όγκος των κατοίκων που ήρθαν στο χωριό, προέρχεται από την ορεινή Πίνδο, ως και την Ήπειρο, και εικάζεται ότι ως κύρια ασχολία τους ήταν η κτηνοτροφία. Η καθημερινή διατροφή των οικογενειών προερχότανε και συνεχίζει να προέρχεται από προϊόντα που παράγουν οι ίδιοι. Στην κορυφή του βουνού και σε υψόμετρο άνω των 800 μέτρων, η περιοχή ανήκει στην μονή Δουσικού και έχει καλή ξυλεία από οξιά και έλατα. Στο Γοργογύρι, όπως προκύπτει από επίσημο μεταφρασμένο έγγραφο, που αναφέρεται σε χαραγμένη γραφή επί της πέτρινης πλάκας που βρίσκεται στην κεντρική είσοδο του Ιερού Ναού «Το Γενέσιο της Θεοτόκου» - γιορτάζει την 8η Σεπτεμβρίου - , το 1857 υπήρχε ικανοποιητικός αριθμός ατόμων τα οποία, με την προσωπική τους εργασία και με τη συνδρομή των μοναχών της Ι.Μ. Δούσικου, άρχισαν να κτίζουν την εκκλησία αυτή. Το πρώτο σχολείο του χωριού πιθανολογείται πως άρχισε να λειτουργεί την περίοδο 1920-28 όχι όμως σε μόνιμη βάση. Το 1955 κτίστηκε ένα διθέσιο σχολείο το οποίο το 1994 γκρεμίστηκε για να κτιστεί ένα σύγχρονο κτίριο, το σημερινό νηπιαγωγείο και δημοτικό σχολείο. Σε απόσταση 1200 μέτρων από το χωριό, πάνω προς το βουνό, έχει τις πηγές του ο Κεφαλοπόταμος, ο οποίος ξεχύνεται προς το χωριό διασχίζοντάς το ορμητικά. Η παράδοση λέει πως την ονομασία του την πήρε από τους πρώτους κατοίκους του χωριού οι οποίοι βρήκαν στην κοίτη του ανθρώπινα κρανία. Άλλοι υποστηρίζουν ότι ονομάστηκε έτσι γιατί έχει τις πηγές του ψηλά στο βουνό. Υπάρχει ακόμα ένας μύθος τον οποίο υπαγόρευσαν οι Μούσες και οι Νύμφες κάποιο βράδυ στον ύπνο του Επικούρειου Πέπου, αυτός ο μύθος υπάρχει στο ιστολόγιο της Λογοτεχνικής ομάδας Γοργογυρίου. Το νερό του ποταμού βγαίνει γάργαρο και δροσερό μέσα από τα σπλάχνα του Κερκέτιου Όρους [Κόζιακα] και ορμητικά κυλάει στον Θεσσαλικό κάμπο αποτελώντας πηγή ζωής και οικονομίας. Σε όλη τη διαδρομή του υπάρχει πυκνή βλάστηση, πλατανιών και θάμνων, που συντελεί στην δημιουργία ενός μαγευτικού τοπίου.
Απόσπασμα από την τοπική εφημερίδα της Λ.Ο.Γ. Τεύχος Μάιος-Ιούνιος '07
  • Όπως ο άνεμος φυσάει όπου κι όποτε θέλει, έτσι και η ευτυχία θα εμφανιστεί από μόνη της όποτε εκείνη το θελήσει. Αφήστε τη φωνή σας και τον άνεμο να σας πάνε όπου θέλουν!
  • Καλλιέργησε τη διαίσθησή σου ώστε με αυτήν και μόνο με αυτή να πορεύεσαι στη ζωή!
  • Τα πουλιά πετούν, τα ψάρια κολυμπούν, τα αγρίμια τρέχουν. Ότι τρέχει πέφτει στο δόκανο, ότι κολυμπά πιάνεται στο δίχτυ, ότι πετά το πετυχαίνει η σαϊτα. Μόνο οι ιδέες, η αγάπη προς τον πλησίον και όχι μόνο είναι αλεξίσφαιρες.
  • Έχε την αγάπη στην καρδιά σου. Η ζωή χωρίς αυτή είναι ένας κήπος χωρίς ήλιο όπου τα άνθη του είναι νεκρά.
  • Το να ονειρεύεται κάποιος είναι ανθρώπινο δικαίωμα, όπως ακριβώς το να τρώει και να πίνει. Αφήστε τη φαντασία ελεύθερη και σύντομα οι άλλοι θα σκέφτονται: Να ένας άνθρωπος που ξέρει τι θέλει. Ένας άνθρωπος που ατενίζει το μέλλον. Μόνο ατενίζοντας το μέλλον μπορούμε να αλλάξουμε τον κόσμο και να τον κάνουμε καλύτερο.
  • Δεν έχει σημασία πόσο ψηλός είσαι. Το αληθινό ύψος καθορίζεται από το πόσο ψηλοί είναι οι στόχοι σου.
  • Το κείμενο επιμελήθηκε η  πρώτη πρόεδρος της ΛΟΓ, Κωνσταντίνα Ντακούλα [Διοτίμα].
 '' ΤΟ ΓΟΡΓΟΓΥΡΙ''   
Στης σκέψης τα γυρίσματα μ’ έκανε να σταθώ
ιδέα περιπλάνησης σε όμορφο βουνό.
Έτσι μια μέρα το ’φερε κι εμέ να γυροφέρει
τ’ άτι το γοργοκίνητο στου Κόζιακα τα μέρη.

Πρόβαλε η ροδοδάχτυλη νυφούλα τ’ ουρανού
και άπλωνε το φέγγος της μαγεύοντας το νου.
Η πρώτη αχτίδα του ηλιού με βρίσκει στο ανηφόρι,
της αύρας νιώθω το κρυφό το μίλημα: «Προχώρει».

Νιώθω της αυγικής δροσιάς το τρυφερό το χάδι,
νιώθω τη γλύκα της ζωής μες στην καρδιά να στάζει.
Φτάνω σε τόπον όμορφο που’ χει περίσσεια χάρη,
όπου η φύση σκόρπισε απλόχερα τα κάλλη.

Ξεπέζεψα και έγειρα σε ριζιμιό λιθάρι,
σε ξάγναντο κι ευώδιαζε δίπλα μου το θυμάρι.
Ματιά και νους απλώθηκαν τα δυο μαζί παρέα
κι όλο περιεργάζονταν την όμορφη τη θέα.

Βλέπω χαλκόμαβες κορφές με γειτονιά τ’ αστέρια,
των αετών βασίλειο, των πετριτών λημέρια.
Γοργόφτερα γροικώ πουλιά μες στα γαλάζια πλάτη,
γυροβολιές και παιχνιδίσματα χορταίνουνε το μάτι.

Και με τη μελωδία του γλυκά, τερπνά με υψώνει
του λόγκου η πετροπέρδικα, της ρεματιάς τ ’αηδόνι.
Πλαγιές κατάφυτες φορούν σμαράγδινη στολή
με των σπιτιών τα κόκκινα πετράδια ταιριαστή.

Πεύκα κι ελάτια ολόισια και πλάτανους αιώνιους θωρώ,
και τ ΄ αγεριού τους ψίθυρους ακούω μες στους κλώνους.
Τ ‘ αγριολούλουδα κι αυτά πανώρια, μυροβόλα,
η μαργαρίτα, το γιοφύλλι, ο κρίνος κι η γλαδιόλα.

Θαρρείς πως ντύθηκε η γης, μυριοχρωματισμένη,
σοφής υφάντρας φορεσιά με ξόμπλια πλουμισμένη.
Κι εκεί που τέτοια λόγιαζα κι άλλα πολλά δροσάτα,
βλέπω μια κόρη ρόδινη που πρόβαλε στη στράτα.

Μια κόρη κρινοπρόσωπη, λιγνή σγουρομαλλούσα
που ‘ ρίξε γύρω ολόγυρα ματιά γοργοπετούσα.
Στέκω και τη θιαμαίνομαι, θέλω να της μιλήσω,
προσεκτικά και ευγενικά μην την κακοκαρδίσω.

-"Καλή σου ώρα, κόρη μου, και να ‘ σαι ευτυχισμένη,
καλότυχοι που σ’ έχουνε κόρη καμαρωμένη.
Πες μου ποιος είν ’ ο τόπος σου θέλω να σε ρωτήσω."

-"Ξένε, αφού με ρώτησες, εγώ θα σου απαντήσω.
Μάθε, εδώ που βρίσκεσαι, σ’ αυτή την πανδαισία,
όπου η αγάπη φύτρωσε, όπου ανθεί η φιλία,
όπου της φύσης γίνεται γιορτάσι, πανηγύρι,
εδώ ' ναι τ ' όμορφο χωριό, είναι το Γοργογύρι."

Το Γοργογύρι αγάπησα, το’ βαλα στην καρδιά μου
θα το’ χω μες στη μνήμη μου κι ας είναι μακριά μου.
Π.Λ.
Ζαν Ντ' Αρκ