Life for Life
"Το θαύμα δεν είναι πουθενά
παρά κυκλοφορεί μέσα
στις φλέβες του ανθρώπου!!!"


"Στης σκέψης τα γυρίσματα μ’ έκανε να σταθώ
ιδέα περιπλάνησης σε όμορφο βουνό.
Έτσι μια μέρα το ’φερε κι εμέ να γυροφέρει
τ’ άτι το γοργοκίνητο στου Γοργογυριού τα μέρη !!!"


ΣΤΗΝ ΑΥΛΗ ΜΑΣ
Εμείς στο χωριό μας έχουμε ακόμα αυλές. Εκεί μαζευόμαστε, αμπελοφιλοσοφούμε,
καλαμπουρίζουμε, ψιλοτσακωνόμαστε μέχρι τις... πρώτες πρωινές ώρες! Κοπιάστε ν' αράξουμε!!!
-Aναζητείστε το"Ποίημα για το Γοργογύρι " στο τέλος της σελίδας.

24.3.24

ΤΟ κορυφαίο ''ποίημα'' του Πεπέ με τίτλο ''ΑΡΓΟΠΕΘΑΙΝΕΙ ΟΠΟΙΟΣ'' είναι αφιερωμένο σε πολύ πολύ αγαπημένα πρόσωπα. Έρρωσθε και ευδαιμονείτε.

Φίλες και Φίλοι καλημέρα, σκέφτηκα σήμερα να επανακάμψω στο πιο κάτω - τρόπον τινά - ποίημα για να προσθέσω κάποιους στίχους και να σχολιάσω κάποια ευχά
ριστα και κάποια δυσάρεστα που εισπράττω από την ελληνική κοινωνία. Ας ξεκινήσω από τα ευχάριστα, παιδεία, υγεία, περιβάλλον, αισθητική δημοσίων κτιρίων, χρήση της ελληνικής γλώσσας, ευαισθησίες για το τι νερό πίνουμε, σεβασμός, μουσική παιδεία, ανάληψη δήθεν ευθυνών από υπουργούς της δεκάρας, ασφάλεια πολιτών και ταξιδιωτών, όλα αυτά τα ευχάριστα, και άλλα πολλά, με κάνουν να αναφωνάξω: ''Αργοπεθαίνει η Ελληνική κοινωνία''. 

Ρίξε και μια ματιά σε μία άλλη εκδοχή του γνωστού ποιήματος ""Αργοπεθαίνει όποιος" που εμπνεύστηκε και έγραψε ο Επικούρειος Πέπος στο Μαγευτικό και Πανέμορφο Γοργογύρι από τον τίτλο του ποιήματος της Μάρθας Μοντέ'ι'ρος. Αγαπητή κυρία Μάρθα σας ευχαριστώ πάρα πολύ, ο τίτλος του δικού σας ποιήματος μ' έκανε - τρόπον τινά - να εμπνευστώ το δικό μου ποίημα, να διατυπώσω τις δικές μου σκέψεις και εικόνες. Δυστυχώς αυτά που εισπράττω εγώ από την Ελληνική κοινωνία δεν είναι ενθαρρυντικά και με αναγκάζουν να πω πως:

Αργοπεθαίνει όποιος εκμεταλλεύεται την εμπιστοσύνη των φίλων του για ίδιον όφελος, και δυστυχώς υπάρχουν πολλοί./

Αργοπεθαίνει όποιος εισπράττει αγάπη και επιστρέφει αχαριστία./

Αργοπεθαίνει όποιος δεν έχει φίλους και στερείται τον παρηγορητικό λόγο ενός εκλεκτού - πολύτιμου φίλου/

Αργοπεθαίνει όποιος δεν ακούει συχνά τις εξαίσιες μουσικές της φύσης/

Αργοπεθαίνει όποιος δεν συμμετέχει άδολα στις χαρές και στις λύπες των φίλων του/

Αργοπεθαίνει όποιος δεν χαμογελά, όποιος δεν έχει χιούμορ, όποιος στερεί τη δυνατότητα στον εαυτό του να επικοινωνεί με αγαπημένα πρόσωπα/

Αργοπεθαίνει όποιος δεν αφιερώνει χρόνο στον εαυτό του, στους γονείς του, στα παιδιά του, και στους φίλους του/

Αργοπεθαίνει όποιος αντί για σεβασμό και αγάπη καλλιεργεί μίσος/

Αργοπεθαίνει όποιος θέλει να πετάξει και δεν του το επιτρέπουν/

Αργοπεθαίνει όποιος δεν επιζητά την Επικούρεια γαλήνη στη απλότητα της ζωής/

Αργοπεθαίνει όποιος ζει συμβατικά, και όποιος δεν επαναστατεί συχνά κατά του εαυτού του/

Αργοπεθαίνει όποιος δεν απολαμβάνει το νέκταρ και την αμβροσία της εφήμερης ζωής του/

Αργοπεθαίνει όποιος αναβάλει ξανά και ξανά το αντίκρισμα μιας ανατολής, και μιας δύσης./

Αργοπεθαίνει όποιος σκέπτεται τον θάνατο ενώ η ζωή δίπλα του περνά και διαβαίνει./

Αργοπεθαίνει όποιος
θάβει μέσα του, τα όνειρα του, τα ταξίδια του, τα ποιήματα του, τις ζωγραφιές του./

Αργοπεθαίνει όποιος αναρωτιέται μ' αγαπάει, δεν μ' αγαπάει χωρίς να τολμάει να το πει./

Αργοπεθαίνει όποιος το πρωί πριν φύγει από το σπίτι του δεν απαγγέλλει έναν στίχο, δεν αντικρίζει μια ωραία εικόνα, δεν κάνει μια θετική σκέψη, και δεν λέει: σήμερα όλα θα πάνε καλά./

Αργοπεθαίνει όποιος στον βωμό του χρήματος θυσιάζει την "Ιφιγένεια" της συνεύρεσης με αγαπημένα πρόσωπα./

Αργοπεθαίνει όποιος δεν αρκείται σ' αυτά που έχει και φθονεί αυτά που κατέχουν οι άλλοι.

Αργοπεθαίνει όποιος ζει με μίζερους και αχάριστους-τοξικούς ανθρώπους που του δηλητηριάζουν την ψυχή.

Αργοπεθαίνει όποιος επιστρέφει στην Ιθάκη του και την βρίσκει φτωχική μη σκεπτόμενος το πόσα κέρδισε από το ταξίδι προς αυτήν.

Αργοπεθαίνει όποιος δεν επιτρέπει στις μουσικές νότες τις καρδιάς τους να εισέλθουν στο πεντάγραμμο της ψυχής του./

Αργοπεθαίνει όποιος δεν καλλιεργεί στον κήπο της ψυχής του τις τέχνες, τη μουσική, την ποίηση και τα γράμματα./

Αργοπεθαίνει όποιος ξυπνάει και κοιμάται χωρίς να έχει έναν μεγάλο έρωτα για κάτι ώστε να έχει νόημα η ζωή του.

Αργοπεθαίνει όποιος επιτρέπει να τον συνθλίβουν οι μυλόπετρες κάθε μέρα σε μικρές δόσεις προς χάριν μιας ανύπαρκτης ενότητας./

Αργοπεθαίνει όποιος αντί για σεβασμό και καλοσύνη εισπράττει καχυποψία και φθόνο./

Αργοπεθαίνει όποιος είναι ευαίσθητος και καλοπροαίρετος γιατί τα πιράνχας του κατασπαράζουν τα ζωτικά του όργανα./

Αργοπεθαίνει όποιος μένει σε μια σχέση φθοράς και αιμορραγίας αντί να δώσει ένα τέλος./

Αργοπεθαίνει όποιος δεν "ταξίδεψε" μέσα σε οφθαλμούς ερωτικούς κι ελκυστικούς./

Αργοπεθαίνει όποιος εξακολουθεί να πίνει το κώνειο σε μικρές δόσεις μιας ανάλγητης κοινωνίας./

Αργοπεθαίνει όποιος συνυπάρχει με άτομα κοιλιόδουλα και πνευματικούς νάνους./

Αργοπεθαίνει όποιος είναι ονειροπόλος, ευαίσθητος, αγαθός και ζει ανάμεσα αγνώμονες και ωχαδερφιστές./

Αργοπεθαίνει όποιος δεν βρίσκει στη ζωή του το άλλο του μισό και ζει μια ζωή γεμάτη πίκρα και στεναχώρια./

Αργοπεθαίνει όποιος δεν έκοψε τον γόρδιο δεσμό στην ώρα του ώστε να μπορέσει να περάσει στην επόμενη φάση της ζωής του./

Αργοπεθαίνει όποιος βρήκε στο δρόμο του την Χάρυβδη και δεν αλλαξοδρόμησε από τον φόβο της Σκύλας./

Αργοπεθαίνει όποιος δεν συνάντησε στην ζωή του μια ερωτική όαση./

Αργοπεθαίνει όποιος επέζησε από την πύρινη λαίλαπα στο Μάτι γιατί πάντα θα κουβαλάει στην ψυχή του τις εικόνες της τραγωδίας που έζησε αυτός και τ' αγαπημένα του πρόσωπα./

Αργοπεθαίνει από την στεναχώρια του όποιος είχε συγγενείς που άφησαν την τελευταία τους πνοή στα ΤΕΜΠΗ μετά την σύγκρουση των τρένων, λόγω της αναλγησίας των πολιτικών και των υπουργών που δήθεν, αναλαμβάνουν την πολιτική ευθύνη, ενώ θα έπρεπε να έχουν αυτοκτονήσει.

Αργοπεθαίνει όποιος για τα μικροσυμφέροντά του συνεχίζει να ψηφίζει όλους αυτούς που οδήγησαν στον τάφο 57 ψυχές.

Αργοπεθαίνει όποιος συνάντησε στην ζωή του τον μεγάλο έρωτα και δεν τόλμησε να την/ον ακολουθήσει παραμένοντας στην μιζέρια μιας ανούσιας σχέσης./

Αργοπεθαίνει όποιος κάνει αρνητικές σκέψεις με αποτέλεσμα να οδηγηθεί αυτός και οι δικοί του άνθρωποι στην κατάθλιψη./

Αργοπεθαίνει όποιος/α δεν συμμετέχει σε δράσεις εθελοντισμού και δεν βιώνει τη χαρά της δημιουργίας./

Αργοπεθαίνει όποιος συνεχίζει να συμβιώνει με την αρνητικότητα και την καχυποψία./

Αργοπεθαίνει όποιος κλείνετε στον εαυτό του και πλάθει φαντάσματα γιατί αυτά τα φαντάσματα κάποια στιγμή θα γίνουν οι εφιάλτες του.

Αργοπεθαίνει όποιος φοβάται να ερωτευτεί γιατί μόνο με τον έρωτα μπορεί να βγάλει φτερά, έστω και προσωρινά, το προσωρινά στον έρωτα διαρκεί μια αιωνιότητα και μία μέρα.

Αργοπεθαίνει όποιος συμβιβαστεί με την μιζέρια, την αδράνεια, την μισαλοδοξία, και την ασέβεια προς τη φύση των πραγμάτων.

Αργοπεθαίνει όποιος δεν δίνει χώρο στην συνεργασία, στην καλοσύνη, στην ευγένεια, στην γλυκιά ματιά, και στο χαμόγελο.

Σε χαιρετώ με σεβασμό και Επικούρεια διάθεση ο CEO της ΟΚΡΑ Επικούρειος Πέπος.

21.3.24

21 ΜΑΡΤΙΟΥ 2024 ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΠΟΙΗΣΗΣ Μέρος Πρώτο. Πέντε Ποιητές.

Φίλες και Φίλοι καλημέρα, η 21 Μαρτίου είναι πολύ σημαντική μέρα, τουλάχιστον για μένα, βασικά για δύο λόγους, Α' λόγω της γιορτής για την ποίηση και, Β' επειδή αυτή την ημέρα στην ιστορική Πιάλεια γεννήθηκε ένα αγόρι που έμελλε στην πορεία να γίνει ένας κορυφαίος φιλόλογος, ένας πολυγραφότατος αρθρογράφος - συγγραφέας και γενικότερα ένας φίλος της σοφίας. Να γιατί την θεωρώ ξεχωριστή μέρα. Η σημερινή ανάρτηση είναι αφιερωμένη λοιπόν στην ποίηση, στους ποιητές και στον Ηλία Γιαννακόπουλο. Ηλία να σε χαιρόμαστε και να μας χαίρεσαι. Θα ξεκινήσω με τον Νερούδα.

 

Πάμπλο Νερούδα
Ο ποιητής: Χιλιανός, ερωτιάρης, βραβευμένος με Νόμπελ, ο άνθρωπος για τον οποίο ο Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες είπε πως είναι «ο σημαντικότερος ποιητής του 20ου αιώνα» και η Ιζαμπέλ Αλιέντε αναφέρεται στο άτομο του ως σκέτο ο Ποιητής (με κεφαλαίο Π).

Οι στιχάρες: 
Γέλα στη νύχτα,
στη μέρα στο φεγγάρι,
γέλα στις στριφτές
στράτες του νησιού,
γέλα σ’ αυτό το άγαρμπο
αγόρι που σ’ αγαπά,
μα όταν ανοίγω τα μάτια και τα κλείνω,
όταν τα βήματά μου φεύγουν,
όταν γυρνούν τα βήματά μου,
αρνήσου με το ψωμί, τον αγέρα,
το φως, την άνοιξη,
μα ποτέ το γέλιο σου
γιατί θα πεθάνω.



Τ.Σ. Έλιοτ

Ο ποιητής: Τόμας Στερνς είναι το όνομα, που αναφέρεται σχεδόν πάντα με τα αρχικά του, Τι-Ες. Βρετανός, γεννημένος στην Αμερική, βραβευμένος με Νόμπελ, θεωρείται ο μπαμπάς του μοντερνισμού στην ποίηση του 20ου αιώνα.


Οι στιχάρες:
Άσε να πάμε τότε, εσύ κι εγώ,
Όταν το απόγευμα έχει απλωθεί ενάντια στον ουρανό
Σαν ασθενής που απ' τον αιθέρα λιποθύμησε απάνω στο τραπέζι•
Άσε να πάμε, μέσω ορισμένων μισοέρημων στενών,
Των τραυλών συμβιβασμών
ταραγμένων βραδιών σε φτηνά ξενοδοχεία της μιας νύχτας
Και στρωμένων πριονίδια ρεστοράν με όστρακα στρειδιών:
Δρόμοι που εξακολουθούν σαν κάποιο επιχείρημα κουραστικό
Μιας δόλιας πρόθεσης
Για να σε οδηγήσουν σε ένα ερώτημα συντριπτικό...
Ω, μη ρωτάς, “Ποιό είναι αυτό;”
Άσε να πάμε κι ως επισκέπτες να δηλώσουμε παρόν.


Σύλβια Πλαθ

Η ποιήτρια: Αμερικανίδα, γεννημένη το 1932 στη Βοστώνη, βαθιά μελαγχολική, διάσημη περισσότερο για την αυτοκτονία της και λιγότερο για τα ποιήματά της (κακώς αν μας ρωτάς), σύμβολο τα τελευταία χρόνια του φεμινιστικού κινήματος –κυρίως λόγω της εκμετάλλευσης της δουλειάς της από τον επίσης ποιητή και πρώην σύζυγό της Τεντ Χιουζ, μετά τον θάνατό της.


Οι στιχάρες: 
«Λέξεις»
Πελεκούν
Μετά τον χτύπο τους το ξύλο αντηχεί, Και η ηχώ!
Ηχώ ταξιδεύοντας από το κέντρο σαν άλογα.
Οι χυμοί. Αναβλύζουν σαν δάκρυα, Σαν το Νερό που παλεύει.
Να συναρμολογήσει το κάτοπτρό του Πάνω στον βράχο
Που στάζει και γίνεται, λευκό καύκαλο, φαγωμένο από αγριόχορτα.
Χρόνια μετά Συναντώντας τες στο δρόμο Λέξεις στεγνές και
αδέσποτες, Το ακαταπόνητο ποδοβολητό.
Ενώ
Απ’ το βυθό της λίμνης, σταθεροί αστέρες
Ορίζουν μια ζωή


Φερνάντο Πεσσόα

Ο Φερνάντο Πεσσόα (Fernando António Nogueira de Seabra Pessôa) ήταν Πορτογάλος ποιητής και συγγραφέας. Γεννήθηκε στη Λισαβώνα το 1888. Χάνει νωρίς τον πατέρα του. Γρήγορα η μητέρα του ξαναπαντρεύεται με έναν διπλωμάτη που διορίζεται στο Ντέρμπαν της Νότιας Αφρικής. Η οικογένεια τον ακολουθεί και έτσι ο Πεσσόα θα αρχίσει και θα ολοκληρώσει τις σπουδές του στην αγγλική γλώσσα και θα αποκτήσει μια στέρεη αγγλική λογοτεχνική παιδεία.

Το 1903 μπήκε πρώτος στο πανεπιστήμιο του Κεηπ Τάουν, κερδίζοντας και το Βραβείο της Βασίλισσας Βικτωρίας για την αγγλική γλώσσα.

Το 1905 επέστρεψε στην Πορτογαλία και, μετά από μια αποτυχημένη απόπειρα να σπουδάσει φιλολογία στη Λισαβώνα, εγκατέλειψε τις σπουδές του και άρχισε να ασχολείται με το εμπόριο για να εξασφαλίσει τα προς το ζην. Αντιπρόσωπος διάφορων εμπορικών οίκων στη Λισαβώνα, έζησε μια ζωή εργένης, συγκατοικώντας αρχικά με τη θεία του και αργότερα με την ετεροθαλή αδελφή του. Πηγή: Βικιπαίδεια.

Οι στιχάρες: 
Αμέτρητοι μέσα μας κατοικούν.
Αν σκεφτώ ή αισθανθώ κάτι, αγνοώ
Ποιος είναι αυτός που σκέφτεται ή αισθάνεται.
Είμαι ο τόπος μόνο
όπου σκέφτηκε ή αισθάνθηκε.

Ψυχές περισσότερες από μία έχω.
Περισσότερα εγώ απ’ το εγώ το δικό μου.
Υπάρχω εν τούτοις,
Αδιάφορος για όλους.
Τους κάνω να σιωπούν: εγώ μιλάω.

Διασταυρωμένες οι παρορμήσεις
Αυτού που νιώθω ή δε νιώθω
Για το ποιος είμαι ερίζουν.
Τις αγνοώ. Τίποτα δεν υπαγορεύουν
Στο εγώ που γνωρίζω: εγώ γράφω.


Γκιγιόμ Απολλιναίρ

Ο ποιητής: Γάλλος με ανατολικοευρωπαϊκές καταβολές, μπαμπάς του σουρεαλισμού, γεννημένος το 1880, πιο σέξι από τους σέξι, πιο ντανταϊστής από τους ντανταϊστές. Έγραφε χωρίς σημεία στίξης. Τον χάσαμε πολύ νωρίς, στα 38 του, από την πανδημία της ισπανικής γρίπης. Αν είναι να διασκεδάσεις διαβάζοντας ποίηση, αυτόν θα διαβάσεις.

Οι στιχάρες: 
Λου είσαι το τριαντάφυλλό μου
Τα οπίσθια σου τα υπέροχα δεν είναι το πιο
όμορφο τριαντάφυλλο;
Τα στήθη σου τα στήθη σου τα αγαπημένα δεν
είναι κι αυτά τριαντάφυλλα;
Και τα τριαντάφυλλα δεν είναι κι αυτά ωραίες
μικρές Λου
Που τις μαστιγώνουμε όπως το αεράκι
Χτυπά των τριανταφύλλων τα οπίσθια
Παραμελημένη
Λου τριαντάφυλλο μου
Μου έστειλες τα φύλλα σου
Ω μικρή θεά
Δημιουργείς τα τριαντάφυλλα
Φτιάχνεις τα φύλλα
Τριαντάφυλλα
Μικρές γυμνές γυναίκες που χορεύουν
Με ευγένεια
Πάνω σε κούνιες λικνίζονται
Με γυαλιστερά φουστάνια
Tραγουδούν το πιο όμορφο άρωμα το πιο δυνατό
το πιο γλυκό
Λου τριαντάφυλλό μου ω τελειότητά μου σʼ αγαπώ
Kαι είναι με χαρά που κινδυνεύω να τσιμπηθώ
Για χάρη της ομορφιάς
Σʼ αγαπώ σε λατρεύω δαγκώνω σιγανά τα φύλλα σου
Τριαντάφυλλο που βασιλεύεις στα λουλούδια Λου
βασίλισσα των γυναικών
Σε φέρνω στην άκρη των δακτύλων ω! Λου ω!
τριαντάφυλλο
Στην άκρη των δαχτύλων και σε κρατώ σφιχτά
Μέχρι που λιποθυμάς
Όπως λιποθυμά το άρωμα
Από τα τριαντάφυλλα
Σʼ αγκαλιάζω Λου και σε λατρεύω

Κι άλλο ένα, γιατί έτσι:
Κι αργότερα αυτό το βράδυ θα πάμε
Στο σινεμά

Οι Καλλιτέχνες που είναι λοιπόν εκεί
Δεν είναι αυτοί που καλλιεργούν τις Καλές – Τέχνες
Δεν είναι αυτοί που όλο ασχολούνται με την Τέχνη
Την Τέχνη της ποίησης ή της μουσικής
Είναι ηθοποιοί και θεατρίνες

Αν είμασταν Καλλιτέχνες
Δε θα λέγαμε ποτέ στο σινεμά
Θα λέγαμε στο σινέ

Αλλά αν είμασταν παλιοί καθηγητές της επαρχίας
Δε θα λέγαμε ούτε σινεμά ούτε σινέ
Θα λέγαμε στον κινηματογράφο

Έτσι πρέπει Θεέ μου να έχουμε και γούστο.
ΠΗΓΗ: https://www.in2life.gr/culture/bo

16.3.24

Νίκος Μαρινάκης: «Ο καρκίνος άλλαξε τον χρόνο και από μία ευθεία γραμμή τον χώρισε σε στιγμές, μου έμαθε την αξία του τώρα» Συνέντευξη στη Βάσω Β. Παππά // *

Φίλες και Φίλοι καλημέρα και καλή αποκριά, δίπλα μας υπάρχουν κάποιοι ήρωες, είναι τις περισσότερες φορές οι άνθρωποι της διπλανής πόρτας. Σήμερα, μία καλή φίλη μου έστειλε αυτό το άρθρο, και σκέφτηκα να το μοιραστώ μαζί σας. Οι περισσότεροι από εμάς νομίζουμε πως είμαστε άτρωτοι, ούτε καν μας περνάει από το μυαλό πως ένας κάβουρας, όπως λέει και ο Νικόλας, κάποια στιγμή μπορεί να μας χτυπήσει την πόρτα. Σας παρακαλώ να διαβάσετε με προσοχή αυτά που λέει ο Νικόλας. Σας εύχομαι καλή ανάγνωση και καλή αυτογνωσία. Επίκουρος ο Γοργογυραίος.


Ο Νίκος Μαρινάκης γεννήθηκε στο Ηράκλειο της Κρήτης και μεγάλωσε ανάμεσα σε Ηράκλειο, Χανιά και Ρέθυμνο, δώρο των μεταθέσεων του πατέρα του. Τον γνώρισα μέσα την πλατφόρμα του tik-tok.. Μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση η πίστη και η αγάπη που έχει για τη ζωή, αν και καρκινοπαθής τετάρτου σταδίου όπως έχει εξομολογηθεί ο ίδιος. Υπόδειγμα θα έλεγα θάρρους, αξιοπρέπειας και έμφυτης ευγένειας. Όταν η πλειονότητα των συνανθρώπων μας γύρω μας λιποψυχά για ασήμαντη αφορμή, εκείνος κάνει τον πόνο του δημιουργία. Αφορμή για τούτη τη συνέντευξη το βιβλίο του που φέρει τον τίτλο «Ο Χαμένος Νικητής». Πρόκειται για ένα αφηγηματικό ποίημα. 

-Νίκο, πρόσφατα κυκλοφόρησε το βιβλίο σου: «Ο Χαμένος Νικητής». Τι ήταν εκείνο που σε ώθησε να επιλέξεις το συγκεκριμένο τίτλο;

Για αρχή, θέλω να σας ευχαριστήσω για το ενδιαφέρον σας στο βιβλίο μου. Μέσα από αυτό θέλω να δείξω, ότι η ζωή όσο δύσκολη και αν είναι, πάντα υπάρχει κάτι που μας δίνει δύναμη να προχωράμε. Έτσι και στο « ο χαμένος νικητής» προσπαθώ να αποκαλύψω και την δεύτερη όψη των πραγμάτων. Κάποιος που, ίσως να φαίνεται χαμένος, μπορεί να είναι ο πραγματικός νικητής , απέναντι στο μεγαλύτερο εχθρό.

 

– «Παλεύεις» με τον καρκίνο εδώ και 27 χρόνια και μάλιστα με μια σπάνια μορφή.. Απ’ όσο γνωρίζω το βιβλίο σου γράφτηκε κατά διαστήματα, ανάμεσα σε θεραπείες και χειρουργεία. Θα ήθελες να μας πεις περισσότερα γι’ αυτό και πώς γεννήθηκε η ιδέα του;

Από 20 ετών έχω πάνω μου τον κάβουρα (όπως μου αρέσει να λέω τον καρκίνο). Όλα αυτά τα χρόνια μέσα στα νοσοκομεία, ανάμεσα σε χειρουργεία (και ένα παιδί που τελικά, υπήρχε μέσα μου, και άρχισε να τα μετράει, σαν να ήταν παγωτά καλοκαιριού), ανάμεσα σε θεραπείες, πόνους και νοσηλείες, έπρεπε να κάνω το καλύτερο δυνατό για τον εαυτό μου. Αυτό που επιβάλλεται να κάνει ο άνθρωπος στις δυσκολίες, έπρεπε να παλέψω. Έκανα διάφορα για να ξεχνιέμαι, θυμάμαι ότι ένα από αυτά ήταν να ζητάω από τις νοσηλεύτριες ένα χαρτί και στυλό και άρχισα να γράφω τις σκέψεις μου, ό, τι με φόβιζε, ό, τι με προβλημάτιζε και προσπαθούσα να δώσω απαντήσεις σε ερωτήματα για την ζωή. Προσπαθούσα ουσιαστικά να βρω την δύναμη του ΑΝΘΡΩΠΟΥ, την δύναμη μου. Και είχε αποτέλεσμα. Όλα αυτά, πριν ένα χρόνο, στα 46 μου, θέλησα να τα μοιραστώ και ενδεχομένως με θράσος αποφάσισα να μαζέψω τις σημειώσεις, να τις βάλω στην σειρά και να δημιουργήσω το βιβλίο «Ο Χαμένος Νικητής». Και λέω με θράσος, γιατί ούτε ποιητής είμαι, ούτε συγγραφέας. Από το αποτέλεσμα χαίρομαι που πήρα αυτήν την απόφαση και ευχαριστώ τον εκδοτικό οίκο Διάνοια, που κάτι είδε στο βιβλίο μου και με εμπιστεύτηκε.

 

-Λένε ότι ο κάθε άνθρωπος έχει ένα παιδί μέσα του. Εσύ κατά πόσο έχεις διατηρήσει αυτό το παιδί και πόσο αυτό σε βοήθησε στη συγγραφή;

Όλοι μας έχουμε ένα παιδί, ένα μωρό μέσα μας.. που όσο μεγαλώνουμε το ξεχνάμε το κρύβουμε βαθιά στην ψυχή μας. Κοιτάζω τα παιδιά γύρω μου και βλέπω πως αντιμετωπίζουν τις δυσκολίες. Είναι αξία θαυμασμού. Τα παιδιά ξέρετε, δεν σκέπτονται το αύριο, δεν τα νοιάζει το τι θα γίνει. Έχουν τους ίδιους πόνους με εμάς, ξέρουν καλά τι παλεύουν, αυτό όμως που τους νοιάζει είναι το σήμερα, το τώρα. Αυτό χάνουμε όσο μεγαλώνουμε, το τώρα, το σήμερα. Στις δυσκολίες λοιπόν, ας ψάξουμε να ξαναβρούμε αυτό το παιδί που έχουμε ξεχάσει. Εμένα με βοήθησε πολύ το παιδί που έχω μέσα μου, το βρήκα και αυτό άρχισε να μετράει τις επεμβάσεις μου, όπως μικροί μετρούσαμε τα παγωτά το καλοκαίρι και τις θεραπείες μου, όπως τα μπάνια στην θάλασσα και πιστέψτε με, έχει μετρήσει πολλά παγωτά και καλοκαιρινά μπάνια. Αυτό είναι μεγάλη βοήθεια σε ό, τι και αν κάνεις.

-Αν και καρκινοπαθής τετάρτου σταδίου – όπως έχεις μοιραστεί μέσα από τα video σου στο tik-tok – βγάζεις τέτοια δύναμη και όρεξη για ζωή που πραγματικά είναι αξιοθαύμαστο, όταν οι περισσότεροι άνθρωποι πανικοβάλλονται με το παραμικρό και για ασήμαντα πράγματα. Από πού αντλείς όλη αυτή τη δύναμη; Οφείλεται στην ύπαρξη κάποιου ανθρώπου που καθόρισε τη ζωή σου ή μήπως στην πίστη σου στο Θεό;

Δύναμη! Πολλοί μου λένε ότι έχω δύναμη, ότι το κάνω να φαίνεται εύκολο. Τίποτα δεν είναι εύκολο όταν έχεις κατέβει στην μάχη με τον καρκίνο. Είναι έξυπνο ζώο ο κάβουρας και ξέρει το αδύναμο σημείο μας και αυτό είναι η δύναμη μας, η δύναμη της ψυχής μας, αλλά αυτό είναι και το δυνατό μας σημείο ταυτόχρονα. Όλα είναι θέμα στο πως το αντιμετωπίζουμε, στο πώς βάζουμε το μυαλό μας να σκεφτεί. Μπορεί ένα μικρό πρόβλημα, στο μυαλό μας να γίνεται τεράστιο και να μην μπορούμε να το αντιμετωπίσουμε, αλλά και το αντίθετο, ένα αντικειμενικά μεγάλο πρόβλημα με την σκέψη μας να το κατεβάσουμε στο μπόι μας και να καταφέρουμε να το παλέψουμε. Η δύναμη λοιπόν. Αυτή που είναι πάντα μέσα μας, μπορεί να είναι κάποιος άνθρωπος, το πείσμα μας, ο εαυτός μας, κάποιο γεγονός, η πίστη μας στο Θεό; οτιδήποτε… Το μυστικό είναι να μην εγκαταλείπουμε τον αγώνα, να μην μοιρολατρούμε. Στην πίστη ειδικά υπάρχει μια παγίδα, να μην πεις το αφήνω στα χέρια του Θεού και ας γίνει ό, τι θέλει Αυτός. Πιστεύω δεν λειτουργεί έτσι ο Θεός, ούτε η πίστη. Ο Θεός θα κάνει το καλύτερο για την ψυχή μας, αλλά θέλει και από εμάς να κάνουμε το καλύτερο για το σώμα μας. Μας έδωσε βούληση και θέληση, μας έδωσε τους γιατρούς μας, για να κάνουν το καλύτερο δυνατό. Γι’ αυτό δεν σταματάμε ποτέ να παλεύουμε και προχωράμε. Αυτό είναι ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ.

-Ποια είναι η πιο έντονη εικόνα που σου έρχεται στο μυαλό πριν τη νόσησή σου και ποια μετά;

Αυτό που έχω έντονο στο μυαλό μου δεν είναι το πριν και το μετά, αλλά το όριο εκείνο, η γραμμή που χωρίζει την ζωή σου στο πριν και στο μετά τον καρκίνο. Είναι δύσκολή αυτή η στιγμή, μαθαίνεις σε ένα πρωινό, σε ένα απόγευμα ότι έχεις καρκίνο και ξαφνικά αλλάζουν όλα. Κουβαλάς ότι είχες από πριν και τώρα μαζί με τον καρκίνο πρέπει να προχωρήσεις. Πολλές εικόνες, αλλά το συναίσθημα εκείνο που γίνεται η ρωγμή και χωρίζει τον χρόνο στο πριν και το μετά είναι τόσο δυνατό που αλλάζει την σκέψη. Δεν σε νοιάζει τίποτα, μόνο το τώρα. Να βιώνεις την κάθε στιγμή στο όλο της. Είναι και το μόνο πράγμα για το οποίο ευχαριστώ τον κάβουρά μου, γιατί άλλαξε τον χρόνο και από μία ευθεία γραμμή τον χώρισε σε στιγμές, γιατί μου έμαθε την αξία του τώρα.

 

-Κατά την άποψή σου, ποια είναι η χειρότερη «πληγή» της εποχής μας και τι μπορούμε να κάνουμε, για να την «γιατρέψουμε»;

Αυτό που με ενοχλεί στην εποχή μας είναι η έλλειψη σεβασμού, η αγένεια… αυτό φέρνει τον εγωκεντρισμό και την έλλειψη ενσυναίσθησης. Με ενοχλεί πολύ η έλλειψη σεβασμού γιατί δεν έχει να κάνει με τον χαρακτήρα, είναι επιλογή να είσαι αγενής. Όλο αυτό ξεκινάει από το ότι έχουμε σταματήσει να συνομιλούμε. Όχι να μιλάμε, αλλά να συνο-μιλούμε. Να μάθουμε να ακούμε, να δούμε τι θέλει να μας πει ο διπλανός μας. Να εκτιμάμε τον συνάνθρωπο μας. Όταν το καταφέρουμε αυτό, πιστεύω θα γίνουμε καλύτεροι άνθρωποι. Πολιτισμένοι, που αξίζει να ζούμε μέσα σε μία κοινωνία.

 

-Πιστεύεις, ότι στη ζωή εμείς κινούμε τα νήματα ή ακολουθούμε μια πορεία προδιαγεγραμμένη;

Δεν πιστεύω στην μοίρα, ούτε ότι όλα είναι προκαθορισμένα. Ο άνθρωπος έχει την δύναμη να κάνει πολλά, να κάνει υπέροχα πράγματα. Δεν είναι το πιόνι αλλά ο παίχτης και οι κινήσεις του έχουν και το ανάλογο αποτέλεσμα. Άρα για ό, τι συμβαίνει δεν ευθύνεται άλλος, μην ψάχνουμε φταίχτες, μην ρίχνουμε τις ευθύνες αλλού, εμείς καθορίζουμε τι θα έρθει, ανάλογα με τις πράξεις μας.

 

-Τι βρίσκεις ωραίο στην Ελλάδα και τι σε ενοχλεί στην ελληνική πραγματικότητα σήμερα;

Θα ξεκινήσω από αυτό που με ενοχλεί. Και είναι ότι ανέφερα παραπάνω. Δεν έχει να κάνει με τον τόπο αλλά με τον άνθρωπο. Η αγένεια, η έλλειψη σεβασμού, ο εγωκεντρισμός και επιπλέoν η αναξιοκρατία σε όλα τις τα επίπεδα. Ιστορικά οι Έλληνες έχουμε όλα τα παραπάνω, αλλά στα δύσκολα βρίσκουμε την δύναμη και τα αλλάζουμε. Έχουμε αυτό, το μπορούμε όλοι μαζί, να τα ξεπεράσουμε όλα. Και αυτό είναι που μου αρέσει.

 

-Κάνοντας ένα σύντομο απολογισμό θα έλεγες ότι είσαι ευχαριστημένος από τη ζωή σου και τι οραματίζεσαι για το μέλλον;

Θα σας πω ένα μήνυμα που έλαβα στα social από μία φίλη μου και το οποίο με εκφράζει απόλυτα: «εάν ο Θεός σε ρωτούσε, την ζωή που σου έκανα δώρο, της έδωσες την αξία που έχει; Την τίμησες με το παραπάνω, δεν χαράμισες ούτε στιγμούλα. Είσαι μόνο ΝΙΚΗΤΗΣ». Ήταν ένα από τα μηνύματα που με είχαν συγκινήσει πολύ. Γιατί αυτό προσπαθώ. Θέλω στο τέλος να μπορώ να πω στον εαυτό μου ότι έκανα ό, τι μπορούσα. Όσο για το μέλλον δεν κάνω σχέδια. Μόνο όνειρα. Ό, τι φέρει η ζωή θα το παλέψουμε ή θα το απολαύσουμε με όλη μας την ψυχή. Για την μία και μοναδική ζωή που έχουμε.

 

-Κλείνοντας, θα ήθελα να μας πεις που μπορεί να προμηθευτεί κάποιος το βιβλίο σου και ποια είναι η ουσία της ζωής για σένα..

Εδώ θέλω να ευχαριστήσω όλους όσοι με έχουν βοηθήσει όλα αυτά τα χρόνια και είναι πολλοί. Να ευχαριστήσω τον εκδοτικό οίκο Διάνοια που κάτι είδε στο βιβλίο μου και με εμπιστεύτηκε καθώς και όλους που με ακολουθούν στο tik -tok και μου δίνουν δύναμη. Το βιβλίο κυκλοφορεί στα μεγάλα βιβλιοπωλεία, αλλά μπορεί να αποτανθεί και σε κάθε βιβλιοπωλείο λέγοντας τον εκδοτικό οίκο Διάνοια και τον τίτλο Ο χαμένος νικητής» να το παραγγείλει. Επίσης, μέσα από την επίσημη σελίδα του εκδοτικού οίκου Διάνοια στις επιλογές βιβλίων, στα ποιήματα να βρει το βιβλίο “Ο χαμένος νικητής” και να το παραγγείλει και να έρθει σύντομα με μεταφορική στο σπίτι του. Σας ευχαριστώ για την συνέντευξη, για την ευγένεια σας και για την ευκαιρία που μου δώσατε μέσα από εδώ να μοιραστώ τις σκέψεις μου. Τιμή μου μεγάλη. Κλείνοντας με την ουσία της ζωής θα πω μία λέξη μόνο Αγάπη.

 

-Ευχαριστώ κι εγώ για τούτη τη συνέντευξη Νίκο. Η τιμή και η χαρά δική μου. Εύχομαι από καρδιάς το πρόβλημα υγείας σου σύντομα να ξεπεραστεί.

 

 Πηγή: flactalart.gr

*Η Βάσω Β. Παππά είναι ποιήτρια, δημοσιογράφος

15.3.24

Καλώς Όρισες Άνοιξη. Την υποδεχόμαστε με ό,τι καλύτερο, με ποίηση. Αφιερωμένα στην Άλκηστη την ψυχολόγο της Ο.Κ.Ρ.Α. λόγω γενεθλίων.

Η άνοιξη αυτή μας βρήκε όλους απροετοίμαστους
κι ανόρεξους ή αδιάφορους –
απροετοίμαστη κι η άνοιξη, σε κάθε της βήμα κοντοστέκεται
σαστίζει και σωπαίνει κάτω απ’ τα λίγα της δέντρα– δε ρωτάει.
Το φως επιστρέφει
απ’ το περσινό καλοκαίρι κατάκοπο κι αφηρημένο, απόμακρο, παραξενεμένο απ’ την καινούρια του νεότητα…

ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ
=================

Πάλι με την άνοιξη
φόρεσε χρώματα ανοιχτά
και με περπάτημα αλαφρύ
πάλι με την άνοιξη

πάλι το καλοκαίρι
χαμογελούσε.
Μέσα στους φρέσκους ροδαμούς
στήθος γυμνό ώς τις φλέβες
πέρα απ’ τη νύχτα τη στεγνή

πέρα απ’ τους άσπρους γέροντες
που συζητούσαν σιγανά
τί θα ’τανε καλύτερο
να παραδώσουν τα κλειδιά
ή να τραβήξουν το σκοινί

να κρεμαστούνε στη θηλιά
ν’ αφήσουν άδεια σώματα
κει που οι ψυχές δεν άντεχαν
εκεί που ο νους δεν πρόφταινε
και λύγιζαν τα γόνατα.

Με τους καινούριους ροδαμούς
οι γέροντες αστόχησαν
κι όλα τα παραδώσανε
αγγόνια και δισέγγονα
και τα χωράφια τα βαθιά

και τα βουνά τα πράσινα
και την αγάπη και το βιος
τη σπλάχνιση και τη σκεπή
και ποταμούς και θάλασσα·
και φύγαν σαν αγάλματα

κι άφησαν πίσω τους σιγή
που δεν την έκοψε σπαθί
που δεν την πήρε καλπασμός
μήτε η φωνή των άγουρων·
κι ήρθε η μεγάλη μοναξιά

κι ήρθε η μεγάλη στέρηση
μαζί μ’ αυτή την άνοιξη
και κάθισε κι απλώθηκε
ωσάν την πάχνη της αυγής
και πιάστη απ’ τ’ αψηλά κλαδιά

μέσ’ απ’ τα δέντρα γλίστρησε
και την ψυχή μας τύλιξε.
Μα εκείνη χαμογέλασε
φορώντας χρώματα ανοιχτά
σαν ανθισμένη αμυγδαλιά

μέσα σε φλόγες κίτρινες
και περπατούσε ανάλαφρα
ανοίγοντας παράθυρα
στον ουρανό που χαίρονταν
χωρίς εμάς τους άμοιρους.

Κι είδα το στήθος της γυμνό
τη μέση και το γόνατο
πως βγαίνει από την παιδωμή
να πάει στα επουράνια
ο μάρτυρας ανέγγιχτος

ανέγγιχτος και καθαρός,
έξω απ’ τα ψιθυρίσματα
του λαού τ’ αξεδιάλυτα
στον τσίρκο τον απέραντο
έξω απ’ το μαύρο μορφασμό

τον ιδρωμένο τράχηλο
του δήμιου π’ αγανάχτησε
χτυπώντας ανωφέλευτα.
Έγινε λίμνη η μοναξιά
έγινε λίμνη η στέρηση

ανέγγιχτη κι αχάραχτη.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ

================

Καθ’ οδόν
(7 και 30’ πρωινή προς εργασίαν)
συναντώ τον Μάρτιο
ευδιάθετον,
υπαινιγμών πλήρη
περί ανοίξεως και λοιπά.

Αναβάλλω την υπόστασή μου
ανακόπτω τη σύμβασή μου
με το χειμώνα
και διασπείρομαι σε χώμα.
Μια μικρή γη φυσική συντελούμαι,
ξαπλωμένη, απλωμένη
απέναντι στο
καθ’ όλα σύμφωνο
σύμπαν.
Φυτεύομαι άνθη,
ανθίζω συναισθήματα,
και είμαι πολύ καλά
εις άπλετον προορισμόν
και τοποθέτησιν.
«Απαγορεύεται η άνοιξις!»
ξάφνου μια πινακίδα – σύννεφο
απειλεί. Αμέσως
μια βροχή άρχισε κι έλεγε
εις βάρος της ανοίξεως
και εις βάρος μου,
ένας δύσθυμος άνεμος
μου κατάσχει τα άνθη,
μου κατάσχει τα συναισθήματα
και μ’ οδηγεί στο Γραφείο.

Παράβασις, λοιπόν, βαρεία,
και μάλιστα καθ’ οδόν,
από κυρία σχεδόν ώριμη
με οικογενειακές υποχρεώσεις,
και πολυετή θητείαν
εις Δημοσίαν θέση
και χειμώνες.

ΚΙΚΗ ΔΗΜΟΥΛΑ

================
Έρχεται φέτος κουρασμένη
η Άνοιξη
(να) κουβαλάει τόσα χρόνια
τα λουλούδια πάνω της.

Σκοτεινοί άνθρωποι
στις γωνιές την παραμονεύουν
για να την τσακίσουν.

Αυτή όμως
με κρότο
ανάβει ένα-ένα
τα λουλούδια της
στα μάτια τους τα ρίχνει
(για) να τους στραβώσει.

Οι εχθροί της Άνοιξης, Μίλτος Σαχτούρης.

==================
Γεια σου Απρίλη
γεια σου Μάρτη
και πικρή Σαρακοστή

βάζω πλώρη και κατάρτι
και γυρεύω ένα νησί
που δε βρίσκεται στο χάρτη.

Το κρατάνε στον αέρα
τέσσερα χρυσά πουλιά
δε γνωρίζω εκεί πέρα
ούτε κλέφτη ούτε φονιά
ούτε μάνα και πατέρα.

Τα λουλούδια μεγαλώνουν
κάθε νύχτα τρεις οργιές
τις ακρογιαλιές ισκιώνουν
και τα δέντρα στις πλαγιές
σαν καβούρια σκαρφαλώνουν.

Μες στης ερημιάς τ’ αγέρι
όλ’ αγιάζουνε μεμιάς
πιάνεις του Θεού το χέρι
και τα κύματα ακουμπάς
σαν αγριοπεριστέρι.

Γεια σας έχτρες γεια σας μίση
και γινάτι καθενός
άμα βρεις το ερημονήσι
όλα τ’ άλλα είναι καπνός
μια φορά να το ‘χεις ζήσει».

Ερημονήσι – Οδυσσέας Ελύτης (Από τα Ρω του Έρωτα].

=================
«Έρχεται η άνοιξη.

Το παιχνίδι των φίλων ανανεώνεται

Οι εραστές ανακαλύπτουν ο ένας τον άλλο.

Ένα χάδι γλυκό από το χέρι του αγαπημένου

Κάνει του κοριτσιού το στήθος να γλυκοπονάει.

Η ματιά της που γλιστράει και φεύγει τον κυριεύει.

Μέσα σε νέο φως/ φαντάζει για τους εραστές το τοπίο της άνοιξης…».

« Ποτέ τόσο πολύ δε σε είχα αγαπήσει, καρδιά μου

Όσο τότε που σ’ άφησα κείνο το απογευματινό.

Το δάσος με κατάπιε, το μπλαβί του δάσους, καρδιά μου

Που πάνω του στα δυτικά κρέμονταν κιόλας τα χλωμά αστέρια.

Δε γέλασα και λίγο, κάθε άλλο, καρδιά μου.

Όλα ήταν όμορφα ετούτο το μοναδικό απογεματινό.

Όσο δεν ήταν ποτέ κι ούτε ποτέ θα γίνουν…

ΜΠ. ΜΠΡΕΧΤ, «ΑΝΟΙΞΗ»

14.3.24

Αλκίνοος Ιωαννίδης: «Οι μεγαλύτερες ταπεινώσεις ήρθαν από την πολλή περηφάνια» Ο αγαπημένος ερμηνευτής έδωσε την πιο επίκαιρη συνέντευξη του στη Χρύσα Λύκου.

Πάνε πέντε χρόνια από τότε που ο αγαπημένος ερμηνευτής Αλκίνοος Ιωαννίδης, συναντήθηκε με τη δημοσιογράφο Χρύσα Λύκου στη Ρεματιά στο Χαλάνδρι, έναν μήνα της Άνοιξης. Εκεί, ανάμεσα σε παιδιά που έκαναν κοπάνα από το σχολείο, πουλιά και πεταλούδες, μίλησαν για τα πιο σοβαρά με τον πιο τρυφερό τρόπο. 


Η κουβέντα ξεκίνησε με την ευθύνη του καλλιτέχνη και τελείωσε με την ευθύνη όλων μας, απέναντι στους εαυτούς μας.


Το βάρος του να φτιάχνεις αριστουργήματα


«Η πρώτη φορά που ένιωσα την ευθύνη, ήταν όταν με πήρε τηλέφωνο μια δασκάλα και μου είπε ότι μια μαθήτρια της βρίσκεται σε κώμα και επαναλαμβάνει εμμονικά κάποιους στίχους από ένα τραγούδι μου.

Και πήγα και την είδα. Ένιωσα πολύ περίεργα σκεπτόμενος ότι ένας άνθρωπος μπορεί να φύγει από τη ζωή με κάποιους δικούς μου στίχους στα χείλη. Ένιωσα ότι υπάρχει τεράστια ευθύνη σε αυτό που κάνω. Και για πρώτη φορά ένιωσα το βάρος, ότι για να φτάσεις να εκδόσεις κάτι πρέπει οπωσδήποτε να είναι αριστούργημα.

Μετά, κατάλαβα ότι κανείς δεν έχει την υποχρέωση να φτιάχνει αριστουργήματα. Ο καλλιτέχνης, έχει την υποχρέωση να κάνει το καλύτερο που μπορεί και να βάζει σε αυτό ό,τι έχει και δεν έχει, ό,τι είναι και δεν είναι».

«Νομίζω ότι είναι αστείο να σκέφτεται κανείς διαχρονικά. Ακόμη κι αν καταφέρει κάποιος το έργο του να επιβιώσει και να αναφέρεται το όνομα του για δέκα χιλιάδες χρόνια. Τι είναι δέκα χιλιάδες χρόνια; Ακολουθούν τρισεκατομμύρια έτη. Ό, τι μπορείς το δίνεις και το ζεις τώρα. Αλλά, όλοι οι άνθρωποι θέλουν να καλύπτουν την ανάγκη τους θέτοντας κάποια τοτέμ. Θες να γίνεις τοτέμ; Δεν νομίζω ότι κάποιος πραγματικά το θέλει».


Ανταγωνισμός και αλληλοσπαραγμός


«Ζούμε σε έναν κόσμο ανταγωνιστικό. Τα παιδιά δυστυχώς το ζούνε από πολύ νωρίς μέσα στο σχολείο, με τους βαθμούς που παίρνουν και τα διαγωνίσματα. Τους διαγωνισμούς όλων των τύπων. Στις τηλεοράσεις, στα τηλεπαιχνίδια όπου διαγωνίζονται οι άνθρωποι και ανταγωνίζονται ο ένας τον άλλον. Κατασπαράζουν δημόσια ο ένας τον άλλον. Είναι μια ένδειξη της ανεπάρκειας της εποχής μας. Δίνεται μικρότερη σημασία στη συνεργασία και ασχολούνται όλοι με την προσωπική του άνοδο. Με τυραννάει αυτή η σκέψη, κυρίως όσων αφορά τα παιδιά μου.

Ξεχνάμε ότι ο γονιός ο ίδιος είναι παιδαγωγός, είναι πολύ δύσκολος ρόλος αυτός. Με έναν φίνο τρόπο πρέπει να δώσεις κάποιες πληροφορίες στα παιδιά και να δεις αν τα ενδιαφέρει ή όχι, σεβόμενος τη δική τους αισθητική και επιλογή».

Ο αγώνας για ελευθερία


«Η ελευθερία είναι μια σχετική έννοια. Κερδίζεται κάθε μέρα, θέλει έναν συνεχή αγώνα, μια συνεχή προσπάθεια και θυσία. Τη θυσία την κάνεις και την ευχαριστιέσαι. Όταν κάνεις υποχωρήσεις, εκεί τα πράγματα είναι επικίνδυνα. Η υποχώρηση είναι ένα ελατήριο που τραβιέται συνεχώς προς τα πίσω και μια μέρα θα εξφεντονιστεί μπροστά και θα τα διαλύσει όλα».

«Δεν μπορείς να αγωνιστείς χωρίς να ξέρεις τι θες να κάνεις με αυτό για το οποίο αγωνίζεσαι. Έχω φίλους που θέλουν να γκρεμίσουν το σύστημα. Κι εγώ. Το πρώτο όμως πράγμα που πρέπει να απασχολεί κάποιον, είναι το τι θέλει να χτίσει στη θέση του. Το όνειρο προηγείται του αγώνα και της προσπάθειας που κάνεις. Σημασία έχει ότι είσαι σε έναν δρόμο. Μέσα από αλλεπάλληλες αποτυχίες η ανθρωπότητα προχωρά. Σέβομαι πάρα πολύ την αποτυχία. Και την προσωπική και τη συλλογική. Η συλλογική είναι χειρότερη. Εκεί καταντά το όνειρο σου να είναι να χρωστάς λιγότερα χρήματα στην τράπεζα».

Η Κύπρος


«Σίγουρα υπάρχουν μεγάλες ευθύνες της ελληνοκυπριακής πλευράς, για ό,τι συνέβη το 1974, όπως υπάρχουν μεγάλες ευθύνες από την ελληνική πλευρά. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι ένα τεράστιο κράτος, εισέβαλε σε ένα μικρό νησί. Είναι κάτι που δεν μπορείς να το συνηθίσεις, αν έχεις γεννηθεί και μεγαλώσει εκεί. Αν θα βρεθεί λύση ή όχι έχει να κάνει σίγουρα με γεωπολιτικά συμφέροντα. Πάντα είχε να κάνει στην Κύπρο. Ποτέ δεν ήταν εύκολα, ελάχιστα χρόνια έχει μείνει ελεύθερη».

Η αισθητική είναι ηθική


«Δεν πιστεύω ότι η ασχήμια, παλεύεται με ασχήμια, παλεύεται με ομορφιά. Δυσκολεύομαι όταν βλέπω καλούς σκοπούς, να προσπαθούν οι άνθρωποι να τους υπηρετήσουν με άσχημα μέσα. Καταλαβαίνω ότι με φωτιά και με μαχαίρι, πάντα ο κόσμος προχωρεί, απ’ την άλλη ο ίδιος δεν μπορώ να το κάνω. Πιστεύω μέσα μου ότι η αισθητική είναι ηθική, δεν μπορώ να δεχθώ αντιαισθητικά μέσα στον αγώνα για έναν πιο ηθικό κόσμο».


«Δεν μπορείς να είσαι περήφανος για κάτι που φτιάχνεις, μπορείς να είσαι περήφανος γι΄ αυτό, μπορείς να το αγαπάς πάρα πολύ. Όπως δεν μπορείς να είσαι περήφανος για την καταγωγή σου, με την έννοια ότι δεν πάλεψες γι’ αυτήν. Έτυχε να γεννηθείς εδώ. Μπορείς όμως να αγαπάς τον τόπο σου, χωρίς να μισείς τους άλλους τόπους. Η περηφάνια είναι περίεργη παγίδα, μας οδηγεί σε αδιέξοδα πολλές φορές. Οι μεγαλύτερες ταπεινώσεις, ήρθαν από την πολλή περηφάνια. Απ’ την πολλή αγάπη και την πολλή χαρά και την πολλή θυσία δεν πιστεύω ότι προέκυψαν τόσες πολλές και τόσες μεγάλες τραγωδίες».
Πηγή: ogdoo.gr  ΧΡΥΣΑ ΛΥΚΟΥ

8.3.24

Αγαπητέ Πέπο Σ' ευχαριστώ για το γράμμα. Σου στέλνω άλλα δυο ποιήματα του Νερούντα σε δική μου μετάφραση… Professor Nicholas D. Mazarakis

Φίλες και Φίλοι καλησπέρα, όπως καλά γνωρίζετε η σημερινή μέρα είναι αφιερωμένη στις γυναίκες, έχω την χαρά και την τιμή να σας παρουσιάσω δύο ποιήματα του Πάμπλου Νερούντα που μετέφρασε ο Έλληνας καθηγητής κ. ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΜΑΖΑΡΑΚΗΣ, κύριε καθηγητά σας ευχαριστώ πάρα πολύ. Όταν με το καλό επισκεφθείτε την πατρίδα μας σας παρακαλώ επικοινωνήστε μαζί μου στο τηλέφωνο 6937013312  ώστε να σας φιλοξενήσουμε. Για μία ακόμη φορά θέλω να σας πω ένα μεγάλο ευχαριστώ που το 2013 είχατε δεχθεί να μας δώσετε εκείνη την καταπληκτική συνέντευξη. Φίλες και Φίλοι ο κ. Νικόλαος Μαζαράκης είναι καθηγητής στην έδρα Lucas-Lee Μοριακής Βιοϊατρικής και διευθυντής του τμήματος Γονιδιακής Θεραπείας, στο Κέντρο Νευροεπιστημών της Ιατρικής του Imperial College του Λονδίνου, Hammersmith Campus. Πρωτοπόρος στην έρευνα με στόχο τη θεραπεία της νόσου του Πάρκινσον και άλλων εκφυλιστικών ασθενειών. Μετά το Αγγλικό κείμενο ακολουθεί το Ελληνικό. Ακόμη ένα μικρό αφιέρωμα για την γιορτή της γυναίκας. Στην φωτογραφία από αριστερά: Θωμάς Γκουβίνας, Τσιγγενές Βασίλειος, Τσιγγενέ Ανθή, ο κ. Καθηγητής, Λαμπρινή, Πέπος και η Διώνη.

SONETO XI 

Tengo hambre de tu boca, de tu voz, de tu pelo 

y por las calles voy sin nutrirme, callado, 

no me sostiene el pan, el alba me desquicia, 

busco el sonido líquido de tus pies en el día. 


Estoy hambriento de tu risa resbalada, 

de tus manos color de furioso granero, 

tengo hambre de la pálida piedra de tus uñas, 

quiero comer tu piel como una intacta almendra. 


Quiero comer el rayo quemado en tu hermosura, 

la nariz soberana del arrogante rostro, 

quiero comer la sombra fugaz de tus pestañas 


y hambriento vengo y voy olfateando el crepúsculo 

buscándote, buscando tu corazón caliente 

como un puma en la soledad de Quitratúe. 


I crave your mouth, your voice, your hair.

Silent and starving, I prowl through the streets.

Bread does not nourish me, dawn disrupts me, all day

I hunt for the liquid measure of your steps.


I hunger for your sleek laugh,

your hands the colour of a savage harvest,

hunger for the pale stones of your fingernails,

I want to eat your skin like a whole almond. 


I want to eat the sunbeam flaring in your lovely body,

the sovereign nose of your arrogant face,

I want to eat the fleeting shade of your lashes,


and I pace around hungry, sniffing the twilight,

hunting for you, for your hot heart,

like a puma in the barrens of Quitratue.

Pablo Neruda


Ποθώ το στόμα σου, τη φωνή σου, τα μαλλιά σου.

Σιωπηλός και πεινασμένoς, τριγυρίζω στα σoκάκια. 

Το ψωμί δεν με χορταίνει, τo χάραμα με εvοxλεί, 

όλη μέρα κυνηγώ το υγρό μέτρημα απ’ τα βήματά σoυ. 


Πεινώ για το λεπτό σoυ γέλιo, 

τα χέρια σoυ στον παλμό βίαιoυ θερισμoύ, 

πεινώ για τις χλωμές πέτρες των νυχιών σoυ, 

θέλω να γευθώ το δέρμα σoυ σαν ένα ολόκληρο αμύγδαλο. 


Θέλω να πιώ  την ηλιαχτίδα πάνω στo λυγερό κoρμί σoυ, 

την αξιοπρεπή μύτη του αλαζονικού σoυ προσώπου, 

την εφήμερη σκιά των φρυδιών σoυ, 


και τριγυρνώ πεινασμένος, οσφρίζοντας το xάραμα, 

κυνηγώντας σε, την ζεστή καρδιά σoυ, 

σαν πάνθηρας στην έρημo.


SONETO XVII

By Pablo Neruda


No te amo como si fueras rosa de sal, topacio 

o flecha de claveles que propagan el fuego: 

te amo como se aman ciertas cosas oscuras, 

secretamente, entre la sombra y el alma. 


Te amo como la planta que no florece y lleva 

dentro de sí, escondida, la luz de aquellas flores, 

y gracias a tu amor vive oscuro en mi cuerpo 

el apretado aroma que ascendió de la tierra. 


Te amo sin saber como, ni cuándo, ni de donde, 

te amo directamente sin problemas ni orgullo: 

así te amo porque no sé amar de otra manera, 

sino así de este modo en que no soy ni eres, 

tan cerca que tu mano sobre mi pecho es mía,

tan cerca que se cierran tus ojos con mi sueño.


I do not love you as if you were salt-rose, or topaz,

or the arrow of carnations the fire shoots off.

I love you as certain dark things are to be loved,

in secret, between the shadow and the soul.


I love you as the plant that never blooms

but carries in itself the light of hidden flowers;

thanks to your love a certain solid fragrance,

risen from the earth, lives darkly in my body.


I love you without knowing how, or when, or from where.

I love you straightforwardly, without complexities or pride;

so I love you because I know no other way


than this: where I does not exist, nor you,

so close that your hand on my chest is my hand,

so close that your eyes close as I fall asleep. 


Δεν σ’ αγαπώ σα να’ σoυν ρoδάλατo, τοπάζ, 

ή βέλος απo γαρoύφαλλα που σκoρπά μια πυρκαγιά: 

σ’ αγαπώ όπως ορισμένα σκοτεινά πράγματα αγαπιούνται, 

κρυφά, μεταξύ σκιάς και ψυχής. 


Σ’ αγαπώ σαν το μπουμπούκι που δεν ανθίζει 

και φέρνει κρυμμένο μέσα του το φως των λουλουδιών, 

και χάρη στην αγάπη σoυ, κρυφά μέσα στο σώμα μου 

ζει το πυκνό άρωμα που ξεπηδάει απ’ τη γη. 


Σ’ αγαπώ χωρίς γνώση του πώς, ή του πότε, ή τ’ από που, 

σ’ αγαπώ απλά, χωρίς προβλήματα ή περηφάνεια: 

σ’ αγαπώ με τέτοιο τρόπο επειδή δεν ξέρω άλλo, 


παρά σ’ αυτόν, που δεν υπάρχει κανένα εγώ ή εσύ, 

τόσο κοντά που το χέρι σoυ πάνω στο στήθος μου είναι το χέρι μου, 

τόσο κοντά που όταν αποκοιμιέμαι είναι τα μάτια σoυ αυτά που κλείνουν.

Νικόλαος Μαζαράκης.

Την επιμέλεια της ανάρτησης έκανε ο Επικούρειος Πέπος.