Έμαθα:
Πως να μεγαλώνεις
δεν σημαίνει μονάχα να «κλείνεις» χρόνια.
Πως η σιωπή
είναι η καλύτερη απάντηση όταν ακούς ανοησίες.
Πως να δουλεύεις
δεν σημαίνει μονάχα να κερδίζεις χρήματα.
Πως οι φίλοι
«αποκτούνται» δείχνοντας το πραγματικό μας πρόσωπο.
Πως οι αληθινοί και πραγματικοί φίλοι βρίσκονται πάντα
κοντά μας στις καλές και στις κακές στιγμές.
Πως τα χειρότερα πράγματα
«κρύβονται» μέσα σε μια καλή εμφάνιση.
Πως η φύση
είναι το πιο όμορφο δημιούργημα σε αυτή την ζωή.
Πως όταν σκέφτομαι πως γνωρίζω τα πάντα
ακόμη δεν γνωρίζω τίποτα.
Πως μια μοναδική ημέρα
μπορεί να είναι πολύ σπουδαιότερη από πολλά χρόνια.
Πως μπορείς να «συνομιλήσεις» με τα αστέρια αρκεί να το πιστέψεις.
Πως μπορείς να «εξομολογηθείς» στο φεγγάρι.
Πως μπορείς να ταξιδέψεις στο άπειρο.
Πως είναι υγιές να ακούς όμορφα και καλά λόγια.
Πως το να είσαι ευγενικός κάνει καλό στην υγεία.
Πως είναι αναγκαίο να ονειρεύεσαι.
Πως μπορείς να είσαι «παιδί» για όλη την ζωή.
Πως η ύπαρξή μας είναι ελεύθερη.
Πως ο Θεός δεν απαγορεύει τίποτα στο όνομα της αγάπης.
Πως το να κρίνεις και να κατακρίνεις τον εαυτό σου δεν έχει σημασία όταν αυτό που
πραγματικά έχει σημασία είναι η εσωτερική γαλήνη.
Και τέλος έμαθα πως δεν μπορείς να πεθάνεις για να μάθεις να ζεις.
William Shakespeare
Πηγή: Εναλακτική Δράση.
ΣΥΝΕΧΕΙΑ.
Φίλες και Φίλοι τι να πρωτοδιαλέξει κανείς από τον Σαίξπηρ. Κάθε στίχος του τεράστιου έργου του είναι και ένα μνημειώδες απόφθεγμα! Θεωρείται μια από τις κορυφαίες μορφές της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Τα έργα του έχουν μεταφραστεί στις περισσότερες γλώσσες του κόσμου, ενώ τα θεατρικά του παίζονται έως σήμερα, διατηρώντας αμείωτο το ενδιαφέρον. Ο Σαίξπηρ κατάφερε να χειριστεί με απόλυτη δεξιοτεχνία τόσο την κωμωδία όσο και το δράμα και την τραγωδία. Μερικά από τα έργα του: Η Τρικυμία, Η Κωμωδία των Παρεξηγήσεων, Πολύ Κακό για το Τίποτα, Αγάπης Αγώνας Άγονος, Όνειρο Θερινής Νυκτός, Ο Έμπορος της Βενετίας, Όπως σας αρέσει, Το Ημέρωμα της Στρίγγλας, Ριχάρδος ο Γ', Κοριολανός, Τίτος Ανδρόνικος, Ρωμαίος και Ιουλιέτα, Ιούλιος Καίσαρας, Μάκβεθ, Άμλετ, Βασιλιάς Ληρ, Οθέλλος.
ΠΑΜΕ ΛΟΙΠΟΝ ΣΤΑ ΑΠΟΦΘΕΓΜΑΤΑ.
Να ζει κανείς ή να μη ζει; Ιδού η απορία.
(Από τον «Άμλετ»)
Ένα άλογο, ένα άλογο. Το βασίλειό μου για ένα άλογο.
(από τον «Ριχάρδο Γ'», μετά την ήττα του στη μάχη του Μπόσγουρθ το 1485.
Μίλα μου ψιθυριστά, αν μου μιλάς γι’ αγάπη.
Θα σε προκαλούσα σε πνευματική μονομαχία, αλλά βλέπω ότι είσαι άοπλος.
Αν αγάπησες και πόνεσες, αγάπα περισσότερο
Αν αγάπησες περισσότερο και πόνεσες περισσότερο, αγάπα ακόμα περισσότερο
Αν αγάπησες ακόμα περισσότερο και πόνεσες ακόμα περισσότερο, αγάπα περισσότερο ώσπου να μην πονάει άλλο.
Άκουγε πολλούς, μίλα σε λίγους.
Να τους αγαπάς όλους, να εμπιστεύεσαι λίγους, να μη βλάπτεις κανέναν.
Οι δειλοί πεθαίνουν πολλές φορές πριν το θάνατό τους.
Οι γυναίκες δεν θέλουν τίποτα άλλο από ένα σύζυγο, αλλά όταν τον αποκτήσουν, τα θέλουν όλα.
Χάρισε σε κάθε άνθρωπο το αυτί σου, αλλά σε λίγους τη φωνή σου. Πάρε από τον καθένα την άποψή του, αλλά φύλαξε τη δική σου κρίση.
Το κρασί αυξάνει την επιθυμία αλλά μειώνει το αποτέλεσμα.
Ο βλάκας νομίζει πραγματικά ότι είναι σοφός, αλλά ο σοφός θεωρεί τον εαυτό του βλάκα.
Ό,τι είναι παρελθόν, είναι πρόλογος.
Δεν υπάρχει τίποτε τόσο καλό ή τόσο κακό, η σκέψη το κάνει έτσι.
Η κόλαση είναι άδεια και όλοι οι διάβολοι είναι εδώ.
(από την «Τρικυμία»)
Ο έρωτας μπορεί να είναι το ωραιότερο όνειρο αλλά και ο χειρότερος εφιάλτης.
Το λάθος, αγαπητέ μου Βρούτε, δεν είναι στ’ αστέρια, αλλά μέσα μας.
Δεν αγαπούν όσοι δεν δείχνουν την αγάπη τους.
(«Δύο κύριοι από τη Βερόνα», πρ. 1.2)
Η καχυποψία στοιχειώνει τις ένοχες συνειδήσεις.
Ο αληθινός άντρας πρέπει να τολμά ό,τι αρμόζει σ’ έναν άντρα.
Αυτός που σε πλήγωσε ήταν είτε πιο δυνατός είτε πιο αδύναμος από σένα. Αν ήταν πιο αδύναμος, λυπήσου τον. Αν ήταν πιο δυνατός, λυπήσου τον εαυτό σου.
Άργησα τόσο στην πορεία μου στον κόσμο, που ήρθε το σούρουπο κι έχασα τον δρόμο μου για πάντα.
Κάποιοι εξυψώνονται από την αμαρτία, ενώ κάποιοι ξεπέφτουν από την αρετή.
"Some rise by sin and some by virtue, fall"
Τα πράγματα που δεν διορθώνονται δεν θα ‘πρεπε να τα δίνουμε σημασία. Ό,τι έγινε, έγινε.
Ηδονή και δράση κάνουν το χρόνο να φαίνεται λίγος.
Όταν έρχονται οι λύπες, δεν έρχονται σαν μεμονωμένοι κατάσκοποι, έρχονται σε τάγματα.
Αν η μουσική είναι η τροφή της αγάπης, παίξε κι άλλο.
Η αλήθεια κάνει το διάβολο να κοκκινίζει.
Αυτός που κλέβει το πορτοφόλι μου, κλέβει σκουπίδια...Αλλά αυτός που μου στερεί το καλό μου όνομα, ληστεύει από μένα κάτι που δεν θα τον κάνει πλούσιο, και εμένα με κάνει πραγματικά φτωχό.
(Ο Ιάγος προς τον Οθέλλο)
Είναι καλύτερο να υπολογίζεις ότι ο εχθρός σου είναι πιο δυνατός απ’ ό,τι φαίνεται.
Ο σκοπός της τέχνης είναι να δώσει στη ζωή σχήμα.
Αν τα φιλιά ήταν όλη κι όλη η χαρά στο κρεβάτι,
η μια γυναίκα θα παντρευόταν με την άλλη.
Όταν ο ήλιος δύσει, όλοι κλείνουν τις πόρτες·
το ίδιο και όταν ένας ισχυρός ξεπέσει.
Ξόδευα άσκοπα το χρόνο μου και τώρα ο χρόνος ξοδεύει άσκοπα εμένα.
(από τα σονέτα του Σαίξπηρ)
Είμαι γυναίκα. Δεν ξέρεις τις γυναίκες; Όταν σκέφτομαι, πρέπει να μιλάω.
Μερικές γυναίκες είναι το χαμόγελο του Πλάστη και άλλες είναι οι μορφασμοί Του.
Όταν το χρήμα προηγείται, όλες οι πόρτες ανοίγουν.
Υπάρχει κάτι σάπιο στο βασίλειο της Δανιμαρκίας.
(«Άμλετ»)
Η χρυσή εποχή είναι μπροστά μας, όχι πίσω μας.
Το να φοβάσαι το χειρότερο, συχνά γιατρεύει το χειρότερο.
Τι υπάρχει σ’ ένα όνομα; Αυτό που ονομάζουμε τριαντάφυλλο, με οποιοδήποτε άλλο όνομα θα μύριζε το ίδιο όμορφα.
Αστάθεια, το όνομά σου είναι γυναίκα.
(Frailty, thy name is woman)
Αν έχεις δάκρυα, ετοιμάσου να τα χύσεις τώρα.
Όλα τα πράγματα είναι έτοιμα, αν το μυαλό μας είναι έτοιμο.
(από το έργο «Ερρίκος ο Ε’»)
Η δειλία του εραστή είναι ένδειξη της αθωότητάς του.
Κρατήστε αυτόν τον ήχο, τις βροντές, τη καταιγίδα, μέχρι να τα σημειώσω κάπου.
Κάποιοι γεννιούνται Μεγάλοι, κάποιοι πετυχαίνουν τη μεγαλοσύνη, και σε κάποιους η μεγαλοσύνη έρχεται ουρανοκατέβατη.
Οι γελωτοποιοί συχνά αποδεικνύονται προφήτες.
Μερικά ελαττώματα έχουν τα εξωτερικά γνωρίσματα των προτερημάτων.
Τα υπόλοιπα, είναι σιωπή.
(από τον «Άμλετ»)
Νιώθω πως έχει χαθεί,
κι όμως δεν ξέρω πότε έφυγε.
(από το «Χειμωνιάτικο Παραμύθι»)
Δεν θα ‘πρεπε να ‘χες γεράσει προτού γίνεις σοφός.
Όταν έλεγα ότι θα πεθάνω εργένης, δεν φανταζόμουν ότι θα ζούσα ώσπου να παντρευτώ.
(από το «Πολύ κακό για το τίποτα»)
Ο κόσμος είναι μια θεατρική σκηνή και όλοι, άντρες και γυναίκες, απλά ηθοποιοί. Έχουν τις εισόδους τους και τις εξόδους τους. Και ο κάθε άνθρωπος στον καιρό του παίζει πολλούς ρόλους, καθώς οι πράξεις όπου εμφανίζεται είναι οι εφτά ηλικίες.
«Όπως σας αρέσει»
Αυτές οι βίαιες ηδονές έχουν βίαιο τέλος.
Κάποιοι μικροί θεοί του Έρωτα σκοτώνουν με βέλη, και κάποιοι με παγίδες.
(από το «Πολύ κακό για το τίποτα»)
Είναι άραγε η έλλειψη φιλοδοξίας που μας κάνει να υπομένουμε; Εξαρτάται τι ονομάζεις φιλοδοξία. Αν φιλοδοξία ονομάζεις τη λαχτάρα να πάρεις τη θέση των ισχυρών, τότε, ναι, δεν είμαι φιλόδοξος.
Υπάρχουν περισσότερα πράγματα σε ουρανό και γη, Οράτιε, από όσα έχει ονειρευτεί η φιλοσοφία σου.
(από τον «Άμλετ»)
Μπορεί κάποιος να χαμογελάει, και να χαμογελάει, και να είναι αχρείος.
(από τον «Άμλετ»)
Αυτή η γυναίκα είναι βολικό γάντι, κύριε, μπαίνουμε και βγαίνουμε όποτε μας αρέσει.
Η κακοτυχία δημιουργεί περίεργους συντρόφους.
(από την «Τρικυμία»)
Ο κόσμος είναι ένα στρείδι που θ’ ανοίξει με το ξίφος μου.
Το πρώτο πράγμα που θα κάνουμε: ας σκοτώσουμε όλους τους δικηγόρους.
Από τον «Ερρίκος Στ’»
Ο πρίγκηψ του σκότους είναι τζέντλεμαν.
(από το «Βασιλιάς Ληρ»)
Θα πάρω το χειμώνα από τα χείλη σου, ωραία κυρία.
— «Τρωίλος και Χρυσηίδα»
Ξέρουμε τι είμαστε, αλλά δεν ξέρουμε τι θα μπορούσαμε να είμαστε.
(λόγια της Οφηλίας από τον «Άμλετ»)
Κάτι κολασμένο έρχεται προς το μέρος μας.
(Από τον «Μάκβεθ». Επίσης τίτλος βιβλίου του Ray Bradbury)
Η συνείδηση μας κάνει σίγουρα όλους δειλούς.
(«Άμλετ»)
Δεν υπάρχουν ούτε τρεις καλοί άνθρωποι που δεν έχουν κρεμαστεί ακόμη στην Αγγλία, κι ο ένας από αυτούς είναι χοντρός.
(ο χοντρός είναι ο Φάλσταφ από τον «Ερρίκο Δ’»)
Πού προχωράς μέσα στο πλήθος, χλομή, γκρίζα γυναίκα, που κανένας δεν σε φροντίζει;
Να ζει κανείς ή να μη ζει; Ιδού η απορία.
(Από τον «Άμλετ»)
Ένα άλογο, ένα άλογο. Το βασίλειό μου για ένα άλογο.
(από τον «Ριχάρδο Γ'», μετά την ήττα του στη μάχη του Μπόσγουρθ το 1485.
Μίλα μου ψιθυριστά, αν μου μιλάς γι’ αγάπη.
Θα σε προκαλούσα σε πνευματική μονομαχία, αλλά βλέπω ότι είσαι άοπλος.
Αν αγάπησες και πόνεσες, αγάπα περισσότερο
Αν αγάπησες περισσότερο και πόνεσες περισσότερο, αγάπα ακόμα περισσότερο
Αν αγάπησες ακόμα περισσότερο και πόνεσες ακόμα περισσότερο, αγάπα περισσότερο ώσπου να μην πονάει άλλο.
Άκουγε πολλούς, μίλα σε λίγους.
Να τους αγαπάς όλους, να εμπιστεύεσαι λίγους, να μη βλάπτεις κανέναν.
Οι δειλοί πεθαίνουν πολλές φορές πριν το θάνατό τους.
Οι γυναίκες δεν θέλουν τίποτα άλλο από ένα σύζυγο, αλλά όταν τον αποκτήσουν, τα θέλουν όλα.
Χάρισε σε κάθε άνθρωπο το αυτί σου, αλλά σε λίγους τη φωνή σου. Πάρε από τον καθένα την άποψή του, αλλά φύλαξε τη δική σου κρίση.
Το κρασί αυξάνει την επιθυμία αλλά μειώνει το αποτέλεσμα.
Ο βλάκας νομίζει πραγματικά ότι είναι σοφός, αλλά ο σοφός θεωρεί τον εαυτό του βλάκα.
Ό,τι είναι παρελθόν, είναι πρόλογος.
Δεν υπάρχει τίποτε τόσο καλό ή τόσο κακό, η σκέψη το κάνει έτσι.
Η κόλαση είναι άδεια και όλοι οι διάβολοι είναι εδώ.
(από την «Τρικυμία»)
Ο έρωτας μπορεί να είναι το ωραιότερο όνειρο αλλά και ο χειρότερος εφιάλτης.
Το λάθος, αγαπητέ μου Βρούτε, δεν είναι στ’ αστέρια, αλλά μέσα μας.
Δεν αγαπούν όσοι δεν δείχνουν την αγάπη τους.
(«Δύο κύριοι από τη Βερόνα», πρ. 1.2)
Η καχυποψία στοιχειώνει τις ένοχες συνειδήσεις.
Ο αληθινός άντρας πρέπει να τολμά ό,τι αρμόζει σ’ έναν άντρα.
Αυτός που σε πλήγωσε ήταν είτε πιο δυνατός είτε πιο αδύναμος από σένα. Αν ήταν πιο αδύναμος, λυπήσου τον. Αν ήταν πιο δυνατός, λυπήσου τον εαυτό σου.
Άργησα τόσο στην πορεία μου στον κόσμο, που ήρθε το σούρουπο κι έχασα τον δρόμο μου για πάντα.
Κάποιοι εξυψώνονται από την αμαρτία, ενώ κάποιοι ξεπέφτουν από την αρετή.
"Some rise by sin and some by virtue, fall"
Τα πράγματα που δεν διορθώνονται δεν θα ‘πρεπε να τα δίνουμε σημασία. Ό,τι έγινε, έγινε.
Ηδονή και δράση κάνουν το χρόνο να φαίνεται λίγος.
Όταν έρχονται οι λύπες, δεν έρχονται σαν μεμονωμένοι κατάσκοποι, έρχονται σε τάγματα.
Αν η μουσική είναι η τροφή της αγάπης, παίξε κι άλλο.
Η αλήθεια κάνει το διάβολο να κοκκινίζει.
Αυτός που κλέβει το πορτοφόλι μου, κλέβει σκουπίδια...Αλλά αυτός που μου στερεί το καλό μου όνομα, ληστεύει από μένα κάτι που δεν θα τον κάνει πλούσιο, και εμένα με κάνει πραγματικά φτωχό.
(Ο Ιάγος προς τον Οθέλλο)
Είναι καλύτερο να υπολογίζεις ότι ο εχθρός σου είναι πιο δυνατός απ’ ό,τι φαίνεται.
Ο σκοπός της τέχνης είναι να δώσει στη ζωή σχήμα.
Αν τα φιλιά ήταν όλη κι όλη η χαρά στο κρεβάτι,
η μια γυναίκα θα παντρευόταν με την άλλη.
Όταν ο ήλιος δύσει, όλοι κλείνουν τις πόρτες·
το ίδιο και όταν ένας ισχυρός ξεπέσει.
Ξόδευα άσκοπα το χρόνο μου και τώρα ο χρόνος ξοδεύει άσκοπα εμένα.
(από τα σονέτα του Σαίξπηρ)
Είμαι γυναίκα. Δεν ξέρεις τις γυναίκες; Όταν σκέφτομαι, πρέπει να μιλάω.
Μερικές γυναίκες είναι το χαμόγελο του Πλάστη και άλλες είναι οι μορφασμοί Του.
Όταν το χρήμα προηγείται, όλες οι πόρτες ανοίγουν.
Υπάρχει κάτι σάπιο στο βασίλειο της Δανιμαρκίας.
(«Άμλετ»)
Η χρυσή εποχή είναι μπροστά μας, όχι πίσω μας.
Το να φοβάσαι το χειρότερο, συχνά γιατρεύει το χειρότερο.
Τι υπάρχει σ’ ένα όνομα; Αυτό που ονομάζουμε τριαντάφυλλο, με οποιοδήποτε άλλο όνομα θα μύριζε το ίδιο όμορφα.
Αστάθεια, το όνομά σου είναι γυναίκα.
(Frailty, thy name is woman)
Αν έχεις δάκρυα, ετοιμάσου να τα χύσεις τώρα.
Όλα τα πράγματα είναι έτοιμα, αν το μυαλό μας είναι έτοιμο.
(από το έργο «Ερρίκος ο Ε’»)
Η δειλία του εραστή είναι ένδειξη της αθωότητάς του.
Κρατήστε αυτόν τον ήχο, τις βροντές, τη καταιγίδα, μέχρι να τα σημειώσω κάπου.
Κάποιοι γεννιούνται Μεγάλοι, κάποιοι πετυχαίνουν τη μεγαλοσύνη, και σε κάποιους η μεγαλοσύνη έρχεται ουρανοκατέβατη.
Οι γελωτοποιοί συχνά αποδεικνύονται προφήτες.
Μερικά ελαττώματα έχουν τα εξωτερικά γνωρίσματα των προτερημάτων.
Τα υπόλοιπα, είναι σιωπή.
(από τον «Άμλετ»)
Νιώθω πως έχει χαθεί,
κι όμως δεν ξέρω πότε έφυγε.
(από το «Χειμωνιάτικο Παραμύθι»)
Δεν θα ‘πρεπε να ‘χες γεράσει προτού γίνεις σοφός.
Όταν έλεγα ότι θα πεθάνω εργένης, δεν φανταζόμουν ότι θα ζούσα ώσπου να παντρευτώ.
(από το «Πολύ κακό για το τίποτα»)
Ο κόσμος είναι μια θεατρική σκηνή και όλοι, άντρες και γυναίκες, απλά ηθοποιοί. Έχουν τις εισόδους τους και τις εξόδους τους. Και ο κάθε άνθρωπος στον καιρό του παίζει πολλούς ρόλους, καθώς οι πράξεις όπου εμφανίζεται είναι οι εφτά ηλικίες.
«Όπως σας αρέσει»
Αυτές οι βίαιες ηδονές έχουν βίαιο τέλος.
Κάποιοι μικροί θεοί του Έρωτα σκοτώνουν με βέλη, και κάποιοι με παγίδες.
(από το «Πολύ κακό για το τίποτα»)
Είναι άραγε η έλλειψη φιλοδοξίας που μας κάνει να υπομένουμε; Εξαρτάται τι ονομάζεις φιλοδοξία. Αν φιλοδοξία ονομάζεις τη λαχτάρα να πάρεις τη θέση των ισχυρών, τότε, ναι, δεν είμαι φιλόδοξος.
Υπάρχουν περισσότερα πράγματα σε ουρανό και γη, Οράτιε, από όσα έχει ονειρευτεί η φιλοσοφία σου.
(από τον «Άμλετ»)
Μπορεί κάποιος να χαμογελάει, και να χαμογελάει, και να είναι αχρείος.
(από τον «Άμλετ»)
Αυτή η γυναίκα είναι βολικό γάντι, κύριε, μπαίνουμε και βγαίνουμε όποτε μας αρέσει.
Η κακοτυχία δημιουργεί περίεργους συντρόφους.
(από την «Τρικυμία»)
Ο κόσμος είναι ένα στρείδι που θ’ ανοίξει με το ξίφος μου.
Το πρώτο πράγμα που θα κάνουμε: ας σκοτώσουμε όλους τους δικηγόρους.
Από τον «Ερρίκος Στ’»
Ο πρίγκηψ του σκότους είναι τζέντλεμαν.
(από το «Βασιλιάς Ληρ»)
Θα πάρω το χειμώνα από τα χείλη σου, ωραία κυρία.
— «Τρωίλος και Χρυσηίδα»
Ξέρουμε τι είμαστε, αλλά δεν ξέρουμε τι θα μπορούσαμε να είμαστε.
(λόγια της Οφηλίας από τον «Άμλετ»)
Κάτι κολασμένο έρχεται προς το μέρος μας.
(Από τον «Μάκβεθ». Επίσης τίτλος βιβλίου του Ray Bradbury)
Η συνείδηση μας κάνει σίγουρα όλους δειλούς.
(«Άμλετ»)
Δεν υπάρχουν ούτε τρεις καλοί άνθρωποι που δεν έχουν κρεμαστεί ακόμη στην Αγγλία, κι ο ένας από αυτούς είναι χοντρός.
(ο χοντρός είναι ο Φάλσταφ από τον «Ερρίκο Δ’»)
Πού προχωράς μέσα στο πλήθος, χλομή, γκρίζα γυναίκα, που κανένας δεν σε φροντίζει;
====================