Νίκη της Σαμοθράκης: Η πεντάμορφη κυρία του Λούβρου νικά και τον χρόνο
Μάχη με αιώνες και ρύπους
Είναι όντως εντυπωσιακή η φτερωτή Νίκη μετά τη συντήρησή της. Οπως
μπορεί να πληροφορηθεί κάθε ενδιαφερόμενος και μέσα από το πλούσιο και
ενημερωμένο site του μουσείου, η Νίκη αποσπάστηκε από τη βάση της σε
σχήμα πρώρας πλοίου τον Σεπτέμβριο του 2013 και μεταφέρθηκε σε γειτονική
αίθουσα όπου αφαιρέθηκε το στρώμα σκουρόχρωμων επικαθήσεων που την
κάλυπταν, αποτέλεσμα της χρόνιας συσσώρευσης ρύπων. Η βάση
αποσυναρμολογήθηκε στα 23 κομμάτια της, έγιναν όλες οι απαραίτητες
αναλύσεις και απομακρύνθηκαν οι επεμβάσεις αποκατάστασης του 19ου αιώνα,
δηλαδή οι μεταλλικοί σύνδεσμοι που τα ένωναν καθώς και οι αρμοί από
τσιμεντοκονία. Οταν ολοκληρώθηκε ο καθαρισμός τους, επανακολλήθηκαν με
υλικά πιο ανθεκτικά αλλά και αντιστρέψιμα. Αγαλμα και νηόμορφη βάση
συναντήθηκαν ξανά, χωρίς ωστόσο να παρεμβάλλεται ανάμεσά τους το μικρό
βάθρο που είχε τοποθετηθεί τον προηγούμενο αιώνα.
Πιο εντυπωσιακή ωστόσο υπήρξε η ανταπόκριση του κόσμου στη δημόσια έκκληση του μουσείου για συγκέντρωση οικονομικών πόρων (δηλαδή στο crowdfunding) προκειμένου να καταστεί δυνατή η συντήρηση. «Tous mecènes!» («Ολοι μαικήνες!») ήταν το μήνυμα που απηύθυνε το μουσείο τον Σεπτέμβριο του 2013 σε απλούς ανθρώπους, επισκέπτες του μουσείου ή λάτρεις του συγκεκριμένου έργου προκειμένου να τους προτρέψει να συμβάλουν στη συγκέντρωση 1 εκατ. ευρώ για την αποκατάστασή του. «Θέλουμε να δώσουμε την ευκαιρία σε όποιον το επιθυμεί να γίνει "εταίρος" σε αυτή τη μεγάλη επιχείρηση του Λούβρου» έλεγε ο πρόεδρος και διευθυντής του μουσείου Ζαν-Λικ Μαρτινέζ. Οχι χωρίς ένα μικρό, έστω, αντάλλαγμα. Ανάλογα με το ποσό της προσφοράς τους, οι σπόνσορες θα κέρδιζαν προνόμια: από μία δωρεάν επίσκεψη ως μία ετήσια συνδρομή για το μουσείο.
Σπόνσορες και «πρεσβευτές»
Σε χρόνο ρεκόρ, μέσα σε τρεις μήνες, είχε συγκεντρωθεί το ποσό.
Σήμερα το μουσείο ευχαριστεί εγκάρδια τους 6.700 σπόνσορες που έσπευσαν
να συνεισφέρουν καθώς και τους 289 «πρεσβευτές» οι οποίοι ανέλαβαν να
διαδώσουν την έκκληση του μουσείου μέσω του Facebook και να
συγκεντρώσουν τουλάχιστον 200 ευρώ έκαστος. Πάντως δεν είναι η πρώτη
φορά που το μουσείο του Λούβρου καταφεύγει στη μέθοδο του crowdfunding
για να να χρηματοδοτήσει πολυδάπανα σχέδιά του. Το 2010 είχε
συγκεντρώσει με την ίδια μέθοδο 1,3 εκατ. ευρώ προκειμένου να αποκτήσει
το έργο «Οι τρεις Χάριτες» του Λούκας Κράναχ του πρεσβύτερου, ενώ το
2011 αγόρασε δύο αγαλματίδια του 13ου αιώνα με 800.000 ευρώ που
μαζεύτηκαν με τον ίδιο τρόπο.
Στην περίπτωση της Νίκης της Σαμοθράκης η συντήρηση βέβαια δεν θα ήταν
εφικτή αν επαφιόταν μόνο στη συνδρομή των ανώνυμων φιλότεχνων (οι οποίοι
παρεμπιπτόντως μπορούν πλέον να δουν το όνομά τους να αναγράφεται στο
site του μουσείου). Τα τρια από τα τέσσερα εκατομμύρια ευρώ που
χρειάστηκαν συνολικά διατέθηκαν από τρεις μεγάλους χορηγούς. O
βασικότερος είναι η ιαπωνική εταιρεία μίντια και δημιουργίας
περιεχομένου, Nippon Television Holdings, η οποία συμμετείχε μεταξύ
άλλων και στην προγενέστερη συντήρηση της Αφροδίτης της Μήλου. Είναι
επίσης ο επιχειρηματίας Μαρκ ντε Σαριέρ (CEO της
γαλλικής εταιρείας Fimalac η οποία δραστηριοποιείται στον τομέα των
χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών μέσω της Fitch Group) και η τράπεζα Bank of
America Merrill Lynch, η οποία μέσω του Προγράμματος Συντήρησης Τέχνης
(Art Conservation Project) συνεισφέρει στη διατήρηση σπουδαίων έργων από
όλον τον κόσμο.
Τέσσερις συντηρήσεις και ένα άγαλμα
Αυτή δεν ήταν βεβαίως η πρώτη συντήρηση για το «διασημότερο μνημείο του κόσμου», όπως το διαφήμιζε το μουσείο του Λούβρου στην πρόσκληση για την έκθεση που παρουσιάζεται στην πτέρυγα Sully αυτόν τον καιρό. Οπως είναι γνωστό, το άγαλμα της φτερωτής θεάς που φιλοτεχνήθηκε στις αρχές του 2ου αιώνα π.Χ. είχε βρεθεί το 1863 σε δύο κομμάτια στο Ιερό των Μεγάλων Θεών, στο βόρειο τμήμα του νησιού της Σαμοθράκης, από αρχαιολογική αποστολή της οποίας ηγούνταν ο υποπρόξενος της Γαλλίας στην Αδριανούπολη Κάρολος Σαμπουαζό. Εναν χρόνο μετά ξεκίνησαν οι πρώτες επεμβάσεις αποκατάστασης (1864-1866). Το κάτω μέρος της Νίκης τοποθετήθηκε σε ένα μικρό βάθρο και στερεώθηκε πάνω του με μια μεταλλική ράβδο για να εκτεθεί στην περίφημη Salle des Caryatides, ενώ τα υπόλοιπα κομμάτια της αποθηκεύθηκαν. Το 1879 αυστριακοί αρχαιολόγοι απέστειλαν στο Λούβρο τα κομμάτια της νηόμορφης βάσης τα οποία είχαν παραμείνει στον αρχαιολογικό χώρο. Στο πλαίσιο της δεύτερης (ουσιαστικά πρώτης παρεμβατικής) αποκατάστασης (1880-1883) συναρμολογήθηκαν το κομμάτια της βάσης, ενώ το δεξί στήθος και το αριστερό φτερό κολλήθηκαν στο σώμα της Νίκης. Το σύμπλεγμα τοποθετήθηκε το 1884 στη σκάλα Daru, όπου έμελλε και να παραμείνει. Στο πλαίσιο της τρίτης συντήρησης (1932-1934) τοποθετήθηκε λίγο πιο μπροστά στο κεφαλόσκαλο και ανυψώθηκε ακόμη περισσότερο χάρη σε ένα τσιμεντένιο βάθρο που τοποθετήθηκε από κάτω του.
πότε & πού:Αυτή δεν ήταν βεβαίως η πρώτη συντήρηση για το «διασημότερο μνημείο του κόσμου», όπως το διαφήμιζε το μουσείο του Λούβρου στην πρόσκληση για την έκθεση που παρουσιάζεται στην πτέρυγα Sully αυτόν τον καιρό. Οπως είναι γνωστό, το άγαλμα της φτερωτής θεάς που φιλοτεχνήθηκε στις αρχές του 2ου αιώνα π.Χ. είχε βρεθεί το 1863 σε δύο κομμάτια στο Ιερό των Μεγάλων Θεών, στο βόρειο τμήμα του νησιού της Σαμοθράκης, από αρχαιολογική αποστολή της οποίας ηγούνταν ο υποπρόξενος της Γαλλίας στην Αδριανούπολη Κάρολος Σαμπουαζό. Εναν χρόνο μετά ξεκίνησαν οι πρώτες επεμβάσεις αποκατάστασης (1864-1866). Το κάτω μέρος της Νίκης τοποθετήθηκε σε ένα μικρό βάθρο και στερεώθηκε πάνω του με μια μεταλλική ράβδο για να εκτεθεί στην περίφημη Salle des Caryatides, ενώ τα υπόλοιπα κομμάτια της αποθηκεύθηκαν. Το 1879 αυστριακοί αρχαιολόγοι απέστειλαν στο Λούβρο τα κομμάτια της νηόμορφης βάσης τα οποία είχαν παραμείνει στον αρχαιολογικό χώρο. Στο πλαίσιο της δεύτερης (ουσιαστικά πρώτης παρεμβατικής) αποκατάστασης (1880-1883) συναρμολογήθηκαν το κομμάτια της βάσης, ενώ το δεξί στήθος και το αριστερό φτερό κολλήθηκαν στο σώμα της Νίκης. Το σύμπλεγμα τοποθετήθηκε το 1884 στη σκάλα Daru, όπου έμελλε και να παραμείνει. Στο πλαίσιο της τρίτης συντήρησης (1932-1934) τοποθετήθηκε λίγο πιο μπροστά στο κεφαλόσκαλο και ανυψώθηκε ακόμη περισσότερο χάρη σε ένα τσιμεντένιο βάθρο που τοποθετήθηκε από κάτω του.
«Η Νίκη της Σαμοθράκης - Ανακαλύπτοντας εκ νέου ένα αριστούργημα» παρουσιάζεται στο μουσείο του Λούβρου ως τις 15 Ιουνίου
Αγγελική Τουμπανάκη: Μία δρ. μοριακής βιολογίας που αγαπά το τραγούδι και τη μουσική, απολαύστε την.
Γιατί διδακτορικό στη μοριακή βιολογία;
«Ολοκλήρωσα τις σπουδές μου στη Μοριακή Βιολογία στην Αγγλία και επιστρέφοντας στην Ελλάδα είχα την ανάγκη να συνεχίσω σε ερευνητικό επίπεδο το αντικείμενο της πτυχιακής μου. Μου δόθηκε η ευκαιρία να ασχοληθώ με τη μελέτη των πυρηνικών πρωτεϊνών καρκίνου παχέος εντέρου στο Νοσοκομείο "Άγιος Σάββας" και να ολοκληρώσω τη διδακτορική μου διατριβή στη Μοριακή Ογκολογία με "Άριστα", μέσω της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Θεωρώ την έρευνα σε σχέση με τον καρκίνο ιδιαίτερα ανθρωποκεντρική και γι' αυτό ασχολήθηκα με αγάπη, προσήλωση και επιμονή.»
«Ολοκλήρωσα τις σπουδές μου στη Μοριακή Βιολογία στην Αγγλία και επιστρέφοντας στην Ελλάδα είχα την ανάγκη να συνεχίσω σε ερευνητικό επίπεδο το αντικείμενο της πτυχιακής μου. Μου δόθηκε η ευκαιρία να ασχοληθώ με τη μελέτη των πυρηνικών πρωτεϊνών καρκίνου παχέος εντέρου στο Νοσοκομείο "Άγιος Σάββας" και να ολοκληρώσω τη διδακτορική μου διατριβή στη Μοριακή Ογκολογία με "Άριστα", μέσω της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Θεωρώ την έρευνα σε σχέση με τον καρκίνο ιδιαίτερα ανθρωποκεντρική και γι' αυτό ασχολήθηκα με αγάπη, προσήλωση και επιμονή.»
Είναι πιο δύσκολη η μοριακή βιολογία ή η μουσική και το τραγούδι;
«Όταν αγαπάς πραγματικά κάτι και αφιερώνεσαι σε αυτό, οφείλεις να
το υπηρετείς με όλο σου το είναι, με υπευθυνότητα, πάθος και ήθος. Οπότε
αυτόματα θέτεις τον πήχυ ψηλά.»
Η συναυλία έχει τη μυρωδιά του πανηγυριού;
«Το πανηγύρι είναι μια γιορτή, ένα αντάμωμα, μια τελετουργία που
όλοι συμμετέχουν. Σε αυτή τη βάση, στόχος μου είναι να κοινωνήσουμε τη
μουσική και όχι να την κρατήσουμε στο πατάρι με ελιτίστικη συμπεριφορά,
περνώντας στο κόσμο κυκλωτικό συναίσθημα.»
Ποιοι είναι και τι είναι οι Buzz Bastardz;
«Οι "Aggeliki Toubanaki & the Buzz Bastardz"
είναι ένα πολυσυλλεκτικό πολυμορφικό, πολύγλωσσο και πολύ... μερακλίδικο
μουσικό project. Aποτελείται από καταξιωμένους μουσικούς της εγχώριας
jazz σκηνής και της παραδοσιακής μουσικής, διακεκριμένους στην Ελλάδα
και το εξωτερικό. Κοινός στόχος είναι η ελευθερία της έκφρασης και η
χαρά για τη μουσική, που προκύπτει μέσα από τη γνώση, τον αυτοσχεδιασμό,
τον πειραματισμό και τη διασταύρωση των διαφορετικών μουσικών καταβολών
των μελών του σχήματος. »
Μουσικές επιρροές (δικές σου);
«Αντλώ μουσική πληροφορία από παντού Από το
Frank Zappa έως την Oum Kalthoum αλλά ακόμα και από τους δασκάλους μου,
τους μαθητές μου, τους συνεργάτες μου και το αντάμωμα με άλλους
μουσικούς στα ταξίδια που κάνω Όλα για μένα είναι πηγή έμπνευσης και
δημιουργίας.»
Είσαι τζαζ ή Balkan;
«Η τζαζ ενισχύει την ανάγκη μου να αυτοσχεδιάζω και να ελευθερώνομαι
μέσα σε πολύπλοκες αρμονίες και δομές. Ταυτόχρονα, το συναίσθημα μου
είναι βαλκάνιο αυθόρμητο, παρορμητικό. Έχω την ανάγκη να
εκφράζομαι ελεύθερα χωρίς μουσικά σύνορα. Εκτός από τους buzz bastardz,
παρουσιάζω και άλλα projects διαφορετικά μεταξύ τους. Με τον jazz
κιθαρίστα Γρηγόρη Ντάνη και τον jazz κοντραμπασίστα Κώστα Κωνσταντίνου
το "Jazz Plus", με την αρπίστρια Maria Christina & the 7 pedals σε
ένα ιδιαίτερο "on the edge" project, με λούπες, πετάλια και
παραμορφώσεις και τέλος με το ντράμερ Ηλία Δουμάνη σε ένα πρωτότυπο
experimental "Drums-Voice gag". Τέλος συνεργάζομαι και στο εννιαμελές
τσιγγάνικο σχήμα "Sam Roma" παίζοντας παραδοσιακή τσιγγάνικη μουσική.
Όλα τα παραπάνω με κάνουν εξίσου ευτυχισμένη. »
Γιατί ασχολείσαι με τη μουσική;
«Γιατί με αυτό νιώθω ότι ολοκληρώνομαι ψυχικά και πνευματικά
και προσπαθώ να το κάνω με ειλικρίνεια και εργατικότητα για
να μπορώ να μοιράζομαι τη χαρά μου. »
Γιατί κάποιος να αγοράσει το cd σας;
«Όταν τελειώσαμε το ηχογράφημα μας , άφησα να το ξεχάσω για
λίγο, έτσι ώστε μετά να είμαι αντικειμενικός ακροατής
Ακούγοντας το λοιπόν μετά από καιρό, ένιωσα ότι είναι ένα μουσικό
κινηματογραφικό οδοιπορικό σε ήχους ρυθμούς και συναισθήματα δοσμένο
μουσικά, άρτια και αυθεντικά. Επίσης είναι υψηλής ποιότητας
το επίπεδο της ηχοληψίας και των μίξεων που έγινε στο studio kyriazis
από τον Τάσο Μπακασίετα και το mastering στη Νέα Υόρκη, στο Sterling
Sound Studio από το Steve Fallone. Τέλος, παίρνοντας κάποιος στα χέρια
του το cd θα δει τη πρωτότυπη κατασκευή του. Το
εξώφυλλο είναι φωτογραφία γλυπτού ολων των μελών της
μπάντας από πλαστελίνη, σχεδιασμένο από το designpark (έπαινος Ε.Β.Γ.Ε.
2015 στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών)και μέσα περιέχει βιβλιαράκι
με μετάφραση και πληροφορίες για τη κάθε σύνθεση.»
Σε - σας έχει επηρεάσει η κρίση;
«Δεν μας άγγιξε η κρίση γιατί ήμασταν μέσα στην κρίση όπως λένε αρκετοί
φίλοι μου τζαζίστες. Η αυτοσχεδιαστική μουσική , η πειραματική μουσική
και γενικά οι πιο απαιτητικές μουσικές προσέλκυαν για αρκετό καιρό ένα
συγκεκριμένο και εξειδικευμένο κοινό Νομίζω όμως ότι πλέον το κοινό
διευρύνεται, οι χώροι που μας φιλοξενούν αυξάνονται και υπάρχουν
αρκετοί πια δημοσιογράφοι που στηρίζουν την δουλειά μας. »
Τι θα δούμε και ακούσουμε στο live;
«Το πολυσυλλεκτικό μας ήχο,
το παιχνιδιάρικο μουσικό μας διάλογο, τις μουσικές μας ιστορίες σε
διαφορετικές γλώσσες μέσα από τα πρωτότυπα κομμάτια του πρώτου μας δίσκο
και από αγαπημένα κομμάτια, διασκευασμένα ευρηματικά και Bastardz.»
Τι θα θέλεις να πάρει το κοινό φεύγοντας από το live;
«Ευτυχία και το cd μας!»
Επόμενα σχέδια;
«Θέλω και εύχομαι να παίξω σε πολλά μέρη με τους Buzz Bastardz, να
χαρώ και να χορτάσω το υλικό του δίσκου μας και ο κόσμος να πάρει όλο
αυτό το δυνατό συναίσθημα.»
Οι Buzz Bastardz είναι :Βασίλης Κετεντζόγλου: κιθάρες, συνθέσεις
Παντελής Στόικος: τρομπέτα, καβάλ
Γιάννης Παπαναστασίου: άλτο, σοπράνο σαξόφωνο
Παρασκευάς Κίτσος: ηλεκτρικό μπάσο & κοντραμπάσο
Γιάννης Παπαγιαννούλης: σετ κρουστών
Γιάννης Αγγελόπουλος: τύμπανα
πηγή vima.gr
ΕΠΙΜΈΛΕΙΑ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΟΣ ΠΕΠΟΣ