Life for Life
"Το θαύμα δεν είναι πουθενά
παρά κυκλοφορεί μέσα
στις φλέβες του ανθρώπου!!!"


"Στης σκέψης τα γυρίσματα μ’ έκανε να σταθώ
ιδέα περιπλάνησης σε όμορφο βουνό.
Έτσι μια μέρα το ’φερε κι εμέ να γυροφέρει
τ’ άτι το γοργοκίνητο στου Γοργογυριού τα μέρη !!!"


ΣΤΗΝ ΑΥΛΗ ΜΑΣ
Εμείς στο χωριό μας έχουμε ακόμα αυλές. Εκεί μαζευόμαστε, αμπελοφιλοσοφούμε,
καλαμπουρίζουμε, ψιλοτσακωνόμαστε μέχρι τις... πρώτες πρωινές ώρες! Κοπιάστε ν' αράξουμε!!!
-Aναζητείστε το"Ποίημα για το Γοργογύρι " στο τέλος της σελίδας.

28.3.23

''ΑΣΤΑ ΝΑ ΠΑΝΕ'' Ένα κορυφαίο ποίημα από τον Επικούρειο Πέπο. Αφιερωμένο στην Κοντεσσίνα Ηρώ λόγω της 25ης Σεπτεμβρίου.

 

Άστα να πάνε.

Το ποίημα με τίτλο

"άστα να πάνε" είναι μία ελεγεία συναισθημάτων που ο ποιητής εισέπραξε από ανθρώπους που ήρθαν σε επαφή με αντικοινωνικές συμπεριφορές, με ωχαδερφιστές, με τους ναι μεν αλλά... με ανθρώπους που δεν είχαν καν την ευαισθησία να σεβαστούν τα αυτονόητα, με "ανθρώπους" δήθεν υπεύθυνους που όταν χρειάστηκε δήλωσαν ανεύθυνοι,  με ανθρώπους που για όλα φταίνε οι άλλοι, με ανθρώπους που δολοφονούν κατά εκατοντάδες ομοίους τους και για ανθρώπους που ενώ βλέπουν την κτηνωδία, λένε: ωχ αδερφέ εγώ θα σώσω τον κόσμο; Ναι, εσύ θα σώσεις τον κόσμο αν καταφέρεις και ενώσεις το εγώ σου με το εμείς, ναι, τότε υπάρχει ελπίδα, και κυρίως όταν αναλάβουμε ο καθ' ένας τις δικές του ευθύνες. Μέχρι τότε, 'Αστα να πάνε!

Ο δόκιμος ανύπαρκτος ποιητής Επικούρειος Πέπος  θα ήταν πολύ χαρούμενος αν δεν είχε αναγκαστεί να γράψει αυτό το ποίημα, δυστυχώς όμως υπάρχουν πολλοί συνάνθρωποι μας που έφτασαν στο σημείο να πουν: 

"άστα να πάνε" 

γιατί απογοητεύτηκαν από ανθρώπους με τους οποίους ήρθαν σ' επαφή, είτε αυτοί ήταν συγγενικά πρόσωπα, είτε καλλιτέχνες με δύο μέτρα και δύο σταθμά, είτε με δήθεν ευαίσθητους, είτε με δήθεν φίλους, είτε με επιλεκτικά ειρηνοποιούς, είτε με πληνάδελφους συνεργάτες, είτε με εκπαιδευτικούς χωρίς εκπαίδευση, είτε με ιατρικό προσωπικό που δεν τηρεί τον όρκο του Ιπποκράτη, είτε με πρόσωπα που φορούσαν  προσωπεία, είτε με πολίτες που αγανακτούν σύμφωνα με τις εντολές του κόμματος, είτε με αχάριστους και παρτάκηδες, είτε με κομματόσκυλα και βολεψάκηδες, είτε με ανέραστους και ''κοντούς'' στην αισθητική και τον πολιτισμό και γενικότερα με όλους αυτούς που ανάγκασαν τον ανύπαρκτο ''ποιητή'' να πει για μία ακόμα φορά: 

Άστα να πάνε/

Όταν ακούς αυτές τις τρεις λέξεις/

Δεν έχουν το νόημα της χαράς/

Δεν είναι φράση ευφρόσυνη/

Τις προφέρουν μόνο όσοι βίωσαν την αγένεια/

Την αχαριστία, την ασέβεια, την απληστία/


Συνήθως θα τις ακούσεις από πονεμένους/

Από απογοητευμένους και από ευαίσθητους/

Από αδικημένους και συκοφαντημένους/

Που ήρθαν σε επαφή με ανθρώπους εξουσίας/

Κάθε μορφής εξουσία, ιατρική, εργοδοτική, πολιτική, κομματική, εκπαιδευτική γραφεικρατική και όχι μόνο.


Δεν θα την ακούσεις πάντως από κομματόσκυλα/

Από τους δήθεν και τάχαμ πνευματικούς/

Από τους τάχαμ και δήθεν μονόπλευρους ειρηνιστές/

Από τους συμφεροντολόγους και τους παρτάκηδες/

Και φυσικά από τους δογματικούς ευρέως φάσματος.


Άστα να πάνε φίλε μου/

Έτσι είπε και ο καπτάν Φατούργος/

Έτσι είπε και ο Επικούρειος Πέπος/

Η Μούσα το άκουσε και ενέπνευσε τον ποιητή να το κάνει στίχους/

Στίχους που πετάνε σαν πουλιά/

Για να φθάσουν σε ευαίσθητα ώτα με μία κρυφή ελπίδα/

Να μην χρειαστεί να πούμε ξανά τη φράση 

"άστα να πάνε".

Σε χαιρετώ με σεβασμό και επικούρεια προσέγγιση Επίκουρος ο Γοργογυραίος.

Χελιδόνια του Μάρτη (για τα παιδιά των Τεμπών, με αφορμή την παγκόσμια ημέρα ποίησης) Αναστασία Κουτσιούκη

Χελιδόνια του Μάρτη (για τα παιδιά των Τεμπών, με αφορμή την παγκόσμια ημέρα ποίησης)


💐🌹🌺


Μες στη σιωπή


Ακούς το φτεροκόπημα


Έρχονται πάλι


Τα μεγάλα


Τα μαυροφορεμένα πουλιά


Τα διάφανα


Μέσα στα γυάλινα μάτια τους


Βαγόνι 1


Βαγόνι 2


Βαγόνι 3


Μέσα στα γυάλινα μάτια τους


Το τραίνο


Περνά-Περνά η Άνοιξη


Τα χελιδόνια


Καίγονται


Μάρτης σ΄αποδημία


 💐🌹🌺


Γκρέμισαν


Μάνα


τις φωλιές μας


Φοβήθηκαν τις σκιές μας


που ανασταίνονταν


μέσα στις φλόγες


Κι είναι νωρίς


Πολύ νωρίς ν’ ανάψει ουρανός


Κόκκινες, μπλε και πράσινες


σημαίες


Μάδισαν τη ζωή μας


πάνω σε μια μαργαρίτα


Άνοδος


Κάθοδος


Άνοδος


Κάθοδος


 🌺🌹💐


Τώρα


Οι ουρές μας γίνονται λεπίδα


Κάτω απ’ τα σίδερα


Μέσ’ απ’ τις λαμαρίνες


Δρεπάνι αίμα


Χαράζει την κοιλιά σου


Έφτασε η ώρα του θερισμού


 🌹🌺💐


Φυσά ένας άνεμος περίεργος


Στροβιλίζει την κραυγή του κόσμου


Το κλάμα


Πρώτος και τελευταίος σταθμός


 🌹🌺💐


Γδέρνεις στη γέννα σου


Την ευθύνη που παραιτείται


Σφυροκοπάς


Διώχνεις μακριά


τις μύγες που μαζεύονται


Να δουν


Και να περάσουν


Και να φύγουν


Δεν ξέρουν τίποτα απ’ τις μέρες μας


Απ’ τα όνειρά μας


Πάντα τους άρεσε η οσμή


της σάρκας


Μετα θάνατον


Μαδάς το χρόνο τους


Στα κομμένα μας δάχτυλα


Μάρτη


Μήτρα


Μάρτη


Μήτρα


Ό, τι απομένει κόκκινη και λευκή κλωστή


 💐🌺🌹


Τα χέρια μας


Τα πόδια μας


Θ’ ανθίσουν


Στο χωράφι


Λίπασμα η στάχτη μας


Και σπόρος


 


Ό, τι απομένει κόκκινη και λευκή κλωστή


 


Πλέξε το νέο σου φόρεμα


Μ’ άρεσε να σε βλέπω


Να με περιμένεις


Πλέξε


το λώρο σου


Γερά


Ν’ ανέβουμε τη σκάλα


                                                                                                                (Χελιδόνια του Μάρτη)


 💐🌺🌹


Αφιερωμένο στα χελιδόνια


Στα θύματα των Τεμπών που τους στέρησαν την Άνοιξη  


Στη μάνα


που δεν ανατρέπεται


Αναστασία Κουτσιούκη


21.3.23

21 ΜΑΡΤΙΟΥ 2023 ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΠΟΙΗΣΗΣ οι επιλογές έγιναν από τον Επικούρειο Πέπο.

Φίλες και Φίλοι καλημέρα, παγκόσμια ημέρα ποίησης σήμερα και σκέφτηκα να σας παρουσιάσω κάποια ποιήματα που επέλεξα με βάση βέβαια την δική μου αισθητική. Η σημερινή ανάρτηση είναι αφιερωμένη σε έναν υπέροχο φίλο που σήμερα έχει τα γενέθλιά του, αγαπητέ και πολύτιμε φίλε Ηλία Γιαννακόπουλε εγώ και η Λαμπρινή σού ευχόμαστε ολόψυχα Χρόνια Καλά με υγεία!
Ευχής έργον για όλους μας είναι να συνεχίσεις να προσφέρεις στους αναγνώστες σου πνευματική τροφή. Την σημερινή μου ανάρτηση θα την ξεκινήσω με ένα ποίημα του Δημήτρη Παπαγιανόπουλου, κι αυτός άξιο τέκνο της Πιάλειας όπως ο Ηλίας Γιαννακόπουλος. Ο ποιητής θα ήταν ευτυχής αν δεν είχε ''αναγκαστεί'' να γράψει αυτό το ποίημα, γιατί το ποίημά του, είναι ένας φόρος τιμής στα θύματα της σύγκρουσης των δύο τρένων που έγινε στα Τέμπη.

ΓΙΑ ΤΟ ΘΛΙΒΕΡΟ ΑΤΥΧΗΜΑ ΣΤΑ ΤΕΜΠΗ

         (Σύγκρουση των τρένων)


Ποιος το περίμενε άξαφνα, παιδιά μου αγαπημένα

σαν αστραπή μες στην νυχτιά, αστέρια να γενείτε

μ’ ελπίδες και με  όνειρα κεράκια αναμμένα

και  στην αιωνιότητα ακέρια μαζί να ζείτε!


Σας είδαμε  μες τη νυχτιά, κοπάδι περιστέρια

με ματωμένα τα φτερά, να τρέχετε τρομαγμένα.

Να ψάχνετε την μανούλα σας με πληγωμένα χέρια

με πορφυρά τα μάτια σας και δάκρυα ποτισμένα.


Θρηνώ για την αγιάτρευτη, την άταχτη φυγή σας

που ο θάνατος το σάβανο άπλωσ’  ανάμεσά σας.

Κι ο θρήνος μας, ανείπωτος στην στείρα απαντοχή μας,

σαν λυχναράκι  που έσβησε η ελπίδα και η χαρά σας.


Τα βήματά σας αντηχούν μέσα στα βήματά μας

και στην καρδιά μας νιώθουμε το χτύπο της καρδιάς σας

Ακούμε τις φωνούλες σας και τα χαμόγελά σας

Μες στην ανείπωτη, βαριά και μαύρη συννεφιά μας.


Κι είν’ η καρδιά μας σκοτεινή, σα δίχως νερό πηγάδι

για κάτι το ανεπίστρεπτο, για πάντα που εχάθη

που κούφια κράζει, αντιλαλεί, σαν να ’ρχεται απ’ τον `Αδη.

ο γκρίζος θρήνος που ξεσπά απ’ της καρδιάς τα βάθη.

  

Ώ!, των λυγμών την ώρα αυτή, ραγίζουνε κι οι πέτρες.

Του πόνου το σήμαντρο χτυπά το πένθος στην Ελλάδα.

Κι ο αγέρας ξεσπά τον πόνο του με βόγγους και φοβέρες

μέσ’ στη βαριά τη συννεφιά τη μαύρη πορφυράδα.

 

Εσείς πληρώσατε ακριβά, τα λάθη αυτής της χώρας.  

Το αίμα σας το νιώθουμε που κλαίει και μας καίει.

Μεγάλο κρίμα αυτός ο θάνατος! Τόσων πολλών παιδιών μας.

Κατάρα και  άγρια ευχή να γίνει ο καημός σας.

Δάσκαλος

Δ. Παπαγιαννόπουλος

01/03/2023

=====================================

1] ΦΩΝΕΣ Κ.Π.Καβάφης.

Ιδανικές φωνές κι αγαπημένες
εκείνων που πεθάναν, ή εκείνων που είναι
για μας χαμένοι σαν τους πεθαμένους.

Κάποτε μες στα όνειρά μας ομιλούνε·
κάποτε μες στην σκέψη τες ακούει το μυαλό.
Και με τον ήχο των για μια στιγμή επιστρέφουν
ήχοι από την πρώτη ποίηση της ζωής μας –
σα μουσική, την νύχτα, μακρινή, που σβήνει.

2] Che fece . . . . il gran rifiuto


Σε μερικούς ανθρώπους έρχεται μια μέρα
που πρέπει το μεγάλο Ναι ή το μεγάλο το Όχι
να πούνε. Φανερώνεται αμέσως όποιος το ’χει
έτοιμο μέσα του το Ναι, και λέγοντάς το πέρα

πηγαίνει στην τιμή και στην πεποίθησί του.
Ο αρνηθείς δεν μετανιώνει. Αν ρωτιούνταν πάλι,
όχι θα ξαναέλεγε. Κι όμως τον καταβάλλει
εκείνο τ’ όχι — το σωστό — εις όλην την ζωή του.

3]Τελειωμενα

Μέσα στο φόβο και στες υποψίες,
με ταραγμένο νου και τρομαγμένα μάτια,
λυώνουμε και σχεδιάζουμε το πως να κάμουμε
για ν' αποφύγουμε τον βέβαιο
τον κίνδυνο που έτσι φρικτά μας απειλεί.
Κι όμως λανθάνουμε, δεν ειν' αυτός στον δρόμο.
Ψεύτικα ήσαν τα μηνύματα
(ή δεν τ' ακούσαμε, ή δεν τα νοιώσαμε κάλα).
Αλλη καταστροφή, που δεν την φανταζόμεθαν,
εξαφνική, ραγδαία πέφτει επάνω μας,
κι ανέτοιμους -που πια καιρός- μας συνεπαίρνει.
4]Ιωνικον

Γιατί τα σπάσαμε τ'αγάλματά των,
γιατί τους διώξαμεν απ' τους ναούς των,
διόλου δεν πέθαναν γι' αυτό οι θεοι.
Ω γη της Ιωνίας, σενα αγαπούν ακόμη,
σενα η ψυχές των ενθυμούνται ακόμη.
Σαν ξημερώνει επάνω σου πρωϊ αυγουστιάτικο
την ατμόσφαιρα σου περνά σφρίγος απ'την ζωή των,
και καποτ' αιθέρια εφηβική μορφή,
αόριστη, με διάβα γρήγορο,
επάνω από τους λόφους σου περνά.
5]Οσο μπορείς

Κι αν δεν μπορείς να καμείς την ζωή σου όπως την θέλεις,
τούτο προσπάθησε τουλάχιστον
όσο μπορείς: μην την εξευτελίζεις
μες στην πολλή συνάφεια του κόσμου,
μες στες πολλές κινήσεις κι ομιλίες.

Μην την εξευτελίζεις πιαίνοντας την,
γυρίζοντας συχνά κ' εκθέτοντας την
στων σχέσεων και των συναναστροφών
την καθημερινήν ανοησία,
ως που να γίνει σα ξένη φορτική.
=======================================

ΤΑ ΕΥΡΕΤΡΑ της Κικής Δημουλά.

Τὰ ξεφύλλιζες, κοντοστεκόσουν κάθε τόσο
διάβαζες τάχα κάτι σὲ διαπερνοῦσε
ἀδιάβαστες κρυφογελοῦσαν οἱ σελίδες

μετὰ τὰ ζύγιασες ὅλα στὴ χοῦφτα σου
σὰ νὰ ἦταν κέρματα
χοντρικὰ τὰ ἐξετίμησες
οὐκ ὀλίγα εἶπες
ἔκπληκτος πῶς τ᾿ ἀπέκτησες μὲ ρωτᾷς.

Ὑποκριτή, γραμμὴ δὲ διάβασες
ἀλλιῶς θὰ τό ᾿βλεπες
τὸ γράφω ἐδῶ μέσα πρῶτο πρῶτο

τὰ εὕρετρα εἶναι
ἐσὺ μοῦ τὰ ἔδωσες
ἐπειδὴ σὲ βρῆκα

σὲ μέτρησα καὶ ἤσουνα πολλὰ
ξαναμετρῶ κι ἤσουν ἀλλιῶς
τὸ ἄφησα νὰ εἶσαι κι ἀπ᾿ τὰ δύο
δὲ σοῦ ἀφαίρεσα οὔτε μία
ἀπ᾿ τὶς χιλιάδες ὡραιότητες ποὺ εἶχες
οὔτε μισὴ ἀπ᾿ τὶς πολύτιμες ἀσκήμιες σου
κόσμε.

======================================

"Το Μονόγραμμα"
Οδυσσέας Ελύτης


Έτσι μιλώ για σένα και για μένα

Επειδή σ' αγαπώ και στην αγάπη ξέρω
Να μπαίνω σαν Πανσέληνος
Από παντού, για το μικρό το πόδι σου μες στ' αχανή σεντόνια
Να μαδάω γιασεμιά - κι έχω τη δύναμη
Αποκοιμισμένη, να φυσώ να σε πηγαίνω
Μεσ' από φεγγερά περάσματα και κρυφές της θάλασσας στοές
Υπνωτισμένα δέντρα με αράχνες που ασημίζουνε
Ακουστά σ' έχουν τα κύματα
Πώς χαϊδεύεις, πώς φιλάς
Πώς λες ψιθυριστά το "τι" και το "ε"
Τριγύρω στο λαιμό στον όρμο
Πάντα εμείς το φως κι η σκιά
Πάντα εσύ τ' αστεράκι και πάντα εγώ το σκοτεινό πλεούμενο
Πάντα εσύ το λιμάνι κι εγώ το φανάρι το δεξιά
Το βρεμένο μουράγιο και η λάμψη επάνω στα κουπιά
Ψηλά στο σπίτι με τις κληματίδες
Τα δετά τριαντάφυλλα, το νερό που κρυώνει
Πάντα εσύ το πέτρινο άγαλμα και πάντα εγώ η σκιά που μεγαλώνει
Το γερτό παντζούρι εσύ, ο αέρας που το ανοίγει εγώ
Πάντα εσύ το νόμισμα κι εγώ η λατρεία που το εξαργυρώνει

Τόσο η νύχτα, τόσο η βοή στον άνεμο
Τόσο η στάλα στον αέρα, τόσο η σιγαλιά
Τριγύρω η θάλασσα η δεσποτική
Καμάρα τ' ουρανού με τ' άστρα
Τόσο η ελάχιστή σου αναπνοή

Που πια δεν έχω τίποτα άλλο
Μες στους τέσσερις τοίχους, το ταβάνι, το πάτωμα
Να φωνάζω από σένα και να με χτυπά η φωνή μου
Να μυρίζω από σένα και ν' αγριεύουν οι άνθρωποι
Επειδή το αδοκίμαστο και το απ' αλλού φερμένο
Δεν τ' αντέχουν οι άνθρωποι κι είναι νωρίς, μ' ακούς
Είναι νωρίς ακόμη μες στον κόσμο αυτόν αγάπη μου

Να μιλώ για σένα και για μένα.

======================================

Συγκατοίκηση με το Παρόν

«Δεν ξέρω αν πρέπει να γελάς / 

μ’ αυτούς που έχασαν την εξουσία/

ή αντίθετα να τους λυπάσαι./

 Ίσως καλύτερα ταιριάζει η λύπηση/

έτσι κακόμοιροι που περιφέρονται/ 

ψάχνοντας κάτι να βάλουν πάνω τους/ 

για να σκεπάσουν τη γύμνια τους./

 Ή μήπως πρέπει πάντα να τους φοβάσαι/

 έτοιμοι καθώς είναι μόλις ευπρεπιστούν/

 μόλις φορέσουν το κατάλληλο κοστούμι/

 ν’ αρπάξουν ξανά την εξουσία.» 

Τίτος Πατρίκιος, «Γυμνοί και ντυμένοι» από τη νέα του ποιητική συλλογή 

«Συγκατοίκηση με το παρόν».

=================================

Το ποίημα: Σε περιμένω παντού
Τάσος Λειβαδίτης.

Κι ἂν ἔρθει κάποτε ἡ στιγμὴ νὰ χωριστοῦμε, ἀγάπη μου,
μὴ χάσεις τὸ θάρρος σου.
Ἡ πιὸ μεγάλη ἀρετὴ τοῦ ἀνθρώπου, εἶναι νὰ ᾿χει καρδιά.
Μὰ ἡ πιὸ μεγάλη ἀκόμα, εἶναι ὅταν χρειάζεται
νὰ παραμερίσει τὴν καρδιά του.

Τὴν ἀγάπη μας αὔριο, θὰ τὴ διαβάζουν τὰ παιδιὰ στὰ σχολικὰ βιβλία, πλάι στὰ ὀνόματα τῶν ἄστρων καὶ τὰ καθήκοντα τῶν συντρόφων.
Ἂν μοῦ χάριζαν ὅλη τὴν αἰωνιότητα χωρὶς ἐσένα,
θὰ προτιμοῦσα μιὰ μικρὴ στιγμὴ πλάι σου.

Θὰ θυμᾶμαι πάντα τα μάτια σου, φλογερὰ καὶ μεγάλα,
σὰ δύο νύχτες ἔρωτα, μὲς στὸν ἐμφύλιο πόλεμο.

Ἄ! ναί, ξέχασα νὰ σοῦ πῶ, πὼς τὰ στάχυα εἶναι χρυσὰ κι ἀπέραντα, γιατὶ σ᾿ ἀγαπῶ

=======================================

Φίλες και Φίλοι αυτή η μικρή επιλογή έγινε τρόποντινά με κρύα καρδιά γιατί τα ωχ! των συνανθρώπων μας που άφησαν την τελευταία τους πνοή στα Τέμπη, μας έχουν συγκλονίσει όλους και θα αντηχούν στ' αυτιά μας στο διηνεκές. Στα πολλά  γιατί που έχουμε όλοι μας ποιοι θ' απαντήσουν και κυρίως ποιοι θα τους πιστέψουν; Αντ' αυτού αυτές τις μέρες έχουν γραφεί τόσα πολλά από πολλούς και διάφορους, καθώς επίσης και πάρα πολλά από επίσημα χείλη, που αναρωτιέμαι, σε τι άραγε να χρησιμεύουν; Σάμπως θα αποτρέψουν το επόμενο δυστύχημα; Μήπως η σιωπή των αμνών, συγγνώμη, των περιλαλίστατων ειδικών και υπευθύνων ήθελα να πω, θα ήταν η πλέον κατάλληλη επιλογή σεβασμού προς τα θύματα; Αλήθεια που είναι όλοι αυτοί οι λύκοι των ΜΜΕ να φωνάξουν για την ανύπαρκτη παιδεία; που είναι όλοι αυτοί οι γραφιάδες και οι υπεύθυνοι να γράψουν και να μιλήσουν για το αίσχος της αγραμματοσύνης και το μίσος προς την ανάγνωση των μαθητών λόγω της ακαταλληλότητας των δασκάλων; των κτιρίων; της κοινωνίας; Πού είναι όλοι αυτοί οι φωνακλάδες ξερόλες των ΜΜΕ να φωνάξουν για το μέγιστο πρόβλημα της υπογεννητικότητας; Που είναι αυτά τα πιράνχας των ΜΜΕ να δείξουν εικόνες από την χαβούζα στο κέντρο της πρωτεύουσας; Μήπως έχουμε συνηθίσει στο τέρας της ασχήμιας; Όπως είχε πει ο ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ αυτό είναι το χειρότερο. Είναι δυνατόν να έχεις επισκεφθεί τον κέντρο της Αθήνας, [αλήθεια έχει η Αθήνα δήμαρχο ικανό;] και να μην έχεις νιώσει αγανάχτηση μ' αυτό το αίσχος που επικρατεί; Αυτή η μάζωξη πάλι που έγινε σήμερα σε κάποια επιτροπή των πρώην υπουργών τι καραγκιοζιλίκη ήταν αυτό; Βρε μπαγάσηδες πολιτικάντηδες για τόσο κουτορνίθια μας περνάτε; Αυτή η κυβέρνηση έχει τέσσερα χρόνια στην εξουσία και τώρα διαπίστωσε τις παραλείψεις των προηγούμενων κυβερνήσεων; Δηλαδή αν δεν είχε γίνει το δυστύχημα στα Τέμπη θα ήταν όλα μέλι γάλα; Βρε είσαστε με τα καλά σας; Ξεκαβαλήστε λίγο από τις θωρακισμένες μερσεντές σας και κυκλοφορήστε έξω να έρθετε σε επαφή με την πραγματικότητα, εννοώ να ξεκαβαλήσουν και οι 300. Ένυ γουέη που λέει και ο Γκοτζιό όποιοι δεν επιθυμούν να προσβάλουν την αισθητική τους υπάρχει και η εξής λύση, κλείνεις το χαζοκούτι, αυτή κι αν είναι μια επαναστατική πράξη, και το πρωί 09:00 έως 10:00 πιάνεις πρώτο πρόγραμμα στο ραδιόφωνο και ακούς Χρήστο Μιχαηλίδη. Θα μου πεις βέβαια και τις άλλες ώρες τι να κάνω; Κάλλιστα μπορείς να διαβάζεις τα βιβλία του Ηλία Γιαννακόπουλου και όχι μόνο, μπορείς να διαβάσεις ποίηση, λογοτεχνία, να επισκεφθείς ένα Μουσείο, μπορείς να πας μία βόλτα στους αρχαιολογικούς χώρους, μπορείς να ακούσεις το τρίτο πρόγραμμα, μπορείς να κάνεις σεξ, μπορείς να περιποιηθείς τα λουλούδια σου, μπορείς να γράψεις τα απομνημονεύματά σου αν είσαι 60 plus, πιθανόν κάποιοι να ρωτήσουν, και αν τελειώσω με όλα αυτά τι να κάνω; Σ' αυτή την περίπτωση υπάρχουν και οι διαχειριστές χρόνου, δεν είναι κακή η ιδέα να απευθυνθείτε στους ειδικούς, εγώ και οι συνεργάτες μου είμαστε αναπάσα στιγμή στην διάθεσή σας. Σας χαιρετώ με σεβασμό και επικούρεια διάθεση Επίκουρος ο Γοργογυραίος.

ΥΓ τελευταίας στιγμής. Το πιο κάτω ποίημα το αφιερώνει, λόγω της ημέρας, ένας ευτυχισμένος παππούς. ο Δημήτρης Παπαγιαννόπουλος στον εγγονό του τον Ηρακλή.

Αφιερωμένο στον αγαπημένο μου I R A K L I S

ΑΝΟΙΞΗ ΓΛΥΚΙΑ


Απόψε γλυκύτερος ήρθε ο ύπνος. 

Απόψε ο αέρας ευωδιαστός μάς έφτασε

και χτυπά το παράθυρο

στο ρυθμό της καρδιάς μας..

Απόψε νέο μήνυμα στέλνει το φεγγάρι

σα φτερούγισμα μικρού πουλιού.

Απόψε μας πήρε αγκαλιά

και μας νανούρισε γλυκά

η  Ά ν ο  ι ξ η.

Ήρθε η Άνοιξη σήμερα

χαράζοντας τόξο φωτεινό

στο γαλάζιο κατακάθαρο ουρανό.

Kαι μπήκε στην κάμαρά μου

απ’ τη χαραμάδα που βρήκε ανοιχτή

και την άνοιξε διάπλατα

στο φως, στην αγάπη

στον έρωτα της ζωής.

Και να ο ουρανός πλημύρισε

από φως,  φρεσκάδα κι άρωμα.

Και να ο αγέρας διαλαλεί

τα τιτιβίσματα των πουλιών

που φιλιούνται ασταμάτητα

στις ανθισμένες μυγδαλιές

και στις κόκκινες τριανταφυλλιές.

Οι άνθρωποι με τις ηλιαχτίδες

πιασμένοι χέρι χέρι

χορεύουν στις αυλές

και λούζονται χορεύοντας

το μύρο της ζωής

Και να. Χαρά μου, εδώ  κι εσύ

γλυκιά, στα θαλασσιά ντυμένη,

με μια κορδέλα στα μαλλιά

πρωτόβγαλτη κορασίδα.

<<>>

Με κόκκινα τριαντάφυλλα

στα χείλη, στην καρδιά σου

παρασυρμένη απ τη ματιά

του ήλιου την πλανεύτρα.

Θεέ μου, τι φως, με μέθυσε

της Άνοιξης η αχτίδα, 

της Άνοιξης ο έρωτας

της Άνοιξης η ελπίδα.


 21/03/2016 Για τον ερχομό της Άνοιξης και την ημέρα της ποίησης.

14.3.23

Γεώργιος Δερτιλής: Ένας μεγάλος «μάστορας» της Ιστορίας Βαγγέλης Στεργιόπουλος.

Ο Γιώργος Β. Δερτιλής, ως πανεπιστημιακός δάσκαλος, πρωτοπόρος ερευνητής, ακέραιος και καίριος διανοούμενος, έχει τιμηθεί με τη μέγιστη αναγνώριση: την πολλαπλή χρήση του έργου του από την ευρύτερη ιστορική κοινότητα στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Τα δεκάδες βιβλία και άρθρα του στα ελληνικά, γαλλικά, αγγλικά, ισπανικά και ιταλικά, καθώς και η αρθρογραφία του σε εφημερίδες και περιοδικά, έχουν ανοίξει δημιουργικούς διαλόγους με σημαντικούς συναδέλφους του, έχουν καθοδηγήσει δεκάδες προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές, και έχουν εμπνεύσει νέους ερευνητές προς κατευθύνσεις και πεδία που ο ίδιος πρότεινε με βάση τις αδιερεύνητες περιοχές της ελληνικής και της ευρωπαϊκής ιστοριογραφίας. Ποιος είναι, λοιπόν, ο σκοπός ενός ακόμη τιμητικού τόμου για έναν τόσο καταξιωμένο και γνωστό ιστορικό;

Η δική μας επιθυμία προήλθε από την αθέατη όψη της προσωπικότητας του δασκάλου και φίλου μας: εκείνη την ανήσυχη πλευρά που απεχθάνεται τις «τελείες και παύλες» στη δουλειά του και συνειδητά επιλέγει τις «άνω τελείες». Επειδή είναι αυτές που του δίνουν τη δυνατότητα να αναπραγματεύεται και να εμπλουτίζει τη σκέψη του, χωρίς καμία παραχώρηση στη μεθοδολογική καθαρότητα, με διαρκή συστηματική έρευνα και με εναντίωση στη ρητορεία των ιστορικών στερεοτύπων. Ακαταπόνητος ιστορικός και συγγραφέας, γράφει στο επίμετρο του βιβλίου του Συνειρμοί, μαρτυρίες, μυθιστορίες, που εκδίδει το 2013:

Το βιβλίο αυτό, μολονότι περιέχει κάτι λίγα «δοκιμιακά» κείμενα, δεν είναι δοκίμιο· επίσης, δεν είναι ούτε ημερολόγιο ούτε απομνημονεύματα. Απομένει αυτό που θα το ονόμαζα ευχαρίστως, μη όντας ειδικός, «ελλιπή αυτοβιογραφία». Γιατί άραγε «ελλιπής»; Μολονότι γραμμένα σε πρώτο πρόσωπο, τα αυτοβιογραφικά κείμενα δεν στοχεύουν μόνο στη βιογραφία του γράφοντος. Ο κύριος στόχος τους είναι άλλος: να συνδέσουν τον βιογραφούμενο, και κυρίως την οικογένειά του, με την ιστορία της χώρας την οποία εβίωσε ως έναν τόπο με βαθύ και βαρύτατο ιστορικό φορτίο – με αυτή την ευρύτερη ιστορία που παρασύρει στον δικό της στρόβιλο την μικρο-ιστορία του ανθρώπου.

Η ιστορία ως μία καλή τέχνη. Ένα έργο σε εξέλιξη. Αυτό είναι το πάθος του Γ. Β. Δερτιλή. Είναι η μεγάλη αυτή τέχνη των κοινωνιών και των ατόμων, που τον οδήγησε και στην ιστορική έρευνα της ίδιας του της ζωής, της οικογένειάς του.

Τιμώντας έναν μεγάλο «μάστορα» της Ιστορίας, θελήσαμε να του προσφέρουμε ένα δώρο. Όχι απ’ αυτά που τα βάζεις στο ντουλάπι και τα ξεχνάς, όσο κι αν χάρηκες όταν τα έλαβες. Αλλά ένα δώρο που θα βαδίσει στον δρόμο, στα βιβλιοπωλεία, στις βιβλιοθήκες, στη σκέψη άλλων «μαστόρων», στην ιστορική περιέργεια των απλών ανθρώπων για τους οποίους νοιάζεται πολύ ο Γιώργος Δερτιλής.

[…]

«Κυρίες και κύριοι…»: ο νεαρός λέκτορας Γιώργος Δερτιλής

Το Οικονομικό Τμήμα της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών τη δεκαετία του 1980 είχε συμπαθητική φήμη στους κύκλους των φοιτητών, κυρίως διότι την εποχή εκείνη οι οικονομικές σπουδές αποτελούσαν πρωτοπορία σε σχέση με την αντίληψη του «φιλολογικού μονισμού», που κυριαρχούσε στις ανθρωπιστικές επιστήμες. Παρότι δεν ήταν η πρώτη επιλογή μου, ένιωθα υπερήφανη κοινωνός, ως πρωτοετής φοιτήτρια, μιας άγνωστης στο ευρύ κοινό επιστήμης, αν και οι παραδόσεις μικρο- και μακρο-οικονομίας δεν με είχαν ενθουσιάσει.

Όταν μπήκα στο κατάμεστο αμφιθέατρο Τριανταφυλλοπούλου, στο ημιυπόγειο του κτηρίου της οδού Σόλωνος, για να παρακολουθήσω για πρώτη φορά το εξωτικό μάθημα «Οικονομική Ιστορία», η φασαρία ήταν τόση, που σκέφτηκα να αποχωρήσω, αν και η πραγματοποίηση μιας τέτοιας απόφασης δεν ήταν καθόλου εύκολη, έτσι στριμωγμένη που ήμουν κάπου στη μέση των εδράνων. Όταν σήκωσα επιτέλους το σκυμμένο κεφάλι μου, νόμιζα πως το αμφιθέατρο είχε αδειάσει, τόση ήταν η ησυχία! Ο νέος, ψηλός, λιγνός καθηγητής μιλούσε ήδη αργά και σιγά, αφού μας είχε πρώτα χαιρετήσει ως «κυρίες και κύριοι» και μας είχε ενημερώσει πως δεν θα μίλαγε από μικροφώνου, διότι προτιμούσε τη φυσική επικοινωνία με τους φοιτητές του. Με όχημα την μπάσα, βελούδινη φωνή του, άρχισε να διανοείται ενώπιόν μας, χωρίς να δίνει την εντύπωση ότι είχε αποστηθίσει μια έτοιμη από πριν διάλεξη. Οι ιδέες του κατρακυλούσαν ελεύθερες καταπάνω μας σαν σήματα που οι αποδέκτες θα αποκρυπτογραφούσαν κάποτε, σε κάποια απροσδιόριστη στιγμή του μέλλοντος. Τα μακριά δάχτυλά του λες και τις κατευόδωναν. Κράτησα την αναπνοή μου επί 45 λεπτά και για πρώτη φορά στη φοιτητική μου ζωή στενοχωρήθηκα που το μάθημα έφθασε στο τέλος του τόσο νωρίς! Γιώργος Δερτιλής ονομαζόταν ο νεαρός λέκτορας Οικονομικής Ιστορίας.

[…]

Α. Β. Μανδυλαρά

Ο Δερτιλής και ο Γιώργος

Όταν έχεις ζήσει κοντά στον Γιώργο Δερτιλή, όσα μπορείς και θέλεις να πεις για εκείνον είναι πολλά. Εδώ όμως ο στόχος είναι να του προσφερθεί αυτός ο τιμητικός τόμος. Είναι τόμος που θέλει να αναδείξει όλες τις πλευρές της συμβολής του στο επιστημονικό και στο κοινωνικό πεδίο. Επιτυγχάνεται αυτό, σε σημαντικό βαθμό, χάρις στις εργασίες που με προθυμία και χαρά συνεισέφεραν όσες και όσοι συμμετέχουν στον τόμο. Επομένως, για το κείμενο αυτό απομένει ένα αρκετά δύσκολο έργο: να επιτύχει μια αναδρομή στο έργο του, τη διδακτική του επίδραση, την παρουσία του μέσα στα αμφιθέατρα και στον ευρύτερο κοινωνικό χώρο, που να είναι συμπυκνωτική. Να λέει δι’ ολίγων όσα θα χρειάζονταν να ειπωθούν επί μακρόν.

Για τον Γιώργο Δερτιλή ως καθηγητή: Πρωτοετής φοιτητής, στην αίθουσα Τριανταφυλλοπούλου στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, διάβασα γραμμένο στον πίνακα με κιμωλία και τεράστια γράμματα: «Δερτιλή είσαι Καθηγητάρα». Δευτεροετής φοιτητής, ένα χρόνο αργότερα δηλαδή, είχα την ευκαιρία να πειστώ απολύτως για την αξία και την ορθότητα εκείνου του μηνύματος.

Για τον Γιώργο Δερτιλή ως ερευνητή: Δουλεύει ακαταπόνητα. Γράφει και διορθώνει ακατάπαυστα. Εκλεπτύνει τις ερμηνείες του συνεχώς. Χαίρομαι τόσο πολύ και ωφελούμαι τόσο ισχυρά από τις δουλειές του, που μου δημιουργείται η επιθυμία να ψιθυρίζω συχνά τον τίτλο από την ταινία του Ακίρα Κουροσάβα: Madadayo. Που σημαίνει: «όχι ακόμα», δηλαδή «δεν ήρθε η ώρα να σταματήσεις».

Για τον Γιώργο Δερτιλή ως προς το ακαδημαϊκό του ήθος: Δεν μπορώ να ξεχάσω την αντίδρασή του όταν του ανακοινώσαμε ότι μια μεγάλη ομάδα φοιτητών του (προπτυχιακών, μεταπτυχιακών και υποψηφίων διδακτόρων του) θέλαμε να τον προτείνουμε για το βραβείο εξαίρετης διδασκαλίας Β. Ξανθόπουλου – Στ. Πνευματικού. Ήταν ανυπόκριτα έκπληκτος και ειλικρινά συγκινημένος. Παρότι ήξερε πόσο πολύ τον θαυμάζαμε. Για την ιστορία του πράγματος αναφέρω ότι, για λόγους που τον τιμούν ιδιαιτέρως, η υποψηφιότητά του δεν υποβλήθηκε.

[…]

Τέλος, για τον Γιώργο Δερτιλή συνολικά και με δύο μόνον λέξεις: ουμανιστής και πρακτικός άνθρωπος ταυτοχρόνως. Μια δηλαδή αληθινή συμπύκνωση αυτού που, κατά τη γνώμη μου, θα πρέπει να είναι η επιστήμη και η εκπαίδευση σήμερα.

Π. Γ. Κιμουρτζής

Ο δικός μας Γ. Β. Δερτιλής

Η σχέση του υπογράφοντος με τον τιμώμενο καθηγητή Γ. Β. Δερτιλή δεν σφυρηλατήθηκε στα πανεπιστημιακά αμφιθέατρα, δεν προέκυψε μέσα από κάποιον κύκλο σπουδών – προπτυχιακό, μεταπτυχιακό ή άλλον. Κτίστηκε, ωστόσο, με τον τρόπο που συναρμόζονται οι ανθρώπινες σχέσεις. Με έναν τρόπο που μοιάζει (μπορεί και να είναι) μαγικός, βασισμένος στην υπομονή, στα υπόγεια ρεύματα της σκέψης και της ίδιας της ζωής.

Εν αρχή ην η βιβλιογραφία. Σπουδάζοντας Ιστορία συχνά διασταύρωσα τα διαβάσματά μου με το όνομά του, ανέτρεξα στα βιβλία του και στα άρθρα του, αισθανόμενος πως βρισκόμουν μπροστά σε έναν άνθρωπο που διέθετε όχι μόνο γνώση, αλλά διακατεχόταν από βαθιά κατανόηση του Ανθρώπου, του δημιουργού της Ιστορίας. Συνδυασμένα όλα αυτά με λεπτό χιούμορ, ενίοτε αυτοσαρκαστικό, μου διεύρυνε τους ορίζοντες αυτής της επιστήμης που αγαπώ.

Εν συνεχεία ην ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Αργολίδας. Όταν ανέλαβα, στα τέλη του 2013, τη θέση του προέδρου, κυκλοφόρησε το βιβλίο του Συνειρμοί, μαρτυρίες, μυθιστορίες. Καθώς το μελετούσα, είδα σε μια σημείωση ότι ο κ. Δερτιλής διέθετε προσωπική ιστοσελίδα και αμέσως σκέφτηκα να επικοινωνήσω μαζί του και να του ζητήσω να έρθει στο Ναύπλιο για να παρουσιάσουμε το βιβλίο. Εξομολογούμαι πως ανέμενα μια απάντηση ευγενική μεν, αρνητική δε. Ωστόσο, δέχτηκε μετά χαράς! Η εκδήλωση αυτή είναι η πρώτη που αναρτήσαμε στο κανάλι του ΣΦΑ. Στο δείπνο που του παραθέσαμε το ίδιο βράδυ, ένιωσα αυτό που ο Σεφέρης αναφέρει για τον Φόρστερ: οι κουβέντες του έδειχναν μια από τις ελάχιστες εστίες του πνεύματος. Θα σταθώ μόνο στην ευγένειά του, που αμέσως σκλαβώνει οποιονδήποτε τον συναναστρέφεται. Ζητούσε την άποψη των υπολοίπων, μας αντιμετώπιζε με απόλυτο σεβασμό, αντιλαμβανόταν τον ιεραποστολικό ρόλο του εκπαιδευτικού της Δευτεροβάθμιας, μας είχε γοητεύσει.

Η επόμενη συνεργασία μας ήταν στη Διημερίδα για τον Εθνικό Διχασμό, τον Νοέμβριο του 2015, σε μια πολύ δύσκολη συγκυρία. Δεν χρειάστηκε να του ζητήσουμε να έρθει παρά μόνο μία φορά. Η εισήγησή του ήταν ένα μάθημα ζωής, όχι μόνο Ιστορίας.

Τον Δεκέμβριο του 2018 του ζητήσαμε να κάνει μια υπέρβαση, να έρθει να μας μιλήσει στο αφιέρωμα για τα 10 χρόνια από τον θάνατο της Αγγελικής Λαΐου. Είχαμε διαβάσει με πολλή συγκίνηση την υποσημείωση στο συνθετικό του έργο για την καλή του φίλη και εξαίρετη επιστήμονα. Ήρθε ξανά και μας μετέδωσε το συναίσθημα πως χάρη σε εμάς είχε εκπληρώσει ένα χρέος.

Εκείνη την ημέρα γεννήθηκε η ιδέα του τιμητικού τόμου που κρατάτε στα χέρια σας. Αφορμή το γεγονός ότι το 2019 συμπλήρωνε τα 80 του χρόνια. Αιτία το μεγαλύτερο κίνητρο δράσης για τους ανθρώπους, η αγάπη για τα όσα έχει προσφέρει και συνεχίζει να προσφέρει με την καρδιά και την ψυχή του εφήβου. Δάσκαλε, σε ευχαριστούμε!

Ν. Μπουμπάρης

Όσα διαβάσατε ανωτέρω είναι τα εισαγωγικά σημειώματα –οι δικοί τους «συνειρμοί και μαρτυρίες», οι δικές τους «μυθιστορίες», κατά την ακριβή τους διατύπωση– των επιμελητών (Π. Γ. Κιμουρτζή, Α. Β. Μανδυλαρά και Ν. Μπουμπάρη) του τιμητικού τόμου για τον Γεώργιο Β. Δερτιλή που κυκλοφόρησε το 2021 από τις εκδόσεις «Ασίνη» και φέρει τον τίτλο «Ιστορία, μία καλή τέχνη» (Κείμενα αφιερωμένα στον Γ. Β. Δερτιλή).

Ο ακαδημαϊκός Γεώργιος Δερτιλής, ομότιμος καθηγητής Ιστορίας του ΕΚΠΑ, απεβίωσε χθες, 20 Φεβρουαρίου 2023, σε ηλικία 84 ετών.

Πηγή:in.gr

«Επτά Πόλεμοι, Τέσσερις Εμφύλιοι και Επτά Πτωχεύσεις»: Μια συζήτηση με τον ακαδημαϊκό κ. Γιώργο Δερτιλή. Θοδωρής Αγγελόπουλος.

«Επτά Πόλεμοι, Τέσσερις Εμφύλιοι και Επτά Πτωχεύσεις»: Μια συζήτηση με τον ακαδημαϊκό κ. Γιώργο Δερτιλή