Πολιτισμός: Ρίχαρντ Βάγκνερ: Ο συνθέτης που άλλαξε την πορεία της όπερας.
https://www.youtube.com/watch?v=fktwPGCR7Yw
https://www.youtube.com/watch?v=fktwPGCR7Yw
https://www.youtube.com/watch?v=1aKAH_t0aXA
https://www.youtube.com/watch?v=L8wHteSOwW4
https://www.youtube.com/watch?v=J-qoaioG2UA
https://www.youtube.com/watch?v=fktwPGCR7Yw
https://www.youtube.com/watch?v=1aKAH_t0aXA
https://www.youtube.com/watch?v=L8wHteSOwW4
https://www.youtube.com/watch?v=J-qoaioG2UA
«Εγώ είμαι μία μεγαλοφυΐα! Για μένα μετράνε άλλες αξίες!». Με τη φράση αυτή αντέδρασε ο Ρίχαρντ Βάγκνερ στον
αποκλεισμό του από τη φοιτητική ένωση της Λειψίας, στην οποία ήταν
μέλος από το 1831, λόγω του ότι είχε καταχραστεί επανειλημμένως τη
σύνταξη της μητέρας του προκειμένου να αντεπεξέλθει στις οικονομικές
δυσχέρειές του. Η σχέση με το χρήμα έμελλε να παραμείνει δύσκολη σε όλη
τη διάρκεια της ζωής του συνθέτη και δεν ήταν λίγες οι φορές που
αναγκάστηκε να εγκαταλείψει ένα μέρος προκειμένου να ξεφύγει από τους
δανειστές του, ενώ όχι σπάνια έπαιρνε χρήματα από τις συζύγους των φίλων
του, θεωρώντας το μάλιστα ως αυτονόητο τίμημα το οποίο έπρεπε να
καταβάλουν στο μεγαλείο του πνεύματός του. Οι θυελλώδεις έρωτες και η
εξορία για πολιτικούς λόγους ήταν επίσης στοιχεία τα οποία σφράγισαν τη
ζωή του Βάγκνερ. Ο ίδιος αναμείχθηκε ενεργά με την πολιτική
υποστηρίζοντας την ιδέα για μια ανεξάρτητη και φιλελεύθερη Σαξονία. Στην
εξέγερση του 1849 τάχθηκε με το μέρος των επαναστατών κι όταν εκδόθηκε
ένταλμα σύλληψής του κατέφυγε στο σπίτι τού φίλου του Λιστ στη
Βαϊμάρη, προτού εγκατασταθεί στη Ζυρίχη, μία μόνο στάση των πολλών του
περιπλανήσεων, αφού η επιστροφή του στη Γερμανία τού επετράπη πολύ
αργότερα.
Σε αντίθεση με τους περισσότερους συνθέτες όπερας, ο Βάγκνερ έγραφε
ο ίδιος (και) τα λιμπρέτα των έργων του. Κατάφερε να αποκτήσει το δικό
του θέατρο στο Μπαϊρόιτ - το διάσημο Φεστιβάλ το οποίο αποτελεί μία από
τις λαμπρότερες πολιτιστικές διοργανώσεις του καλοκαιριού και
εξακολουθούν να διευθύνουν οι φυσικοί του απόγονοι -, όπου έκαναν
πρεμιέρα το «Δαχτυλίδι» και η τελευταία του όπερα, ο «Πάρσιφαλ».
Ο Βάγκνερ παντρεύτηκε δύο φορές: την πρώτη με τη Μίνα Πλάνερ, και τη δεύτερη με την Κόζιμα, κόρη του Λιστ, η οποία εγκατέλειψε για χάρη του τον πρώτο της σύζυγο, τον πιανίστα Χανς φον Μπίλοφ, ένθερμο υποστηρικτή του.
Πολλά έχουν γραφεί για τον αντισημιτισμό του συνθέτη και για τη σχέση της μουσικής του με το ναζιστικό καθεστώς του Χίτλερ,
γεγονός το οποίο συντηρεί ακόμα την άτυπη απαγόρευση της ερμηνείας των
έργων του στο Ισραήλ. Οι απόψεις του Βάγκνερ περί της φύσης της φυλής
και εναντίον των εβραίων αντανακλούσαν ορισμένες τάσεις της γερμανικής
σκέψης του 19ου αιώνα. Ο Χίτλερ αγαπούσε τη μουσική του Βάγκνερ και
θεωρούσε τις όπερές του επιτομή του οράματός του για το γερμανικό έθνος.
Σήμερα ωστόσο οι όπερές του - ειδικά αυτές της τελευταίας περιόδου
- θεωρούνται πραγματικά αριστουργήματα του ανθρώπινου πνεύματος.Πηγή: ΤΟ ΒΗΜΑ
ΑΝΙΧΝΕΥΤΗΣ ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΟΣ ΠΕΠΟΣ