Life for Life
"Το θαύμα δεν είναι πουθενά
παρά κυκλοφορεί μέσα
στις φλέβες του ανθρώπου!!!"


"Στης σκέψης τα γυρίσματα μ’ έκανε να σταθώ
ιδέα περιπλάνησης σε όμορφο βουνό.
Έτσι μια μέρα το ’φερε κι εμέ να γυροφέρει
τ’ άτι το γοργοκίνητο στου Γοργογυριού τα μέρη !!!"


ΣΤΗΝ ΑΥΛΗ ΜΑΣ
Εμείς στο χωριό μας έχουμε ακόμα αυλές. Εκεί μαζευόμαστε, αμπελοφιλοσοφούμε,
καλαμπουρίζουμε, ψιλοτσακωνόμαστε μέχρι τις... πρώτες πρωινές ώρες! Κοπιάστε ν' αράξουμε!!!
-Aναζητείστε το"Ποίημα για το Γοργογύρι " στο τέλος της σελίδας.

13.2.21

Ημέρα Μνήμης. ΝΙΚΟΛΑΟΣ Σ. ΓΚΟΥΒΙΝΑΣ 1920 - 2008/13/02 Σαν σήμερα 13 χρόνια πριν... Πατέρα σ' ευχαριστώ. Παγκόσμια ημέρα ραδιοφώνου σήμερα.

Να λησμονούμε τους νεκρούς μας για να σβήσουμε τη θλίψη μας, είναι αχαριστία°

Να πέφτουμε στην απόγνωση, επειδή τους χάσαμε, είναι βλασθημία.

Πλούταρχος.

Πατέρα, να ζει κανείς ή να μην ζει;

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ 13 ΧΡΟΝΙΑ ΠΡΙΝ

13 Φεβρουαρίου 2008 ώρα 06:00 ο πατέρας μου αναχώρησε για την χώρα των Μακάρων, εδώ και 13 χρόνια βρίσκεται κοντά στους προγόνους μας, στον Δευκαλίωνα, στην Πύρρα, στον Έλληνα, στην Ορσηίδα, στην Πανδώρα, στον Γραικό, στον Όμηρο, και όχι μόνο. Δεν ξεχνάει όμως να έρχεται στα όνειρά μου κι έτσι μ' αυτόν τον τρόπο συνεχίζουμε την επικοινωνία, μετ' εμποδίων βέβαια αλλά κάτι είναι κι αυτό. Ο πατέρας στην Ελληνική οικογένεια είναι θα έλεγα λιγουλάκι αδικημένος, είναι ο αφανής ήρωας, πολλές φορές, εννοώ πολλά παιδιά κατανοούν το πόσο αγαπούσαν και το πόσο του έμοιαζαν όταν πια ο πατέρας τους δεν υπάρχει στη ζωή. Εις ό,τι με αφορά αισθάνομαι τυχερός που από μικρός ήμουν πολύ δεμένος με τον πατέρα μου και γενικότερα ήμουν τυχερός που είχα τους συγκεκριμένους γονείς γιατί τώρα που πέθαναν και οι δύο συνεχίζουν να είναι παρόντες λόγω της αγάπης τους και της αγάπης μας. Επίσης νιώθω υπερήφανος που όταν χρειάστηκε στάθηκα δίπλα τους τότε που είχαν ανάγκη από στοργή και φροντίδα, και λίγα έκανα γιατί τους αγαπούσα υπερβολικά. Φίλες και φίλοι τώρα που οι γονείς σας είναι εν ζωή δείξτε τους την αγάπη σας, μην το αναβάλετε για αύριο γιατί αύριο μπορεί να είναι αργά.

Θυμήθηκα την μητέρα μου, κι ύστερα τον πατέρα μου.

Απόντες και οι δύο.

Σε φέρνουν στον κόσμο, και μετά σε αφήνουν

Να στροβιλίζεσαι στο κενό.

Να ισορροπείς σε σχοινί τεντωμένο.

Να πέφτεις και να σηκώνεσαι.

Να τους ψάχνεις και ποτέ να μην τους βρίσκεις.

Να κρατάς τις φωτογραφίες τους και να τους ρωτάς:

Πού είσαι μανούλα μου; Που είσαι Πατέρα μου;

Χωρίς να παίρνεις απάντηση.

Δημήτρης Καταλειφός.

Λίγα λόγια για τον πατέρα μου ως ένδειξη ευγνωμοσύνη στη μνήμη του.

🌜Ευχαριστώ, πατέρα που μ' έκανες να αισθάνομαι

σημαντικός για σένα και για τον κόσμο.

🌜Σ' ευχαριστώ που ήσουν πλάι μου όλα αυτά τα χρόνια,

ήσουν για όλους μας μια φωλιά γεμάτη αγάπη και στοργή.

🌜Σ' ευχαριστώ που με βοηθούσες σε όλες τις δραστηριότητές μου

και που μ' έκανες να πιστεύω ότι μπορώ να το κάνω καλά.

🌜Σ' ευχαριστώ που ήσουν εκεί ακόμα και όταν δεν σε χρειαζόμουν.

🌜Σ' ευχαριστώ που έκανες πίσω και μ' άφησες να προχωρήσω

μόνος μου όταν κατάλαβες πως είμαι έτοιμος για τη μάχη της ζωής.

🌜Σ' ευχαριστώ για τα τραγούδια που μου έλεγες, για τα παραμύθια,

για τους μουραπάδες, για τις κούνιες που έφτιαχνες στα εγγόνια σου,

για τη φροντίδα των εγγονών σου, για τα σπεσιαλιτέ που έφτιαχνες

στο Μακρυγιαννέϊκο, και για την ανεκτίμητη προσφορά σου στο Χαλκούτσι, στην Λούτσα, στην Αμβροσία, και ειδικότερα στην

Αρεοπαγίτου εκεί που έγραψες τη δική σου ιστορία, και φυσικά στην ανέγερση του σπιτιού στο χωριό, για όλα αυτά θα σου είμαι για πάντα ευγνώμων.

🌜Σ' ευχαριστώ για όλες τις καλές συμβουλές που λόγω βλακείας αγνόησα της πιο πολλές.

🌜Σ΄ ευχαριστώ που ήσουν πάντα παρόν αλλά με μια δημιουργική σιωπή που σ' έκανε αξιαγάπητο.

🌜Σ' ευχαριστώ που ήσουν Μάστορας παντός καιρού και όταν δεν κατάφερνες να διορθώσεις κάτι έπαιρνες το σφυρί και ως άλλος Μεγαλέξανδρος έκοβες τον γόρδιο δεσμό.

🌜Σ' ευχαριστώ που μας άφησες τόσο μεγάλη παρακαταθήκη

γέλιου που όταν βρισκόμαστε έχουμε πάντα κάτι δικό σου

να διηγηθούμε και να σε νοσταλγήσουμε.

🌜Σ' ευχαριστώ που προσπαθούσες να με μάθεις να χορεύω τσάμικο, δεν τα κατάφερα αλλά μου αρκούσε που έβλεπα εσένα και την Μανούλα να ζωγραφίζετε χορεύοντας.

🌜Σ' ευχαριστώ που δεν ήσουν παράξενος, και που συμμετείχες στα όνειρά μου.

🌜Σ' ευχαριστώ που με τη συμπεριφορά σου δεν δημιούργησες ποτέ πρόβλημα στις νύφες και στα παιδιά σου.

🌜Σ' ευχαριστώ κυρίως που ακόμα και σ' αυτά τα δυο χρόνια της περιπέτειά σου μας χάρισες πάρα πολύ όμορφες στιγμές.

🌜Σ' ευχαριστώ Πατερούλη μου που έρχεσαι στα όνειρα μου και μ' αυτόν τον τρόπο απαλύνεις τον πόνο μου.

🌜Πατέρα σ' ευχαριστώ 🌹

Φίλες και φίλοι ημέρα μνήμης η σημερινή, μακάρι όλα τα παιδιά να έχουν τόσο καλές μνήμες από τους γονείς τους.

Σας χαιρετώ με σεβασμό και Επικούρεια διάθεση ο CEO της ΟΚΡΑ Επικούρειος Πέπος.

ΥΓ. Στην φωτογραφία ο Πέπος κρατάει το κρανίο του πατέρα του .

Γιάννης Βαρβέρης.

Χθες είδα πάλι στον ύπνο μου τον πατέρα.

Καθόμασταν οι δυο μας σ’ ένα τραπέζι με καρό τραπεζομάντιλο.

Κάποιος μας έφερε δυο ποτηράκια και κρασί.

– Είσαι καλά; Του λέω.

– Καλά, καλά, και μου ‘πιασε το χέρι.

– Άντε, στην υγειά σου, είπε.

Σήκωσε το ποτήρι, τσούγκρισε και το άφησε πάνω στο τραπέζι.

– Δεν πίνεις; Ρώτησα.

Εσύ να πιεις, απάντησε. Εγώ δε θέλω να ξεχάσω…

++++++++++++++++++++++++++++++++++

Ηλίας Σιμόπουλος, Ιερή Μνήμη

Πατέρα μου Μάστορα

πως τα ήξερες όλα.

Ν’ ανασταίνεις παιδιά

να φυτεύεις να σπέρνεις

να ποτίζεις τη γη να μιλάς

με τ’ αρνιά με τα δέντρα

ν’ ακούς την ανάσα του χόρτου

να γυρνάς

φορτωμένος τα βράδια στο σπίτι

να σκορπάς τη χαρά και το γέλιο.

Δεν έγραψες στίχους εσύ.

Και ποτέ μου

Δε θ’ άλλαζα εγώ

με τ’ αλέτρι την πέννα.

Μ’ απ’ τους δυο μας πατέρα

ποιητής μόνο εσύ ‘σουν!

+++++++++++++++++++++++

Απ’  όλες τις χαρές μου η πιο βαθύτερη,

κι απ’ το γλυκύτερο μου ακόμα πόθο,

κάτι που με συγκινεί ακόμα και τώρα 13 χρόνια μετά,

και κάτι που βαθιά στα σπλάχνα νιώθω,

Ήταν η ζέστη αγκαλιά του πατέρα μου.

Την ένιωθα σαν το απάνεμο λιμάνι εν μέσω καταιγίδας.

Και τώρα που είμαι πατέρας στη θέση του πατέρα μου,

Αναρωτιέμαι πατέρα αν και η δική μου αγκαλιά.

Προσφέρει την ίδια ζεστασιά στου παιδιού σου το παιδί.

Ε.ο.Γ.

++++++++++++++++++++++++

Ηλίας Σιμόπουλος, «Ο πατέρας μου»

«Κάποτε ο πατέρας μου

όργωνε τη γη

φυτεύοντας την ελπίδα

Σε κάθε αυλακιά

που άνοιγε το υνί

οι λέξεις ξεπετιούνταν

όπως οι παπαρούνες την άνοιξη

Τώρα

στο πλατύ χωράφι της ποίησης

πριν τις φυτέψω

οι λέξεις μαραίνονται

όπως τα φύλλα του φθινοπώρου.»

++++++++++++++++++++++++++

Χρίστος Λάσκαρης, «Πάλι ο πατέρας μου»

“Απόψε είδα πάλι τον πατέρα μου.

Δεκατρία χρόνια πεθαμένος

και δεν κουράστηκε να μ’ επισκέπτεται.


Φορούσε το καπέλο του πως θα ταξίδευε.

Η μητέρα μου μπάλωνε στη γωνιά.

«Κάτσε», του λέει, «πού ήσουνα»”.

++++++++++++++++++++++++++

Το Καθήκον.

Ήρθε ο πατέρας μου τη νύχτα

και με μίλησε.

μαθαίνω πράγματα, μου λέει,

και φοβούμαι,

να προσέχεις γιατί ο covind έστειλε πολλούς εδώ πάνω,

και τα άλλα;

όπως τ' άφησες πατέρα..

Το ξέρω, μου λέει,

γνωρίζω πως τα εγγόνια μου δεν έχουν πράξει ακόμα το καθήκον τους

κι αυτό με στεναχωρεί αφάνταστα, τι περιμένουν άραγε;

Επίκουρος.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Στο τηλέφωνο

«Πώς είσαι πατέρα, πώς τα περνάς, προσέχεις,

ντύνεσαι καλά;», ρωτούσε η κόρη στο τηλέφωνο

και η φωνή της ράγιζε και το χέρι της έτρεμε,

καθώς κρατούσε με λαχτάρα το ακουστικό. Ένας

απροσδόκητος κόμπος έσφιγγε ολόκληρο το σπίτι.

«Είμαι καλά», απαντούσε ο πατέρας και η φωνή

του σκαμπανέβαζε σαν μέσα από σκοτεινή θάλασσα,

αραίωνε και πύκνωνε, έφτανε και χανόταν «καλά

περνάω, παράπονο δεν έχω, τρώω καλά και ντύνομαι

ζεστά. τις νύχτες σκεπάζομαι με τρεις κουβέρτες,

προχθές μας έδωσαν και χοιρινές μπριζόλες, αλλά …»

και η φωνή του αναβόσβηνε σαν τρένο, που περνάει

μέσα από αλλεπάλληλες σήραγγες, σαν άμαξα

μοναχική που διέρχεται πλημμυρισμένο δάσος και

το φαναράκι της αντιμάχεται τον άνεμο. ως κι ανάσα

του ακουγόταν άλλοτε καθαρή κι άλλοτε απόμακρη,

σαν ένα μουσικό ψιθύρισμα ακαθόριστο, νυχτωμένο,

θυμίζοντας πολυτρίχια και νούφαρα σε τράχηλο

πνιγμένου. «αλλά, να,» συνέχισε λαχανιάζοντας,

«δεν ξέρω σε τι τόπο βρίσκομαι κι όλο μου φαίνεται

πώς έχω, πια, πεθάνει …»

(Ηλίας Κεφάλας, από τη συλλογή Λόγος για την αβεβαιότητα, 1997

Πατέρα σε χαιρετώ και σε περιμένω να μ' επισκεφτείς ξανά σε κάποιο όνειρο, αν γίνετε κανόνισε να είναι μαζί σου και η Μανούλα καθώς επίσης και η Ελένη με την Θεία Μαρία. Σ' ευχαριστώ.

12.2.21

ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΑΡΑΓΕ ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΑ ΖΕΥΓΑΡΙΑ; Για να είναι ευτυχισμένο ένα ζευγάρι χρειάζεται κάτι περισσότερο από τύχη.

Τι δεν κάνει ποτέ ένα ευτυχισμένο ζευγάρι.

Για να είναι ευτυχισμένο ένα ζευγάρι χρειάζεται κάτι περισσότερο από τύχη.
Χρειάζεται μία ειλικρινή, συνειδητή, καθημερινή προσπάθεια για να εφαρμόσουν σωστές συνήθειες στην πράξη.
Μεγάλη πρόσφατη έρευνα έδειξε τις συνήθειες που κάθε ευτυχισμένο ζευγάρι ακολουθεί, σε γενικές βέβαια γραμμές.
Δείτε τις, είναι απλές αλλά πολύ σημαντικές. 


Δεν διαμαρτύρονται για τη σχέση τους στις οικογένειές τους και τους φίλους.

Το ευτυχισμένο ζευγάρι ξέρει ότι είναι καλύτερα να μην μπλέκουν άλλους στη σχέση τους. Μπορούν και μιλούν απευθείας μεταξύ τους αν υπάρχει κάποιο θέμα, αντί να συμβουλεύονται άλλους που συχνά δίνουν μία αρνητική άποψη, η οποία θα μπορούσε να βλάψει τη σχέση.
Δεν είναι καθόλου λάθος, το αντίθετο μάλιστα, να έχετε τους φίλους σας, αλλά μην το χρησιμοποιείτε σαν ευκαιρία για να διαμαρτυρηθείτε για το/την σύζυγό σας.
Εάν δεν ακολουθείτε αυτή τη συμβουλή, είναι πολύ πιθανό να υπάρξει αρνητική επίδραση στο γάμο σας.

Δεν συγκρίνουν τον εαυτό τους με τους άλλους.

Τα ευτυχισμένα ζευγάρια αποδέχονται και αγαπούν ο ένας τον άλλο γι’ αυτό που είναι. Ξέρουν ότι η σύγκριση με άλλα άτομα δεν είναι ρεαλιστική και είναι άδικη.
Επίσης η σύγκριση αυτή μπορεί να δημιουργήσει ένα αίσθημα ανασφάλειας για το γάμο τους.
Αν κάνετε παρέα με άλλα ζευγάρια και διακρίνετε καλύτερα προσόντα στον/στην άλλη σύζυγο, μην χάσετε την αυτοπεποίθηση σας για τη δική σας εκλογή. «Το γρασίδι δεν είναι πάντα πράσινο στην άλλη πλευρά, ακόμη και αν φαίνεται ότι είναι».

Δεν κάνουν το θύμα.

Το ευτυχισμένο ζευγάρι αναλαμβάνει την ευθύνη για τα συναισθήματά του και το ρόλο του στη σχέση. Δεν κατηγορεί ο ένας τον άλλον για τα προβλήματα. Ζητούν αυτό που χρειάζονται αντί να βουλιάζουν στον οίκτο για τον εαυτό τους ή να κατηγορούν τον άλλο για τη δική τους κακή κατάσταση.

Δεν παίρνουν πολύ στα σοβαρά τον εαυτό τους. 

Γνωρίζουν τη διασκέδαση και την ευτυχία. Κανονίζουν τακτικά «ραντεβού» και γελάνε πολύ. Ακόμη και όταν η ζωή είναι δύσκολη και αγχωτική, προσπαθούν να κρατήσουν τις καταστάσεις φωτεινές και χαρούμενες.

Δεν κρίνουν.

Κοιτάζουν πάντα το καλό στο σύντροφό τους και όταν είναι εκνευρισμένοι μαθαίνουν πώς να ζητήσουν κάτι που έχουν ανάγκη με ένα ήρεμο τρόπο.
Ξέρουν πολύ καλά ότι η κριτική στενοχωρεί πάρα πολύ τον άλλο, και δημιουργεί ρήξη στη σχέση τους. Αν ο σύζυγός σας έχει κάνει κάτι που δεν σας αρέσει, εξετάστε γιατί σας ενοχλεί και μάθετε πώς να μιλήσετε γι’ αυτό με καλό τρόπο.

Δεν αγνοούν τα οικονομικά τους.

Ξέρουν  καλά ότι η οικονομική πίεση, ασκεί άγχος σε ένα γάμο. Έτσι γνωρίζουν τα οικονομικά τους πολύ καλά και συνεννοούνται για να παίρνουν υπεύθυνες αποφάσεις  μαζί για το μέλλον. Αν τα χρήματα είναι ένα θέμα που δεν θέλουν να συζητούν, γνωρίζουν πολύ καλά ότι αυτό θα κάνει τα πράγματα πολύ χειρότερα.

Δεν προσπαθούν να διαβάσουν το μυαλό.

Όλοι ξέρουμε τι γνώμη έχει ο κόσμος για ένα άτομο που υποθέτει. Τα ευτυχισμένα ζευγάρια ξέρουν πώς να επικοινωνούν, έτσι ώστε να είναι ενήμεροι για τις ανάγκες ο ένας του άλλου και τα συναισθήματα.
Δεν έχει σημασία πόσο δεμένοι αισθάνονται, δεν περιμένουν ποτέ ο/η σύντροφος να μαντέψει τι θέλουν ή πως αισθάνονται. Το διευκρινίζουν με σαφήνεια. Εάν δεν έχουν την προσοχή του συντρόφου τους το λένε αμέσως.

Μοιράζονται συναισθήματα, χωρίς υπερβολή.

Γνωρίζουν ότι μοιράζονται τις απογοητεύσεις τους και τα προβλήματα τους, με σκοπό να ικανοποιήσουν κάποια ανάγκη τους και να πετύχουν ένα καλύτερο δεσμό μεταξύ τους. Είναι όμως σκόπιμο να ξέρει ο καθένας πότε μπορεί να μιλήσει στον άλλο και να μοιραστεί μαζί του πράγματα που τον προβληματίζουν. Έτσι ρωτήστε απλά «θα ήθελα να μοιραστώ κάτι μαζί σου. Είναι τώρα η κατάλληλη στιγμή;»

Δεν επιμένουν στους ρόλους τους.

Ακόμη και αν έχουν στερεότυπους ρόλους των δύο φύλων στη σχέση τους, τα ευτυχισμένα ζευγάρια είναι ευέλικτα και είναι σε θέση να κάνουν και οι δύο κάποια απαραίτητη εργασία, ακόμη και αν δεν είναι το δυνατό σημείο τους.
Έτσι, παρόλο που η σύζυγος ετοιμάζει το δείπνο κάθε βράδι, αν μία φορά δεν μπορεί, ο σύζυγος θα βοηθήσει χωρίς φασαρία και θα την απαλλάξει από αυτή την ευθύνη.

Δεν γκρινιάζουν ο ένας στον άλλον.

Ενθαρρύνουν ο ένας τον άλλον αντί να τον πιέζουν. Θα βρουν τρόπους για να υποστηρίξουν ο ένας τον άλλον και αυτή η υποστήριξη είναι ένα φυσικό κίνητρο σε αντίθεση με τη γκρίνια η οποία πολύ συχνά οδηγεί σε καβγά.
Αν ο σύζυγος είναι άνεργος, αντί να του γκρινιάζετε ότι δεν ψάχνει αρκετά για δουλειά, προσπαθήστε να του ανεβάσετε το ηθικό με την αγάπη και την υποστήριξή σας, ακόμη και αν φαίνεται τρομακτικό. Η ειλικρινής ενθάρρυνση και η εμπιστοσύνη σας σε αυτόν, θα τον παρακινήσει να προχωρήσει.

Δεν δίνουν καμία προσοχή στην απεικόνιση του γάμου διάσημων προσώπων.

Τα ευτυχισμένα ζευγάρια δεν ενδιαφέρονται καθόλου για το γάμο διάσημων ανθρώπων που εμφανίζονται στα μέσα μαζικής ενημέρωσης.
Aγαπούν ο ένας τον άλλον και δεν υποτιμά, δεν δείχνει ασέβεια  ή  κοροϊδεύει το σύντροφό του, όπως βλέπουμε συχνά στην τηλεόραση ή σε ταινίες.
Εάν δεν έχετε ήδη προσέξει πόσο κοινό είναι να θεωρούν το γάμο σαν το «καλύτερο κομμάτι του ανεκδότου», αρχίστε να παρατηρείτε τα έξυπνα (και όχι τόσο έξυπνα) μηνύματα για το γάμο που αντιμετωπίζετε σε καθημερινή βάση!

____________________
   ~Λίζα Βάρβογλη
  Πηγή: diet4me.gr

11.2.21

ΙΑΠΩΝΙΚΗ ΚΛΑΣΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ Με αγάπη από την Ιαπωνία FUJI TOMO KAZU = Επικούρειος Πέπος.

Κλασική Ιαπωνική Ποίηση

Μετάφραση  Ζ. Δ. Αϊναλής

Haiku της περιόδου των Tokugawa 

(1568 – 1868)




Matsuo Bashô
(1644 – 1694)
Πρώτη μέρα του χρόνου
σκέφτομαι τη μοναξιά
των δειλινών του φθινοπώρου

Το φθινόπωρο πλησιάζει
η δαμασκηνιά κι η σελήνη
τα πάντα αγγέλουν τον ερχομό του

Σ’ ένα κλαρί νεκρό
κάποιο κοράκι στάθηκε
του φθινοπώρου δείλι.

Δεν καίει λάδι πια στη λάμπα μου,
ξάπλωσα. Νύχτα,
κι απ’ το παράθυρο το φεγγάρι.

Φεγγάρι ολόγιομο.
Τριγύρω απ’ τη λίμνη όλη τη νύχτα
περιπλανήθηκα.
 
Τα νερά του καταρράκτη διαυγή.
Μέσα στα κύματα άσπιλα
λάμπει η σελήνη καλοκαιρινή.
*** Μιαν αστραπή:
Μες το σκοτάδι αστράφτει
του ερωδιού η κραυγή.
***
Μπροστά σε μιαν αστραπή
αξιοθαύμαστος
αυτός που δεν καταλαβαίνει!
***
Ένα πέπλο βροχή
μια μέρα χωρίς το Fuji να δω
η χαρά.
***
Ξύπνα, ξύπνα, φωνάζω,
φίλη μου εσύ μοναχή,
πεταλούδα, που τώρα κοιμήθηκες.

 Τη μοναξιά αυτή
θα ‘ρθεις να τη μοιραστείς μαζί μου
φύλλο παυλόβνιας;

Όταν λείπει η αγάπη
τα πάντα μοιάζουν παρατημένα
και τα φύλλα νεκρά.

Έφτασ’ η άνοιξη
στο βουνό χωρίς όνομα
ομίχλη πρωινή.

Τ’ άνθη ποιου δέντρου
αδύνατο να πεις
κι όμως τι άρωμα!

Στο άρωμα των δαμασκηνιών
ξάφνου σηκώνετ’ ο ήλιος
μονοπάτι μες τα βουνα

Των τζιτζικιών το άσμα
ίσαμε την καρδιά των βράχων
γαλήνη.

Όπου να ‘ναι θα πεθάνουνε
τα τζιτζίκια. Όσο τ’ ακούμε
δεν το σκεφτόμαστε.

Ανάκατα ψέματα κι αλήθειες
κι όμως υπάρχει μια σκέψη αγαθή
στο προσκεφάλι μου πλάι.

Πρώτη του χειμώνα νεροποντή.
Ο πίθηκος μοιάζει κι αυτός
ένα βρόχινο να ζητάει παλτό.

Χειμωνιάτικος ήλιος
εγώ καβαλάρης
και παγωμέν’ η σκιά μου

Αρρώστησα ταξιδεύοντας,
τώρα σ’ ένα λειμώνα πλανώνται
τα όνειρα μου γυμνό.
Yamaguchi Sodô
(1642 – 1716)

Κάτω από τη σελήνη στιλπνή
με μόνη συντροφιά γυρίζω στο σπίτι μου
τη σκιά μου.
Sugiyama Sampû
(1647 – 1732)

Θα τον περιμένουνε τα παιδιά του
όσο ο κορυδαλλός
ανεβαίνει ψηλά!
Ikenishi Gonsui
(1650 – 1722)

Κόπασε του χειμώνα
ο άγριος άνεμος,
μην αφήνοντας πίσω του παρά τον αχό των κυμάτων.
Mukai Kyorai
(1651 – 1704)

Μπείτε! Μπείτε λοιπόν!
Ούρλιαζα, μα συνεχίζαμε να χτυπάμε τη θύρα
σκεπασμένη με χιόνι.
Hattori Ransetsu
(1654 – 1707)

Φθινόπωρο φεγγάρι γεμάτο
έρπουνε οι ατμοί
στην επιφάνεια του νερού.
Enomoto Kikaku
(1661 – 1707)

Στο καπέλο μου
το χιόνι μου φαντάζει λαφρύ
ότι είναι δικό μου.

Έφτασε ο χειμώνας.
Στα σκιάχτρα
κουρνιάζουνε τα κοράκια.

Το γεμάτο φεγγάρι λαμπρό.
Στο ψάθινο δάπεδο, των πεύκων
αντανακλώνται οι σκιές.
Tachibana Hokushi
(† 1718)

Όλα καήκαν.
Ευτυχώς οι ανθοί
είχαν προλάβει ν’ ανθίσουν.

Ομπρέλες…
Πόσες περάσαν
Τούτη τη βραδιά μες το χιόνι;
Yosa Buson
(1716 – 1783)

Καθ’ όλην τη διάρκεια της μέρας
στου φθινοπώρου τη θάλασσα
η φουσκοθαλασσιά κυματίζει.
Ôshima Ryôta
(1718 – 1787)

Κρύβονται
οι πυγολαμπίδες κυνηγημένες
στις ακτίνες του φεγγαριού.
Kobayashi Issa

(1763 – 1827)
Με τι βλέμμα ζηλόφθονο
την πεταλούδα ακολουθεί
στο κλουβί το πουλί!
Suzuki Michihiko
(1757 – 1819)

Ω! υπέροχη, με το χιόνι
όπου παντρεύεται η ομίχλη
και τη σελήνη, αυγή!
Μύθοι και Θρύλοι από τα βιβλία του Manyôshû (8ος αι.)

Ανωνύμου

Ο θρύλος του Urashima
Περασμένο φθινόπωρο μέρα βαριά
Ομίχλη τριγύρω παχιά
Κι εγώ κάτω στο Suminoe
Στην ακτή περπατώντας αργά
Τις ψαρόβαρκες που στα κύματα
Κοιτώντας να ταλαντεύονται

Μιαν ιστορία απ’ τα παλιά
Όταν μου ‘ρθε στο μυαλό ξαφνικά.
Ήτανε κάποτε ένας νέος λαμπρός,
Ο Urashima, του Mizunoe ο γιος,
Και για τα δίχτυα του όπού ‘ταν ξακουστός,
Κι όπου στο ψάρεμα του τόνου, της τσιπούρας

Δεν τον παράβγαινε κανείς.
Μα να κάποια που έφυγε βραδιά
Μα να που κιόλα μέρες πέρασαν επτά
Και που στο σπίτι του δε γύρισε ξανά.
Και να που με τη βάρκα του
Τώρα στο χείλος της θάλασσας μπροστά.

Και να που μπροστά του προβάλλει ξαφνικά
Του θεού των θαλασσών χωρίς βιασύνη
Κωπηλατώντας η θυγατέρα αργά.
Κι ώρα θα μιλήσουν οι δυο τους για πολλά
Και θα ερωτευτούν παράφορα πολύ.
Και να που όρκους θ’ ανταλλάξουνε καυτούς

Και να που στη χώρα της αιώνιας ζωής
Στο τέλος θα επιστρέψουνε μαζί.
Έτσι απ’ το χέρι τώρα πιασμένοι τρυφερά
Με καρδιοχτύπι μπαίνουν κι οι δυο διστακτικά
Στη κατοικία τη μελλοντική,
Σαν που ταιριάζει μεγαλόπρεπη και οχυρή.

Κι έτσι ανέμελα καιρός πολλής περνά
Δίχως καθόλου να γερνάν
Μήτε και να πεθαίνουνε ποτέ
Μες στα παλάτια του θεού των θαλασσών θαλασσινά.
Μ’ αυτός ο αλαφρόμυαλος,
Ο γιος του κόσμου αυτού,

Στη σύζυγο του έτσι μιλά κι έτσι της λέει:
Είναι φορές που θα ‘θελα στο σπίτι μου το πατρικό
Σαν βέλος γρήγορο να πεταχτώ
Και νέα να μάθω του γέρου του πατέρα μου
Και της γριάς της μάνας μου ν’ ακούσω τη φωνή,
Κι ευτύς αμέσως πίσω να γυρίσω πλάι σου ξανά.

Κι έτσι αφού μίλησε τα λόγια αυτά
Έτσι τ’ αποκρίθηκ’ η γυναίκα του
Μια πίκρα τρίζει τη φωνή:
Πίσω, σαν το θελήσεις, στον κόσμο τούτο
Της αιώνιας ζωής να γυρίσεις ξανά
Και μαζί μου να ζήσεις σαν και πρώτα και πάλι,

Σ΄ ότι έχεις, να χαρείς, στον κόσμο σ’ ικετεύω, ιερό,
Με τα ψιμύθια πάρε το σεντουκάκι μου τούτο το μικρό
Που μου ‘ναι ακριβό πολύ κι αγαπητό
Και μην τ’ ανοίξεις πλάι μου ίσαμε να γυρίσεις πίσω πάλι εδώ.
Και να που τον βάζει να το επαναλάβει
Και να που τον βάζει να ορκιστεί.

Κι εκείνος το επόμενο πρωί
Στο Suminoe ευτύς αμέσως σα βέλος πετάγεται γοργά
Ψάχνει το σπίτι του
Και πια σπίτι δε βλέπει πουθενά,
Ψάχνει το χωριό του
Και πια χωριό δε βλέπει πουθενά.

Κι αμήχανος στέκεται κει στοχαστικός.
Και μέσα του μιλά και έτσι λέει:
Μέσα στα τρία χρόνια μόνο αυτά
Οπού ‘φυγα από το σπίτι μου μακριά
Είν’ έτσι τάχα δυνατόν να χάθηκαν τα πάντα
Και δίχως το ίχνος το παραμικρό

Και σαν να μην υπήρξανε ποτές
Τα πάντα να εξαφανιστούν;
Κι αν άνοιγα άραγε τούτο το σεντουκάκι
Μια ματιά μονάχα, έτσι για να δω,
Λες άραγε το σπίτι μου σαν άλλοτε και το χωριό
Μπροστά στα μάτια μου να εμφανίζονταν ξανά;

Κι ανοίγει ο άμυαλος
Το σεντουκάκι με τα ψιμύθια της ακριβής του τ’ ακριβό
Κι ευτύς αμέσως ξεχύνεται εν’ άσπρο σύννεφο, καπνός
Και φεύγει και χάνεται πέρα μακριά
Και πίσω στη χώρα της αιώνιας ζωής πετά.
Και που τρεκλίζοντας τα πόδια ξαφνικά,

Ουρλιάζει υποφέροντας φριχτά
Τους πόνους σ’ όλο το κορμί
Γκρεμίζεται και να που τώρα σέρνεται στη γη
Με δίχως δύναμη ξανά να σηκωθεί.
Και κάθε που περνά στιγμή
Το πνεύμα ολοένα πιο αδύναμο στα ξαφνικά

Και να που το δέρμα έτσι οπού ‘ταν νέο
Ίσαμε τώρα σφριγηλό
Γρήγορα πως γερνά
Και οι ρυτίδες έτσι πως το καλύπτουνε παντού
Και τα μαλλιά του οπού ‘ταν έτσι όμορφα
Ολόμαυρα και μακριά

Γρήγορα πως ασπρίζουνε
Κι έτσι πως αραιώνουνε τώρα στο κεφάλι τα μαλλιά!
Και μες το στέρνο ευτύς αρχίζει ναν τον πνίγει η πνοή
Και τον αφήνει τελικά, τον παρατάει η ζωή.
Κι από τον Urashima τώρα,
Του Mizunoe το γιο,
Μονάχα βλέπω τώρα το στερνό
Της κατοικίας του το τόπο τον παντοτινό.
Πηγή: https://moggolospolemistisvalkaniosagrotisoklonos.wordpress.com
-------------------------------------------------------------------------------------------
Τα  χαϊκάι  (η λέξη χαϊκού καθιερώθηκε πολύ αργότερα, τον 20ο αιώνα) άρχισαν ν’ αναπτύσσονται  στο τέλος του 12ου αιώνα. Προήλθαν από την ομαδική ποίηση γνωστή σαν ρυάκα (ποίηση με ερωτήσεις-απαντήσεις). Λίγο λίγο και πάντα προφορικά, θέλοντας να ενώσουν τις στροφές νοηματικά και σαν ένα είδους ομαδικού παιχνιδιού, δημιουργήθηκε μια σειρά στίχων που οδήγησε στα λεγόμενα χαϊκάι-ρένγκα.
Τα χαϊκάι  αποτελούντο από δύο λέξεις και σήμαιναν «διασκεδαστικό» και «αστείο». Ήσαν δε γραμμένα στην καθημερινή γλώσσα, σαν αντίδραση στην επίσημη ανακτορική γλώσσα .
Τον 13ο αιώνα, εμφανίζονται τα πρώτα χόκκου σαν ξεχωριστή μορφή, έχοντας έναν περιπαιχτικό κυρίως χαρακτήρα. Μέχρι τον 15ο αιώνα, αυτονομήθηκαν σαν ποίηση  δίνοντας έμφαση στο παιχνίδι με τις λέξεις και τις εικόνες.

Το «κλασσικό» χαϊκού, εδραιώθηκε τον 16ο αιώνα.  Σ΄ αυτή την εποχή θα σταθούμε κι εμείς και ειδικά στους Ματσούο Μπασό και Κομπαγιάσι Ίσσα. Ήδη το Ζεν, έχει δώσει το «στίγμα» του στην ποίηση αυτή:  η λιτή και συμπυκνωμένη μορφή του χαϊκού (5-7-5) ενώνεται  με το πνεύμα του Ζεν,  που δεν είναι άλλο από την ανάδειξη της στιγμής σε αιωνιότητα. Πρόκειται για βίωμα και γι’ αυτό, επειδή στους ποιητές των χαϊκού υπάρχει η συνείδηση ότι η ζωή είναι πάνω από τις λέξεις, τα λόγια είναι ελάχιστα, αφήνοντας τον αναγνώστη να «συμπληρώσει»  αυτή την γεύση του αιώνιου. Δεν πρόκειται για «ινσταντανέ» ιστορίες, μήτε για απλές περιγραφές. Γίνεται προσπάθεια να συλληφθεί η στιγμή και να  περάσει στο απυρόβλητο του χρόνου.
Δεν πρόκειται βέβαια  και για ψυχολογική ποίηση. Ωστόσο, μέσα από την αναφορά στην Φύση (σχεδόν πάντα) αναδύεται και ο ποιητής με την ανάλογη διάθεση: λύπη, χαρά, κλάμα γέλιο, απόλαυση, γαλήνη, μοναξιά. Δεν  είναι αφηρημένα ποιήματα. Υπάρχουν λέξεις-εργαλεία, συγκεκριμένες και  συχνά ανάλογες  με την εποχή του χρόνου (Κίγκο) που προκαλούν και τα αντίστοιχα συναισθήματα.
Έτσι, έχουμε ενδεικτικά τις ανθισμένες κερασιές, τις πεταλούδες ,τις ιτιές και το κελάηδημα των αηδονιών,  τους βατράχους, τις λίμνες ,τις λιβελλούλες, τα κρίνα , τον τζίτζικα, το απογευματινό αεράκι, τα σύννεφα, την πανσέληνο, τα κόκκινα φύλλα, τον σαλίγκαρο, τα στάχια, τα σκιάχτρα,  το χιόνι, τις παγωμένες καλύβες, τις δαμασκηνιές, τις πάπιες.
Ένα άλλο  ζήτημα, είναι η κλασσική αρχιτεκτονική του χαϊκού (5-7-5) και το αν χρειάζεται ή όχι να διατηρείται κυρίως στην μεταφορά τους σε άλλες γλώσσες από την ιαπωνική. Αυτό το θέμα έχει συζητηθεί και έχει αμφισβητηθεί ευρέως. Πολλοί είναι εκείνοι και στην Ιαπωνία, που δεν μένουν προσκολλημένοι στη μορφή. Πρώτος ο Μασαόκα Σίκι (1867-1902)  που θεωρείται ο ιδρυτής του σύγχρονου χαϊκού, ακολούθησε μια αυτόνομη μορφή ποίησης. Ο ίδιος μάλιστα  καθιέρωσε τον όρο χαϊκού από χακάϊ ή χόκκου.
Ιδού τρία χαϊκού τού Σίκι  σε μετάφραση του Σωκράτη Σκαρτσή:
Φαντάσου,
ο μοναχός έφυγε
πριν λάμψει το φεγγάρι. 

–Πέτρα στην καλοκαιρινή πεδιάδα –έδρα του κόσμου.
–Καλοκαιρινός ουρανός καθαρός απ’ τη βροχή –μερμήγκια στη γραμμή.
Όπως είπαμε πιο πάνω, σκεφτήκαμε να παρουσιάσουμε  στίχους  δύο αντιπροσωπευτικών ποιητών της κλασσικής εποχής του χαϊκού, του  Μπασό και  του Ίσσα. Και οι δύο, ο καθένας με τον τρόπο του, έβαλαν  για τα καλά το  Ζεν στην ποίησή τους, ανάγοντας το παρόν σε μοναδικό, αιώνιο χρόνο, με απλότητα, αφαιρετικότητα  και χιούμορ ενίοτε.
Β α σ ι λ ι κ ή  Φ ρ ά γ κ ο υ

10.2.21

ΑΡΘΟΥΡ ΣΟΠΕΝΑΟΥΕΡ: ΑΦΟΡΙΣΜΟΙ [Από τον ανιχνευτή κειμένων κ.ο.μ. Επικούρειο Πέπο.]

 

1) Το να εξαναγκάζεις ένα άτομο με υψηλά και σπάνια χαρίσματα να εξασκήσει ένα επάγγελμα απλώς χρήσιμο, είναι σαν να χρησιμοποιείς ένα πολύτιμο βάζο, διακοσμημένο με την ωραιότερη ζωγραφική, σαν κανάτα για την κουζίνα.

2) Οι φίλοι υποστηρίζουν ότι είναι ειλικρινείς, αλλά στην πραγματικότητα ειλικρινείς είναι οι εχθροί.

3) Η ζωή είναι μια συνεχής μάχη για την επιβίωση, με τη σιγουριά της τελικής ήττας.
4) Ο χρόνος είναι αυτό, χάρη στο οποίο, καθετί σε οποιαδήποτε στιγμή μετατρέπεται σε τίποτα, οπότε χάνει κάθε αληθινή αξία.
5) Η πίστη είναι όπως ο έρωτας, δεν μπορείς να την αποκτήσεις με τη βία.

6) Ο άνθρωπος είναι αδύνατο να ζήσει ευτυχισμένη ζωή. Το καλύτερο που μπορεί να κατορθώσει είναι να ζήσει μια ηρωική ζωή.
7) Η μεγαλύτερη σοφία είναι να κάνεις υπέρτατο στόχο της ζωής την απόλαυση του παρόντος, γιατί αυτή είναι η μόνη πραγματικότητα, ενώ όλα τα άλλα είναι παιχνίδια του νου.
8) Η αίσθηση δύο φίλων που συναντιούνται έπειτα από μια ολόκληρη γενιά απουσίας είναι μια αίσθηση μεγάλης απογοήτευσης για τη ζωή στο σύνολό της.
9) Όταν, στο τέλος της ζωής τους, οι περισσότεροι άνθρωποι κοιτάζουν προς τα πίσω, ανακαλύπτουν ότι έζησαν όλη τους τη ζωή εν αναμονή. Με έκπληξη θα συνειδητοποιήσουν ότι αυτό που άφησαν να τους διαφύγει, χωρίς να το εκτιμήσουν και να το απολαύσουν, δεν ήταν άλλο από τη ζωή τους. Έτσι λοιπόν ο άνθρωπος, ξεγελασμένος από την ελπίδα, χορεύει προς την αγκαλιά του θανάτου.

10) Μόνο η αρσενική διάνοια, συσκοτισμένη από τη σεξουαλική ορμή, θα μπορούσε να ονομάσει το μικροκαμωμένο φύλο, με τους στενούς ώμους, τους φαρδείς γοφούς και τα κοντά πόδια, ωραίο φύλο.
11) Αν μπορούσαμε να δούμε το μέλλον, υπάρχουν φορές που τα παιδιά θα έμοιαζαν με αθώους φυλακισμένους, καταδικασμένους όχι σε θάνατο, αλλά στη ζωή, και προς το παρόν εντελώς ανίδεους για το τι σημαίνει η ποινή τους.
12) Η ευθυμία και η ελαφράδα της νεότητάς μας οφείλονται εν μέρει στο γεγονός ότι ανηφορίζουμε το βουνό της ζωής και δε βλέπουμε το θάνατο που βρίσκεται στη βάση της άλλης μεριάς.
13) Ευτυχισμένος είναι ο άνθρωπος που μπορεί μια για πάντα να αποφεύγει να έχει παρτίδες με μεγάλο αριθμό συγγενικών του όντων.
14) Δεν υπάρχει τριαντάφυλλο χωρίς αγκάθια. Πολλά αγκάθια όμως είναι χωρίς τριαντάφυλλο.
15) Αν σωπάσω για το μυστικό μου, το κρατώ φυλακισμένο. Αν το αφήσω να ξεφύγει από τη γλώσσα μου, με κρατά εκείνο. Στο δέντρο της σιωπής κρέμονται οι καρποί της γαλήνης.
16) Το ταλέντο είναι σαν ένα σκοπευτή που χτυπάει ένα στόχο, τον οποίο οι άλλοι δεν μπορούν να πετύχουν. Η μεγαλοφυία είναι σαν τον σκοπευτή που χτυπάει ένα στόχο, τον οποίο οι άλλοι δεν μπορούν καν να δουν.

17) Η θρησκεία έχει τα πάντα με το μέρος της: την αποκάλυψη, τις προφητείες, την προστασία των κυβερνήσεων, τα υψηλώτερα αξιώματα και διακρίσεις  και πάνω από όλα αυτά, το ανεκτίμητο προνόμιο να της επιτρέπεται να εντυπώνει στο νου των ανθρώπων τα δόγματά της από την τρυφερή παιδική ηλικία, ώστε να μετατρέπονται σχεδόν σε έμφυτες ιδέες.
18) Στο άπειρο σύμπαν αμέτρητες φωτεινές σφαίρες, που γύρω τους περιστρέφονται καμιά δεκαριά μικρότερες ετερόφωτες, θερμές στο κέντρο και καλυμμένες με μια κρύα σκληρή κρούστα, όπου μια μεμβράνη μούχλας δημιούργησε όντα που ζουν και γνωρίζουν – να τι είναι η πραγματικότητα, να τι είναι ο κόσμος.
19) Είναι αξιοσημείωτο και εντυπωσιακό να βλέπει κανείς πως ο άνθρωπος, εκτός από τη χειροπιαστή ζωή του, ζει πάντα μια δεύτερη, αφηρημένη ζωή. Στη σφαίρα του ήρεμου συλλογισμού, ό,τι προηγουμένως τον κατείχε ολοκληρωτικά και τον διακινούσε με ένταση μεγάλη, το παρατηρεί ως θεατής και παρατηρητής  και του φαίνεται ψυχρό, άχρωμο και μακρινό.
20) Οι μεγάλες δυστυχίες δεν επιτρέπουν στις μικρότερες να γίνουν αισθητές και, αντιστρόφως, ελλείψει κάποιας μεγάλης δυστυχίας, η παραμικρή στεναχώρια κι ενόχληση μας βασανίζει.

21) Εάν αυτός ο κόσμος δημιουργήθηκε από ένα Θεό δεν θα ήθελα να είμαι αυτός ο Θεός. Η δυστυχία αυτού του κόσμου θα μου ράγιζε την καρδιά.
22) Κάθε έθνος ξεφτιλίζει άλλα έθνη και όλα έχουν δίκιο.
23) Η έκσταση στην πράξη του ζευγαρώματος. Αυτό είναι! Αυτή είναι η αληθινή ουσία και ο πυρήνας των πάντων, ο στόχος κι ο σκοπός κάθε ύπαρξης.
24) Πρέπει κανένας να γεράσει για να πεισθεί πόσο λιγόχρονη είναι η ζωή.
25) Πρέπει να σέβεσαι κάθε άνθρωπο, ανεξάρτητα από το πόσο εξαθλιωμένος ή γελοίος είναι. Να θυμάσαι ότι μέσα σε κάθε άνθρωπο ζει το ίδιο πνεύμα που ζει και σε σένα.
26) Σε κάθε περίσταση χρειάζεται για τον καθένα κάποια ποσότητα από φροντίδες, δυστυχήματα ή αθλιότητες, όπως στο πλοίο χρειάζεται το έρμα για να κρατιέται σε ισορροπία και να προχωρεί κανονικά.

27) Το να έχουμε σταθερές αρχές και να τις ακολουθούμε παρά τις αντίθετες ορμές και τους πειρασμούς, αυτό είναι ακριβώς εκείνο που ονομάζεται εγκράτεια.
28) Από τα μικροπράγματα καταλαβαίνουμε καλύτερα τον χαρακτήρα του ανθρώπου. Γιατί στα πιο μεγάλα δείχνεται πιο προσεκτικός και κρύβεται.
29) Γενικά, οι γυναίκες πολύ λίγο επηρεάζονται απ' την ωραιότητα, και ιδίως του προσώπου. Εκείνο που συντελεί στην κατάκτησή τους είναι η σωματική ρώμη και το θάρρος του άντρα.
30) Η έμφυτη ικανότητα μπορεί πολλές φορές ν' αναπληρώσει την έλλειψη μόρφωσης, αλλά καμιά πνευματική μόρφωση δεν μπορεί ν' αναπληρώσει την έλλειψη έμφυτης ικανότητας.
31) Η ζωή δεν είναι τίποτα άλλο, παρά ένας αγώνας για την ύπαρξη, με τη βεβαιότητα ότι στο τέλος θα νικηθούμε.
32) Η λεπτότητα στη γυναίκα είναι δύναμη.
33) Η όμορφη γυναίκα είναι στολίδι και η καλή θησαυρός.
34) Κάθε ερωτικό αίσθημα, οποιαδήποτε αιθεριότητα κι αν περιβάλλεται, όλες τις ρίζες του τις έχει στο φυσικό γενετήσιο ένστικτο.

35) Και μόνη η εμφάνιση της γυναίκας δείχνει ότι δεν είναι προορισμένη για τα μεγάλα έργα, ούτε τα πνευματικά, ούτε τα χειρονακτικά. Η γυναίκα ξοφλάει το χρέος της στη ζωή, όχι με τη δράση, αλλά με την οδύνη, με τους πόνους του τοκετού και με τις αναρίθμητες φροντίδες για το παιδί.
36) Λίγοι άνθρωποι έχουν το χάρισμα να λάμπουν σε μια παρέα, αλλά πάρα πολλοί διαθέτουν τη δύναμη να είναι ευχάριστοι.
37) Με προσοχή να εκφέρεις κρίση, ακόμα και όταν η υπόθεση είναι καλή. Γιατί είναι εύκολο να πληγώσει κανείς ανθρώπους, αλλά αδύνατο να τους διορθώσει.
38) Ο άνθρωπος κάνει σίγουρα εκείνο που θέλει, όμως είναι δύσκολο ν' αποφασίσει τι είναι αυτό που θέλει.
39) Ο εγωισμός είναι τόσο μεγάλους, που η υφήλιος ολόκληρη δεν μπορεί να τον χωρέσει. Γιατί αν έμπαινε σε καθέναν το δίλημμα να εκλέξει ανάμεσα στην εκμηδένιση του σύμπαντος και στη δική του προσωπική καταστροφή, δεν είναι ανάγκη να πω εγώ ποια θα ήταν η απάντηση.
40) Ο θάνατος είναι το δαιμόνιο που εμπνέει, ο μουσηγέτης της φιλοσοφίας. Χωρίς αυτός, δύσκολα θα μπορούσε να φιλοσοφήσει ο άνθρωπος.

41) Οι γυναίκες ενδόμυχα σκέπτονται ότι οι άντρες δημιουργήθηκαν για να κερδίζουν χρήματα και αυτές για να ξοδεύουν.
42) Κάθε κοινωνική συναναστροφή απαιτεί αμοιβαία προσαρμογή και διάθεση, γι’ αυτό όσο πιο μεγάλη τόσο και πιο ανούσια. Εντελώς ο εαυτός του μπορεί να είναι κανείς μόνο εφόσον μένει μόνος του. Μόνο τότε είναι ελεύθερος.
43) Εκείνο που οι άνθρωποι ονομάζουν μοίρα, στην ουσία είναι ένα σύνολο ανοησιών που έκαναν.
44) Οι παλιάνθρωποι είναι πάντοτε κοινωνικοί και μάλιστα όταν ένας άνθρωπος έχει μέσα του μια στάλα ευγένεια, δεν βρίσκει μεγάλη ευχαρίστηση στη συντροφιά των άλλων.
45) Ο γιατρός βλέπει τον άνθρωπο σε όλη του την αδυναμία· ο δικηγόρος σε όλη του την κακία· και ο θεολόγος σε όλη του τη βλακεία.
46) Κάθε αλήθεια περνάει από τρία στάδια. Πρώτα γελοιοποιείται. Μετά βρίσκει σφοδρή αντίθεση. Και στο τέλος θεωρείται αυτονόητη.
47) Τιμή είναι η εξωτερική συνείδηση. Συνείδηση είναι η εσωτερική τιμή.
48) Η έγνοια της μετριότητας είναι πώς θα σκοτώσει τον χρόνο. Ο σοφός προσπαθεί να εκμεταλλευτεί κάθε δευτερόλεπτο.
49) Το γενικότερο δίδαγμα της ιστορίας είναι: τα ίδια, με διαφορετικό τρόπο. Όποιος έχει διαβάσει Ηρόδοτο έχει διαβάσει σχεδόν όλη την ιστορία.
50) Κάθε άνθρωπος θεωρεί τα όρια του δικού του οπτικού πεδίου σαν τα όρια του κόσμου.

51) Οι άνθρωποι χρειάζονται κάποια εξωτερική απασχόληση, επειδή είναι αδρανείς εσωτερικά.
52) Δύο είναι οι εχθροί της ανθρώπινης ευτυχίας: πόνος και ανία.
53) Ο κόσμος είναι μια δική μου ιδέα.
54) Το μίσος πηγάζει από την καρδιά, η περιφρόνηση, από το κεφάλι.
55) Η μεγαλοφυΐα στην καθημερινή ζωή είναι τόσο χρήσιμη όσο ένα αστρονομικό τηλεσκόπιο στο θέατρο.
56) Η ζωή είναι άθλιο πράγμα. Αποφάσισα να περάσω τη ζωή μου σκεπτόμενος αυτό ακριβώς.
57) Όσο πιο περιορισμένος είναι ο ορίζοντας και ο κύκλος της δραστηριότητας και των επαφών μας, τόσο πιο ευτυχισμένοι είμαστε. Γιατί με το άνοιγμα του ορίζοντα πολλαπλασιάζονται και μεγεθύνονται οι έγνοιες, οι επιθυμίες, ο τρόμος.
58) Η ζωή είναι ένα εκκρεμές που κινείται μεταξύ πόνου και απελπισίας.
59) Οι δημοσιογράφοι είναι σαν τα σκυλιά. Οποτεδήποτε κάτι κινείται, αρχίζουν να γαβγίζουν.
60) Για να μπορέσει κανείς να πορευτεί στη ζωή, καλό είναι να εφοδιαστεί με μεγάλα αποθέματα προνοητικότητας και επιείκειας. Με τα πρώτα θα φυλαχτεί από ζημιές και απώλειες και με τα δεύτερα από τσακωμούς και προστριβές.

61) Η ζωή είναι ένα τεράστιο θέατρο, όπου παίζεται η ίδια τραγωδία με διαφορετικούς τίτλους.
62) Οι θρησκείες είναι σαν τις πυγολαμπίδες. Για να λάμψουν πρέπει να υπάρχει σκοτάδι.
63) Είτε πρόκειται για μουσική είτε για φιλοσοφία είτε για ζωγραφική ή ποίηση, το έργο μιας μεγαλοφυΐας δεν είναι κάτι προς χρήση. Ο χαρακτηρισμός του ανώφελου σημαδεύει τα έργα της μεγαλοφυΐας.
64) Ό,τι είναι εξαιρετικό ωριμάζει αργά.
65) Η μη-ύπαρξη μετά το θάνατο δεν μπορεί να είναι διαφορετική από αυτήν πριν τη γέννηση.
66) Το πρωινό είναι η νεότητα της ημέρας. Είναι χαρούμενο, φρέσκο και εύκολο. Μην το χαραμίζετε ξυπνώντας αργά.
67) Με τα γνωμικά επιδεικνύει κανείς την παιδεία του θυσιάζοντας την πρωτοτυπία του.
68) Αν ο νόμος του υλισμού ήταν ο αληθινός νόμος, όλα θα ήταν ξεκάθαρα. Το «γιατί» των φαινομένων θα μειωνόταν στο «πώς».
69) Η ζωή μοιάζει με παιδικό ρούχο – είναι μικρή και χεσμένη.
70) Η ζωή δεν είναι ποτέ ωραία, μόνο κάποιες εικόνες της ζωής είναι όμορφες.

Ετικέτες: ΑΡΘΟΥΡ ΣΟΠΕΝΑΟΥΕΡ: ΑΦΟΡΙΣΜΟΙΑΠΟΦΘΕΓΜΑΤΑΑΦΟΡΙΣΜΟΙΣΟΠΕΝΧΑΟΥΕΡ
Πηγή: http://philipposphilios.com
Ανιχνευτής Επικούρειος Πέπος. 

9.2.21

ΑΓΑΠΑ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΣΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ 10 ΚΟΡΥΦΑΙΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ από τον ανιχνευτή Επικούρειο Πέπο.

Πολλές μελέτες και πειράματα έχουν αποδείξει ότι τα βιβλία έχουν τεράστιο αντίκτυπο στο μυαλό του ανθρώπου, ενισχύοντας τη μνήμη των μυών και προκαλώντας ακόμη και βιολογικές αλλαγές. Έτσι φέτος για δώρο διαλέξτε ένα καλό κλασσικό βιβλίο.


«Όταν σκοτώνουν τα κοτσύφια», Χάρπερ Λι
Το βιβλίο που εκδόθηκε το 1960 κέρδισε αμέσως δημοτικότητα και επιτυχία. 'Εχει κερδίσει το βραβείο Πούλιτζερ, και έχει γίνει κλασικό της σύγχρονης Αμερικανικής Λογοτεχνίας. Η ιστορία και οι χαρακτήρες βασίζονται σε παρατηρήσεις του συγγραφέα της οικογένειας και των γειτόνων της. Αναφέρεται σε μία ιστορία που συνέβη κοντά στην ιδιαίτερη πατρίδα της στην ηλικία των 10 ετών και κέρδισε τις καρδιές των αναγνωστών με τη ζεστασιά και το χιούμορ του, ενώ ταυτόχρονα, αγγίζει τα σοβαρά θέματα του βιασμού και της φυλετικής ανισότητας.
«Η Δίκη», Φραντς Κάφκα
Είναι ένα από τα πιο γνωστά έργα του Κάφκα. Αφηγείται την ιστορία ενός άνδρα που συνελήφθη και διώκεται για ένα έγκλημα που δεν αποκαλύπτεται ούτε στον ίδιο ούτε στον αναγνώστη. Είναι ένα πολύ εύγλωττο παράδειγμα του εφιάλτη που ένας αδύναμος άνθρωπος μπορεί να βιώσει, λόγω της γραφειοκρατίας και της αδικίας. Τα μυθιστορήματα του Κάφκα, είναι ως επί το πλείστον ατελή και έτσι είναι η Δίκη, αλλά περιλαμβάνει ένα κεφάλαιο το οποίο φέρνει την ιστορία στο τέλος της. Ο Κάφκα θεωρείται από τους κριτικούς ως ένας από τους πιο σημαντικούς συγγραφείς του 20ου αιώνα, επηρρεάζοντας έντονα ρεύματα όπως τον υπαρξισμό.
«Φύλακας στη Σίκαλη», Τζ. Ντ. Σάλιντζερ
Γραμμένο το 1951, είχε αρχικά ως στόχο το ενήλικο κοινό, ωστόσο σύντομα έγινε δημοφιλές και στους έφηβους αναγνώστες, αφού πραγματεύεται θέματα όπως το εφηβικό άγχος και η αποξένωση. Η Times έχει συμπεριλάβει το μυθιστόρημα μεταξύ των 100 καλύτερων έργων της αγγλικής γλώσσας από το 1923. Το μυθιστόρημα ασχολείται με πολύπλοκα ζητήματα της ταυτότητας, των σχέσεων και της αποξένωσης.
«Οι αδελφοί Καραμαζώφ», Φίοντορ Ντοστογιέφσκι
Το τελευταίο έργο του συγγραφέα που χρειάστηκε περίπου 2 χρόνια για να ολοκληρωθεί. Είναι ένα παθιασμένο φιλοσοφικό μυθιστόρημα για τη Ρωσία του 19ου αιώνα και μπαίνει βαθιά στις συζητήσεις για τον Θεό, την ηθική και την ελεύθερη βούληση. Το πνευματικό δράμα μεταφέρει τους ηθικούς αγώνες που αφορούν την πίστη, την αμφιβολία και το λόγο στον εκσυγχρονισμό της Ρωσίας.
«Άμλετ», Ουίλιαμ Σέξπιρ
Η δημοφιλής τραγωδία του Σαίξπηρ λαμβάνει χώρα στο Βασίλειο της Δανίας και πραγματεύεται την προσπάθεια του νεαρού πρίγκιπα να εκδικηθεί τη δολοφονία του πατέρα του από τον σφετεριστή θείο του και τη μητέρα του Γερτρούδη. Το έργο αποπνέει έντονα αληθινή και προσποιητή τρέλα , συντριπτική θλίψη και οργή και ερευνά τα θέματα εκδίκησης, αιμομιξίας, προδοσίας και ηθικής διαφθοράς. Το έργο έχει εμπνεύσει συγγραφείς όπως ο Γκαίτε και ο Ντίκενς αλλά και ο Τζόις και ο Μέρτνοχ.
«Αννα Καρένινα», Λέων Τολστόι
Ενα οδυνηρό και σπαρακτικό μυθιστόρημα με έντονο πάθος και έρωτα, καθώς και τις επιπτώσεις της απιστίας και τη ζήλια. Το βιβλίο αφηγείται την τραγική ερωτική σχέση ανάμεσα στην επαναστατική Αννα και τον ελκυστικό αξιωματικό Βρόνσκι. Η τραγωδία αρχίζει από τη στιγμή που η Άννα απορρίπτει τον απαθή γάμο της και στέκεται ενάντια στις υποκρισίες της κοινωνίας. Η ιστορία λαμβάνει χώρα στο 19ο αιώνα στη Ρωσία και παίζει τις αντιθέσεις της πόλης και της χώρας και όλες τις παραλλαγές της ζωής, του έρωτα και της οικογενειακής ευτυχίας.
«Ο Μικρός Πρίγκιπας», Αντουάν ντε Σαιντ Εξυπερί
Μια τρυφερή νουβέλα που γράφτηκε από τον Γάλλο αριστοκράτη, ποιητή, συγγραφέα και αεροπόρο Εξυπερί. Μιλάει για την περιέργεια, την ομορφιά, την αγάπη και την απώλεια μέσα από τα αθώα μάτια ενός μικρού πρίγκιπα που ζει σε ένα μικρό πλανήτη και είναι ερωτευμένος με ένα τριαντάφυλλο. Ο Μικρός Πρίγκιπας είναι το πιο πολυδιαβασμένο και το πιο μεταφρασμένο βιβλίο. Εχει μεταφραστεί σε περισσότερες από 250 γλώσσες και διαλέκτους και στο σύστημα Μπράιγ.
«Εκατό Χρόνια Μοναξιάς», Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες
Το έργο του πρόσφατα εκλιπόντος συγγραφέα αφηγείται την ιστορία της οικογένειας Buendia της οποίας ο αρχηγός ορίζει την πόλη της Μακόντο. Είναι μία ιστορία θριάμβου και καταστροφής , γέννησης και θανάτου, χαράς και απόγνωσης μέσα σε μία μυθική πόλη. Το έργο είναι ένα αριστούργημα της τέχνης της μυθοπλασίας και ένας πολύ σημαντικός εκπρόσωπος της λατινοαμερικάνικης λογοτεχνίας του 20ου αιώνα.
«Θαυμαστός καινούργιος κόσμος», Αλντους Χάξλεϊ
Ενα από τα πιο μαγευτικά και «ύπουλα» έργα έργα της λογοτεχνίας που γράφτηκε ποτέ και αυτό δεν είναι υπερβολή. Το βιβλίο έχει γίνει σύμβολο σύμβολο για οποιοδήποτε ψεύτικο καθεστώς της καθολικής ευτυχίας. Ο Χάξλεϊ μας ταξιδεύει σε ένα μέλλον, όπου είμαστε όλοι ευχαριστημένοι θεωρητικά, στην αρχετυπική δυστοπία , και αν αυτό είναι τεχνικά εφικτό , γιατί δεν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τη βιοτεχνολογία για να απαλλαγούμε από τον ψυχικό πόνο εντελώς. Είναι ένα μέρος, απαλλαγμένο από την αγάπη και το πάθος και θέτει ανησυχητικά συναισθήματα στον αναγνώστη, αφού η κοινωνία που απεικονίζει είναι παραδομένη και ο αναγνώστης δεν έχει την αίσθηση της χαρούμενης αναμονής. Ο κόσμος που περιγράφει ο Χάξλεϊ είναι ένας «ιδανικός εφιάλτης». Στο έργο, η ευτυχία συνδέεται με την κατανάλωση μαζικά παραγόμενων αγαθών και το επιπόλαιο σεξ. Το 1999, η σύγχρονη βιβλιοθήκη κατέταξε το συγκεκριμένο έργο 5ο στον κατάλογο των 100 καλύτερων μυθιστορημάτων της αγγλικής γλώσσας του 20ου αιώνα.
«1984», Τζορτζ Οργουελ
Το έργο την εποχή που γράφτηκε ξεκίνησε ως ένα δυστοπικό μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας, ωστόσο ο Οργουελικός εφιάλτης γίνεται όλο και πιο πραγματικός στις μέρες μας. Η ιστορία λαμβάνει χώρα στο Airstrip One (παλαιότερα γνωστό ως Μεγάλη Βρετανία) μια επαρχία του υπερκράτους της Ωκεανίας , σε έναν κόσμο διαρκούς πολέμου, με κυβερνητική παρακολούθηση και έλεγχο του μυαλού που υπαγορεύεται από ένα πολιτικό σύστημα. Το έργο περιγράφει την ιστορία ενός ανθρώπου που ζει μια ζωή όπου η κυβέρνηση ελέγχει τα πάντα και οι άνθρωποι τιμωρούνται για την ανεξάρτητη σκέψη και τις αποφάσεις τους. Η τυραννία συνοψίζεται από τον Big Brother, ένα Κόμμα ηγέτη που απολαμβάνει μια έντονη λατρεία της προσωπικότητας και δικαιολογεί την καταπιεστική εξουσία του με την πρόθεση να φέρει μεγαλύτερο καλό. Ο Γουίλιαμ Σμιθ, πρωταγωνιστής του μυθιστορήματος εργάζεται για το Υπουργείο Αλήθειας και είναι αρμόδιος για την προπαγάνδα και ιστορικού ρεβιζιονισμού. Τα κύρια καθήκοντά του περιλαμβάνουν ξαναγράψιμο των παρελθοντικών εφημερίδων, έτσι ώστε το ιστορικό αρχείο να υποστηρίζει πάντα την τρέχουσα γραμμή των κυβερνόντων. Πολλοί από τους όρους και τις έννοιες που χρησιμοποιούνται στο «1984» έχουν εισέλθει σε καθημερινή χρήση μετά τη δημοσίευσή του έργου το 1949. Επιπλέον, από το βιβλίο έχει προκύψει το επίθετο «Οργουελικός», που χαρακτηρίζεται από μυστική παρακολούθηση, επίσημη εξαπάτηση και χειραγώγηση του παρελθόντος με ολοκληρωτικές ή αυταρχικές καταστάσεις.
Από την ιστοσελίδα LifeSpan
Ανιχνευτής Επικούρειος Πέπος.