Life for Life
"Το θαύμα δεν είναι πουθενά
παρά κυκλοφορεί μέσα
στις φλέβες του ανθρώπου!!!"


"Στης σκέψης τα γυρίσματα μ’ έκανε να σταθώ
ιδέα περιπλάνησης σε όμορφο βουνό.
Έτσι μια μέρα το ’φερε κι εμέ να γυροφέρει
τ’ άτι το γοργοκίνητο στου Γοργογυριού τα μέρη !!!"


ΣΤΗΝ ΑΥΛΗ ΜΑΣ
Εμείς στο χωριό μας έχουμε ακόμα αυλές. Εκεί μαζευόμαστε, αμπελοφιλοσοφούμε,
καλαμπουρίζουμε, ψιλοτσακωνόμαστε μέχρι τις... πρώτες πρωινές ώρες! Κοπιάστε ν' αράξουμε!!!
-Aναζητείστε το"Ποίημα για το Γοργογύρι " στο τέλος της σελίδας.

18.9.20

ΑΘΗΝΑ ''Πρόμαχος'' - ΠΑΝΑΓΙΑ '' Υπέρμαχος''. Ηλίας Γιαννακόπουλος.

 (Απάντηση σε ένα σχόλιο του Μητροπολίτη Σταγών και Μετεώρων στο άρθρο μου «Θεά Αθηνά – Παναγία: Βίοι παράλληλοι;»)

«Ό,τι μας ενοχλεί στους άλλους, μπορεί να μάς βοηθήσει να καταλάβουμε καλύτερα τον εαυτό μας» (Jung)

Είναι γνωστό πως η πορεία της σκέψης και της ιστορίας γενικότερα συντελείται μέσα από τις αντιθέσεις και τις εποικοδομητικές διαφωνίες. Και δεν είναι μόνον ο Ηράκλειτος («παλίντονος αρμονία») και ο Έγελος που θεμελίωσαν τους βασικούς νόμους της διαλεκτικής (Θέση – Αντίθεση – Σύνθεση) αλλά και πολλοί άλλοι φιλόσοφοι και στοχαστές (Ζήνων, Μαρξ…).

 


Με βάση την παραπάνω διαπίστωση το σχόλιο του σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Σταγών και Μετεώρων στο άρθρο μου «Θεά Αθηνά και Παναγία: Βίοι παράλληλοι;» (Διαδίκτυο), συνέβαλε σημαντικά στην αποσαφήνιση και κατανόηση κάποιων παραμέτρων τόσο της θρησκείας μας (Χριστιανισμός) όσο και του τρόπου που βιώνει διαχρονικά ο άνθρωπος την έννοια του θείου.

Λόγοι δεοντολογίας και σεβασμού στην «αντίθετη άποψη» και στοχεύοντας στη «σύνθεση» (σύμφωνα και με τα τρία στάδια διαλεκτικής) νιώθω την ανάγκη να σχολιάσω το απαντητικό άρθρο του Μητροπολίτη και να δώσω κάποιες διευκρινίσεις για το περιεχόμενο και το στόχο του άρθρου μου.  

Θρησκεία και Χριστιανισμός

Σύμφωνα με το σχόλιο του Μητροπολίτη: η «Ορθοδοξία δεν αποτελεί θρησκεία… αλλά Αποκάλυψη». Όποια νοήματα – έστω και σε μεταφορικό επίπεδο – υποδηλώνει η θέση αυτή, δεν παύει να έρχεται σε αντίθεση με την επικρατούσα άποψη περί σχέσης θρησκείας και Χριστιανισμού και φυσικά με το άρθρο 3 του Ελληνικού συντάγματος «Επικρατούσα θρησκεία στην Ελλάδα είναι η θρησκεία της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Χριστού…».

Ομοιότητες και Αναλογίες

Στο άρθρο μου «Θεά Αθηνά και Παναγία: Βίοι παράλληλοι;» στοχεύω στην ανάδειξη κάποιων ομοιοτήτων και αναλογιών μεταξύ της αρχαιοελληνικής θρησκείας και του Χριστιανισμού σε επίπεδο λατρευτικό και τελετουργικό αλλά και του τρόπου με τον οποίο ο διαχρονικός άνθρωπος και ιδιαίτερα ο Έλληνας προσεγγίζει το «θείο».

 


Στην απόπειρά μου αυτή σύμφωνα με το απαντητικό άρθρο του Μητροπολίτη: «Οι ομοιότητες και οι αναλογίες που συναντούνται μεταξύ του αρχαιοελληνικού πολιτισμού και του χριστιανισμού, εντοπίζονται σε επίπεδο λατρευτικό, σε επίπεδο σχήματος, επ’ ουδενί σε θεολογικό, δογματικό… Ιδιαιτέρως, ο χριστιανισμός δεν έχει ουδεμία σχέση με το ειδωλολατρικό δωδεκάθεο…». Δύσκολα θα μπορούσε να διαφωνήσει κάποιος με τη θέση αυτή. Ούτε και υποστήριξα στο άρθρο μου κάτι αντίθετο, δηλαδή περί ταύτισης ή συγγένειας των δύο θρησκειών.

Εξάλλου, είναι γνωστό πως για μία περίοδο ο Ελληνισμός (ως κοσμοθεωρία) και ο Χριστιανισμός ήλθαν σε σύγκρουση. Στο Βυζάντιο οι Έλληνες αποκαλούνταν «εθνικοί» (ειδωλολάτρες), ο Μ. Θεοδόσιος κατήργησε τους Ολυμπιακούς αγώνες και ο Ιουστινιανός το 529 μ.Χ. έκλεισε τη Φιλοσοφική σχολή των Αθηνών. Άρα οι απόψεις μας στο σημείο αυτό συμπίπτουν και επ’ ουδενί το άρθρο μου δεν συνιστά κάτι «αιρετικό και λίαν επικίνδυνο.. προσβλητικό και υβριστικό…».

 

Ο θεός είναι ένας…

Στο άρθρο μου εμφαντικά τονίζω πως: «Ο θεός είναι ένας. Οι τρόποι λατρείας είναι πολλοί». Με τη θέση μου αυτή συμφωνεί απόλυτα και το άρθρο του Μητροπολίτη: «Ο Θεός, πράγματι, είναι Ένας, Ένας είναι όμως και ο τρόπος λατρείας του…». Ωστόσο η ποικιλότητα των λατρευτικών εκδηλώσεων στο ίδιο το σώμα της Ορθοδοξίας δεν φαίνεται να δικαιώνει την άποψη «περί ενός τρόπου λατρείας» (όπως αποδεικνύουν και τα πολλά ονόματα που συνοδεύουν την Παναγία και τους Αγίους…).

Η απαξίωση του «θρησκευτικού συγκρητισμού» και της «θρησκευτικής παγκοσμιοποίησης» από το απαντητικό άρθρο – σχόλιο του Μητροπολίτη είναι θέμα ευρύτερης μελέτης και όχι προϊόν κάποιων βιαστικών αφορισμών.

 



Η διαφοροποίηση του σχολίου του Μητροπολίτη έγκειται στον εντοπισμό της ταυτότητας του Θεού και του τρόπου λατρείας. Σύμφωνα με το απαντητικό άρθρο για τον Χριστιανισμό ο μοναδικός θεός είναι ο Τριαδικός («Ένας είναι ο θεός, ο Τριαδικός»). Επ’ αυτού καμία αντίρρηση, αν είσαι χριστιανός. Κάθε πιστός, όμως, άλλης θρησκείας θεωρεί πως ο μοναδικός και αληθινός θεός είναι ο δικός του θεός. Μπορούμε, όμως, να αποκλείσουμε την πίστη των άλλων και να απαγορεύσουμε τις λατρευτικές τους εκδηλώσεις; Οι μουσουλμάνοι μάς αποκαλούν «άπιστους». Το άρθρο 13 του συντάγματος κατοχυρώνει την θρησκευτική ελευθερία.

Εξάλλου είναι γνωστό πως η σύλληψη και η κατανόηση του θείου είναι δύσκολη, προσωπική και άκρως βιωματική. Ο άνθρωπος διαχρονικά πλάθει τον θεό του «κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν» των δικών του αναγκών και νοητικών αναζητήσεων. Επ’ αυτού σημαντικές θεωρούνται οι επισημάνσεις του Ξενοφάνη που έκρινε αυστηρά τον Όμηρο για τον τρόπο που περιγράφει τους θεούς.


α) …τραγούδησαν πολυάριθμες παράνομες θείες πράξεις: κλοπή, μοιχεία, κι αμοιβαία εξαπάτηση.

(ὼς πλεῖστ(α) ὲφθέγξατο θεῶν ὰθεμίστια ἔργα, κλέπτειν μοιχεύειν τε καὶ ὰλλήλους απατεύειν) (Β12)

β) Οι Αιθίοπες λένε ότι οι θεοί τους είναι μαύροι κοντή μύτη, Οι Θράκες πως οι δικοί τους είναι γαλανομάτηδες και κοκκινοτρίχηδες.

(Αἰθίοπές τε <θεούς σφετέρους> σιούς μἐλανάς τε Θρῆκές τε γλαυκοὺς καὶ πυρρούς <φασι πὲλεσθαι>) (Β16)

γ) Στο απόσπασμα Β15 προσθέτει και μια σατιρική νότα λέγοντας:

Αν τα άλογα και τα βόδια είχαν τα χέρια και μπορούσαν να ζωγραφίσουν οι θεοί τους θα ‘μοιαζαν πολύ με άλογα και βόδια.

(ἀλλ’ εὶ χεῖρας ἔχον βόες <ἴπποι τ’> ἠὲ λέοντες ῆ γράψαι χείρεσσι καὶ ἔργα τελεῖν ἄπερ ἄνδρες, ἴπποι μέν θ’ ἴπποσι, βόες δὲ τε βουςὶν ὀμοίας […])

 


  Ο Αϊνστάιν όταν ρωτήθηκε για το εάν πιστεύει στον θεό, απάντησε χαρακτηριστικά: «Πιστεύω στον Θεό του Σπινόζα, ο οποίος αποκαλύπτεται στην αρμονία όλων των υπαρκτών πραγμάτων, αλλά όχι σε έναν Θεό ο οποίος ασχολείται με το πεπρωμένο και τις πράξεις των ανθρώπων».

Άρα ο σεβασμός του τρόπου που ο κάθε πιστός συλλαμβάνει και κατανοεί ή λατρεύει το θεό του θεωρείται αυτονόητος, αφού αποτελεί το κρηπίδωμα της θρησκευτικής ελευθερίας.

«Να μη χλευάζουμε, να μη θρηνολογούμε. Χαρά είναι η μετάβαση από μια μικρότερη σε μια μεγαλύτερη τελειότητα. Οι ψυχές δε νικιούνται με τα όπλα αλλά με την Αγάπη και τη Γενναιοφροσύνη. Δεν επιθυμούμε κάτι επειδή το κρίνουμε καλό, αλλά, αντιθέτως, κρίνουμε κάτι καλό επειδή το επιθυμούμε. Αισθανόμαστε και βιώνουμε ότι είμαστε αιώνιοι… Μην με ψάχνεις έξω, δεν θα με βρεις, ψάξε με μέσα… εκεί είμαι, παλλόμενος μέσα σου» (Μπαρούχ Σπινόζα).

 

Οι συμπτώσεις

Στο απαντητικό άρθρο – σχόλιο αναφέρεται πως αποπειράθηκα να ταυτίσω τη Θεά Αθηνά με την Παναγία: «Οι συμπτώσεις, στις οποίες αναφέρεται ο συντάκτης (Η. Γιαννακόπουλος) του, δεν είναι ικανές να ταυτίσουν την Αθηνά με την Θεοτόκο…». Λάθος. Πουθενά δεν διαφαίνεται στο άρθρο μου μία τέτοια προσπάθεια για ταύτιση. Πώς θα μπορούσε άλλωστε να γίνει αυτό;

Εκείνο που δηλώνεται καθαρά στο άρθρο μου «Θεά Αθηνά και Παναγία: Βίοι παράλληλοι;» είναι οι ομοιότητες και οι αναλογίες των ανθρώπων στον τρόπο με τον οποίο επικαλούνται τη βοήθεια υπέρτερων δυνάμεων και τις ιδιότητες που προσδίδουν σε αυτές (Πρόμαχος / Υπέρμαχος). Ο Οδυσσέας και οι Αθηναίοι ζητούν τη βοήθεια ή τη μεσολάβηση της Θεάς Αθηνάς για τη σωτηρία τους. Παρόμοια φαινόμενα συμπεριφοράς έχουμε και για την Παναγία, την οποία ικετεύουμε για βοήθεια (προσωπική ή εθνική) ή μεσολάβηση (ως Μητέρα) προς τον υιόν της, τον Χριστό (Η πολιορκία – σωτηρία της Κων/λης κατά το έτος 626 μ.Χ. Ο «ακάθιστος ύμνος»).

Αιμομιξίες και οιδιπόδεια συμπλέγματα

Ο σεβαστός Μητροπολίτης σε μία αναφορά του στον τρόπο γέννησης της Θεάς Αθηνάς επισημαίνει αιμομιξίες και οιδιπόδεια συμπλέγματα («Θεογονία», Ησίοδος). Συνιστά ερμηνευτική αστοχία να κρίνουμε και να ερμηνεύουμε τους αρχαίους μύθους και ποιήματα ή τραγωδίες με τη λογική και την ηθική του σήμερα. Οι μύθοι έχουν μία λογική αυθυπαρξία κι αποτελούν το προστάδιο της ερμηνείας του κόσμου και των νόμων που τον διέπουν.

Αν, ωστόσο, οδηγηθούμε σε μία απόρριψη ή καταγγελία του Ομήρου και του Ησιόδου για τις αιμομιξίες και τα οιδιπόδεια συμπλέγματα, τότε αναπόφευκτα αμφισβητείται και η αξία των αρχαίων τραγωδιών («Οιδίπους τύραννος»«Αντιγόνη»…) ως ανθρωποπλαστικών μέσων. Αμφισβητείται, επίσης, και ο ίδιος ο Φρόϊντ που δόμησε την ψυχανάλυση πάνω στους αρχαίους μύθους. Είναι αυτό, όμως, θεμιτό ή εφικτό;

 

 

Η Παναγία Θεοτόκος

Πουθενά στο άρθρο μου δεν διαφαίνεται η πρόθεσή μου να εμφανιστεί η θεά Αθηνά ως πρόδρομος της Παναγίας (όπως διατείνεται το απαντητικό άρθρο, έστω και με υποθετικό τρόπο). Τη μόνη ομοιότητα – αναλογία που εντοπίζω είναι η σχέση και των δύο με τον θεό.

Η θεά Αθηνά γεννήθηκε από το κεφάλι του Δία (πατέρα των θεών) και η Παναγία γέννησε τον υιόν του θεού. Τίποτα λιγότερο ή τίποτα περισσότερο. Η παραπάνω αναλογία δεν συνιστά προσβολή ούτε για τη θεά Αθηνά ούτε για την Παναγία.

Τα αρχέτυπα

 

 

Κάθε λαός στην ιστορική του διαδρομή δομεί την ζωή του (προσωπική, κοινωνική, εθνική) πάνω σε αρχέτυπα που αισθητοποιούν το «συλλογικό ασυνείδητο» (Γιούνγκ). Πάνω σε αυτά τα αρχέτυπα στη συνέχεια σχηματοποιεί τις εσωτερικές του ανησυχίες, αγωνίες, φόβους και προσδοκίες. Οι θεοί είναι παράγωγα αυτών των αρχετύπων. «Η αφετηρία όλων των γυναικείων εκφάνσεων του θείου προέρχονται παγκοσμίως από μία θεά, την Γαία, την μητέρα του κόσμου, την Πότνια θεά των όφεων στον χώρο του Αιγαίου. Η Μεγάλη Μητέρα, Μητέρα Θεά ή Μητέρα Γη είναι ένα μητριαρχικό αρχετυπικό μοντέλο που επαναλαμβάνεται σε διάφορες μυθολογίες ανά τον κόσμο...».

 

 

Ο θρησκευτικός συγκρητισμός, λοιπόν, συνιστά μία πραγματικότητα – αναγκαιότητα, όπως την καταγράφει η ιστορία του παγκόσμιου πολιτισμού. Οι κατακτήσεις του Μ. Αλεξάνδρου έδωσαν ένα ξεχωριστό περιεχόμενο στο θρησκευτικό συγκρητισμό.

Η ανίχνευση της ποικιλότητας των μορφών που έλαβαν τα αρχέτυπα στην ιστορία της θρησκείας και του πολιτισμού αποτέλεσε και τον κυρίαρχο στόχο του άρθρου μου «Θεά Αθηνά και Παναγία: Βίοι παράλληλοι;» καθώς και η αέναη αναζήτηση του ανθρώπου – μέσα από τις πολιτιστικές και θρησκευτικές αλληλεπιδράσεις – προτύπων ζωής που θα έδιναν διέξοδο στις ποικίλες ανάγκες και αναζητήσεις του (Ήρωες, ημίθεοι, θεοί / μύθοι, θρύλοι, ιστορίες…).

Κορυφαία αρχετυπική μορφή ο Προμηθέας που συμβολίζει την ελευθερία και την αντίσταση ενάντια στις παραδοσιακές θεότητες. Η προσφορά του στο ανθρώπινο γένος συνοδεύτηκε από την πιο σκληρή τιμωρία.

Στην θυσία του Προμηθέα και στην τιμωρία του πολλοί βρήκαν αναλογίες με το Χριστό που η σταύρωσή του συντέλεσε στη σωτηρία του ανθρώπου (σύμφωνα πάντα με τα δόγματα του Χριστιανισμού). Κανείς φυσικά δεν διανοήθηκε να θεωρήσει «προσβολή» αυτήν την αναλογία.

 

Σε κάποιες εκκλησίες στην Ελλάδα και περισσότερο στον Άθω βρίσκονται οι μορφές του Σωκράτη, του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη που εικονίζονται ως άγιοι. Κι αυτό γιατί σύμφωνα με την αντίληψη πολλών προετοίμασαν με τις ιδέες τους τον ερχομό του χριστιανισμού. Φυσικά δεν τόλμησε κανείς να θεωρήσει «υβριστές» τους αγιογράφους ή «προσβολή» την αγιοποίηση των τριών τιτάνων της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας.

Επιμύθιο

Η κριτική, λοιπόν, μπορεί να είναι καλοδεχούμενη και εποικοδομητική όταν συνοδεύεται από επιχειρήματα και αντι – επιχειρήματα ή προτάσεις και όταν αποφεύγονται οι χαρακτηρισμοί του τύπου: «αιρετικές απόψεις, αδολεσχίες… αιρετικό και λίαν επικίνδυνο… προσβλητικό και υβριστικό… μολυσμό…».

Κανείς δεν κατέχει την απόλυτη αλήθεια και ιδιαίτερα σε θέματα που κινούνται στο χώρο του πνεύματος. «Το πνεύμα είναι όπως του ποταμού το ρεύμα που κινείται προς τα εμπρός και διαρκώς ανανεώνεται…». Στην κριτική εκείνο που προσμετράται ως θετικό είναι η πρόθεση και ο στόχος. Εξάλλου το περιεχόμενο μιας κριτικής περισσότερο χαρακτηρίζει (θετικά ή αρνητικά) το υποκείμενο αυτής (τον κρίνοντα) και λιγότερο το αντικείμενο (κρινόμενο).

 

Η χρήση του όρου «δογματικός» (με όλα τα παράγωγά του) αδυνατίζει τα επιχειρήματα, αφού ο όρος είναι σημασιολογικά αρνητικά φορτισμένος και υπόρρητα δηλώνει την τυφλή προσήλωση σε απόλυτες αλήθειες (αξιώματα) που εξ αντικειμένου οδηγούν στην ακινησία της σκέψης.

Μπορεί κατά τον Ηράκλειτο «Οίησις ιερά νόσος», ωστόσο η κριτική και ο διάλογος χρειάζονται καλές προθέσεις, μετριοφροσύνη, διαλλακτικότητα και επιχειρήματα. Προπάντων χρειάζεται η αποδοχή του λάθους μας. Γιατί στόχος μας πάντα είναι ο φωτισμός του νου και η προσέγγιση της αλήθειας, όσο αυτό είναι εφικτό…

Οι «δίκες ασεβείας» των αρχαίων και ο Index των Καθολικών δεν μπόρεσαν να αποτρέψουν το αναπόφευκτο και το αναγκαίο. Ο νόμος της αλλαγής και της προόδου είναι αμείλικτος. Μπορούμε και πρέπει να βλέπουμε τα πράγματα στην ολότητά τους και όχι εξατομικεύοντας το «μέρος». Γιατί «η ενότητα και η συμπληρωματικότητα συνιστούν την πραγματικότητα» (Χάϊζενμπεργκ).

 

 

«Προσπαθούμε να κατανοήσουμε τα φαινόμενα, και στην πορεία συνειδητοποιούμε ότι όλη η κατανόηση αρχίζει με την αναγνώριση ομοιοτήτων και σταθερών επαναλήψεων στα φαινόμενα» (Χάϊζενμπεργκ).

 

Χρήσιμα άρθρα και βιβλία:

1.     «ΙΔΕΟπολις», (Εκδόσεις Λιβάνη), Ηλία Γιαννακόπουλου.

2.     «Ψυχολογία και θρησκεία», (Εκδόσεις Ιάμβλιχος), Κ. Γιούνγκ.

3.     «Το μέλλον μιας αυταπάτης», Φρόϊντ.

4.     «Το γράμμα για τον θεό», Αϊνστάιν.

5.     «Ψυχανάλυση και θρησκεία», Έριχ Φρομ.

6.     «Προμηθέας – Χριστός: Η πάσχουσα ανθρωπότητα», Ηλία Γιαννακόπουλου, διαδικτυακό άρθρο.

7.     «Ο θάνατος και η ανάσταση των θεών: Θρησκευτικός συγκρητισμός», Ηλία Γιαννακόπουλου, blog «ΙΔΕΟπολις» και διαδικτυακό άρθρο.

8.     «Σωκράτης, Χριστός, Γκάντι: Η συνάντηση», Ηλία Γιαννακόπουλου, blog «ΙΔΕΟπολις» και διαδικτυακό άρθρο.

9.     «Αναζητώντας το θεό», Ηλία Γιαννακόπουλου, blog «ΙΔΕΟπολις» και διαδικτυακό άρθρο.

10.  «Η επιστροφή στη θρησκεία», Ηλία Γιαννακόπουλου, blog «ΙΔΕΟπολις» και διαδικτυακό άρθρο. Πηγή:https://iliasgiannakopoulos.blogspot.com/


13.8.20

Θεά Αθηνά και Παναγία: Βίοι παράλληλοι; ΗΛΙΑ ΓΙΑΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΦΙΛΟΛΟΓΟΥ.

                           Θεά Αθηνά και Παναγία: Βίοι παράλληλοι;  

                                             Ουρανός – Γαία 

                                             Κρόνος – Ρέα  

                                             Δίας - 'Ηρα




 Οι αρχαίοι Έλληνες δόμησαν τη θρησκεία τους πάνω σε ζεύγη θεοτήτων που αντανακλούσαν και τη βαθύτερη δομή του σύμπαντος και του φυσικού κόσμου (Αρσενικό – Θηλυκό). Το στοιχείο αυτό απουσιάζει παντελώς από τον χριστιανισμό. Την ισοζυγία αρσενικού – θηλυκού την ανιχνεύουμε και στο δωδεκάθεο του Ολύμπου (6 ανδρικές θεότητες και 6 γυναικείες) έστω και σε συμβολικό επίπεδο.




Όμως, εκτός από τις θεμελιώδεις διαφορές ανάμεσα στο ειδωλολατρικό δωδεκάθεο και τον Χριστιανισμό, μπορούμε να διακρίνουμε και κάποιες ομοιότητες – αναλογίες ανάμεσα στις αρχαίες θεότητες και το χριστιανισμό. Ομοιότητες που υπόρρητα δηλώνουν τη θέση πως «Ο θεός είναι ένας. Οι τρόποι λατρείας είναι πολλοί».

Χαρακτηριστική περίπτωση είναι η ισχυρή παρουσία της θεάς Αθηνάς στην αρχαιοελληνική θρησκεία και της Παναγίας στο Χριστιανισμό.






Μία πρώτη αναλογία ανάμεσα στη θεά Αθηνά και την Παναγία είναι η ημερομηνία εορτασμού τους. Προς τιμήν της Αθηνάς γιορτάζονταν τα Παναθήναια κάθε 28 του αρχαίου μήνα Εκατομβαιώνα (μέσα Ιουλίου – μέσα Αυγούστου). Ο εορτασμός της Παναγίας στις 15 Αυγούστου μόνο σύμπτωση δεν είναι.

Μία άλλη «σύμπτωση» είναι τα πολλά ονόματα που συνοδεύουν τόσο τη θεά Αθηνά όσο και την Παναγία, όπως: Πρόμαχος, Παρθένος, Λημνία, Σκεπτομένη, Παλλάς, Γλαυκώπις, Αγοραία, Αλεξίκακος, Εργάνη, Πολύβουλος (Αθηνά) / Γλυκοφιλούσα, Θεομήτωρ, Λιμνιά, Ελεούσα, Βρεφοκρατούσα, Θεοτόκος, Φιδούσα, Θαλασσομαχούσα, Αειμακάριστος, Αθηνιώτισσα, Ζωοδόχος (Παναγία).




Άξιο παρατήρησης, επίσης, είναι και ο ναός της Αθηνάς στην ακρόπολη που μετατράπηκε σε χριστιανικό προς τιμήν της Παναγίας (Παναγιά Αθηνιώτισσα) επί Ιουστινιανού (482-565μ.Χ.). Έκτοτε η Παναγία εθεωρείτο προστάτης των Ελλήνων («Τη Υπερμάχω στρατηγώ τα νικητήρια…) όπως εθεωρείτο και η Αθηνά για τους Αθηναίους.

Ένα άλλο στοιχείο ομοιότητας είναι και η σχέση τους με το θεό, όπως διαφαίνεται και στα ονόματα. Η Παναγία θεωρείται θεομήτωρ και θεοτόκος, ενώ η θεά Αθηνά εκφράζει τη Σοφία, γιατί κατά το μύθο γεννήθηκε από το κεφάλι του θεού Δία (πατέρα των θεών).





Όταν, όμως, υπάρχουν τόσες συμπτώσεις εύκολα οδηγούμαστε στην αποδοχή πως οι λαοί χτίζουν τη θρησκεία τους πάνω σε στοιχεία του παρελθόντος, όπως αυτό φαίνεται πιο καθαρά στο τελετουργικό.

Ανεξάρτητα, λοιπόν, από τα δόγματα και την θρησκευτική πίστη ένα στοιχείο αναδύεται από τη λατρεία των δύο αυτών γυναικείων μορφών: Διαχρονικά ο άνθρωπος έχει την ανάγκη για προστασία από κάποια υπέρτερη δύναμη και ιδιαίτερα από γυναικεία θεότητα. Ο θρησκευτικός συγχρωτισμός αποτελεί ένα φυσικό και διαχρονικό φαινόμενο και αναδεικνύει την ενότητα της ανθρώπινης φύσης ανεξάρτητα από γλώσσα, καταγωγή, μόρφωση και χρώμα δέρματος.





Εκείνο που διαφέρει είναι ο τρόπος πρόσληψης του «θείου» και οι λατρευτικές εκφράσεις (το τελετουργικό). Εξάλλου η τραγική αίσθηση – συνείδηση της περατότητας – θνητότητας του ανθρώπου μπορεί να ερμηνεύσει πολλά σκοτεινά σημεία της ανθρώπινης συμπεριφοράς.


Η θεά Αθηνά και η Παναγία στην ποίηση


α. Ύμνος εις την Αθηνά

Τόπο στου κάνουν οι θεοί, δειλά παραμερίζουν.

Όμοια την ώρα που ψηλά κι’ αργά ‘ς τα ουράνια πλάτια

Μακρύνονται μ’ ευλάβεια και χάνονται ταστέρια.

Τόπο σου κάνουν οι θεοί, σκιαχτά παραμερίζουν,

Γιατί ξανοίγουν πως κρυφά, σφιχτά μια λάμψι δένει

Την εμορφιά της γης αυτής με τη δική σου χάρι.

Απάνου ‘ς την Ακρόπολι το ξαγναντεύουν όλοι

Έξαφν’ απάντεχα τρανό και φωτερό περίσσια

Το μυστικό το σύννεφο που κρύβει και δεν κρύβει

Σ’ το διαμαντένιο δίχτυ του τη θεϊκή θωριά σου.

Κι’ απ’ τον μεγάλο βασιλιά κι’ ως το στερνό το δούλο

Αθέλητα μαζώνονται και κατά ‘κείνο τρέχουν.

Μια δύναμις ανίκητη τα πόδια τους φτερώνει.


ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ, «Ύμνος εις την Αθηνάν», Αθήνα 1889

https://www.youtube.com/embed/gNhiGzhzlis



β. Δεκαπενταύγουστος του 1940

Ω, Εσύ των Ουρανών η πλατυτέρα,
που αγκάλιασες τα έθνη και τους λαούς,
των λαών και των εθνών η θεία Μητέρα,
π’ όλους της γης ξεχείλισες τους ναούς.

Μάνα, π’ αγνάντια μου είσαι ως θερισμένη
απ’ αστάχυα χλωμότατη πλαγιά,
κ’ είσαι κ’ η Ελλάδα, κ’ είσαι η Κοιμωμένη
με σταυρωτά τα χέρια Παναγιά·

Μάνα, που ο νους Σου μοναχά το ξέρει
αν, αντίκρυ στην αγία Σου εντολή,
η καρδιά μου δεν είναι ως περιστέρι
αθώα, δοκιμασμένη και καλή.

δώσε την ώρα τούτη (κ’ είναι τώρα
π’ αγγίζουμε τον ύστερο βυθό
κι αργοσημαίνει η προαιώνια ώρα)
στην άγια εντολή Σου να σταθώ

ανύσταχτος, στην άκρη γινώμενος
αγρύπνια μιαν απέραντη ματιά,
σαν ο Ιησούς Χριστός Εσταυρωμένος,
σαν οι Άγιοι Παίδες μέσα στη φωτιά!

ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ ΑΓΓΕΛΟΣ, «Λυρικός βίος», τόμ. Ε’, Αθήνα 1968, σ.σ. 123-124

10.8.20

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ ΠΡΙΝ ΕΝΑ ΧΡΟΝΟ, τότε μεγάλη γιορτή, σήμερα αγωνία για την υγεία του ΘΑΝΑΣΗ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ξάδερφε, κοντοχωριανέ, θεατράνθρωπε ας γίνει το καλύτερο.

Κυρίες και Κύριοι, Φίλες και Φίλοι σας καλησπερίζω και σας καλοσωρίζω στην Αυλή των Θαυμάτων -όπως θα έλεγε και Ιάκωβος Καμπανέλης- και στον κήπο του Επίκουρου.

Εγώ είμαι ο Επίκουρος!! για όσους δεν το γνωρίζουν έχω δύο ονόματα, Σπυρίδωνας και Επίκουρος.

Αφορμή για να βρεθούμε απόψε εδώ στον Επικούρειο κήπο ήταν ένα άρθρο του κ. Σταύρου      Φαλαγκάρα που είχα διαβάσει στο site Trikala news stiw 4 MA'I'OY του 2018
Όταν διάβασα εκείνο το άρθρο το οποίο θα σας το διαβάσω αμέσως μετά, είπα μέσα μου:
Του χρόνου Θεού Θέλοντος θα είμαι κι εγώ εκεί.
Πράγματι μαζί με την Λαμπρινή παρακολουθήσαμε την φετινή παράσταση οφείλω να ομολογήσω πως ήταν μία καταπληκτική παράσταση, οι ερασιτέχνες ηθοποιοί δεν είχαν τίποτα να ζηλέψουν από τους επαγγελματίες συναδέλφους τους. Αντιθέτως πολλοί επαγγελματίες θα είχαν να ζηλέψουν από τα μέλη αυτής της θεατρικής ομάδας.

Ηθοποιός Σημαίνει Φως!!

       Όταν τελείωσε η παράσταση άκουσα την ''άτακτη'' εσωτερική μου φωνή - Αυτό που ο Σωκράτης ονόμαζε Δαιμόνιο - να μου λέει: Επικούρειε κάτι πρέπει να κάνεις!!
Αυτό το κάτι μου φανερώθηκε 2 βδομάδες αργότερα όταν τελείωσα το υπέροχο βιβλίο του κ. Θανάση Παπαδημητρίου. Το μήνυμα ήταν σαφές: Επίκουρε, κάλεσε στην αυλή σου τα μέλη αυτής της δημιουργικής ομάδας και φρόντισε να τους τιμήσεις με τον καλύτερο δυνατό τρόπο διοργανώνοντας μια γιορτή προς τιμήν τους.
Κυρίες και Κύριοι, Φίλες και Φίλοι βρισκόμαστε απόψε εδώ για να τιμήσουμε όλα τα μέλη αυτής της ομάδας και ειδικότερα τους δύο πυλώνες της, τον κ. Θανάση Παπαδημητρίου και τον κ. Βασίλειο Μπιλιάλη, δηλαδή, τους διόσκουρους Κάστωρ και Πλυδεύκη.
Σας ευχαριστώ που αποδεχτήκατε την πρόσκληση και ευελπιστώ πως η βραδιά θα είναι όμορφη μιας και μας συντροφεύει και ένα λαμπερό φεγγάρι που βρίσκεται λίγες μέρες πριν την πανσέληνό του.
Θα μου επιτρέψετε τώρα να σας διαβάσω το κείμενο του κ. Φαλαγκάρα.

''Στη σημερινή εποχή της  πολύπλευρης κρίσης και της παρακμής, που η συλλογική έκφραση ζωής έχει ξεθωριάσει και ο καθένας περιχαρακώνεται στο εγώ του,  είναι παρήγορο και ενθαρρυντικό το γεγονός,  ότι υπάρχουν ακόμα αυτοί που θεωρούν τον εαυτό τους μέλος μιας συλλογικότητας και χωρίς να αποβλέπουν σε οφέλη, έχουν τη διάθεση και το κουράγιο να προσφέρουν και να ψυχαγωγήσουν του συνανθρώπους τους.

Στο Ξυλοπάροικο, όπου η παράδοση του λαϊκού θεάτρου καλά κρατεί, και η συλλογική οργάνωση βρίσκει απήχηση και γόνιμο έδαφος, μας δόθηκε η ευκαιρία προχτές Πρωτομαγιά, στο κατάμεστο ανοιχτό θέατρο του χωριού, να απολαύσουμε μια σημαντική εκδήλωση και  ως αντίδοτο στη  μνημονιακή μας  μιζέρια.

Ο Θανάσης Παπαδημητρίου κι ο Βασίλης Μπιλιάλης ψυχές  του λαϊκού θεάτρου, στα θεατρικά "Ούζο-καφενείο-παντοπωλείο ο Σωκράτης" και "Η Γκόλφω τα λέει όπως τα βλέπει", με τους Καρατάσο Ιωάννη, Βασιλική Φόλια, Παπακώστα Βασίλη, Καλατζή Θωμά,  Ρέμπελο Κων/νο, Κατσικογιάννη Γεώργιο, Μόκα Γεώργιο, Συκομάνη Μαρία, Σταμούλη Μαρία, Πανάγο Νικόλαο και Παπαβασιλείου Δημήτριο, ξεπέρασαν και επαγγελματίες ηθοποιούς και μας χάρισαν πολύ γέλιο,  που τόσο ανάγκη τόχουμε.

Αξίζουν συγχαρητήρια και επαίνους όλοι οι συντελεστές της σπουδαίας εκδήλωσης, ο καλλιτέχνης Βαγγέλης Παπαδημητρίου για τα σκηνικά, οι μουσικοί, τα παιδιά του δημοτικού σχολείου κι όλοι όσοι μόχθησαν στην οργάνωση και την παρουσίαση της παράστασης.''

Μπράβο στο Ξυλοπάροικο!

Σταύρος Φαλαγκάρας
Εκπαιδευτικός

Και τώρα ήρθε η ώρα να προχωρήσουμε στο κυρίως μενού της βραδιάς που είναι οι βραβεύσεις.
Οι Ξυλοπαροικιώτες, -προς τιμήν τους- σε όλες τις εκδηλώσεις που κάνουν ξεκινούν πάντα με το ποίημα για το Ξυλοπάροικο που έχει γράψει ο δάσκαλος κ. Θωμάς Τρίτας.
Ειλικρινά τους ζηλεύω και τους αξίζουν πολλά συγχαρητήρια. Ελπίζω πως κι εμείς οι Γοργογυραίοι κάποια στιγμή θα το εφαρμόσουμε. Για όσους δεν το γνωρίζουν υπάρχουν τρία ποιήματα για το Μαγευτικό και Πανέμορφο Γοργογύρι. Απόψε θ' ακούσουμε τό ένα.
Θέλω λοιπόν να καλέσω κοντά μου την μικρή Μαργαρίτα Παπαδημητρίου, είναι εγγονή του κ. Θανάση Ππαδημητρίου, για να μας απαγγείλει το ποίημα για το ωραίο Ξυλοπάροικο γιατί οι φιλοξενούμενοι έχουν πάντα τον πρώτο λόγο.

Ο ΥΜΝΟΣ ΤΩΝ ΑΠΑΝΤΑΧΟΥ ΞΥΛΟΠΑΡ0ΙΚΙΩΤΏΝ

Ωραίο Ξυλοπάρικο!!
Του Κερκέτιου μπαλκόνι
Με τον ευρύ ορίζοντα
που λησμονιούνται οι πόνοι
Με μύλους με Νεροτριβές
Με απείρου κάλλους κοπελιές
Και με πολλά πλατάνια.
Με δυο κεφαλοπόταμους
που αν τους είχαν στη Γαλλία
Θα πότιζαν ολημερίς
Μπαστιά και Βερσαλία.
Μα όσο κι αν βρίσκομαι μακριά
Μακριά από φίλους και δικούς μου
Μακριά από την μαγική χαράδρα
Με τα τρεχούμενα νερά και με την πρασινάδα
Εγώ εσένα νοσταλγώ
Εσένα θα λατρεύω και πάντα θ' αγαπώ.
Με έργα και με ποιήματα
μόνο για σένα θα μιλώ
Ωραίο Ξυλοπάροικο!!

Φίλες και Φίλοι το πιο πάνω ποίημα το 
είχε γράψει το 1936 ο δάσκαλος
Τρίτας Θωμάς όταν είχε επισκεφθεί το χωριό.
ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ σ' ευχαριστούμε.

Και τώρα ήρθε η σειρά ν' ακούσουμε το ποίημα για το Γοργογύρι το οποίο έγραψε ο φιλόλογος Παναγιώτης Λαδιάς το 2009 όταν επισκέφτηκε το χωριό μας και θα μας το απαγγείλει η Νικολέτα Ραρρά.

Ένα ποίημα για το Μαγευτικό και Πανέμορφο Γοργογύρι.

Στης σκέψης τα γυρίσματα μ’ έκανε να σταθώ

ιδέα περιπλάνησης σε όμορφο βουνό.


Έτσι μια μέρα το ’φερε κι εμέ να γυροφέρει


τ’ άτι το γοργοκίνητο στου Κερκέτιου τα μέρη.


Πρόβαλε η ροδοδάχτυλη νυφούλα τ’ ουρανού


και άπλωνε το φέγγος της μαγεύοντας το νου.


Η πρώτη αχτίδα του ηλιού με βρίσκει στο ανηφόρι,


της αύρας νιώθω το κρυφό το μίλημα: «Προχώρει».


Νιώθω της αυγικής δροσιάς το τρυφερό το χάδι,


νιώθω τη γλύκα της ζωής μες στην καρδιά να στάζει.


Φτάνω σε τόπον όμορφο που’ χει περίσσεια χάρη,


όπου η φύση σκόρπισε απλόχερα τα κάλλη.


Ξεπέζεψα και έγειρα σε ριζιμιό λιθάρι,


σε ξάγναντο κι ευώδιαζε δίπλα μου το θυμάρι.


Ματιά και νους απλώθηκαν τα δυο μαζί παρέα


κι όλο περιεργάζονταν την όμορφη τη θέα.


Βλέπω χαλκόμαβες κορφές με γειτονιά τ’ αστέρια,


των αετών βασίλειο, των πετριτών λημέρια.


Γοργόφτερα γροικώ πουλιά μες στα γαλάζια πλάτη,


γυροβολιές και παιχνιδίσματα χορταίνουνε το μάτι.


Και με τη μελωδία του γλυκά, τερπνά με υψώνει


του λόγκου η πετροπέρδικα, της ρεματιάς τ ’αηδόνι.


Πλαγιές κατάφυτες φορούν σμαράγδινη στολή


με των σπιτιών τα κόκκινα πετράδια ταιριαστή.


Πεύκα κι ελάτια ολόισια και πλάτανους αιώνιους θωρώ,


και τ ΄ αγεριού τους ψίθυρους ακούω μες στους κλώνους.


Τ ‘ αγριολούλουδα κι αυτά πανώρια, μυροβόλα,


η μαργαρίτα, το γιοφύλλι, ο κρίνος κι η γλαδιόλα.


Θαρρείς πως ντύθηκε η γης, μυριοχρωματισμένη,


σοφής υφάντρας φορεσιά με ξόμπλια πλουμισμένη.


Κι εκεί που τέτοια λόγιαζα κι άλλα πολλά δροσάτα,


βλέπω μια κόρη ρόδινη που πρόβαλε στη στράτα.


Μια κόρη κρινοπρόσωπη, λιγνή σγουρομαλλούσα


που ‘ ρίξε γύρω ολόγυρα ματιά γοργοπετούσα.


Στέκω και τη θιαμαίνομαι, θέλω να της μιλήσω,


προσεκτικά και ευγενικά μην την κακοκαρδίσω.


-"Καλή σου ώρα, κόρη μου, και να ‘ σαι ευτυχισμένη,


καλότυχοι που σ’ έχουνε κόρη καμαρωμένη.


Πες μου ποιος είν ’ ο τόπος σου θέλω να σε ρωτήσω."


-"Ξένε, αφού με ρώτησες, εγώ θα σου απαντήσω.


Μάθε, εδώ που βρίσκεσαι, σ’ αυτή την πανδαισία,


όπου η αγάπη φύτρωσε, όπου ανθεί η φιλία,


όπου της φύσης γίνεται γιορτάσι, πανηγύρι,


εδώ ' ναι τ ' όμορφο χωριό, είναι το Γοργογύρι."


Το Γοργογύρι αγάπησα, το’ βαλα στην καρδιά μου


θα το’ χω μες στη μνήμη μου κι ας είναι μακριά μου.



Παναγιώτης Λαδιάς - Φιλόλογος

Νικολέτα σ' ευχαριστούμε.

Και να που επιτέλους έφτασε η ώρα των απονομών, θα ήθελα να παρακαλέσω την  Αντιδήμαρχο κ. Σοφία Αλεστά, -ή οποία είναι Γοργογυρέ'ι'σσα- προκειμένου να απονείμει την τιμητική πλακέτα στον κ. Θανάση Παπαδημτρίου.

Τον καλλιτέχνη κ. Άγγελο-Φειδία Πατσιατζή, ο οποίος θεωρεί τον εαυτό του εσωτερικό ερωτικό μετανάστη!! για να απονείμει την τιμητική πλακέτα στον κ. Βασίλειο Μπιλιάλη.


Και τον δάσκαλο της Πιαλείας κ. Δημήτρη Παπαγιαννόπουλο προκειμένου να απονείμει την τιμητική πλακέτα στον εκπρόσωπο την θεατρικής ομάδας -προς τιμήν όλων των μελών- στον κ. Βασίλη Μπιλιάλη.


Κυρίες και Κύριοι, Φίλες και Φίλοι αφού σας ευχαριστήσω για μία ακόμα φορά για την παρουσία σας σας πληροφορώ πως στη συνέχεια υπάρχουν μεζεδάκια, οίνος, και παγωμένες μπύρες.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Θερμές ευχαριστίες οφείλω σε όσους βοήθησαν να ολοκληρωθεί αυτή η υπέροχη βραδιά, στους εκλεκτούς φίλους για τα διάφορα καλούδια που προσκόμισαν, στον κ. Θανάση Τρικαλιώτη για τον υπέροχο και γεμάτο αρώματα οίνο, τα 'Χασαπάκια' για την καλή ποιότητα των κρεάτων, τους ψήστες Γεώργιο Ραρρά και Πανούλη Ντακούλα, Θεόφραστε ο γιος σου έγινε τέλειος ψήστης, τις κυρίες: Ελένη Λάμπρου, Χαρούλα Ντακούλα, και όσες κυρίες ακόμα βοήθησαν, τον καλλιτέχνη Φειδία, τον Μαίτρ Λαμπρακιά για την γενικότερη επιμέλεια, και φυσικά την οικοδέσποινα που είχε την επιμέλεια όλης της γαστρονομίας και όχι μόνο, την υπομονετική Λαμπρινή, και τέλος την τεχνικό μας, την γλυκιά μας Μελισσάνθη για την μικροφωνική, για τα ηλεκτρολογικά, για τις μουσικές και για πολλά ακόμα. 
Επίσης ευχαριστώ την πρώτη πρόεδρο την Λ.Ο.Γ. που παραβρέθηκε στην εκδήλωση παρ' ό,τι ήταν σχεδόν με τον μπέμπη προ των πυλών.
Στα λίγα υπόλοιπα ήταν ο Επικούρειος Πέπος.
Τελικά κατά γενική ομολογία ήταν μια υπέροχη βραδιά που έκλεισε με τις γυναίκες να δίνουν ρεσιτάλ χορού. Στις ζε'ι'μπεκές  δεινοί χορευτές ήταν οι: Γιάννης Γιαννακόπουλος, Βασίλης Μπιλιάλης και Θανάσης Τρικαλιώτης και η ανεπανάληπτη Αλίκη των θαυμάτων!!
Κάπου εδώ τελείωσε το ρεπορτάζ για την μαγική βραδιά, στην συνέχεια θα σας παρουσιάσω κάποιες φωτογραφίες από την εκδήλωση.
Σας χαιρετώ με σεβασμό και Επικούρεια διάθεση ο Επικούρειος Πέπος.
ΥΓ. Για τις όποιες ατέλειες υπήρξαν υπεύθυνος είμαι εγώ ο Επικούρειος Πέπος και ζητώ την κατανόησή σας.














Ας κρατήσουν οι χοροί!!!!!  στην τελευταία φωτογραφία αριστερά μου, όπως κοιτάζουμε είναι η Μαργαρίτα και δεξιά μου η Νικολέτα. Αν σταματήσουμε να τα περιμένουμε όλα από την εκάστοτε δημοτική, ή κοινοτική αρχή, τίποτα δεν θα πάει μπροστά, αν όμως εμείς γίνουμε δημιουργικοί και ενεργοί πολίτες τότε σίγουρα θα βρούμε δίπλα μας και τον Δήμαρχο, και τον Πρόεδρο. Ας με συγχωρέσουν όσοι και όσες ξέχασα για την βοήθεια τους.

19.7.20

ΕΛΕΝΗ ΓΚΟΥΒΙΝΑ - ΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ 19/07/2017 19/07/2020 τρία χρόνια χωρίς την αγαπημένη μας Ελένη.

Φίλες και φίλοι καλημέρα, η σημερινή ανάρτηση είναι αφιερωμένη στην μνήμη της νύφης μου της Ελένης που σαν σήμερα πριν τρία χρόνια άφηνε την τελευταία της πνοή στο νοσοκομείο Άγιος Σάββας. Όσες γυναίκες διαβάσουν αυτό το κείμενο ας μην αγνοήσουν να κάνουν το τεστ ΠΑΠ και μαστογραφία γιατί είναι κρίμα να χάνονται γυναίκες από αμέλεια ή από τον φόβο του γιατρού.
Η νύφη μου ήταν ένας υπέροχος άνθρωπος και από την ημέρα που αναχώρησε όλοι μας είμαστε πολύ πικραμένοι, είναι μεγάλο το κενό και οι όποιες χαρές δεν έχουν πια εκείνη τη γεύση που θα είχαν αν ήταν ανάμεσά μας και η νύφη μου.
Σήμερα κάποιοι συγγενείς βρεθήκαμε για να τιμήσουμε τη μνήμη της και μετά την λειτουργία καθίσαμε στο καφέ Black and white για ένα καφεδάκι.
οι πιο κάτω φωτογραφίες είναι από την σημερινή συνάντηση μνήμης.
Στην συνάντηση παραβρέθηκαν και κάποια αγγελούδια που με τις παιδικές τους φωνούλες κατάφεραν να απαλύνουν τον πόνο μας, και φυσικά ο επονομαζόμενος ''Άγιος Πολύκαρπος'' με την γοητευτική σύζυγό του.
Τις πιο κάτω φωτογραφίες πήρε ο διεθνούς φήμης φωτογράφος Fuji Tomo Kazu.








ΣΑΣ ΧΑΙΡΕΤΏ ΑΠΟ ΤΟ ΜΑΓΕΥΤΙΚΟ ΚΑΙ ΠΑΝΕΜΟΡΦΟ ΓΟΡΓΟΓΥΡΙ