Life for Life
"Το θαύμα δεν είναι πουθενά
παρά κυκλοφορεί μέσα
στις φλέβες του ανθρώπου!!!"


"Στης σκέψης τα γυρίσματα μ’ έκανε να σταθώ
ιδέα περιπλάνησης σε όμορφο βουνό.
Έτσι μια μέρα το ’φερε κι εμέ να γυροφέρει
τ’ άτι το γοργοκίνητο στου Γοργογυριού τα μέρη !!!"


ΣΤΗΝ ΑΥΛΗ ΜΑΣ
Εμείς στο χωριό μας έχουμε ακόμα αυλές. Εκεί μαζευόμαστε, αμπελοφιλοσοφούμε,
καλαμπουρίζουμε, ψιλοτσακωνόμαστε μέχρι τις... πρώτες πρωινές ώρες! Κοπιάστε ν' αράξουμε!!!
-Aναζητείστε το"Ποίημα για το Γοργογύρι " στο τέλος της σελίδας.

19.6.23

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ ΣΤΗΝ ΠΙΑΛΕΙΑ στον Ιερό Ναό του Αγίου Γεωργίου.

Πιάλεια 18/06/2023

Ιερός Ναός Αγίου Γεωργίου

Παρουσίαση βιβλίου με τίτλο: ΠΙΑΛΕΙΑ "πόλις Θεσσαλική ύπό τό Κερκετικόν όρος" από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα.

Συγγραφέας Γεώργιος Β. Παπαβασιλείου συνταξιούχος δάσκαλος. Φίλες και φίλοι καλημέρα, καλή εβδομάδα και καλό καλοκαίρι μιας και το φετινό καλοκαίρι άργησε να έρθει. Η χθεσινή μέρα έκρυβε πολλές ευχάριστες εκπλήξεις, το μεσημέρι συμφάγαμε με εκλεκτούς φίλους όπου το βασικό μενού ήταν ψάρια τα οποία μας είχε στείλει από την Λήμνο ο πατέρας Ευθύμιος και διάφορα σαλατικά από τον κήπο του Παπανικολή,  μεταξύ οίνου και τσίπουρο Τρικαλιώτη, φιλοσοφήσαμε τρώγοντας Αμβροσία, και πίνοντας Νέκταρ! Η κορυφαία όμως έκπληξη ήρθε το βράδυ στις 19:30 στην παρουσίαση ενός βιβλίου που έγινε άκουσον! άκουσον!  στον εσωτερικό χώρο της εκκλησίας στην πνευματική και ιστορική Πιάλεια, πάντα πρωτοπόροι οι Πιαλειώτες. Προσοχή, Πιάλεια και όχι Πιαλεία, έχει την σημασία του ο τονισμός. 

Πολλά εύγε ανήκουν γι' αυτήν την πρωτοβουλία, δηλαδή για την παραχώρηση του ναού, στον Διδάσκαλο και ιεροψάλτη Δημήτρη Παπαγιαννόπουλο, φίλτατε Δημήτρη μακάρι αυτό να συμβεί κάποτε και στο κατά τ'άλλα Μαγευτικό και Πανέμορφο Γοργογύρι που δυστυχώς σε θέματα πολιτισμού βρίσκεται πίσω έτη φωτός από την Πιάλεια. Ειλικρινά ζήλεψα και θαύμασα όλα αυτά που έζησα χθες βράδυ στην πνευματική και ιστορική Πιάλεια και αναρωτήθηκα γιατί στο Μαγευτικό και Πανέμορφο Γοργογύρι δεν ευδοκιμούν παρόμοιες προσπάθειες; Τι φταίει; Γέρασα και απάντηση δεν πήρα ακόμα. Ας επιστρέψω όμως στην παρουσίαση, η προσέλευση του κόσμου ξεπέρασε τις προσδοκίες των οργανωτών, ήταν συγκλονιστικό να βλέπεις πάνω από 200; άτομα μέσα στην εκκλησία, θα έλεγα πως ήταν η καλύτερη "λειτουργία" που έχω παρακολουθήσει. Ο έχων την ευθύνη της διοργάνωσης Δημήτρης Παπαγιαννόπουλος είχε συντονίσει τα πάντα με την παραμικρή λεπτομέρεια, με την μαγική του μπακέτα διεύθυνε τη συζήτηση ως δεύτερος Κουρεντζής! Σκέψη της ημέρας, μήπως κάποια στιγμή κάποιος φωτισμένος επίτροπος θα πρέπει να προτείνει να γίνει κάτι ανάλογο και στην δική μας εκκλησία; Πάμε τώρα στους ομιλητές, Ηλίας Γιαννακόπουλος φιλόλογος συγγραφέας, Χρήστος Ζορμπάς μαθηματικός πληροφορικάριος και Νικόλαος Λεμονάς φιλόλογος, η μητέρα του κ. Λεμονά είναι από το Μαγευτικό. 

Η παρουσίαση εξελίχθηκε σε λειτουργία, ειδικότερα όταν τον λόγο πήρε ο Ηλίας Γιαννακόπουλος απογείωσε την συζήτηση με το πάθος του, την ευρυμάθεια του και ειδικότερα με την αναφορά στην σύνδεση που έκανε με τις μνήμες που κουβαλάμε όλοι μας από την παιδική μας ηλικία, προσωπική μεν η αναφορά αλλά μας αφορά όλους γιατί όλοι μας έχουμε παρόμοιες μνήμες, αν μάλιστα ο συντονισμός του ανθρώπου που χειριζόταν τον υπολογιστή - μουσική  ήταν πιο "δεμένος" με το λόγο, θα αφαιρούσε από την Αφροδίτη το ψεγάδι της κριτικής. Ας μην ζητάμε όμως το τεχνολογικό τέλειο αποτέλεσμα γιατί αυτά συμβαίνουν και στις πιο καλύτερα οργανωμένες εκδηλώσεις. Ως αναφορά το βιβλίο το αγόρασα και μόλις το διαβάσω θα αποφανθώ για το περιεχόμενό του. Θα επιστρέψω όμως στην ιεροτελεστία της παρουσίασης αφού πρώτα αναφερθώ στον αγώνα που έδωσε ο σοφός Διδάσκαλος Δημήτρης Παπαγιαννόπουλος ώστε να καθιερωθεί το σωστό όνομα που είναι Πιάλεια και όχι Πιαλεία. Επί δυόμιση χρόνια έδινε μάχη για να αποδείξει τον λάθος τονισμό. Κάπου είχα διαβάσει πως κάποιοι άνθρωποι σκεπτόμενοι μπορούν ν' αλλάξουν τον κόσμο, ένας από αυτούς είναι και το άξιο τέκνο της Πιάλειας ο Δημήτρης Παπαγιαννόπουλος που έχω την τύχη να με θεωρεί φίλο του. Επίσης πολλά εύγε ανήκουν στον συγγραφέα του βιβλίου που με πολύ κόπο κατάφερε να συλλέξει πολλές πληροφορίες σχετικά με την  ιστορία της Πιάλειας κυρίως στην αρχαιότητα λόγω της σύνδεσης του Ασκληπιού μιας και υπάρχουν στοιχεία που μνημονεύουν την Πιάλεια ως γενέτειρα του Ασκληπιού. Άρα αφού ο Ασκληπιός γεννήθηκε στην Πιάλεια είναι δυνατόν να μην είχε έρθει στο Μαγευτικό και Πανέμορφο Γοργογύρι; Είναι δυνατόν να μην είχε επισκεφθεί τον Κεφαλοπόταμο; Να γιατί το μονοπάτι του Ασκληπιού που υπάρχει στο Μαγευτικό πρέπει να το περπατήσουν όλοι οι Έλληνες, ως Θεός και γιατρός κάτι παραπάνω θα ήξερε που έκανε αυτή την διαδρομή. Πόσο τυχερή είναι η Πιάλεια που έχει πληθώρα πνευματικών τέκνων όπως ο σεμνός συγγραφέας του βιβλίου, και πόσο τυχερά ήταν τα παιδιά που τον είχαν δάσκαλο. Ευχαριστούμε τους φίλους μας από την Πιάλεια, την Αφροδίτη, τον Ηλία και τον Δημήτρη για την τιμή που μας έκαναν να μας καλέσουν να παραστούμε σ' αυτή την μυσταγωγία, ευχόμαστε καλοτάξιδο να είναι το βιβλίο και κυρίως να διαβαστεί και να διδάξει. Σας χαιρετώ με σεβασμό και επικούρεια διάθεση Επίκουρος ο Γοργογυραίος.

ΥΓ. Με βάση τις δικές μου αξιόπιστες μυθολογικές πληροφορίες από πηγές των Μουσών, το όνομα Πιάλεια δόθηκε προς τιμήν της κόρης του Πίαλου - γενάρχη των Πιαλέων - την ξακουστή και πανέμορφη Πιάλεια την οποία ερωτεύτηκε ο Ασκληπιός και την μύησε στην ευεργετική θεραπεία με τα βότανα γι' αυτό και πολλές γυναίκες στην Πιάλεια, κυρίως της τρίτης ηλικίας συνεχίζουν να κατέχουν την ευεργετική δράση των βοτάνων που συλλέγουν από το Κερκέτιον όρος που κακώς συνεχίζουμε να το αποκαλούμε Κόζιακα που είναι τουρκική ονομασία. Προφανώς για να το λένε αυτό οι Μούσες κάτι παραπάνω θα γνωρίζουν για την κόρη του Πίαλου. Ελπίζω κάποια στιγμή ο φίλος μου ο Δημήτρης που εκτός των άλλων είναι και καλλιτέχνης να φιλοτεχνήσει και την Πιάλεια ώστε δίπλα στον Αχιλλέα, στον Ηρακλή και στα υπόλοιπα έργα που έχει τοποθετήσει στον κήπο του να υπάρχει και η όμορφη Πιάλεια. Σας ευχαριστώ που κάνατε τον κόπο να διαβάσετε το πιο πάνω κείμενο.

Έρρωσθε και Ευδαιμονείτε.

Η EΠΙΜΕΛΕΙΑ  ΤΗΣ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ ΕΓΙΝΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΠΙΚΟΥΡΟ ΤΟΝ ΓΟΡΓΟΓΥΡΑΙΟ












ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ.

10.5.23

Ένα ποίημα για το Γοργογύρι από τον Δάσκαλο Δημήτρη Παπαγιαννόπουλο που εμπνεύστηκε από τον Επίκουρο τον Γοργογυραίο. Ευχαριστούμε αγαπητέ φίλε.

Φίλες και φίλοι αγαπητοί Γοργογυραίοι, Φιλογοργογυραίοι, Μεσοχωρίτες, Πιαλειώτες, Ξυλοπαροικιώτες, Κορωπιώτες, Λημνιώτες, Κρητικοί, Αμοργιανοί, Γιαννιώτες, Φλωρινιώτες, Βεροιώτες, Τρικαλινοί, Κερκυραίοι, Ναξιώτες, Λευκαδιώτες, Δονουσιώτες, Ιθακιώτες, Βολιώτες, Κοζανίτες, Μανδραίοι, και απανταχού Γοργογυραίοι καλησπέρα. 

Σήμερα μου συνέβησαν δύο αξιοσημείωτα γεγονότα, το ένα πολύ ευχάριστο και το άλλο πολύ παράξενο. Θα ξεκινήσω από το παράξενο, το πρωί που πήγα για τα καθιερωμένα 5 χιλιόμετρα, άλλα 5 πάω το απόγευμα, προκειμένου να προετοιμαστώ για την ανάβαση που θα συμμετέχω το καλοκαίρι για την τρίτη επίσκεψη στην κορυφή του Κερκετίου όρους, συνάντησα ως διά μαγείας τον Μάντη Κάλχα!! Ο Μάντης με ενημέρωσε πως μπορούσε να μου λύσει μία απορία, όταν τον ρώτησα γιατί μόνο μία με αποκάλεσε πλεονέκτη!! Αντί Επίκουρε να λες δόξα το λαό που έχεις το προνόμιο να πάρεις μια σωστή απάντηση, έστω σε μια απορία, ενώ η πλειονότητα δεν θα έχει ποτέ αυτή την ευκαιρία, εσύ αμέσως να ζητήσεις και δεύτερη! Κατάλαβα το λάθος μου και ζήτησα συγγνώμη από τον Μάντη Κάλχα ο οποίος έδειξε επιείκεια. Αφού σκέφτηκα πολλά και διάφορα θέματα, κατέληξα στο εξής συμπέρασμα: αν του ζητήσω να μου λύσει μία απορία που να αφορά μόνο εμένα δεν θα είχε και τόσο μεγάλη αξία. Αν όμως του ζητούσα να μου λύσει μία απορία που έχουν πολλά μέλη της κοινωνίας αυτόματα θα είχαν πάρει απάντηση πλήθος κόσμου. Αυτό και έπραξα.

Επίκουρος: Μάντη εσύ που γνωρίζεις τα παρόντα, τα μέλλοντα και τα παρελθόντα μήπως μπορείς να μου πεις ποιος θα είναι ο επόμενος πρωθυπουργός της χώρας;

Κάλχας: Επίκουρε το κατάλαβα πως κι εσύ θα έκανες την ίδια ερώτηση που μου έκαναν και οι υπόλοιποι 9, όπως μου εξήγησε κάθε μέρα έλυνε τις απορίες σε 10 άτομα. Άκου λοιπόν, ο επόμενος πρωθυπουργός της Ελλάδας το 2027 ή το 2028 θα είναι ο πρώην πρωθυπουργός!!

Επίκουρος: δηλαδή; 

Κάλχας: Αν σου έλεγα πως ο επόμενος πρωθυπουργός το 2027 ή το 2028 θα είναι ο πρόσφατος πρωθυπουργός θα με ρωτούσες ποιος; Αφού λοιπόν δεν σου είπα ο πρόσφατος που πάει το μυαλό σου; Ξύπνα Επίκουρε!!

Επίκουρος: Αυτά μου είπε ο Μάντης Κάλχας και ως διά μαγείας εξαφανίστηκε.

Πάμε τώρα στο δεύτερο συμβάν το ευχάριστο, από τον φίλο μου τον δάσκαλο Δημήτρη Παπαγιαννόπουλο έλαβα ένα ποίημα για το Μαγευτικό και Πανέμορφο Γοργογύρι! Άρα μέχρι στιγμής έχουμε 5 ποιήματα για το Μαγευτικό! Ειδικότερα αυτό το πέμπτο έχει ιδιαίτερη αξία γιατί είναι από ένα άξιο και μελίρρυτο τέκνο της ιστορικής Πιάλειας. Φίλες και φίλοι σάς παρουσιάζω πιο κάτω το ποίημα του Επίκουρου, που έγινε η αφορμή να γράψει ο δάσκαλος το δικό του ποίημα για το Μαγευτικό και Πανέμορφο Γοργογύρι.


Νάτο, εμπρός σας, ανάμεσα σε δυό 

πλαγιές/ 

Το Μαγευτικό και Πανέμορφο 

Γοργογύρι με της Μούσες και τις Νύμφες/ 

Ντυμένο στ' άσπρα τον χειμώνα να το χαϊδεύουν οι νιφάδες του χιονιά/ 

Και στα πράσινα την άνοιξη με τα 

γάργαρα νερά να κυλαρίζουν διασχίζοντας το/ 

Αριστερά του οι ιεροί βράχοι των Μετεώρων και δεξιά του η ιστορική Πιάλεια/ 

Τέτοια ομορφιά επισκέπτη σε άλλον 

τόπο δεν θα δεις/ 

Παρά μόνο στο Μαγευτικό και Πανέμορφο Γοργογύρι που το έχουν υμνήσει ποιητές και συγγραφείς/ 

Βρίσκεται ξαπλωμένο στην αγκαλιά 

του Κερκέτιου όρους με την "αστραπή" στην κορυφή του/ 

Εκεί, στην κορυφή, σε οδηγεί το 

φημισμένο και ξακουστό σε όλους μονοπάτι, του 

Ασκληπιού/ 

Με τα πολλά γλυπτά, τα εικαστικά 

της φύσης και τον μικρό Κερκέτη, τον βοηθό του Ασκληπιού. 

Εκεί θα συναντήσεις βότανα και μυρωδικά, καλότχιες, ξωτικά, και όμορφες κοπέλες σαν τα κρύα τα νερά.

ΥΓ. Κάνε κι εσύ κάτι για το ΜκΠΓ 

μπορείς. 

Φίλες και φίλοι αυτό το κείμενο διάβασε ένα άξιο και μελίρρυτο τέκνο της Πιάλειας και προς τιμήν του Γοργογυρίου έγραψε το πιο κάτω ποίημα.

*Αστραπή= Έτσι ονομάζεται η υψηλότερη κορυφή του Κερκετίου όρους.

============================================

Το ΓΟΡΓΟΓΥΡΙ όπως το είδαν τα μάτια ενός σοφού δασκάλου από την ιστορική Πιάλεια. Είναι σημαντικό να υπάρχουν άνθρωποι που να γράφουν ποιήματα για το Μαγευτικό όπως ο διδάσκαλος Δ. Π.

Να το, εμπρός, ανάμεσα 

σε δυο πλαγιές προβάλει 

Πανέμορφο , Μαγευτικό και

Ονειρικό το Γοργογύρι/

Που τον χειμώνα ντύνεται 

άσπρο μαργαριτάρι. 

Γεμάτο δροσιά την άνοιξη, 

πράσινο βελουδένιο. 

Τα γάργαρα νερά του

φτεροκοπούν στον βράχο 

μ’ αφρούς και ταρταρίσματα 

του ποταμιού τραγούδια. 

Αριστερά του θρόνιασαν 

Μετέωρα δοξασμένα 

και δεξιά η Πιάλεια 

η φημισμένη πόλη 

του θεϊκού Ασκληπιού 

και του Κερκέτη ο θρόνος. 

Τόση ομορφιά γλυκόπλαστη, χωρίς υπερβολή,

στον κόσμο δεν ειν’ άλλη. 

Είναι λουσμένο πάντα με τα γάργαρα 

νερά του Κερκετίου όρους/

'Έτσι που 

το βλέπεις στην αγκάλη του ξαπλωμένο 

να δείχνει προς την κορυφή 

της *Αστραπής, σού έρχεται αυτόματα να πεις: 

έχει δίκιο ο κάθε ποιητής να υμνεί το Μαγευτικό και Πανέμορφο Γοργογύρι.

Εκεί το τέρμα κι η αρχή 

τ’ Ασκληπιού ο δρόμος, 

του ξακουστού μονοπατιού 

σ’ όλη την οικουμένη. 

Μαγευτικό, Πανέμορφο 

γλυκό μου Γοργογύρι, 

θα σ’ έχω πάντα στην καρδιά 

μοναδικό στολίδι.


10/05/2023 

Δημήτρης Παπαγιαννόπουλος 

(Συνταξιούχος διδάσκαλος) 

Εμπνευσμένος και επηρεασμένος από τον Επίκουρο τον Γοργογυραίο.

29.4.23

Καβάφης: Ο “Παγκόσμιος”* Έλληνας. Ηλίας Γιαννακόπουλος φιλόλογος - συγγραφέας.

 α. «Πού αλλού θα βρισκόμουν καλύτερα, παρά ανάμεσα στα τρία κέντρα της ύπαρξης: Τα σπίτια της αμαρτίας, την εκκλησία που τις συγχωρεί και το νοσοκομείο όπου πεθαίνεις” (Κ.Καβάφης).

        β. «Είμαι κι εγώ Ελληνικός. Προσοχή, όχι Έλλην, ούτε ελληνίζων, αλλά ελληνικός» (Κ.Καβάφης)**.

     γ. «ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Π. ΚΑΒΑΦΗΣ / ΠΟΙΗΤΗΣ / ΘΑΝΩΝ ΕΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ ΤΗΝ 29ην ΑΠΡΙΛΙΟΥ 1933» (επιτύμβια πλάκα).

            δ. Κ. Π. Καβάφης: 29 Απριλίου 1863 – 29 Απριλίου 1933.

       Ο σημερινός αναγνώστης και μελετητής της ποίησης του Κ. Καβάφη θα ήταν δύσκολο και συνάμα άστοχο αν παραβλέψει ή προσπεράσει με ασύγγνωστη ταχύτητα τα παραπάνω στοιχεία-αναφορές (αυτοαναφορές) του ποιητή. Κι αυτό γιατί οι αυτοαναφορές αυτές (α, β) συνιστούν τα δομικά στοιχεία του ποιητικού του έργου  και της λανθάνουσας πηγής της έμπνευσής του. Ο αλεξανδρινός ποιητής με μία αυτοβιογραφική ομολογία του φανερώνει τις βασικές συντεταγμένες της ποίησής του που καταυγάζουν το ρόλο-επιδράσεις τόσο των ερωτικών του επιλογών όσο και της πνευματικής ή ιδεολογικής του σχέσης με τον Ελληνισμό** ως Ιστορία ή Ιδέα.

                                       


        Οι οίκοι ανοχής και τα χαμαιτυπεία της Αλεξάνδρειας, η ομοφυλοφιλία του αλλά και ο ιδιαίτερος τρόπος να προσεγγίζει και να μετουσιώνει σε ποιητικό δημιούργημα τα ιστορικά γεγονότα (κατά προτίμηση της Ελληνιστικής περιόδου) αποτελούν τους αναγκαίους ερμηνευτικούς κώδικες της ποίησης του Καβάφη. Η ταξινόμηση των ποιημάτων του σε Φιλοσοφικά, Ιστορικά και Ηδονικά, όσο σχηματική κι αν είναι, αποτυπώνει με περισσή ενάργεια το πλαίσιο αναφοράς της ποιητικής δημιουργίας. Μιας δημιουργίας που 160 χρόνια μετά τη γέννησή του (1863) και 90 χρόνια μετά το θάνατό του (1933) εξακολουθεί να είναι τόσο σύγχρονη και επίκαιρη.

                                      Οι πολέμιοι του Καβαφικού έργου

        Στα επετειακά αφιερώματα, ωστόσο, θα πρέπει να καταγραφούν και οι αντιδράσεις του ποιητικού κατεστημένου της εποχής εκείνης απέναντι στην ποίηση του Καβάφη. Οι αντίπαλοί του παραγνωρίζοντας και παραβιάζοντας τους κανόνες της – απούσας τότε - πολιτικής ορθότητας εστίασαν την κριτική τους και στις ερωτικές ιδιαιτερότητες του ανθρώπου Καβάφη.

       Πρωταγωνιστής της αρνητικής υποδοχής και κριτικής της ποίησης του Κ. Καβάφη υπήρξε τότε ο ιεροφάντης του δημοτικισμού Κ. Παλαμάς που αδυνατούσε να  κατανοήσει και να αποδεχτεί την τεχνοτροπία του Καβάφη στην οποία δέσποζε ο ελεύθερος στίχος και ο πεζολογικός χαρακτήρας. Κι αυτό γιατί ο Παλαμάς και η σχολή του αποθέωναν τον έμμετρο στίχο, την δημοτική γλώσσα και τα πολλά και ηχηρά επίθετα. Ειδικότερα έλεγε:

       “Ποιητής ο Καβάφης; Δεν ξέρω, ίσως να κάμνω λάθος… Μάλλον για  ρεπορτάζ από τους αιώνες μοιάζουνε τα γραφτά του. Σκίτσα ιδεών, που πάνε να γίνουν καλά τραγούδια, αλλά παραμένουν ημιτελή σχεδιάσματα”.

            Σε ανάλογο κλίμα και ύφος ήταν και η κριτική του Γ. Κορδάτου:

     “Απόστημα της λογοτεχνίας μας, γι αυτό πρέπει να αποκοπεί… Πιστεύω πως θάρθει ο καιρός, όπου ο Καβάφης θα ξεχαστεί, όπως ξεχάστηκαν ο Αχ. Παράσχος κι άλλοι ποιητές που είχαν μεγάλη δημοσιότητα”.

          Ο Γ. Κορδάτος έντονα επικριτικός στην ποίηση του Καβάφη σε ένα άλλο επίπεδο σημείωνε πως ο ποιητής “απηχούσε το πνεύμα της απαισιοδοξίας και τις ιδέες της παρακμής… Ορισμένα ποιήματά του εκφράζουν την πίκρα που αισθανόταν για τον ξεπεσμό του και το μίσος ενάντια στους νεόπλουτους”.

                                       Οι υπερασπιστές του Καβάφη

          Ωστόσο, στο ποιητικό αρχιπέλαγος του Παλαμά και των παλαμιστών υπήρξαν και επώνυμες φωνές που εκθείαζαν την ποίηση του Καβάφη. Ήταν όλοι εκείνοι που στην καβαφική ποίηση διέκριναν το νέο και το πρωτοποριακό στοιχείο τόσο στη μορφή όσο και στο περιεχόμενο. Ειδικότερα ο Σεφέρης τόνιζε:

        “Το έργο του Καβάφη είναι ένα και μόνο ποίημα εν προόδω που το τερματίζει ο θάνατος”.

         Σε ανάλογο ύφος και κλίμα ήταν και η υπεράσπιση του Κ. Βάρναλη “Χωρίς αμφιβολία ο Καβάφης είναι ένας μοναδικός ιδιότυπος ποιητής. Ασεβής σε όλα, από τη μορφή ίσαμε την ουσία…. Το περιεχόμενο αυτής της ποίησης είναι σχεδόν ένα επεισόδιο ιστορικό ή προσωπικό του ποιητή”.

                                    


        Στον κύκλο των υπερασπιστών του Καβαφικού έργου ανήκε και ο Ν. Καζαντζάκης ο οποίος μεταξύ άλλων έγραφε: “ Ο Καβάφης είναι από τα τελευταία άνθη ενός πολιτισμού θαρραλέου”.

       Η αξιολόγηση του Καβαφικού έργου που ακολουθεί αποδείχτηκε άκρως προφητική για τη διαχρονικότητά του.

      “Ο Καβάφης, κατά την γνώμη μου, είναι ποιητής υπερμοντέρνος, ποιητής των μελλουσών γενεών. Εκτός από την ιστορική, ψυχολογική και φιλοσοφική αξία του, η λιτότης του ύφους του, που εγγίζει ενίοτε τον λακωνισμό, ο ζυγισμένος ενθουσιασμός του που ελκύει προς τη διανοητική συγκίνηση, η ορθή φράσις του, αποτέλεσμα μιας αριστοκρατικής φυσικότητας, η ελαφρά ειρωνεία του, αντιπροσωπεύουν στοιχεία που θα  εκτιμήσουν ακόμη περισσότερο οι γενεές του μέλλοντος, παρακινημένες από την πρόοδο των ανακαλύψεων και την λεπτότητα του νοητικού μηχανισμού. Οι σπάνιοι ποιηταί σαν τον Καβάφη θα καταλάβουν τότε πρωτεύουσα θέσι σ’ έναν κόσμο που θα σκέπτεται πολύ περισσότερο παρά σήμερα” (απόσπασμα από το «αυτοεγκώμιο»).

       Η αξία και η διαχρονικότητα των ποιημάτων του Καβάφη καθίστανται πιο εμφανείς στο βαθμό που πολλοί στίχοι του ανιχνεύονται στο καθημερινό μας λεξιλόγιο, όπως: “Σαν βγεις στον πηγεμό για την Ιθάκη», «Και τώρα τι θα κάνουμε χωρίς βαρβάρους;», «Ανεπαισθήτως μ’ έκλεισαν από τον κόσμο έξω», «Σαν έτοιμος από καιρό…».

                                 Αλήθειες ζωής και διαχρονικές Ιδέες

        Αποτελεί μοναδικό φαινόμενο στη νεοελληνική ποίηση το γεγονός πως πολλοί στίχοι του Καβάφη χρησιμοποιούνται για να αναδείξουν κάποιες κρυμμένες και διαχρονικές αλήθειες και ιδέες της ανθρώπινης ζωής. Ο διδακτικός τόνος των ποιημάτων σε συνδυασμό με τον προτρεπτικό τους χαρακτήρα διαμορφώνουν για τον αναγνώστη έναν κώδικα ερμηνείας και κατανόησης της πραγματικότητας που μάς περιβάλλει αλλά και ένα πολύτιμο εργαλείο αυτογνωσίας και ανθρωπογνωσίας.

         Αρωγός σε όλα αυτά τα παραπάνω και η αποφθεγματική μορφή πολλών στίχων που ενσωματώθηκαν στο λεξιλόγιό μας καθώς και στις κοινωνικές μας σχέσεις.

       Η σταχυολόγηση που ακολουθεί είναι ενδεικτική του πλούτου της ποιητικής δημιουργίας του Καβάφη και δεν ενέχει κανένα αξιολογικό στοιχείο. 

                      ΑΟ εγκλωβισμός και τα αδιέξοδα του ανθρώπου.

       “Είπες «Θα πάγω σ΄άλλη γη, θα πάγω σ’ άλλην θάλασσα. / Μια πόλις άλλη θα βρεθεί καλύτερη από αυτή / Καινούριους τόπους δεν θα βρεις, δεν θάβρεις άλλες θάλασσες. / Η πόλις θα σε ακολουθεί…»” (Η Πόλις”).

       Οι παραπάνω στίχοι αποτυπώνουν με δραματικότητα το αίσθημα του εγκλωβισμού του ανθρώπου που αποφασίζει να αλλάξει τη ζωή του. Το ανέφικτο του στόχου του αισθητοποιεί πέραν όλων των άλλων αρνητικών συναισθημάτων και την οδυνηρή διάψευση κάθε προσδοκίας αλλά και την συνειδητοποίηση της πλήρους αδυναμίας του ανθρώπου να αποδεσμευτεί από το παρελθόν του.

           

 
        Ο ποιητής με απόλυτο τρόπο διακηρύσσει πως δεν υπάρχει καμία προοπτική να απεγκλωβιστούμε από ένα πλαίσιο ζωής που χτίσαμε πάνω σε λάθη και πως τα λάθη αυτά και οι επιλογές μας θα μάς ακολουθούν παντού και πάντα ( “Η πόλις θα σε ακολουθεί”).

                                  B.  Οι  κίνδυνοι από τα Μεγαλεία

    “Τα μεγαλεία να φοβάσαι, ω ψυχή. / Και τες φιλοδοξίες σου να υπερνικήσεις / αν δεν μπορείς με δισταγμό και προφυλάξεις / να τες ακολουθείς. Κι όσο εμπροστά προβαίνεις, / τόσο εξεταστική, προσεκτική να είσαι”(“Μάρτιαι Ειδοί”).

          Ο ποιητής προειδοποιεί όσους εμμονικά στοχεύουν την εξουσία και τα μεγαλεία  πως αυτό το πάθος μπορεί να αποβεί μοιραίο για την ίδια την ζωή τους. Προτρέπει, επίσης, να χαλιναγωγούμε τις φιλοδοξίες μας γιατί μπορούν από μία δημιουργική δύναμη να εξελιχθούν σε μία ανεξέλεγκτη τραγωδία μας.

        Συμβουλεύει, επίσης, μία προσεκτική διαχείριση των προνομίων που απορρέουν από τα “μεγαλεία” γιατί τα ίδια αυτά μεγαλεία μπορεί να μάς φέρουν σε μία κατάσταση Οίησης και Ύβρης και απώλειας της αυτογνωσίας. Η προσωπική ανάδειξη, όσο κι αν συνιστά μία εσώτατη ανάγκη, δεν πρέπει να μάς αλλοτριώνει και να μάς απομακρύνει από το μέτρο και την ανθρώπινη ταπεινότητα. (“μάλλον / σαν κατανόησι της ματαιότητος των μεγαλείων”, «Ο Δαρείος»).

             Γ. Η αξιοπρέπεια μπροστά στην απώλεια

    “Σαν έτοιμος από καιρό, σα θαρραλέος, / αποχαιρέτα την, την Αλεξάνδρεια που φεύγει” (“Απολείπειν ο θεός Αντώνιον”).

          H απώλεια όλων εκείνων για τα οποία ξοδέψαμε τη ζωή μας δεν πρέπει να μας καταβάλει, ούτε να μας οδηγεί σε συμπεριφορές και αντιδράσεις που ακυρώνουν την αξιοπρέπειά μας. Ο ποιητής προτείνει τη διατήρηση της συναισθηματικής μας ισορροπίας και την αποφυγή κάθε συναισθηματικού ξεσπάσματος και πανικού.            

      Ο άνθρωπος πρέπει να γυμνάζεται στην απώλεια και στην αποδοχή κάποιων αναγκαιοτήτων της ζωής μας. Οι συμφορές και οι αποτυχίες συνιστούν κομμάτι της φθαρτής μας ύπαρξη, όπως και οι επιτυχίες και τα μεγάλα άλματα. Η ψυχραιμία, η αξιοπρέπεια και   η υπομονή είναι αυτά που κοσμούν τον ανώτερο άνθρωπο και όχι τα βίαια συναισθήματα και οι μεγάλες απογοητεύσεις.

       Εξάλλου όλα έχουν κάποτε το τέλος τους. Όλα κάποτε χάνονται και γι αυτό αρμόζει μία αξιοπρέπεια και γενναιότητα στην απώλεια ”Κι αποχαιρέτα την, την Αλεξάνδρεια που χάνεις”.

                          Δ. Οι Φοβίες μας – Τα τέρατα της Ψυχής μας

     “Τους Λαιστρυγόνας και τους Κύκλωπας, / τον άγριο Ποσειδώνα δεν θα συναντήσεις, / αν δεν τους κουβανείς μες στην ψυχή σου, / αν η ψυχή σου δεν τους στήνει εμπρός σου” (“Ιθάκη”).

         Η επιστήμη της ψυχολογίας θεωρεί πως τις περισσότερες φορές οι κίνδυνοι δεν έχουν αντικειμενική υπόσταση, αλλά είναι προϊόν της δικής μας φοβίας και ανασφάλειας. Οι Λαιστρυγόνες και οι Κύκλωπες ως μυθικά όντα αισθητοποιούν τις εσωτερικές μας αδυναμίες, φοβίες, ανασφάλειες και ψυχικά αδιέξοδα. Οι άνθρωποι, δηλαδή, συνηθίζουν μέσα από τους αμυντικούς μηχανισμούς και ιδιαίτερα της προβολής να προβάλλουν τις αγωνίες και ανησυχίες τους στον εξωτερικό κόσμο δίνοντας σε αυτές διάφορα ονόματα.

     Όσο περισσότερο νιώθουμε ανέτοιμοι, αδύναμοι και ανίκανοι, άλλο τόσο περισσότερα εμπόδια και κινδύνους φανταζόμαστε και πλάθουμε με την σκέψη μας. Οι μυθικές μορφές των τεράτων είναι απότοκα του ανορθολογισμού μας και της προσωποποιημένης αδυναμίας μας καθώς και του χαμηλού δείκτη αυτοεκτίμησης.

        Δεν λείπουν και οι περιπτώσεις που οι φοβίες μας  δρουν πολλαπλασιαστικά στην διόγκωση κάποιων προβλημάτων ή στην δραματοποίηση κάποιων μικρών. Η πρόταση του ποιητή για την υπέρβαση όλων αυτών είναι σαφής «Τέτοια στον δρόμο σου ποτέ σου δεν θα βρεις, / αν μέν’ η σκέψις σου υψηλή, αν εκλεκτή / συγκίνησις το πνεύμα και το σώμα σου αγγίζει».

                                   Ε.  Το αίσθημα της απόλυτης ήττας

         “Είν’ η προσπάθειές μας, των συφοριασμένων. / είν’ η προσπάθειές μας σαν των Τρώων…./ Όμως η πτώσις μας είναι βεβαία”  (“Τρώες“) .

        O Καβάφης περιγράφει με περισσή καθαρότητα το αίσθημα και το βίωμα της αναπότρεπτης ήττας του ανθρώπου μπροστά στα προβλήματα της ζωής. Εκφραστής μιας "ηρωικής" πεσσιμιστικής αντίληψης και θέασης της πορείας του ανθρώπου – που δεν απέχει και πολύ από τον Σοπενχάουερ – δεν αφήνει περιθώρια για ελπίδα και υπέρβαση της μοίρας μας. Είναι κατηγορηματικός για την αναπότρεπτη ήττα και πτώση.


           Η χρήση του α’ πληθυντικού προσώπου καταδεικνύει την καθολικότητα ενός προσωπικού βιώματος, που δεν αφήνει προσδοκίες για ανατροπή των μηχανισμών της συμφοράς που επέρχεται ως αναγκαιότητα. Κάπου στο σημείο αυτό αντιγράφει τον Σοφοκλή από την τραγωδία Αντιγόνη «Ουδέν  έρπει  θνατών βιότω πάμπολυ γ’ εκτός άτας» (ο βίος των θνητών καιρό δε σέρνεται πολύ έξω από της συμφοράς το μονοπάτι).

         Για τον Καβάφη οι προσπάθειες δεν αρκούν για να αποτρέψουν της επερχόμενη βέβαιη ήττα και πτώση «Κάθε προσπάθειά μου μια καταδίκη είναι γραφτή» (“Η Πόλις”).

                                       ΣΤ.  Το βίωμα της μοναδικότητας

     “Αν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. / Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου / πάντα βάζω-/ που στην μεγάλη  πρόσθεσι (την πρόσθεσί των / που μισώ) / που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ΄ εγώ εκεί / απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό  / ποσό / δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί” (“Πρόσθεσις”).

     Ένα ποίημα σε μία στροφή. Με λιτότητα και χωρίς συναισθηματικούς πλεονασμούς ο ποιητής προσπαθεί να ορίσει εκείνο το στοιχείο που συνιστά το υπόβαθρο της ευτυχίας του. Από την αρχή δηλώνει πως απεχθάνεται τα μεγάλα αθροίσματα και τις απρόσωπες προσθέσεις. Οι ανθρώπινες μάζες ως προσθέσεις ανθρώπων τον αφήνουν αδιάφορο. Απορρίπτει την ψευδαίσθηση της ευτυχίας που υπόσχεται η συναρίθμηση στα μεγάλα ανθρώπινα πλήθη.

       Μοναχικός και εσωστρεφής ο Καβάφης, αλλά όχι και μισάνθρωπος, αποφεύγει τους μεγάλους “ανθρώπινους καταλόγους” και διεκδικεί την διάσωση της ιδιαιτερότητάς του μακριά από το “χωνευτήρι ταυτοτήτων” του άμορφου πλήθους. Δεν το κάνει από ελιτισμό ή από περιφρόνηση προς το λαό, αλλά από μία βαθιά πεποίθηση πως η μοναδικότητα της ύπαρξής μας δεν μπορεί να ανθοφορήσει στην εξομοίωση που επιβάλλουν οι μηχανισμοί της κοινωνίας.                      

    


       Η αριθμοποίηση των μεγαλουπόλεων τρομάζει τον ποιητή και αναζητά την ευτυχία στην “αφαίρεση” και στο “πρόσωπο” και όχι στο προσωπείο των προσθέσεων. Μπορεί το τίμημα της διάσωσης της διαφορετικότητας και της αυτονομίας να είναι μεγάλο, αλλά αξίζει να το επιχειρήσει κάποιος μακριά από τις ισοπεδωτικές “συνάφειες” των ανθρώπων.

       Η στάση αυτή του ποιητή είναι απόλυτη, όπως ανευρίσκεται και σε άλλα ποιήματά του. Το πλήθος και οι προσθέσεις μάς αλλοτριώνουν «Την ζωή σου…/ μην την εξευτελίζεις / μες στην πολλή συνάφεια του κόσμου / μες σττες πολλές κινήσεις κι ομιλίες»(«Όσο Μπορείς») . 

                     Ζ. Το πέρασμα του Χρόνου και η νοσταλγία της Νιότης

       “Δώδεκα και μισή. Γρήγορα πέρασεν η ώρα / …Δώδεκα και μισή. Πώς πέρασεν η ώρα. / Δώδεκα και μισή. Πώς πέρασαν τα χρόνια(“Απ’ τες εννιά”).

      Η μοναξιά, η νοσταλγία, το ημίφως  και η ταχύτητα του χρόνου διαπλέκονται αρμονικά στο ποίημα για να δώσουν το πικρό παράπονο με την μορφή μιας οδυνηρής διαπίστωσης πως ο χρόνος περνά γρήγορα. Το φως της αναμμένης λάμπας διακονεί την επιστροφή του ποιητή στο παρελθόν, όπου η νιότη και το «είδωλον του νέου σώματος» ενεργοποιούν τις μνήμες κάποιων ξεχωριστών ηδονικών στιγμών (“Το γήρασμα του σώματος και της μορφής μου / είναι πληγή από φρικτό μαχαίρι”, «Μελαγχολία του Ιάσονος Κλεάνδρου, Ποιητού εν Κομμαγηνή ,595 μ.χ.»)

                             

        Οι αναμνήσεις και η αναπόληση κυριαρχούν στο ποίημα και βοηθούν τον ποιητή σε μία νοητή απόδραση στο παρελθόν  στα ηδονικά χρόνια της νιότης του. Ωστόσο ο ποιητής δεν αφήνεται αιχμάλωτος στη μελαγχολία, αλλά με κάποιο κρυφό παράπονο διαπιστώνει, αλλά και υπενθυμίζει σε όλους μας πως τα πάντα φεύγουν γρήγορα και τίποτα δεν μένει ίδιο. Ο Ηράκλειτος από την άλλη πλευρά.(“Τι γρήγορα που η σκοτεινή γραμμή μακραίνει, / τι γρήγορα που τα σβυστά κεριά πληθαίνουν”, «Κεριά»).

     Οι δείκτες του ρολογιού και του χρόνου εξακολουθούν να γυρίζουν χωρίς αισθήματα και αναστολές. Αυτή είναι η πραγματικότητα και με την οποία είμαστε υποχρεωμένοι ως πεπερασμένα όντα να συμβιβαστούμε και να αποδεχτούμε ό,τι καλό μάς προσφέρει.

                                 Ευχαριστούμε  Έλληνα  Ποιητή

      Η σταχυολόγηση και η ανάλυση κάποιων στίχων του Καβάφη καταδεικνύει όχι μόνον τον φιλοσοφικό στοχασμό του αλλά και τον μοναδικό τρόπο με τον οποίο συναρμολόγησε τα διάφορα κομμάτια του χρόνου (παρελθόν, παρόν, μέλλον). Έτσι μοιάζουμε  να νιώθουμε πως ως σημερινοί αναγνώστες (παρόν) των καβαφικών ποιημάτων που αναφέρονται σε γεγονότα του παρελθόντος ζούμε το επερχόμενο μέλλον ,αφού οι αλήθειες που αναδύονται από την καβαφική ποίηση προβάλλονται στο βάθος του χρόνου.

     Κι αυτό γιατί σύμφωνα και με τον Στρατή Τσίρκα το καβαφικό έργο εκόμισε:

          “Βάθος χρόνου, βάθος οράματος, βάθος σκέψης, βάθος συγκίνησης”.

      Ευχαριστούμε “Παγκόσμιε Έλληνα Ποιητή για όσες αλήθειες της ζωής μάς δίδαξες, για όσες ιδέες μάς ενέπνευσες και για όσα μαθήματα μάς έδωσες με  την λεπτή σου ειρωνεία που ποτέ δεν πρόσβαλε κανέναν παρά φανέρωνε την ανθρώπινη ματαιοδοξία, την κενότητα κάποιων “υψηλόφρονων” και την αξία να μένουμε ο εαυτός μας όταν όλα γύρω μας πλέκουν τον ιστό της ομοιομορφίας και της έκπτωσης του ανθρώπου σε έναν “αριθμό”.

*Παγκόσμιος: ”Ο Καβάφης είναι μαζί με τον Αργεντινό Μπόρχες και τον Πορτογάλο Πεσσόα ένας από τους τρεις ποιητές της λογοτεχνικής περιφέρειας που, παρότι δεν βρίσκονται εν ζωή, έχουν σήμερα παγκόσμια απήχηση και αποτελούν  σημεία αναφοράς για την καλλιτεχνική ιδιοτυπία τους”(Νάσος Βαγενάς).

** Έλλην-ΕλληνικόςTo ” Έλλην” ο Ποιητής το συνέδεε με το αίμα, την καταγωγή, το δε “Ελληνικό” με το πνεύμα, τη στάση.» «Υπήρξεν έτι το άριστον εκείνο, Ελληνικός- / ιδιότητα δεν έχ’ η ανθρωπότης τιμιοτέραν. / εις τους θεούς ευρίσκονται τα πέραν» ( “Επιτύμβιον Αντιόχου, Βασιλέως Κομμαγηνής”) και «Βγήκαμε εμείς./ ελληνικός καινούριος κόσμος, μέγας» (“Στα 200 π.χ").

 

☆Αφιέρωμα στον ποιητή Κ.Καβάφη για τα 160 χρόνια από τη γέννησή του (29 Απριλίου 1863) και 90 χρόνια από το θάνατο του (29 Απριλίου 1933).