Life for Life
"Το θαύμα δεν είναι πουθενά
παρά κυκλοφορεί μέσα
στις φλέβες του ανθρώπου!!!"


"Στης σκέψης τα γυρίσματα μ’ έκανε να σταθώ
ιδέα περιπλάνησης σε όμορφο βουνό.
Έτσι μια μέρα το ’φερε κι εμέ να γυροφέρει
τ’ άτι το γοργοκίνητο στου Γοργογυριού τα μέρη !!!"


ΣΤΗΝ ΑΥΛΗ ΜΑΣ
Εμείς στο χωριό μας έχουμε ακόμα αυλές. Εκεί μαζευόμαστε, αμπελοφιλοσοφούμε,
καλαμπουρίζουμε, ψιλοτσακωνόμαστε μέχρι τις... πρώτες πρωινές ώρες! Κοπιάστε ν' αράξουμε!!!
-Aναζητείστε το"Ποίημα για το Γοργογύρι " στο τέλος της σελίδας.

7.4.24

Ενσυναίσθηση διά “πάσαν χρήσιν». Ηλίας Γιαννακόπουλος φιλόλογος- συγγραφέας.

  “Δεν μπορείς να αναγκάσεις τον εαυτό σου να αισθανθεί κάτι που δεν αισθάνεσαι, αλλά μπορείς να τον αναγκάσεις να κάνει το σωστό παρά τα αισθήματά του” (Περλ Μπακ, Αμερικανίδα συγγραφέας)

        Είναι δύσκολο (ακόμα για τους γλωσσολόγους και τους κοινωνιολόγους) να αποφανθεί κάποιος με βεβαιότητα στο ερώτημα «αν η κοινωνική πραγματικότητα διαμορφώνει και την γλωσσική πραγματικότητα ή το αντίθετο». 

               Κι αυτό γιατί οι μεν κοινωνιολόγοι ισχυρίζονται πως προηγείται το κοινωνικό γεγονός που υποχρεώνει τη γλώσσα να βρει τις κατάλληλες λέξεις για να το αποδώσουν με νοηματική πιστότητα και πληρότητα.

         Από την άλλη πλευρά οι γλωσσολόγοι αντιτείνουν πως οι λέξεις ως φορείς νοημάτων και οχήματα της σκέψης διαμορφώνουν και συγκροτούν την κοινωνική πραγματικότητα, αφού σύμφωνα με αυτούς τίποτα δεν υπάρχει ως αντικείμενο νόησης αν δεν υπάρχει η κατάλληλη λέξη να το αποδώσει. Δηλαδή, σύμφωνα πάντα με την άποψη των γλωσσολόγων οτιδήποτε δεν μπορεί να αποδοθεί με λέξη είναι σαν να μην υπάρχει.

          Κάποιος μπορεί να αναρωτηθεί προς τι όλες οι παραπάνω αντιτιθέμενες θεωρίες και πώς σχετίζονται με τον τίτλο του άρθρου στον οποίο κυριαρχεί η έννοια της «Ενσυναίσθησης»;

          “Βγείτε να μιλήσετε με ενσυναίσθηση…” (K. Μητσοτάκης).

            Αφόρμηση για όλα τα παραπάνω αποτέλεσαν οι αλλεπάλληλες αναφορές των πολιτικών μας στον όρο αυτό τόσο στον κοινοβουλευτικό διάλογο όσο και  στις πολιτικές και κομματικές τους αντεγκλήσεις. Όλοι πρόβαλαν εμφαντικά το υψηλό επίπεδο ενσυναίσθησης που τους χαρακτηρίζει, κατηγορώντας ταυτόχρονα τους αντιπάλους τους για την απουσία ενσυναίσθησης.

             Η συχνή χρήση και μόνον αυτού του όρου υποδηλώνει τη σημαντική θέση που κατέχει στο αξιακό μας σύστημα (ή μάλλον θα έπρεπε να έχει). Η Ενσυναίσθηση, δηλαδή, αξιολογείται από όλους ως η μέγιστη προσωπική αρετή και κοινωνική αξία στις μέρες μας.

         Θεωρείται πως η Ενσυναίσθηση προσδίδει προστιθέμενη αξία στα επιχειρήματα εκείνου που χαρακτηρίζεται από το υψηλό επίπεδο αυτής. Το αντίθετο ισχύει για όσους χαρακτηρίζονται από την απουσία της.

      


       “Όταν δεν έχεις ενσυναίσθηση, όταν δεν έχεις συναισθήματα και αισθήματα για τον ελληνικό λαό, τέτοια λες (Κυριάκος Βελόπουλος για τον Πρωθυπουργό…)

             Βέβαια κανείς δεν μπορεί και δεν επιτρέπεται να μιλά για Ενσυναίσθηση, ούτε να την επικαλείται με τόση συχνότητα και έμφαση στο βαθμό που δεν γνωρίζει το νοηματικό της υπόβαθρο και το ρόλο της στην ατομική τελείωση και στην κοινωνική ευρυθμία.

             Υπακούοντας στον αφορισμό του Αντισθένη «Αρχή Σοφίας η των Ονομάτων Επίσκεψις»  ένας ορισμός της έννοιας της έννοιας Ενσυναίσθησης θα ήταν αναγκαίος, αν και κάθε ορισμός συνιστά ένα επίπονο και επικίνδυνο τόλμημα «omnis definition periculosa est”.

           Σε έναν “σύντομο” ορισμό θα μπορούσε να χωρέσει η ικανότητα του ανθρώπου να καταλαβαίνει και να σκέφτεται τι αισθάνεται ο συνάνθρωπός του σε κάθε στιγμή. Τα συνθετικά της λέξης εν, συν και αίσθηση υποδηλώνουν την ικανότητα επέκτασης του ατόμου πέραν του εαυτού του.

           Ωστόσο πρέπει ο όρος Ενσυναίσθηση (από το αγγλικό EMPATHY=εμπάθεια) να διαφοροποιηθεί από τους όρους συμπάθεια, συμπόνια ή  και ευαισθησία.

           Κι αυτό γιατί οι παραπάνω όροι εμπεριέχουν τα στοιχεία του οίκτου και της συλλύπησης. Το αποτέλεσμα του οίκτου και της συλλύπησης είναι η περιχαράκωση της προσοχής του ατόμου στα δικά του συναισθήματα και στην υποτιθέμενη ομοιότητά τους με εκείνα του άλλου, διατηρώντας ταυτόχρονα την ταυτότητά του

         Αντίθετα, στην Ενσυναίσθηση η προσοχή του ατόμου (ενσυναισθητικού) εστιάζεται στα συναισθήματα και στον πόνο του άλλου, χάνοντας για λίγο τον εαυτό του. Βέβαια, για το θέμα της ταύτισης ή της διατήρησης της ταυτότητας ποικίλλουν  οι γνώμες.

             Στην Ενσυναίσθηση  o “συμπάσχων” (ενσυναισθητικός) αποστασιοποιείται για λίγο  από τις πεποιθήσεις, τις αξίες και τις αρχές του. Προσπαθεί να μπει προσωρινά στην κατάσταση και στη βιοθεωρία του άλλου, αποδεσμευμένος από στερεότυπα και προκαταλήψεις. Γι αυτό και η Ενσυναίσθηση προϋποθέτει και συνεπάγεται την αρετή της ανεκτικότητας.

                    Σχετικά ό εισηγητής του όρου Carl Rogers (1951) τονίζει:

           “Ενσυναίσθηση είναι ένας μοναδικός τρόπος που σου επιτρέπει να γνωρίσεις τον εαυτό σου και το άλλο πρόσωπο, ένας τρόπος συντονισμού και κατανόησης. Όταν η Ενσυναίσθηση επεκτείνεται, ικανοποιεί τις ανάγκες και τις επιθυμίες μας για οικειότητα και μάς σώζει από τα συναισθήματα μοναξιάς”.

         Με άλλα λόγια, λοιπόν, ένας άνθρωπος (ενσυναισθητικός) μπορεί μεν να συμπάσχει με την βίωση του πόνου του συνανθρώπου του ή να αισθάνεται συμπόνια προς αυτόν, αλλά δεν μπορεί να μπει στη θέση του και να αντιληφθεί τα συναισθήματά του, αν δεν έχει Ενσυναίσθηση.

      “Διότι ο πολίτης που βρίσκεται σε κίνδυνο χρειάζεται ασφάλεια με ενσυναίσθηση. Αυτό χρειάζεται η χώρα μας” (Στέφανος Κασελάκης).

     

        Η Ενσυναίσθηση με μια άλλη εκδοχή αφορά την ικανότητα του ατόμου να μοιραστεί τα συναισθήματα του άλλου «συναισθηματική ενσυναίσθηση» (νιώθω λύπη κι εγώ, όταν νιώθεις κι εσύ). Ενσυναίσθηση, όμως, σημαίνει το να μπορεί κάποιος να καταλάβει τις σκέψεις του άλλου «γνωστική ενσυναίσθηση» (κατανοώ τις σκέψεις σου και την αιτία που νιώθεις λύπη).

           Η Ενσυναίσθηση, επίσης, δεν είναι να φαντάζεσαι πώς μπορεί να αισθάνεσαι εσύ στη θέση του άλλου. Ενσυναίσθηση είναι να φαντάζεσαι και να προσπαθείς να καταλάβεις τι και πώς αισθάνεται ο άλλος. Η διαφορά, δηλαδή, μεταξύ του να σκέφτεσαι τον εαυτό σου στη θέση του άλλου και του να σκέφτεσαι το άλλο άτομο σε αυτήν την κατάσταση  είναι μεγάλη και απαιτεί υψηλού επιπέδου πνευματικές ικανότητες.

          Η Ενσυναίσθηση, λοιπόν, με άλλα λόγια είναι εστιασμένη στον απέναντι συνάνθρωπό σου, στον άλλον άνθρωπο και όχι στον εαυτό μας. Στην ενσυναίσθηση το κέντρο αναφοράς είναι ο άλλος και όχι το Εγώ μας. Φυσικά Ενσυναίσθηση δεν σημαίνει και ταύτιση ή πλήρη αποδοχή του άλλου. Στην Ενσυναίσθηση ο καθένας είναι ο εαυτός του χωρίς καμία αλλοίωση της ταυτότητάς του.

  “Το πρώτο στοιχείο αυτού που μπορεί να διοικήσει είναι η ενσυναίσθηση, καθώς έχει να κάνει με ανθρώπινες ζωές” (Στέφανος Κασελάκης).

              Γενικά η Ενσυναίσθηση παραπέμπει και προϋποθέτει την συναισθηματική ταύτιση που βιώνει κάποιος με την ψυχική κατάσταση του συνανθρώπου του σε συνδυασμό πάντα να μπορεί και να προσπαθεί να αποκωδικοποιήσει και κατανοήσει ή να ερμηνεύσει το γενεσιουργό αίτιο του πόνου ή της λύπης του άλλου.

           Μία και τελευταία παράμετρος του νοηματικού φορτίου της Ενσυναίσθησης είναι και το γεγονός πως ενσυναίσθηση δεν σημαίνει κατ΄ ανάγκην ότι βιώνω και εγώ ή ότι έχω βιώσει το ίδιο συναίσθημα με τον πάσχοντα συνάνθρωπό μου .

           Ενσυναίσθηση σημαίνει ότι θέλω και μπορώ να κατανοήσω πως είναι να το νιώθει και να το βιώνει ο άλλος, αλλά και να έχω την δύναμη και τον τρόπο να ανταποκριθώ στον πόνο του άλλου.

             Ενσυναίσθηση είναι και η δεξιότητα, ικανότητα και η θέληση-προσπάθειά μας να μπούμε στην θέση του άλλου (ακόμη κι ενός αγνώστου μας) και να κατανοήσουμε τον κόσμο του μέσα από τα δικά του μάτια.

   “Τα χειροκροτήματα των βουλευτών της ΝΔ, το ύφος του Καραμανλή, οι χαρακτηρισμοί δείχνουν ότι το κόμμα [που κυβερνά έχει μηδενική ενσυναίσθηση” (Νίκος Ανδρουλάκης).

              Σε επίπεδο Ψυχολογίας Ενσυναίσθηση σημαίνει : α. Αντιλαμβάνομαι τα συναισθήματα και τον πόνο του άλλου, β. Αισθάνομαι αυτό που αισθάνεται κι ο άλλος και γ. Αντιδρώ συμπονετικά στη λύπη του άλλου και προσπαθώ να βοηθήσω.

            Στο ερώτημα αν η Ενσυναίσθηση συνιστά κάτι το εγγενές στην ανθρώπινη φύση κάποιες έρευνες στις αρχές του 21ου αιώνα εντόπισαν και επιβεβαίωσαν την ύπαρξη κάποιων εγκεφαλικών κυκλωμάτων από νευρώνες-καθρέφτες (κάτοπτρα) που εμπλέκονται άμεσα στην εκδήλωση μιας sui generis “Συναισθηματικής Νοημοσύνης» που αποτελεί την προϋπόθεση αν δεν ταυτίζεται με αυτό που αργότερα ονομάστηκε  Ενσυναίσθηση.

             Δεν παύουν, όμως, να υπάρχουν κι εκείνοι που υποστηρίζουν πως η Ενσυναίσθηση καλλιεργείται ή και εμπλουτίζεται σε μεγάλο βαθμό από το κοινωνικό και ιστορικό περιβάλλον του ατόμου-υποκειμένου.

             Στις παραπάνω θέσεις-θεωρίες θα μπορούσε να καταγραφεί και ως θέση-πρόταση το δίλημμα «Με την Καρδιά-Συναισθήματα ή τον Εγκέφαλο-Λογικά» σχετικά με τον τρόπο που πρέπει να ενεργούμε ως άτομα, κοινωνία και πολιτεία για την επίλυση πολλών προβλημάτων.

       Ο PBloom συγγραφέας του «Ενάντια στην Ενσυναίσθηση» εκφράζει τον σκεπτικισμό και τη διαφωνία του ή και την πολεμική του για την μαζική και άκριτη χρήση του όρου Ενσυναίσθηση στο βαθμό που αυτή χρησιμοποιείται για αλλότριους σκοπούς.

            Βέβαια πολλοί θα είναι κι αυτοί που θα υποβάλλουν ένσταση για τον ορισμό της Ενσυναίσθησης κι αυτό γιατί το νοηματικό της υπόβαθρο είναι ακόμη ασαφές  αφού από τη φύση της κάθε ανθρώπινη συμπεριφορά που πυροδοτείται από τα συναισθήματα είναι δύσκολο να περιχαρακωθεί σε αυστηρά νοηματικά όρια.

           Ωστόσο, εύλογες και θεμιτές θα ήταν κι εκείνες οι ενστάσεις για την ειλικρίνεια και το γνήσιο και ανθρώπινο ενδιαφέρον των πολιτικών μας για τα θύματα διαφόρων δυστυχημάτων ή δολοφονιών (από τα οποία τώρα τελευταία ταλανίζεται η ελληνική κοινωνία) στο βαθμό που αυτό το ενδιαφέρον εκφράζεται και συνοδεύεται από τη χρήση-προτροπή για Ενσυναίσθηση.

   “Διαχειριζόμαστε κάθε θύμα με Ενσυναίσθηση και του παρέχουμε κάθε υποστήριξη” (M. Χρυσοχοϊδης).

             Η συχνότητα και η περισσή έως και άκριτη χρήση του όρου Ενσυναίσθηση και οι υπόρρητες πολιτικές ή και κομματικές σκοπιμότητες καθιστούν την αναφορά-επίκληση της Ενσυναίσθησης πολιτική ρητορική και σύνθημα.

            Πολλές φορές αυτή επίκληση-προτροπή για Ενσυναίσθηση  ενέχει και στοιχεία παρηγορητικής προπαγάνδας .

             Δεν λείπουν, βέβαια, και οι περιπτώσεις που η Ενσυναίσθηση προβάλλεται από τους πολιτικούς μας ως ιδεολογική πανάκεια ή και ως μία υποκριτική δικαιολογία για όλα τα ατομικά δράματα και τα κοινωνικά ναυάγια. Ο στόχος ασφαλώς είναι εμφανής. Η αποσιώπηση και η απόκρυψη των  πραγματικών αιτιών για όσα δυσάρεστα συμβαίνουν καθημερινά στη ζωή μας.

           Ας είμαστε, λοιπόν, όλοι μας, Πολίτες και Πολιτικοί πιο φειδωλοί στη χρήση του όρου της Ενσυναίσθησης για να γινόμαστε και πιστευτοί. Κι αυτό γιατί για τον Antoine de Saint-Exupery:

         “Οι άνθρωποι δεν χρειάζονται πάντα συμβουλές. Μερικές φορές το μόνο που χρειάζονται είναι ένα χέρι για να κρατηθούν, ένα αυτί να τους ακούσει και μια καρδιά που μπορεί να τους καταλάβει”.

           Εξάλλου στην ιστορία των κοινωνιών ισχύει πάντα αυτό που διακήρυξε ο Νόρμαν Μέιλερ ( αμερικανός συγγραφέας) και που έχει ως άμεσους αποδέκτες τους Πολιτικούς:

   “Δεν είναι τα αισθήματα των ανθρώπων που γράφουν ιστορία, αλλά οι πράξεις του”.

3.4.24

ΒΑΣΙΛΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΣ, ένας πρώην δικηγόρος που τώρα πια δεν αγορεύει στις αίθουσες των δικαστηρίων αλλά - τρόπον τινά -στους καμβάδες.

Φίλες και Φίλοι αγαπητοί φιλότεχνοι, φιλόμουσοι, και φίλοι ιδιαίτερα της ζωγραφικής καλησπέρα, σήμερα θα σας παρουσιάσω έναν δικηγόρο, συγγνώμη για την ακρίβεια πρώην δικηγόρο και νυν ζωγράφο!! Ας πάρουμε τα πράγματα όμως από την αρχή, τον κ. Βασίλη Χαραλαμπόπουλο τον είχα γνωρίσει ως δικηγόρο στο εξωτικό Κορωπί πριν 25 χρόνια. Κάποια στιγμή πριν λίγα χρόνια, περίπου 5 συναντηθήκαμε στο διεθνούς φήμης βιβλιοπωλείο το γνωστό στους απανταχού βιβλιόφιλους ΚΑΛΕΙΔΟΣΚΟΠΙΟ, είχε έρθει να πάρει ακρυλικά χρώματα για ζωγραφική, επειδή γνώριζα πολύ καλά και την σύζυγό του την κ. Αγγελική, καλλιτεχνική φύση, τον ρώτησα αν τα χρώματα ήταν γι' αυτήν, για να είμαι ειλικρινής το θεώρησα δεδομένο πως ήταν για την κ. Αγγελική. Φανταστείτε τώρα την έκπληξή μου όταν μου είπε πως είναι γι' αυτόν και πως τώρα πια ως συνταξιούχος -τέρμα η δικηγορία- ασχολείται με την ζωγραφική και είχε ήδη ζωγραφίσει, αρκετούς πίνακες! Επειδή γνώριζε πως είμαι εραστής της ζωγραφικής μού έδειξε εικόνες από κάποια έργα που είχε στο κινητό του. 

Η πρώτη κουβέντα που του είπα όταν αντίκρισα τους πίνακες ήταν η εξής: Κύριε Βασίλη πλάκα μου κάνετε; έχετε ζωγραφίσει εσείς αυτά τα αριστουργήματα; Είχα μπροστά μου έργα ενός φτασμένου καλλιτέχνη, μου εξήγησε πως όταν βγήκε στη σύνταξη έπρεπε να βρει έναν δημιουργικό τρόπο να διαχειριστεί τον χρόνο του, σ' εκείνες τις δύσκολες στιγμές τον επισκέφθηκε η Μούσα της μνήμης για να του θυμίσει πως πριν 40 χρόνια περίπου είχε ζωγραφίσει κάποια έργα που άρεσαν πάρα πολύ σε όσους τα είχαν δει. Τον παρότρυνε να κοιτάξει μέσα του και να ανελκύσει εκείνο το ταλέντο που περίμενε πως και πως να βγει ξανά στην επιφάνεια. Η προτροπή της Μούσας του άρεσε, ήταν έτοιμος από καιρό που θα έλεγε και ο ποιητής, την επόμενη μέρα ανακοίνωσε στους οικείους του την μεγάλη του απόφαση. 

Η σύζυγος και τα παιδιά του τον ενθάρρυναν και σιγά σιγά ο ζωγράφος πια, αντί να αγορεύει στις δικαστικές αίθουσες, άπλωνε το ταλέντο του στους καμβάδες, κάπως έτσι άρχισαν να έρχονται οι εκθέσεις κι εγώ μαζί με τον κριτικό της τέχνης τον Αρκά [Κονταξή Παναγιώτη] παραβρεθήκαμε στην έκθεση που έγινε στην αίθουσα ART16 στον Κεραμεικό. Από αυτή την έκθεση σας παρουσιάζω κάποια έργα του κ. Χαραλαμπόπουλου και κάποια άλλα των υπολοίπων καλλιτεχνών που παρουσίασαν κι αυτοί τα έργα τους. Ακολουθεί το βιογραφικό του καλλιτέχνη. Υ.Γ. Συγκινητική ήταν η παρουσία του γιου της κ. Παπακώστα ο οποίος παρουσίασε 3 έργα του, Κωνσταντίνε καλή τύχη.

ΒΑΣΙΛΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΣ

«Η αγάπη για τη δημιουργία ενός έργου δεν είναι το μόνο συναίσθημα που μου γεννιέται από την ενασχόλησή μου με τη ζωγραφική.  Προσμονή για το τελικό αποτέλεσμα, αγωνία για την ικανοποιητική ολοκλήρωση, λαχτάρα να δώσω πνοή στο άψυχο, να μεταπλάσω το χρώμα σε λαμπρό ελληνικό φως, το πρόσωπο σε συναίσθημα, την εικόνα σε μήνυμα και αίσθηση.», Βασίλης Χαραλαμπόπουλος.

ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Γεννήθηκε το 1953 στη Βουλιαγμένη Ηλείας. Είναι απόφοιτος του Τμήματος Πολιτικών Επιστημών του Παντείου Πανεπιστημίου καθώς και της Νομικής Σχολής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. 

Από το 1980 και για σαράντα δύο (42) χρόνια, υπηρέτησε την μαχόμενη δικηγορία, με γραφεία στην Αθήνα και στο Κορωπί, όπου διαμένει μόνιμα από το 1987 μετά τον γάμο του με την Αγγελική Γκίκα.

Από τα γυμνασιακά του χρόνια είχε το μεράκι της ζωγραφικής, με την οποία ασχολήθηκε περιστασιακά. Η ενασχόλησή του όμως με τη δικηγορία, του στέρησε τη χαρά να εξελίξει την εφηβική του αγάπη για τη ζωγραφική.  Μετά τη συνταξιοδότησή του, ανασύρθηκε στην επιφάνεια η αγάπη του αυτή, και σήμερα, η ικανοποίηση και η συναισθηματική πληρότητα της ενασχόλησης του, αποτυπώνονται στην  εμφάνιση των πρώτων του έργων που έχει την τιμή να μας παρουσιάσει.

Β. ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΣ

Β. ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΣ

Β. ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΣ

Β. ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΣ

Β. ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΣ

Β.ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΠΟΥΛΟΣ

ΑΡΚΑΣ

ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΟΣ ΠΕΠΟΣ







ΤΗΝ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ ΕΚΑΝΕ Ο ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΟΣ ΠΕΠΟΣ. ΕΡΡΩΣΘΕ.

27.3.24

Η θυσία των Πολωνών Φιλελλήνων στην επανάσταση του 1821 [το άρθρο το επέλεξε ο Κώστας Ελληνοπολωνός].

Φίλες και Φίλοι καλησπέρα, πριν αρκετά χρόνια είχα γνωρίσει έναν λόγιο Ελληνοπολωνό συνάδελφο ο οποίος τότε ήταν, ή τουλάχιστον έτσι έδειχνε, πως ήταν θρησκόληπτος. Κάθε μέρα μας έβαζε ν' ακούμε ψαλμωδίες, εγώ κόντευα να κόψω τις φλέβες μου. Ευτυχώς σήμερα έχει βρει τον δρόμο του και απαγκιστρώθηκε από την θρησκοληψία, η θρησκεία του τώρα είναι η κλασική μουσική, οι αναγνώσεις των βιβλίων, οι επισκέψεις στους αρχαιολογικούς χώρους και η Ιστορία. Αυτός λοιπόν ο φίλος μού έστειλε την πιο κάτω ιστορία, είχε διαβάσει τις δύο αναρτήσεις για τους Γερμανούς φιλέλληνες που είχα κάνει πριν λίγες μέρες σχετικά με την οδό Νορμανού στο Μοναστηράκι, και σε συνομιλία που είχα μαζί του μ' ενημέρωσε για τους Πολωνούς φιλέλληνες. Σας παρουσιάζω λοιπόν ακόμα μία συγκινητική ιστορία αυτοθυσίας για την πατρίδα μας αυτή τη φορά από Πολωνούς όπως προείπα. Όπως σας έχω ξαναπεί σε όλους αυτούς που θυσιάστηκαν για την δική μας πατρίδα χρωστάμε διπλή ευγνωμοσύνη γιατί θυσιάστηκαν όχι για την πατρίδα τους, αλλά για την Ελλάδα. Αγαπητέ φίλε Κώστα σ' ευχαριστώ για την ενημέρωση. Έρρωσθε.

Για την επανάσταση του 1821 έχουμε διαβάσει πολλά… Στην αρχή στο σχολείο και μετά στο βιβλιοπωλείο. Έτσι κατάλαβαν, όσοι κατάλαβαν, ότι τα πράγματα δεν ήταν όπως μας τα είπανε… Αυτό όμως διόλου δεν επισκιάζει τον ηρωισμό των Ελλήνων εκείνης της εποχής. Εκείνο που κάνει εντύπωση εκτός των άλλων είναι και η θυσία των Φιλελλήνων από διάφορα κράτη… Μεταξύ αυτών και η Πολωνία η οποία όπως και η Ελλάδα ήταν μια βασανισμένη χώρα. Οι γείτονές της, όπως έκαναν  σε εμάς, τις πήραν εδάφη και ακόμη υποφέρει από αυτούς… 

Tο αφήγημα είναι αφιερωμένο στους Πολωνούς Φιλέλληνες. Ως Πολωνός την καταγωγή, χαίρομαι που βοήθησαν την Ελληνική επανάσταση και έδωσαν τη ζωή τους γι΄αυτήν. 

 Γράφει ο Φρανκ… 

Η ΜΑΧΗ ΤΟΥ ΠΕΤΑ

Καθώς ξημέρωνε η μέρα εκείνο το καλοκαίρι στις 4 Ιουλίου του 1821 στην περιοχή του Πέτα, λίγο έξω από την Άρτα, όλα έδειχναν ότι η μεγάλη σύγκρουση δεν θα αργούσε.  

Από την μια μεριά οι ορδές των 8.000 Τουρκαλβανών υπό τον Κιουταχή, περίμεναν σαν ύαινες να γευτούν το αίμα των επαναστατών. Από την άλλη οι απεγνωσμένοι Έλληνες επαναστάτες που δεν μπορούσαν πλέον να αντέξουν τον βάρβαρο δυνάστη τους. Τετρακόσια χρόνια σκλαβιάς ήταν πολλά, πάρα πολλά… 

 Καβάλα στο άλογο του, ο Πολωνός αξιωματικός του ιππικού Φραντσίσεκ Μιερζεγιέφσκι σκεφτόταν αυτά που είχε πει στο λόχο των φιλελλήνων με τις διάφορες εθνικότητες, εκείνος ο μπαρουτοκαπνισμένος οπλαρχηγός των επαναστατών ο Καραϊσκάκης. «Οι τούρκοι είναι πολύ περισσότεροι. Εμείς δεν είμαστε ούτε οι μισοί , πρέπει να φτιάξουμε ταμπούρια, μόνο έτσι θα τους πολεμήσουμε σωστά και θα τους νικήσουμε».  

Ήταν τότε που ο φιλέλληνας  Ιταλός Πέτρο Τορέλλα είχε πει:  

 «Εμείς ξέρουμε να πολεμάμε αλλιώς. Έχουμε για ταμπούρια τα στήθη μας». Σκεφτόταν ο Πολωνός λοχαγός ότι, μάλλον είχε δίκιο αυτός ο Καραϊσκάκης…  

Έβλεπε την μάχη να πλησιάζει και είχε μπροστά του ένα ανοιχτό πεδίο. Οι δύο λόχοι των φιλελλήνων παρατάχθηκαν σε ομάδες των δέκα ανδρών δεξιά και αριστερά. Πίσω τους το Ελληνικό σύνταγμα. Πιο πέρα  οι Κεφαλλονίτες και οι άλλοι επτανήσιοι με αρχηγό τον Πανά. Δίπλα οι ντόπιοι οπλαρχηγοί με εννιακόσιους άνδρες. Πιο δεξιά ο Μάρκος Μπότσαρης και στο ψηλότερο ύψωμα ο Μπακόλας με τους δικούς τους. 

Στο μυαλό του  Πολωνού αξιωματικού περνάει η ζωή του με ταχύτητα αστραπής. Αλήθεια τι ήταν αυτό που τον έκανε να βρεθεί σε αυτό το μέρος αυτή τη συγκεκριμένη στιγμή; Ήταν η συγκίνηση που ένοιωσε όταν διάβασε στην μακρινή πατρίδα του για τα κατορθώματα των Ελλήνων εναντίον των οθωμανών; 

 Ήταν ο φλογερός Θούριος του αδικοχαμένου Ρήγα; Ήταν ο θαυμασμός για την ιστορία της αρχαίας Ελλάδας; Θυμήθηκε ξανά τον βασιλιά των Πολωνών Γιάν Σομπιέσκι που κατατρόπωσε τον οθωμανικό στρατό  τον Ιούλιο  του 1682 στη μάχη της Βιέννης. Τότε που η μισή Ευρώπη γλύτωσε από την βαρβαρότητα και τον φερετζέ… 

Αλήθεια τι ήταν αυτό που τον έφερε εδώ στο πεδίο της μάχης… Τι τον παρακίνησε και τον έφερε εδώ έτοιμο να πολεμήσει και να πεθάνει… Θυμήθηκε τον ενθουσιασμό που επικρατούσε μεταξύ των φοιτητών στη μακρινή πατρίδα του, όταν έμαθαν για την Ελληνική επανάσταση. 

 Όταν πολλοί από αυτούς απήγγειλαν τον μεταφρασμένο «θούριο» του  Ρήγα! Το ποίημα του Γάλλου ποιητή  «Η καταστροφή των Ψαρών» που κυκλοφορούσε σε όλη την Πολωνία. Τι ήταν αυτό για το οποίο θα πέθαινε σήμερα; Χαμογέλασε πικρά, αλλά ναι το βρήκε! 

Ήταν αυτό το σύνθημα που άκουσε από την πρώτη στιγμή που πάτησε το πόδι του σε αυτή τη χώρα… Εκεί όταν αποβιβάστηκε στο Ναύπλιο… «Ελευθερία ή Θάνατος». Τέτοιο σύνθημα δεν είχε ακούσει ποτέ του σε όλα τα πεδία των μαχών που είχε πάρει μέρος…   

Δίπλα του ανάμεσα στους άλλους Πολωνούς φιλέλληνες, ο Αλεξάντερ Κουζάνσκι, γιατρός το επάγγελμα. Είχε καταταγεί κι’ αυτός ως αξιωματικός, αλλά εκτελούσε χρέη γιατρού για όλους…  «Πως τα βλέπεις τα πράγματα γιατρέ;» Τον ρώτησε και ο Κουζάνσκι του είπε χαμογελώντας… 

 «Αν πολεμήσουμε όπως πριν ένα μήνα κοντά στο Κομπότη θα τους νικήσουμε στα σίγουρα». Ο Μιερζεγιέφσκι φάνηκε σκεπτικός και του απάντησε. «Αν όμως γίνουνε λάθη όπως αυτά που έγιναν πριν από μέρες στα πέντε πηγάδια θα έχουμε πρόβλημα».  

Ο γιατρός τον κοίταξε με νόημα και του είπε… «Έλα τώρα όλα θα πάνε καλά».

Μα ο Πολωνός αξιωματικός είχε λόγους να ανησυχεί. Ο γιός του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη, ο Γενναίος Κολοκοτρώνης, είχε πάρει εντολή από το πατέρα του να αποσυρθεί στην Πελοπόννησο  μαζί με τους 250 έμπειρους πολεμιστές του. Το αλάνθαστο κριτήριο του «Γέρου του Μωριά» είχε προαισθανθεί τον κίνδυνο. 

 Ενώ τα σκεφτόταν αυτά τον πλησίασε ο Ιταλός φιλέλληνας συνταγματάρχης Dania. «Δεν έγιναν οι τάφροι στο κέντρο όπως είχε σχεδιαστεί» του είπε. «Σίγουρα δεν έγιναν πολλά» απάντησε ο Μιερζεγιέφσκι «Αλλά πλέον είναι αργά. Ότι έγινε έγινε.  Έξ΄άλλου η μάχη όπου νάνε αρχίζει».   

Στο μεταξύ λίγο πριν το ξημέρωμα οι τούρκοι βγαίνουν απ΄την Άρτα. Είναι περίπου 8.000 και παρατάσσονται απέναντι από τους Έλληνες.  

Το ιππικό τους αναπτύσσεται από τα δεξιά, ενώ το υπόλοιπο σώμα κάνει κυκλωτική κίνηση από αριστερά… Είναι πανσέληνος που βοηθά τους επιτιθέμενους .Ξαφνικά από τη μεριά των Ελλήνων ακούγεται μια ουρανομήκης κραυγή και ο αντίλαλός της παγώνει τους τουρκαλβανούς…  

«Ελευθερία ή Θάνατος». Στις 5 το πρωί η μάχη αρχίζει άγρια φονική. Οι επιθέσεις των Τούρκων αποκρούονται αφήνοντας πίσω εκατοντάδες νεκρούς. Τότε ο κιουταχής γεμάτος οργή καλεί και άλλες ενισχύσεις από την Άρτα. Ποτάμι το αίμα ποτίζει το χώμα του Πέτα. Όλα φαίνονται ευνοϊκά για τους Έλληνες και τους συμμάχους τους. Τότε ένα τυχαίο γεγονός ανατρέπει τα πάντα…  

Ένα τμήμα 80 καταδιωκομένων τουρκαλβανών ιππέων, αποκομμένο από τους άλλους, αφού περιπλανήθηκε στο διπλανό δάσος έφτασε πίσω από το ύψωμα Καρακοφωλιά. Εκεί βρήκε μόνο μερικούς άνδρες να φυλάνε το πέρασμα. Εύκολη δουλειά γι’ αυτούς. Αφού τους σκότωσαν όλους το αδέσποτο τμήμα τους ξεδίπλωσε τις σημαίες του πίσω από τους Έλληνες… Ήταν τέτοια η έκπληξη των αγωνιστών που προς στιγμήν νόμιζαν ότι προδόθηκαν. Όμως στη συνέχεια τίποτα τέτοιο δεν αποδείχθηκε.  

Τώρα πλέον οι πολυάριθμοι Τούρκοι έσπασαν τις γραμμές και κύκλωσαν τους Έλληνες. Τα κορμιά άρχισαν να πέφτουν το ένα μετά το άλλο. Οι φιλέλληνες δημιούργησαν ένα κύκλο και άρχισαν να μάχονται δυνατά. Μια μικρή ομάδα υπό τον Γερμανό Νόρμαν κατάφερε αργότερα να φτάσει αποδεκατισμένη στην Λαγκάδα μεταφέροντας τα άσκημα νέα στον Μαυροκορδάτο. Στο μεταξύ οι 12 Πολωνοί οχυρώθηκαν στην εκκλησία του αγίου Γεωργίου. Τα σπαθιά τους ανεβοκατέβαιναν πάνω στα σώματα των τουρκαλβανών. 

 Αδύνατον να νικηθούν! Τελικά ανέβηκαν στη σκεπή του ναού. Αλλά και πάλι δεν μπόρεσαν να τους νικήσουν. Τότε οι ορδές των βαρβάρων έβαλαν φωτιά στην εκκλησία… Όπως φωτιά είχαν βάλει στη μισή Ευρώπη. Ήταν το μόνο που ήξεραν να κάνουν. Αυτές οι φυλές που ξεκίνησαν από τα βάθη της Ασίας. Που είχαν για νόμισμα γυναίκες και άλογα… Που δεν ίδρυσαν ούτε μία πόλη, έκαναν αυτό που ήξεραν… Φωτιά και τσεκούρι. 

 Τότε οι λίγοι Πολωνοί μαχητές ακούγοντας την τελευταία διαταγή του  Μιερζεγιέφσκι  τον ακολούθησαν  πηδώντας από την στέγη του ναού και πολεμώντας προσπάθησαν να βρουν διέξοδο… Σκοτώθηκαν όλοι από τις ορδές του Κιουταχή κτυπημένοι πισώπλατα! Μαζί τους έπεσαν πολλοί φιλέλληνες. Ιταλοί, Γάλλοι, Γερμανοί, Ρώσοι…   

Ο μόνος Πολωνός που διασώθηκε ήταν ο γιατρός Αλεξάντερ Κουζάνσκι, ο οποίος αιχμαλωτίστηκε και φυλακίστηκε ως το 1823. Τελικά απελευθερώθηκε με ενέργειες της Αυστρίας και της Βρετανίας και επέστρεψε στην Πολωνία. 

 Η μισή Ευρώπη αντιπροσωπεύτηκε σε αυτή τη μάχη με λίγους μεν αλλά άξιους μαχητές. Ήταν ο πρώτος ενωμένος Ευρωπαϊκός στρατός. Η μάχη του Πέτα ήταν ίσως η πιο οδυνηρή ήττα της επανάστασης. Η μνήμη των ηρώων Ελλήνων και ξένων παραμένει ζωντανή. Τιμή σ’ αυτούς που έδωσαν τη ζωή τους για την Ελληνική επανάσταση…   

Στο μνημείο του Πέτα ανάμεσα στα ονόματα των πεσόντων αναφέρονται και τα ονόματα των Πολωνών φιλελλήνων καθώς και στο Ναύπλιο στον καθολικό ναό.    

Ανάμεσα σ΄αυτούς οι:   

Koulschelewski, Lasky, Mierzejewski, Mlodowski,  

Dielsiewski, Dobronowski      

και οι πεσόντες στην Εύβοια και στον Πόρο, 

Pronokowski και Odworski   

αναφέρονται επίσης  τα ονόματα των Sotowski και Dzerzawski.   

Η Πολωνία κατέχει την όγδοη θέση με οκτώ ονόματα πεσόντων στη μάχη του Πέτα το 1822 και ανά ένας στην Εύβοια και στον Πόρο.  

Τα ονόματα και άλλων Πολωνών φιλελλήνων οι οποίοι φονεύτηκαν αγωνιζόμενοι υπέρ της Ελλάδος κατά τη δεκαετία 1821-1831,   

Τιμή στους:   

Sotowski   Dzerzawski. Denkowski, Grabowski και Miomidowicz,    

Dobronowski, Tabernowski, Kosiwski, Pavlowski,   

Gormowski, Gosczinski, Goslawski, Leczyhski, Iosandrowski  

και Pomorwski   

Derkmann, Blasczowski, Bromikowski, Dobrycs, Gerzawski, Jakubowski και Jorosakowski.  

Επιφανέστερος των 32 συνολικά γνωστών Πολωνών οι οποίοι πολέμησαν στο πλευρό των Ελλήνων το 1821-1823, είναι αναμφισβήτητα ο Franciszek Mierzejewski, πρώην αξιωματικός στη φρουρά του Μεγάλου Ναπολέοντος τον οποίο συνόδευσε στη νήσο Έλβα και αργότερα στο Παρίσι. Διακρίθηκε για τον ηρωισμό του. Τιμώντας τη μνήμη του, η Ελληνική Πολιτεία έδωσε το όνομά του σε οδό της περιοχής Φιλοπάππου Αθηνών.   

Γράφει για τον Mierzejewski ο ιστορικός Στασινόπουλος στο Λεξικό της Ελληνικής Επανάστασης… 

Ο ενθουσιασμός για τον ηρωικό ξεσηκωμό των Ελλήνων ήταν χωρίς όρια. Λίγο πριν από τη μάχη του Πέτα, έκανε την ακόλουθη ομολογία στον Ιταλό συνταγματάρχη Dania:<< Παντού όπου πολέμησα, υπό τον Ναπολέοντα και τον Μπολιβάρ, στη Γαλλία, στη Νότια Αμερική, στη Ρωσία, στο Πεδεμόντιο, και στη Νεάπολη διαπίστωσα πόσο άσκημα πάει ο κόσμος. Έχω όμως ήσυχη τη συνείδησή μου γιατί από νέος αγωνίστηκα για την δικαίωση των καταπιεζομένων. Πιστός στην αρχή μου αυτή, μία μόνο έχω επιθυμία. Να πεθάνω για την απελευθέρωση των Ελλήνων. Ας δώσει ο θεός να αναπαυτώ στην ηρωική αυτή γη.>> Μιλούσε με τόση αυτοπεποίθηση ώστε οι Έλληνες υποκλίνονταν μπροστά του χωρίς να τον καταλαβαίνουν και σταύρωναν τα χέρια όπως έκαναν στην εκκλησία.  

 Η μισή Ευρώπη αντιπροσωπεύτηκε σε αυτή τη μάχη με λίγους μεν αλλά άξιους μαχητές. Ήταν ο πρώτος ενωμένος Ευρωπαϊκός στρατός.Ιταλοί,Γερμανοί,Γάλλοι,Ελβετοί,Βέλγοι,Ολλανδοί,Δανοί,Σουηδοί,Πολωνοί… 

Ένας μεγάλος αριθμός Ελλήνων επαναστατών έπεσε ηρωικά στο Πέτα. Από το σύνολο των φιλελλήνων σκοτώθηκαν 68. μεταξύ άλλων και οι:
Σοβασέν
, Ντεμπισί και Μανιάκ Γάλλοι. Σεβαλιέ: Ελβετός. Τορέλα και Ντάνια: Ιταλοί. Ο Ντάνια ήταν επικεφαλής των φιλελλήνων.     Seiger, Τάιχμαν και Νόρμαν: Γερμανοί.  Ο Τάιχμαν ήταν ο σημαιοφόρος του σώματος των Φιλελλήνων,ενώ ο Νόρμαν ήταν στρατηγός, ο οποίος τραυματίστηκε βαριά και πέθανε αργότερα στα χέρια του Μαυροκορδάτου. 

 Πηγές:   

Δρ Μάρκος Ν. Ρούσσος – Μηλιδώνης   

Επίτροπος  Καθολικής Εκκλησίας Ναυπλίου.   

Ναυπλιακά Ανάλεκτα VΙ, Έκδοση Δήμου Ναυπλιέων, 2007.   

« Κόκκινος Θ. Κωνσταντίνος (1890-1976)   

Πολωνοί Φιλέλληνες.

Δική μου Πηγή: eretikos.gr