Life for Life
"Το θαύμα δεν είναι πουθενά
παρά κυκλοφορεί μέσα
στις φλέβες του ανθρώπου!!!"


"Στης σκέψης τα γυρίσματα μ’ έκανε να σταθώ
ιδέα περιπλάνησης σε όμορφο βουνό.
Έτσι μια μέρα το ’φερε κι εμέ να γυροφέρει
τ’ άτι το γοργοκίνητο στου Γοργογυριού τα μέρη !!!"


ΣΤΗΝ ΑΥΛΗ ΜΑΣ
Εμείς στο χωριό μας έχουμε ακόμα αυλές. Εκεί μαζευόμαστε, αμπελοφιλοσοφούμε,
καλαμπουρίζουμε, ψιλοτσακωνόμαστε μέχρι τις... πρώτες πρωινές ώρες! Κοπιάστε ν' αράξουμε!!!
-Aναζητείστε το"Ποίημα για το Γοργογύρι " στο τέλος της σελίδας.

4.4.23

ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΚΟΒΙΝΑΣ 07/01/1938 -- 12/09/2021 Ο Μπαρμπαγιάννης έγινε άγγελος!!!! Πρώτη ανάρτηση 12/09/2021 ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΕΡΟΣ Ένα ποίημα για τον Μπαρμπαγιάννη.

Γιάννης Γκοβίνας

07/01/1938 - 12/09/ 2021

84 χρόνια μιας συναρπαστικής και δημιουργικής ζωής με τρία παιδιά, με επτά εγγόνια, δύο δισέγγονα και κυρίως με μία καλοσυνάτη και στωική σύζυγο.

Φίλες και φίλοι αγαπητοί επισκέπτες του ιστολογίου της Λογοτεχνικής Ομάδας Γοργογυρίου η σημερινή ανάρτηση είναι αφιερωμένη στον θείο Γιάννη τον μικρότερο αδερφό του πατέρα μου που σήμερα 12 Σεπτεμβρίου 2021 μας αποχαιρέτησε μετά από 10ημερη παραμονή στο νοσοκομείο Τρικάλων λόγω Covid. Είχε κάνει και τα δύο εμβόλια αλλά νόσησε και λόγω διαφόρων προβλημάτων υγείας που είχε ήταν το εύκολο θύμα. 

Ίσως κάποιος, κάποιοι να πούνε: μα αφού είχε κάνει και τα δύο εμβόλια γιατί νόσησε;

Είναι απλό, όταν έχεις υποκείμενα νοσήματα θα πρέπει να προσέχεις πάρα πολύ γιατί αυτός ο ιός χτυπάει κυρίως τους έχοντες προβλήματα υγείας γι' αυτό όσες και όσοι διαβάσουν αυτό το άρθρο ας λάβουν τα κατάλληλα μέτρα. Σας χαιρετώ με σεβασμό και επικούρεια διάθεση Επίκουρος ο Γοργογυραίος. Έρρωσθε και Ευδαιμονείτε όσο είναι ακόμα νωρίς.

Την ημέρα που θα γινόταν η διασωλήνωση λίγη ώρα πριν ο Μπαρμπαγιάννης με επισκέφτηκε στον ύπνο μου και μου ζήτησε να μεταφέρω στο χαρτί τα πιο κάτω λόγια.

😢😢😢

Η ώρα ήταν 06:30 όταν με επισκέφθηκε στον ύπνο μου ο θείος μου ο Γιάννης που αυτή την περίοδο βρίσκεται στο νοσοκομείο Τρικάλων στην Μ.Α.Φ. ( Μονάδα αυξημένης φροντίδας) λόγω Covid.

Ο διάλογος που έγινε μεταξύ εμού και του θείου μου είναι ο εξής.


-- Ανεψιέ καλημέρα!!

-- Καλημέρα Μπαρμπαγιάννη!!

-- Ανεψιέ αυτά που θα σου πω φρόντισε να τα γράψεις καλά στο μυαλό σου και όταν ξυπνήσεις να τα μεταφέρεις στο χαρτί, θέλω να παραδώσεις αυτά που θα σου πω στη θεία σου και στα ξαδέρφια σου, εντάξει;

-- Εντάξει Μπαρμπαγιάννη θα κάνω ότι μου ζητήσεις, πες μου όμως τι συμβαίνει; Λίγες ώρες πριν μίλησα με τον Πλάτωνα και μου είπε πως πήγαινες προς το καλύτερο, έχει αλλάξει κάτι;

Παππούς και Εγγόνα.
-- Ανεψιέ υπήρξε μία κακή εξέλιξη, ενώ χθες είχα 92 οξυγόνο σήμερα το πρωί κατά τις 05:30 έπεσε στο 80 περίπου και το πιθανότερο σενάριο είναι να με  διασωληνώσουν!! Όπως καλά γνωρίζεις η διασωλήνωση στην ηλικία μου και με τόσα προβλήματα που έχω δεν είναι ό,τι καλύτερο, φοβάμαι ανεψιέ πως δεν θα επιστρέψω ζωντανός στο χωριό. Για να μην  τρομοκρατήσω τα παιδιά μου γιατί η ώρα ήταν ακατάλληλη πήρα μόνος μου την απόφαση, υπέγραψα εγώ για να γίνει η διασωλήνωση, βασικά από αυτά που μου είπαν οι γιατροί ήταν μονόδρομος, δεν είχαν άλλη επιλογή.

-- Μπαρμπαγιάννη μήπως θα έπρεπε να ενημερωθούν τα παιδιά πριν γίνει αυτό;

-- Και τι θα άλλαζε ανεψιέ; Θα άλλαζε κάτι; Απλά θα τους αναστάτωνα χωρίς λόγο, ξέρεις ο Κώστας ας κάνει τον σκληρό είναι πολύ ευαίσθητος και δεν ήθελα να τρομάξει μέσα στη νύχτα.

-- Και γιατί βρε Μπαρμπαγιάννη επέλεξες εμένα να μεταφέρω τα λεγόμενά σου;

🤔 Όλοι γνωρίζουν πως εσύ έχεις ταλέντο στο γράψιμο, τα λες ωραία, ένας άλλος λόγος είναι η αδυναμία που σου έχω εγώ και η θεία σου.

🎨 Σ' ευχαριστώ Μπαρμπαγιάννη για τα καλά σου λόγια, θα κάνω ότι μου πεις.

Γιάννης, Ηλίας, Νίκος.
🤔 Αγαπημένα μέλη της οικογένειάς μου σας χαιρετώ, πριν λίγο μ' επισκέφθηκε ο γιατρός και μου είπε πως η κατάσταση χειροτερεύει και ως εκ τούτου θα έπρεπε να σας ενημερώσουν πως θα με διασωληνώνανε, πήρα την ευθύνη πάνω μου γιατί δεν ήθελα να σας τρομάξουν και υπέγραψα εγώ, έτσι κι αλλιώς δεν θα άλλαζε κάτι. Σκέφτηκα να επισκεφθώ τον ανεψιό μου τον Πέπο στο ονειρό του για να σας μεταφέρει αυτό το γράμμα.

Όπως καλά γνωρίζετε με τα διάφορα προβλήματα που έχω η διασωλήνωση δεν είναι ότι καλύτερο, ίσως αποβεί και μοιραία. Ελπίζω να τα καταφέρω και να βρεθώ ξανά κοντά σας για να σας κλείσω στην αγκαλιά μου.

Αν όμως, είπαμε αν, κάτι πάει στραβά και δεν τα καταφέρω θέλω να σας πω τα πιο κάτω λόγια.

Θέλω να σταθείτε δυνατοί!!

Εγώ έζησα κοντά σας μία συναρπαστική ζωή, αν κάποιες φορές σας στεναχώρησα σας ζητώ συγγνώμη, θέλω να κρατήσετε τις όμορφες στιγμές που ζήσαμε, ήμουν τυχερός που είχα τόσο καλά παιδιά, νύφες, γαμπρό, εγγόνια και κυρίως που είχα μία καλοσυνάτη γυναίκα που στάθηκε δίπλα μου βράχος.

Έζησα μαγικές στιγμές κοντά σας, είμαι πολύ περήφανος για όλους σας, σας ευχαριστώ που μου χαρίσατε 7 καταπληκτικά εγγόνια και δύο δισέγγονα,  και αν όλα πάνε καλά η Καλλιόπη θα μας χαρίσει και το τρίτο, τι άλλο να ζητήσω από την ζωή μου; εδώ που τα λέμε δεν έζησα και λίγο, τα 84 είναι ένα καλό νούμερο.

Παιδιά μου μην λυγίσετε, να παραμείνετε δυνατοί και ενωμένοι, έχετε υπέροχα παιδιά και πρέπει να σταθείτε δίπλα τους γιατί οι καιροί είναι δύσκολοι.

Σας παρακαλώ όλους να φροντίζετε και να αγαπάτε την μητέρα σας, στα δύσκολα χρόνια που θα έρθουν να είσαστε δίπλα της ως φύλακες άγγελοι.

Αν κάποιον ή κάποια από τα μέλη της οικογένειας μου πλήγωσα ζητώ ταπεινά συγγνώμη και σας παρακαλώ να με συγχωρήσετε.

Ελένη να σταθείς δίπλα στα παιδιά, ειδικά τώρα εσύ θα είσαι το στήριγμά τους, γυναίκα, αν δεν ήμουν ο τέλειος σύζυγος δείξε επιείκεια και συγχώρεσέ με, παιδιά μου αν δεν ήμουν ο τέλειος πατέρας, επίσης σας ζητώ να με συγχωρέσετε.

Θα ήθελα να σας πω πολλά ακόμα αλλά οι γιατροί ανυπομονούν γιατί το οξυγόνο όλο και πέφτει πιο κάτω. 

Αν δεν τα καταφέρω θέλω να σας πω πως σας αγαπώ όλους, σας παρακαλώ να μείνετε ενωμένοι και αγαπημένοι.

Ανεψιέ σ' ευχαριστώ, αν τα καταφέρω να βγω γερός από αυτή την περιπέτεια θα κάνουμε ένα γλέντι τρικούβερτο. Αντίο!!!

-------------------------------------------------------------------

Το περιεχόμενο αυτού του γράμματος είναι λόγια του Μπαρμπαγιάννη που εγώ απλά τα μετέφερα στην οθόνη του τηλεφώνου σας.

Σας χαιρετώ Επίκουρος ο Γοργογυραίος 🎨.

Φίλες και φίλοι αύριο 13 Σεπτεμβρίου του 2021 στις 10:30 στον ιερό ναό Γενέσιον της Θεοτόκου στο Μαγευτικό και Πανέμορφο Γοργογύρι θα γίνει η εξόδιος ακολουθία του αποχαιρετισμού του θείου Γιάννη. 

Και τώρα λίγα λόγια από τα εγγόνια.

🌷🌷

Τζένη εγγονή.

Όταν ήμουν 4 ετών βρισκόμασταν σε ένα γάμο στο χωριό και με είχε πάρει ο παππούς μου αγκαλιά και χορεύαμε μαζί, εκείνες τις πολύ όμορφες στιγμές που έζησα στην αγκαλιά του παππού μου θα μου μείνουν αξέχαστες, έζησα και μετά πολύ σημαντικές στιγμές μαζί του αλλά εκείνη η αγκαλιά θα με συνοδεύει ως το τέλος της ζωής μου.

🌷🌷

Στεφανία εγγονή.

Κάθε φορά που γύριζα από τα Τρίκαλα μου έλεγε: καλώς την δασκάλα μου!!

Ήταν για μένα η πιο γλυκιά προσφώνηση γιατί ήταν από τον παππουλάκο μου.

Από σήμερα θα περιμένω να συνεχίσει να μου το λέει στον ύπνο μου, παππού, μη με ξεχάσεις.

🌷🌷

Θάνος εγγονός.

Ήμουν πολύ μικρός, περίπου 4 ετών και οι γονείς μου εκείνη την περίοδο πηγαίνανε για να μαζέψουν τις ελιές στην Πελοπόννησο, εμένα με άφηναν στη γιαγιά και στον παππού. Τα βράδια ο παππούς μου για να με πάρει ο ύπνος μου έλεγε διάφορα παραμύθια, κάθε βράδυ μου έλεγε και καινούριο, τώρα που το σκέφτομαι αναρωτιέμαι πώς ήταν δυνατόν να εφευρίσκει κάθε βράδυ και άλλο παραμύθι; Ήταν ένας φοβερός παππούς που θα τον θυμάμαι με νοσταλγία.

🌷🌷

'Έλενα εγγονή.

Η εικόνα που έρχεται άμεσα στο μυαλό μου είναι τότε που προσπαθούσα να πάρω το δίπλωμα, μ' έπαιρνε μαζί του ο παππούς μου με το δικό του αυτοκίνητο και ως δάσκαλος με ενθάρρυνε να μάθω να οδηγώ. Ήταν ένας καταπληκτικός παππούς που πάντα μας ενθάρρυνε να τολμούμε. Και κάτι ακόμα που θα θυμάμαι για πάντα είναι το πόσο καλός μάστορας ήταν  και το ποσό περήφανος ήταν για τα εγγόνια του. 

🌷🌷

Καλλιόπη εγγονή

Θέλω να θυμάμαι όλες τις όμορφες στιγμές που πέρασα με τον παππού μου, και ήταν πολλές, ειδικότερα όμως θα θυμάμαι την ημέρα που τον ενημέρωσα πως είμαι έγκυος και του ετοιμάζω το τρίτο δισέγγονο!!! με πήρε στην ζεστή αγκαλιά του και δακρυσμένος μου είπε: καλότυχο να είναι κοριτσάκι μου το πλασματάκι που θα φέρεις στη ζωή, ελπίζω να ζω για να το κρατήσω στην αγκαλιά μου.

🌷🌷

Γιάννης εγγονός.

Για μένα που έχω και το όνομά του η κορυφαία στιγμή που θυμάμαι με τον παππού μου ήταν όταν του ανακοίνωσα πως με επέλεξαν στην ομάδα των Τρικάλων για να κάνω επαγγελματικό συμβόλαιο, αυτό τον χαροποίησε ιδιαίτερα γιατί πίστευε πάρα πολύ σε μένα, και πως με σκληρή δουλειά θα κατάφερνα να πετύχω τους στόχους μου γι' αυτό συνέχεια με παρότρυνε να γίνομαι καλύτερος, κάνοντας παράλληλα και καλή υγιεινή ζωή.

🌷🌷

'Έλενα Άλκη.

Εγώ βρίσκομαι στην πιο δύσκολη θέση γιατί λόγω υποχρεώσεων εργασίας, βρίσκομαι στον Πλαταμώνα, δεν θα μπορέσω να παραβρεθώ στην κηδεία του αγαπημένου μου παππού. Αυτό που θυμάμαι από τον παππουλάκο μου είναι το πόσο όμορφα τραγουδούσε το τραγούδι με τίτλο "Τι έχουν της Μάνης τα βουνά και στέκουν μαραμένα". Πάντα όταν θ' ακούω αυτό το τραγούδι το μυαλό μου θα ταξιδεύει στον παππουλάκο μου.

😢😢😢

ΥΓ. Μπαρμπαγιάννη με έναν μαγικό τρόπο μίλησα με τον πατέρα μου και μου είπε πως μαζί με τον έτερο αδερφό σας τον Ηλία σου ετοιμάζουν υποδοχή, με κάποιον μαγικό τρόπο επίσης έχουν προμηθευτεί και λίγο τσιπουράκι για το καλωσόρισμα, μη φανταστείς μεγάλα πράγματα γιατί εδώ υπάρχουν αυστηροί κανόνες σε τέτοια θέματα.

Όταν συναντηθείτε να μεταφέρεις τα χαιρετίσματα μου σε όλη την παρέα.

Σε χαιρετώ ο ανιψιός σου Επίκουρος.

==========================

ΈΝΑ ΠΟΙΗΜΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΠΑΡΜΠΑΓΙΑΝΝΗ

Φίλες και φίλοι καλημέρα, χθες είχαμε τα εννιάμερα του Μπαρμπαγιάννη, με αφορμή λοιπόν αυτής της εκδήλωσης ζήτησα την βοήθεια της Μούσας της ποίησης [Ερατώ] ώστε να μπορέσω να γράψω ένα ποίημα για τον θείο μου. Η Μούσα Ερατώ ανταποκρίθηκε στο δίκαιο αίτημά μου και συνέδραμε τα μέγιστα προκειμένου να γράψω το πιο κάτω ποίημα, χθες λοιπόν μετά την επιμνημόσυνη δέηση όταν επιστρέψαμε στο σπίτι της οικογένειας ζήτησα από τις εγγονές του θείου να απαγγείλει κάποια το ποίημα. Ο κλήρος έλαχε στην 'Ελενα την κόρη του Πλάτωνα και της Υακίνθης η οποία με πάθος και συναίσθημα έκανε μία καταπληκτική απαγγελία που μας συγκίνησε όλους. Πάμε τώρα στο μεταφυσικό μέρος της υπόθεσης, το βράδυ ήρθε στο όνειρό μου ο θείος μου, ήταν δακρυσμένος!!! Τον ρώτησα:

--Μπαρμπαγιάννη γιατί είσαι δακρυσμένος;

-- Ανεψιέ πως να μην είμαι δακρυσμένος μ' αυτό το πολύ όμορφο και βιωματικό ποίημα που έγραψες για μένα; Ειδικά εκεί που αναφέρεις για τον γαμπρό μου τον Χρήστο με συγκλόνισες!! Ήταν άδικο ανεψιέ αυτό που συνέβη στον γαμπρό μου, αυτόν τον πόνο δεν μπόρεσα να τον ξεπεράσω ποτέ. Θέλω επίσης να σ' ευχαριστήσω γιατί θυμήθηκες αυτό που σου είχα ζητήσει, δηλαδή να με αποχαιρετήσετε με το αγαπημένο μου τραγούδι. Ευχαριστώ επίσης την εγγονή μου την ΄Ελενα για την ανυπέρβλητη απαγγελία που έκανε.

-- Μπαρμπαγιάννη όλα καλά και άγια αυτά που λες, λύσε μου όμως την απορία: πως εσύ τα έχεις μάθει όλα αυτά τα γή'ι'να αφού όλοι μας ξέρουμε πως έχεις πεθάνει;

-- Ανεψιέ καθ' οδόν προς τη χώρα των Μακάρων, η διαδρομή κρατάει 30 ημέρες, μπορούμε με έναν μαγικό τρόπο, που δεν μπορώ να σου αποκαλύψω να επικοινωνούμε με αγαπημένα πρόσωπα και να μαθαίνουμε το τι συμβαίνει πίσω μας. Σε χαιρετώ τώρα γιατί τελείωσε ο μαγικός χρόνος που είχα στην διάθεσή μου.

-- Σε χαιρετώ κι εγώ Μπαρμπαγιάννη, και σ' ευχαριστώ που επέλεξες εμένα για να μεταφέρω τα μεταφυσικά σου λόγια και συναισθήματα στ' αγαπημένα σου πρόσωπα.

Φίλες και φίλοι, Χριστιανοί και αλλόθρησκοι, θρησκευόμενοι και μη, αυτή ήταν η επικοινωνία που είχα με τον θείο Γιάννη, μη με ρωτήσετε πως και γιατί, γιατί ούτε κι εγώ γνωρίζω την διαδικασία, εξάλλου τι σημασία έχει; Αυτό που κρατώ εγώ είναι η παρέμβασή του στα δρώμενα.

🌲🌲🌲

Στης Μάνης τα ψηλά βουνά/
Με τα μεγάλα κάστρα/
Ο Μπαρμπαγιάννης πέρασε/
Και μίλησε με τ' άστρα.

🌲🌲

Ήταν ο πρωτομάστορας/
Και είχε για βοηθό/
Τον Χρήστο τον γαμπρό του/
Αγαπητό και άξιο σε όλο το χωριό.

🌲🌲
Κλάψτε βουνά της Μάνης/
Κλάψτε για τον Μπαρμπαγιάννη/
Γιατί πολύ σας λάτρεψε/
Και στον χορό σας βάνει.

🌲🌲

Μόνο για σας μας μίλαγε,/
Πότε, για την ομορφιά σας/
Και πότε για την άγρια όψη σας/
Και πάντα νοσταλγούσε αυτά που έζησε κοντά σας.

🌲🌲

Έλα όμως που ο Χάροντας τον ζήλεψε/
Και το κοντάρι αρπάζει/
Στον Μπαρμπαγιάννη δίνει μιά/
Και χάμω τον σωριάζει.

🌲🌲

Τρέχουν γιατροί και νοσοκόμοι/
Τον Μπαρμπαγιάννη για να σώσουν/
Γίνεται μάχη δυνατή μέσα στην εντατική/
Μα ο Μπαρμπαγιάννης δεν μπορεί άλλο να πολεμήσει/

🌲🌲

Γιατί είχε πολλές λαβωματιές/
Από του Χάροντα τις σαϊτιές/
Και λίγο πριν πεθάνει/
Ζητά από την Χαρόντισσα ένα τραγούδι να του βάλει που άκουγε στη Μάνη/

🌲🌲

Τι έχουν της Μάνης τα βουνά και στέκουν μαραμένα/
Το άκουγε και στο χωριό/
Ήταν από τ' αγαπημένα/
Μ' αυτόν τον τρόπο πέθανε ο Μπαρμπαγιάννης το θεριό.

Επίκουρος ο Γοργογυραίος.

Επικούρεια συνάντηση λόγω επετείου ενός γάμου, της Ευρυδίκης και του Φιλίπ, στον κήπο του Ασκληπιού στην ιστορική Πιάλεια. Πρώτη ανάρτηση 31/07/2021Οικογένεια Δημήτρη Παπαγιαννόπουλου.

Διά χειρός κ. Γιώτας
Φίλες και φίλοι καλημέρα, η σημερινή ανάρτηση είναι καθαρά Επικούρεια και έχει να κάνει με την Επικούρεια συνάντηση που έγινε χθες βράδυ στον όμορφο κήπο του Ασκληπιού της οικογένειας Παπαγιαννοπούλου στην ιστορική Πιάλεια.

Ας ξεκινήσω όμως από την αρχή. Πριν δύο χρόνια η οικογένεια Παπαγιαννοπούλου πάντρεψε την κόρη τους με τον Γερμανό φιλέλληνα Φιλίπ Χαΐτμαν σε μία λαμπρή τελετή που όμοια δεν είχε ξαναγίνει στην ιστορική Πιάλεια. Καρπός αυτού του γάμου είναι ο 17 μηνών γιος της Ευρυδίκης και του Φιλίπ, ο Ηρακλής ο οποίος παρ' ό,τι μόνο 17 μηνών έκανε ήδη τον πρώτο του άθλο!!

Διά χειρός παππού.
Σας μεταφέρω τα λόγια του παππού τού Ηρακλή ο οποίος παρακολούθησε τη σκηνή του άθλου που θα περιγράψω αμέσως μετά.

Αρχές της εβδομάδας ο Ηρακλής ο νεότερος βρισκόταν στον κήπο του παππού του στην Πιάλεια όταν για κακή του τύχη εμφανίσθηκε μια τεράστια σαύρα 🦎 ο Ηρακλής ο νεότερος ως απόγονος του  Ηρακλή της μυθολογίας όταν την αντίκρισε έδρασε κι αυτός αστραπιαία, μη έχοντας κάποιο ρόπαλο κοντά του έβαλε αμέσως τα κλάματα!! Ήταν τόσο δυνατό το κλάμα που η σαύρα τρομοκρατήθηκε και το έβαλε στα πόδια!!

Ο παππούς Δημήτριος που παρακολουθούσε όλο το σκηνικό ήταν πολύ περήφανος γιατί διαπίστωσε ιδίοις όμμασι τον εγγονό του να πραγματοποιεί τον πρώτο του άθλο!! Αυτά που γράφω είναι αληθινή ιστορία δια στόματος του παππού τού Ηρακλή, το τονίζω αυτό γιατί δεν θέλω να νομίζουν οι αναγνώστες του κειμένου πως αυτή την αληθινή ιστορία την έπλασε ο γράφων.

Όμορφες παρουσίες.
Θα μου επιτρέψετε να επιστρέψω ξανά δύο χρόνια πριν και συγκεκριμένα στον Αύγουστο του 2019 όταν εγώ και η οικογένειά μου διοργανώσαμε την γιορτή προς τιμήν της θεατρικής ομάδας του διπλανού χωριού (Ξυλοπάροικο) και ειδικότερα για τους δύο πυλώνες αυτής της ομάδας τον κ. Θανάση Παπαδημητρίου και τον κ. Βασίλη Μπιλιάλη, σε εκείνη την εκδήλωση είχα φυσικά καλέσει και τους εκλεκτούς μου φίλους Ηλία Γιαννακόπουλο και την σύζυγό του την Αφροδίτη της Πιάλειας. 

υπό το βλέμμα του Ασκληπιού. 
Από το ζευγάρι των φίλων μου είχα ακούσει πολύ καλά λόγια για κάποιον δραστήριο και δημιουργικό συγχωριανό τους και συγγενή, δάσκαλο συνταξιούχο που προσπαθούσε να αναδείξει στην Πιάλεια την ιστορία του Ασκληπιού με πολλούς τρόπους. Παρακάλεσα τον Ηλία να μεταφέρει την πρόσκληση μας σ' αυτόν τον υπέροχο άνθρωπο ώστε να μας τιμήσει με την παρουσία του. Φανταστείτε τη χαρά μου όταν εκείνο το βράδυ του Αυγούστου υποδέχθηκα τον ΔΑΣΚΑΛΟ στην αυλή των θαυμάτων και στον Επικούρειο κήπο.

Ήταν μάλιστα ο ένας εκ των τριών που απένειμε την πλακέτα στο μέλος της θεατρικής ομάδας Βασιλική εγγονή του Βασίλη Μπιλιάλη.

Ο Δάσκαλος, όπως μου είπε μετά από εκείνη την συνάντηση μυήθηκε στην φιλοσοφία του Επίκουρου και αναζήτησε πληροφορίες για την ζωή και το έργο του Έλληνα φιλοσόφου της αρχαιότητας. Σιγά σιγά άρχισε να ωριμάζει στο μυαλό του η σκέψη μιας Επικούρειας συνάντησης στον δικό του κήπο που είχε ονομάσει ο κήπος του Ασκληπιού μιας και ο Ασκληπιός όταν δεν ερχόταν στο Μαγευτικό και Πανέμορφο Γοργογύρι για να συναντήσει τον μικρό του φίλο τον Κερκέτη για να συλλέξουν τα βότανα, επισκεπτόταν την Πιάλεια και σ' αυτόν τον κήπο έπινε τον πρώτο του καφέ που τότε δεν ήταν καφές αλλά βότανα από το Κερκέτιον όρος, εκεί λοιπόν σ' αυτόν τον κήπο που τώρα φέρει την ονομασία ο κήπος του Ασκληπιού οι πρόγονοι της οικογένειας Παπαγιαννοπούλου και Γιαννακοπούλου πρόσφεραν το πρώτο ρόφημα στον Ασκληπιό, εκεί λοιπόν χθες βράδυ ζήσαμε στιγμές μαγικές. 

Ο Δάσκαλος σκέφτηκε πως με την ευκαιρία της επετείου του γάμου της Ευρυδίκης και του Φιλίπ να διοργανώσει και την Επικούρεια συνάντηση - συμπόσιο και είχε την καλοσύνη να μας καλέσει να παραβρεθούμε κι εμείς, εγώ ο Επικούρειος Πέπος και η Λαμπρινή. Το να εξιστορήσω όλα όσα έγιναν θα χρειαζόταν πολλές σελίδες θα σταθώ στα πιο σημαντικά. Με τα υπόλοιπα ας ασχοληθεί ο ιστορικός του μέλλοντος. 
Α) το δώρο των γονιών προς το ζευγάρι.


Β) το ποίημα του παππού για τον Ηρακλή τον εγγονό του που ως Ηρακλής ο νεότερος θα κάνει κι αυτός όταν χρειαστεί τους δέκα άθλους και θα επιλέξει φυσικά τον δρόμο της αρετής. Ευτυχισμένε παππού σου ευχόμαστε σύντομα να κρατήσεις στην αγκαλιά σου την/τον αδερφή/αδερφό του Ηρακλή και ο μικρός Ηρακλής εκτός από τον Ηρακλή της μυθολογίας να κληρονομήσει και της χάρες του παππού του που σας άλλος Ήφαιστος μεταμορφώνει τα μέταλλα σε έργα τέχνης.


[«Βάζει τη γης, βάζει τη θάλασσα, βάζει τα ουράνια απάνω, βάζει τον ήλιο τον ακούραστο, τ’ ολόγιομο φεγγάρι, κι’ όλα τ’ αστέρια, ως στεφανώνουνε τον ουρανό…» Με αυτά τα λόγια περιγράφει σε μερικούς από τους 134 στίχους του στην Ιλιάδα ο Όμηρος την μυθική ασπίδα του Αχιλλέα. Μια ασπίδα έργο τέχνης που έχει συζητηθεί και αναλυθεί όσο λίγα αντικείμενα της αρχαίας ιστορίας. Και ποιος άλλος θα μπορούσε να είχε φτιάξει αυτή την ασπίδα αν όχι ο Ήφαιστος; απόσπασμα από την Ιλιάδα.]

Γ) την καταπληκτική ομιλία του οικοδεσπότη Δημήτρη Παπαγιαννόπουλου ενός ανθρώπου που ανήκει όπως και ο ξάδερφός του Ηλίας Γιαννακόπουλος στα άξια τέκνα της Πιάλειας και όχι μόνο.

Δ] Την απαγγελία ποιημάτων και στίχων από τον ποιητή και στιχουργό Χριστόφορο Χατζηγιάννη ο οποίος έχει ήδη εκδώσει την πρώτη του ποιητική συλλογή με τίτλο ''ΑΛΛΗΛΟΥΙΑ'' στον οποίο εύχομαι σύντομα οι στίχοι του να μελοποιηθούν γιατί όπως λέει και ο Δάσκαλος ο οποίος είναι ειδικός επί του θέματος, οι στίχοι του Χριστόφορου κρύβουν θησαυρούς. Καλή τύχη Χριστόφορε σε σένα και στην Ρούλα

Ε) τον 15χρονο Ορφέα κορυφαίο μουσικό ταλέντο ανιψιό του δασκάλου ο οποίος με το βιολί 🎻 στα νησιώτικα και το κλαρίνο στα στεριανά δημοτικά και με τραγουδιστή τον οικοδεσπότη ο οποίος τραγούδησε μέχρι και ριζίτικα, μας ξεσήκωσαν για χορό και δεν θέλαμε να καθίσουμε. Ο δεξιοτέχνης Ορφέας έδωσε ρεσιτάλ, όταν δε ένας προσκεκλημένος του κόλλησε στο βιολί 🎻 ένα 20ευρω τα έδωσε όλα, έγινε το έλα να δεις. Αργά το πρωί αποφασίσαμε να λύσουμε την συνεδρίαση και ο Ορφέας μας συνόδευσε μέχρι το αυτοκίνητο παίζοντας τον σκάρο!!


Αγαπητές φίλες και αγαπητοί φίλοι αυτά και άλλα πολλά συνέβησαν χθες βράδυ στην Επικούρεια συνάντηση που έγινε στον φιλόξενο κήπο του Ασκληπιού στην Πιάλεια.

Ευχαριστούμε τους οικοδεσπότες για την φιλοξενία.

Σας χαιρετώ με σεβασμό και Επικούρεια διάθεση ο δόκιμος Επικούρειος και δόκιμος άνθρωπος Επίκουρος ο Γοργογυραίος.

Ακολουθεί σχόλιο του ευτυχισμένου παππού.

''Αγαπητέ και φίλτατε Επίκουρε από το μαγευτικό και πανέμορφο και γειτονικό μας Γοργογύρι. ο κήπος του Ασκληπιού αισθάνεται από χθες ευτυχής και πιο πλήρης. Η παρουσία σας εδώ μας ενέπνευσε και μας έδωσε περίσσια χαρά. Ο πρώτος στόχος για την συνάντηση των δύο ΚΉΠΩΝ επετεύχθη παρά τα φυσικά εμπόδια της ζέστης και του κοροναϊου. Ευγνώμων και ευτυχής για την εδώ παρουσία σας, θα συνεχίσω την * Αφοβον Θεόν * επικούρεια σκέψη και δράση σας''. Καλό Σ/κ.

Ο Ασκληπιός στον κήπο του.

Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΟΥ ΕΣΤΕΙΛΕ Ο ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΟΣ ΠΕΠΟΣ ΣΤΟΝ ΠΡΕΣΒΗ ΤΗΣ ΟΥΚΡΑΝΙΑΣ που μέχρι σήμερα 04/04/23 δεν έχει λάβει καμία απάντηση..

Αξιότιμε Κύριε Πρέσβη της Ουκρανίας καλημέρα σε Σας και σε όλους τους Ουκρανούς όπου και αν βρίσκονται. Εύχομαι καλή Δύναμη και Δικαίωση του Αγώνα της Πατρίδας Σας.

Αξιότιμε Κύριε Πρέσβη ονομάζομαι Σπύρος Γκοβίνας και από την πρώτη στιγμή της Ρωσικής εισβολής συντάχθηκα με την Ουκρανία γιατί είχε το δίκιο με το μέρος της και γιατί είμαι υπέρμαχος της δικαιοσύνης, της δημοκρατίας, της ελευθερίας και της αυτοδιάθεσης των λαών και της επίλυσης των όποιων προβλημάτων μέσω του διαλόγου και της διπλωματίας. 

Χθες παρακολούθησα την ομιλία του Προέδρου της Ουκρανίας προς τα μέλη του Ελληνικού Κοινοβουλίου και ένιωσα μεγάλη απογοήτευση που ο Αξιότιμος Πρόεδρός Σας δεν βρήκε να πει δύο λόγια για την μαρτυρική Κύπρο που πριν 5 δεκαετίες δέχθηκε κι αυτή παρόμοια εισβολή με την δική Σας από την Τουρκία.

Όταν δε το βράδυ που μίλησε και στο κοινοβούλιο της Κύπρου χωρίς να κάνει επίσης κάποια αναφορά πιστέψτε με πως ένιωσα πάρα πολύ άσχημα, και μην φανταστείτε πως είμαι ο μοναδικός. Η πλειονότητα των Ελλήνων ένιωσε το ίδιο, αν κρίνω από τις αντιδράσεις στα μίντια.

Το ξέρω πως θα επικαλεστείτε την διπλωματική γλώσσα, εφόσον και αν θα μου απαντήσετε. Η χώρα μου όμως κύριε Πρέσβη δεν χρησιμοποίησε διπλωματική γλώσσα, καταδίκασε από την πρώτη στιγμή την εισβολή της Ρωσίας. Ο Πρόεδρος Σας όμως  δεν έκανε καμία αναφορά για μια παρόμοια περίπτωση εισβολής που έγινε το 1974.

Θα ήθελα να σας παρακαλέσω να αναγνωρίσετε την ομοιότητα, της σημερινής κατάστασης στην Πατρίδα Σας με την κατάσταση της Κύπρου το έτος 1974 και να καταδικάσετε, όσους κρίνετε ότι πρέπει να καταδικάζονται για παρόμοια εγκλήματα.

Θα μου επιτρέψετε κλείνοντας να σας υπενθυμίσω την συγκλονιστική ομιλία ενός κορυφαίου Έλληνα καλλιτέχνη του κ. Διονύση Σαββόπουλου πριν λίγες μέρες σε τηλεοπτική εκπομπή που θα πρέπει να άγγιξε και τις ψυχές όλων των Ουκρανών.

Αξιότιμε Κύριε πρέσβη αυτό το γράμμα σάς το στέλνει ένας απλός Έλληνας πολίτης που απλά είναι εναντίον της βίας απ' όπου και αν προέρχεται.

Σας χαιρετώ και σάς ευχαριστώ για τον χρόνο που διαθέσατε για να διαβάσετε αυτή την επιστολή στην πιο δύσκολη περίοδο για την πατρίδα σας. 

Με σεβασμό και εκτίμηση

Σπύρος Γκοβίνας.



ΜΙΑ ΒΟΛΤΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΜΝΗΜΗΣ ΣΤΟΝ ΛΟΦΟ ΤΩΝ ΜΟΥΣΩΝ ΠΟΥ ΚΑΚΩΣ ΕΧΕΙ ΕΠΙΚΡΑΤΗΣΕΙ ΩΣ ΛΟΦΟΣ ΦΙΛΟΠΠΑΠΟΥ με ευλογημένους φίλους. ΥΓ. Η πρώτη ανάρτηση έγινε το 2017.

Φίλες και Φίλοι αγαπητοί συνοδοιπόροι, και συνπεριπατητές σας καλημερίζω. Σας αποστέλω σήμερα λίγες πληροφορίες για τον επόμενο περίπατό μας. Θεού θέλοντος και καιρού επιτρέποντος τι θα λέγατε να επισκεφθούμε τους πιο κάτω προορισμούς  στις 27 Μαρτίου 2022; Η πιο ωραία ημερομηνία θα ήταν η 21τη Μαρτίου αλλά δυστυχώς δεν  είναι Κυριακή. Ο λόγος που κάνει την 21τη ως πιο ιδανική είναι γιατί όπως ήδη θα γνωρίζετε είναι η παγκόσμια ημέρα ποίησης, αφού όμως αυτό δεν είναι εφικτό θα πράξουμε το αυτονόητο, θα κάνουμε την ημέρα του περιπάτου και ημέρα ποίησης. Κάποια από τα μέλη θα μας διαβάσουν ποιήματα. Ελπίζω πως θα είναι μαζί μας κάποιες από τις μούσες της ΟΚΡΑ-ΛΟΓ-ΟΜΑ.Σ για να διαβάσουν ΚΑΒΆΦΗ, ΛΕΙΒΑΔΙΤΗ, ΔΗΜΟΥΛΑ, ΓΟΥ'Ι'ΤΜΑΝ, ΝΕΡΟΥΔΑ, ΣΑΠΦΩ, ΠΟΛΥΔΟΥΡΗ κ.π.α. Μια καλή ιδέα θα ήταν αν κάποιο μέλος έχει κάποιο αγαπημένο ποίημα θα ήταν πολύ όμορφο να μας το διαβάσει στον λόφο των Μουσών. 

( Αυτές ήταν τότε οι Μούσες


1. Η Μούσα Κλειώ, η οποία ανακάλυψε την Ιστορία (και την κιθάρα). Η ιστορία ονομαζόταν Κλειώ, επειδή αναφέρεται στο Κλέος (που ανήκει στους ήρωες του παρελθόντος), που μας διηγούνται οι συγγραφείς μέσα από τα βιβλία. Σύμφωνα με την παράδοση, η Κλειώ κατηγόρησε την Αφροδίτη επειδή ερωτεύθηκε τον “Aδωνη. Η Αφροδίτη ανταπέδωσε: Την οδήγησε στο σπίτι του Πίερου και την έκανε να τον ερωτευθεί. Η Κλειώ με τον Πίερο γέννησε τον Υάκινθο. Με το Μάγνητα (πατέρα του Πίερου) γέννησε τον Ιάλεμο, τον Υμέναιο και το Λίνο. Ζωγράφιζαν την Κλειώ δαφνοστεφανωμένη και με πορφυρό ένδυμα. Στο δεξί της χέρι κρατούσε μία σάλπιγγα και στο αριστερό ένα βιβλίο, που έγραφε Κλειώ Ιστορία. Στα πόδια της υπήρχε το Κιβώτιο της Ιστορίας.

2. Η Μούσα Ευτέρπη, η οποία ανακάλυψε διάφορα μουσικά όργανα, τα μαθήματα, και τη διαλεκτική. Τα μαθήματα τέρπουν τους ανθρώπους, αλλά και..«είναι εύτερπεϊς οί λόγοι των πεπαιδευμένων». Η Ευτέρπη με το Στρυμόνα γέννησε το Ρήσσο. Τη ζωγράφιζαν δαφνοστεφανωμένη να παίζει αυλό ή να τον κρατά. Δίπλα της βρισκόταν όργανα μουσικά και κείμενα, ο Έρωτας και δένδρα με τον τραγουδιστή Τέττιγα (τζιτζίκι).

3. Η Μούσα Θάλεια ήταν Έφορος της Κωμωδίας. Ανακάλυψε την κωμωδία, τη γεωμετρία, την αρχιτεκτονική και τη γεωργία. Ήταν προστάτισσα και των Συμποσίων. Το όνομα Θάλεια = θάλλειν τα φυτά, ή από του Θάλεια στα (συμπόσια) ή… επειδή θάλλουσιν εις πολλούς αιώνας οί έπαινούμενοι δια των ποιημάτων… Έλεγαν πως ο Παλαίφατος ήταν γιος της. Τη ζωγράφιζαν στεφανωμένη με κισσό, νέα και χαμογελαστή, να κρατά κωμική μάσκα. Άλλες φορές δαφνοστεφανωμένη με πράσινο πανωφόρι και την επιγραφή Θάλεια Κωμωδίαν.

4. Η Μούσα Μελπομένη ήταν προστάτιδα της Τραγωδίας, επειδή αυτή την επινόησε, της ρητορικής και της μουσικής μελωδίας (μολττήν). Ονομάστηκε Μελπομένη από την λέξη μολττήν … επειδή δι αυτής μέλπουσιν οι άνθρωποι όλοι τους αγαθούς. Η Μελπομένη με τον Αχελώο, κατά μία παράδόση, γέννησε τις Σειρήνες. Τη ζωγράφιζαν να φορεί μάσκα τραγωδίας, θυμωμένη, δαφνοστεφανωμένη με σκήπτρο, ρόπαλο στα χέρια και την επιγραφή Μελπομένη Τραγωδίαν.

5. Η Μούσα Τερψιχόρη επινόησε το χορό, την άρπα και την παιδεία. Ονομάστηκε Τερψιχόρη, επειδή ετέρπετο, ευχαριστιόταν με το χορό. Ίσως και από τη μάθηση (που τέρπει τους ακροατές). Στην παράδοση αναφέρεται πως γέννησε με το Στρυμόνο το Ρήσο και με τον Άρη το Βίστωνα ή ακόμη με τον Αχελώο τις Σειρήνες. Την Τερψιχόρη ζωγράφιζαν δαφνοστεφανωμένη και με προμετωπίδιο να κρατά άρπα και να χορεύει χαρούμενη, ενώ τα πόδια της μόλις να ακουμπούν τη γη και με την επιγραφή Τερψιχόρη λύραν.

6. Η Μούσα Ερατώ είναι η ευρέτρια των ερωτικών ποιημάτων, του γάμου, (και της ποιήσεως, της μουσικής και της διαλεκτικής). Το όνομα Ερατώ από το έρεσθαι και από τη λέξη έρως και εραστής. Τη ζωγράφιζαν καθιστή, να φορά ροδοστέφανο (στεφάνι από τριαντάφυλλα), με τη λύρα και το τόξο του έρωτος στα χέρια και την επιγραφή » Ερατώ Ψάλτριαν». Ο Απολλώνιος ο Ρόδιος ξεκινά το τρίτο κεφάλαιο του τέταρτου μέρους στα Αργοναυτικά με: …«Και τώρα Μούσα Ερατώ, έλα κοντά μας και πες μας πώς ο Ιάσονας … έφερε το χρυσόμαλλο Δέρας… από τον ερωτά του στη Μήδεια … γιατί έχεις τις χάρες της Κύπριδας Αφροδίτης… και φέρνεις τη μαγεία στα ανύπαντρα κορίτσια…».

7. Η Μούσα Πολυμνία (ή Πολυάμνια). Το όνομα Πολυμνία από το πολύς και ύμνος, επειδή υμνεί πολλούς ανθρώπους ή από το πολλών και μνήμη, επειδή μνημονεύει πολλούς στην ιστορία. Ήταν προστάτισσα των θεϊκών ύμνων αλλά και της υποκριτικής μίμησης, της γεωμετρίας, της ιστορίας, της γραμματικής κ.ά. Την ζωγράφιζαν να κοιτά προς τον Ουρανό με στεφάνι από δάφνη και μαργαριτάρια στο κεφάλι, λευκό φόρεμα, με τη λύρα στα χέρια της και την επιγραφή Πολυμνία Μύθους.

8. Η Μούσα Ουρανία ήταν προστάτισσα των Ουρανίων Σωμάτων και γενικά της ατρονομίας που ανακάλυψε. Σύμφωνα με την παράδοση με το Διόνυσο γέννησε τον Υμέναιο και με τον Απόλλωνα το Λίνο. Ζωγράφιζαν την Ουρανία στεφανωμένη με αστέρια και προμετωπίδιο, μπλε φόρεμα, μπροστά της τρίποδα που επάνω είχε την ουράνια σφαίρα και διαβήτη.

9. Η Μούσα Καλλιόπη ήταν η ανώτερη και επισημότερη από τις άλλες αδελφές της Μούσες. Συνόδευε τους βασιλείς και τους ανώτατους άρχοντες για να επιβάλλει με τα λόγια της υποταγή και δικαιοσύνη. Η Καλλιόπη ήταν προστάτιδα των ηρωικών ποιημάτων και της ρητορικής. Ονομάστηκε Καλλιόπη, επειδή είχε καλή ωραία όψη, πρόσωπο. Την ονόμαζαν και Καλλιέπειαν, επειδή ήταν ευρέτρια της ποίησης. Σύμφωνα με την παράδοση η Καλλιόπη γέννησε τον Ορφέα, τις Σειρήνες, τον Κυμόθεο κ.ά. Ζωγράφιζαν την Καλλιόπη νέα και ωραία, με άνθη στο κεφάλι ή κισσό, στο δεξιό χέρι να κρατά δάφνες και στο αριστερό δύο βιβλία, πολλές φορές την Ιλιάδα και την Οδύσσεια.)

τώρα,  ο Poof! έχει προσθέσει μερικές ακόμα, 10. Η Μούσα Διοτίμα, 11) η Μούσα Άλκηστη, 12) η Μούσα Αλκμήνη, 13) η Μούσα Πανδώρα, 14) η Μούσα Αρμονία, 15) η Μούσα Λυδία, η Μούσα Ναυσικά, η Μούσα Διώνη.)

Σημείο συνάντησης καλό θα είναι να είναι ξανά η είσοδος του Μουσείου από την πλευρά της Αρεοπαγίτου, στα σκαλιά όχι κάτω. Περισότερες πληροφορίες θα σας στείλω προσεχώς. Απαραίτητη θεωρώ την παρουσία της αρρηφόρου Αλκμήνης, της Διοτίμας, της Άλκηστης, και ίσως αυτή τη φορά να έχουμε μαζί μας και την Αγγελική-Αρμονία και όχι μόνο. Σας χαιρετώ προς ώρας, θα επανέλθω σύντομα εφόσον οριστικοποιηθή η ημερομηνία. Είναι απλά ένα πλάνο που ελπίζω να υλοποιηθεί. Αυτή τη διαδρομή την έχω ξανακάνει με ωραία παρέα, και είναι καταπληκτική. Εννοείται πως το να βρεθούμε στην ΠΝΥΚΑ αυτό από μόνο του είναι ενα σημαντικότατο γεγονός. Με σεβασμό και Επικούρεια διάθεση ο Επικούρειος Πέπος.
Λόφος Φιλοπάππου, η ονομασία από το 117 μ.Χ. του χαμηλού (147 μ.) λόφου ΝΔ της Ακρόπολης, όταν εκεί κτίστηκε το ταφικό μνημείο του Ρωμαίου Φιλέλληνα Γάιου Φιλοπάππου.Ένας φιλήσυχος λόφος, ιδανικός για περίπατο. Έτσι νομίζετε; Κι όμως, ο λόφος Φιλοπάππου, είναι ένας τόπος «μυστηρίου» συνδεδεμένος με θρύλους, αναπάντητα ερωτήματα, παγανιστικές τελετές και τις εννέα Μούσες.
Λόφος Μουσών, η ονομασία μέχρι το 117 μ.Χ. Λόφος των Μουσών ή Μουσείο, δηλαδή, ο ναός των Μουσών. Αυτόν τον λόφο με θέα την Ακρόπολη, διάλεξαν οι κάτοικοι της Αρχαίας Αθήνας για να κτίσουν -στην κορυφή του-, ναό προς τιμή των αγαπημένων τους ομαδικών θεοτήτων, των Μουσών, προστάτιδων των γραμμάτων και των τεχνών.
Θησείο, Αρχαία Αγορά και ΝΔ της Ακρόπολης ο αφιερωμένος στις Μούσες λόφος των Μουσών. Τόπος λατρείας, λοιπόν, των Μουσών στην αρχαία Αθήνα, ο χαμηλός αυτός λόφος ανατολικά του λόφου της Πνύκας και, παγανιστικές τελετές, διαγωνισμοί ποίησης και τραγουδιού στις σπηλιές του λόφου και στο ναό τους, στη θέση του οποίου κτίστηκε αργότερα το μνημείο Φιλοπάππου.
Ο ιστορικός Παυσανίας αναφέρει πως στη θέση αυτή υπήρχε ο τάφος του ποιητή Μουσαίου μαθητή του Ορφέα, που δίδασκε εκεί τους στίχους του δασκάλου του, εξ ου και η ονομασία Μουσείο, αλλά αυτή η άποψη δεν ευσταθεί και μένουμε στο Λόφο των Μουσών με τον ναό των εννέα κοριτσιών θεοτήτων και προστάτιδων της πνευματικής δημιουργίας που με την σειρά τους και αυτές τις προστάτευε ο ….. προστάτης των ποιητών, ο Θεός Απόλλωνας. Ας τις γνωρίσουμε…..
Κόρες του Δία, θεού του Σύμπαντος οι Μούσες γεννήθηκαν προς τιμή της νίκης του πατέρα τους κατά των Τιτάνων, ζούσαν στο βουνό των Θεών, τον Όλυμπο και εκεί τραγουδούσαν στον πατέρα τους Δία υπέροχες μελωδίες – ύμνους παίζοντας λύρα. Κορυφαία η Καλλιόπη μούσα – προστάτιδα της ηρωικής ποίησης, η Μελπομένη της τραγωδίας, η Ερατώ της ερωτικής ποίησης, η Κλειώ της Ιστορίας, η Ουρανία μούσα της Αστρολογίας, η Πολύμνια, η Τερψιχόρη, η Ευτέρπη, η Θάλεια ….
9 Μούσες, 9 Θεές, προστάτιδες των τεχνών, ο ναός τους στο λόφο της αρχαίας Αθήνας καταστράφηκε, Μουσείο σαν λέξη και σαν Ναός – χώρος προστασίας έργων τέχνης υπάρχει, που; Σ’ όλη τη γη. Το όνομά τους πέρασε στην αθανασία…..
Περνάμε στη στοά στη δυτική πλευρά του λόφου; Καλύτερα όχι. Είναι ανεξερεύνητη, όπως και 2 σπήλαια εκεί κοντά της. Απομεινάρια αρχαίων κτισμάτων 2ου και 3ου μ.Χ. αι., δεξαμενές, πηγάδια και, η Φυλακή του Σωκράτη.
Ναι, σ’ αυτό τον λόφο, όπως αναφέρει η πινακίδα της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, έζησε φυλακισμένος λίγο πριν τον θάνατό του ο φιλόσοφος Σωκράτης.
ΚΙΜΩΝΕΙ ΜΝΗΜΑΤΑ γραμμένο στα ευρήματα τάφου που όλοι θέλουμε να πιστεύουμε σαν τάφο του Ολυμπιονίκη της Αθήνας Κίμων, η αρχαιολογική όμως Υπηρεσία το αμφισβητεί. (Στην κοίλη οδό σύμφωνα με τις αρχαίες πηγές ήταν ο τάφος του Κίμωνα). Ίσως, κάπου εκεί κοντά. 
Παραδόσεις, θρύλοι με ξωτικά και δαιμόνια να ζουν στην σπηλιά του Σωκράτη όπως αναφέρει στο βιβλίο του «Λαογραφία» ο γνωστός λαογράφος του περασμένου αιώνα Νικόλαος Πολίτης, άλλος θρύλος μιλάει για υπόγειο θησαυρό στη σπηλιά της δυτικής πλευράς του λόφου και, είναι μύθος ή πραγματικότητα αυτό που αναφέρει στην αναρτημένη στου Φιλοπάππου ταμπέλα της;
Εδώ, σ’ αυτό το λόφο, σήμερα μικρό πνεύμονα πρασίνου για τους σύγχρονους Αθηναίους, οι αρχαίοι  Αθηναίοι πολέμησαν και νίκησαν τις μυθικές αμαζόνες στο πέρασμά τους από την αττική Γη.
Γι αυτούς που δεν πιστεύουν ότι απλά ο λόφος των Μουσών, ο λόφος Φιλοπάππου, είναι ένας φιλήσυχος τόπος περιπάτου και μόνο αυτό, αλλά αποδέχεται τη σαγήνη του μυστηρίου που καλύπτει τον λόφο, πριν φύγουν από την περιοχή, μία βόλτα στην γειτονική Ακρόπολη όπου πρόσφατα άλλο ένα «μυστήριο», βρήκε την λύση του. Εμπειρία μοναδική. Σας μιλάω για την ……
MIKROMERIA ACROPOLITANA, το φυτό που φύεται μόνο στον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης και πουθενά αλλού στον κόσμο. Παράξενη Ιστορία; Ναι.
Για έναν αιώνα η Μικρομέρια είχε χαθεί. Την χαρακτήρισαν «φυτό- φάντασμα», εξαφανισμένο είδος. Ξαφνικά, το 2004 …. Ξαναφύτρωσε. Με ύψος μόλις 20 εκ., άνθη ροζ από Μάιο-Ιούνιο και, το πολυετές φυτό-«μύθος», ζει και πάλι στα βράχια της Ακρόπολης…
Το φυτό-«μύθος» που δεν ήταν …. Μύθος. Γιατί, λοιπόν, να μην πιστέψουμε και τους μύθους του Λόφου των Μουσών;
Πηγές: www.kathimerini.gr Πάπυρος/Αρχαιότητα Περιοδικό «Μυστική Ελλάδα»,

2) Ο θανατοποινίτης Σωκράτης μιλάει μέσα απ’ τη φυλακή του για τις αιώνιες αλήθειες το Θεό τη δικαιοσύνη την αρετή.
Μετά το τέλος της δίκης οι Αθηναίοι άργησαν να διαλυθούν, σχημάτισαν έξω από το δικαστήριο μπουλούκια και συζητούσαν την απόφαση. Ανάμεσά τους πέρασε ο Σωκράτης, περιτριγυρισμένος από άγριους Σκύθες τοξότες. Πίσω του ακολουθούσαν οι φίλοι. Δύο τρείς ακόμα κλαίγανε. Άκουσε τους λυγμούς τους, κοντοστάθηκε και τους είπε: «Τί είν’ αυτά τα καμώματα; Δεν ξέρετε πως, αφότου γεννήθηκα, είχα καταδικαστεί να πεθάνω; Τώρα που με περιμένουν γερατειά και βάσανα, πρέπει να χαίρεστε πως θα τ’ αποφύγω».
Αλλά ένας Σκύθης τον έσπρωξε να βαδίσει και δεν είπε τίποτ’ άλλο. Σε λίγο η συνοδεία έφτασε στη φυλακή, που δεν απείχε πολύ από την Ηλιαία. Στην πόρτα τον χαιρέτισαν οι δικοί του συγκινημένοι. Η Ξανθίππη, καθώς τον αγκάλιασε, πρόφερε μέσα στ’ αναφιλητά της:
- «Φρενιάζω να ξέρω πως σε θανατώνουν άδικα».
Ο Σωκράτης της χάιδεψε τρυφερά την πλάτη κι αποκρίθηκε:
- «Μήπως θα προτιμούσες, καλή μου, να ήμουνα ένοχος;» Και γέλασε. Έκανε με το χέρι σε όσους τον ακολουθούσαν ένα χαιρετισμό και μπήκε στη φυλακή. Τον κάθισαν οι Σκύθες σε κρεβάτι κι ο δεσμοφύλακας του αλυσόδεσε το δεξί πόδι, λες κι ήταν κακούργος. Το κελί του φαρδύ, μα σκοτεινό. Εκεί θάμενε ο Σωκράτης είκοσι οκτώ μέρες, ώσπου να γυρίσει το ιερό πλοίο από τη Δήλο, γιατί, όσο βαστούσε το προσκύνημα, απαγορευόταν να εκτελεστούν κατάδικοι. Φυσικό λοιπόν θα ήταν να δικαστεί ο φιλόσοφος όταν θα τέλειωναν τα πανηγύρια, μα οι κατήγοροί του, που είχανε καλά οργανωθεί, βιάστηκαν να τον δικάσουν. Αυτό θυμίζει τη βιασύνη των Ιουδαίων, που σταύρωσαν τον Ιησού Χριστό λίγες ώρες πριν από τη γιορτή του Πάσχα. Ο Σωκράτης, μόνος στα σκοτεινά, δοκίμασε να συλλογιστεί τη δραματική μέρα που πέρασε, μα, κουρασμένος καθώς ήταν, γρήγορα αποκοιμήθηκε. Σαν μπήκε τα ξημερώματα λίγο φώς από το παραθυράκι του κελιού, ξύπνησε. Έκανε να μετακινηθεί, όμως η αλυσίδα τον πόνεσε κι ένιωσε πως ήτανε φυλακισμένος. Έφαγε το ξερό ψωμί που τούφερε ο δεσμοφύλακας και πάλι ξαναθυμήθηκε τη χτεσινή μέρα. Δεμένος και μόνος, αυτός που από το το πρωί ως το βράδυ τριγύριζε το Άστυ κυνηγώντας την ανθρώπινη παρουσία, στοχαζόταν τώρα ότι καλά φέρθηκε στο δικαστήριο.«Κάθε υποχώρησή μου θάφερνε ζημιά στο μέγα έργο που ανέλαβα. Σημασία έχει η τελική νίκη, όχι ο προσωρινός αγώνας. Σωστά πεισμάτωσα τους Ηλιαστές, για να με καταδικάσουν. Εξαιτίας του θανάτου μου πολλοί θα βρίσκονται, κάθε γενεά, για να μελετάν τη διδαχή μου, στον αιώνα τον άπαντα. Κάθε Αθηναίος χωριστά ήτανε φίλος μου. Όλοι μαζί με καταδίκασαν, γιατί τ’ ανθρώπινο κοπάδι δυναστεύει όποιον θελήσει να ταράξει τις ταπεινές του τάσεις».
Τη σκέψη του την έκοψε κρότος από κουδούνια βοδιών, που τα οδηγούσαν, πρωί-πρωί, στη βοσκή. Η μοναξιά τον έκανε να χαίρεται και τον παραμικρότερο αντίλαλο που ερχόταν απ’ έξω. Και φωνή μικροπωλητή, που διαλαλούσε μελόπιτες, και πέρασμα κάρου όλα ευχάριστα. Ωστόσο, η μεγάλη του χαρά ήταν ο ερχομός των μαθητών. Ο ίδιος είχε πιά σβήσει για τον κόσμο, τελευταία του ελπίδα να εξαπλωθούν οι αρχές του, απόμειναν εκείνοι. Στην αρχαιότητα οι κατάδικοι είχαν το δικαίωμα να δέχονται κάθε μέρα επισκέψεις, όσοι μάλιστα ήταν φυλακισμένοι μ’ ελαφρότερες ποινές, μπορούσαν στις δύο μεγάλες γιορτές, Διονύσια και Παναθήναια, να τριγυρίζουν λεύτεροι όσο να νυχτώσει, αρκεί να δίνανε το λόγο της τιμής τους πως δε θα δραπέτευαν. Μόλις γινόταν οχτώ η ώρα το πρωί, άνοιγε ο δεσμοφύλακας το κελί του Σωκράτη και μπαίναν οι φίλοι και μαθητές του. Τις ώρες που περνούσαν κοντά του δοκίμαζαν παράξενα συναισθήματα. Μόλο που γνώριζαν πως σύντομα θα χάνανε το δάσκαλό τους, που τόσο τον αγαπούσαν, δεν αισθάνονταν λύπη. Μπροστά τους έστεκε ένας Σωκράτης που συζητούσε πάντοτε με το ίδιο κέφι πού έδειχνε στην αγορά. Πλησίαζε το Χάρο με τόση σιγουριά, ώστε τους έδινε την εντύπωση πως τον οδηγούσε στον Άδη κάποια θεία θέληση που του εξασφάλιζε την ευτυχία στον άλλο κόσμο.Δεν νιώθαν όμως ούτ’ ευχαρίστηση, γιατί τους σκέπαζε το πένθος. Ενώ γελούσαν με τις ειρωνείες του φιλόσοφου, τύχαινε αμέσως να στενοχωρηθούν, μόλις άλλη φράση τους ξαναγύριζε στην πραγματικότητα. Βλέποντας την αδιαφορία τους, συλλογίζονταν: «εμείς είμαστε τρελοί  κάν αυτός;»
Ο Σωκράτης είχε καταφέρει να κάνει τη φυλακή του φιλοσοφική σχολή.

3) ΠΝΥΚΑ
Η χρήση της μεγάλης ημικυκλικής έκτασης, στο παρελθόν ερμηνεύθηκε με διάφορες θεωρίες, πριν ταυτισθεί με την Πνύκα, δηλαδή την θέση όπου συνεκαλείτο η Εκκλησία του Δήμου, δηλαδή η Συνέλευση των Αθηναίων.
Τα λείψανα που βρέθηκαν στη μεγάλη θεατροειδή έκταση έδειξαν ότι η Πνύκα είχε τρεiς οικοδομικές περιόδους. Στην πρώτη περίοδο, η φυσική πλαγιά του λόφου χρησιμοποιήθηκε ως κοίλο του θεάτρου. Η επιφάνεια ομαλοποιήθηκε με τη λατόμευση σκληρού ασβεστόλιθου, ενώ στη βόρεια πλευρά κατασκευάσθηκε ένας ευθύς αναλημματικός τοίχος. Στη δεύτερη περίοδο, η διευθέτηση του χώρου του ακροατηρίου ήταν πολύ διαφορετική. Ενας ψηλός ημικυκλικός αναλημματικός τοίχος κτίσθηκε στα βόρεια και ο προσανατολισμός ήταν αντίθετος σε σχέση με την προηγούμενη φάση. Η προσέγγιση γινόταν από δύο κλίμακες πλάτους 3.90μ.
Η Πνύκα της τρίτης περιόδου είχε το ίδιο σχέδιο, σε μεγαλύτερη κλίμακα. Ο μεγάλος αναλημματικός τοίχος κατασκευάσθηκε από μεγάλους κιβόλιθους που λατομήθηκαν στο χώρο, ενώ στα νότια διαμορφώθηκε το νέο βήμα.
Ανασκαφές διενεργήθηκαν από την Εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία το 1910. Τότε επιβεβαιώθηκε οριστικά η ταύτιση της θέσης με την Πνύκα, όπου συνεκαλείτο η Εκκλησία του Δήμου. Μεγάλης κλίμακας ανασκαφές πραγματοποιήθηκαν σε διάφορες περιόδους μεταξύ 1930 και 1937 από τον Η. Α. Thompson σε συνεργασία αρχικά με τον Κ. Κουρουνιώτη και αργότερα με τον R. L. Scranton, οι οποίες συνέτειναν στην γνώση της ιστορίας και της αρχιτεκτονικής της Πνύκας και στην κατανόηση της τοπογραφίας της ευρύτερης περιοχής.
Τα σημαντικότερα μνημεία και αρχιτεκτονικά σύνολα της Πνύκας είναι:
- Οι δύο μεγάλες στοές που πλαισιώνουν την νότια πλευρά του ευρύχωρου επιπέδου πάνω από το βήμα. Οι στοές δεν μνημονεύονται στις αρχαίες πηγές και είναι βέβαιο ότι ουδέποτε τελείωσαν. Προορίζονταν να προστατεύουν τους ανθρώπους σε άσχημες καιρικές συνθήκες. Το διατείχισμα στην ίδια περιοχή, περιέτρεχε κατά τα τέλη του 4ου αιώνα π.Χ. το πίσω μέρος των ατέλειωτων στοών.
- Το μεγάλο ορθογώνιο λάξευμα πάνω από το βήμα, για τον βωμό του Διός Αγοραίου ανήκει επίσης στην τρίτη περίοδο, όπως οι στοές (330-326 π.Χ.). Στην εποχή του Αυγούστου ο βωμός μετακινήθηκε στην Αγορά και τοποθετήθηκε, μπροστά από το Μητρώο.
- Το μεγάλο λάξευμα (19Χ13 μ.) μεταξύ των δύο στοών, ανήκει επίσης στην τρίτη περίοδο. Σύμφωνα με τους ανασκαφείς, αποτελεί την θεμελίωση του προπύλου για ολόκληρο το αρχιτεκτονικό συγκρότημα, ο προγραμματισμός του οποίου αποδίδεται στον Λυκούργο. Τα δύσκολα χρόνια που ακολούθησαν, εμπόδισαν την αποπεράτωση του προγράμματος.
- Το ιερό του Διός Υψίστου. Έγινε γνωστό το 1803 από ενεπίγραφα πλακίδια που βρέθηκαν στις ανασκαφές του λόρδου Aberdeen΄s κοντά στο βήμα της Πνύκας. Εχει διατηρηθεί το δάπεδο του παλαιού ιερού, οι κλίμακες και ένας αριθμός κογχών στον κάθετα λαξευμένο βράχο. Η μεγάλη ορθογώνια κόγχη, όπου ήταν τοποθετημένο το λατρευτικό άγαλμα του θεού, ανήκει προφανώς στην ρωμαϊκή περίοδο

ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΝΥΚΑ
Η Πνύκα (αρχαία ελληνικά η Πνύξ, της Πνυκός ή Πυκνός) είναι η θέση - περιοχή όπου συγκαλούνταν η Εκκλησία του δήμου, δηλαδή η συνέλευση των Αθηναίων, στην Αρχαία Αθήνα, από τον 6ο αιώνα μέχρι το τέλος του 4ο αιώνα π.Χ.. Βρίσκεται στο μέσον της κατά διεύθυνση βορρά-νότου λοφοσειράς έναντι και δυτικά της Ακρόπολης και μεταξύ των ακραίων υψωμάτων, του λόφου Νυμφών (βόρειο άκρο) και λόφου Μουσών ή Φιλοπάππου (νότιο άκρο).[1]
Από το αρχαίο βήμα του ιερού χώρου αυτού αγόρευσαν σπουδαίοι πολιτικοί, στρατηγοί και ρήτορες όπως ο Θεμιστοκλής, ο Αριστείδης, ο Περικλής, ο Δημοσθένης, ο Αισχίνης αλλά και στη σύγχρονη εποχή ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης.
Όλος ο σημερινός αρχαιολογικός χώρος της Πνύκας, στην αρχαιότητα, αποτελούσε επίσης σπουδαίο ιερό χώρο, που ήταν αφιερωμένος στον «Πατέρα ανδρών τε θεών», τον Δία, που θεωρούνταν μέγας προστάτης του αθηναϊκού πολιτεύματος. Για τον σκοπό αυτόν υπήρχε και ο μεγάλος Βωμός του Αγοραίου Διός. Επίσης ο ίδιος χώρος ήταν αφιερωμένος στον Δία τον Ύψιστον με απόδοση χαρακτήρα θεού θεραπευτή, όπως αποδεικνύουν τούτο οι λαξευμένες κόγχες, καθώς και άλλα λαξεύματα στο φυσικό βράχο, όπου και η αναφορά: Ιερό Διός Υψίστου.
Από το τέλος του 4ου αιώνα ο χώρος παρέμενε μόνο ιερός, αφού οι συνελεύσεις των Αθηναίων μεταφέρθηκαν στο Διονυσιακό θέατρο.

Ηλιοσκόπιο του Μέτωνα
Στην Πνύκα βρίσκονται τα θεμέλια του Ηλιοσκόπιου του Μέτωνα.[5] Το ηλιοσκόπιο ήταν τετραγωνικός πύργος (4 x 4 μέτρα) που χρησιμοποιούσαν οι αρχαίοι αστρονόμοι για την παρατήρηση της θέσης του Ήλιου, της Σελήνης και των άλλων ουρανίων σωμάτων. Με αυτές τις παρατηρήσεις ο αστρονόμος Μέτων ανακάλυψε την περιοδικότητα των 19 ετών με την οποία επαναλαμβάνονται οι φάσεις της Σελήνης στο ίδιο σημείο του Ουρανού. Η Σελήνη έχει πολύπλοκη κίνηση ως αποτέλεσμα των δυνάμεων βαρύτητας που της ασκεί η Γη, ο Ήλιος. Ο Κάλλιππος, λίγο αργότερα, ανακάλυψε την περιοδικότητα των 76 ετών του Ηλίου της Γης και της Σελήνης που περιγράφει ακριβέστερα την κίνηση της Σελήνης στον ουρανό από την περιοδικότητα των 19 ετών. Το ημερολόγιο του Μέτωνος χρησιμοποιείται στον Μηχανισμό των Αντικυθήρων. Είναι αυτό που χρησιμοποιούν οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί για το Πάσχα και έχει ομοιότητες με το ημερολόγιο των Κινέζων. Η μια διαγώνιος του Ηλιοσκοπίου συμπίπτει με την κατεύθυνση βορρά-νότου και η άλλη με ανατολή-δύση. Η τελευταία διχοτομεί την Πνύκα, ώστε η ανατολή του Ηλίου να γίνεται κατά τις ισημερίες στη διχοτόμο της Πνύκας, που είναι και διαγώνιος του Ηλιοσκοπείου.
ΕΘΝΙΚΟ ΑΣΤΕΡΟΣΚΟΠΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
Θεμελιώθηκε στις 28 Ιουνίου του 1842. Εμπνευστής του ήταν ο Μακεδόνας αστρονόμος και καθηγητής αστρονομίας στο Πανεπιστήμιο ΑθηνώνΓεώργιος Βούρης. Ο Γεώργιος Βούρης έπεισε τον Γεώργιο Σίνα να χρηματοδοτήσει την ανέγερση του αστεροσκοπείου Αθηνών[1]. Την ημέρα, μάλιστα, των εγκαινίων συνέπεσε και έκλειψη ηλίου που περιέγραψε ο Δανός ιστορικός και γεωγράφος A. L. Koppen. Το αρχικό κτίριο του πρώτου αυτού ελληνικού ερευνητικού ιδρύματος ήταν προσανατολισμένο στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα και χτίστηκε με βάση τα σχέδια του Δανού αρχιτέκτονα Θεόφιλο Χάνσεν στο Λόφο των Νυμφών, έναν από τους επτά λόφους που δεσπόζουν στην πόλη των Αθηνών. Ήταν δωρεά του Βορειοηπειρώτη τραπεζίτη βαρώνου Γεωργίου Σίνα και η κατασκευή του περατώθηκε το 1846 με συνολικό κόστος 500.000 δραχμών.
Ο πρώτος διευθυντής
Πρώτος Διευθυντής, ήταν και ο εμπνευστής του, καθηγητής Γεώργιος Βούρης, από το 1846 έως το 1855. Στη θητεία του Γ. Βούρη το αστεροσκοπείο εξοπλίστηκε με όργανα από την Αυστρία και εκπονήθηκαν οι πρώτες αστρονομικές μελέτες, οι περισσότερες από τις οποίες παραμένουν αδημοσίευτες. Ο καθορισμός των γεωγραφικών συντεταγμένων του Αστεροσκοπείου Αθηνών, εκείνη την εποχή, αποτελεί ακόμα και σήμερα τη βάση της χαρτογράφησης της Ελλάδος[2]
Τα μετέπειτα στελέχη
Τον Γεώργιο Βούρη διαδέχτηκε ο Ιωάννης Παπαδάκης έως το 1858. H οικογένεια Σίνα εξόπλισε και συντήρησε το Ίδρυμα μέχρι το 1884 που το ανέλαβε το Κράτος. Ο γιος του Γεωργίου Σίνα, Σίμων, διόρισε το 1858 ως διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών τον Γερμανό αστρονόμο Ιούλιο Σμιτ ο οποίος υπηρέτησε στη θέση αυτή επί 26 χρόνια. Στην διάρκεια της θητείας του πραγματοποίησε πλήθος αστρονομικών, μετεωρολογικών και γεωφυσικών παρατηρήσεων. Κατασκεύασε, μάλιστα, κι έναν σπουδαίο τοπογραφικό χάρτη της Σελήνης ο οποίος περιέχει 30.000 κρατήρες και αναφέρεται στο βιβλίο του Ιούλιου Βερν «Γύρω από τη Σελήνη».
Με τον θάνατό του, και λόγω της οικονομικής κατάστασης, οι εργασίες του αστεροσκοπείου μέχρι την δεκαετία του 1890 ήταν δύσκολες, σε αυτό το διάστημα εργαζόταν ο Δημήτριος Κοκκίδης. Μετέπειτα την διεύθυνσή του ανέλαβε ένας άλλος αξιόλογος αστρονόμος ο Δημήτριος Αιγινήτης (1864-1932) τον οποίο μετακάλεσε από το Παρίσι η κυβέρνηση Δηλιγιάννη.
Με σεβασμό και Επικούρεια διάθεση ο Επικούρειος Πέπος.