Life for Life
"Το θαύμα δεν είναι πουθενά
παρά κυκλοφορεί μέσα
στις φλέβες του ανθρώπου!!!"


"Στης σκέψης τα γυρίσματα μ’ έκανε να σταθώ
ιδέα περιπλάνησης σε όμορφο βουνό.
Έτσι μια μέρα το ’φερε κι εμέ να γυροφέρει
τ’ άτι το γοργοκίνητο στου Γοργογυριού τα μέρη !!!"


ΣΤΗΝ ΑΥΛΗ ΜΑΣ
Εμείς στο χωριό μας έχουμε ακόμα αυλές. Εκεί μαζευόμαστε, αμπελοφιλοσοφούμε,
καλαμπουρίζουμε, ψιλοτσακωνόμαστε μέχρι τις... πρώτες πρωινές ώρες! Κοπιάστε ν' αράξουμε!!!
-Aναζητείστε το"Ποίημα για το Γοργογύρι " στο τέλος της σελίδας.

29.3.16

ΝΙΚΟΛΟ ΜΑΚΙΑΒΕΛΙ Ο ΗΓΕΜΟΝΑΣ

Ο Ηγεμόνας δεν είναι μια απλή πραγματεία πολιτικής φιλοσοφίας, αλλά ένα βιβλίο που προσδοκά να αλλάξει την πολιτική γεωγραφία της Ιταλίας αφού στην ουσία πρόκειται για ένα επαναστατικό μανιφέστο του Ιταλικού έθνους. Αποσκοπεί στο να ξυπνήσει τις ναρκωμένες συνειδήσεις των Ιταλών αρχόντων, που όλοι έσπευδαν ανήμποροι να κατηγορήσουν την «τύχη» για την τότε κατάσταση της χερσονήσου. Πράγματι, για είκοσι περίπου χρόνια -από το 1494, έτος της καθόδου του Γάλλου βασιλιά Καρόλου Η΄ έως το 1515-η Ιταλία είχε μεταμορφωθεί σε πεδίο μάχης, πεδίο αναμέτρησης των μεγαλύτερων στρατιωτικών δυνάμεων του καιρού εκείνου, της Γαλλίας και της Ισπανίας, με στόχο την επικυριαρχία. 

Ο Ηγεμόνας είναι μια «Προτροπή να ελευθερωθεί η Ιταλία από τους βαρβάρους».«Όλοι μισούν τη βάρβαρη τούτη τυραννία», ανακράζει αηδιασμένος ο Μακιαβέλι, αποχαιρετώντας τον αναγνώστη. Εκτός από τις ευρύτερες πολεμικές αναμετρήσεις της χερσονήσου, το βιβλίο αποτελεί απόρροια και της σύγκρουσης της παραδοσιακής Φλωρεντίας με την ανατέλουσα Ιταλική, πρώτο-αστική κοινωνία.
Το έργο αυτό, που απαρτίζεται από μία σειρά συμβουλών προς τον εκάστοτε ηγέτη, το έγραψε και το έστειλε στον τοπικό άρχοντα της εποχής του, τον Δούκα του Ουρμπίνο, ως προσωπικό δώρο ο ίδιος ο Μακιαβέλι. Η οπτική του γωνία μπορεί να οριστεί ως ανθρωποκεντρική, ακριβώς γιατί ο ίδιος θεωρεί την πολιτική συμπεριφορά όχι ξεκομμένη από τα πλαίσια της γενικότερης ανθρώπινης φύσης καθώς ήταν επηρεασμένος από το ουμανιστικό μήνυμα της Αναγέννησης. Το ύφος του έργου, είναι απλό, στρωτό, χωρίς περίπλοκες φράσεις και καλλωπιστικά στοιχεία∙ είναι το αποτέλεσμα μιας επιστημονικής έρευνας και ως τέτοιο παρουσιάζεται. Ο αναγνώστης μένει έκπληκτος από τη καθαρότητα της σκέψης του συγγραφέα και από την απλότητα που εκφράζονται και οι πιο βαθιές του σκέψεις, πράγμα που συμβαίνει διότι αποτελούν πονήματα προσωπικής εμπειρίας. Ο χαρακτηρισμός«μακιαβελικός» ωστόσο, μόνο επαινετικός δεν είναι και αυτό συμβαίνει επειδή στον ηγεμόνα του, ο Μακιαβέλι, απορρίπτει την ηθική όπως την ξέρουμε και προτείνει στον εκάστοτε ηγέτη κάποιες απροκάλυπτα κυνικές συμπεριφορές που ξεγυμνώνουν κάθε ηθική επικάλυψη. Σύμφωνα με τον συγγραφέα, ο ηγέτης, όχι μόνο δεν πρέπει να είναι ηθικός, αλλά εάν είναι ηθικός σύντομα θα πάψει να είναι ηγέτης και στην θέση του θα βρεθεί κάποιος άλλος.

Ο Μακιαβέλι και η πολιτική του προσέγγιση είναι η ζωντανή προσωποποίηση της φράσης «ο σκοπός αγιάζει τα μέσα». Οι ιδέες αυτές του Μακιαβέλι οδήγησαν στο να καταστεί ο Ηγεμόνας απαγορευμένο βιβλίο από την Εκκλησία ενώ ο ίδιος μέχρι και να ταυτιστεί με τον διάβολο. Οι ιδέες αυτές φυσικά ανέκαθεν υπήρχαν, αλλά ήταν η πρώτη φορά που εκφράστηκαν μεθοδικά και επιστημονικά, και μάλιστα γραπτώς. Αυτό οδήγησε στο να δημιουργήσει ο Ηγεμόνας του Μακιαβέλι ολόκληρη σχολή που υπάρχει μέχρι σήμερα. Αμέτρητα έργα και διατριβές έχουν βασιστεί πάνω σε αυτό το μικρό βιβλιαράκι και μάλιστα το βιβλίο Διοίκηση Επιχειρήσεων και Μακιαβέλι (Management and Machiavelli) είναι υποχρεωτικό σε μεγάλες σχολές διοίκησης επιχειρήσεων, μεταξύ των οποίων και το Χάρβαρντ. Μία από τις σοβαρότερες σύγχρονες αναλύσεις πάνω στο έργο του έκανε ο Αντόνιο Γκράμσι, ο οποίος μελέτησε την άποψη του σύγχρονου ηγεμόνα κάνοντας τον Ηγεμόνα του Μακιαβέλι ένα είδος μοντέρνου συμβόλου των ιστορικών λειτουργιών ενός σύγχρονου επαναστατικού κόμματος.
ΡΗΣΕΙΣ
1. Ο καθένας βλέπει αυτό που φαίνεσαι. Λίγοι καταλαβαίνουν αυτό που είσαι.
2. Τους αντιπάλους σου ή πρέπει να τους παίρνεις με το μέρος σου ή να τους εκμηδενίζεις.
3. Η αρετή κι ο πλούτος σπάνια πηγαίνουν στον ίδιο άνθρωπο.
4. Ο άνθρωπος είναι καλός μόνο όταν είναι αδύναμος.
5. Ο ηγέτης αποκτά κύρος με το να είναι είτε αληθινός φίλος είτε πραγματικός εχθρός. Δηλαδή παίρνει θέση, καθαρά, υπέρ της μιας ή της άλλης πλευράς. Αυτή η τακτική έχει πολύ περισσότερα πλεονεκτήματα από την ουδετερότητα.
6. Έναν ηγέτη πρέπει να τον φοβούνται και να τον αγαπούν. Αν δεν γίνεται και τα δύο, τότε καλύτερα μόνο να τον φοβούνται.
7. Η τύχη είναι γυναίκα και γι’ αυτό ευνοεί τον νέο που την χειρίζεται με τόλμη.
8. Κάνε το κακό μια κι έξω, αλλά το καλό δίνε το σιγά-σιγά.
9. Οι άνθρωποι έχουν το ελάττωμα, όταν έχει νηνεμία, να νομίζουν ότι δεν θα έρθει ποτέ καταιγίδα και δεν προετοιμάζονται.
1
0. Ο πόλεμος αρχίζει όταν θέλεις, αλλά δεν τελειώνει όταν θέλεις.
1
1. Οι άνθρωποι ξεχνούν ευκολότερα το θάνατο του πατέρα τους παρά την απώλεια της περιουσίας τους.
1
2. Γενικά οι άνθρωποι είναι αγνώμονες, ασταθείς και υποκριτές· προτιμούν να αποφεύγουν τον κίνδυνο και είναι αχόρταγοι για κέρδος.
1
3. Αυτός που θέλει να τον υπακούν πρέπει να ξέρει να διατάζει.
1
4. Ποτέ μην προσπαθείς να κερδίσεις με τη βία αυτό που μπορεί να αποκτηθεί με πονηριά.
1
5. Δεν πρέπει ποτέ να αφήνει κανείς να συνεχίζεται μια ανωμαλία για να αποφύγει έναν πόλεμο, γιατί δεν τον αποφεύγει, αλλά μόνο αλλάζουν οι συνθήκες προς όφελος των αντιπάλων του.
1
6. Μια αλλαγή αφήνει την πόρτα ανοιχτή για να μπουν και άλλες.
1
7. Ποτέ τίποτε μεγάλο δεν επιτεύχθηκε χωρίς κίνδυνο.
1
8. Η φιλοδοξία είναι τόσο δυνατό πάθος, που όσο ψηλά και αν φθάσει κανείς δεν είναι ικανοποιημένος.
19. Προκαλεί κανείς το ίδιο μίσος με τις καλές πράξεις όσο και με τις κακές.
2
0. Οι πρίγκιπες και οι κυβερνήσεις είναι, μακράν, τα πιο επικίνδυνα στοιχεία σε μια κοινωνία.
2
1. Συμβαίνει, όλοι οι ένοπλοι προφήτες να είναι νικητές και οι άοπλοι να χάνονται.
2
2. Η υπόσχεση που δόθηκε ήταν μια αναγκαιότητα του παρελθόντος. Ο λόγος που δεν κρατήθηκε είναι μια αναγκαιότητα του παρόντος.
2
3. Η πρώτη εντύπωση που δημιουργεί ένας ηγεμόνας είναι αυτή που δίνουν οι άνθρωποι που τον περιστοιχίζουν.
2
4. Δεν υπάρχει τίποτε πιο σημαντικό για τον ηγεμόνα από το να φαίνεται ότι είναι θρήσκος.
2
5. Οι άνθρωποι είναι τόσο αφελείς και τόσο έτοιμοι να υπακούσουν, ώστε ποτέ δεν θα λείψουν τα θύματα σε έναν αχρείο για να κάνει τις απάτες του.
2
6. Ο απλοϊκός λαός πάντα παρασύρεται από την εξωτερική εμφάνιση, και ο κόσμος αποτελείται κυρίως από απλοϊκούς.
2
7. Σε ένα ηγεμόνα δεν λείπουν ποτέ οι νόμιμοι λόγοι για να παραβεί μια υπόσχεση.
2
8. Μόλις κυριαρχήσει σε μια πόλη ένας κυβερνήτης, θα πρέπει να σκεφθεί τι τιμωρίες θα επιβάλει. Πρέπει να τις επιβάλει όλες μια κι έξω και να μην τις ανανεώνει κάθε μέρα.
29
. O μόνος τρόπος να προφυλαχτείς από την κολακεία είναι να δώσεις στους άλλους να καταλάβουν ότι δεν προσβάλλεσαι όταν λένε την αλήθεια. Αλλά όταν όλοι μπορούν να σου λένε την αλήθεια, χάνεις το σεβασμό τους.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

Ο Ηγεμόνας, περιλαμβάνει 26 κεφάλαια και μια εισαγωγική αφιέρωση στον Lorenzo de Medici. Η αφιέρωση δηλώνει την πρόθεσή του Μακιαβέλι για να συζητήσει σε απλή γλώσσα τη συμπεριφορά των μεγάλων ανδρών και των αρχών της ηγεμονικής διακυβέρνησης και αποσκοπεί στο να ευχαριστήσει και να διαφωτίσει την οικογένεια των Μεδίκων.

Τα 26 κεφάλαια του βιβλίου μπορούν να χωριστούν σε τέσσερις ενότητες:

Α) Τα κεφάλαια 1-11 πραγματεύονται τα διάφορα είδη των ηγεμονιών ή κρατών.
Β) Τα κεφάλαια 12-14 πραγματεύονται τα διάφορα είδη των στρατών και την ορθή τακτική ενός ηγεμόνα ως στρατιωτικού ηγέτη.
Γ) Τα κεφάλαια 15-23 περιγράφουν τον χαρακτήρα και τη συμπεριφορά ενός ηγεμόνα.
Δ) Τα κεφάλαια 24-26 πραγματεύονται την απελπιστική πολιτική κατάσταση της Ιταλίας. Το τελευταίο κεφάλαιο απευθύνεται στην οικογένεια των Μεδίκων, να εκπαιδεύσει τον ηγεμόνα που θα βγάλει την Ιταλία από την ταπείνωση.
Α) Τα τέσσερα είδη ηγεμονιών

1. Κληρονομικό πριγκιπάτο,  που έχει κληρονομηθεί από τον ηγεμόνα.
2. Μικτή ηγεμονία, που εμπεριέχει εδάφη που προσαρτώνται στις υπάρχουσες περιοχές του ηγεμόνα.
3. Νέα ηγεμονία, η οποία μπορεί να αποκτηθεί με διάφορους τρόπους: από τη δύναμή του, από τη δύναμη των άλλων, με αξιόποινες πράξεις ή ακραία σκληρότητα ή από τη βούληση του λαού.
4. Εκκλησιαστική ηγεμονία, δηλαδή τα παπικά κράτη που ανήκουν στην Καθολική εκκλησία.
Β) Οι τύποι των στρατευμάτων

1. Μισθοφόροι στρατιώτες, στράτευμα επικίνδυνο και αναξιόπιστο.
2. Βοηθητικό, στρατεύματα που δανείζονται από άλλους ηγεμόνες, επίσης επικίνδυνα και αναξιόπιστα.
3. Εγγενή στρατεύματα, που αποτελούνται από τους ίδιους τους πολίτες του-μακράν το πιο επιθυμητό είδος.
4. Μικτά στρατεύματα, ένας συνδυασμός ιθαγενών και μισθοφόρων στρατιωτών ή βοηθητικών-επίσης λιγότερο επιθυμητό στράτευμα από το εγγενές.
Γ) Χαρακτήρας και συμπεριφορά του ηγεμόνα

1. Καλύτερα να είναι τσιγκούνης παρά γενναιόδωρος.
2. Καλύτερα να είναι σκληρός παρά φιλεύσπλαχνος.
3. Είναι καλύτερα να αθετεί υποσχέσεις, αν η διατήρησή τους είναι εις βάρος των συμφερόντων του.
4. Ο Ηγεμόνας πρέπει να αποφεύγει να κάνει τον εαυτό του μισητό και περιφρονημένο. Η καλή θέληση του λαού είναι η καλύτερη άμυνα από οποιοδήποτε φρούριο και στρατό.
5. Ο Ηγεμόνας πρέπει να αναλαμβάνει μεγάλα έργα για την ενίσχυση της φήμης του.
6. Πρέπει να επιλέγει σοφά τους συμβούλους τους και να αποφεύγει τους κόλακες.
ΑΝΑΛΥΣΗ
Σύμφωνα με τον Μακιαβέλι οι ηγεμονίες είναι κληρονομικές ή νεοσύστατες. Οι κληρονομικές είναι αυτές στις οποίες οι πρόγονοι του ηγεμόνα είχαν για πολύ καιρό την εξουσία ενώ οι νεοσύστατες, είναι είτε εντελώς καινούριες είτε προσαρτημένες ως συμπληρωματικά μέλη στο κληρονομικό κράτος του ηγεμόνα που τις απέκτησε. Τα μέσα που οδηγούν στην ίδρυση μιας νέας ηγεμονίας είναι τα Όπλα του ίδιου του ηγεμόνα ή κάποιου άλλου, η Ικανότητα και η Tύχη.
Ο μακιαβελικός ηγεμόνας οφείλει να διαπραγματεύεται διαρκώς το φαίνεσθαι με το είναι, διότι «υπάρχει μεγάλη απόσταση ανάμεσα στο πώς ζει και το πώς θα έπρεπε να ζει κανείς, που όποιος παραλείπει αυτό που γίνεται για κείνο που θα έπρεπε να γίνει προετοιμάζει μάλλον την καταστροφή του παρά τη σωτηρία του».
Ένας ηγεμόνας πρέπει να αποφεύγει συμπεριφορές που θα προκαλέσουν το μίσος και την περιφρόνηση από το λαό, αντίθετα θα πρέπει να φαίνεται γενναιόδωρος, ευσπλαχνικός, συγκαταβατικός και συνεπής. Υποστηρίζοντας ότι η ανθρώπινη φύση είναι αδύνατο να επιτρέψει τη συνύπαρξη όλων αυτών των αρετών σε μια προσωπικότητα, είναι αναγκαία η ικανότητά του να δείχνει ότι τις κατέχει ώστε να διατηρήσει την εξουσία του.
Υποσκελίζει τη γενναιοδωρία, θεωρώντας την επιβλαβή για την οικονομική διαχείριση και υποστηρίζει πως η λιτότητα είναι η πλέον σοφή πολιτική άμυνας στα γυρίσματα της τύχης. Σε ενδεχόμενη κρίση οι δυσβάσταχτοι φόροι θα προκαλέσουν το μίσος του λαού και η εικόνα του θα αμαυρωθεί. Η σκληρότητα σε αντίθεση με την ευσπλαχνία λειτουργεί καταλυτικά στην κοινωνική συνοχή και στην πειθαρχία του όχλου και του στρατεύματος καθώς υπάρχει ο κίνδυνος να φανεί αναποφάσιστος τόσο στον πόλεμο όσο και στην πολιτική. Προκειμένου να αποφύγει αναταραχές που οφείλονται στην απληστία, το ψέμα, την αχαριστία και την υποκρισία των ανθρώπων θα πρέπει να αποφασίζει άμεσα με σύνεση, αυστηρότητα και προνοητικότητα ώστε να διατηρήσει την εξουσία του περιορίζοντας τις πιθανότητες μιας ενδεχόμενης αμφισβήτησής του.
Υπάρχουν δύο τρόποι που μπορεί κανείς να κυβερνήσει: ο ένας είναι με τους νόμους οι οποίοι απευθύνονται στο ανθρώπινο στοιχείο και ο δεύτερος η βία που χαρακτηρίζει το ζωικό βασίλειο. Όταν ο πρώτος δεν αρκεί τότε παρουσιάζεται η ανάγκη προσφυγής στο δεύτερο, γι αυτό ο Μακιαβέλι θεωρεί απαραίτητο να ξέρει ο ηγεμόνας πότε να δρα ως θηρίο και πότε ως άνθρωπος. Η δυνατότητα ενσωμάτωσης των δύο φύσεων είναι αρετή για έναν ηγεμόνα γιατί η μία δεν μπορεί να διαρκέσει πολύ χωρίς την άλλη. Η ανάγκη του καιρού καθορίζει τη συνέπεια του, να προτιμά το καλό αν μπορεί, αλλά να ξέρει να γυρνά στο κακό όταν είναι απαραίτητο. Σημείο αναφοράς αποτελεί το ίδιο το πρόσωπο του κυβερνήτη και όχι η θέση του στην κοινωνία ως όλου-θέση που εννοείται υπόρρητα-ξεχωρίζει από το σύνολο και το καθοδηγεί.
Ο επιτυχημένος ηγεμόνας καθοδηγείται όχι από το θρησκευτικό δόγμα ή από τα ηθικά παραγγέλματα, αλλά από την αυστηρά ωφελιμιστική επιλογή των μέσων που είναι κατάλληλα για τους σκοπούς του. Μπορεί να χειραγωγεί τους νόμους που διέπουν την πολιτική συμπεριφορά και να διαμορφώνει την πορεία των γεγονότων, σύμφωνα με τα σχέδιά του. 
Ετικέτες: Ο ΗΓΕΜΟΝΑΣ, ΝΙΚΟΛΟ ΜΑΚΙΑΒΕΛΙ, ΤΥΧΗ, ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ, ΜΑΚΙΑΒΕΛΙΣΜΟΣ, ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ, ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ, ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ, ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΙΑΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ, ΦΛΩΡΕΝΤΙΑ
Πηγή: http://philipposphilios.com
Aνιχνευτής ο δόκιμος Επικούρειος Πέπος 
    

ΣΙΓΚΜΟΥΝΤ ΦΡΟYΝΤ

"Τώρα νομίζω πώς το νόημα της εξέλιξης του πολιτισμού μας δεν είναι πια σκοτεινό. Η πολιτισμική εξέλιξη πρέπει να μας δείξει τον αγώνα ανάμεσα στον έρωτα και το θάνατο, ανάμεσα στην ορμή της ζωής και στην ορμή της καταστροφής και τον τρόπο διεξαγωγής τους στο ανθρώπινο είδος. Αυτή η γιγαντομαχία είναι το ουσιαστικό περιεχόμενο της ζωής γενικά και γι' αυτό μπορούμε να χαρακτηρίσουμε την πολιτισμική εξέλιξη απλώς ως τον αγώνα ζωής του ανθρώπινου είδους. Και αυτόν τον αγώνα των γιγάντων θέλουν οι νταντάδες μας να τον καταπραΰνουν με νανουρίσματα."

Ο Πατέρας της Ψυχανάλυσης, Σίγκμουντ Φρόιντ επηρεασμένος βαθύτατα από τα γεγονότα του Α Παγκοσμίου Πολέμου, όσο και την Ρωσική Επανάσταση, εξέδωσε το 1930 ένα από τα σημαντικότερα και πιο πολυδιαβασμένα βιβλία του, το Das Unbehagen in der Kultur, Η Δυσφορία μέσα στον Πολιτισμό. Ο Αυστριακός ιατρός ανίχνευσε και έβγαλε στο φως τις αμείλικτες πιέσεις που ασκεί ο τελευταίος στα άτομα καθώς χαλιναγωγεί τις ορμέμφυτες στάσεις, γεννώντας αναπόφευκτα την δυσφορία. Πριν όμως ξεκινήσουμε ας λάβουμε γεύση του τι έπεται, μιας και το πόνημα είναι γερή γροθιά σε ευήκοα ώτα.
"Έτσι λοιπόν με εγκαταλείπει το θάρρος να παρουσιασθώ στους συνανθρώπους μου σαν προφήτης, και δέχομαι τη μομφή τους που δεν μπορώ να τους προσφέρω παρηγοριά, γιατί αυτή αποζητούν κατά βάση όλοι, οι ορμητικότεροι επαναστάτες όχι λιγότερο ολόψυχα από τους πραότερους θεοσεβείς."
"Το ερώτημα για τον σκοπό της ανθρώπινης ζωής έχει τεθεί αμέτρητες φορές. Δεν του έχει δοθεί καμία ικανοποιητική απάντηση ίσως και να μην επιδέχεται καμία.." (σελ 27)
Η φράση του Φρόιντ είναι αντήχηση της μηδενιστικής φιλοσοφίας. Το ανόητο της ύπαρξης έχει διατυπωθεί από προγενέστερους φιλοσόφους όσο και λογοτέχνες τον 19ου αίωνα. Αν όμως, δεν υπάρχει νόημα τότε γιατί ζούμε;

-Τι ζητούν τι θέλουν οι άνθρωποι από την ζωή ;
-Δεν είναι δύσκολο.Την ευτυχία και την στέρηση πόνου.
-Σε τι συνίσταται η ευτυχία ;
-Στο βίωμα ισχυρών αισθημάτων ηδονής. (σελ28)
-Από που προέρχεται ο πόνος;
-Ο πόνος είναι εγγενής της ύπαρξης. Πηγάζει από τρεις καταστάσεις
:
α) Από το ίδιο το σώμα, το αίσθημα του μαρασμού και τις θνητότητας.
β) Από το φυσικό περιβάλλον και την αδάμαστη, καταστροφική δύναμη του, που προσπαθούμε ηδονικά να ελέγξουμε.
γ) Από τις σχέσεις μας με τους άλλους. Ο Φρόιντ όπως και ο Σοπενάουερ θεωρεί την συναναστροφή ως το πιο οδυνηρό  κομμάτι της ζωής, αίτιο της ενδημικής δυστυχίας μας.

-Πως αποφεύγεται;
-Όπως είπαμε ο πολιτισμός, ελέω συμβίωσης, βάζει φραγμό στα ενστικτώδη πάθη και στις σεξουαλικές επιθυμίες. Επομένως πρέπει να υπάρχει μια μετουσίωση των ορμών, της λιμπιντικής οικονομίας. Αυτή πραγματώνεται με:
α) Ισχυρές αποστάσεις από την ζωή. Απόσταση από το περιβάλλον ώστε τα άτομα να καταλήγουν να προφυλάσσονται χτίζοντας τα δικά τους κελιά. Η στάση αυτή οδηγεί σε ένα είδος  πνιγηρού ασκητισμού. (σελ 30)
β) Αναπληρωματικές ικανοποιήσεις που μειώνουν το πόνο: εδώ ανήκουν οι απολαύσεις που προσφέρει η επιστήμη, η τέχνη, η φαντασία, η καθυπόταξη της φύσης, ενέργειες που κοιμίζουν την θέληση αφού μας αποστασιοποιούν από το Εγώ και την Βούληση. Όμως, αυτές είναι εργαλεία λίγων ατόμων. Απαιτούν λεπτότητα και κλίση ώστε να μην είναι προσιτές από την πλειονότητα.Τέλος, πολλές φορές δημιουργούν μια αγχώδη ζωή, δεν προσφέρουν κάτι άτρωτο απο τα βέλη της μοίρας και συνήθως αποτυγχάνουν, όταν πηγή δυσφορίας είναι το σώμα. (σελ 33)
γ) Τα ναρκωτικά: τα τελευταία ως και το πιο κατάπτυστο, ποταπό είδος ελάφρυνσης προσφέρουν παροδική απόσπαση από την πραγματικότητα επιδρώντας σε χημικές συστάσεις του οργανισμού χαρίζοντας τεχνητή ευφορία. Στην κατηγορία εντάσσεται και η θρησκεία όσο και ανατολικές πρακτικές όπως γιόγκα. 
Αυτή βλάπτει στο παιχνίδι εκλογής και προσαρμογής με το να επιβάλλει σε όλους τον ίδιο δρόμο και τρόπο ζωής προς την ευτυχία και την αποφυγή πόνου (σελ 40) παραγνωρίζοντας την ιδιοσυγκρασία κάθε επιμέρους ατόμου. (σελ 35)
Γένεση του Πολιτισμού:  Σύμφωνα με τον Φρόιντ "Η λέξη πολιτισμός σημαίνει το σύνολο των επιτευγμάτων και των αξιών με τα οποία ο τρόπος ζωής μας απομακρύνεται από αυτών των ζωωδών προγόνων μας και με τα οποία εξυπηρετούν δύο σκοποί: τη προστασία του ανθρώπου απέναντι στην φύση και την ρύθμιση των σχέσεων μεταξύ των ανθρώπων"
Όσο αφορά την πρώτη, ο πολιτισμός γεννήθηκε με την χρησιμοποίηση των εργαλείων για τον δαμασμό της φύσης. Αυτό θυμίζει τον μύθο του Πρωταγόρα για τον Επιμηθέα και τον Προμηθέα, ότι δηλαδή ο άνθρωπος αφού στερείτο άλλων δυνατοτήτων για την επιβίωση, είναι ικανός να τις δημιουργήσει μονάχος του. "Με τα εργαλεία ο άνθρωπος τελειοποιεί τα όργανα του-τα κινητήρια και τα αισθητήρια- ή παραμερίζει τα εμπόδια για την απόδοση τους. (σελ 47)

Ο πολιτισμός χτίζεται πάνω στα ανθρώπινα ιδεώδη του ελέγχου, της ομορφιάς, της υγιεινής, της τάξης και της πνευματικής ωρίμανσης του ανθρώπου. Όμως αυτά είναι επίπλαστα και δεν συμπορεύονται με την φύση. Η ανάγκη του ανθρώπου για τάξη είναι αντίγραφο της. Λέει για την τελευταία "Η τάξη είναι ένα είδος καταναγκασμού για επανάληψη ώστε αυτό που έχει τακτοποιηθεί μια φορά, έχει αποφασιστεί πού πότε που θα πρέπει να γίνει και να μας απαλλάσει από κάθε όμοια περίπτωση από δισταγμούς και αμφιβολίες". (σελ 51) Αντίθετα η "καθαρότητα" αντιβαίνει στην φύση. Γεννιόμαστε στα ούρα και στα υγρά, το παιδί δεν αποχωρίζεται τα περιττώματα του αφού τα βλέπει ως αναπόσπαστο μέρος του σώματος του, αγαπημένος και πιστός σύντροφος ως κατοικίδιο του ανθρώπου είναι το σκυλί επειδή έχει ελεύθερη σεξουαλικότητα και οσφραίνεται τις απεκκρίσεις του, ενώ η ομορφιά προκύπτει από την υποφαινόμενη σεξουαλική διέγερση προς το αντικείμενο και όχι από άλλα αισθητικά κριτήρια. Βλέπει μια αναλογία μεταξύ της οικοδόμησης του πολιτισμού και της ανάπτυξης της σεξουαλικότητας του ατόμου. Κάτω από τη τάξη, την καθαρότητα και την επιβολή στην φύση υποφώσκει ένας πρωκτικός ερωτισμός, μια μετουσίωση των ενστίκτων σε εποικοδομητικό έργο όμως και μια καταστολή των ενστίκτων που αποτελεί την πηγή δυστυχίας μας. Οπως λέει:
"Άν η πολιτισμική εξέλιξη έχει τόσο μεγάλη ομοιότητα με αυτή του ξεχωριστού ατόμου και εργάζεται με τα ίδια μέσα, δεν έχουμε δικαίωμα  να διαγνώσουμε ότι ορισμένοι πολιτισμοί, πιθανόν όλη η ανθρωπότητα, έγιναν κάτω από την επίδραση των πολιτισμικών επιδιώξεων νευρωτικοί;" (σελ 120)
Ρύθμιση της σχέσης με τους άλλους-Έρωτας και Θάνατος: εδώ εμφιλοχωρούμε στο κεντρικό μέρος της Φροιδικής θεωρίας. Ο πολιτισμός γεννήθηκε με την ορθοπόδηση του ατόμου (όταν στάθηκε στα δύο πόδια). Πριν, η έγερση της σεξουαλικότητας περιοριζόταν στην όσφρηση ενώ με την ορθοπόδηση τα γεννητικά  όργανα των όντων ήταν μονίμως ορατά. "Η υπερίσχυση των προερχόμενων από την όραση ερεθισμάτων σε αποκάλυψη των γεννητικών οργάνων, συνεχίζεται με την μονιμοποίηση των σεξουαλικών ερεθισμάτων την δημιουργία της οικογένειας και φθάνει έτσι στο κατώφλι του πολιτισμού. (σελ 60) Ο πολιτισμός στηρίζεται στους περιορισμούς που αναγκάσθηκαν να επιβάλουν ο ένας στον άλλο για την διατήρηση της συμβίωσης. Το δίκαιο της κοινωνίας έχει πρωταρχική σημασία. "Έτσι η συμβίωση των ανθρώπων επιβάλλονταν διπλά από τον καταναγκασμό για την εργασία που τον δημιούργησε η ακραία ανάγκη, και απο την δύναμη της αγάπης, που από την πλευρά του άνδρα δεν ήθελε να στερηθεί το σεξουαλικό αντικείμενο στην μορφή της γυναίκας, και από την πλευρά της γυναίκας, το βγαλμένο από αυτήν κομμάτι με την πλευρά του παιδιού. (σελ 61)  Έρωτας και ανάγκη η λύδια λίθος (Εros ut Ananke).
 «Το μοιραίο ερώτημα της ανθρωπότητας μου φαίνεται πώς είναι αν και σε ποιο βαθμό θα καταφέρει ή πολιτισμική της εξέλιξη να προφυλάξει τη συμβίωση των ανθρώπων από τη βλάβη πού προέρχεται από την ανθρώπινη ορμή της επιθετικότητας και από την ορμή της αυτοκαταστροφής. Σε αυτή τη συνάφεια ιδιαίτερο ενδιαφέρον αποκτά ακριβώς η σημερινή μας εποχή. Οι άνθρωποι έχουν τελειοποιήσει τόσο πολύ την εξουσία τους πάνω στις φυσικές δυνάμεις, ώστε με τη βοήθειά τους είναι εύκολο να εξολοθρευτούν αμοιβαία ως τον τελευταίο. Τούτο το γνωρίζουν, και απ' αυτό προέρχεται ένα αρκετά μεγάλο μέρος της σημερινής τους ανησυχίας, της δυστυχίας τους, του άγχους τους. Και τώρα πρέπει να περιμένουμε ότι ή άλλη από τις δύο ουράνιες δυνάμεις , ο αιώνιος Έρωτας, θα κάνει μία προσπάθεια για να νικήσει στον αγώνα με τον επίσης αθάνατο αντίπαλό του [το θάνατο]. Αλλά ποιος μπορεί να προβλέψει τις συνέπειες και την έκβαση;»

1) Το να είσαι εντελώς ειλικρινής με τον εαυτό σου είναι μια καλή πρακτική.
2) Μια θρησκεία, ακόμα κι όταν αυτοπροσδιορίζεται σαν θρησκεία της αγάπης, πρέπει να είναι σκληρή και εχθρική σε όσους δεν ανήκουν σε αυτήν.
3) Η ανατομία είναι πεπρωμένο.
4) Ένας άνθρωπος που αμφισβητεί την ίδια του την αγάπη, μπορεί, ή μάλλον πρέπει να αμφισβητεί κάθε κατώτερο πράγμα.
5) Η ψυχική ανάπτυξη του ατόμου είναι μια σύντομη επανάληψη της πορείας ανάπτυξης του ανθρώπινου είδους.
6) Πολλές φορές, τα πιο βαρυσήμαντα όνειρα είναι αυτά που φαίνονται τα πιο τρελά.
7) Μακροπρόθεσμα, τίποτε δεν μπορεί να αντισταθεί στη λογική και στην εμπειρία, γι' αυτό η αντίθεση της θρησκείας και στις δύο είναι κατανοητή.
8) Το Εγώ δεν είναι κυρίαρχο στο ίδιο του το σπίτι.
9) Η Τέχνη είναι μια διέξοδος στο γενετήσιο πρόβλημα.
10) Νεύρωση είναι η ανικανότητα για ανοχή της αντιξοότητας.
11) Ο άνθρωπος δεν θα πρέπει να παλεύει να εξαφανίσει τα σύνδρομά του, αλλά να συντονιστεί με αυτά, γιατί είναι αυτά που κατευθύνουν την επαφή του με τον κόσμο.
12) Τα αστεία δεν είναι μόνο μια εκδήλωση σεξουαλικής νεύρωσης, αλλά ένα ψυχοπαθολογικό σύμπτωμα.
13) Οι άνθρωποι είναι δυνατοί μόνο όσο εκφράζουν μια δυνατή ιδέα. Γίνονται αδύναμοι, όταν της αντιτίθενται.
14) Όσο καλοί δάσκαλοι γίνονται οι ομοφυλόφιλοι, άλλο τόσο κακοί και αυστηροί γίνονται αυτοί που έχουν απωθήσει την ομοφυλοφιλία τους.
15) Ο ψυχαναλυτής θα πρέπει να είναι εντελώς ανέκφραστος προς τον ασθενή και -όπως ένας καθρέφτης- δεν θα πρέπει να δείχνει τίποτε άλλο πέρα από αυτό που του δείχνουν.
16) Απέναντι σε κάποιον που πέθανε υιοθετούμε μια ιδιαίτερη στάση: Κάτι σαν θαυμασμό για κάποιον που τελείωσε μια πολύ δύσκολη δουλειά.
17) Τα παιδιά είναι εντελώς εγωκεντρικά. Αισθάνονται τις ανάγκες τους έντονα και αγωνίζονται ανηλεώς για να τις ικανοποιήσουν.
18) Η ελευθερία του ατόμου δεν είναι αγαθό του πολιτισμού. Ήταν στο μέγιστο σημείο πριν από κάθε πολιτισμό.
19) Η συνείδηση μοιάζει με συντριβάνι που παιχνιδίζει στον ήλιο και ξαναβυθίζεται στη μεγάλη υπόγεια δεξαμενή του υποσυνείδητου από όπου πηγάζει.
20) Το πρώτο προαπαιτούμενο του πολιτισμού είναι η Δικαιοσύνη.
21) Καμιά φορά, ένα πούρο δεν είναι παρά ένα πούρο.
22) Η θρησκεία είναι μια ψευδαίσθηση και αντλεί τη δύναμή της από την ευκολία της να προσαρμόζεται στις ενστικτώδεις μελαγχολικές παρορμήσεις μας.
23) Οι δαίμονες δεν υπάρχουν, όπως και οι θεοί άλλωστε. Είναι απλά δημιουργήματα της ψυχικής δραστηριότητας του ατόμου.
24) Ο πρώτος άνθρωπος που εκτόξευσε μια προσβολή αντί για μια πέτρα ήταν ο θεμελιωτής του Πολιτισμού.
25) Η σκέψη είναι δράση σε πρόβα.
26) Οι υστερικοί υποφέρουν κυρίως από τις αναμνήσεις.
27) Η Αμερική είναι ένα λάθος.
28) Δεν μπορώ να σκεφτώ καμιά άλλη ανάγκη στην παιδική ηλικία τόσο δυνατή όσο η πατρική προστασία.
29) Τι πρόοδος! Τον Μεσαίωνα θα με καίγανε στην πυρά. Τώρα, καίνε στην πυρά τα βιβλία μου.
30) Η γυναίκα θα πρέπει να μαλακώνει αλλά όχι να αποδυναμώνει τον άντρα.
31) Οι δύο θεμέλιοι λίθοι της ευτυχίας: αγάπη και δουλειά.
32) Η θρησκεία είναι νεύρωση.
33) Η ερμηνεία των ονείρων είναι η βασιλική οδός για την εξερεύνηση του υποσυνείδητου.
34) Όπου και αν με πήγαν οι θεωρίες μου, βρήκα ότι ένας ποιητής ήδη είχε πάει εκεί.
35) Από λάθος σε λάθος, ανακαλύπτει κανείς ολόκληρη την αλήθεια.
36) Αν ένας άνθρωπος υπήρξε το αδιαμφισβήτητα αγαπημένο παιδί της μητέρας του, διατηρεί σε όλη του τη ζωή το αίσθημα θριάμβου, την πίστη στην επιτυχία, που συχνά οδηγεί πραγματικά στην επιτυχία.
37) Σε αποφάσεις δευτερευούσης σημασίας, είναι χρήσιμο να εξετάζουμε τα υπέρ και τα κατά. Σε κρίσιμα ζητήματα όμως, η απόφαση πρέπει να προέρχεται από την καρδιά.
38) Ο διάβολος παραμένει πάντα η καλύτερη δικαιολογία για να απενοχοποιήσουμε το Θεό.
39) Πού πάει μια σκέψη όταν έχει ξεχαστεί;
40) Πίσω από κάθε ισχυρή γυναίκα, κρύβεται ένας τυραννικός πατέρας.
41) Κάποια μέρα κοιτάζοντας πίσω, τα χρόνια που αγωνίστηκες θα σου φαίνονται τα πιο ωραία.
42) Η μεγαλύτερη ερώτηση που δεν έχει απαντηθεί ποτέ και που κι εγώ δεν έχω κατορθώσει να απαντήσω μετά από τριάντα χρόνια έρευνας, είναι: «τι θέλει μια γυναίκα;»
43) Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν θέλουν πραγματικά ελευθερία, επειδή η ελευθερία προϋποθέτει ανάληψη ευθύνης, και οι περισσότεροι άνθρωποι τρέμουν την ανάληψη ευθύνης.
44) Ο άνθρωπος είναι το προϊόν των τραυμάτων της παιδικής του ηλικίας.
45) Το πραγματικό αρσενικό είναι μονογαμικό.
Ετικέτες: ΣΙΓΚΜΟΥΝΤ ΦΡΟΥΝΤΦΡΟΥΝΤΑΠΟΦΘΕΓΜΑΤΑΑΦΟΡΙΣΜΟΙ
Πηγή: http://philipposphilios.com
Ανιχνευτής ο Επικούρειος Πέπος.

*Πηγη: Καμμένα Τετράδια, Demian
Ετικέτες: ΣΙΓΜΟΥΝΤ ΦΡΟΙΝΤ: ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΠΗΓΗ ΔΥΣΤΥΧΙΑΣ, ΦΡΟΙΝΤ, ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΠΗΓΗ ΔΥΣΤΥΧΙΑΣ
Πηγή: http://philipposphilios.com
Aνιχνευτής ο Επικούρειος Πέπος.

27.3.16

ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΗΜΑΣ (ΓΕΝΙΚΟΣ)

Φίλες και φίλοι το πιο κάτω κείμενο το έλαβα από τον ''ΓΕΝΙΚΟ'' με την παράκληση να το αναρτήσω στο ιστολόγιο της Λ.Ο.Γ. Επειδή η ύπαρξη αυτού του ιστολογίου οφείλεται και σ' αυτόν, τον Πρύτανη της τεχνολογίας, εννοείται πως ήταν υποχρέωση μας να κάνουμε την πιο κάτω ανάρτηση, γιατί εκτός από μια κραυγή αγωνίας υπάρχει και κάτι άλλο που κατά τη γνώμη μου είναι πάρα πολύ σημαντικό, και αυτό είναι η ανάληψη της ευθύνης. Γενικέ πάρε την τύχη στα χέρια σου, γίνε συνεπής και αυτόματα θ' αλλάξουν πάρα πολλά. Υ.Γ. Ανήκω κι εγώ σ' αυτούς που πιστεύουν σε σένα. 

O εν λόγω Γενικός ήταν εκείνος που έδινε φτερά στα πόδια των άλλων παιδιών γιατί ο μπαγάσας είχε έναν μοναδικό τρόπο να εμψυχώνει όλα τα παιδιά που συμμετείχαν στην ΟΚΡΑ, ήταν ο μοναδικός που λάτρευαν όλοι οι συμπαίχτες του, και τον σεβόντουσαν, ήταν η ''ΨΥΧΗ'' της ΟΚΡΑ δεν θα ξεχάσω τα λόγια του Κυρίου ΡΟΤΣΑ όταν κάποια στιγμή τον ρώτησα ποιον παίκτη της ΟΚΡΑ φοβόταν πιο πολύ; δεν χρειάστηκε να το σκεφθεί καθόλου αμέσως μου είπε: ΤΟΝ ΓΕΝΙΚΟ!!!! πάντα πριν τον αγώνα με την ΟΚΡΑ με τους συνεργάτες μου καταστρώναμε σχέδια επί σχεδίων προκειμένου να ''αφοπλίσουμε'' τον γίγαντα Γενικό. Εγώ ως Μάνατζερ της ΟΚΡΑ συμφωνώ απόλυτα με τον κ. ΧΟΥΑΝ ο Γενικός ήταν ο φόβος και ο τρόμος των αντιπάλων μας. Με σεβασμό και Επικούρεια διάθεση ο Επικούρειος Πέπος.


Κορωπί Κυριακή 27/3/16
Βιβλιοπωλείο Καλειδοσκόπιο
Μέρα βροχερή… Όπως η ψυχή μου…

Ξεκίνησα λίγο ποιητικά παρότι δεν είμαι πολύ του λόγου…

Ατέλειωτα βράδια κάθομαι και ακούω μουσική  κάνοντας όνειρα, ευτυχώς ακόμα μας το επιτρέπουν, και κάνω συχνά απολογισμό της μέχρι τώρα ζωή ς μου, μιας ζωής που αλλιώς την είχα ονειρευτεί και αλλιώς τη βλέπω να προχωράει. Τι να φταίει άραγε;

-Φταίει τὸ ζαβὸ τὸ ριζικό μας!
-Φταίει ὁ θεὸς ποὺ μᾶς μισεῖ!
-Φταίει τὸ κεφάλι τὸ κακό μας!
-Φταίει πρώτ᾿ ἀπ᾿ ὅλα τὸ κρασί!
«Ποιὸς φταίει; Ποιὸς φταίει;... κανένα στόμα

 δὲν τὅβρε καὶ δὲν τὄπε ἀκόμα. (ΒΑΡΝΑΛΗΣ) 


Εις ότι με αφορά, τώρα πια γνωρίζω ποιος φταίει, εννοώ τον Κυρίως υπεύθυνο, και δεν είναι άλλος από τον εαυτό μου......
Αρκετές φορές νοσταλγώ την εποχή της αθωότητας, δηλαδή την εποχή περιπτέρου-οκρα, εγώ τουλάχιστον ήμουν τυχερός που συμμετείχα σ' εκείνη την καταπληκτική παρέα, επομένως ανήκω στους προνομιούχους.
Πίστευα, και εξακολουθώ να πιστεύω ότι το να είσαι ξεχωριστός από την μάζα είναι γοητευτικό και δημιουργικό, διαπίστωσα πως είναι και επίπονο, όσο όμως επίπονο και αν είναι θα συνεχίσω να το πιστεύω και να λειτουργώ μ' αυτή την αρχή.

Το να είσαι καλόψυχος ή καλοπροαίρετος ίσως δεν είναι πάντα καλό και ειδικότερα στη σημερινή εποχή. Εγώ όμως ώς άλλος Δον Κιχώτης θα παραμείνω ιδαλγός και πιστεύω πως αυτό κάποια στιγμή, από κάποιους ανθρώπους θα εκτιμηθεί.

Βλέπω ότι τα τελευταία χρόνια δεν υπάρχει μέλλον γενικά στην Ελλάδα που ζούμε… Και δυστυχώς αυτό δεν αφορά μόνο τη δική μου περίπτωση. Αρκετές φορές μ' αρέσει ν' ακούω τη ζωή μου σαν ένα τραγούδι σε La Minor το οποίο θα σε κάνει να κλάψεις με λυγμούς… Ελάχιστες φορές έδωσα σημασία στους στίχους... Μόνο οι νότες μπορούν να με ταξιδέψουν…

Όνειρα, Όνειρα, Όνειρα, και ανεκπλήρωτες επιθυμίες… Πράγματα που ίσως δεν θα γίνουν ποτέ… Πράγματι ίσως και να μη γίνουν ποτέ αν εγώ ο ίδιος δεν δώσω σάρκα και οστά στα όνειρά μου. Αυτό όμως για να συμβεί θα πρέπει να πάρω από το χέρι τον εαυτό μου και να τον αναγκάσω ν' αλλάξει νοοτροπία, αν αυτό δεν συμβεί δεν θα φταίει κανένας πλανήτης, και καμία νεράιδα, ο μόνος που θα φταίει θα είμαι ΕΓΩ!!!!!!!
Η ελπίδα ότι κάτι θα αλλάξει αρχίζει και σβήνει γιατί εγώ δεν φροντίζω να υπάρχει το σχετικό λάδι στο καντήλι, θα συμβεί ότι συμβαίνει όταν αφήνεις την χορδή σε κάποιο μουσικό όργανο… Χάνεται σιγά σιγά…

Λυπάμαι που που δεν πήρα τις σωστές αποφάσεις τότε που έπρεπε, ο μόνος υπεύθυνος για μένα είμαι εγώ, εγώ ήμουν αυτός που πήρε τις όποιες λάθος αποφάσεις, θα έλεγα μάλιστα πως άλλα παιδιά στη ζωή τους δεν είχαν τις ευκαιρίες που είχα εγώ, το ότι δεν έκανα τη σωστή διαχείριση δεν μου φταίει κανένας, αν θα πρέπει να κατηγορήσω κάποιον, αυτός είναι ο εαυτός μου. Πάρα πολλές φορές ο Mr ALEX και ο Mr PEPOS ασχολήθηκαν μαζί μου, και πάντα μου έλεγαν: Γενικέ εσύ είσαι υπεύθυνος είτε για το καλό είτε για το κακό. Δυστυχώς δεν τους άκουγα, ίσως θα πρέπει έστω και τώρα να κάνω μια καινούρια αρχή, ποτέ δεν είναι αργά.

Λυπάμαι που δεν δικαίωσα ως τώρα, αρκετούς ανθρώπους που πίστεψαν σε εμένα… Αν και πολλές φορές άκουγα από τον Mr PEPO να μου μιλάει για το ''Γνώθι σαυτόν'' εγώ απλά δεν είχα την δύναμη να αντιμετωπίσω τον εαυτό μου… Πράγματι ο πιο δύσκολος αγώνας είναι με αντίπαλο τον εαυτό μας, εγώ αυτή τη μάχη μέχρι στιγμής δεν την έχω δώσει, ελπίζω σύντομα να βρω το θάρρος και να κάνω αυτό το βήμα που αν μη τι άλλο το χρωστάω σ' αυτούς που πίστεψαν και πιστεύουν σε μένα. Το σύνθημα των μελών της Λ.Ο.Γ. το περίφημο ''ΑΔΡΑΞΤΕ ΤΙ ΣΤΙΓΜΗ'' ''ΚΑΡΠΕ ΝΤΙΕΜ'' θα πρέπει να γίνει και το δικό μου σύνθημα.

Αγαπητοί φίλοι και φίλες, ΟΚΡΙΤΕΣ και ΛΟΓΙΤΙΣΕΣ…
Εύχομαι να είστε πάντα καλά και να χαμογελάτε :-) …
Μην το βάζετε ποτέ κάτω, το ίδιο θα κάνω κι εγώ, Πιστέψτε στον εαυτό σας!
Δυσκολίες υπήρχαν, και θα υπάρχουν πάντα, το θέμα είναι να μπορούμε να τις ξεπερνάμε.
Χάρηκα πολύ που με αφορμή την ΟΚΡΑ γνώρισα τόσα φιλαράκια, και εύχομαι να λέτε ένα καλό λόγο για εμένα! κυρίως όταν αναφέρεστε στην χρυσή εποχή της ΟΚΡΑ.

Σίγουρα θα τα ξαναπούμε, συγγνώμη που σήμερα ο λόγος μου ήταν πεσιμιστικός αλλά ίσως να φταίει και ο καιρός.
Ως μουσική πρόταση σας παρακαλώ ν' ακούσετε το πιο κάτω c.d.
Με εκτίμηση και σεβασμό Γιώργος Δήμας (ΓΕΝΙΚΟΣ)


Ευχαριστώ το φιλόξενο ιστολόγιο για την ανάρτηση.

ΜΑ ΠΟΣΟ ΤΥΧΕΡΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ ΠΟΥ Ο ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ ΚΑΒΑΦΗΣ ΕΓΡΑΦΕ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ!

1)    ΙΩΝΙΚΟΝ
Γιατί τα σπάσαμε τ' αγάλματά των,
γιατί τους διώξαμε απ' τους ναούς των,
διόλου δεν πέθαναν γι' αυτό οι θεοί.
Ω γη της Ιωνίας, σένα αγαπούν ακόμη,
σένα η ψυχές των ενθυμούνται ακόμη.
Σαν ξημερώνει επάνω σου πρωί αυγουστιάτικο
την ατμοσφαίρα σου περνά σφρίγος απ' την ζωή των·
και κάποτ' αιθέρια εφηβική μορφή,
αόριστη, με διάβα γρήγορο,
επάνω από τους λόφους σου περνά.



2)   ΘΕΡΜΟΠΥΛΕΣ 
Τιμή σ’ εκείνους όπου στην ζωή των
ώρισαν και φυλάγουν Θερμοπύλες.
Ποτέ από το χρέος μη κινούντες·
δίκαιοι κ’ ίσιοι σ’ όλες των τες πράξεις,
αλλά με λύπη κιόλας κ’ ευσπλαχνία·
γενναίοι οσάκις είναι πλούσιοι, κι όταν
είναι πτωχοί, πάλ’ εις μικρόν γενναίοι,
πάλι συντρέχοντες όσο μπορούνε·
πάντοτε την αλήθεια ομιλούντες,
πλην χωρίς μίσος για τους ψευδομένους.

Και περισσότερη τιμή τούς πρέπει
όταν προβλέπουν (και πολλοί προβλέπουν)
πως ο Εφιάλτης θα φανεί στο τέλος,
κ’ οι Μήδοι επί τέλους θα διαβούνε.

4)   ΠΕΡΙΜΕΝΟΝΤΑΣ ΤΟΥΣ ΒΑΡΒΑΡΟΥΣ
-Τι περιμένουμε στην αγορά συναθροισμένοι;
Είναι οι βάρβαροι να φθάσουν σήμερα.
-Γιατί μέσα στην Σύγκλητο μιά τέτοια απραξία;
Τι κάθοντ' οι Συγκλητικοί και δεν νομοθετούνε;

-Γιατί οι βάρβαροι θα φθάσουν σήμερα.
Τι νόμους πια θα κάμουν οι Συγκλητικοί;
Οι βάρβαροι σαν έλθουν θα νομοθετήσουν.

-Γιατί ο αυτοκράτωρ μας τόσο πρωί σηκώθη,
και κάθεται στης πόλεως την πιο μεγάλη πύλη
στον θρόνο επάνω, επίσημος, φορώντας την κορώνα;

-Γιατί οι βάρβαροι θα φθάσουν σήμερα.
Κι ο αυτοκράτωρ περιμένει να δεχθεί
τον αρχηγό τους. Μάλιστα ετοίμασε
για να τον δώσει μια περγαμηνή. Εκεί
τον έγραψε τίτλους πολλούς κι ονόματα.

-Γιατί οι δυό μας ύπατοι κ' οι πραίτορες εβγήκαν
σήμερα με τες κόκκινες, τες κεντημένες τόγες·
γιατί βραχιόλια φόρεσαν με τόσους αμεθύστους,
και δαχτυλίδια με λαμπρά γυαλιστερά σμαράγδια·
γιατί να πιάσουν σήμερα πολύτιμα μπαστούνια
μ' ασήμια και μαλάματα έκτακτα σκαλισμένα;

Γιατί οι βάρβαροι θα φθάσουν σήμερα·
και τέτοια πράγματα θαμπόνουν τους βαρβάρους.

-Γιατί κ' οι άξιοι ρήτορες δεν έρχονται σαν πάντα
να βγάλουνε τους λόγους τους, να πούνε τα δικά τους;

Γιατί οι βάρβαροι θα φθάσουν σήμερα·
κι αυτοί βαριούντ' ευφράδειες και δημηγορίες.

-Γιατί ν' αρχίσει μονομιάς αυτή η ανησυχία
κ' η σύγχυσις. (Τα πρόσωπα τι σοβαρά που έγιναν).
Γιατί αδειάζουν γρήγορα οι δρόμοι κ' οι πλατέες,
κι όλοι γυρνούν στα σπίτια τους πολύ συλλογισμένοι;

Γιατί ενύχτωσε κ' οι βάρβαροι δεν ήλθαν.
Και μερικοί έφθασαν απ' τα σύνορα,
και είπανε πως βάρβαροι πια δεν υπάρχουν.

Και τώρα τι θα γένουμε χωρίς βαρβάρους.
Οι άνθρωποι αυτοί ήσαν μιά κάποια λύσις.

6)   ΠΟΣΕΙΔΩΝΙΑΤΑΙ
Την γλώσσα την ελληνική οι Ποσειδωνιάται
εξέχασαν τόσους αιώνας ανακατευμένοι
με Τυρρηνούς, και με Λατίνους, κι άλλους ξένους.
Το μόνο που τους έμενε προγονικό
ήταν μια ελληνική γιορτή, με τελετές ωραίες,
με λύρες και με αυλούς, με αγώνας και στεφάνους.
Κ’ είχαν συνήθειο προς το τέλος της γιορτής
τα παλαιά τους έθιμα να διηγούνται,
και τα ελληνικά ονόματα να ξαναλένε,
που μόλις πια τα καταλάμβαναν ολίγοι.
Και πάντα μελαγχολικά τελείων’ η γιορτή τους.
Γιατί θυμούνταν που κι αυτοί ήσαν Έλληνες —
Ιταλιώται έναν καιρό κι αυτοί·
και τώρα πώς εξέπεσαν, πώς έγιναν,
να ζουν και να ομιλούν βαρβαρικά
βγαλμένοι — ω συμφορά! — απ’ τον Ελληνισμό.


7) ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ
 Κι ἂν δὲν μπορεῖς νὰ κάμεις τὴν ζωή σου ὅπως τὴν θέλεις
τοῦτο προσπάθησε τουλάχιστον
ὅσο μπορεῖς : μὴν τὴν ἐξευτελίζεις
μὲς στὴν πολλὴ συνάφεια τοῦ κόσμου,
μὲς στὲς πολλὲς κινήσεις κι ὁμιλίες. 

Μὴν τὴν ἐξευτελίζεις πιαίνοντάς την,
γυρίζοντας συχνὰ κ' ἐκθέτοντάς την
στῶν σχέσεων καὶ τῶν συναναστροφῶν
τὴν καθημερινὴν ἀνοησία,
ὣς ποὺ νὰ γίνει σὰ μιὰ ξένη φορτική. 

8)  Η ΔΙΟΡΙΑ ΤΟΥ ΝΕΡΩΝΟΣ
 Δεν ανησύχησεν ο Νέρων όταν άκουσε
του Δελφικού Μαντείου τον χρησμό.
«Τα εβδομήντα τρία χρόνια να φοβάται.»
Είχε καιρόν ακόμη να χαρεί.
Τριάντα χρονώ είναι. Πολύ αρκετή
είν’ η διορία που ο θεός τον δίδει
για να φροντίσει για τους μέλλοντας κινδύνους.

Τώρα στην Pώμη θα επιστρέψει κουρασμένος λίγο,
αλλά εξαίσια κουρασμένος από το ταξείδι αυτό,
που ήταν όλο μέρες απολαύσεως —
στα θέατρα, στους κήπους, στα γυμνάσια ...
Των πόλεων της Aχαΐας εσπέρες ...
A των γυμνών σωμάτων η ηδονή προ πάντων ...

Aυτά ο Νέρων. Και στην Ισπανία ο Γάλβας
κρυφά το στράτευμά του συναθροίζει και το ασκεί,
ο γέροντας ο εβδομήντα τριώ χρονώ.

9)  ΑΠ' ΤΕΣ ΕΝΝΙΑ
 Δώδεκα και μισή. Γρήγορα πέρασεν η ώρα
απ’ τες εννιά που άναψα την λάμπα,
και κάθισα εδώ. Κάθουμουν χωρίς να διαβάζω,
και χωρίς να μιλώ. Με ποιόνα να μιλήσω
κατάμονος μέσα στο σπίτι αυτό.

Το είδωλον του νέου σώματός μου,
απ’ τες εννιά που άναψα την λάμπα,
ήλθε και με ηύρε και με θύμισε
κλειστές κάμαρες αρωματισμένες,
και περασμένην ηδονή— τι τολμηρή ηδονή!
Κ’ επίσης μ’ έφερε στα μάτια εμπρός,
δρόμους που τώρα έγιναν αγνώριστοι,
κέντρα γεμάτα κίνησι που τέλεψαν,
και θέατρα και καφενεία που ήσαν μια φορά.

Το είδωλον του νέου σώματός μου
ήλθε και μ’ έφερε και τα λυπητερά·
πένθη της οικογένειας, χωρισμοί,
αισθήματα δικών μου, αισθήματα
των πεθαμένων τόσο λίγο εκτιμηθέντα.

Δώδεκα και μισή. Πώς πέρασεν η ώρα.
Δώδεκα και μισή. Πώς πέρασαν τα χρόνια.

10) Ο ΗΛΙΟΣ ΤΟΥ ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΟΣ
 Την κάμαρην αυτή, πόσο καλά την ξέρω.
Τώρα νοικιάζονται κι αυτή κ’ η πλαγινή
για εμπορικά γραφεία. Όλο το σπίτι έγινε
γραφεία μεσιτών, κ’ εμπόρων, κ’ Εταιρείες.

A η κάμαρη αυτή, τι γνώριμη που είναι.

Κοντά στην πόρτα εδώ ήταν ο καναπές,
κ’ εμπρός του ένα τουρκικό χαλί·
σιμά το ράφι με δυο βάζα κίτρινα.
Δεξιά· όχι, αντικρύ, ένα ντολάπι με καθρέπτη.
Στη μέση το τραπέζι όπου έγραφε·
κ’ η τρεις μεγάλες ψάθινες καρέγλες.
Πλάι στο παράθυρο ήταν το κρεββάτι
που αγαπηθήκαμε τόσες φορές.

Θα βρίσκονται ακόμη τα καϋμένα πουθενά.

Πλάι στο παράθυρο ήταν το κρεββάτι·
ο ήλιος του απογεύματος τώφθανε ώς τα μισά.

...Aπόγευμα η ώρα τέσσερες, είχαμε χωρισθεί
για μια εβδομάδα μόνο ... Aλλοίμονον,
η εβδομάς εκείνη έγινε παντοτινή.

11)  CHE FECE....IL GRAN RIFIUTO
Σε μερικούς ανθρώπους έρχεται μια μέρα
που πρέπει το μεγάλο Ναι ή το μεγάλο το Όχι
να πούνε. Φανερώνεται αμέσως όποιος τόχει
έτοιμο μέσα του το Ναι, και λέγοντάς το πέρα

πηγαίνει στην τιμή και στην πεποίθησί του.
Ο αρνηθείς δεν μετανοιώνει. Aν ρωτιούνταν πάλι,
όχι θα ξαναέλεγε. Κι όμως τον καταβάλλει
εκείνο τ’ όχι — το σωστό — εις όλην την ζωή του. 

12) IΘΑΚΗ
 Σα βγεις στον πηγαιμό για την Ιθάκη,
να εύχεσαι νάναι μακρύς ο δρόμος,
γεμάτος περιπέτειες, γεμάτος γνώσεις.
Τους Λαιστρυγόνας και τους Κύκλωπας,
τον θυμωμένο Ποσειδώνα μη φοβάσαι,
τέτοια στον δρόμο σου ποτέ σου δεν θα βρεις,
αν μεν' η σκέψις σου υψηλή, αν εκλεκτή
συγκίνησις το πνεύμα και το σώμα σου αγγίζει.
Τους Λαιστρυγόνας και τους Κύκλωπας,
τον άγριο Ποσειδώνα δεν θα συναντήσεις,
αν δεν τους κουβανείς μες στην ψυχή σου,
αν η ψυχή σου δεν τους στήνει εμπρός σου.
Να εύχεσαι νάναι μακρύς ο δρόμος.
Πολλά τα καλοκαιρινά πρωϊά να είναι
που με τι ευχαρίστησι, με τι χαρά
θα μπαίνεις σε λιμένας πρωτοειδωμένους,
να σταματήσεις σ' εμπορεία Φοινικικά,
και τες καλές πραγμάτειες ν' αποκτήσεις,
σεντέφια και κοράλλια, κεχριμπάρια κ' έβενους,
και ηδονικά μυρωδικά κάθε λογής,
όσο μπορείς πιο άφθονα ηδονικά μυρωδικά,
σε πόλεις Αιγυπτιακές πολλές να πας,
να μάθεις και να μάθεις απ' τους σπουδασμένους.

Πάντα στον νου σου νάχεις την Ιθάκη.
Το φθάσιμον εκεί ειν' ο προορισμός σου.
Αλλά μη βιάζεις το ταξείδι διόλου.
Καλλίτερα χρόνια πολλά να διαρκέσει
και γέρος πια ν' αράξεις στο νησί,
πλούσιος με όσα κέρδισες στο δρόμο,
μη προσδοκώντας πλούτη να σε δώσει η Ιθάκη.

Η Ιθάκη σ'έδωσε τ' ωραίο ταξείδι.
Χωρίς αυτήν δεν θάβγαινες στον δρόμο.
Άλλα δεν έχει να σε δώσει πια.

Κι αν πτωχική την βρεις, η Ιθάκη δε σε γέλασε.
Έτσι σοφός που έγινες, με τόση πείρα,
ήδη θα το κατάλαβες οι Ιθάκες τι σημαίνουν.

 13)  ΕΝ ΣΠΑΡΤΗ
Δεν ήξερεν ο βασιλεύς Κλεομένης, δεν τολμούσε-
δεν ήξερε έναν τέτοιον λόγο πώς να πει
προς την μητέρα του: ότι απαιτούσε ο Πτολεμαίος
για εγγύησιν της συμφωνίας των ν' αποσταλεί κι αυτή
εις Αίγυπτον και να φυλάττεται·
λίαν ταπεινωτικόν, ανοίκειον πράγμα.
Κι όλο ήρχονταν για να μιλήσει· κι όλο δίσταζε.
Κι όλο άρχιζε να λέγει· κι όλο σταματούσε.
Μα η υπέροχη γυναίκα τον κατάλαβε
(είχεν ακούσει κιόλα κάτι διαδόσεις σχετικές),
και τον ενθάρρυνε να εξηγηθεί.
Και γέλασε· κ' είπε βεβαίως πιαίνει.
Και μάλιστα χαίρονταν που μπορούσε νάναι
στο γήρας της οφέλιμη στην Σπάρτη ακόμη.

Όσο για την ταπείνωσι - μα αδιαφορούσε.
Το φρόνημα της Σπάρτης ασφαλώς δεν ήταν ικανός
να νοιώσει ένας Λαγίδης χθεσινός·
όθεν κ' η απαίτησίς του δεν μπορούσε
πραγματικώς να ταπεινώσει Δέσποιναν
Επιφανή ως αυτήν· Σπαρτιάτου βασιλέως μητέρα.

14) ΣΤΑ 200 π.Χ.

«Αλέξανδρος Φιλίππου και οι Έλληνες πλην Λακεδαιμονίων»-
Μπορούμε κάλλιστα να φαντασθούμε
πως θ' αδιαφόρησαν παντάπασι στην Σπάρτη
για την επιγραφήν αυτή. «Πλην Λακεδαιμονίων»,
μα φυσικά. Δεν ήσαν οι Σπαρτιάται
για να τους οδηγούν και για να τους προστάζουν
σαν πολυτίμους υπηρέτας. Άλλωστε
μια πανελλήνια εκστρατεία χωρίς
Σπαρτιάτη βασιλέα γι' αρχηγό
δεν θα τους φαίνονταν πολλής περιωπής.
Α βεβαιότατα «πλην Λακεδαιμονίων».

Είναι κι αυτή μιά στάσις. Νοιώθεται.

Έτσι, πλην Λακεδαιμονίων στον Γρανικό·
και στην Ισσό μετά· και στην τελειωτική
την μάχη, όπου εσαρώθη ο φοβερός στρατός
που στ' Άρβηλα συγκέντρωσαν οι Πέρσαι:
που απ' τ' Άρβηλα ξεκίνησε για νίκην, κ' εσαρώθη.

Κι απ' την θαυμάσια πανελλήνιαν εκστρατεία,
την νικηφόρα, την περίλαμπρη,
την περιλάλητη, την δοξασμένη
ως άλλη δεν δοξάσθηκε καμιά,
την απαράμιλλη: βγήκαμ' εμείς·
ελληνικός καινούριος κόσμος, μέγας.

Εμείς· οι Αλεξανδρείς, οι Αντιοχείς,
οι Σελευκείς, κ' οι πολυάριθμοι
επίλοιποι Έλληνες Αιγύπτου και Συρίας,
κ' οι εν Μηδία, κ' οι εν Περσίδι, κι όσοι άλλοι.
Με τες εκτεταμένες επικράτειες,
με την ποικίλη δράσι των στοχαστικών προσαρμογών.
Και την Κοινήν Ελληνική Λαλιά
ως μέσα στην Βακτριανή την πήγαμεν, ως τους Ινδούς.

Για Λακεδαιμονίους να μιλούμε τώρα!

15)  ΟΙΔΙΠΠΟΥΣ
 Εγγράφη έπειτα από ανάγνωσιν περιγραφής της ζωγραφιάς
«Ο Οιδίπους και η Σφιγξ» του Γουσταύου Μορώ.

Επάνω του η Σφιγξ είναι πεσμένη
με δόντια και με νύχια τεντωμένα
και μ' όλην της ζωής την αγριάδα.
Ο Οιδίπους έπεσε στην πρώτη ορμή της,
τον τρόμαξεν η πρώτη εμφάνισί της -
τέτοια μορφή και τέτοιαν ομιλία
δεν είχε φαντασθή ποτέ έως τότε.
Μα μ' όλο που ακκουμπά τα δυο του πόδια
το τέρας στου Οιδίποδος το στήθος,
συνήλθε εκείνος γρήγορα - και διόλου
τώρα δεν την φοβάται πια, γιατί έχει
την λύσιν έτοιμη και θα νικήση.
Κι' όμως δεν χαίρεται γι' αυτήν την νίκη.
Το βλέμμα του μελαγχολία γεμάτο
την Σφίγγα δεν κυττάζει, βλέπει πέρα
τον δρόμο τον στενό που πάει στας Θήβας,
και που στον Κολωνό θ' αποτελειώση.
Και καθαρά προαισθάνεται η ψυχή του
που η Σφιγξ εκεί θα τον μιλήση πάλι
με δυσκολώτερα και πιο μεγάλα
αινίγματα που απάντησι δεν έχουν


19)   Ο ΙΟΥΛΙΑΝΟΣ ΕΝ ΤΟΙΣ ΜΥΣΤΗΡΙΟΙΣ
Πλην σαν ευρέθηκε μέσα στο σκότος,
μέσα στης γης τα φοβερά τα βάθη,
συντροφευμένος μ' Έλληνας αθέους,
κ' είδε με δόξαις και μεγάλα φώτα
να βγαίνουν άϋλαις μορφαίς εμπρός του,
φοβήθηκε για μια στιγμήν ο νέος,
κ' ένα ένστικτον των ευσεβών του χρόνων
επέστρεψε, κ' έκαμε τον σταυρό του.
Αμέσως η Μορφαίς αφανισθήκαν·
η δόξαις χάθηκαν - σβύσαν τα φώτα.
Οι Έλληνες εκρυφοκυτταχθήκαν.
Κι' ο νέος είπεν· «Είδατε το θαύμα;
Αγαπητοί μου σύντροφοι, φοβούμαι.
Φοβούμαι, φίλοι μου, θέλω να φύγω.
Δεν βλέπετε πως χάθηκαν αμέσως
οι δαίμονες σαν μ' είδανε να κάνω
το σχήμα του σταυρού το αγιασμένο;»
Οι Έλληνες εκάγχασαν μεγάλα·
«Ντροπή, ντροπή να λες αυτά τα λόγια
σε μας τους σοφιστάς και φιλοσόφους.
Τέτοια σαν θες εις τον Νικομηδείας
και στους παππάδες του μπορείς να λες.
Της ένδοξης Ελλάδος μας εμπρός σου
οι μεγαλείτεροι θεοί φανήκαν.
Κι' αν φύγανε να μη νομίζης διόλου
που φοβηθήκαν μια χειρονομία.
Μονάχα σαν σε είδανε να κάνης
το ποταπότατον, αγροίκον σχήμα
συχάθηκεν η ευγενής των φύσις
και φύγανε και σε περιφρονήσαν».
Έτσι τον είπανε κι' από τον φόβο
τον ιερόν και τον ευλογημένον
συνήλθεν ο ανόητος, κ' επείσθη
με των Ελλήνων τ' άθεα τα λόγια
*Από τα Ποιήματα 1897-1933, Ίκαρος 1984
Ετικέτες: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΒΑΦΗΣ, ΠΟΙΗΜΑΤΑ
Aνιχνευτής ο Επικούρειος Πέπος.